Dat vraag ik me dus af bij die post van Hexagon.quote:Op maandag 3 juni 2024 06:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat vind je een nachtje slapen later zelf nou van zo'n reactie?
Wat vind je een nachtje slapen later zelf nou van zo'n post? Wat voor gedrochten van vrouwen ben jij tegen gekomen waardoor je deze mevrouw sexy noemt?quote:Op zondag 2 juni 2024 20:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze laten zelfs sexy blonde boerendeernes aanrukken om zoveel mogelijk stemmen te krijgen.![]()
Vond het verhaal van Huitema wel een verhaal dat ik niet van een VVD'er had verwacht.quote:Op maandag 3 juni 2024 12:58 schreef Hanca het volgende:
Een beeld van het werk van 4 europarlementariërs en wat ze bereikt hebben: https://www.trouw.nl/poli(...)n-bereiken~b76f302a/
Alles voor je stem. 7 juni doen ze het tegenovergestelde.quote:Op maandag 3 juni 2024 23:44 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Vond het verhaal van Huitema wel een verhaal dat ik niet van een VVD'er had verwacht.
Waar heb jij het over? Het EUP gaat hier helemaal niet over, de regeringen van de lidstaten hebben het migratiepact met elkaar afgesproken.quote:Op maandag 3 juni 2024 23:57 schreef Nober het volgende:
[..]
Alles voor je stem. 7 juni doen ze het tegenovergestelde.
Heel geloofwaardig altijd.
[ x ]
Dat wat je hebt gequote is een verhaal wat ze de afgelopen 5 jaar hebben gedaan, Huitema is niet eens herkiesbaar.quote:Op maandag 3 juni 2024 23:57 schreef Nober het volgende:
[..]
Alles voor je stem. 7 juni doen ze het tegenovergestelde.
quote:Dit kan natuurlijk na de verkiezingen veranderen, daar zíjn verkiezingen voor. Zou het Europees Parlement een auto zijn, dan zaten de afgelopen vijf jaar de drie grote partijen aan het stuur, waarbij de Europese PvdA het stuur naar links trok en de Europese VVD en CDA naar rechts. De Groenen drukten regelmatig het gaspedaal nog wat verder in, JA21 en SGP stonden juist op de rem. De Partij voor de Dieren en ChristenUnie legden vanaf de passagiersstoel uit waar het eigenlijk naartoe zou moeten, D66 was daar al en de anderen zaten ruziënd op de achterbank.
Voor het complete artikel: https://jacobin.nl/van-in(...)ng-wolfgang-streeck/quote:27 mei 2024
BrusselDuitsland
EUPolitiek
Van integratie naar samenwerking
Door Wolfgang Streeck
De EU zal alleen standhouden als ze de democratische staten hun soevereiniteit teruggeeft. Want een federaal Europa is onbereikbaar en de aanhoudende onduidelijkheid ondraaglijk.
Als het nu, vlak voor de verkiezingen voor een nieuw Europarlement, niet het goede moment is om ons af te vragen wat het einddoel is – haar finalité, zoals de Fransen zeggen – van de ever closer union among the peoples of Europe, zoals ze het in Brussel graag noemen, wanneer dan wel? Dit zou eigenlijk de vraag aller vragen moeten zijn, zowel in Brussel als in de hoofdsteden van Europa.
En hoewel deze vraag op de een of andere manier altijd en overal boven de vergadertafels hangt, wordt hij met inmiddels verbazingwekkende virtuositeit buiten de deur gehouden. Want elke poging die vraag ter sprake te brengen, zou een eind kunnen maken aan het catastrofale zelfbedrog van de EU-Europeanen: namelijk dat iedereen zich bij de EU hetzelfde zou voorstellen en wel precies datgene wat men zich zélf voorstelt...
Streeck heeft dit stokpaardje al meer dan een decennium. Zijn kritiek dat kapitalisme en democratie niet samengaan klopt uiteraard volledig. Maar waarom Europese eenwording niet goed is, die analyse van hem vond ik heel zwak. Heb dat boek van hem ook gelezen gekochte tijd: De uitgestelde crisis van het democratisch kapitalismequote:Op dinsdag 4 juni 2024 09:01 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Een uitstekende analyse van de oud-directeur van het Max Planck Instituut voor sociale wetenschappen Wolfgang Streeck.
[..]
Voor het complete artikel: https://jacobin.nl/van-in(...)ng-wolfgang-streeck/
Gewoon even van wikipedia. Deel jij ook dat we moeten stoppen met de Euro of Zuid-Europese landen eruit trappen?quote:Streeck staat bekend als criticus van de Europese eenwording. In de jaren 80 werkte hij nog samen met vakbonden aan voorstellen om een Europees sociaal beleid tot stand te brengen; naar eigen zeggen was dit uiteindelijk vergeefse moeite.
Met name de Europese muntunie is mikpunt van Streecks kritiek. De hoop van politici als Juncker en Kohl dat de euro de eenwording zou bevorderen is gelogenstraft, meent hij, door de eurocrisis en de reacties daarop. De verklaring hiervoor zoekt hij in het geen rekening houden met regionale verschillen in economische stelsels. Wat de euro in plaats daarvan doet is het Noord-Europese, neoliberale stelsel, gericht op export en dus harde valuta, opleggen aan Zuid-Europa, dat gekenmerkt wordt door gerichtheid op de eigen interne markten met devaluatie en sterke regulering van de banken als beleidsinstrumenten. Streeck voorspelt dat de economische en politieke ontwrichting die dit met zich meebrengt, de eurozone nog lang in een crisistoestand zal houden en de EU "kapot" zal maken als de zuidelijke landen niet uit de euro stappen
Dat voorspeld een compleet andere koers na de verkiezingen.quote:Nederlanders ontevreden over EU, maar willen geen nexit
Hoewel bij de meeste Nederlanders ontevredenheid over het Europese beleid overheerst, willen niet veel mensen uit de EU stappen. Uit onderzoek van instituut Clingendael blijkt dat 15 procent van de Nederlanders voorstander is van zo'n nexit, driekwart van de ondervraagden wil in de EU blijven en met de euro blijven betalen.
Daartegenover staat dat weinig Nederlanders (12 procent) het idee hebben dat de EU voor hen opkomt. Ongeveer een kwart vindt dat de EU vooral andere lidstaten helpt. De groep die vindt dat Europa zich vooral inzet voor mensen van buiten de EU is met 30 procent nog groter.
Het meest ontevreden zijn Nederlanders over de Europese aanpak van migratie, het landbouwbeleid en het conflict tussen Israël en Hamas. Het beeld van het merendeel van de ondervraagden is dat Europa de burger uit het oog verliest en er vooral oog is voor bedrijven, politici, migranten en rijken.
Volgens Clingendael blijkt uit het onderzoek dat Nederlanders de EU onmisbaar vinden, maar wel willen dat de unie een andere koers gaat varen.
https://nos.nl/artikel/25(...)ar-willen-geen-nexit
Een andere koers van wie of wat?quote:Op dinsdag 4 juni 2024 14:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat voorspeld een compleet andere koers na de verkiezingen.
Waarom denk jij dat? Je begrijpt toch wel dat het EUP die koers niet bepaald maar dat dit van de lidstaten afkomt?quote:
Ik weet heus wel hoe het werkt.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 14:26 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Waarom denk jij dat? Je begrijpt toch wel dat het EUP die koers niet bepaald maar dat dit van de lidstaten afkomt?
Nu wordt de meerderheid gedomineerd door de partijen binnen EVP, S&D en Renew, die houden een meerderheid. Wat gaat dan voor die andere koers zorgen?quote:Op dinsdag 4 juni 2024 14:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat voorspeld een compleet andere koers na de verkiezingen.
Tja, als je weet hoe het werkt dan vraag ik mij af waarom je denkt dat een poll in Nederland die ook nog eens aangeeft dat Nederlanders de EU essentieel vinden de EU van koers zal laten veranderen.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 14:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik weet heus wel hoe het werkt.
Het bestaan van de EU is voor Nederlanders essentieel en een Nexit is onbespreekbaar voor velen, maar als slechts 12% tevreden is met de huidige gang van zaken dan hoeft maar een klein deel van die 88% anderen op een EU-kritische partij te stemmen om een heel andere samenstelling te bewerkstelligen. Die 88% van Nederland is overigens geen uitzondering in de EU.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 14:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Tja, als je weet hoe het werkt dan vraag ik mij af waarom je denkt dat een poll in Nederland die ook nog eens aangeeft dat Nederlanders de EU essentieel vinden de EU van koers zal laten veranderen.
Het grote probleem is de beeldvorming, alle successen worden geclaimed door de politici van de lidstaten en alle problemen worden op de EU geschoven en de EU doet veel te weinig om zichzelf bij de burger te promoten en duidelijk te maken wat het wel en niet doet.
En nogmaals, stemmen op het EUP levert in dat verband weinig tot niets op. Het zijn de lidstaten die de koers van de EU bepalen, niet het EUP.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 14:36 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het bestaan van de EU is voor Nederlanders essentieel en een Nexit is onbespreekbaar voor velen, maar als slechts 12% tevreden is met de huidige gang van zaken dan hoeft maar een klein deel van die 88% anderen op een EU-kritische partij te stemmen om een heel andere samenstelling te bewerkstelligen. Die 88% van Nederland is overigens geen uitzondering in de EU.
NSC?quote:Op woensdag 5 juni 2024 11:48 schreef RealistAtheist het volgende:
De kieswijzer schiet ook niet op. CU op 1 bij mij.alleen om hun standpunten omtrend ouderschap voor ouders van gelijk geslacht en hun standpunten omtrend abortus zou ik zelfs nog niet op hun stemmen als de enige partij waren.
Geen idee wat ik wel moet stemmen trouwens. VVD staat op 2? Heel vreemd. Partij voor de Dieren staat ook hoog. Maar die hebben hun standpunten omtrent immigratie waar ik niks mee kan.
Blanco stemmen dan maar?man man man is er nou geen enkele partij die scherp op milieu en sociaal is. Maar niet de halve wereld hierheen wil halen?
Die zijn juist niet scherp op milieu. Willen meer uitzonderingen voor onze boeren regelen in Brussel. Maar als het gaat om investeringen, dan zijn de Europese regels heilig. Nee we kunnen niet investeren want Europese begrotingsregels ofzo.quote:
Die zijn qua migratie weer erg barnhartig. Ik denk alleen an bepaalde oost europese landen die groen zijn maar wel bijna antimigratie. Kdenk zoiets als KSCM communisten van tsjechiequote:Op woensdag 5 juni 2024 14:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Die zijn juist niet scherp op milieu. Willen meer uitzonderingen voor onze boeren regelen in Brussel. Maar als het gaat om investeringen, dan zijn de Europese regels heilig. Nee we kunnen niet investeren want Europese begrotingsregels ofzo.
PvdA/Gl is wel een goede.
En wat is dat standpunt dan? Volgens mij hebben ze alleen een standpunt over meerouderschap (door genoeg juristen ook als onwenselijk gezien). Van de 7 LHBTI+ parlementariërs in Nederland zit er 1 namens de CU in de Eerste Kamer. Die man heeft geen kinderen met zijn partner, maar dat was echt geen bezwaar geweest.quote:Op woensdag 5 juni 2024 11:48 schreef RealistAtheist het volgende:
De kieswijzer schiet ook niet op. CU op 1 bij mij.alleen om hun standpunten omtrend ouderschap voor ouders van gelijk geslacht...
PvdD is behoorlijk kritisch op de EU en wil fors minder bevoegdheden naar de EU.quote:Op woensdag 5 juni 2024 17:36 schreef Bananenbennie het volgende:
Ik heb me er niet enorm in verdiept maar waar kun je überhaupt op stemmen als je anti-EU bent? In NL zijn er dan niet zoveel smaakjes. PVV heeft zijn Nexit keutel alweer ingetrokken. Dan blijft alleen FvD nog over? Maar dat gaat hem ook echt niet worden voor mij.
Sowieso bijzonder dat in heel Europa alleen die radicaal rechtse partijen anti-EU zijn. Als je je daar niet mee verbonden voelt kun je eigenlijk nergens op stemmen.
Maar misschien zie ik het helemaal verkeerd.
Helaas, in percentage nog niet: https://www.ipsos-publiek(...)eeds-gelijk-aan-kop/quote:
en willen geen wapens en geld richting Oekraine sturen, das op zich wel een belangrijk punt (voor mij). Bedankt voor je toelichting.quote:Op woensdag 5 juni 2024 18:06 schreef Hanca het volgende:
De SP verzet zich ook tegen een Europese superstaat: https://www.sp.nl/onderwe(...)-europese-superstaat.
Ook de SGP heeft alles uit de kast getrokken. Ze debken soms dat wij als kiezers kleine kinderen zijn die niet zelf kunnen nadenkenquote:Op woensdag 5 juni 2024 19:07 schreef Hanca het volgende:
Krijg nu zelfs een sms van de ChristenUnie dat ik moet gaan stemmen, dat is voor het eerst in 18 jaar lidmaatschap. Ze zijn wel wanhopig bezig hun achterban te ronselen. Want dat is het nu: wie krijgt met die opkomst van waarschijnlijk rond de 40% zijn achterban zo compleet mogelijk naar de stembus?
Ik las vandaag in de NRC dat zowel CU als SGP door niet langer met een gezamelijke lijst te komen buiten de boot dreigen te vallen.quote:Op woensdag 5 juni 2024 19:07 schreef Hanca het volgende:
Krijg nu zelfs een sms van de ChristenUnie dat ik moet gaan stemmen, dat is voor het eerst in 18 jaar lidmaatschap. Ze zijn wel wanhopig bezig hun achterban te ronselen. Want dat is het nu: wie krijgt met die opkomst van waarschijnlijk rond de 40% zijn achterban zo compleet mogelijk naar de stembus?
ik heb een folder van Partij voor de Dieren nu in handen. Nederland verdient meer partijenzetelsquote:Op woensdag 5 juni 2024 19:07 schreef Hanca het volgende:
Idd, die gezamelijke lijst kon echt niet meer. Nergens eigenlijk meer, maar zeker in de EU ook niet. Rechts-zeer conservatief-zeer eurosceptisch-tegen milieu vs Links-progressief-licht eurokritisch-voor meer milieubescherming.quote:Op woensdag 5 juni 2024 19:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik las vandaag in de NRC dat zowel CU als SGP door niet langer met een gezamelijke lijst te komen buiten de boot dreigen te vallen.
Die gezamelijke lijst lijkt mij ook wel iets wat niet te handhaven was gezien het verschil tussen de partijen.
3/4 weken geleden stonden ze nog op 1 zetel in de peiling.quote:Op woensdag 5 juni 2024 20:26 schreef Hexagon het volgende:
Overigens gaat de SGP die Europese kiesdrempel nooit meer zelfstandig halen. Die moeten dan met een JA21 samen een lijst gaan indienen als die dan nog bestaan.
Ik vraag me eigenlijk af waar dat dan vandaan kwam. De kiesdrempel is gelijk aan ongeveer 5 kamerzetels. Iets dat de SGP nooit gehaald heeft. Hun beste landelijke score de afgelopen 50 jaar was 2,09%. Dat is bij lange na niet genoeg.quote:Op woensdag 5 juni 2024 20:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
3/4 weken geleden stonden ze nog op 1 zetel in de peiling.
Ja,quote:Op woensdag 5 juni 2024 20:54 schreef Hexagon het volgende:
Wat een dom idee een duo-lijsttrekker bij Volt. Het is al lastig zat een persoon in de bekendheid te krijgen.
SGP en uit de kast vind ik een curieuze combinatie.quote:Op woensdag 5 juni 2024 19:18 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Ook de SGP heeft alles uit de kast getrokken. Ze debken soms dat wij als kiezers kleine kinderen zijn die niet zelf kunnen nadenken
Ja. Europa stemt grotendeels op zondag. Want dan is iedereen vrij. Maar NL niet. Want dat is de Rustdag des Heeren.quote:
Ah ja das juist. Sorry.quote:Op woensdag 5 juni 2024 21:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Europa stemt grotendeels op zondag. Want dan is iedereen vrij. Maar NL niet. Want dat is de Rustdag des Heeren.
Dat kan het best repareren. 40& opkomst, ze halen in de TK ongeveer 3 zetels. Weten zij 80% van hun kiezers te mobiliseren, heb je ruim 1 zetel.quote:Op woensdag 5 juni 2024 20:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik vraag me eigenlijk af waar dat dan vandaan kwam. De kiesdrempel is gelijk aan ongeveer 5 kamerzetels. Iets dat de SGP nooit gehaald heeft. Hun beste landelijke score de afgelopen 50 jaar was 2,09%. Dat is bij lange na niet genoeg.
De lagere opkomst is wel wat in hun voordeel maar ook dat repareert het niet.
De uitslag hoeft er niet voor maandag te zijn, dus als je moe bent gewoon naar huis. Je hebt nog 3 dagen om te tellen.quote:Op woensdag 5 juni 2024 22:04 schreef Magister_Artium het volgende:
Wel interessant is dat de stembussen in België veel eerder dicht zijn. 16:00 begreep ik, en dan tellen maar.
Morgen beginnen ze hier om 21:00 te tellen. Wordt een vermoeiende gebeurtenis.
Op zondag heeft men vaak helemaal niet meer lege tijd dan doordeweeks, ik denk dat de opkomst lager zou zijn op zondag. En dan niet door de christenen, maar door iedereen die een dag weg is en dus helemaal niet in eigen plaats. Christenen komen best stemmen na de kerkdienst. Als je tenminste genoeg vrijwilligers kunt vinden voor het stembureau.quote:Op woensdag 5 juni 2024 21:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Europa stemt grotendeels op zondag. Want dan is iedereen vrij. Maar NL niet. Want dat is de Rustdag des Heeren.
En er is maar de helft te tellen deze verkiezingenquote:Op woensdag 5 juni 2024 22:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
De uitslag hoeft er niet voor maandag te zijn, dus als je moe bent gewoon naar huis. Je hebt nog 3 dagen om te tellen.
Deze keer wel, maar bij andere verkiezingen heb je minder ruimte.quote:Op woensdag 5 juni 2024 22:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
De uitslag hoeft er niet voor maandag te zijn, dus als je moe bent gewoon naar huis. Je hebt nog 3 dagen om te tellen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |