Zie ze wat dat betreft als redelijk vergelijkbaar met een N-VA in Vlaanderen of de Conservatieven in het VK. En hoe je dat beestje dan moet noemen, liberaal-conservatief-populistisch oid?quote:Op zaterdag 25 mei 2024 10:50 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
hoe zou je hun grondbeginselen kunnen noemen? Sociaal-liberaal wat D66 in de jaren 70-80 was?
Tjah, als jij in Nederland partijen zoekt die zuiver in de leer zijn kun je lang zoeken. Zelfs de SGP betrap ik er steeds vaker op het verlichtingsdenken.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 10:52 schreef nostra het volgende:
[..]
FvD is gewoon volledig het wappiepad opgegaan dat die niet meer serieus te nemen zijn.
Van Haga kan ik in de basis goed hebben, maar ik ken hem ook uit de Haarlemse VVD en de totale ravage die hij daar vanuit zijn gigantische ego en confrontatiezoekende optreden in die fractie heeft veroorzaakt. Daarnaast heeft de man nog regelmatig tia's als het op sommige onderwerpen aankomt. Had hem het zeteltje wel gegund, maar het is wel het rechtse equivalent van Simons verder natuurlijk.
In hun eerste verkiezingsprogramma stond zelfs dat de energiebedrijven genationaliseerd zouden moeten worden. Klinkt me ook weinig liberaal in de orenquote:Op zaterdag 25 mei 2024 10:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Met internationale handelsbeperkingen. Ricardo draait zich om in zijn graf.
Wat is dit voor dom gelul? Wie pleit daar voor dan op de SGP na?quote:Op zaterdag 25 mei 2024 10:53 schreef Janneke141 het volgende:
Er is niet zo heel veel liberaals aan vrouwen terug willen sturen naar het aanrecht.
Geen enkele partij is zuiver in de leer in de huidige constellatie. PvdA steunt/heeft gesteund dat staatsbedrijvne naar de markt zijn gebracht.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 10:55 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
In hun eerste verkiezingsprogramma stond zelfs dat de energiebedrijven genationaliseerd zouden moeten worden. Klinkt me ook weinig liberaal in de oren
Thierry, en een substantieel deel van zijn volgelingen. Waarmee Forum dus haaks op het liberalisme van Tocqueville staat.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 10:55 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat is dit voor dom gelul? Wie pleit daar voor dan op de SGP na?
quote:Op zaterdag 25 mei 2024 10:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Thierry, en een substantieel deel van zijn volgelingen. Waarmee Forum dus haaks op het liberalisme van Tocqueville staat.
Ja gaat nergens over, al die polariserende en demoniserende D66 en Pvda stemmers moeten gewoon minder gemeen doen naar de lieve en intelligente PVV stemmers. Moge duidelijk zijn dat middenpartijen polariseren en een partij op een pool juist verbindt.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 10:10 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het eigen straatje moet schoongeveegd worden om die samenwerking met extreemrechts goed te praten, veel meer is het echt niet…
PvdA heeft dan ook liberale roots.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 10:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Geen enkele partij is zuiver in de leer in de huidige constellatie. PvdA steunt/heeft gesteund dat staatsbedrijvne naar de markt zijn gebracht.
Bij de SGP staan ze inmiddels toe dat je kan scheiden, nou en ook daar zullen abortussen en verliefdheid op gelijke geslacht milder beoordeeld worden.
We hebben geen 100% zuiver in de leer partijen.
In 2022 maakte te weinig personeel woningbouw doelen onhaalbaar en volgens de doorrekening van het CPB is dit ook in de komende jaren aan de orde.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 10:22 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
OP dit moment is het vraag en aanbod gelijk aan de mensen die we nodig hebben blijkbaar. Ik lees nergens dat er een ernstig tekort is aan bouwvakkers voor de nieuwe woningbouw.
Als de woningmarkt zichzelf wel reguleert, hoeven we toch niks te doen?quote:En als er meer vraag is dan het aanbod dan moet zelfs de woningbouw gaan reguleren. Zo simpel is het.
We gaan geen mensen het land meer inlaten als ze nergens kunnen wonen.
Bij gelijke geschiktheid geven we voorkeur aan een autochtone christelijke boer met liberale ideeën?quote:Op zaterdag 25 mei 2024 10:35 schreef TAmaru het volgende:
Waarom wordt er eigenlijk geen publieke vacature geopend voor de post van MP en eventueel ook de andere ministersposten? Blijkbaar willen ze mensen van buitenaf. Waarom dan niet lekker transparant gewoon een openbare sollicitatieprocedure?
Heb deze discussie afgelopen jaar best veel gehad met rechts progressieve mensen, waar moeten wij in godsnaam op stemmen. Het is zowel op links (progressief) als op rechts (conservatief) best vreemd dat iedereen wat in dezelfde vijver zit, al heb je op links dan nog de SP.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 10:41 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik heb al veel langer moeite met de partijorganisatie van de VVD, die inmiddels een samenraapsel van zodanig ver uit elkaar liggende grondbeginselen omvat, dat je je kan afvragen of dat allemaal nog wel onder de vlag van één partij valt te managen. Ik zie graag een FDP-equivalent hier, had de hoop dat JA21 dat gat zou vullen, maar die blijven ook in het conservatisme hangen.
Voor nu is het een keuze waar ik me niet in kan vinden, maar ook weer niet zodanig dat ik mijn lidmaatschap opzeg. Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. For now.
Hetgeen wat radicaal rechts gevaarlijk maakt is dat ze niet spreken over de kiezer maar over “het volk” en wat ze leveren is vergelijkbaar met drugs. Je begint met een bepaalde dosering, en als die voorzichtige propaganda niet meer werkt moet je keer op keer een tandje bijschakelen om dat vuur op hoogte te krijgen.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 10:09 schreef nostra het volgende:
[..]
Het wordt een beetje een langspeelplaat, maar bij dezen nogmaals:
[ afbeelding ]
FD
[ afbeelding ]
Anne Frank Stichting
Kan je allemaal semantisch geneuzel vinden, of pertinente onzin, maar het is gewoon de communis opinio onder politicologen, dus dat is dan verder aan jou.
Scheiden is binnen de SGP nooit het grote probleem geweest. Sterker: er staat zelfs in de bijbel uitgelegd hoe je moet scheiden. Zowel in het oude als het nieuwe testament. Er staat wel nadrukkelijk bij dat je niet mag hertrouwen, dat Dijkgraaf dat heeft gedaan zal zeker een schok zijn geweest binnen zijn gemeenschap.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 10:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Geen enkele partij is zuiver in de leer in de huidige constellatie. PvdA steunt/heeft gesteund dat staatsbedrijvne naar de markt zijn gebracht.
Bij de SGP staan ze inmiddels toe dat je kan scheiden, nou en ook daar zullen abortussen en verliefdheid op gelijke geslacht milder beoordeeld worden.
We hebben geen 100% zuiver in de leer partijen.
Je eerste bron geeft extreem gewoon een ander naampje radicaal. Daarbij stelt het dat extreme partijen democratische beginselen verwerpen, wat ze ook doen met hun partijopzet.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 10:09 schreef nostra het volgende:
[..]
Het wordt een beetje een langspeelplaat, maar bij dezen nogmaals:
[ afbeelding ]
FD
[ afbeelding ]
Anne Frank Stichting
Kan je allemaal semantisch geneuzel vinden, of pertinente onzin, maar het is gewoon de communis opinio onder politicologen, dus dat is dan verder aan jou.
Volgens mij wil hij hier prikkelen.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 11:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Baudet is gewoon tegen werkende vrouwen: https://www.nu.nl/politie(...)s-ter-discussie.html
Kunnen we niet vaststellen dat ook de SGP minder sterk in de leer is dan voorheen? Ik kijk soms ook hun podcasts en andere dingen eromheen, en ik vind hen echt minder dogmatisch als eerst. Moet zeggen dat ik het ook wel een leuke club vind.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 11:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Scheiden is binnen de SGP nooit het grote probleem geweest. Sterker: er staat zelfs in de bijbel uitgelegd hoe je moet scheiden. Zowel in het oude als het nieuwe testament. Er staat wel nadrukkelijk bij dat je niet mag hertrouwen, dat Dijkgraaf dat heeft gedaan zal zeker een schok zijn geweest binnen zijn gemeenschap.
Nou hij is niet geheel tegen werkende vrouwen, maar hij stelt de sociale ontwikkeling ter discussie waarbij vrouwen niet alleen als gelijkwaardig maar ook als gelijke van de man worden beschouwd. Veel Nederlandse koppels hebben een relatie op basis van gelijkheid. Zowel arbeid als huishouden als zorg voor de kinderen worden gelijk verdeeld, of de koppels beogen dat in elk geval.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 11:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Baudet is gewoon tegen werkende vrouwen: https://www.nu.nl/politie(...)s-ter-discussie.html
Als ze niet mogen werken, wat zouden ze dan moeten doen?quote:Op zaterdag 25 mei 2024 11:17 schreef phpmystyle het volgende:
ANyway, maar das nog wel wat anders als vrouwen thuishouden zoals gesteld door onze docent rekenen.
1900 belde. Hij wil zijn opvattingen terug.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 11:22 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nou hij is niet geheel tegen werkende vrouwen, maar hij stelt de sociale ontwikkeling ter discussie waarbij vrouwen niet alleen als gelijkwaardig maar ook als gelijke van de man worden beschouwd. Veel Nederlandse koppels hebben een relatie op basis van gelijkheid. Zowel arbeid als huishouden als zorg voor de kinderen worden gelijk verdeeld, of de koppels beogen dat in elk geval.
Ik ben het zeker met Baudet eens dat je bij deze ontwikkeling wat vraagtekens kunt plaatsen. Gelijkwaardigheid is zeker een groot goed, maar je kunt je wel afvragen of het koppels zelf en de maatschappij als geheel ten goede komt dat vrouwen net zoveel geacht worden te werken als de man (hoewel ze dat in de praktijk gemiddeld geloof ik niet doen) en de man net zo verantwoordelijk is voor het huishouden en de kinderen als de vrouw.
Een zekere verdeling van de taken werkt volgens mij gewoon beter, waarbij de vrouw meer verantwoording draagt voor huishouden en kinderen en de man meer voor arbeid. Maar dat hoeft wat mij betreft niet zwart-wit te zijn en ook niet dogmatisch. Elke aanpak is natuurlijk prima. Dus het lijkt me mooi dat iedereen gelijke kansen heeft, maar ik vind het jammer dat vrouwen niet wat vaker zeggen: ik blijf gewoon thuis voor de kinderen en het eten zorgen.
Vrienden van mij hebben zo'n relatie waarbij hij 50 uur in de week werkt en verder helemaal niets hoeft en zij zorgt voor de kinderen, het huishouden en het eten. Voor hen werkt het perfect.
Maar dat is altijd zo geweest. De SGP en de bijbehorende kerken leken in de jaren 90 ook meer op bijvoorbeeld de GKv (CU kerk) uit de jaren 60 dan op de GerGem (SGP kerk) uit de jaren 60. De SGP loopt in veel opvattingen ongeveer 25 tot 30 jaar achter de CU aan. Onveranderlijk zijn ze nooit geweest.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 11:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kunnen we niet vaststellen dat ook de SGP minder sterk in de leer is dan voorheen? Ik kijk soms ook hun podcasts en andere dingen eromheen, en ik vind hen echt minder dogmatisch als eerst. Moet zeggen dat ik het ook wel een leuke club vind.
Je ziet in elk geval wel dat met het opkomende feminisme en met het feit dat vrouwen vaker en meer zijn gaan werken er bepaalde dingen veranderd zijn in de maatschappij:quote:Op zaterdag 25 mei 2024 11:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als ze niet mogen werken, wat zouden ze dan moeten doen?
'Achter het aanrecht' is hier een woordkeus voor 'huisvrouw' hè, niet voor 'ze mogen de deur niet meer uit'.
Tsja, dat dit in 1900 breedgedragen opvattingen waren, betekent nog niet dat ze verkeerd zijn. Je mag ook met inhoudelijke argumenten komen. Ik vind dat we in de afgelopen 100 jaar wel erg snel onze manier van leven en cultuur hebben uitgekleed.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 11:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
1900 belde. Hij wil zijn opvattingen terug.
Ach gut, voel je je bedreigd in je kwetsbare mannelijkheid (en ik gebruik het woord in de meest opgerekte context die mogelijk is)?quote:Op zaterdag 25 mei 2024 11:31 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Tsja, dat dit in 1900 breedgedragen opvattingen waren, betekent nog niet dat ze verkeerd zijn. Je mag ook met inhoudelijke argumenten komen. Ik vind dat we in de afgelopen 100 jaar wel erg snel onze manier van leven en cultuur hebben uitgekleed.
Ik wil wel benadrukken dat ik totaal voor het recht op abortus en euthanasie ben en dat ik ook die kritiek op seksuele voorlichting echt belachelijk vind. Dat vind ik gewoon preuts. Maar dat de genderrollen ingrijpend veranderd zijn en dat dat niet altijd positief is, staat voor mij ook als een paal boven water.
In die gedachtengang is het ook zinloos dat vrouwen een hogere opleiding doen. Want ze worden toch huisvrouw.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 11:31 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Tsja, dat dit in 1900 breedgedragen opvattingen waren, betekent nog niet dat ze verkeerd zijn. Je mag ook met inhoudelijke argumenten komen. Ik vind dat we in de afgelopen 100 jaar wel erg snel onze manier van leven en cultuur hebben uitgekleed.
Ik wil wel benadrukken dat ik totaal voor het recht op abortus en euthanasie ben en dat ik ook die kritiek op seksuele voorlichting echt belachelijk vind. Dat vind ik gewoon preuts. Maar dat de genderrollen ingrijpend veranderd zijn en dat dat niet altijd positief is, staat voor mij ook als een paal boven water.
Die vrijheid moet er zijn (dus een kleinere kloof tussen twee en eenverdieners) en ik ben het met je eens dat 5 dagen naar de opvang voor kinderen zeer slecht uit pakt. Maar dat is niet wat Baudet zegt. Hij zegt niet: het zou heel goed zijn als we meer een verdeling van allebei 3 dagen werken hebben, zodat de kinderen minder naar de opvang moeten. Hij zegt zelfs niet: van de beide ouders zou er 1 van beide thuis moeten zijn, maakt niet uit of dat vader of moeder is. Nee, hij drukt gelijk de vrouw in die rol, wat hij als de ideale rol voor de vrouw ziet. Nogal ouderwets en stigmatiserend.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 11:29 schreef TAmaru het volgende:
[..]
er is echt wel iets voor te zeggen dat er één figuur is binnen het gezin (vrouw of man) die thuis blijft en voor het eten en de kinderen zorgt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |