abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213803982
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 20:48 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik vraag me eigenlijk af waar dat dan vandaan kwam. De kiesdrempel is gelijk aan ongeveer 5 kamerzetels. Iets dat de SGP nooit gehaald heeft. Hun beste landelijke score de afgelopen 50 jaar was 2,09%. Dat is bij lange na niet genoeg.

De lagere opkomst is wel wat in hun voordeel maar ook dat repareert het niet.
Dat kan het best repareren. 40& opkomst, ze halen in de TK ongeveer 3 zetels. Weten zij 80% van hun kiezers te mobiliseren, heb je ruim 1 zetel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_213803995
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 22:04 schreef Magister_Artium het volgende:
Wel interessant is dat de stembussen in België veel eerder dicht zijn. 16:00 begreep ik, en dan tellen maar.
Morgen beginnen ze hier om 21:00 te tellen. Wordt een vermoeiende gebeurtenis. :O
De uitslag hoeft er niet voor maandag te zijn, dus als je moe bent gewoon naar huis. Je hebt nog 3 dagen om te tellen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_213804008
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2024 21:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Europa stemt grotendeels op zondag. Want dan is iedereen vrij. Maar NL niet. Want dat is de Rustdag des Heeren.
Op zondag heeft men vaak helemaal niet meer lege tijd dan doordeweeks, ik denk dat de opkomst lager zou zijn op zondag. En dan niet door de christenen, maar door iedereen die een dag weg is en dus helemaal niet in eigen plaats. Christenen komen best stemmen na de kerkdienst. Als je tenminste genoeg vrijwilligers kunt vinden voor het stembureau.

De woensdag lijkt me de ideale stemdag, dan werkt nog een relatief groot deel niet en is toch niemand een dag weg. Maar dat mag niet van de EU.
pi_213804030
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 22:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
De uitslag hoeft er niet voor maandag te zijn, dus als je moe bent gewoon naar huis. Je hebt nog 3 dagen om te tellen.
En er is maar de helft te tellen deze verkiezingen ;)
pi_213804047
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 22:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Deze keer wel, maar bij andere verkiezingen heb je minder ruimte.
pi_213804118
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2024 22:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Op zondag heeft men vaak helemaal niet meer lege tijd dan doordeweeks, ik denk dat de opkomst lager zou zijn op zondag. En dan niet door de christenen, maar door iedereen die een dag weg is en dus helemaal niet in eigen plaats. Christenen komen best stemmen na de kerkdienst. Als je tenminste genoeg vrijwilligers kunt vinden voor het stembureau.

De woensdag lijkt me de ideale stemdag, dan werkt nog een relatief groot deel niet en is toch niemand een dag weg. Maar dat mag niet van de EU.
Waarom is dat eigenlijk? Zijn we het enige land dat op woensdag meer tijd heeft voor privé zaken?
pi_213804136
quote:
6s.gif Op woensdag 5 juni 2024 19:26 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
ik heb een folder van Partij voor de Dieren nu in handen. Nederland verdient meer partijenzetels
Drie flyers gekregen. PvdD, Groenlinks/PvdA en D66. Ik zag ook Volt staan. Was richting Den Haag centraal.
Sja... er liepen vast veel hoogopgeleiden langs (werk bij een ministerie) *O*

En de partij waarop ik ga stemmen staat in bovenstaand lijstje.
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
pi_213804182
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 22:22 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Waarom is dat eigenlijk? Zijn we het enige land dat op woensdag meer tijd heeft voor privé zaken?
Dat het op donderdag mag is al een afwijking, de EU wil het eigenlijk in het weekend maar dat mag niet van onze kieswet. De verkiezing 2 dagen rekken was al een concessie.
  Moderator woensdag 5 juni 2024 @ 22:29:15 #184
236264 crew  capricia
pi_213804192
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 22:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat het op donderdag mag is al een afwijking, de EU wil het eigenlijk in het weekend maar dat mag niet van onze kieswet. De verkiezing 2 dagen rekken was al een concessie.
Heeft ook met de tellers te maken. Die moeten dan werken op zondag.
De confessionelen hebben dat liever niet.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213804220
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2024 22:29 schreef capricia het volgende:

[..]
Heeft ook met de tellers te maken. Die moeten dan werken op zondag.
Dat we vast houden aan niet op zondag stemmen heeft nog maar 2 redenen en dat is niet omdat christenen het blokkeren, die meerderheid hebben ze niet. Nee, er zijn op zondag te weinig vrijwilligers (christenen zijn vaker vrijwilliger dan gemiddeld) en ik denk dat zeker 1 op de 5 stembureaus in een kerk is, die zijn niet beschikbaar op zondag.
  Moderator woensdag 5 juni 2024 @ 22:32:32 #186
236264 crew  capricia
pi_213804229
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 22:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat we vast houden aan niet op zondag stemmen heeft nog maar 2 redenen en dat is niet omdat christenen het blokkeren, die meerderheid hebben ze niet. Nee, er zijn op zondag te weinig vrijwilligers (christenen zijn vaker vrijwilliger dan gemiddeld) en ik denk dat zeker 1 op de 5 stembureaus in een kerk is, die zijn niet beschikbaar op zondag.
Het is een gewoonte. Geen verkiezingen in het weekend /op zondag komt gewoon nog uit de verzuiling.
Beetje spruitjeslucht.

In normale katholieke landen is dat nooit een probleem geweest. In NL wel.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213804240
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2024 22:32 schreef capricia het volgende:

[..]
Het is een gewoonte. Geen verkiezingen in het weekend /op zondag komt gewoon nog uit de verzuiling.
Als de verzuiling toen al in de weg had gestaan, waren we op zaterdag gaan stemmen. Maar nee, dan vinden we het voetbalveld en het winkelcentrum belangrijker.
  Moderator woensdag 5 juni 2024 @ 22:34:04 #188
236264 crew  capricia
pi_213804248
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 22:33 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Als de verzuiling toen al in de weg had gestaan, waren we op zaterdag gaan stemmen. Maar nee, dan vinden we het voetbalveld en het winkelcentrum belangrijker.
Nee want dan hadden ze op zondag moeten tellen. Zaterdag is dus geen optie. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213804249
quote:

[..]
Ja, maar de Europese verkiezingen zijn van na de verzuiling. Het is gewoon zo dat we niet genoeg stembureaus hebben op zondag.
pi_213804256
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2024 22:34 schreef capricia het volgende:

[..]
Nou doe je flauw, zo denkt zelfs maar een kwart van de SGP stemmers er over, nog geen eens 1 zetel.
Je klinkt zelf erg spruitjeslucht op deze manier, afgeven op christenen is vrij ouderwets.
pi_213804265
quote:

[..]
Beetje spruitjeslucht.

Het is inderdaad vanuit gewoonte en dat zie ik ook niet snel veranderen. En Katholieken zijn inderdaad altijd wat pragmatischer geweest :P.
  Moderator woensdag 5 juni 2024 @ 22:35:37 #192
236264 crew  capricia
pi_213804266
Het staat er letterlijk
quote:
Voor zondag is met name niet gekozen uit oogpunt van eerbiediging van de zondagsrust.
https://www.kiesraad.nl/o(...)t-europees-parlement

Zondagsrust dus.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213804271
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2024 22:34 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan huren we jou in voor 4 stembureau's, dat scheelt dan weer wat tijd ;)
pi_213804279
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2024 22:35 schreef capricia het volgende:
Het staat er letterlijk
[..]

Zondagsrust dus.
Oorspronkelijk ja. Maar meer landen stemden eerst niet op zondag en later wel. Dat het nooit is aangepast komt gewoon door het aantal stembureaus.
pi_213804284
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2024 22:35 schreef capricia het volgende:
Het staat er letterlijk
[..]

Zondagsrust dus.
Stuur een brief, begin een petitie, kan allemaal
  Moderator woensdag 5 juni 2024 @ 22:38:57 #196
236264 crew  capricia
pi_213804309
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 22:36 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Stuur een brief, begin een petitie, kan allemaal
Ik vind het prima hoor. Stemmen op donderdag.
Maar nu weet je waarom wij niet in het weekend stemmen. Vanwege de zondagsrust.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 5 juni 2024 @ 22:39:13 #197
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_213804312
Ach, die ene dag. In India duurden de verkiezingen zes weken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_213804318
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 22:39 schreef Janneke141 het volgende:
Ach, die ene dag. In India duurden de verkiezingen zes weken.
Dat is idd ook wel de andere kant.
pi_213804356
quote:

[..]
Beetje spruitjeslucht.

Dit is wel de oorsprong. Maar ik denk dat meer partijen dan de SGP steigeren als je nu besluit op zondag te gaan stemmen. Een PVV en SP gaan dat ook niet leuk vinden. Vanwege traditie en de stemmentellers.
  Moderator woensdag 5 juni 2024 @ 22:45:44 #200
236264 crew  capricia
pi_213804388
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 22:43 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Dit is wel de oorsprong. Maar ik denk dat meer partijen dan de SGP steigeren als je nu besluit op zondag te gaan stemmen. Een PVV en SP gaan dat ook niet leuk vinden. Vanwege traditie en de stemmentellers.
Denk ook dat er weinig mensen problemen mee hebben. Met stemmen op woensdag of donderdag. Maar het is wel de oorsprong, ja.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')