Het is beter om naar andere conflicten te kijken uit het verleden dan naar het conflict waar het om gaat?quote:Op donderdag 16 mei 2024 14:08 schreef oheng het volgende:
[..]
Ah, misschien is het handiger om naar de geschiedenis te kijken hoe lang een (economische) oorlog duurt.
Ik zou om te beginnen de 80-jarige oorlog willen adviseren.
Qua economie, zou je kunnen kijken naar basisrente, daadwerkelijke inflatie (zie vooral auto's, witgoed, basisbehoeften, eieren (lol), een tekort van 5 miljoen op de arbeidsmarkt, en vanaf nu worden de brandstof prijzen interessant.
Wil je naar de toekomst kijken, dan is het uitroepen van de noodtoestand in de (op 1 na?) grootste agrarische oblast wel interessant. Noodtoestand uitgeroepen in Rostov vanwege vorst. En bijvoorbeeld in het minder agrarische Lipetsk is 50% van het fruit kwijt.
Zo zie je maar weer, ook God straft niet meteen, maar doet daar minimaal 2 jaar over.
Je zou er lessen uit kunnen trekken. Zoals bijvoorbeeld dat 2 jaar niet heel lang is voor een oorlog.quote:Op donderdag 16 mei 2024 14:34 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is beter om naar andere conflicten te kijken uit het verleden dan naar het conflict waar het om gaat?
Dat ben ik niet met je eens.
Dit zou een goede samenvatting voor de OP zijn.quote:Nadat Rusland in 2008 grote delen van Georgië tijdelijk bezette, ging het in Oekraïne in 2014 definitief mis. De wil van de meeste Oekraïners om zich op het Westen te oriënteren, bleek sterker dan de wil van het Kremlin om het land in zijn eigen politiek-economische systeem te dwingen. Poetins antwoord was de verovering van de Krim en een deel van de Donbas.
Die Russische agressie bezegelde, ironisch genoeg, de westerse lotsbestemming van Oekraïne. De bevolking zag met eigen ogen tot welke ellende toegang tot de ‘Russische wereld’ leidde en concludeerde: dit nooit weer. In 2014 en 2015 werden met het mes op tafel de Minsk-akkoorden gesloten, waarin westerse landen Poetins verdere agressie (voorlopig) afkochten met Oekraïense concessies.
Maar het bleek niet genoeg. In 2021 besloot Poetin zijn rol als heroveraar van ‘verloren gebieden’ weer op zich te nemen. Het bracht Europa de grootste landoorlog sinds de Tweede Wereldoorlog – reden voor Finland en Zweden zo snel mogelijk aansluiting te zoeken bij de alliantie.
Ik mag toch hopen dat het uiteenvallen van de Russische Federatie en het vernielen van de Russische economie ook twee doelstellingen zijn. Anders zitten we over twee of drie decennia weer met hetzelfde probleem na de volgende Russische invasie van een buurland.quote:Op donderdag 16 mei 2024 11:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar dat is het recept voor eeuwige oorlog.
Het doel is toch een vrij, democratisch en welvarend Oekraïne, als onderdeel van de EU?
Als het doel is om zoveel mogelijk Russen te doden, ja dan zou ik vooral zo doorgaan. Zeker als het je niet kan schelen wat het de Oekraïeners kost.
Maar het doel dat steeds wordt gecommuniceerd, dat komt echt geen mm dichterbij. Sterker nog, het raakt alleen maar steeds verder uit zicht.
Degenen die besloten hebben om oorlog te voeren kunnen dat besluit alleen nemen omdat die zogenaamde "slachtoffers" dat zelf mogelijk gemaakt hebben. Er is geen enkele reden om compassie te hebben met de Russen, ze kiezen zelf al sinds mensenheugenis voor een horigenbestaan en oorlogszuchtige dictaturen als staatsvorm.quote:Op donderdag 16 mei 2024 11:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dan staan wij daar anders in. Niet in de zin van dat de Russen daar helemaal niet hadden moeten zijn, dat is duidelijk, maar de slachtoffers daar zijn niet dezelfden als degenen die besloten hebben tot oorlog voeren. Als die namelijk zelf hun leven in de waagschaal hadden moeten gooien, dan was er geen oorlog geweest.
Als er nou iets gevaarlijk is, dan is dat het. Dan heb je meerdere instabiele landen erbij met een enorm arsenaal aan kernwapens. Waarvan een deel met een overwegend moslimbevolking. Die zich misschien wel gaan verenigen met Iran.quote:Op donderdag 16 mei 2024 17:47 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat het uiteenvallen van de Russische Federatie en het vernielen van de Russische economie ook twee doelstellingen zijn. Anders zitten we over twee of drie decennia weer met hetzelfde probleem na de volgende Russische invasie van een buurland.
Daar heb je als individu helemaal geen invloed op. In Nederland al niet. Laat staan in een land waarbij iedere serieuze oppositie gewoon wordt geweigerd op basis van onzin.quote:Op donderdag 16 mei 2024 17:53 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Degenen die besloten hebben om oorlog te voeren kunnen dat besluit alleen nemen omdat die zogenaamde "slachtoffers" dat zelf mogelijk gemaakt hebben. Er is geen enkele reden om compassie te hebben met de Russen, ze kiezen zelf al sinds mensenheugenis voor een horigenbestaan en oorlogszuchtige dictaturen als staatsvorm.
Er zijn meer dan genoeg voorbeelden van volkeren die de dictatuur waarin ze leefden af wisten te schaffen en die volkeren bestaan ook uit allerlei individuen.quote:Op donderdag 16 mei 2024 12:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij denkt echt dat jij daar als individu invloed op hebt?
De macht en invloed van het Europese deel van Rusland (Moskou, Sint Petersburg) moet gebroken worden, net als de economische en demografische mogelijkheden om hun militaire agressie continu te botvieren op hun buurlanden. Het etnisch Russische deel van Rusland vervult binnen de Russische Federatie dezelfde rol als Pruissen indertijd in het Duitse rijk.quote:Op donderdag 16 mei 2024 17:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als er nou iets gevaarlijk is, dan is dat het. Dan heb je meerdere instabiele landen erbij met een enorm arsenaal aan kernwapens. Waarvan een deel met een overwegend moslimbevolking. Die zich misschien wel gaan verenigen met Iran.
Echt zoiets van kan goed uitpakken, kan ook enorm fout gaan. Gelet op dat fout gaan in het meest extreme geval massavernietiging van leven is vind ik dat je dat nooit moet laten gebeuren.
Had Oekraïne iets aan de nukes die na de val van de USSR in dat land stonden?quote:Op donderdag 16 mei 2024 17:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als er nou iets gevaarlijk is, dan is dat het. Dan heb je meerdere instabiele landen erbij met een enorm arsenaal aan kernwapens. Waarvan een deel met een overwegend moslimbevolking. Die zich misschien wel gaan verenigen met Iran.
Echt zoiets van kan goed uitpakken, kan ook enorm fout gaan. Gelet op dat fout gaan in het meest extreme geval massavernietiging van leven is vind ik dat je dat nooit moet laten gebeuren.
Ik vind 1 instabiel land die dagelijks met kernwapens dreigt niet echt een vooruitgang.quote:Op donderdag 16 mei 2024 17:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
We hebben de Sovjet Unie al een keer gered. En nu zijn we hier, dus dat was overduidelijk geen goed idee. Het kapot maken van de Russische Federatie is een betere oplossing.quote:Op donderdag 16 mei 2024 17:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dit wordt gewoon een Noord/Zuid Korea situatie denk ik.quote:Op donderdag 16 mei 2024 13:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook frozen conflicts worden ooit opgelost. En wat mij betreft hoe eerder hoe beter.
En hoe gaat Rusland dan zorgen dat ze internationaal weer mogen meedoen?quote:Op donderdag 16 mei 2024 18:36 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dit wordt gewoon een Noord/Zuid Korea situatie denk ik.
Een nieuw IJzeren Gordijn. Koude Oorlog. James Bond.quote:Op donderdag 16 mei 2024 18:36 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dit wordt gewoon een Noord/Zuid Korea situatie denk ik.
Internationaal = Europa & VS. Je weet dat er nog vol op handel is met India of China? En waarom zouden ze? Denk niet eens dat ze dat nog willen.quote:Op donderdag 16 mei 2024 18:38 schreef Ulx het volgende:
[..]
En hoe gaat Rusland dan zorgen dat ze internationaal weer mogen meedoen?
Ze zouden heel graag best willen. Beter die gewillige westerlingen die van je afhankelijk zijn dan die brute Chinezen & Indiërs die je volledig uitknijpen omdat ze dondersgoed weten dat je geen kant uit kan. Ofnie?quote:Op donderdag 16 mei 2024 19:24 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Internationaal = Europa & VS. Je weet dat er nog vol op handel is met India of China? En waarom zouden ze? Denk niet eens dat ze dat nog willen.
[quote]quote:Op donderdag 16 mei 2024 19:24 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Internationaal = Europa & VS. Je weet dat er nog vol op handel is met India of China? En waarom zouden ze? Denk niet eens dat ze dat nog willen.
Noord-Korea deed rond 1970 ook volledig internationaal mee.quote:Op donderdag 16 mei 2024 18:38 schreef Ulx het volgende:
[..]
En hoe gaat Rusland dan zorgen dat ze internationaal weer mogen meedoen?
Rusland deed ook mee tot 2022.quote:Op donderdag 16 mei 2024 20:17 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Noord-Korea deed rond 1970 ook volledig internationaal mee.
Het is pas met de door Nederland via Pakistan naar Noord-Korea doorgesluisde atoombominformatie in de jaren '80, dat Noord-Korea geïsoleerd kam te staan m.b.t Westerse wereld..
Klopt, want moslimlanden staan erom bekend met atoombommen te strooien. In tegenstelling tot het Westen.quote:Op donderdag 16 mei 2024 17:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Alleen Pakistan heeft er een paar toch?quote:Op donderdag 16 mei 2024 21:37 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Klopt, want moslimlanden staan erom bekend met atoombommen te strooien. In tegenstelling tot het Westen.
De beschrijving aangaande Georgië is simpelweg onjuist. De gemeente Akhalgori en de Kodorivallei zijn de enige twee stukken de verloren werden in de oorlog van 2008, over de overige delen was Georgië al eerder de controle verloren aan Abchazië en Zuid-Ossetië.quote:Op donderdag 16 mei 2024 16:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je zou er lessen uit kunnen trekken. Zoals bijvoorbeeld dat 2 jaar niet heel lang is voor een oorlog.
Wil niet zeggen dat Oekraine er voor mijn gevoel nu niet slechter voorstaat dan vorig jaar rond deze periode maar ik blijf vertrouwen hebben in de lange adem van het westen.
In ander nieuws:
https://www.volkskrant.nl(...)er-de-tong~bc43f952/
[..]
Dit zou een goede samenvatting voor de OP zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |