Denk dat Omtzigt gewoon van nabij heeft gezien hoe Plasterk functioneerde, namelijk zwak en warrig. En toen het op het einde even spannend werd ging hij rancuneus om zich heen slaan.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 09:57 schreef -XOR- het volgende:
Het zou wel heel kleinzerig zijn als Omtzigt Plasterk vetot wegens persoonlijke grieven. Ze zitten ook niet eens samen in het kabinet.
Brekelmans (VVD):quote:Ja, dat zie ik zeer zeker. Het mooie is dat het eerste voorbehoud dat erin staat, precies ingaat op uw punt. Dat gaat precies in op uw punt, dus: hangende de situatie en hoe de zaken zich ontwikkelen. Op dit moment zit het er niet in en hoeven we ons daar niet druk over te maken, en dat gaan we ook zeker niet doen.
quote:Er staat namelijk niet: Nederland verplaatst de ambassade naar Jeruzalem. Als dat zo was, dan hadden we dat opgeschreven. Er staat: met inachtneming van oplossingen voor het Israëlisch-Palestijnse conflict. Dat is één. Twee. Met inachtneming van de diplomatiek belangen moet worden onderzocht — dat is drie — wanneer in een daartoe aangelegen moment in de toekomst — dat is vier — de eventuele verplaatsing van de ambassade kan plaatsvinden.
Veldkamp (NSC):quote:als er een oplossing is voor het tweestatenconflict, dan kan de ambassade weer terug naar Jeruzalem.
De Roon (PVV):quote:Dat vindt u ook terug in de zin die in het hoofdlijnenakkoord staat van die vier partijen die een politieke samenwerking aangaan: "met inachtneming van de oplossingen voor het Israëlisch-Palestijns conflict". Dat impliceert voor mij, vanuit de NSC-fractie en als NSC-buitenlandwoordvoerder, het streven naar een tweestatenoplossing. Dan zou je idealiter moeten komen tot een stad Jeruzalem met West-Jeruzalem als hoofdstad van Israël en Oost-Jeruzalem als hoofdstad van een onafhankelijke Palestijnse staat. Collega's hebben het eerder ook al gezegd, maar er staat een vierdubbel geclausuleerde zin in, een vierdubbel geclausuleerde zin: "diplomatieke belangen", "onderzocht", "een daartoe geschikt moment". Dan begrijpt u dat er ook herhaaldelijk over gesproken is. Het is straks aan een programkabinet. We geven aan een toekomstige minister van Buitenlandse Zaken, die overal vandaan kan komen, overigens dus ook van buiten die vier partijen, de opdracht mee dit te bezien. Wanneer? Dat kan meer nabij zijn en dat kan verder in de toekomst liggen, maar voor de NSC-fractie is die clausulering geen blabla.
Voor zover ik weet hebben ze dus staand beleid opgeschreven. Bij de verplaatsing van de ambassade naar Tel Aviv was de afspraak dat dat tijdelijk was en dat zodra er een tweestatenoplossing zou komen, zou worden gekeken of de ambassade naar Jeruzalem terug kon. Dat hebben ze dus nu, iets meer dan 50 jaar na dato, gewoon herhaald. Maar volgens mij heeft Nederland nooit wat anders gezegd.quote:Mevrouw Piri weet natuurlijk heel goed dat ik ieder jaar bij de begrotingsbehandeling een motie indien om de ambassade van Nederland van Tel Aviv naar Jeruzalem te verhuizen. Dus voor mij is elk moment een goed moment om dat te doen. We zitten nu in een coalitie met drie andere partijen, waarvan enkele daar nog wat voorwaarden aan stellen. Daar gaan we gewoon in mee. We hebben daarvoor getekend en we hebben ons woord daarvoor gegeven. Dat zullen we dus in acht nemen. We zullen met hen blijven spreken over wat die voorwaarden zijn, hoe we daarmee omgaan en wanneer het juiste moment wellicht is aangebroken.
en dat maakt het allemaal zo nep en 'quote:Op vrijdag 17 mei 2024 10:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat is weinig verrassend natuurlijk, aangezien hij daar columnist is/was (wat al treurig genoeg is).
Natrappen is altijd al rood geweest. Die Plasterk was bijzonder kleinzerig.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 09:57 schreef -XOR- het volgende:
Het zou wel heel kleinzerig zijn als Omtzigt Plasterk vetot wegens persoonlijke grieven. Ze zitten ook niet eens samen in het kabinet.
Zoals zoveel onderwerpen. Het lijkt haast wel het centrale thema van dit akkoord. ‘We verwachten niet dat het echt tot uitvoer komt, maar willen wel een duidelijk signaal afgeven’.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 10:48 schreef Hanca het volgende:
Duidelijk is dat de kans dat dit tijdens deze kabinetsperiode gaat gebeuren bijzonder klein is.
Plasterk ook, maar als Omtzigt een hele formatie in de wacht zet wegens een persoonlijke fittie dan gaat het allemaal wel heel erg niet opschieten.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 10:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Natrappen is altijd al rood geweest. Die Plasterk was bijzonder kleinzerig.
Volgens mij heeft Omtzigt zijn power-move al gespeeld door een partij op te richten en 20 zetels te winnen. Vervolgens is het allemaal moeilijk-moeilijk-moeilijk rond de kabinetsformatie, en dat ligt in de perceptie al op het bordje van Omtzigt. Dit draai je niet meer om, want hij regeert met de concurrenten die gouden bergen beloven - als het beleid tegenvalt ligt het aan hem, als het beleid meevalt (wat dat in dit geval ook zou moeten zijn) ligt het aan de BBB en de PVV die nu eindelijk eens afgerekend hebben met de linkse kliek.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 10:39 schreef trein2000 het volgende:
[..]
[ x ]
Ik gok eerder dit. Er staat nog een rekening open.
Wat staat hier?quote:Op vrijdag 17 mei 2024 10:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Natrappen is altijd al rood geweest. Die Plasterk was bijzonder kleinzerig.
In dat opzicht is het precies zoals alle andere plannen. Als het kan, dan doen we het! Dan heb je altijd gelijk.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 10:48 schreef Hanca het volgende:
Eén van de meest concrete, maar wat mij betreft niet echt belangrijke maar hier wel vaak aangehaalde, zaken uit het hoofdlijnenakkoord werd gister al weer ontkent:
De verplaatsing van de ambassade in Israël naar Jeruzalem:
Tuinman (BBB):
[..]
Brekelmans (VVD):
[..]
[..]
Veldkamp (NSC):
[..]
De Roon (PVV):
[..]
Voor zover ik weet hebben ze dus staand beleid opgeschreven. Bij de verplaatsing van de ambassade naar Tel Aviv was de afspraak dat dat tijdelijk was en dat zodra er een tweestatenoplossing zou komen, zou worden gekeken of de ambassade naar Jeruzalem terug kon. Dat hebben ze dus nu, iets meer dan 50 jaar na dato, gewoon herhaald. Maar volgens mij heeft Nederland nooit wat anders gezegd.
Duidelijk is dat de kans dat dit tijdens deze kabinetsperiode gaat gebeuren bijzonder klein is.
https://www.tweedekamer.n(...)/detail/2023-2024/73
Dat wat die Plasterk deed met die dienstauto en met die lege stoel een vorm van natrappen was. En dat je er niet gek van moet opkijken dat mensen daar consequenties aan verbinden.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.zie email 27 oktober
quote:Op vrijdag 17 mei 2024 10:54 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat wat die Plasterk deed met die dienstauto en met die lege stoel een vorm van natrappen was. En dat je er niet gek van moet opkijken dat mensen daar consequenties aan verbinden.Ah, een "rode kaart" bedoelde je. Ik dacht dat je mogelijk iets anders bedoelde. Dus vroeg ik het even na.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
En al die afspraken die pas in 2026 en 2027 ingaan, waarvan ze waarschijnlijk zelf al weten: de kans dat we er dan nog zitten is nihilquote:Op vrijdag 17 mei 2024 10:53 schreef VoMy het volgende:
[..]
In dat opzicht is het precies zoals alle andere plannen. Als het kan, dan doen we het! Dan heb je altijd gelijk.
Maar heeft Plasterk ook echt informatie achtergehouden? De andere onderhandelaars zeiden destijds dat daarvan geen sprake was.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 10:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het lijkt me ook dat het bezwaar zit op 'achterhouden cruciale financiële informatie tijdens de gesprekken'. Als hij dat als informateur al doet, hoe erg gaat hij dan zijn als premier?
Ik had zeker niet de bedoeling dat over te nemen. Ik vind dat Omtzigt op dit gebied vaak te vergelijken is met een stampvoetende kleuter "ik wil het nu, NU, NU!" En vaak is dat nog schadelijk ook, want het gevolg is bijna altijd incomplete informatie waarop wel besluiten worden genomen.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 11:23 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Maar heeft Plasterk ook echt informatie achtergehouden? De andere onderhandelaars zeiden destijds dat daarvan geen sprake was.
Omtzigt lijkt continu het idee te hebben dat hem bewust en met kwade opzet informatie wordt onthouden. Of hij daar in dit specifieke geval gelijk in had is zeer de vraag, maar toch werd de beschuldiging breed overgenomen (jij lijkt het nu ook te doen).
Ik kan me prima voorstellen dat dit, in combinatie met de manier waarop Omtzigt de gesprekken destijds afbrak en daarover communiceerde, Plasterk dermate irriteerde dat hij uit de school klapte over die dienstauto.
Volgens NRC is er ook het praktische bezwaar van Omtzigt dat door die NRC-artikelen het AUMC nu aan het onderzoeken is of die patentaanvragen wel helemaal volgens de regels zijn gegaan en Omtzigt dat niet boven het hoofd wil hebben hangen. Wat natuurlijk wel een dingetje is.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 10:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het lijkt me ook dat het bezwaar zit op 'achterhouden cruciale financiële informatie tijdens de gesprekken'. Als hij dat als informateur al doet, hoe erg gaat hij dan zijn als premier?
Dus Omtzigt heeft zichzelf gezien in Plasterk?quote:Op vrijdag 17 mei 2024 10:46 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Denk dat Omtzigt gewoon van nabij heeft gezien hoe Plasterk functioneerde, namelijk zwak en warrig. En toen het op het einde even spannend werd ging hij rancuneus om zich heen slaan.
Als je een half jaar op een akkoord gezwoegd hebt, wil je ook wel een premier die dat uit kan voeren. Kan me goed voorstellen dat Omtzigt daar bij Plasterk geen enkel vertrouwen in heeft.
Wat dat aangaat past hij wel weer bij de PVV.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 11:32 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Volgens NRC is er ook het praktische bezwaar van Omtzigt dat door die NRC-artikelen het AUMC nu aan het onderzoeken is of die patentaanvragen wel helemaal volgens de regels zijn gegaan en Omtzigt dat niet boven het hoofd wil hebben hangen. Wat natuurlijk wel een dingetje is.
Ik zie ook niet echt in hoe de NSC kan winnen in deze coalitie, maar ik denk ook dat ze gemarginaliseerd zouden zijn als ze niet voor regeren in aanmerking kwamen. Zo gemakkelijk is het niet om als nieuwe partij groot te blijven.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 10:52 schreef VoMy het volgende:
[..]
Volgens mij heeft Omtzigt zijn power-move al gespeeld door een partij op te richten en 20 zetels te winnen.
[..]
DAT vind ik wel een goed argument en dat zou ook voor VVD en...oh laat maar, die andere twee hebben met dat soort zaken geen moeite.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 11:32 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Volgens NRC is er ook het praktische bezwaar van Omtzigt dat door die NRC-artikelen het AUMC nu aan het onderzoeken is of die patentaanvragen wel helemaal volgens de regels zijn gegaan en Omtzigt dat niet boven het hoofd wil hebben hangen. Wat natuurlijk wel een dingetje is.
quote:Op vrijdag 17 mei 2024 11:49 schreef Geschiedkundige het volgende:
Maar even serieus: Plasterk willen we toch niet als premier. Die straalt in alles uit totaal ongeschikt te zijn.
Wat wij willen is niet zo relevant en met de huidige situatie is het een "Eenoog is koning" verhaal, de PVV heeft gewoon helemaal niets in huis wat die positie kan innemen.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 11:49 schreef Geschiedkundige het volgende:
Maar even serieus: Plasterk willen we toch niet als premier. Die straalt in alles uit totaal ongeschikt te zijn.
Wacht maar tot er over een jaar geen afname is en geen spreidingsbeleid. Komt goed.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 11:51 schreef VoMy het volgende:
In Ter Apel is de man in de straat tevreden. De meer ingelezen lokale politicus niet.
[url="Ter Apel verdeeld over schrappen spreidingswet: 'Aantallen zullen oplopen'
"]https://www.hartvannederland.nl/nieuws/politiek/verdeeldheid-ter-apel-intrekken-spreidingswet[/url]
Als iemand die zich toch vaak rechts en of conservatief uitlaat ben ik ook wel benieuwd wie jij als geschikt ziet en waarom?quote:Op vrijdag 17 mei 2024 11:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]![]()
En wie zou volgens jou wel geschikt zijn?
De VVD heeft weer even gezegd wat de Telegraaf moet opschrijven. De hele formatie gaat via de Telegraaf, het is ongekend.quote:
Ja, want de PVV doet niet aan excuses dus daar komt het niet vandaanquote:Op vrijdag 17 mei 2024 11:53 schreef VoMy het volgende:
[..]
De VVD heeft weer even gezegd wat de Telegraaf moet opschrijven. De hele formatie gaat via de Telegraaf, het is ongekend.
Conservatief? Moi? Humbug, klassiek Liberaalquote:Op vrijdag 17 mei 2024 11:53 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Als iemand die zich toch vaak rechts en of conservatief uitlaat ben ik ook wel benieuwd wie jij als geschikt ziet en waarom?
Ik denk dat het de best mogelijke kandidaat voor Wilders is.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 11:49 schreef Geschiedkundige het volgende:
De Telegraaf heeft gewoon de beste politieke redactie.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 11:53 schreef VoMy het volgende:
[..]
De VVD heeft weer even gezegd wat de Telegraaf moet opschrijven. De hele formatie gaat via de Telegraaf, het is ongekend.
Als je een VVD/PVV aanhanger bent, mischien. Ik prefereer die van de NRC want ik heb graag objectiever nieuws.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 11:59 schreef Cilantro het volgende:
[..]
De Telegraaf heeft gewoon de beste politieke redactie.
ja maar Patrick, de telegraaf was fout in de oorlog, de oorlog Patrick.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 11:59 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Dan kan ik je toch echt het FD aanraden. NRC is nog slechts een schim van wat het ooit was.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 12:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als je een VVD/PVV aanhanger bent, mischien. Ik prefereer die van de NRC want ik heb graag objectiever nieuws.
Het overtikken van spindokterteksten is geen kwaliteit.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 11:59 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Volkskrant ook prima, de T. is de VVD-huiskrant. Als je dat in je achterhoofd houdt is het wel prima overigens, want ze weten veel.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 12:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als je een VVD/PVV aanhanger bent, mischien. Ik prefereer die van de NRC want ik heb graag objectiever nieuws.
Ze zullen (nog) meer naar de PVV overhellen, vermoed ik.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 12:02 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Volkskrant ook prima, de T. is de VVD-huiskrant. Als je dat in je achterhoofd houdt is het wel prima overigens, want ze weten veel.
Zal wel gaan veranderen nu vriendje Plasterk premier wordt namens de pvv…
Dat weet ik wel zeker.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 12:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ze zullen (nog) meer naar de PVV overhellen, vermoed ik.
De NRC is leuk voor de D66 aanhang maar totaal niet objectief. Zie alleen al de gekleurde berichtgeving over de Gaza oorlog.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 12:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee. De T, van die ophitser van De Winther, is objectief.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 12:05 schreef Cilantro het volgende:
[..]
De NRC is leuk voor de D66 aanhang maar totaal niet objectief. Zie alleen al de gekleurde berichtgeving over de Gaza oorlog.
Hoe is die berichtgeving gekleurd volgens jou dan? Want ik zie dat niet en ik lees iedere dag 6 kranten, nationaal en internationaal en de NRC komt dan bepaald niet gekleurd er uit.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 12:05 schreef Cilantro het volgende:
[..]
De NRC is leuk voor de D66 aanhang maar totaal niet objectief. Zie alleen al de gekleurde berichtgeving over de Gaza oorlog.
Je kan van de Telegraaf vinden wat je wilt, vind het persoonlijk geen prettige krant om te lezen, maar hun politieke en financiële redactie is uitstekend, FD is beter, maar goed.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 12:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ze zullen (nog) meer naar de PVV overhellen, vermoed ik.
Telegraaf kiest partij in zijn berichtgeving. Dan kan ik een redactie niet als goed bestempelen, ze krijgen gewoon veel inside informatie uit een bepaalde hoek, dat maakt ze echter niet goed.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 12:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je kan van de Telegraaf vinden wat je wilt, vind het persoonlijk geen prettige krant om te lezen, maar hun politieke en financiële redactie is uitstekend, FD is beter, maar goed.
Je moet je eigen opinie niet verwarren met wat een krant/tijdschrift aan inhoudelijke kwaliteiten heeft.
Zo mag de Groenen Amsterdammer zo links zijn als de pest, ze doen onovertroffen goede onderzoeksjournalistiek, en is ook nog prettig om te lezen.
Een echte kwaliteitskrant zoals de Sueddeutsche, FAZ of NZZ hebben we echter in NL bij lange na niet.
Welke krant doet dat niet?quote:Op vrijdag 17 mei 2024 12:10 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Telegraaf kiest partij in zijn berichtgeving.
Ophitser lijkt me wat overdreven. Hij is wel de beste politiek commentator vergeleken met de andere bekende namen.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 12:06 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. De T, van die ophitser van De Winther, is objectief.
Je kan toch onmogelijk de Telegraaf de beste politieke redactie noemen, en de NRC niet objectief? En dat dan ook nog op dezelfde dag.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 12:05 schreef Cilantro het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |