Nederland is gewoon een centrum-rechts, licht conservatief land. Ik durf zelfs de stelling wel aan dat de afgelopen decennia (muv Rutte 1) het beleid nog centristischer was dan het zwaartepunt van het electoraat.quote:Op donderdag 30 mei 2024 09:02 schreef tufkac het volgende:
[..]
Ja, maar hoe zie je dat gebeuren? De afgelopen jaren was er eigenlijk geen regering te vormen zonder VVD, nu niet zonder PVV.
Ik heb mij laten vertellen dat het in de wapenwereld algemeen bekend is dat de VS en FR mekaar absoluut niet ligt en dit volstrekt voorzienbaar was…quote:Op donderdag 30 mei 2024 09:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mag serieus uitgezocht worden. Ik wil(de) namelijk dat uitsluiten, dat iemand zoiets doet met ons geld en veiligheid. Maar het lijkt een uiterst geraffineerde man met een glimlach te zijn.
Ja zoals ik het nu zie is de VS niet voornemens om strategische kennis en materiaal op die boten te bouwen.quote:Op donderdag 30 mei 2024 09:06 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb mij laten vertellen dat het in de wapenwereld algemeen bekend is dat de VS en FR mekaar absoluut niet ligt en dit volstrekt voorzienbaar was…
BBB is met afstand de partij die de boeren tot nu toe het meeste schade heeft berokkent, inderdaad. Zelfs de PvdD wilde een zeer riant transitiefonds. Nu wordt het een koude sanering die dit najaar al gaat beginnen als er tientallen boeren failliet gaan omdat ze de afvoer van hun mest niet kunnen betalen. Vraag maar aan Eline Vedder: https://wnl.tv/2024/04/25(...)-dit-niet-overleven/quote:Op donderdag 30 mei 2024 01:20 schreef KaheemSaid het volgende:
Je wordt er wel wat cynisch van als je merkt dat Tjeerd de Groot en Frans Timmermans samen de boeren minder schade berokkenen dan de BBB.
Ja en daarom verandert er weinig, de midden en rechtse partijen hoeven nooit bang te zijn dat ze moeten leveren. Precies wat je zegt eigenlijk, ze weten dat een links kabinet een fantasie is. Zodra ze erachter komen dat dat niet zo is, dan gaan ze bewegen.quote:Op donderdag 30 mei 2024 09:05 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nederland is gewoon een centrum-rechts, licht conservatief land. Ik durf zelfs de stelling wel aan dat de afgelopen decennia (muv Rutte 1) het beleid nog centristischer was dan het zwaartepunt van het electoraat.
De linkse fantasie over een echt links kabinet is precies dat, fantasie. Ze zullen altijd een rechtsere, conservatievere partij nodig hebben in het huidige politieke klimaat.
Het kan wel meer links zijn, zoals Balkenende IV. Het scheelt al een stuk als je maar 1 partij nodig hebt en het scheelt ook als je CDA of NSC hebt ipv VVD.quote:Op donderdag 30 mei 2024 09:05 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nederland is gewoon een centrum-rechts, licht conservatief land. Ik durf zelfs de stelling wel aan dat de afgelopen decennia (muv Rutte 1) het beleid nog centristischer was dan het zwaartepunt van het electoraat.
De linkse fantasie over een echt links kabinet is precies dat, fantasie. Ze zullen altijd een rechtsere, conservatievere partij nodig hebben in het huidige politieke klimaat.
Toch nog iets goed aan de BBB, hoe kouder hoe beter!quote:Op donderdag 30 mei 2024 09:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
BBB is met afstand de partij die de boeren tot nu toe het meeste schade heeft berokkent, inderdaad. Zelfs de PvdD wilde een zeer riant transitiefonds. Nu wordt het een koude sanering die dit najaar al gaat beginnen als er tientallen boeren failliet gaan omdat ze de afvoer van hun mest niet kunnen betalen. Vraag maar aan Eline Vedder: https://wnl.tv/2024/04/25(...)-dit-niet-overleven/
We bieden daarnaast ook geen wisselgeld aan. Schoof 1 wil heel veel van Brussel en op allerlei vlakken (klimaat, landbouw, asiel, financiën) maar ik heb niet gehoord of en wat ze Brussel hiervoor gaan teruggeven ter overtuiging.quote:Op donderdag 30 mei 2024 00:18 schreef Japepk het volgende:
[..]
En wat je ook van hem vindt, zonder Mark Rutte krijg je in Europa met zulke plannen helemaal meteen de middelvinger. Ze blijven er geen tijd voor vrij maken.
Zo harteloos ben ik niet en zou jij ook niet moeten zijn, de individuele boer draagt geen schuld. We creëeren gewoon weer een groep mensen die dankzij overheidsfalen alles kwijt raakt en in de schuldsanering komt.quote:Op donderdag 30 mei 2024 09:11 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Toch nog iets goed aan de BBB, hoe kouder hoe beter!
Overigens zie ik dat ook niet gebeuren. Ze zullen wel weer met een of andere ondoordachte noodmaatregel komen die het probleem vooruit schuift.quote:Op donderdag 30 mei 2024 09:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
BBB is met afstand de partij die de boeren tot nu toe het meeste schade heeft berokkent, inderdaad. Zelfs de PvdD wilde een zeer riant transitiefonds. Nu wordt het een koude sanering die dit najaar al gaat beginnen als er tientallen boeren failliet gaan omdat ze de afvoer van hun mest niet kunnen betalen. Vraag maar aan Eline Vedder: https://wnl.tv/2024/04/25(...)-dit-niet-overleven/
Die bestaat niet, de enige noodmaatregel die BBB kon verzinnen was 'het opslaan van mest', maar om die suggestie werd zelfs de LTO boos.quote:Op donderdag 30 mei 2024 09:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Overigens zie ik dat ook niet gebeuren. Ze zullen wel weer met een of andere ondoordachte noodmaatregel komen die het probleem vooruit schuift.
Vergeet niet dat het vooral een partij is die er zit voor de bedrijven die aan boeren verdienen.quote:Op donderdag 30 mei 2024 09:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Iets eenmaligs als een zak geld voor boeren die failliet gaan om ze alsnog uit te kopen, kan altijd nog worden gerealiseerd wanneer de situatie echt penibel is of penibel wordt gevonden. Die miljarden uit het transitiefonds komen vanzelf weer terug wanneer onze vuist op tafel in Brussel niet het gewenste effect heeft.quote:Op donderdag 30 mei 2024 09:11 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Toch nog iets goed aan de BBB, hoe kouder hoe beter!
Calimero is alive and well and living on FOK!.quote:Op donderdag 30 mei 2024 09:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het kan wel meer links zijn, zoals Balkenende IV. Het scheelt al een stuk als je maar 1 partij nodig hebt en het scheelt ook als je CDA of NSC hebt ipv VVD.
Maar dat het zwaartepunt van de kabinetten linkser lag dan het zwaartepunt in de Kamer klopt ook.
Ik begreep uit interviews met Tom-Jan Meeus (NRC) over zijn laaste boek dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden. Waar vroeger (ik weet niet waar de grens ligt, ik heb zijn boek nog niet gelezen) kiezers hun politieke informatie vooral uit kranten haalden zijn dat tegenwoordig de talkshows. En daar gaat het meer om pakkende quotes, heb je geen factchecking en speelt mee of je wel of geen lekker kontje hebt. Inhoud speelt tegenwoordig dus minder een rol helaas.quote:Op donderdag 30 mei 2024 08:39 schreef tufkac het volgende:
[..]
En dat in de huidige informatiemaatschappij.
Maar inderdaad, er is zoveel informatie beschikbaar dat het moeilijk te filteren is en mensen zoeken vooral in hun eigen bubbel naar bevestiging van hun ideeën en die bevestiging kun je altijd vinden, ongeacht of die ideeën realistisch zijn of niet.
Nee, dat klopt niet. De linkerkant van de oppositie is doorgaans groter dan de rechterkant.quote:Op donderdag 30 mei 2024 09:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat het zwaartepunt van de kabinetten linkser lag dan het zwaartepunt in de Kamer klopt ook.
Het argument van de bbb was dat die 15 miljard voor stoppende boeren was. Stoppende boeren zijn als ex-moslims en hoeven geen bescherming van de oude gemeenschap te verwachten.quote:Op woensdag 29 mei 2024 23:36 schreef probeer het volgende:
[..]
Gewoon elke week vanaf je vakantie locatie een clip posten van dat laatste debat, waarin Frans Caroline vraagt om dat transitiefonds van 15 miljard niet van tafel te vegen, zodat de boeren niet met lege handen staan bij een Brusselse nee.
Er is gewoon een systeem opgetuigd waarbij je punten kon halen op tientallen onderdelen. Die onderdelen vielen uiteen in verschillende groepen (financiën, bewapening, onderhoud, etc.) en al die groepen werden door verschillende mensen zonder contact met elkaar van punten voorzien. Deze puntentelling is gedeeld met de Kamer. Al vooraf, voor ze de opdracht uitgaven, en ook achteraf om te delen wie er 'gewonnen' heeft. De puntentelling is niet aangepast. Degene met de meeste punten kreeg de order.quote:
En dan stemmen ze op Caroline, Pieter en Geertquote:Op donderdag 30 mei 2024 09:24 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Ik begreep uit interviews met Tom-Jan Meeus (NRC) over zijn laaste boek dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden. Waar vroeger (ik weet niet waar de grens ligt, ik heb zijn boek nog niet gelezen) kiezers hun politieke informatie vooral uit kranten haalden zijn dat tegenwoordig de talkshows. En daar gaat het meer om pakkende quotes, heb je geen factchecking en speelt mee of je wel of geen lekker kontje hebt. Inhoud speelt tegenwoordig dus minder een rol helaas.
https://marineschepen.nl/(...)e-houden-300524.htmlquote:Op donderdag 30 mei 2024 09:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is gewoon een systeem opgetuigd waarbij je punten kon halen op tientallen onderdelen. Die onderdelen vielen uiteen in verschillende groepen (financiën, bewapening, onderhoud, etc.) en al die groepen werden door verschillende mensen zonder contact met elkaar van punten voorzien. Deze puntentelling is gedeeld met de Kamer. Al vooraf, voor ze de opdracht uitgaven, en ook achteraf om te delen wie er 'gewonnen' heeft. De puntentelling is niet aangepast. Degene met de meeste punten kreeg de order.
Ik zie niet zo goed hoe Rutte of wie dan ook hierin kon sturen, eigenlijk.
Hierom werd ik gister ook wat chagrijnig van de reactie van Lord Ronddraai. Als je geen huis kan vinden of te maken hebt met een wachtrij voor het verzorgingstehuis dan is het toch best moeilijk om weer enthousiast VVD, CDA, D66, PvdA of CU te stemmen. Dan kun je wel zeggen dat een stem op BBB of PVV een slechte keus voor minder intelligente mensen is, het alternatief heeft je ook niet veel gebracht.quote:Op donderdag 30 mei 2024 08:34 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En toch is het sentiment begrijpelijk. Het politieke midden is er de afgelopen decennia niet in geslaagd de grote problemen van deze tijd op te lossen. Vergrijzing (met bijbehorende zorg en arbeidsmarktproblematiek), woningmarktproblematiek, stikstofproblematiek, onderwijskwaliteitscrisis.
Dan is het toch wel opmerkelijk dat er zoveel dedain aan de dag gelegd wordt als de kiezer een keer wat anders kiest.
Laten we helder zijn. Ik haat de PVV. Maar ik kan het sentiment best begrijpen, en het midden zou zich daar wat meer van aan moeten trekken ipv neerkijken op het gepeupel.
Daarnaast vind ik al tijden dat CDA, D66, PvdA/GL, CU en Volt een soort schaduwkabinet moeten vormen, waarbij ze aangeven hoe zij problemen op willen lossen (desnoods met infographs zodat iedereen wel zijn eigen verhaal verteld). Ik vind het als politiek volger moeilijk te vertellen wat de oplossingen zijn volgens bovenstaande partijen.quote:Op woensdag 29 mei 2024 02:33 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik ken geen enkele PVV'er. Dat kan ook niet want ik ga met hoog opgeleide mensen om. Intelligentie is normaal verdeeld, de helft van het volk is altijd minder slim dan gemiddeld. Waarom dan een kwart geen slechte keuze zou kunnen maken zul je moeten uitleggen.
Maar ik geloof nog wel dat er ook mensen op PVV stemmen die niet bij de sociale werkplaats werken. Die snappen niks van politiek.
Laten we niet doen alsof er ook PVV'ers zijn die Nobelprijzen binnenslepen.
Welke drie gevallen had jij in gedachte?quote:Op donderdag 30 mei 2024 08:42 schreef VoMy het volgende:
Ik ben nog steeds blij dat Mark Rutte straks opgepleurd is hoor. Een man die al zeker 3x eerder weggestuurd had moeten worden maar nog steeds in het Torentje zijn eigen spelletje aan het spelen is, weg ermee.
Maar dat gaat alleen om de prijs en de Fransen wonnen niet op de prijs, aangezien die gelijk lag aan die van de Duitsers.quote:Op donderdag 30 mei 2024 09:30 schreef trein2000 het volgende:
[..]
https://marineschepen.nl/(...)e-houden-300524.html
Hier is een gratis toegankelijk versie van hetzelfde onderzoek als de Volkskrant. Maar kort gezegd komt het er op neer dat er eisen waren gesteld aan het openen van de boeken tbv de ADR maar dat dit na een enorme lobby van de Fransen is ingetrokken. Ondanks waarschuwingen voor juridische risico’s en zonder de Kamer te informeren.
Dit is geschiedvervalsing natuurlijk. De VVD is zeker de afgelopen jaren steeds verder naar rechts opgeschoven. Dus waarom die in 2006 wel meetellen maar daarna niet meer is natuurlijk al apart.quote:Op donderdag 30 mei 2024 09:35 schreef VoMy het volgende:
2021
Links: BIJ1 - PVDD - VOLT - SP - GL - PVDA - DENK = 39
Rechts: SGP - PVV - BBB - FvD - JA21 = 32
2017
Links: PVDD - SP - GL - PVDA - DENK = 45
Rechts: SGP - PVV - FvD = 25
2012
Links: PVDD - SP - GL = 21
Rechts: SGP - PVV = 18
Onbestemd: CU - D66 - 50PLUS
2010
Links: PVDD - SP - GL - PVDA = 57
Rechts: SGP = 2
2006
Links: PVDD - SP - GL = 34
Rechts: PVV - VVD - SGP = 33
Maar wat hebben we toch linkse regeringen in Nederland heDuidelijk veel linkser dan je verhoudingsgewijs verwacht als je naar de kamer kijkt
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |