Als je dat als hopium wil gebruiken prima maar ik snap niet waarom je die 2 met elkaar wil vergelijken. Historisch zijn die twee nooit echt 100% verweven met elkaar.quote:
Uiteindelijk is ongeveer 7 zetels gereserveerd voor christen-democraten hoe de partijen ook hetenquote:Op donderdag 6 juni 2024 21:54 schreef ashardalan het volgende:
[..]
Nou, samen zijn ze even groot & door de media zijn die 2 nogal "geframet" dat het vooral CDA stemmers waren die op deze 2 gestemd zouden hebben.
Oh echt?quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:53 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dit zijn de Europese verkiezingen, niet de Tweede Kamerverkiezingen.
Elke keer laten ze zien dat TK & landelijk geen fuck (of iig heel beperkt) te maken heeft met Europese verkiezingen, waarom hou je je daar dan alsnog aan vast?quote:
Graag gedaanquote:Op donderdag 6 juni 2024 21:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh echt?
Vandaar dat het in de cijfers vermeld staat.
Correct maar gelijk ook wel de eerste serieuze graadmeter na de TK-verkiezingen. Dit zegt meer dan de peilingen waarin ze richting de 50 zetels werden gepeild…quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:53 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja en dat betekent enerzijds een lagere opkomst, maar anderzijds zijn de laatste TK verkiezingen een meer recente barometer voor wat betreft het sentiment onder de bevolking.quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:53 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja en nee, ik heb een keer stemmen geteld en ik was echt flabbergasted door de aantal foutieve stemmen. De meest bizarre invullingen gezien op de stembiljetten (meerdere bolletjes inkleuren, namen opschrijven). Een eenvoudiger biljet (dat ik overigens al gebruik als kiezer in het buitenland) kan voor minder fouten zorgen, hence meer democratie.quote:
De hele coalitie is echt flink onderuit gegaan. Dat wordt evalueren bij de fracties.quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:55 schreef ashardalan het volgende:
[..]
Elke keer laten ze zien dat TK & landelijk geen fuck (of iig heel beperkt) te maken heeft met Europese verkiezingen, waarom hou je je daar dan alsnog aan vast?
Dan heeft de PVV dus flink gewonnen.quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:55 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Correct maar gelijk ook wel de eerste serieuze graadmeter na de TK-verkiezingen. Dit zegt meer dan de peilingen waarin ze richting de 50 zetels werden gepeild…
Je kunt BBB en NSC beschouwen als afsplitsingen van het CDA. Sinds die twee partijen in opkomst zijn, is het CDA de zwakste van de drie. Die trend is voor het eerst doorbroken. Dat vind ik opvallend.quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:54 schreef ashardalan het volgende:
[..]
Nou, samen zijn ze even groot & door de media zijn die 2 nogal "geframet" dat het vooral CDA stemmers waren die op deze 2 gestemd zouden hebben.
Slechts 25% van de stemmers laat landelijke politiek meewegen, aldus IPSOS in het programmaquote:Op donderdag 6 juni 2024 21:56 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja en dat betekent enerzijds een lagere opkomst, maar anderzijds zijn de laatste TK verkiezingen een meer recente barometer voor wat betreft het sentiment onder de bevolking.
Ik geloof niet echt in die BBB-uitslag. Die gaan nog naar 1 zetelquote:Op donderdag 6 juni 2024 21:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
PVV wint zetels maar verliest ten opzichte van 2e Kamer, de rest van de coalitie, op de BBB na, gaat zwaar in de min. Niet dat ik het ze niet gun maar het is wel interessant.
Ten opzichte waarvan?quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:56 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dan heeft de PVV dus flink gewonnen.
Zeggen ze. Maar ze kiezen vervolgens op basis an onderwerpen die landelijk groot zijn en waar het EP amper over gaat.quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:56 schreef ashardalan het volgende:
[..]
Slechts 25% van de stemmers laat landelijke politiek meewegen, aldus IPSOS in het programma
Zoals?quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:58 schreef VoMy het volgende:
[..]
Zeggen ze. Maar ze kiezen vervolgens op basis an onderwerpen die landelijk groot zijn en waar het EP amper over gaat.
Aha, matig relevant in de discussie die we net hadden.quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:58 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De vorige Europese verkiezingen. Zie topictitel.
Inderdaad. Tenzij ze voor opt-outs stemmen want...oh...wacht, daar gaat het EUP ook niet over.quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:58 schreef VoMy het volgende:
[..]
Zeggen ze. Maar ze kiezen vervolgens op basis an onderwerpen die landelijk groot zijn en waar het EP amper over gaat.
Het enige relevante, want daar hadden we het dan ook over. Sommige posters lijken te denken dat de TK verkiezingen relevant zijn hier, wat natuurlijk niet zo is.quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:58 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Aha, matig relevant in de discussie die we net hadden.
Of je de landelijke politiek al dan niet laat meewegen staat toch volkomen los van politieke sentimenten? Grote thema's als migratie, klimaat en ga zo maar door spelen ook gewoon op Europees niveau.quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:56 schreef ashardalan het volgende:
[..]
Slechts 25% van de stemmers laat landelijke politiek meewegen, aldus IPSOS in het programma
Migratie (niet vluchtelingen) is een enorme invloed op de huizenmarkt, da's Europees. Vrij verkeer van personen & goederen.quote:
Oh het idee daarachter snap ik helemaal en is een goed idee. Heb zelf alle rollen op een stembureau wel gehad, er is ruimte voor verbetering. Maar de wijze hoe het in beeld werd gebracht had ook man bijt hond gehaltequote:Op donderdag 6 juni 2024 21:56 schreef Jedi_Pimp het volgende:
[..]
Ja en nee, ik heb een keer stemmen geteld en ik was echt flabbergasted door de aantal foutieve stemmen. De meest bizarre invullingen gezien op de stembiljetten (meerdere bolletjes inkleuren, namen opschrijven). Een eenvoudiger biljet (dat ik overigens al gebruik als kiezer in het buitenland) kan voor minder fouten zorgen, hence meer democratie.
Beetje appels met peren vergelijken idd.quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:59 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het enige relevante, want daar hadden we het dan ook over. Sommige posters lijken te denken dat de TK verkiezingen relevant zijn hier, wat natuurlijk niet zo is.
Ja op die manier kan je alles Europees laten lijken, terwijl veel dingen nationaal geregeld moeten wordenquote:Op donderdag 6 juni 2024 21:59 schreef ashardalan het volgende:
[..]
Migratie (niet vluchtelingen) is een enorme invloed op de huizenmarkt, da's Europees. Vrij verkeer van personen & goederen.
Ik trek me niks aan van vanavond. Had ik ook niet gedaan als ze wel net op 1 stonden. We wisten dat het altijd op 0,5% oid aan zou komen, zo precies is de exitpoll niet. Wacht rustig zondag af.quote:
Geen idee. Het is een verkiezing op zich. Blijkt elke keer weer. Komt denk ik vooral omdat de EU over komt als een overkoepelend iets, waar "we toch geen invloed op hebben". Waarom stemmen, als je denkt toch geen invloed te hebben.quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:59 schreef Monolith het volgende:
[..]
Of je de landelijke politiek al dan niet laat meewegen staat toch volkomen los van politieke sentimenten? Grote thema's als migratie, klimaat en ga zo maar door spelen ook gewoon op Europees niveau.
Doen de partijen ook. & eensch, de EU mag wat mij betreft heeeeeeeeeeeeeel veel macht inleveren. Liever gisteren, dan morgen.quote:Op donderdag 6 juni 2024 22:01 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Ja op die manier kan je alles Europees laten lijken, terwijl veel dingen nationaal geregeld moeten worden
Pieter Omtzigt is onderhand wel door de mand gevallen.quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je kunt BBB en NSC beschouwen als afsplitsingen van het CDA. Sinds die twee partijen in opkomst zijn, is het CDA de zwakste van de drie. Die trend is voor het eerst doorbroken. Dat vind ik opvallend.
Deze verkiezingen maken vooral duidelijk dat een meerderheid (56%) geen moer geeft om het europees parlement.quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:55 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Correct maar gelijk ook wel de eerste serieuze graadmeter na de TK-verkiezingen. Dit zegt meer dan de peilingen waarin ze richting de 50 zetels werden gepeild…
Ik hoop persoonlijk dat de SGP naar 0 gaat en CU naar 1 maar inderdaad, het is afwachten tot zondag met deze marges.quote:Op donderdag 6 juni 2024 22:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik trek me niks aan van vanavond. Had ik ook niet gedaan als ze wel net op 1 stonden. We wisten dat het altijd op 0,5% oid aan zou komen, zo precies is de exitpoll niet. Wacht rustig zondag af.
Overigens doet de SP het echt heel slecht. Nog ver onder 2019. De moed moet ze daar toch echt in de schoenen zakken.quote:
Relatief veel partijen op net wel of net geen zetel heeft misschien die achterbannen ook wel geactiveerd.quote:Op donderdag 6 juni 2024 22:06 schreef quo_ het volgende:
[..]
Deze verkiezingen maken vooral duidelijk dat een meerderheid (56%) geen moer geeft om het europees parlement.
Bij de TK verkeizingen was het percentage niet geinteresseerden slechts 22%.
De vrij hoge opkomst wijt ik aan de bangmakerij voor extreem rechts waardoor er toch nog relatief veel PVDA stemmers zijn komen opdagen.
Terwijl ik Sjimmie nationaal een zeer goede indruk vind maken.quote:Op donderdag 6 juni 2024 22:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Overigens doet de SP het echt heel slecht. Nog ver onder 2019. De moed moet ze daar toch echt in de schoenen zakken.
Waarom komen de rechtse stemmers dan niet opdagen als reactie daarop?quote:Op donderdag 6 juni 2024 22:06 schreef quo_ het volgende:
[..]
Deze verkiezingen maken vooral duidelijk dat een meerderheid (56%) geen moer geeft om het europees parlement.
De vrij hoge opkomst wijt ik aan de bangmakerij voor extreem rechts waardoor er toch nog relatief veel PVDA stemmers zijn komen opdagen.
Tja blijkbaar is Geert I zo enthousiasmerend dat 56% van zijn volgelingen in hun nest blijft liggen stinken in plaats van een kwartier vrij maken om hun roerganger te komen steunen.quote:Op donderdag 6 juni 2024 22:06 schreef quo_ het volgende:
[..]
EU interesseert ze geen reet, behalve om over te klagen.quote:Op donderdag 6 juni 2024 22:09 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja blijkbaar is Geert I zo enthousiasmerend dat 56% van zijn volgelingen in hun nest blijft liggen stinken in plaats van een kwartier vrij maken om hun roerganger te komen steunen.
Dat is inderdaad bij een opvallend aantal partoijen het geval.quote:Op donderdag 6 juni 2024 22:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Relatief veel partijen op net wel of net geen zetel heeft misschien die achterbannen ook wel geactiveerd.
Heeft het dan toch niet aan Lilian gelegen?quote:Op donderdag 6 juni 2024 22:08 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Terwijl ik Sjimmie nationaal een zeer goede indruk vind maken.
Weten we het opkomstpercentage van PvdA al?quote:Op donderdag 6 juni 2024 22:09 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja blijkbaar is Geert I zo enthousiasmerend dat 56% van zijn volgelingen in hun nest blijft liggen stinken in plaats van een kwartier vrij maken om hun roerganger te komen steunen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |