Ik ben nieuwsgierig naar de meningen waar je nu op doelt.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 15:42 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Sorry, heb totaal geen problemen met mijn bi-seksuele gevoelens (en al helemaal nu niet meer). Ben zelfs redelijk uit de kast... Dus totaal geen reden om die op R&P te bespreken.
On-topic:
Bij bepaalde meningen had ik altijd het idee dat die meningen niet beïnvloed waren door mijn geloof.. Maar ik merk nu dat ik deze meningen toch aan het herzien ben.
Als je het loslaat, ga je pas echt zien dat geloof je echt niet vrijmaakt in je gedachten en wereldbeeld. Zelfs niet bij bijvoorbeeld de remonstranten.
Ik dacht dat ik echt wel rationeel aan het denken was, maar dat is gewoon niet zo.
Dan gaat het vooral om mijn mening over abortus en euthanasie. Waarbij ik toch altijd "on the safe side" bleef. Als in Abortus is moord en euthanasie moet iedereen voor zichzelf weten, maar ik doe het niet.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 19:57 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ik ben nieuwsgierig naar de meningen waar je nu op doelt.
Als ik je goed begrijp gaat het om ideeën/meningen die niet direct met geloofszaken te maken hebben, maar waar nu toch verschuivingen in zijn?
Wil je daarover vertellen?
En, tja, rationeel denken blijft in mijn ogen toch vooral proberen rationeel/redelijk te zijn, maar we dragen natuurlijk altijd onze eigen geschiedenis, voorkeuren en emoties met ons mee. En dat is toch ook niet erg?
Echt of sarcasme?quote:Op vrijdag 31 mei 2024 19:23 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik geloof niet dat er een hel bestaat (ik ben gelovig). Onze Lieve Heer is zo onmetelijk liefdevol, dit vind ik niet bij hem passen.
Dat is ook zo en daarvan balen doe ik niet echt. Met OCD is twijfel mijn middle name. Maar nu leek ik zo zeker te zijn..quote:Op zondag 9 juni 2024 14:06 schreef Tijn het volgende:
Twijfel is ook prima. Niks is vervelender dan mensen die alles zeker denken te weten. Gevaarlijk ook.
Heel veel Christenen en theologen geloven niet (meer) in de hel. Maar dat is idd een ander topic.quote:Op zondag 9 juni 2024 14:20 schreef HappyCharly het volgende:
[..]
Oké![]()
Zou graag meer willen lezen maar dat vervuild t topic een beetje
Ik kan me voorstellen dat je door depressie en ocd extra veel behoefte hebt aan duidelijkheid. Kan me ook voorstellen dat je dat projecteert op het geloof. Overigens kun je ook gelovig zijn/ in God geloven buiten t christelijke geloof om.quote:Op zondag 9 juni 2024 14:26 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Dat is ook zo en daarvan balen doe ik niet echt. Met OCD is twijfel mijn middle name. Maar nu leek ik zo zeker te zijn..
[..]
Heel veel Christenen en theologen geloven niet (meer) in de hel. Maar dat is idd een ander topic.
Als je bedenkt dat de hemel een plek is waar je geen verdriet, angst en pijn hebt, dan is alles waar dat nog wel is een regelrechte hel, los van of er wel of niet vuur isquote:Op vrijdag 31 mei 2024 19:14 schreef MatthijsDJ het volgende:
Hoe kan je dan zo'n persoon voor eeuwig laten branden in een hel?
Dan geloof je zijn woord niet want de hel is er zeker wel en de zonde brengt ons daar. En de hemel is Gods liefde en de hel zijn haat want God heeft dezelfde emoties als wij. En zonder Jezus kan je niet naar de hemel omdat je zelf niet voor de zonde kan betalen.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 19:23 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik geloof niet dat er een hel bestaat (ik ben gelovig). Onze Lieve Heer is zo onmetelijk liefdevol, dit vind ik niet bij hem passen.
Je bent dus onwetend. Of gevoelloos, emotieloos. Een leuk vooruitzicht...quote:Op zondag 9 juni 2024 14:32 schreef Troel het volgende:
[..]
Als je bedenkt dat de hemel een plek is waar je geen verdriet, angst en pijn hebt, dan is alles waar dat nog wel is een regelrechte hel, los van of er wel of niet vuur isWant hoe leuk het leven soms toch ook is, het zijn altijd pieken en dalen. Er is altijd wel iets wat angst geeft, pijn geeft of waar je verdrietig over bent.
Overigens ben ik wel van mening dat iemand die naar de hemel gaat, geen last heeft van het feit dat een naaste niet in de hemel zou komen, omdat je dus geen verdriet, angst en pijn hebt.
Mijn liefde en zorgen voor mijn naasten zijn (en ik denk voor velen met mij) een groot gedeelte van mijn persoonlijkheid.quote:Op zondag 9 juni 2024 14:32 schreef Troel het volgende:
Overigens ben ik wel van mening dat iemand die naar de hemel gaat, geen last heeft van het feit dat een naaste niet in de hemel zou komen, omdat je dus geen verdriet, angst en pijn hebt.
Ze zeggen niet voor niets 'alles weten maakt niet gelukkig'. Ik zie het eigenlijk helemaal niet als negatief?quote:Op maandag 10 juni 2024 13:27 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je bent dus onwetend. Of gevoelloos, emotieloos. Een leuk vooruitzicht...
Wat moet God dan stokongelukkig zijn.quote:Op maandag 10 juni 2024 13:33 schreef Troel het volgende:
[..]
Ze zeggen niet voor niets 'alles weten maakt niet gelukkig'. Ik zie het eigenlijk helemaal niet als negatief?
Maar bestaat de hel dan wel? Als de hemelgangers er geen weet van hebben, maar hun naasten daar wel heen gaan? Dat conflicteert.quote:Op zondag 9 juni 2024 14:32 schreef Troel het volgende:
Waar haal je die wijsheid vandaan? En hoe weet jij dat dat klopt???quote:Op zondag 9 juni 2024 15:03 schreef Doedelzak77 het volgende:
Dan geloof je zijn woord niet want de hel is er zeker wel en de zonde brengt ons daar. En de hemel is Gods liefde en de hel zijn haat want God heeft dezelfde emoties als wij. En zonder Jezus kan je niet naar de hemel omdat je zelf niet voor de zonde kan betalen.
Maar het is nog maar de vraag in hoeverre we naasten natuurlijk als naasten herkennen. Zo is er geen trouwen meer in de hemel (denk aan de vrouw die aan Jezus vroeg met welke broer ze getrouwd zou zijn). Misschien zijn we wel gewoon individuen? Ik weet het niet.quote:Op maandag 10 juni 2024 19:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Maar bestaat de hel dan wel? Als de hemelgangers er geen weet van hebben, maar hun naasten daar wel heen gaan? Dat conflicteert.
Zoals jij hem beschrijft? Absoluut niet. Misschien toen ik 4 was dat ik dezelfde emoties had als jouw god, maar ondertussen ben ik op de meeste vlakken wel iets volwassener.quote:Op zondag 9 juni 2024 15:03 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
want God heeft dezelfde emoties als wij.
Totaal off-topic.. maar wat is zijn woord? Is het woord wat de protestanten zeggen? Of toch de katholieken? Of hebben die dekselse Jehova's toch gelijk?quote:Op zondag 9 juni 2024 15:03 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Dan geloof je zijn woord niet want de hel is er zeker wel en de zonde brengt ons daar. En de hemel is Gods liefde en de hel zijn haat want God heeft dezelfde emoties als wij. En zonder Jezus kan je niet naar de hemel omdat je zelf niet voor de zonde kan betalen.
Het zijn verzinsels om mensen bang te maken en onder de knoet te houden.quote:Op maandag 10 juni 2024 23:22 schreef Troel het volgende:
Maar het is nog maar de vraag in hoeverre we naasten natuurlijk als naasten herkennen. Zo is er geen trouwen meer in de hemel (denk aan de vrouw die aan Jezus vroeg met welke broer ze getrouwd zou zijn). Misschien zijn we wel gewoon individuen? Ik weet het niet.
De gelovige ik, vind precies hetzelfde. De mens heeft de Bijbel geschreven en samengesteld; waarbij het vrij duidelijk is dat de mens een negatieve impact heeft gehad op het ontstaan van de Bijbel.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 09:14 schreef blomke het volgende:
[..]
Het zijn verzinsels om mensen bang te maken en onder de knoet te houden.
Uit Gods woord de KJV of onze Statenvertaling. En als je de bijbel goed kent dan weet je hoe perfect het in elkaar zit en het oude testament in het nieuwe wordt verklaard en andersom. En alle profetieën die uit zijn gekomen en nog moeten komen laten zien dat het Gods woord is. En God kan niet liegen want Hij is Heilig en dus is alles wat er in zijn woord staat waarheid.quote:Op maandag 10 juni 2024 19:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Waar haal je die wijsheid vandaan? En hoe weet jij dat dat klopt???
Ik vraag me eigenlijk nog steeds af, wat de historische jezus is geweest en is geëindigd. Het aantal bronnen is beperkt en wat er is, valt te betwijfelen.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 13:31 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
De gelovige ik, vind precies hetzelfde. De mens heeft de Bijbel geschreven en samengesteld; waarbij het vrij duidelijk is dat de mens een negatieve impact heeft gehad op het ontstaan van de Bijbel.
Wat is jouw leeftijd? 46/47??quote:Op dinsdag 11 juni 2024 13:33 schreef Doedelzak77 het volgende:
Uit Gods woord de KJV of onze Statenvertaling. En als je de bijbel goed kent dan weet je hoe perfect het in elkaar zit en het oude testament in het nieuwe wordt verklaard en andersom. En alle profetieën die uit zijn gekomen en nog moeten komen laten zien dat het Gods woord is. En God kan niet liegen want Hij is Heilig en dus is alles wat er in zijn woord staat waarheid.
Waar heb je het over God heeft alles gemaakt wat er maar bestaat dus ook jou. En Hij weet alles van jou zelfs hoeveel haren je op je hoofd hebt op dit moment. Dus God weet alles en heeft de mens gemaakt en weet alles van ons maar jij bent volwassener als God haha het idee alleen al en nogal hoogmoedig...quote:Op dinsdag 11 juni 2024 08:20 schreef ems. het volgende:
[..]
Zoals jij hem beschrijft? Absoluut niet. Misschien toen ik 4 was dat ik dezelfde emoties had als jouw god, maar ondertussen ben ik op de meeste vlakken wel iets volwassener.
Dan ken jij Gods woord niet goed! God is heel goed in staat om te liegen, hij heeft er zelfs leugengeesten voor geschapen.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 13:33 schreef Doedelzak77 het volgende:
En God kan niet liegen want Hij is Heilig en dus is alles wat er in zijn woord staat waarheid.
Volwassener dan god! En ja, klaarblijkelijk wel. Als je de bijbel een keer probeert te lezen zie je dat het vol staat met allerlei kinderachtige shit.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 13:36 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Waar heb je het over God heeft alles gemaakt wat er maar bestaat dus ook jou. En Hij weet alles van jou zelfs hoeveel haren je op je hoofd hebt op dit moment. Dus God weet alles en heeft de mens gemaakt en weet alles van ons maar jij bent volwassener als God haha het idee alleen al en nogal hoogmoedig...
Moeder Maria is er bij gehaald om vrouwen ook een rol te geven.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 20:59 schreef ems. het volgende:
Maargoed, de reden dat het christendom het zo goed doet is dan ook omdat de kleine man zo iets had om in te geloven.
Hadden ze echt geen beter voorbeeld kunnen bedenken dan iemand die is vreemdgegaan en toen een verhaal heeft verzonnen waar wij nu nog steeds last van hebben?quote:Op dinsdag 11 juni 2024 22:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Moeder Maria is er bij gehaald om vrouwen ook een rol te geven.
In de mythe is ze de moeder van jezus. Vreemdgaan deed ze met de holy spiritquote:Op dinsdag 11 juni 2024 22:06 schreef ems. het volgende:
[..]
Hadden ze echt geen beter voorbeeld kunnen bedenken dan iemand die is vreemdgegaan en toen een verhaal heeft verzonnen waar wij nu nog steeds last van hebben?
Ben benieuwd of doedelzak dat direct zou geloven als zijn eventuele vrouw zwanger thuiskomt en iets dergelijks zegtquote:
Ze was niet vreemd gegaan, want ze was nog maagd.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 22:08 schreef blomke het volgende:
[..]
In de mythe is ze de moeder van jezus. Vreemdgaan deed ze met de holy spirit
Hoe weet jij dat?quote:Op dinsdag 18 juni 2024 02:01 schreef Apoint2 het volgende:
[..]
Ze was niet vreemd gegaan, want ze was nog maagd.
Ja, vandaar dat ik het ernstig in twijfel trek.quote:
Natuurlijk. Dat klinkt beter dan waarschijnlijkere verhaal dat Maria waarschijnlijk een slettenbakje was.quote:
Zoals zo vaak, raakte een a.s. bruidje zwanger van de a.s. bruidegom. Daar heb ik mijn bestaan aan te danken. Niets nieuws onder de zon. Dat van die onbevlekte ontvangenis, hebben die RK-bisschoppen ervan gemaakt.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 19:52 schreef ems. het volgende:
[..]
Natuurlijk. Dat klinkt beter dan waarschijnlijkere verhaal dat Maria waarschijnlijk een slettenbakje was.
En Jozef en Maria zijn er door de latere evangelisten bijgeplakt om er een roman van te maken. De oudste bronnen in het NT, Paulus en Marcus, zwijgen er in alle talen over.quote:Op woensdag 19 juni 2024 21:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Zoals zo vaak, raakte een a.s. bruidje zwanger van de a.s. bruidegom. Daar heb ik mijn bestaan aan te danken. Niets nieuws onder de zon. Dat van die onbevlekte ontvangenis, hebben die RK-bisschoppen ervan gemaakt.
Heel goed, laat je niet door de drogredenenen van die snakeoil verkopers verleiden.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 20:34 schreef MatthijsDJ het volgende:
Ik vind de vraag "hoe is de aarde dan ontstaan" een vrij nutteloze vraag. Want als je niet kan geloven dat de aarde "zomaar" is ontstaan, hoe kan je dan wel geloven dan een God zomaar is ontstaan...
Ik vind het veel logischer dat een aarde uit het niets is ontstaan dan een machtig wezen dat uit niets is ontstaanl
Than gaat het slecht als in terugval depressie dan hoop je op dat stukje extra steun.quote:Op zondag 9 juni 2024 14:29 schreef HappyCharly het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat je door depressie en ocd extra veel behoefte hebt aan duidelijkheid. Kan me ook voorstellen dat je dat projecteert op het geloof. Overigens kun je ook gelovig zijn/ in God geloven buiten t christelijke geloof om.
Ik had ook last van obsessieve gedachtes, maar dat is opgelost door meditatie.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 18:06 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Than gaat het slecht als in terugval depressie dan hoop je op dat stukje extra steun.
OCD zorgt er bij mij ook voor dat ik alles goed wil doen, vaak ook op moralistisch gebied wat tricky is met geloof.. beter gezegd ondoenlijk..
Nope dat kan niet bij iedereen...quote:Op zondag 23 juni 2024 17:33 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik had ook last van obsessieve gedachtes, maar dat is opgelost door meditatie.
Het is niet makkelijk, maar het kan. Iedereen kan in principe dit soort psychische klachten oplossen, door meditatie.
Tijd is een product, net zoals zwaartekracht. Tijd is een verschijnsel die zich voordoet in de materiële wereld. God is tijdloos. Ontstaan is een begrip dat een directe band heeft met tijd.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 20:34 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
En je kan met logica wel tot de conclusie komen dat er wel een God is?
Ik vind de vraag "hoe is de aarde dan ontstaan" een vrij nutteloze vraag. Want als je niet kan geloven dat de aarde "zomaar" is ontstaan, hoe kan je dan wel geloven dan een God zomaar is ontstaan...
Ik vind het veel logischer dat een aarde uit het niets is ontstaan dan een machtig wezen dat uit niets is ontstaanl
Ik begrijp die drang nooit zo om antwoorden te vinden op allerlei onmogelijk grote vragen. Ik heb zelf die vragen niet eigenlijk helemaal niet. Ik ben ook niet op zoek. Ik weet niet eens wat ik dan zou moeten zoeken, en ik heb ook niet de illusie dat iemand antwoorden heeft die hout snijden.quote:Op maandag 24 juni 2024 17:41 schreef Vincent_student het volgende:
De functie van religie: De waarheid zal best complex zijn en moeilijk te bevatten. En niet simpel om er zelf achter te komen. Misschien zijn er wijzen die het snappen, maar de meesten van ons mensen hebben dat voorrecht niet. Daar zijn religies voor. Welke, maakt niet uit. Als er maar iets is waar je je aan kunt wijden en vastklampen. Zolang de religie maar goed is en geen kwaad in zich heeft gesloten.
Ik denk dat er daarom religies bestaan, waarbij ik in het midden laat dat er mensen zijn die er misbruik van maken, waarin ook in de tien geboden is voorzien (Gods naam ijdel gebruiken).
Het is maar goed dat ze er zijn, anders weten de meesten niet waar ze het moeten zoeken.
Dan ben jij, maar er zijn ook andere mensen. En wie ben ik om te zeggen als godsdienst de goede dingen aanhangt, om dan te zeggen, jij doet het fout? Dat mag ik zelfs over niemand zeggen, als die niet aan het moorden/verkrachten slaat.quote:Op maandag 24 juni 2024 17:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik begrijp die drang nooit zo om antwoorden te vinden op allerlei onmogelijk grote vragen. Ik heb zelf die vragen niet eigenlijk helemaal niet. Ik ben ook niet op zoek. Ik weet niet eens wat ik dan zou moeten zoeken, en ik heb ook niet de illusie dat iemand antwoorden heeft die hout snijden.
Evolutie, he.quote:Op maandag 24 juni 2024 19:07 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
waarom loop ik hier rond in zo'n ingenieus lichaam?
Waarom niet?quote:Op maandag 24 juni 2024 17:46 schreef Tijn het volgende:
ik heb ook niet de illusie dat iemand antwoorden heeft die hout snijden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |