Pontius Pilatusquote:
Ik had al zo'n vermoeden. Ik hoopte van niet, maar voorvoelde van wel.quote:
Je geweten schoonwassen... zo van: het waren geen Nederlanders , dus ik ben onschuldig.quote:
Als historicus heb ik daar nooit aan getwijfeld. Hier nooit last gehad van 'witte schuld', ik ben namelijk geen racist.quote:Op woensdag 26 juni 2024 22:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je geweten schoonwassen... zo van: het waren geen Nederlanders , dus ik ben onschuldig.
Het malle is.... je bent al onschuldig aan dat roofgeweld van toen.
Ja. Er is ook nog steeds anno 2024 slavernij. Zelfde laken een pak. Helemaal niet moeilijk en er zit ook niets grijs aan.quote:Op woensdag 26 juni 2024 22:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Als historicus heb ik daar nooit aan getwijfeld. Hier nooit last gehad van 'witte schuld', ik ben namelijk geen racist.
Als historicus maak ik even melding van je totaal generaliserende en geografisch niet kloppende redenering.
De Barbarijse slavenhandel... was dat een 'goed voorbeeld' van 'Noord-Afrikaanse hardvochtigheid'?
Sterker nog. Vorig jaar tijdens de herdenking zongen ze vrolijk dat ze allemaal één waren en vredig in Afrika leefde totdat de slavernij kwam.De meeste Afrikaanse landen hebben hun excuses enkel nog gericht tot de zwarte Amerikaanse bevolking en niet naar Surinamers en slechts twee van de Afrikaanse landen doen de moeite om hun ambassadeur naar de herdenking te sturen.quote:Op woensdag 26 juni 2024 22:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Als historicus heb ik daar nooit aan getwijfeld. Hier nooit last gehad van 'witte schuld', ik ben namelijk geen racist.
Als historicus maak ik even melding van je totaal generaliserende en geografisch niet kloppende redenering.
De Barbarijse slavenhandel... was dat een 'goed voorbeeld' van 'Noord-Afrikaanse hardvochtigheid'?
Niet slechts puur economisch (die zijn er), bij die types speelt vooral ideologie een rol. Een heel zieke en in de kern zelf van racisme vergeven.quote:Op woensdag 26 juni 2024 22:31 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Sterker nog. Vorig jaar tijdens de herdenking zongen ze vrolijk dat ze allemaal één waren en vredig in Afrika leefde totdat de slavernij kwam.De meeste Afrikaanse landen hebben hun excuses enkel nog gericht tot de zwarte Amerikaanse bevolking en niet naar Surinamers en slechts twee van de Afrikaanse landen doen de moeite om hun ambassadeur naar de herdenking te sturen.
Hoor je verder geen hond over want er valt in Afrika toch geen cent te halen. Witte schuld is puur bedoelt om geld ergens uit te kloppen en heeft geen drol te maken met fatsoenlijk en accurate herdenking.
Ga je schoolgeld terughalen, wan je suckt als historicus vandaagquote:Op woensdag 26 juni 2024 22:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
Oui, c'est si bon.quote:Op woensdag 26 juni 2024 22:38 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ga je schoolgeld terughalen, wan je suckt als historicus vandaag
Waarom verval je in schuldig gedrag door te ontkennen dat de Nederlandse slavernij door Nederlanders was gedaan ?
Voel je je toch ergens schuldig aan ? Dat klopt....schuldig aan deze ontkenning
O jeetje toch, wat heb ik me vermaakt toen ik met de zweep stond te zwaaien omdat de onderdrukten mijner inziens niet hard genoeg werkten. Ik ben er nog steeds niet overheen dat ik toen mijn katoenquota niet gehaald heb.quote:Op woensdag 26 juni 2024 21:57 schreef Bluesdude het volgende:
Toen werden ze mishandeld door hardvochtige Nederlanders.
Puur uit nieuwgierigheid, waarom wil je dit altijd zo graag benoemen? Ik zie niet zo goed waarom het relevant is?quote:Op woensdag 26 juni 2024 22:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet eens; eerder burgers behorende bij de Verenigde Republiek der 7 Nederlanden.
Slavernij en kolonialisme is dan ook voornamelijk een praktijk voor zeer vermogende Hollanders, Zeeuwen en Utrechtenaars geweest.
Brabant, Limburg, delen van Zeeland en Gelderland en Drenthe deden niet eens mee.
Ik heb überhaupt grote moeite met de notie dat de huidige generatie nog verplichtingen zou hebben voortvloeiend uit het slavernijverleden. Ik heb geen slaven gehad, ben tegen slavernij. En dat geldt ook andersom. Er zijn geen mensen meer in leven die slaaf geweest zijn. Ergens moet het ook ophouden. Mijn opa zat in Japanse krijgsgevangenschap. Hij heeft er tot z’n laatste dagen last van gehad. Ik had het zeer terecht gevonden als hij daar een vorm van genoegdoening voor gekregen had. Maar er is geen haar op mijn hoofd om dat nu zoveel jaar na dato nog te gaan opeisen.quote:Op woensdag 26 juni 2024 22:27 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja. Er is ook nog steeds anno 2024 slavernij. Zelfde laken een pak. Helemaal niet moeilijk en er zit ook niets grijs aan.
Witte schuld is een achterlijk concept wat mij betreft.
Revisionisme.quote:Op woensdag 26 juni 2024 23:35 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Puur uit nieuwgierigheid, waarom wil je dit altijd zo graag benoemen? Ik zie niet zo goed waarom het relevant is?
Herdenken en excuses zijn prima en op zijn plaats inderdaad en daar hoeft voor mij ook geen tijdslimiet op te staan.quote:Op woensdag 26 juni 2024 23:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb überhaupt grote moeite met de notie dat de huidige generatie nog verplichtingen zou hebben voortvloeiend uit het slavernijverleden. Ik heb geen slaven gehad, ben tegen slavernij. En dat geldt ook andersom. Er zijn geen mensen meer in leven die slaaf geweest zijn. Ergens moet het ook ophouden. Mijn opa zat in Japanse krijgsgevangenschap. Hij heeft er tot z’n laatste dagen last van gehad. Ik had het zeer terecht gevonden als hij daar een vorm van genoegdoening voor gekregen had. Maar er is geen haar op mijn hoofd om dat nu zoveel jaar na dato nog te gaan opeisen.
Dat geldt overigens niet voor de excuses door en namens de regering. Die zijn terecht en passend. Het zittende kabinet is immers staatsrechtelijk verantwoordelijk voor de daden van hun ambtsvoorgangers.
Nee, het is veel prozaischer, als Brabander ben je dan niet van de partij omdat het toendertijd geen Nederland was.quote:
Omdat heel veel Nederlanders hun eigen geschiedenis niet meer kennen.quote:Op woensdag 26 juni 2024 23:35 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Puur uit nieuwgierigheid, waarom wil je dit altijd zo graag benoemen? Ik zie niet zo goed waarom het relevant is?
Je blijft jezelf eigenlijk continu belachelijk maken met dit soort opmerkingen.quote:
Het was een wingewest. Een generaliteitsland.quote:Op donderdag 27 juni 2024 00:05 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, het is veel prozaischer, als Brabander ben je dan niet van de partij omdat het toendertijd geen Nederland was.
De provincie Noord-Brabant en historici die zich er echt in hebben verdiept zijn het totaal niet met je eens:quote:Op donderdag 27 juni 2024 00:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het was een wingewest. Een generaliteitsland.
Ofwel: Brabant werd zelf onderdrukt door de Hoge Heren van boven de rivieren.
Die geschiedenis wordt nauwelijks nog geleerd. Als dan allerlei types beginnen over 'wij Nederlanders en onze rol in de slavernij', kan ik enkel het hoofd schudden.
https://nos.nl/artikel/25(...)-hoeft-bij-te-sturenquote:NOS Nieuws
•
Gisteren, 10:41
•
Aangepast gisteren, 12:01
'Politiek, houd je aan de afspraken zodat rechter niet hoeft bij te sturen'
De kwaliteit van wet- en regelgeving en de handhaving van die regels schiet in Nederland geregeld tekort. Te vaak beperkt het omzetten van Europese richtlijnen in nationale wetten zich tot de absolute minimumeisen, omdat de politiek geen scherpe keuzes wil maken en economische activiteiten zo min mogelijk wenst te beperken.
Dit vergroot het risico dat burgers of belangenorganisaties met succes naar de rechter stappen, omdat die concludeert dat er inderdaad een te magere invulling is gegeven aan Europese afspraken...
Hoe graag je de schuld ook aan die vier partijen wil geven, je weet dat wetgeving vaak wordt aangepast in de Kamer met amendementen en dat juist die amendementen vaak voor de problemen voor de rechtsstaat zorgen?quote:Op donderdag 27 juni 2024 07:11 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Naast het recente rapport van de staatscommissie waarin werd geconcludeerd dat VVD, D66, CDA en CU de rechtsstaat hebben verwaarloosd is er nu dit rapport dat die partijen schuldig acht aan de toename van milieurechtszaken vanwege gebrekkige wetgeving en handhaving. Dat verbaast mij niks. CU en CDA vinden boeren altijd belangrijker dan klimaat en milieu en VVD en D66 vinden kapitaal altijd belangrijker dan klimaat en milieu.
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)-hoeft-bij-te-sturen
Zie ook:
Overheid heeft rechtszaken over milieu grotendeels aan zichzelf te wijten, stelt adviesraad
Zegt Van der Plas hier nu dat ‘achterkamertjes’ geen probleem zijn?quote:Toen journalisten Van der Plas vroegen of zij en de andere drie fractievoorzitters daar op enigerlei wijze bij betrokken zijn, reageerde ze enigszins geïrriteerd.
"Nou, daar ga ik verder niets over zeggen. We hebben afgesproken dat de bewindspersonen het regeerakkoord gaan uitwerken. En hoe dat precies gaat, dat is aan ons." Het zijn volgens haar "interne zaken" die ze niet aan de media hoeft te vertellen.
…
Volgens haar interesseert het Nederland overigens "geen biet" wie er op welk moment meepraat. "De mensen willen dat we aan de slag gaan."
https://nos.nl/l/2526313
Het zou ook wel heel hypocriet als de gezant van de agrolobby tegen achterkamertjespolitiek zou zijn natuurlijk.quote:Op donderdag 27 juni 2024 08:23 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Zegt Van der Plas hier nu dat ‘achterkamertjes’ geen probleem zijn?
Inderdaad. En dan is het laatste stukje van het extraparlementaire deel nu ook verdwenen en kan NSC ook moeilijk meer zeggen dat de fractie op afstand van het kabinet staat, zoals Palmen laatst nog zei.quote:Op donderdag 27 juni 2024 08:23 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Zegt Van der Plas hier nu dat ‘achterkamertjes’ geen probleem zijn?
Mwah. Kheb ook wel eens gelezen dat een middeleeuwse horige meer vrije dagen per jaar had dan tegenwoordig met een full-time baan.quote:Op donderdag 27 juni 2024 08:55 schreef Fietsertje70 het volgende:
Eigenlijk denk ik dat het voor iedereen die niet tot de upperclass behoorde (99% vd bevolking ofzo?) het leven tot in de 20e eeuw gewoon kut was.
Had-ie dan ook te eten en een dak boven zijn hoofd?quote:Op donderdag 27 juni 2024 09:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Mwah. Kheb ook wel eens gelezen dat een middeleeuwse horige meer vrije dagen per jaar had dan tegenwoordig met een full-time baan.
Een wilgenteen om op te kauwen moest maar genoeg zijn.quote:Op donderdag 27 juni 2024 09:24 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
Had-ie dan ook te eten en een dak boven zijn hoofd?
En wilgenbast tegen de hoofdpijn.quote:Op donderdag 27 juni 2024 09:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Een wilgenteen om op te kauwen moest maar genoeg zijn.
En wat moest je dan met die vrije dagen, als je niet echt een leven hebt en geen geld om iets te doen? Geen dak boven je hoofd?quote:Op donderdag 27 juni 2024 09:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Mwah. Kheb ook wel eens gelezen dat een middeleeuwse horige meer vrije dagen per jaar had dan tegenwoordig met een full-time baan.
Je ging ook al dood op je dertigste, dat scheelt.quote:Op donderdag 27 juni 2024 09:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En wat moest je dan met die vrije dagen, als je niet echt een leven hebt en geen geld om iets te doen? Geen dak boven je hoofd?
In de huidige tijd is 'vrije dagen' een luxe goed, in die tijd een heel stuk minder, denk ik.
Die zit aan het begin van de winter nog wel om de wilgenteenquote:Op donderdag 27 juni 2024 09:34 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
En wilgenbast tegen de hoofdpijn.
Een Eric Smit zie ik daar nog wel voor aan, voor de rest zal het wel meevallen.quote:Op donderdag 27 juni 2024 09:40 schreef TheVulture het volgende:
Heb het idee dat er wellicht nog bewust wat lijken in de kast blijven die eigenlijk al gevonden zijn door het journaille tot na de beëdiging, dan heeft het allemaal nog wat meer impact
Kaarten, landsgrenzen en samenstellingen van eenheid veranderen vol continu. Ik snap best dat het vanuit historisch oogpunt interessant is om te kijken welke delen van Nederland betrokken waren bij de slavenhandel. Het lijkt mij ook best interessant vanuit historisch oogpunt om te zien dat de generaliteitslanden (waaronder Brabant) een soort wingewest van Nederland waren.quote:Op donderdag 27 juni 2024 00:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat heel veel Nederlanders hun eigen geschiedenis niet meer kennen.
Het land zoals we dat nu kennen dateert van 1830; nog officiëler, 1839.
Wanneer het over de Gouden Eeuw gaat, of over slavernij, of over kolonialisme, of over (voornamelijk de gevolgen van) de Opstand, of over Wilhelmus van Nassau als vader des vaderlands (zie Leo Adriaenssen's 'Staatsvormend geweld uit 2007) is dat vooral allemaal Hollandse geschiedenis, die vooral focust op de huidige provincies Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en Zeeland. Het is dermate gemeengoed geworden om die twee te verbinden dat men in het buitenland vaak over 'Holland' spreekt wanneer het over Nederland gaat.
Men smaalt weleens wanneer men klaagt over de Randstad, feit is wel dat wanneer het over 'Nederlandse geschiedenis' gaat, het negen van de tien keer Holland betreft.
Feit is ook dat zeker provincies als Noord-Brabant en Limburg in essentie pas rijkelijk laat (volwaardig) onderdeel zijn geworden van Nederland. Wat heet: Willem I was als de dood dat Noord-Brabant mee zou gaan met de Belgen en hield derhalve ook zijn leger daar nog jaren op de been. De uitzonderlijke positie van Limburg is denk ik eenieder bekend. Weer minder bekend, wellicht, is dat ook Drenthe lange tijd totaal geen volwaardig onderdeel was van dit land.
Kortom: wanneer het het thema kolonialisme en slavernij betreft, wees dan eerlijk en richt je op de tijd en de plaats waarin dat plaatsvond. Dat was niet in grote delen van dit land, die of zelf wingewest waren of nog niet eens behoorden tot de huidige natie. Ik heb de geschiedenis van slavernij en kolonialisme in Noord-Brabant danig bestudeerd en de conclusie is dat welgeteld drie hoge heren, waarvan twee forensen van boven de rivieren, zich met die misselijke praktijken verrijkt hebben. Bleef één Tilburger over, uiteraard wel een behorende tot de 'suyvere en gereformeerde' godsdienst, aangezien katholieken tot 1795 tweederangsburgers waren.
Derhalve heb ik niet zoveel met de uitspattingen van Bluesdude, en zijn 'Nederlandse hardvochtigheden'.
Maar het meest hilarische was wel onlangs mijn gesprek met een Limburgse collega (leuk persoon verder, niets mis mee), die zonder enige gene wist te vertellen 'dat wij onze rijkdom aan de slavernij' te danken hebben. Een Limburger. Zó triest is het gesteld met het historisch besef van de doorsnee Nederlander en zó makkelijk beïnvloedbaar voor het pseudohistorisch en vooral Hollands perspectief dat al decennia het geschiedkundig narratief bepaalt.
Misschien is dat wel een Hollands fenomeen? Een van de hoofdredenen voor de Belgische Opstand was het gegeven dat Willem I het wel schappelijk vond om de nieuw gewonnen Zuidelijke provincies 'eerlijk te laten delen in de schulden gemaakt door de voormalige Republiek'. Toen al dat onhebbelijke trekje om Hollandse schulden maar over heel Nederland uit te storten?
Natuurlijk, ze werkten op het land en moesten een deel van de oogst aan de leenheer afstaan, in ruil voor bescherming. Ik zeg niet dat het een groot feest was, maar aan een dode horige had de adel ook niks.quote:Op donderdag 27 juni 2024 09:24 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
Had-ie dan ook te eten en een dak boven zijn hoofd?
De ironie is dat de pvv door dit soort punten de grootste partij is geworden qua zetelsquote:Op woensdag 26 juni 2024 13:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens. Vanaf de zijlijn roepen over zaken is heel makkelijk zolang je zelf niet verantwoordelijk bent voor het budget en weg kan lopen zodra het je goed uitkomt. Heel leuk en makkelijk om op Twitter "Dat dit kan in Nederland" en "Dit is zo zielig!" roepen en doneren ergens aan maar zodra je minister bent houd dat spelletje op want dan moet je leveren en ineens is het afschaffen van het ER van tafel zelfs voordat ze in de buurt van het ministerie is geweest.
Reken er maar op dat de oppositie daar flink gebruik van gaat maken en terecht.
Het gaat ook helemaal niet om wie schuld heeft maar dat mensen het leed van hun voorouders willen herdenking. In de Surinaamse en Antilliaanse gemeenschap is de erkenning van dat leed ook erg belangrijk geweest. Wilders veegt daar zijn reet mee af (want toch maaar negers) en wil zo nog even lekker een schop nageven. Dit is dus onze coalitie, ons kabinet dat lekker minderheden naar beneden schopt. Of Brabant wel of niet of dan Heusden wel en de rest niet leidt alleen maar van die kern af.quote:Op donderdag 27 juni 2024 09:46 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Kaarten, landsgrenzen en samenstellingen van eenheid veranderen vol continu. Ik snap best dat het vanuit historisch oogpunt interessant is om te kijken welke delen van Nederland betrokken waren bij de slavenhandel. Het lijkt mij ook best interessant vanuit historisch oogpunt om te zien dat de generaliteitslanden (waaronder Brabant) een soort wingewest van Nederland waren.
Doch lijkt het mij als je discussies over handelingen uit het verleden hebt je vooral te baseren op de huidige naam (en daarmee samenstelling) van een land. Als je bij elk historisch feit de precieze samenstelling van het land ter tijde wil aangeven maken we geschiedenis voor het grote publiek alleen maar vager.
Voor mij voelt de kritiek op @:bluesdude Nederlandse Hardvochtigheden omdat het eerder gedaan werd door burgers van de Verenigde Republiek der 7 Nederlanden, sterk als een manier om de discussie te ontregelen door in details te treden.
Het Koninklijk Huis moest er zelfs aan te pas komen om uit te leggen dat de bordesscene op 1 juli plaats laten vinden niet zo’n briljant idee is :’).quote:Op donderdag 27 juni 2024 10:09 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het gaat ook helemaal niet om wie schuld heeft maar dat mensen het leed van hun voorouders willen herdenking. In de Surinaamse en Antilliaanse gemeenschap is de erkenning van dat leed ook erg belangrijk geweest. Wilders veegt daar zijn reet mee af (want toch maaar negers) en wil zo nog even lekker een schop nageven. Dit is dus onze coalitie, ons kabinet dat lekker minderheden naar beneden schopt.
De racistische tuigbende van Dick Schoof.
Susanna du Plessis heeft nooit voet gezet in Brabant, werd geboren in Paramaribo en stierf daar en was de dochter van Salomon du Plessis, zelf afstammeling van Franse Hugenoten die uit Bergen op Zoom kwam en als lid van de protestantse kerk een gepriviligeerde status had waar het gros van Brabanders enkel van konden dromen.quote:Op donderdag 27 juni 2024 06:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
De provincie Noord-Brabant en historici die zich er echt in hebben verdiept zijn het totaal niet met je eens:
https://www.brabantserfgoed.nl/koloniaalerfgoedinbrabant
Ooit van Susanna du Plessis gehoord? Ik wel... kwam uit Brabant:
https://www.bndestem.nl/b(...)en-op-zoom~afedced1/
En wat dacht je van de Tilburgse textielindustrie, toen heel groot? Dreef op slavernij.
Echt, hoe iemand die zichzelf historicus en kenner van Brabant noemt er zo naast kan zitten is me een groot raadsel, juist ook Brabant speelde een grote rol in de slavernij.
Doet er verder voor de huidige inwoners niet toe, die zijn net zo min schuldig als de rest. Maar het is wel zeer terecht dat 1 van de 4 slavernijmonumenten in Nederland in Brabant staat.
Want ja, je hebt gelijk dat een deel van Brabant lagelonen gebied was, een arme streek. Maar dat is echt maar een deel van het verhaal.
quote:Op de redactie van omroep Ongehoord Nederland bestaat al geruime tijd onvrede over webcamera’s die de veiligheid van de medewerkers moeten garanderen, maar die ook hun werkzaamheden vastleggen. Medewerkers klagen dat ze zich bespied wanen.
Zeemannen, soldaten, kooplieden van de VOC en WIC kwamen uit alle delen van Europa, meest uit Nederlandquote:Op donderdag 27 juni 2024 06:56 schreef Hanca het volgende:
De provincie Noord-Brabant en historici die zich er echt in hebben verdiept zijn het totaal niet met je eens:
https://www.brabantserfgoed.nl/koloniaalerfgoedinbrabant
Boschstraat in Breda ca 1892.quote:Zo ontdekt programmamaker Cindy de Koning hoe die grote werkgever in 1877 in de Breda terechtkwam en in 1883 zijn chocolade-imperium begon. "Kwatta is vernoemd naar de naam van de cacaoplantage die van Emden had in Suriname. Zonder het kapitaal dat is verdiend met de plantages had hij die fabriek nooit kunnen bouwen", zegt Fleur van der Maden. Als cultuurhistorica deed zij onderzoek naar de beginjaren van het bedrijf.
haal ze maar weg, als ze wel worden overvallen dan gaan ze wel klagen dat er geen beveilingscamera's hangen.quote:
Bewakingscamera’s hang je over het algemeen buiten en bij in en uitgangen.quote:Op donderdag 27 juni 2024 10:37 schreef Beathoven het volgende:
[..]
haal ze maar weg, als ze wel worden overvallen dan gaan ze wel klagen dat er geen beveilingscamera's hangen.
In de 'Koloniale waren'-winkel zit tegenwoordig best een puik restaurant trouwens.quote:Op donderdag 27 juni 2024 10:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zeemannen, soldaten, kooplieden van de VOC en WIC kwamen uit alle delen van Europa, meest uit Nederland
Later in de 19 eeuw stuurde Nederlandse staat soldaten (KMA, Breda) en bestuurders naar Indië en Suriname. Kooplieden en handelaren gingen evenzo naar de kolonieën.
Ook mensen uit Noord Brabant en Limburg en nog steeds.... van elders in Europa. Duitsland, België, Frankrijk, etc.
Producten van uit de kolonieën in de Nederlandse winkel, met door koloniale uitbuiting vekregen winsten werden bedrijven gefinancieerd zoals de spoorwegen (cultuurstelsel Java) of de Kwatta-fabriek in Breda, Noord Brabant.
omroepbrabant:
[..]
Boschstraat in Breda ca 1892.
Koloniale waren in de winkel
[ afbeelding ]
Ja, maar een van de medewerkers zou een AIVD spion kunnen zijn!quote:Op donderdag 27 juni 2024 10:51 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Bewakingscamera’s hang je over het algemeen buiten en bij in en uitgangen.
Hangt er vanaf wat je wil bewakenquote:Op donderdag 27 juni 2024 10:51 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kan me voorstellen dat ze mensen die voor ON willen werken extra in de gaten houden.quote:Op donderdag 27 juni 2024 10:51 schreef trein2000 het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |