abonnement Unibet Coolblue
pi_213745888
Zo'n driekwart jaar geleden maakte ik hier een topic met de titel "Van je geloof vallen, makkelijker gezegd dan gedaan."

Toen begon voor mij een reis waar afgelopen maandag een abrupt einde gekomen lijkt te zijn. Als in, het kwartje viel en het geloof is weg. En het doet me eigenlijk bijna helemaal niets op een gevoel van vrijheid dat heel erg nieuw en dus ook best eng is.

Ik stapte maandag om 05:37 de bus is en voelde me een beetje depri/gespannen... Op dat soort momenten heb ik een playlist met wat Christelijke liederen die altijd helpen op zulke momenten (naja hielpen..).

Tijdens het eerste lied kwam de gedachte op: "Wat doe ik nu eigenlijk, waar komt die troost nu eigenlijk vandaan?"

Toen besefte ik, het is niet een God, maar de manier hoe de muziek is gecomponeerd plus de tekst en de samenzang die zorgen voor de troost.

Zo ging ik naar mijn ervaringen kijken waarbij ik gevoel had dat God bij me was, en realiseerde dat het allemaal ervaringen waren die kwam uit heftige emotie. Bijvoorbeeld de geboorte van je eerst kind, ik was er altijd zeker van dat God mij daar bevestigde te bestaan. Dat hij het was die dan wondertje aan me gaf..

Maar achteraf.. elke (naja bijna elke) vader heeft die emoties, alleen doordat ik in mijn jeugd zo geconditioneerd was in het bestaan van God, koppelde ik automatisch hem aan die ervaring.

Maar het echte kwartje viel iets later gedurende de bus rit.. Vanwege mijn eigen psychische problemen heb ik een enorme interesse in psychologie dat in combinatie met een interesse in true crime en met name serie moordenaars; weet ik dat bijvoorbeeld bij die groep een groot gedeelte simpel gezegd te wijden is aan de manier hoe hun brein werkt. Iets wat aangeboren is of veroorzaakt door zwaar misbruik in de jeugd..

Hoe kan je dan zo'n persoon voor eeuwig laten branden in een hel? Hoe kan je eisen van eenieder om te geloven als jij als God zelf heeft toegestaan dat hun brein (again simpel gezegd) kapot is of kapot gemaakt is.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  vrijdag 31 mei 2024 @ 19:18:23 #2
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_213745929
Gefeliciteerd. Altijd knap wanneer mensen zich uit de indoctrinatie van hun jeugd kunnen werken en hun eigen conclusies kunnen trekken.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 19:23:51 #3
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_213745995
Ik geloof niet dat er een hel bestaat (ik ben gelovig). Onze Lieve Heer is zo onmetelijk liefdevol, dit vind ik niet bij hem passen.
pi_213746047
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 19:23 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik geloof niet dat er een hel bestaat (ik ben gelovig). Onze Lieve Heer is zo onmetelijk liefdevol, dit vind ik niet bij hem passen.
Ik geloofde al niet meer in de hel, dat is zo'n bizarre straf dat zelfs een Hitler hem niet verdiend.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  vrijdag 31 mei 2024 @ 19:42:55 #5
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_213746258
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 19:29 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Ik geloofde al niet meer in de hel, dat is zo'n bizarre straf dat zelfs een Hitler hem niet verdiend.
Ja. Was de hel niet voor eeuwig? Nou dat houdt geen paard vol.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 19:52:51 #6
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_213746400
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 19:29 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Ik geloofde al niet meer in de hel, dat is zo'n bizarre straf dat zelfs een Hitler hem niet verdiend.
Als jezelf naar de hemel gaat en je dierbaren naar de hel dan is de hemel de grootste hel.

Bijbel-technisch zie ik vooral dat er een plek op aarde mee wordt bedoeld en de hemel meer als een plek daar ergens boven de wolken. Wat dit betreft is de bijbel zelf niet zo bang makend. Eerder wat mensen er van gemaakt hebben en anderen mee opzadelen.

Als ik naar de opmerking van Boca-Raton kijk dan zie ik dat geloof ook erg mooi kan zijn en niet zoals het bij jou denk ik deed, je doet verstikken. Ik wens je veel geluk toe met of zonder geloof.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_213746460
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 19:52 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Als jezelf naar de hemel gaat en je dierbaren naar de hel dan is de hemel de grootste hel.

Bijbel-technisch zie ik vooral dat er een plek op aarde mee wordt bedoeld en de hemel meer als een plek daar ergens boven de wolken. Wat dit betreft is de bijbel zelf niet zo bang makend. Eerder wat mensen er van gemaakt hebben en anderen mee opzadelen.

Als ik naar de opmerking van Boca-Raton kijk dan zie ik dat geloof ook erg mooi kan zijn en niet zoals het bij jou denk ik deed, je doet verstikken. Ik wens je veel geluk toe met of zonder geloof.
Geloof heeft mij ook zeker steun gebracht en ook genoeg andere goede zaken. Sterker nog, het wss één van de redenen dat ik nooit mijn zelfdodingspogingen heb doorgezet. En wat er gebeurt als ik eventueel terugval in depressie weet ik ook niet.

Maar nu ik er echt goed rationeel over kan nadenken is het voor mij zeker, er is geen God.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_213746503
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 19:57 schreef MatthijsDJ het volgende:

Maar nu ik er echt goed rationeel over kan nadenken is het voor mij zeker, er is geen God.
En hoe is de wereld dan ontstaan?
pi_213746528
Je benoemt dat je depressief bent en psychische problemen hebt, in hoeverre projecteer je je depressieve gevoelens niet op religie/God/hel? Mensen die zwaar depressief zijn kunnen die gevoelens gaan projecteren op van alles en iedereen, het geloof, een hel, God, mensen in hun leven, ouders, het leven op zich, de wereld hoe die is, etc. Ook niet-gelovigen doen dit. Het ligt dan niet aan deze dingen. Mensen, of ze nu gelovig of niet-gelovig zijn, willen in die toestand een 'oorzaak' (soms ook onbewust) vinden/aanwijzen voor hun psychisch leed en kunnen het dan projecteren op van alles en iedereen. Verwacht je dat je van je psychische problemen gaat afkomen door van het geloof af te komen of zie je ergens (onbewust) het geloof als oorzaak van je psychische problemen? Van depressie is bekend dat het aanzet tot veel piekeren over het leven, of je nu gelooft of niet.
pi_213746691
Kijk, ik kan wel begrijpen dat je van je CHRISTELIJKE geloof valt.

Maar dat is wat anders dan dat er helemaal geen God is.
pi_213746833
quote:
10s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 20:00 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
En hoe is de wereld dan ontstaan?
Tegenvraag, hoe is God dan ontstaan? Heeft God ook een God?

quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 20:01 schreef Antideeltje.. het volgende:
Je benoemt dat je depressief bent en psychische problemen hebt, in hoeverre projecteer je je depressieve gevoelens niet op religie/God/hel? Mensen die zwaar depressief zijn kunnen die gevoelens gaan projecteren op van alles en iedereen, het geloof, een hel, God, mensen in hun leven, ouders, het leven op zich, de wereld hoe die is, etc. Ook niet-gelovigen doen dit. Het ligt dan niet aan deze dingen. Mensen, of ze nu gelovig of niet-gelovig zijn, willen in die toestand een 'oorzaak' (soms ook onbewust) vinden/aanwijzen voor hun psychisch leed en kunnen het dan projecteren op van alles en iedereen. Verwacht je dat je van je psychische problemen gaat afkomen door van het geloof af te komen of zie je ergens (onbewust) het geloof als oorzaak van je psychische problemen? Van depressie is bekend dat het aanzet tot veel piekeren over het leven, of je nu gelooft of niet.
Even gedacht dat de depressie kwam door demonen, maar wss was dat of een beginnende psychose dan wel godsdienst waanzin.. Toen ik de eerste genas dacht ik dat de pillen een gift van God was.

Verder gaf het geloof dan altijd steun (wel steeds minder).
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  vrijdag 31 mei 2024 @ 20:24:11 #12
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_213746860
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 20:21 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Tegenvraag, hoe is God dan ontstaan? Heeft God ook een God?
[..]
Even gedacht dat de depressie kwam door demonen, maar wss was dat of een beginnende psychose dan wel godsdienst waanzin.. Toen ik de eerste genas dacht ik dat de pillen een gift van God was.

Verder gaf het geloof dan altijd steun (wel steeds minder).
God heeft die pillen niet gemaakt.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_213746866
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 20:21 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Tegenvraag, hoe is God dan ontstaan? Heeft God ook een God?

Een tegenvraag is geen oplossing. Je laat een mysterie staan, en als er een mysterie is is een bovennatuurlijke verklaring mogelijk.

En dus kun je niet met LOGICA tot de conclusie komen dat er geen God is.

Een tegenvraag is een zwaktebod :)
pi_213746890
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 20:24 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
God heeft die pillen niet gemaakt.
Haha nee, maar de gedachte is dan dat God ons de wijsheid gegeven heeft om die pillen te maken...
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  vrijdag 31 mei 2024 @ 20:30:05 #15
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_213746929
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 20:26 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Haha nee, maar de gedachte is dan dat God ons de wijsheid gegeven heeft om die pillen te maken...
Hoe ik het begrepen had was dat God de mens had geschapen, en op dag zeven ging rusten.

Nergens in de Bijbel heb ik gelezen of hij ook wakker is geworden naderhand.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 20:30:58 #16
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_213746935
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 20:24 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Een tegenvraag is geen oplossing. Je laat een mysterie staan, en als er een mysterie is is een bovennatuurlijke verklaring mogelijk.

En dus kun je niet met LOGICA tot de conclusie komen dat er geen God is.

Een tegenvraag is een zwaktebod :)
Geloven en weten zijn verschillend.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_213746978
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 20:24 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Een tegenvraag is geen oplossing. Je laat een mysterie staan, en als er een mysterie is is een bovennatuurlijke verklaring mogelijk.

En dus kun je niet met LOGICA tot de conclusie komen dat er geen God is.

Een tegenvraag is een zwaktebod :)
En je kan met logica wel tot de conclusie komen dat er wel een God is?

Ik vind de vraag "hoe is de aarde dan ontstaan" een vrij nutteloze vraag. Want als je niet kan geloven dat de aarde "zomaar" is ontstaan, hoe kan je dan wel geloven dan een God zomaar is ontstaan...

Ik vind het veel logischer dat een aarde uit het niets is ontstaan dan een machtig wezen dat uit niets is ontstaanl
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_213746995
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 20:34 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
En je kan met logica wel tot de conclusie komen dat er wel een God is?

Nee, maar God is logischer dan geen God.
pi_213747025
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 20:36 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, maar God is logischer dan geen God.
Nope.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_213747051
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 20:39 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Nope.
Jawel.

Jij hebt 2 mysteries: het ontstaan van de wereld en het ontstaan van bewustzijn.

God is bewustzijn, dan is er maar 1 mysterie en dat is het bewustzijn zelf.

Volgens Ockham's scheermes is God dan logischer dan objectiviteit/materie.
pi_213747123
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 20:30 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Geloven en weten zijn verschillend.
Klopt, God is subjectief en kan dus nooit een feit zijn.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 20:51:44 #22
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_213747208
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 20:47 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Klopt, God is subjectief en kan dus nooit een feit zijn.
Nee, voor God zijn al zijn kinders gelijk. Hij is in feite juist objectief.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_213747258
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 20:51 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Nee, voor God zijn al zijn kinders gelijk. Hij is in feite juist objectief.
Ik bedoel dat God een subjectief wezen is.

God is Geest en geesten zijn subjectief, je kunt niet objectief bewijzen dat ze bestaan.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 20:57:06 #24
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_213747290
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 20:55 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik bedoel dat God een subjectief wezen is.

God is Geest en geesten zijn subjectief, je kunt niet objectief bewijzen dat ze bestaan.
Klopt, daarom 'geloven' mensen erin, in plaats van zeker weten.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 20:58:19 #25
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_213747305
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 20:24 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Een tegenvraag is geen oplossing. Je laat een mysterie staan, en als er een mysterie is is een bovennatuurlijke verklaring mogelijk.
Het gewoon niet weten is ook een antwoord. Dat iets een mysterie is, is geen reden om een god uit te vinden.
pi_213747330
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 20:40 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Jawel.

Jij hebt 2 mysteries: het ontstaan van de wereld en het ontstaan van bewustzijn.

God is bewustzijn, dan is er maar 1 mysterie en dat is het bewustzijn zelf.

Volgens Ockham's scheermes is God dan logischer dan objectiviteit/materie.
Dat is geen mysterie hoor, de mens word bewust bouwt aan dat bewustzijn en met dat bewustzijn heeft de mens de wereld gecreëerd tot vandaag en we zullen dat doen tot er eens een kmeet in slaat of zo of we gaan met grote bommen gooien.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_213747350
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 20:58 schreef Tijn het volgende:

[..]
Het gewoon niet weten is ook een antwoord.
Inderdaad, dat is agnosticisme in plaats van atheïsme.

quote:
2s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 20:58 schreef Tijn het volgende:
Dat iets een mysterie is, is geen reden om een god uit te vinden.
Eens, maar het is wel een reden om de volgende vraag te stellen: ''wat is de realiteit?''

Het antwoord daarop is bewustzijn, niet materie.

Met logica kom je niet uit op materialisme of atheïsme. Het moet een emotioneel gedreven conclusie zijn.
pi_213747390
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 21:00 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Dat is geen mysterie hoor, de mens word bewust bouwt aan dat bewustzijn en met dat bewustzijn heeft de mens de wereld gecreëerd tot vandaag en we zullen dat doen tot er eens een kmeet in slaat of zo of we gaan met grote bommen gooien.
Dat iets dat voor meer dan 70% uit water bestaat kan denken en voelen vind ik wel heel mysterieus.
pi_213747523
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 21:01 schreef Libertarisch het volgende:
Inderdaad, dat is agnosticisme in plaats van atheïsme.
Onzin, niet precies weten hoe de aarde is ontstaan betekent niet dat je wel zeker weet dat het geen God was.

Ik vind het heel onlogisch dat er een God zou zijn die zoveel design foutjes heeft gemaakt bij het maken van de mens.

Verder ga je zoals in de eerdere topics off-topic, het gaat hier over het verliezen van je geloof en hoe moeilijk dat kan zijn.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_213747580
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 21:14 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Onzin, niet precies weten hoe de aarde is ontstaan betekent niet dat je wel zeker weet dat het geen God was.

Ik vind het heel onlogisch dat er een God zou zijn die zoveel design foutjes heeft gemaakt bij het maken van de mens.

Het is eerder een wonder dat er zo weinig fouten zijn.
pi_213747977
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 21:20 schreef Libertarisch het volgende:

Het is eerder een wonder dat er zo weinig fouten zijn.
Kom zeg, kijk eens om je heen en vergelijk dat met de uitspraak "en god zag dat het goed was". Kweenie wat voor normen en waarden die createur aanhield dat ie die uitspraak deed, maar een week een krant lezen geeft genoeg aanleiding om dat als een dijenkletser eerste klas af te doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 31-05-2024 22:04:00 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213748027
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 20:24 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Een tegenvraag is geen oplossing. Je laat een mysterie staan, en als er een mysterie is is een bovennatuurlijke verklaring mogelijk.

En dus kun je niet met LOGICA tot de conclusie komen dat er geen God is.

Een tegenvraag is een zwaktebod :)
Met logica kom je er wel dat er geen god is. Dat je iets dat je NOG niet begrijpt afdoet met "is een creatie van god", is de grootste dooddoener voor het uitvoeren van onderzoek waarmee je wel achter die wetenschap kunt komen en leidt tot achterstand in technische & wetenschapelijke, medische ontwikkeling en verbetering.

Ik kan talloze voorbeelden noemen van gelovigen die ziekte, ongevallen en de dood afdoen met "god zat/zit daarachter", "als we op de here vertrouwen komt het goed", "als we een gebedsgenezing doen i.p.v. pillen, dan geneest de patiënt zeker".

Echt, hij bestaat gewoon niet. Ga gewoon zelf aan de slag en zorg dat je kennis en kunde op doet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213748044
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 21:56 schreef blomke het volgende:

[..]
Kom zeg, kijk eens om je heen en vergelijk dat met de uitspraak "en god zag dat het goed was". Kweenie wat voor normen en waarden die createur aanhield dat ie die uitspraak deed, maar een week een krant lezen geeft genoeg aanleiding om dat als een dijenkletser eerste kas af te doen.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2013/38/ruim-6-op-de-10-mensen-dragen-een-bril-of-contactlenzen

De meerderheid van de jongvolwassenen 20 - 30 jaar heeft geen bril of contactlenzen nodig.

Dat is een wonder.
pi_213748075
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 22:01 schreef blomke het volgende:

[..]
Met logica kom je er wel dat er geen god is.
Nee joh, je struikelt al bij de eerste horde.

Hoe is de wereld ontstaan? Hoe is het leven ontstaan?

Uit het niets gaat tegen de logica in.
pi_213748083
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 22:03 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2013/38/ruim-6-op-de-10-mensen-dragen-een-bril-of-contactlenzen

De meerderheid van de jongvolwassenen 20 - 30 jaar heeft geen bril of contactlenzen nodig.

Dat is een wonder.
Subjectief wonder. Het is een wonder dat de wetenschap zulke mooie hulpmiddelen als bifocale asymmetrische lenzen met prisma heeft weten te maken die de mensheid tot steun is. Als we op de toestemming voor onderzoek op de kerken hadden gewacht, liepen we nog in de middeleeuwen rond geknecht door machtswellustelingen die gretig misbruik maakten van hun volgelingen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213748097
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 22:06 schreef Libertarisch het volgende:

Nee joh, je struikelt al bij de eerste horde.

Hoe is de wereld ontstaan? Hoe is het leven ontstaan?

Uit het niets gaat tegen de logica in.
De wereld? Uit condensatie van materie in het heelal tot een kluit waarop wij leven.

Het leven? Miljarden jaren van selectieve voortplanting en ontwikkeling.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213748102
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 22:06 schreef blomke het volgende:

[..]
Subjectief wonder. Het is een wonder dat de wetenschap zulke mooie hulpmiddelen als bifocale asymmetrische lenzen met prisma heeft weten te maken die de mensheid tot steun is. Als we het op de ontwikkeling van kerken hadden gewacht, liepen we nog in de middeleeuwen rond geknecht door machtswellustelingen die gretig misbruik maakten van hun volgelingen.
Ik ben blij dat er hulpmiddelen zijn, ik heb zelf een ooglaserbehandeling gehad haha

Maar het feit dat de meeste jonge mensen gewoon perfecte ogen hebben is echt een wonder...
pi_213748122
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 22:07 schreef blomke het volgende:

[..]
De wereld? Uit condensatie van materie in het heelal tot een kluit waarop wij leven.

Het leven? Miljarden jaren van selectieve voortplanting en ontwikkeling.
Materie?

Er is helemaal geen materie.

Zie, je struikelt gewoon weer.
pi_213748124
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 22:08 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik ben blij dat er hulpmiddelen zijn, ik heb zelf een ooglaserbehandeling gehad haha

De laser: ook een vinding gebaseerd op wetenschappelijk theoretisch fysisch onderzoek: de quantummechanica.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213748230
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 22:09 schreef blomke het volgende:

[..]
De laser: ook een vinding gebaseerd op wetenschappelijk theoretisch fysisch onderzoek: de quantummechanica.
Er hoeft geen conflict te zijn tussen geloof en wetenschap. Wetenschap bevordert mijn geloof juist.
pi_213748838
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 21:14 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Onzin, niet precies weten hoe de aarde is ontstaan betekent niet dat je wel zeker weet dat het geen God was.

Ik vind het heel onlogisch dat er een God zou zijn die zoveel design foutjes heeft gemaakt bij het maken van de mens.

Verder ga je zoals in de eerdere topics off-topic, het gaat hier over het verliezen van je geloof en hoe moeilijk dat kan zijn.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_213749526
Ga dan een gesprek voeren over hoe moeilijk het is om van je geloof af te stappen dan

Ik ben benieuwd, brand los
pi_213750808
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 00:32 schreef Libertarisch het volgende:
Ga dan een gesprek voeren over hoe moeilijk het is om van je geloof af te stappen dan

Ik ben benieuwd, brand los
Rationeel is het vrij makkelijk, alleen geloven vertroebeld je denkwijze. Helaas is geloof in de meeste gevallen een aangeleerd iets. Waarbij je leert dat het verliezen van je geloof hele nadelige gevolgen heeft voor zowel je leven nu als na je dood.

Als je dan net zoals ik daar gevoelig voor bent kan het je echt flink dwarszitten en moeilijk los te laten.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_213751079
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 07:35 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Rationeel is het vrij makkelijk, alleen geloven vertroebeld je denkwijze. Helaas is geloof in de meeste gevallen een aangeleerd iets. Waarbij je leert dat het verliezen van je geloof hele nadelige gevolgen heeft voor zowel je leven nu als na je dood.

Als je dan net zoals ik daar gevoelig voor bent kan het je echt flink dwarszitten en moeilijk los te laten.
Eigenlijk lijkt het me beter dat ik niet reageer......
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213751157
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 22:22 schreef Libertarisch het volgende:
Er hoeft geen conflict te zijn tussen geloof en wetenschap. Wetenschap bevordert mijn geloof juist.
Hoe is de mens dan ontstaan?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213751279
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 08:34 schreef blomke het volgende:

[..]
Eigenlijk lijkt het me beter dat ik niet reageer......
Nu ben ik benieuwd haha
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_213751298
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 09:02 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Nu ben ik benieuwd haha
Ik heb nare ervaringen met gelovigen. Maar heb ook tragische dingen gezien bij mensen die van hun geloof afvielen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213751337
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 07:35 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Rationeel is het vrij makkelijk, alleen geloven vertroebeld je denkwijze. Helaas is geloof in de meeste gevallen een aangeleerd iets. Waarbij je leert dat het verliezen van je geloof hele nadelige gevolgen heeft voor zowel je leven nu als na je dood.

Als je dan net zoals ik daar gevoelig voor bent kan het je echt flink dwarszitten en moeilijk los te laten.
Is dit ook niet een beetje omdat je je in een cirkel van gelijkgestemden zit. Het lijkt me lastig om uit een geloof te stappen als anderen op je in proberen te werken.
  zaterdag 1 juni 2024 @ 10:02:20 #49
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_213751786
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 19:18 schreef Tijn het volgende:
Gefeliciteerd. Altijd knap wanneer mensen zich uit de indoctrinatie van hun jeugd kunnen werken en hun eigen conclusies kunnen trekken.
wat is daar knap aan? TS geeft zelf aan dat het min of meer automatisch ging.

Naar buiten ermee komen is wat anders.
  zaterdag 1 juni 2024 @ 10:07:55 #50
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_213751829
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 22:06 schreef Libertarisch het volgende:
Uit het niets gaat tegen de logica in.
dat is dan ook pertinent onwaar.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')