abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 13 mei 2024 @ 08:08:56 #1
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_213543566
quote:
Verborgen epidemie aan het licht: enorme toename prediabetes in Nederland

Het aantal mensen met een voorstadium van diabetes type 2 is veel hoger dan gedacht. Uit nieuw onderzoek van de Universiteit van Maastricht blijkt dat de bloedsuiker van zeker 1,4 miljoen Nederlanders verhoogd is. ,,Er komt een tsunami van diabetespatiënten aan.”

In 2018 bleek nog dat ongeveer 1,1 miljoen mensen met prediabetes rondliepen. Dat aantal ligt fors hoger. Van de Nederlanders tussen 40 en 75 jaar zou het nu al gaan om zo’n 1,4 miljoen gevallen met verhoogde bloedsuiker.

Het Diabetes Fonds noemt de cijfers ‘alarmerend’. Mensen met een voorstadium van diabetes hebben negen keer zoveel risico om diabetes type 2 te krijgen, zo blijkt ook uit het onderzoek van de Universiteit van Maastricht.

Nu al krijgen maandelijks bijna 1000 mensen de diagnose diabetes type 2. ,,Als je al jaren verhoogde bloedsuikerwaarden hebt, kan al blijvende schade ontstaan, bijvoorbeeld aan de bloedvaten”, stelt Diena Halbertsma, directeur van het Diabetes Fonds. Bovendien verwacht ze ‘een tsunami’ van patiënten die daadwerkelijk diabetes krijgen.

Nooit eerder werd het aantal mensen met prediabetes zo precies gemeten. Onderzoekers van de Universiteit van Maastricht prikten van 9000 Limburgers de bloedsuiker. Ook volgen ze deze groep al jaren om te zien of en wanneer ze diabetes type 2 krijgen. ,,We denken dat de groep met prediabetes nog groter is. We zien dat het risico groter is naarmate mensen ouder worden”, licht Miranda Schram, hoogleraar Diabetesepidemiologie, toe. Juist 75-plussers hebben vaker diabetes type 2. Bovendien sloegen kinderartsen recentelijk alarm dat ze fors meer kinderen en jongeren met een voorstadium zien.

Meer prediabetes door een ongezonde leefstijl

De belangrijkste oorzaak van de enorme stijging is een ongezonde leefstijl, stelt hoogleraar diabetologie Hanno Pijl. ,,Het heeft te maken met onze voedselmarkt, de manier waarop we continu achter onszelf aanhollen op werk, chronische stress hebben, we bewegen te weinig, roken sigaretten, gebruiken alcohol.”

Als mensen met prediabetes gezonder gaan leven, kunnen ze ziekte voorkomen. Daarom heeft het Diabetes Fonds een test laten maken die het risico op diabetes type 2 kan voorspellen. ,,Gaat het om een hoog risico, adviseren we mensen naar de huisarts te gaan om hun bloedsuiker te laten prikken”, aldus Halbertsma.

Ook onderzoeken meerdere gezondheidsfondsen of het zin heeft om een bevolkingsonderzoek op te zetten. ,,Als je er vroeg bij bent, kun je schade voorkomen. Maar we moeten eerst weten wat we zouden vinden als we groepen mensen gaan prikken.”

Acht vragen en antwoorden: zo herken je prediabetes
Internist-endocrinoloog en hoogleraar diabetologie van het LUMC Hanno Pijl geeft antwoord op de belangrijkste vragen over de ziekte.

1. Wat is prediabetes?
Zo’n 1,4 miljoen Nederlanders tussen 40 en 75 jaar hebben een voorstadium van diabetes type 2. Hun bloedsuikerwaarden zijn verhoogd, maar niet zo hoog dat het echt al diabetes is. Uit onderzoek blijkt dat mensen gemiddeld 10 tot 25 jaar met prediabetes rondlopen voordat ze daadwerkelijk een diagnose diabetes type 2 krijgen.

Maar wat betekent het als je prediabetes hebt? Een stukje biologie: als de bacteriën in onze darmen - het microbioom - verstoord zijn, kunnen er ontstekingen ontstaan. Bij een chronische ontsteking raakt onze stofwisseling ontregeld en kan prediabetes ontstaan.

2. Hoe weet je of je prediabetes hebt?
Dat is lastig. De klachten zijn vaag, weet Pijl. Mensen zijn vaak vermoeid, hebben wat last van hun gewrichten. ,,Dat is het venijnige hiervan. Je hebt het meestal niet in de gaten. Het is ook niet zo dat je van het ene op het andere moment prediabetes hebt”, aldus Pijl.

Veel mensen ontdekken hun verhoogde bloedsuiker bij toeval, omdat de dokter bepaalde bloedwaarden laat prikken. Gebeurt dat niet, krijgen patiënten vanzelf ernstiger klachten waarmee ze bij de huisarts aankloppen. In die gevallen blijken ze veelal al diabetes type 2 te hebben ontwikkeld.

3. Waar kan je dan wél op letten?
Het aantal mensen met diabetes type 2 of een voorstadium ervan groeit zo hard door onze ongezonde leefstijl. We eten te ongezond, hebben te veel stress, bewegen te weinig, roken, drinken alcohol. ,,Daardoor raakt onze stofwisseling in de war. En als je dan ook nog genetische aanleg hebt, loop je het risico op deze ziekte”, legt Pijl uit. Door gezonder te leven kan het zelfs nog lukken van de ziekte of prediabetes af te komen. ,,Als je gezonder leeft, herstelt je microbioom en gaan chronische ontstekingen weg. De stofwisseling wordt beter, het gewicht gaat vaak omlaag en mensen voelen zich beter.”

4. Maar we zijn toch niet roomser dan de paus?
Dat antwoord hoort Pijl vaker. Toch is het een kwestie van keuzes maken: ongezond doorleven en het risico lopen om ziek te worden of de leefstijl aanpassen. ,,We kunnen de werkelijkheid niet mooier maken dan die is. Het is een misvatting dat je geen leuk leven kunt leiden als je gezond leeft. Je kunt onwaarschijnlijk lekker en heel gezond eten.” En, sust hij, van af en toe een glaasje alcohol krijg je heus niet meteen diabetes. Bovendien: af en toe een rondje lopen als je zittend werk doet, is allerminst een straf.

5. Hoeven slanke, fitte mensen zich geen enkele zorgen te maken?
Dat is ook weer niet helemaal waar, zegt Pijl. Als je 50-plus bent, veel stress en ook nog pech met de genen hebt, kan je alsnog diabetes type 2 krijgen. ,,We begrijpen nog niet goed hoe dat komt. Waarschijnlijk speelt het verouderingsproces dan een rol.” Maar slanke en gezonde mensen lopen wel degelijk minder risico.

6. Het gaat alleen maar over diabetes type 2. Kunnen mensen met type 1 ook prediabetes hebben?
Daarover is nog weinig bekend. Diabetes type 1 ontstaat doordat het afweersysteem de cellen aanvalt die insuline maken. Daardoor krijgen patiënten te weinig insuline en gaat hun bloedsuiker omhoog. Dit type diabetes wordt vaak al op jongere leeftijd ontdekt. ,,Mogelijk speelt er ook bij deze patiënten al een paar jaar eerder wel iets, maar daar weten we nog weinig over”, zegt Pijl.

7. Waarom is het eigenlijk erg om prediabetes te hebben?
Mensen met een voorstadium hebben negen keer zo’n groot risico om daadwerkelijk diabetes type 2 te krijgen. Ook als ze niets merken, kan er toch al schade in het lichaam ontstaan, bijvoorbeeld aan de bloedvaten.

Bovendien blijkt uit het onderzoek van de Universiteit van Maastricht dat acht jaar later vijftien procent van deze mensen diabetes type 2 heeft. Dat risico ligt negen keer hoger dan bij mensen met goede bloedwaarden. Wie daadwerkelijk diabetes type 2 krijgt, kan ernstige klachten ontwikkelen, bijvoorbeeld aan het hart, de nieren of ogen. Door vaatschade kan het zelfs gebeuren dat patiënten een voet moeten laten amputeren.

8. Moeten we niet gewoon af en toe onze bloedsuiker laten prikken?
Dat is lang niet altijd nodig. Het Diabetes Fonds heeft een risicotest laten maken die je online kunt invullen. Wie te zwaar is, een grote buikomtrek heeft of bloeddrukverlagers slikt, heeft bijvoorbeeld een verhoogd risico. Als dat uit de test komt, krijg je het advies langs de huisarts te gaan om te prikken.

Tegelijk onderzoeken het Diabetes Fonds en de Nier- en Hartstichting of het zin heeft om een bevolkingsonderzoek op te zetten.

We eten te ongezond, hebben te veel stress, bewegen te weinig, roken, drinken alcohol.

Goh, niet verbaasd.

Wanneer beginnen we eens 50 euro op een kratje bier/flesje wijn te gooien?
Straks allemaal weer janken als het ER met 100 euro omhoog schiet _O_

De bron

[ Bericht 1% gewijzigd door Jippie op 13-05-2024 08:39:02 ]
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  maandag 13 mei 2024 @ 08:11:40 #2
503118 Bezsen
We Call Them Poor
pi_213543578
500 euro zou ik zeggen
pi_213543585
Gewoon minimaal 60 uur per week werken helpt.
pi_213543605
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_213543606
Alcohol wegknippen maakt een verschil.

While it is a myth that alcohol metabolizes into sugar, alcohol does significantly affect blood sugar levels, causing a yo-yo effect. Initially alcohol raises blood sugar levels, but after the body processes the alcohol blood sugar levels drop dramatically.

Bovendien zijn sommige alcoholhoudende dranken ook gewoon pure aanmaaklimonade.
  maandag 13 mei 2024 @ 08:16:07 #6
22565 asco
Los in deze tent
pi_213543622
Ja goh. Een hoop mensen kunnen toch ook alleen nog maar met vreten bezig zijn? Het lijkt wel een obsessie. Stelletje varkens.
pi_213543636
Schuld van de Rabobank
pi_213543661
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 08:14 schreef Beathoven het volgende:

While it is a myth that alcohol metabolizes into sugar, alcohol does significantly affect blood sugar levels, causing a yo-yo effect. Initially alcohol raises blood sugar levels, but after the body processes the alcohol blood sugar levels drop dramatically.

Klopt inderdaad alcohol laat het juist zakken. Ook wel iets om mee op te letten maar goed.
pi_213543693
Net nu de Ozempic schaars wordt.
-nee-
pi_213543733
Als er getest zou worden op insuline ipv glucose dan zou het probleem veel eerder opgemerkt kunnen worden.
pi_213543735
Niet iedereen met diabetes is dik, bij mij werkt de alvleesklier niet goed en dan heb je ook diabetes, ik ben 1.80 groot en 74 kg dus dat is eerder te licht dan te dik
pi_213543762
Snel voer een lockdown in, verbied verkoop van alcohol na 20:00 en voer QR-codes in.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_213543772
quote:
13s.gif Op maandag 13 mei 2024 08:08 schreef onlogisch het volgende:

[..]
We eten te ongezond, hebben te veel stress, bewegen te weinig, roken, drinken alcohol.

Goh, niet verbaasd.

Straks allemaal weer janken als het ER met 100 euro omhoog schiet _O_

De bron
We hebben ieder geval al de suikertaks.

[ Bericht 7% gewijzigd door Jippie op 13-05-2024 08:41:43 ]
pi_213543793
quote:
14s.gif Op maandag 13 mei 2024 08:24 schreef Marsenal het volgende:
Net nu de Ozempic schaars wordt.
Is nog genoeg andere insuline, ook 90% van zelfde firma maar toch. En ze beginnen doorgaans niet direct met insuline.
pi_213543798
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 08:29 schreef Cupfighter het volgende:
Niet iedereen met diabetes is dik, bij mij werkt de alvleesklier niet goed en dan heb je ook diabetes, ik ben 1.80 groot en 74 kg dus dat is eerder te licht dan te dik
Idem, 65 kilo / 1.75
pi_213543801
Lekker overal McDonalds’en, KFC’s en kebabzaken toestaan _O_

VIESDIKGENOT

Niet de vegan lifestyle naleven :')
U MAD?
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter maandag 13 mei 2024 @ 08:42:40 #17
485843 crew  Jippie
pi_213543827
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 08:37 schreef anndb het volgende:

[..]
Is nog genoeg andere insuline, ook 90% van zelfde firma maar toch. En ze beginnen doorgaans niet direct met insuline.
Ozempic is geen insuline.
pi_213543844
We kunnen net zo goed meteen allemaal suïcide plegen als we willen leven als deze autistische ts
pi_213543880
quote:
Prima gewicht toch. :)
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_213543888
Zo lang iemand nog kan bewegen blijkt diabetes type 2 steeds vaker gewoon te behandelen tot het punt dat iemand weer als gezond beschouwd kan worden. Diabetes type 2 is namelijk puur een verminderde gevoeligheid voor insuline, maar je kan daar ook weer gevoeliger voor worden.
pi_213543890
quote:
Het Diabetes Fonds heeft een risicotest laten maken die je online kunt invullen.
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/diabetes-test
  Moderator maandag 13 mei 2024 @ 08:59:53 #22
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_213543927
quote:
Jouw uitslag:
Je hebt een laag risico op diabetes type 2
Blijf gezond eten en drinken, regelmatig bewegen en genoeg ontspannen. Zo zorg je dat je risico op diabetes type 2 laag blijft.
4045
onlogisch
pi_213543941
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 08:52 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Prima gewicht toch. :)
Klopt maar als ik me minder goed voel dan val ik af en flink ook en dan duurt het best lang voordat het weer oké is, dieptepunt was 55 kg
pi_213543954
quote:
6s.gif Op maandag 13 mei 2024 08:59 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Jouw uitslag:
Je hebt een laag risico op diabetes type 2
Blijf gezond eten en drinken, regelmatig bewegen en genoeg ontspannen. Zo zorg je dat je risico op diabetes type 2 laag blijft.
Ik moet direct contact opnemen met de huisarts, want ik rook en slik medicatie tegen hoge bloeddruk.

Maar dat ga ik lekker niet doen: elk half jaar wordt mijn bloed al gemeten waar ook getest wordt op diabetes. Nooit een opmerking van de arts gehoord dat er sprake is van mogelijk diabetes.
pi_213543983
Corona had dit kunnen voorkomen, maar mensen wilden per se lockdowns en maatregelen. Nu zitten we met een overvloed aan boomers.
pi_213544006
Diabetesdiagnose synchroonzwemster Noortje de Brouwer, vlak voor de Spelen

quote:
Noortje de Brouwer (25) kent een heftige voorbereiding op de Olympische Spelen in Parijs. De 25-jarige synchroonzwemster uit Goirle is enkele weken geleden in het ziekenhuis opgenomen en kreeg de diagnose diabetes type 1. In de put zitten is echter niets voor haar. “Heel lang balen doe ik niet, daar los je niks mee op. Ik heb er ook helemaal geen tijd voor.”

Onlangs kreeg Noortje heel erg dorst en dronk ze liters water en sportdrank. Toch had ze constant een droge mond. Ook viel ze in korte tijd een aantal kilo af. “Via Team NL kon ik snel een bloedonderzoek inplannen en diezelfde avond kreeg ik de diagnose diabetes type 1 (suikerziekte). Ik werd direct met uitdrogingsverschijnselen opgenomen in het ziekenhuis.”

Eerdere jaren had Noortje wel vaker lichamelijke klachten. “Ik ben ooit flauwgevallen tijdens een trainingskamp. Ook heb ik momenten gehad dat ik met regelmaat moest overgeven. Ik dacht dat het door de stress en het vele sporten kwam, maar mogelijk dat ik dit nu kan linken aan suikerziekte. Ik hoop het wel, dan is dat mysterie opgelost. Er zijn vaker bloedonderzoeken geweest, maar omdat ik zo fit ben, gaf mijn lichaam eerder niet aan dat ik ziek was.”

Op Instagram deelde ze het nieuws en direct kwamen er veel reacties binnen bij de Goirlese. “In het begin wist ik echt niet wat er allemaal op me af zou komen. Door openhartig te zijn over mijn suikerziekte kreeg ik veel berichten uit alle hoeken, waaronder van topsporters met dezelfde diagnose zoals voormalig topvolleyballer Bas van de Goor, die een stichting voor mensen met diabetes heeft. Alle reacties hebben me al zoveel opgeleverd, want ik zit natuurlijk met veel vragen.”

Na een zilveren plak met haar tweelingzus Bregje op het WK synchroonzwemmen staat komende zomer de Olympische Spelen dikgedrukt in de agenda. “Er zijn diverse voorbeelden dat je als topsporter met diabetes type 1 op het hoogste niveau kunt uitkomen. Er zijn wel de nodige extra uitdagingen en je moet altijd goed voorbereid zijn. Het is fijn om te horen dat het niet per se heel veel negatieve gevolgen heeft.”

“Onze doelstelling is en blijft hetzelfde en dat is om goed te presteren in Parijs. Mijn lichaam heeft wel een klap gehad en ik heb wat ingeleverd. Ik verwacht vanaf volgende week weer volle bak te kunnen trainen om die achterstand weer snel in te gaan halen. Ik krijg sensoren op mijn lichaam die de suikerspiegel meten en ik spuit insuline. Het is dan de kunst om door te krijgen hoeveel ik moet gaan spuiten op welke dagen. Ik krijg goede begeleiding om de handleiding voor mijn lichaam uit te zoeken.”

Niet alleen fysiek is het een grote klap voor Noortje, maar ze bewijst nu ook mentaal sterk te zijn. “Ik heb sinds 2017 een schouderblessure gehad. In die tijd heb ik geleerd dat alles negatief bekijken je echt niet gaat helpen. Ongetwijfeld zal ik mindere dagen gaan krijgen, maar ik sta er positief in. Ik laat me nu inspireren door andere topsporters dat er veel mogelijk is. En hopelijk kan ik zelf een rolmodel worden voor anderen.”

https://www.omroepbrabant(...)-vlak-voor-de-spelen
Sporten is ook niet de oplossing.
  maandag 13 mei 2024 @ 09:14:38 #27
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_213544032
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 09:10 schreef Nober het volgende:
diabetes type 1
Volgens mij kun je aan type 1 weinig doen en is de oorzaak van type 2 toch wel altijd viesdik zijn.
  maandag 13 mei 2024 @ 09:14:54 #28
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_213544033
quote:
De soort doet er ook nog toe.

De wat vollere diabetici hebben vaak type 2.

Ik heb sinds de late 00's type 1, woog ervoor bijna niets (de eerste pakweg 30 jaar van m'n leven überhaupt bijna niets) en heb tegenwoordig een normaal gewicht.

En dat je, in het geval van type 1, ervóór al wat kunt merken: het was (in mijn geval) achteraf gezien idd een jaar of vijf het geval. Vaak dorst, maar dat weet ik altijd aan m'n voorliefde voor zoutjes.

quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 09:14 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Volgens mij kun je aan type 1 weinig doen en is de oorzaak van type 2 toch wel altijd viesdik zijn.
Type 1 = inderdaad gewoon pech.

[ Bericht 5% gewijzigd door Eightyone op 13-05-2024 11:17:28 ]
pi_213544299
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 08:16 schreef asco het volgende:
Ja goh. Een hoop mensen kunnen toch ook alleen nog maar met vreten bezig zijn? Het lijkt wel een obsessie. Stelletje varkens.
Waren ze nog maar met hun vreten bezig.
Vaak helpt het al om vanuit vers een maaltijd te maken, ipv een zwaar bewerkte substantie die lijkt op voedsel in de magnetron op te warmen.
  maandag 13 mei 2024 @ 10:14:38 #30
319979 Fok-it
All is well
pi_213544488
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 08:12 schreef ReplaR het volgende:
Gewoon minimaal 60 uur per week werken helpt.
Totaal geen stress dan inderdaad
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_213544606
Tsja, niet zo gek als je ziet dat artsen door sommigen beschuldigd worden van fatshamen als ze iets zeggen over de gezondheidsrisico's van overgewicht. Met van die idioten die een 'je mag mij niet wegen' briefje hebben.

Een medische wereld die op basis van ideologie deels is gaan beweren dat mensen met overgewicht er eigenlijk niets aan kunnen doen, want je weet de oorzaak niet (wat een enorme verdraaiing is van dat er ook enkelen zijn waarbij het niet komt door jezelf volproppen). En dat afvallen eigenlijk niet kan als je eenmaal obesitas hebt (hoe het dan sommigen wel is gelukt, Joost mag het weten).

Waarbij er fatfluencers zijn (seriously, WTF!). Waar modellen die ondergewicht hebben niet gebruikt mogen worden in reclames, maar het gebruik van modellen met obesitas wordt toegejuicht. Want zoals we weten is er een anorexia epidemie en geen obesitas epidemie... O, wacht even!

Om maar te zwijgen over bekende mensen die besloten om gezonder te gaan leven en zelfs bedreigd zijn omdat ze niet met al die gezondheidsrisico's willen dealen.

Dit allemaal om de voedselindustrie de hand boven het hoofd te houden, zodat zij veel geld kunnen verdienen, terwijl het ten koste gaat van de volksgezondheid, het milieu en dierenwelzijn.

Een groter probleem dan klimaatverandering als je het mij vraagt, maar over 10 jaar is het probleem nog groter en geen hond die er echt iets aan doet (ja een suikertax die alleen maar zorgt voor duurdere boodschappen).
  maandag 13 mei 2024 @ 10:51:56 #32
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_213544724
Dus bodypositivity is toch niet zo positief?

Surprisedpikachu.jpg
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  maandag 13 mei 2024 @ 10:54:59 #33
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_213544751
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 10:36 schreef VEM2012 het volgende:
Tsja, niet zo gek als je ziet dat artsen door sommigen beschuldigd worden van fatshamen als ze iets zeggen over de gezondheidsrisico's van overgewicht. Met van die idioten die een 'je mag mij niet wegen' briefje hebben.

Een medische wereld die op basis van ideologie deels is gaan beweren dat mensen met overgewicht er eigenlijk niets aan kunnen doen, want je weet de oorzaak niet (wat een enorme verdraaiing is van dat er ook enkelen zijn waarbij het niet komt door jezelf volproppen). En dat afvallen eigenlijk niet kan als je eenmaal obesitas hebt (hoe het dan sommigen wel is gelukt, Joost mag het weten).

Waarbij er fatfluencers zijn (seriously, WTF!). Waar modellen die ondergewicht hebben niet gebruikt mogen worden in reclames, maar het gebruik van modellen met obesitas wordt toegejuicht. Want zoals we weten is er een anorexia epidemie en geen obesitas epidemie... O, wacht even!

Om maar te zwijgen over bekende mensen die besloten om gezonder te gaan leven en zelfs bedreigd zijn omdat ze niet met al die gezondheidsrisico's willen dealen.

Dit allemaal om de voedselindustrie de hand boven het hoofd te houden, zodat zij veel geld kunnen verdienen, terwijl het ten koste gaat van de volksgezondheid, het milieu en dierenwelzijn.

Een groter probleem dan klimaatverandering als je het mij vraagt, maar over 10 jaar is het probleem nog groter en geen hond die er echt iets aan doet (ja een suikertax die alleen maar zorgt voor duurdere boodschappen).
Die trend is wel aan het teruglopen de laatste tijd. Natuurlijk, er zijn nog steeds mensen die dit riedeltje afdraaien, en sommigen zullen nooit veranderen, maar als je bijvoorbeeld naar recente catwalkshows kijkt zie je dat ook bijna geen enkel modehuis nog het token fat model rond heeft lopen. Een aantal obese influencers zijn overleden, veel zijn toch anders gaan eten en af gaan vallen vanwege hun gezondheid.
Op zich mooi.
pi_213544773
quote:

Tja, als deze bollo dik zijn al promoot in haar column...

https://www.volkskrant.nl(...)ps://www.google.com/

:')
pi_213544788
quote:
[..]
Type 1, type 2... Zal wel exact hetzelfde zijn, nietwaar?
pi_213544926
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 10:54 schreef herverwijderd het volgende:

[..]
Die trend is wel aan het teruglopen de laatste tijd. Natuurlijk, er zijn nog steeds mensen die dit riedeltje afdraaien, en sommigen zullen nooit veranderen, maar als je bijvoorbeeld naar recente catwalkshows kijkt zie je dat ook bijna geen enkel modehuis nog het token fat model rond heeft lopen. Een aantal obese influencers zijn overleden, veel zijn toch anders gaan eten en af gaan vallen vanwege hun gezondheid.
Op zich mooi.
Woke is over het hoogtepunt heen, dus de zichtbaarheid is minder. Maar het aantal gevallen van obesitas neemt nog steeds toe en het is ook vrij geaccepteerd. Als ik gewoon kijk op de school waar mijn kinderen zitten, dan is overgewicht doodnormaal. En mijn oudste heeft een beste vriendin die zichzelf altijd volpropt met ongezonde dingen en waarbij je dat ook goed ziet zeg maar, maar die komt dan uit zichzelf met opmerkingen als 'ja, ze is wel wat dik, maar daar kan ze niets aan doen'. Let wel: met haar heb ik het werkelijk nooit over het uiterlijk van haar vriendin, dus ik heb dan toch het idee dat dit soort zaken op school zo besproken worden.
pi_213544935
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 10:57 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Tja, als deze bollo dik zijn al promoot in haar column...

https://www.volkskrant.nl(...)ps://www.google.com/

:')
Verschrikkelijk mens vind ik haar. Echt walgelijk. En dan heb ik het niet over haar uiterlijk. Mentaal is ze door en door verrot.

In haar geval zou ik zeggen: blijf vooral ongezond leven. Hoe eerder ze niet meer kan schrijven, hoe beter.
  maandag 13 mei 2024 @ 11:13:56 #38
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_213544938
quote:

Er is geen medische autoriteit dat tegen gewichtsverlies adviseert of ontkent dat levensstijl interventie daar een rol in speelt. Niet de diabetesvereniging, niet de hartstichting, niet het kankerfonds, niet de RIVM en niet de ziekenhuizen.

Wat adviseren ze wel? Vermijdt sterk bewerkte producten en eet meer plantaardig.
I am a black hole shitting into the void
pi_213544972
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 11:13 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Er is geen medische autoriteit dat tegen gewichtsverlies adviseert of ontkent dat levensstijl interventie daar een rol in speelt. Niet de diabetesvereniging, niet de hartstichting, niet het kankerfonds, niet de RIVM en niet de ziekenhuizen.

Wat adviseren ze wel? Vermijdt sterk bewerkte producten en eet meer plantaardig.
Er zijn aardig wat onderzoekers die met hele dubieuze conclusies hierover zijn gekomen. Medici die verkondigen dat we de oorzaak niet weten, enz.

Ik heb nergens gezegd dat het om de gehele medische wereld gaat. Probleem is gewoon dat als je obees bent die ene boodschapper voldoende is om jezelf wijs te maken dat je gezond kan zijn met ieder gewicht (dit zijn echt teksten van sommige dubieuze medici).

Natuurlijk is sterk bewerkt voedsel het grootste probleem. Maar dat benoem ik vrij duidelijk dacht ik zo.
  maandag 13 mei 2024 @ 11:26:19 #40
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_213545031
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 11:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Er zijn aardig wat onderzoekers die met hele dubieuze conclusies hierover zijn gekomen. Medici die verkondigen dat we de oorzaak niet weten, enz.

Ik heb nergens gezegd dat het om de gehele medische wereld gaat. Probleem is gewoon dat als je obees bent die ene boodschapper voldoende is om jezelf wijs te maken dat je gezond kan zijn met ieder gewicht (dit zijn echt teksten van sommige dubieuze medici).

Natuurlijk is sterk bewerkt voedsel het grootste probleem. Maar dat benoem ik vrij duidelijk dacht ik zo.
'Er zijn aardig wat onderzoekers' zulke ongefundeerde uitspraken zijn onderdeel van het probleem. Voor elk standpunt is wel een wetenschapper te vinden die het verdedigd, zeker als dat een boodschap is die mensen graag willen horen ('Verzadigd vet is geen probleem!'). Het is gelul in de marge die veel te veel aandacht krijgt. De stand van de medische wetenschap en voedingswetenschap is consistent en saai: gezond eten en voldoende bewegen.
pi_213545038
Van Pijl gaat ook dood.

Stop de gezondheifsmaffia.
  maandag 13 mei 2024 @ 11:29:02 #42
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_213545050
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 11:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Er heerst ook nog altijd de leugen dat diabetes komt door teveel suikers eten, terwijl overgewicht de grootste risicofactor is voor diabetes type 2.
pi_213545057
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 11:13 schreef Gimmick het volgende:

[..]

Dit soort taal, is er enkel om het voor de leek makkelijker te maken. Medische autoriteit onder elkaar stellen echt niet dat er een causaal verband is tussen het bewerken van voeding, en ongezondheid. Je kan immers ook voeding tot een gezond product 'bewerken'.

Het doet een beetje denken aan mensen die denken dat genetische modificatie niet 'goed is'. Omdat er mee is geknutseld.
pi_213545071
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 11:29 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Er heerst ook nog altijd de leugen dat diabetes komt door teveel suikers eten, terwijl overgewicht de grootste risicofactor is voor diabetes type 2.
Mss ben ik nog niet wakker hoor, maar overgewicht komt toch juist mede dóór veel suikers, ofniet?
pi_213545078
quote:

[..]
Helemaal zeker is dit nog niet (sowieso lastig met voedingwetenschap), maar het lijkt inderdaad zo te zijn dat teveel suiker eten de kans op diabetes vooral verhoogd, als je al overgewicht hebt.

Bij een normaal gewicht met genoeg beweging, lijkt het geen rol te hebben. Let op: nu zal er vast ergens een grens zijn, ik adviseer niemand om elke dag kilo's aan snoep binnen te werken. Maar desalniettemin...
pi_213545080
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 11:31 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Mss ben ik nog niet wakker hoor, maar overgewicht komt toch juist mede dóór veel suikers, ofniet?
Overgewicht komt door een kcal overschot. Niet meer niet minder.
pi_213545111
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 10:14 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Totaal geen stress dan inderdaad
Hangt nogal van je beroep af.
pi_213545119
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 11:33 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Overgewicht komt door een kcal overschot. Niet meer niet minder.
Dus suikers hebben geen invloed zeg je?
Dit staat op de site van het diabetesfonds....

quote:
Suiker zorgt voor de aanmaak van dopamine in de hersenen. Hierdoor wil je steeds meer suikerrijk eten en drinken en krijg je snel te veel energie binnen.
Veel suikerrijk voedsel bevat ook veel vetten of zetmeel en levert dus veel calorieën op.
Suiker bevat veel energie maar geen nuttige voedingsstoffen. Het teveel aan energie wordt door je lichaam omgezet in vet.
Suikers uit dranken verhogen het risico op diabetes type 2 het meest.
  maandag 13 mei 2024 @ 11:37:54 #49
319979 Fok-it
All is well
pi_213545125
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 11:36 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Hangt nogal van je beroep af.
Niet echt.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_213545129
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 11:37 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Dus suikers hebben geen invloed zeg je?
Dit staat op de site van het diabetesfonds....
[..]

Ja, precies. Dus er is een correlatie. Suikerproducten zijn lekker, dus kans groter dat je er teveel van eet en je in een kcal overschot komt.

Maar als je veel zelfbeheersing hebt, kun je elke dag lading aan suiker innemen en niet dik worden. Zolang je maar niet in een kcal overschot komt.
pi_213545130
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 11:37 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Niet echt.
want?
  maandag 13 mei 2024 @ 11:39:34 #52
319979 Fok-it
All is well
pi_213545137
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 11:38 schreef theunderdog het volgende:

[..]
want?
Als je problemen hebt op je werk of er wordt veel van je gevraagd kun je ook stress krijgen. Je krijgt ook stress van te weinig slaap. Dan maakt het geen reet uit of je lopendebandwerk doet of dat je de directeur van een ziekenhuis bent
  maandag 13 mei 2024 @ 11:40:01 #53
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_213545142
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 11:30 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dit soort taal, is er enkel om het voor de leek makkelijker te maken. Medische autoriteit onder elkaar stellen echt niet dat er een causaal verband is tussen het bewerken van voeding, en ongezondheid. Je kan immers ook voeding tot een gezond product 'bewerken'.

Het doet een beetje denken aan mensen die denken dat genetische modificatie niet 'goed is'. Omdat er mee is geknutseld.
Ik heb het ook over sterk bewerkt voedsel ('ultra processed food'). Niet alles wat een bewerking heeft ondergaan. Van ultra processed food is iedereen het er wel over eens dat het niet gezond is. Niet alleen vanwege de ingredienten maar ook omdat we er van blijven eten: je gevoel van verzadigdheid klopt niet met de daadwerkelijke calorieën die je consumeert.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gimmick op 13-05-2024 11:47:47 ]
pi_213545157
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 11:39 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Als je problemen hebt op je werk of er wordt veel van je gevraagd kun je ook stress krijgen. Je krijgt ook stress van te weinig slaap. Dan maakt het geen reet uit of je lopendebandwerk doet of dat je de directeur van een ziekenhuis bent
Dan hangt het toch nog steeds allemaal af van je werk.
  maandag 13 mei 2024 @ 11:42:36 #55
319979 Fok-it
All is well
pi_213545164
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 11:41 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dan hangt het toch nog steeds allemaal af van je werk.
ja oke hoor
pi_213545176
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 11:40 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Ik heb het ook over sterk bewerkt voedsel ('ultra processed food'). Niet alles wat een bewerking heeft ondergaan. Van ultra processed food is iedereen het er wel over eens dat het gezond is. Niet alleen vanwege de ingredienten maar ook omdat we er van blijven eten: je gevoel van verzadigdheid klopt niet met de daadwerkelijke calorieën die je consumeert.
Ik blijf er dan bij dat het beter is om te zeggen 'sterk bewerkte producten zijn zo gemaakt dat het ons een dopaminekick geeft, en ons laat overeten'.

Taal en feiten doen er toe. Iemand die goed veel zelfbeheersing heeft en het kan houden van sterk bewerkte producten eens in het weekend, daarvoor is het echt niet ongezond. Of althans, niet zo dat het het vermelden waard is.
pi_213545185
quote:

[..]
Ik heb het ook over sterk bewerkt voedsel ('ultra processed food'). Niet alles wat een bewerking heeft ondergaan. Van ultra processed food is iedereen het er wel over eens dat het gezond is. Niet alleen vanwege de ingredienten maar ook omdat we er van blijven eten: je gevoel van verzadigdheid klopt niet met de daadwerkelijke calorieën die je consumeert.
UPF is gezond ja?
pi_213545188
quote:
10s.gif Op maandag 13 mei 2024 11:42 schreef Fok-it het volgende:

[..]
ja oke hoor
Fijn !
  maandag 13 mei 2024 @ 11:49:56 #59
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_213545214
quote:

[..]
Maar om dan gelijk te stellen dat iets slecht is omdat sommige mensen geen grenzen kunnen stellen gaat mij ook te ver. Een koekje past prima binnen een verantwoord dieet, net zoals af en toe een glaasje cola. Het gaat mij meer om dat er een soort van momscience heerst onder mensen die gezond willen eten. Zo hebben kinderen van arme ouders vaker overgewicht, maar is er ook een sterke toename van kinderen met ondergewicht voornamelijk uit welgestelde gezinnen.
pi_213545230
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 11:49 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Maar om dan gelijk te stellen dat iets slecht is omdat sommige mensen geen grenzen kunnen stellen gaat mij ook te ver. Een koekje past prima binnen een verantwoord dieet, net zoals af en toe een glaasje cola. Het gaat mij meer om dat er een soort van momscience heerst onder mensen die gezond willen eten. Zo hebben kinderen van arme ouders vaker overgewicht, maar is er ook een sterke toename van kinderen met ondergewicht voornamelijk uit welgestelde gezinnen.
Het probleem is dat het meestal niet bij 1 koekje blijft. Zulk voedsel is verslavend.
  maandag 13 mei 2024 @ 11:53:13 #61
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_213545232
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 11:43 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ik blijf er dan bij dat het beter is om te zeggen 'sterk bewerkte producten zijn zo gemaakt dat het ons een dopaminekick geeft, en ons laat overeten'.

Taal en feiten doen er toe. Iemand die goed veel zelfbeheersing heeft en het kan houden van sterk bewerkte producten eens in het weekend, daarvoor is het echt niet ongezond. Of althans, niet zo dat het het vermelden waard is.
Er staat ook (over het algemeen) vermijd ultra bewerkte producten. En meestal staat de reden ook wel ergens uitgelegd (maar niet in de samenvatting want dat helpt mensen niet in de supermarkt). Er staat niet: je gaat dood als je een zakje chips in het weekend eet.

Zulke advies zijn ook niet gericht op mensen die veel zelfbeheersing hebben. Die redden zich wel.
pi_213545308
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 11:53 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Er staat ook (over het algemeen) vermijd ultra bewerkte producten. En meestal staat de reden ook wel ergens uitgelegd (maar niet in de samenvatting want dat helpt mensen niet in de supermarkt). Er staat niet: je gaat dood als je een zakje chips in het weekend eet.

Zulke advies zijn ook niet gericht op mensen die veel zelfbeheersing hebben. Die redden zich wel.
Ja, maar zelfs los van die zelfbeheersing. Had laatst een podcast geluisterd over een medische expert, die profwielrenners begeleid. Die mensen eten behoorlijk veel ultra-bewerkte producten, om simpelweg aan hun kcal behoefte te komen. Wat blijkt? zij lijken geen last te hebben van die ongezonde effecten van ultra-bewerkt voedsel. Het lijkt er dus kortom sterk op dat het vooral slecht is bij een sedentaire levensstijl.

Nu, juist omdat ultra-bewerkt voedsel zo lekker is. Lijkt het mij efficiënter om ons vooral te focussen op meer mensen, meer te laten bewegen.
  maandag 13 mei 2024 @ 12:03:09 #63
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_213545322
quote:

[..]
Ik snap niet zo goed waarom dat een probleem is. Een koekje is niet gezond. Kan het kwaad als je rest van je dieet in orde is en je voldoende beweegt? Nee, natuurlijk niet. Moet je het laten als een koekje voor jou belangrijk is en je voor de rest gezond leeft? Nee, ook niet. Leef. Maar we hoeven niet te zeggen dat daarmee het koekje op eens gezond is. En snap dat 'een koekje' wel een probleem wordt als je ook een 'handje chips' neemt en 'een ijsje' en 'een paar snoepjes' en 'een blikje cola' en 'een hamburger' en 'een witte boterham met hagelslag'. Allemaal dingen die in isolatie prima kunnen maar toch optellen tot een behoorlijk aantal lege calorieën. Calorieën die ook ingevuld hadden kunnen worden met producten die voedingsvezels en daadwerkelijk nutriënten bevallen.
pi_213545361
quote:

[..]
Overgewicht betekent enkel dat iemand meer kcal consumeert dan ze bij een gezond gewicht nodig zouden hebben. Als iemand met overgewicht qua macro's evenwichtig eet en voldoende beweegt veroorzaakt dat op zichzelf doorgaans niet ineens minder gevoeligheid voor insuline.

Alleen neemt de kans dat iemand puur een kcal-overschot heeft en qua macro's verder evenwichtig eet en voldoende beweegt evenredig af ten opzichte van de mate waarin sprake is van overgewicht. Bij fors overgewicht is de kans dat dat in balans is minimaal.

quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 12:02 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ja, maar zelfs los van die zelfbeheersing. Had laatst een podcast geluisterd over een medische expert, die profwielrenners begeleid. Die mensen eten behoorlijk veel ultra-bewerkte producten, om simpelweg aan hun kcal behoefte te komen. Wat blijkt? zij lijken geen last te hebben van die ongezonde effecten van ultra-bewerkt voedsel. Het lijkt er dus kortom sterk op dat het vooral slecht is bij een sedentaire levensstijl.

Nu, juist omdat ultra-bewerkt voedsel zo lekker is. Lijkt het mij efficiënter om ons vooral te focussen op meer mensen, meer te laten bewegen.
Eens. Bewegen an sich heeft enorme gezondheidsvoordelen, maar die worden zelden naar voren gebracht zonder de link met afvallen.

Maar daardoor krijg je ook dat mensen gaan proberen af te vallen door meer te bewegen en als het afvallen dan niet lukt stoppen ze ook weer met dat meer bewegen. Als een dik persoon meer gaat bewegen gaat de omgeving er ook vaak vanuit dat dat vanuit het doel is om af te vallen en dan gaan ze er naar vragen. Dus dat kan een drempel vormen om meer te gaan bewegen.
pi_213545363
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 08:14 schreef Beathoven het volgende:

Meer gespreid over de dag zuipen dus en je zit veilig.

quote:
Bovendien? Nou dan mijd ik die zoete drankjes toch.

quote:
Moeten we niet gewoon af en toe onze bloedsuiker laten prikken?
Dat is lang niet altijd nodig. Het Diabetes Fonds heeft een risicotest laten maken die je online kunt invullen.
We hoeven dus niet echt te weten wie er risico loopt, we willen alleen maar vertellen dat je minder moet roken en drinken en meer moet bewegen en doen dan door naar je BMI te vragen alsof je daarmee echt iets weet. Gewoon meer leefstijlgedram dus met een pseudo-wetenschappelijk sausje om het als nieuws te presenteren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_213545395
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 12:07 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Overgewicht betekent enkel dat iemand meer kcal consumeert dan ze bij een gezond gewicht nodig zouden hebben. Als iemand met overgewicht qua macro's evenwichtig eet en voldoende beweegt veroorzaakt dat op zichzelf doorgaans niet ineens minder gevoeligheid voor insuline.

Alleen neemt de kans dat iemand puur een kcal-overschot heeft en qua macro's verder evenwichtig eet en voldoende beweegt evenredig af ten opzichte van de mate waarin sprake is van overgewicht. Bij fors overgewicht is de kans dat dat in balans is minimaal.
[..]
Eens. Bewegen an sich heeft enorme gezondheidsvoordelen, maar die worden zelden naar voren gebracht zonder de link met afvallen.

Maar daardoor krijg je ook dat mensen gaan proberen af te vallen door meer te bewegen en als het afvallen dan niet lukt stoppen ze ook weer met dat meer bewegen. Als een dik persoon meer gaat bewegen gaat de omgeving er ook vaak vanuit dat dat vanuit het doel is om af te vallen en dan gaan ze er naar vragen. Dus dat kan een drempel vormen om meer te gaan bewegen.
Dit dit dit dit !

Altijd bewegen als focus. Al vreet je daarna alles er weer aan. Blijf bewegen !
  maandag 13 mei 2024 @ 12:20:46 #67
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_213545499
quote:

[..]

Maar dat komt ook omdat dat wielrenners belachelijk veel eten. Zelfs met hun UPF dieet zullen zij bijvoorbeeld meer dan voldoende voedingsvezels binnen krijgen. Meer dan voldoende groente en fruit. Je hebt bepaalde nutriënten en vezels nodig, daarboven op (als je de ruimte hebt) kan je waarschijnlijk ongezonder eten (zeker als het om koolhydraten gaat). De meeste mensen hebben die ruimte niet. Gemiddeld eten Nederlanders 22 gram vezels per dag. Het advies is 40. Elke calorie die uitgegeven wordt aan UPF zal geen (of nauwelijks) voedingsvezels of nutriënten opleveren. Elk verschuiving van UPF naar volkorengranen, bonen, groente, fruit, noten, zaden, vis, eiren, yoghurt zal gezondheidswinst opleveren.

Ik ben het uiteraard eens met je advies over bewegen, maar bewegen is geen succesvolle afvalstrategie.
  Moderator maandag 13 mei 2024 @ 12:34:49 #68
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_213545639
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 11:38 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ja, precies. Dus er is een correlatie. Suikerproducten zijn lekker, dus kans groter dat je er teveel van eet en je in een kcal overschot komt.

Maar als je veel zelfbeheersing hebt, kun je elke dag lading aan suiker innemen en niet dik worden. Zolang je maar niet in een kcal overschot komt.
Exact. Maar zodra je begint over het ontbreken van een degelijke ruggengraat bij iets te corpulente mensen dan heb jij het gedaan. Want zware botten enzo :Z
4045
onlogisch
  Moderator maandag 13 mei 2024 @ 12:38:42 #69
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_213545671
quote:

[..]

Prof wielrenners zijn een apart slag volk. Die verbranden in een dag meer dan menigeen in een hele werkweek. Juist omdat zij zo actief zijn heeft processed food op hen veel minder impact. Het is bijna altijd een combinatie van factoren bij dikke mensen. (veel) te veel eten, amper tot niet bewegen, alcohol drinken/roken en slecht slapen.
4045
onlogisch
pi_213545718
Lekker volvreten en op je fatbike(elektrofiets) rondrijden. _O_
  maandag 13 mei 2024 @ 12:46:31 #71
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_213545731
quote:
6s.gif Op maandag 13 mei 2024 12:34 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Exact. Maar zodra je begint over het ontbreken van een degelijke ruggengraat bij iets te corpulente mensen dan heb jij het gedaan. Want zware botten enzo :Z
Dat is ook weer iets te kort door de bocht. Uitaard is zelfbeheersing en eigen verantwoordelijk belangrijk, maar het verschil tussen obesitas nu en in de jaren '70 is echt niet te verklaren door een afnemend aantal ruggengraten. Ons brein is niet veranderd. De omgeving is veranderd.
pi_213545782
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 12:46 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Dat is ook weer iets te kort door de bocht. Uitaard is zelfbeheersing en eigen verantwoordelijk belangrijk, maar het verschil tussen obesitas nu en in de jaren '70 is echt niet te verklaren door een afnemend aantal ruggengraten. Ons brein is niet veranderd. De omgeving is veranderd.
Veel zitten, weinig bewegen, meer vreten, vergrijzing. Is verder geen raketwetenschap.
pi_213545787
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 11:26 schreef Gimmick het volgende:

[..]
'Er zijn aardig wat onderzoekers' zulke ongefundeerde uitspraken zijn onderdeel van het probleem. Voor elk standpunt is wel een wetenschapper te vinden die het verdedigd, zeker als dat een boodschap is die mensen graag willen horen ('Verzadigd vet is geen probleem!'). Het is gelul in de marge die veel te veel aandacht krijgt. De stand van de medische wetenschap en voedingswetenschap is consistent en saai: gezond eten en voldoende bewegen.
50 jaar geleden werden dat soort rare onderzoeken gewoon genegeerd. Nu zie je ze ineens veel in de spotlight.

Ik ben het echt 100% met je eens dat het echt wel duidelijk is waar de obesitas epidemie vandaan komt.

Net zoals biologen helemaal niet twijfelen over dat geslacht binair is. Maar als je google aanslingert kun je daar als je beïnvloedbaar genoeg bent ook aan gaan twijfelen (ook al is een enkel saunabezoekje voldoende om de twijfel weer weg te nemen lijkt mij).
pi_213545796
quote:

[..]
Dat ligt vooral aan de naam suikerziekte lijkt mij.

Al is er wel een sterk verband tussen veel suiker eten en overgewicht natuurlijk. :)
pi_213545812
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 11:30 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dat is dan ook niet wat ermee wordt bedoeld.

Toevallig afgelopen vrijdag nog aan de orde bij Real Time. Aanrader om die aflevering (en alle andere) te kijken.
pi_213545826
Dit - prediabetes, insuline resistentie - is de risico verhoger en oorzaak van zo veel ziektes en symptomen, incl dementie, dat als ze hierop gaan screenen er een hele hoop problemen worden voorkomen.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_213545836
quote:

[..]
Bij alles geldt dat de hoeveelheid relevant is. Radioactive straling in beperkte mate is prima (gelukkig maar, want zelfs gezond voedsel geeft radioactieve straling af…). Kwik in extreem kleine hoeveelheid is geen probleem.
  Miss 200.000.000! maandag 13 mei 2024 @ 13:07:39 #78
367000 roos94
pi_213545915
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 08:38 schreef de_boswachter het volgende:
Lekker overal McDonalds’en, KFC’s en kebabzaken toestaan _O_

VIESDIKGENOT

Niet de vegan lifestyle naleven :')
Niet dagelijks kilo's veganistische biologische glutenvrije, suikervrije volkoren kebabschotels wegschrokken :')
  maandag 13 mei 2024 @ 13:08:18 #79
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_213545922
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 12:52 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
50 jaar geleden werden dat soort rare onderzoeken gewoon genegeerd. Nu zie je ze ineens veel in de spotlight.

Ik ben het echt 100% met je eens dat het echt wel duidelijk is waar de obesitas epidemie vandaan komt.

Net zoals biologen helemaal niet twijfelen over dat geslacht binair is. Maar als je google aanslingert kun je daar als je beïnvloedbaar genoeg bent ook aan gaan twijfelen (ook al is een enkel saunabezoekje voldoende om de twijfel weer weg te nemen lijkt mij).
In de 'vroeger was alles beter'-nostalgie ga ik niet mee. Hoe vaak heeft de tabakslobby niet twijfel proberen te zaaien door zelf onderzoek uit te voeren? Het hele 'causality does not equal causation'-argument dat ook zo populair is bij voedingsbedrijven is zo'n beetje uitgevonden door de tabaksindustrie om 'roken veroorzaakt kanker' nog enkele decennia te kunnen ontkennen.
pi_213545972
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 12:46 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Klopt. Ons brein is echt gemeen wat dat betreft.
pi_213546031
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:08 schreef Gimmick het volgende:

[..]
In de 'vroeger was alles beter'-nostalgie ga ik niet mee. Hoe vaak heeft de tabakslobby niet twijfel proberen te zaaien door zelf onderzoek uit te voeren? Het hele 'causality does not equal causation'-argument dat ook zo populair is bij voedingsbedrijven is zo'n beetje uitgevonden door de tabaksindustrie om 'roken veroorzaakt kanker' nog enkele decennia te kunnen ontkennen.
50 jaar geleden was er geen twijfel over dat tabak ongezond was. Heb je ook een goed voorbeeld?
  maandag 13 mei 2024 @ 13:42:49 #82
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_213546198
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:21 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
50 jaar geleden was er geen twijfel over dat tabak ongezond was. Heb je ook een goed voorbeeld?
Dat 50 jaar geleden bekend was dat tabak ongezond was, is niet mijn punt. Mijn punt is dat er altijd wetenschappelijke ruis te horen is - zeker als er grote financieele belangen mee gemoeid zijn. Ook 50 jaar geleden over tabak. (Sowieso flauw om te vallen over precies 50 jaar. Alsof dat het punt was en wat wat daarvoor gebeurde niet relevant is.) Wat je niet meer kunt ontkennen kun je immers bagatelliseren. Het hoofddoel is twijfel zaaien. Dat zie je ook in de voedingsindustrie. Over het algemeen wint de wetenschap, maar wel met decennia succesvolle vertraging door de industrie. Tabak is het bekenste voorbeeld, maar bij geloode benzine gebeurde hetzelfde. Waarschijnlijk kunnen we PFAS en glyfosaat aan dat rijtje toevoegen.

Tabaksindustrieonderzoek door de decennia heen: https://exposetobacco.org/news/tobacco-industry-lies/
pi_213546278
En maar hameren op hoe ongezond vlees en dierlijke producten wel niet zijn, maar vervolgens niks zeggen over de 80% van de producten in de supermarkt die totaal ongezond zijn. Bewerkte meuk. Koekjes. Brood. Chips. Hagelslag. Snoep. Gefrituurde shizzle. Energy Drinks. Cola. Appelsap. Worstenbrood. Croissants.

Allemaal meuk. Allemaal rotzooi die met je suikerspiegel fuckt.

We hebben er ook gewoon totaal geen educatie over gekregen op school. Ja, misschien even kort dat 'friet en pizza ongezond zijn en broccoli gezond'. Meer weten de meeste Nederlanders niet. De meeste mensen stoppen echter hun hele dag vol met koolhydraten. Dit is een vrij realistische weergave van het eetpatroon van de gemiddelde Nederlander:

Ontbijt: Brood (als je pech hebt ook nog met zoet beleg)
Tussendoor: Liga of fruit
Lunch: Brood
Tussendoor: Sultana of banaan
Avond: Aardappelen / rijst + wat vlees en groente
Avond 2: Chips / Koek / Ijs / Snoep snacks voor op de bank

En dat alles regelmatig weggeblust met fruitsap, frisdrank of thee met suiker.

Niet gek dat overgewicht en diabetes zo veel voor komt. En de oplossing hiervoor is educatie. Op TV, op scholen, etc. En niet een keer zeggen 'cola is ongezond', dat weten de meesten wel. Maar de focus leggen op de mechanismen er achter, de insulinespiegel, de suikerpieken en dalen, de chemische reacties in bewerkt voedsel, etc.
  maandag 13 mei 2024 @ 14:04:15 #84
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_213546365
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:53 schreef matigeuser het volgende:
En maar hameren op hoe ongezond vlees en dierlijke producten wel niet zijn, maar vervolgens niks zeggen over de 80% van de producten in de supermarkt die totaal ongezond zijn. Bewerkte meuk. Koekjes. Brood. Chips. Hagelslag. Snoep. Gefrituurde shizzle. Energy Drinks. Cola. Appelsap. Worstenbrood. Croissants.

We hebben er ook gewoon totaal geen educatie over gekregen op school. Ja, misschien even kort dat 'friet en pizza ongezond zijn en broccoli gezond'. Meer weten de meeste Nederlanders niet. De meeste mensen stoppen echter hun hele dag vol met koolhydraten. Dit is een vrij realistische weergave van het eetpatroon van de gemiddelde Nederlander:

Niet gek dat overgewicht en diabetes zo veel voor komt. En de oplossing hiervoor is educatie. Op TV, op scholen, etc. En niet een keer zeggen 'cola is ongezond', dat weten de meesten wel. Maar de focus leggen op de mechanismen er achter, de insulinespiegel, de suikerpieken en dalen, de chemische reacties in bewerkt voedsel, etc.
Dit is onzin. UPF wordt actief ontraden en zeker niet gestimuleerd. Dit is het advies van het Voedingscentrum:

quote:
De Schijf van Vijf in het kort
Er steekt veel achter onze Schijf van Vijf, maar de basis is simpel:

In de Schijf van Vijf
• Neem veel groente en fruit, vooral uit het seizoen.
• Varieer met vis, peulvruchten, noten, eieren en vegetarische producten. Eet meer plantaardig en niet te veel vlees.
• Neem genoeg zuivel, zoals melk, yoghurt en kaas, maar niet meer dan de aanbevolen hoeveelheden.
• Eet elke dag een handje ongezouten noten.
• Kies vooral volkoren, zoals volkorenbrood, volkorenpasta en -couscous en zilvervliesrijst.
• Ga voor dranken zonder suiker: kraanwater, thee en koffie.
• Smeer en bak met zachte of vloeibare oliën en vetten.

Eet elke dag genoeg uit elk vak
Varieer binnen de verschillende vakken

Ruimte buiten de Schijf van Vijf
Producten zoals snoep en snacks, frisdrank en ook vleeswaren, witbrood, sauzen en kant-en-klare maaltijden zoals pizza's, staan niet in de Schijf van Vijf. Ze bevatten te veel suiker, zout of verzadigd vet, of te weinig vezels.

Iedereen weet wel dat die producten niet goed voor je zijn, dus neem ze niet te veel en niet te vaak:

Liefst kleine porties
3 tot 5 dagkeuzes en 3 weekkeuzes
Hoe duidelijk wil je het hebben?
pi_213546727
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 14:04 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Dit is onzin. UPF wordt actief ontraden en zeker niet gestimuleerd. Dit is het advies van het Voedingscentrum:
[..]
Het is helemaal niet duidelijk. Heel mensen denken, ten onrechte, nog steeds dat hun hele dag vol gepropt moet worden met 'volkoren' en graanproducten. Die totaal niets toevoegen, maar dat terzijde.
Dus denken mensen dat brood, volkorenkoekjes, liga's, evergreens, pasta, etc gewoon gezond zijn. En dat zien we ook terug in het eetpatroon, de gemiddelde Nederlander eet hier dagelijks meerdere porties van.

Dat mensen idd wel snappen dat de meeste sauzen, frisdranken etc ongezond zijn dat geloof ik wel. Maar ook de schijf van 5 blijft hameren op graanproducten en weinig vlees. Terwijl je dat mijn inziens beter om kunt draaien.

Overigens gaat het niet zozeer om een website die wel of niet het beste eetpatroon adviseert. Het gaat erom wat er in de Supermarkt ligt, en wat mensen op regelmatige basis en / of op school te horen krijgen.

Er wordt door veel partijen ook gewoon valse informatie verstrekt, vooral door de producenten zelf natuurlijk. En derhalve is het ook gewoon enorm lastig om gezonde keuzes te maken. En dat zien we terug in de cijfers uit de OP.
  maandag 13 mei 2024 @ 14:43:10 #86
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_213546737
Het komt op ons af maar de wetten aanpassen zodat de voedingsindustrie eens stopt met ons vergif te serveren maar het toch heel sneaky als gezond weet te positioneren dat kan dan blijkbaar echt niet... man man man het beleid faalt maar weer eens. Het wordt gewoon tijd voor een tweede Franse revolutie, wereldwijd deze keer.

Net zoals de klimaatproblematiek, matige Henk kan zijn laatste loonbrief uitgeven aan isolatiemaatregelen aan zijn huisje maar ondertussen zit de grootindustrie iedereen te scammen met CO2 certificaten... en overroepen resultaten van hun groene technologiëen of maatregelen.

Het is allemaal heel simpel op te lossen, maar de mensen die aan de knoppen draaien verdienen te veel om of vangen te weinig klappen om het anders te gaan doen.

Als die bedrijven de miljarden die ze steken in hun verslavingstaktieken, gaslighting, greenwashing in de maatschappij zouden steken, dan waren al deze rampen niet op til. Maar ja, je kan als moderne CEO niet meer buitenkomen zonder 5 privéjets natuurlijk...
pi_213546885
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:08 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Nee, causation aannemen bij correlatie is al anti-wetenschappelijk sinds Galileo.

quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:42 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Dat 50 jaar geleden bekend was dat tabak ongezond was, is niet mijn punt. Mijn punt is dat er altijd wetenschappelijke ruis te horen is - zeker als er grote financieele belangen mee gemoeid zijn. Ook 50 jaar geleden over tabak. (Sowieso flauw om te vallen over precies 50 jaar. Alsof dat het punt was en wat wat daarvoor gebeurde niet relevant is.) Wat je niet meer kunt ontkennen kun je immers bagatelliseren. Het hoofddoel is twijfel zaaien. Dat zie je ook in de voedingsindustrie. Over het algemeen wint de wetenschap, maar wel met decennia succesvolle vertraging door de industrie. Tabak is het bekenste voorbeeld, maar bij geloode benzine gebeurde hetzelfde. Waarschijnlijk kunnen we PFAS en glyfosaat aan dat rijtje toevoegen.

Tabaksindustrieonderzoek door de decennia heen: https://exposetobacco.org/news/tobacco-industry-lies/
Juist in de voedingleer is de wetenschap maar beperkt wetenschappelijk bezig. Veel dogma's, veel statistich gegoochel met 'gewonnen' levensweken, weinig zelfcorrectie en veel commerciele belangen.

quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 14:04 schreef Gimmick het volgende:

[..]
[..]
Ik wil het niet van het voedingscentrum hebben. Met het Unilever 'Ik kies bewust'- logo was die af. Het voedingscentrum doet niet meer mee.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_213547049
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 12:56 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat is dan ook niet wat ermee wordt bedoeld.

Toevallig afgelopen vrijdag nog aan de orde bij Real Time. Aanrader om die aflevering (en alle andere) te kijken.
Nah.
  Forum Admin maandag 13 mei 2024 @ 15:17:38 #89
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_213547144
Als je ziet hoe veel mensen te dik zijn is dit niet echt verrassend te noemen..
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_213547155
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 15:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Als je ziet hoe veel mensen te dik zijn is dit niet echt verrassend te noemen..
Ik ben niet dik, mijn lichaam is gewoon te klein.

Lol
Zonder wrijving geen glans
  Moderator maandag 13 mei 2024 @ 15:20:16 #91
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_213547173
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 15:18 schreef Haags het volgende:

[..]
Ik ben niet dik, mijn lichaam is gewoon te klein.

Lol
quote:
Ik heb zware botten.
quote:
Ik hou veel vocht vast.
4045
onlogisch
pi_213547572
quote:

[..]

Maar hoe de media ermee omgaat is wel heel anders. Zou je 50 jaar geleden een onderzoek hebben waarin geconcludeerd wordt dat obesitas helemaal niet ongezond is, dan zou dat ofwel worden genegeerd, ofwel het staat ergens op pagina 16 tussen de overlijdensadvertenties en de contactadvertenties (bij wijze van spreken dan) met daarbij dat de conclusie wordt tegengesproken door honderden andere onderzoeken.

Tegenwoordig staat er binnen een minuut een loeigrote kop "Obesitas blijkt supergezond, aldus onderzoek" en wordt het de maanden daarna in diverse media uitgemolken omdat het goed verkoopt.

Dat is het grote verschil tussen toen en nu vind ik. Sowieso geldt voor de media in het algemeen dat het zelden nog draait om informeren en duiden, maar vooral om aandacht en geld.
  maandag 13 mei 2024 @ 16:18:38 #93
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_213547845
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 15:53 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Maar hoe de media ermee omgaat is wel heel anders. Zou je 50 jaar geleden een onderzoek hebben waarin geconcludeerd wordt dat obesitas helemaal niet ongezond is, dan zou dat ofwel worden genegeerd, ofwel het staat ergens op pagina 16 tussen de overlijdensadvertenties en de contactadvertenties (bij wijze van spreken dan) met daarbij dat de conclusie wordt tegengesproken door honderden andere onderzoeken.

Tegenwoordig staat er binnen een minuut een loeigrote kop "Obesitas blijkt supergezond, aldus onderzoek" en wordt het de maanden daarna in diverse media uitgemolken omdat het goed verkoopt.

Dat is het grote verschil tussen toen en nu vind ik. Sowieso geldt voor de media in het algemeen dat het zelden nog draait om informeren en duiden, maar vooral om aandacht en geld.
Ik ben het eens dat de media vaak hierin een schadelijke rol heeft, maar niet dat het vroeger per se beter was. Lezers lezen graag dat hun ongezonde gewoontes helemaal niet zo slecht zijn, daarnaast spelen er ook advertentiebelangen. In de jaren '70 en '80 werd er bijvoorbeeld onder druk van de tabaksindustrie (grote adverteerder) terughoudend geschreven over de gevaren van roken.

Analyse uit 1985:

quote:
In the US, media coverage of the health hazards of cigarette smoking is consored by the tobacco industry. Tobacco companies, which in 1983 alone spent US$2.5 billion on smoking promtion, are a major source of advertising revenue for many media organizations. As a result media organizations frequently refuse to publish antismoking information, tent to tone down coverage of antismoking news events, and often refuse to accept antismoking advertisements. In a 1983 "Newsweek" supplement on personal health, prepared by the American Medical Association, only 4 sentences were devoted to the negative effects of smoking. A spokesman for the association reported that "Newsweek" editors refused to allow the association to use the forum to present a strong antismoking message. In 1984 a similar type of health supplement, published by "Time," failed to mention smoking at all. An examination of 10 major women's magazines revealed that between 1967-79, 4 of the magazines published no articles about the hazards of smoking and only 8 such articles appeared in the other 6 magazines. All of these magazines carried smoking advertisements. During the same time period, 2 magazines, which refused to publish cigarette ads, published a total of 16 articles on the hazards of smoking. Small magazines which publish antismoking articles are especially vulnerable to pressure from the tobacco industry. For example, the tobacco industry canceled all its ads in "Mother Jones" after the magazine printed 2 antismoking articles. 22 out of 36 magazines refused to run antismoking advertisements when they were requested to do so. Due to poor media coverage, th public's knowledge of the hazards of smoking is deficient. Recent surveys found that 2/3 of the public did not know that smoking could cause heart attacks, and 1/2 of the respondents did not know that smoking is the major cause of lung cancer. An analysis of time trends in cigarette smoking indicates that the public does respond to antismoking information when such information is presented. Major declines in smoking occurred 1) in the early 1950s, following the publication of a major antismoking article by "Reader's Digest;" 2) in 1964, following the publicizing of the Surgeon General's report on smoking; and 3) in 1967-70, in response to the antismoking fairness doctrine messages carried by the broadcasting media. Suggested responses to counter the censorship power of the tobacco industry include 1) banning all cigarette advertisement, 2) requiring the medial to allocate equal space and time to tobacco industry and antismoking advertisements, 3) encouraging the media to develop advertising standards, 4) boycotting magazines which carry tobacco industry advertisement, and 5) legally restricting the style and content of cigarette ads. Finally journalists themselves should respond to the tobacco industry's attempt to erode freedom of the press.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3969095/
  maandag 13 mei 2024 @ 16:20:29 #94
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_213547873
quote:

[..]

En suiker zelf, in 1972 had je een voedingsdeskundige die het boek 'sugar: pure, white and deadly' schreef. Dit boek werd lekker tegengewerkt door de voedingsindustrie die vet als de grote boosdoener neer wisten te zetten. En wat werd er wel door de industrie krampachtig in de markt geduwd? suiker en transvetten _O- :'( . Dankzij een stortvloed aan achterbaks onderzoek die de industrie in hun gelijk zou stellen (en vele toenmalige wetenschappers waren er blijkbaar mee ingezogen) maar 30 jaar bleek dan hoe de vork aan de steel zit. matig suiker en vermijd de industriële transvetten zoveel mogelijk.
pi_213547973
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 13:53 schreef matigeuser het volgende:

Doordat de suikerspiegel hoog blijft blijven mensen heel de dag door vreten wat weer kassa is voor de voedingsindustrie (en vervolgens big farma om het op te lossen, lees: symptomen bestrijden). Logisch dat daar nooit op gehamerd wordt.
pi_213548418
Het is vooral het soort voeding wat we eten. Het meeste eten is gewoon troep.

Onlangs ging eten in een gebouw van de rijksoverheid. Alleen maar vegetarisch. Dit kan heel gezond zijn maar er lag daar alleen maar troep. Veel soorten brood en bewerkt voedsel.

Verder kan je 90% van wat in de supermarkt ligt gewoon laten liggen. Twee afdelingen zijn belangrijk. De groente afdeling en het vlees ( onbewerkt)

Alle “ gezonde “ drankjes zoals smoothies niet nemen. Het geeft je insuline een optater. Vruchtensappen net zo.
pi_213548437
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 16:20 schreef kl1172 het volgende:

[..]
En suiker zelf, in 1972 had je een voedingsdeskundige die het boek 'sugar: pure, white and deadly' schreef. Dit boek werd lekker tegengewerkt door de voedingsindustrie die vet als de grote boosdoener neer wisten te zetten. En wat werd er wel door de industrie krampachtig in de markt geduwd? suiker en transvetten _O- :'( . Dankzij een stortvloed aan achterbaks onderzoek die de industrie in hun gelijk zou stellen (en vele toenmalige wetenschappers waren er blijkbaar mee ingezogen) maar 30 jaar bleek dan hoe de vork aan de steel zit. matig suiker en vermijd de industriële transvetten zoveel mogelijk.
Gelukkig komen ze er langzaam op terug dat dierlijke vetten niet ongezond zijn.
  maandag 13 mei 2024 @ 17:07:00 #98
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213548504
Daarom snel suikertax. Is effectief en rechtvaardig omdat ongezond gedrag dat leidt tot zorgkosten zo belast wordt.
Een fles cola zou minstens 8 euro moeten kosten zodat het weer een luxe product wordt.
The End Times are wild
pi_213548639
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 17:07 schreef LXIV het volgende:
Daarom snel suikertax. Is effectief en rechtvaardig omdat ongezond gedrag dat leidt tot zorgkosten zo belast wordt.
Een fles cola zou minstens 8 euro moeten kosten zodat het weer een luxe product wordt.
Ik denk dat frisdrank sowieso meer belast moet worden. Voor 1 liter cola heb je minimaal 5 liter water nodig.
  maandag 13 mei 2024 @ 17:17:16 #100
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_213548661
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 17:02 schreef Hoppahop het volgende:

[..]
Gelukkig komen ze er langzaam op terug dat dierlijke vetten niet ongezond zijn.
Een te veel aan verzadigde vetten is ongezond (meer dan 6-10 procent van de calorieën). Verzadigde vetten komen (voor het grooste gedeelte) van dierlijke producten. Dit is al jaren de stand van zaken in voedingswetenschap en zal je terug vinden in elk advies. Van de hartstichting, van het Voedingscentrum Gezondheidsraad , van het kankerfonds etcetera. Aangetoond in populatiestudies, dierenstudies, co-hortstudies en random controlled trails.
pi_213548725
En de gezondheidsdominees weer op de kansel! Laat mensen toch gewoon hun eigen keuzes maken. Als ongezonde mensen nou ook eerder dood gaan is er niets aan de hand. Wat heb je aan een samenleving van 100-jarigen die zo lang mogelijk in leven gehouden worden. Wie gaat die kosten betalen dan? Alle selderijknagers?
  maandag 13 mei 2024 @ 17:36:01 #102
-1 #ANONIEM
Geverifieerd.
pi_213548910
Ik eet een zakje chips, nu.
Yea, she's on crack.
  maandag 13 mei 2024 @ 17:43:43 #103
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213549001
quote:
[..]
Type 1 is geen type 2, bij type 2 is sporten weldegelijk onderdeel van de oplossing.

Bij type 1 kan sporten er ook aan bijdragen dat je minder hoeft te spuiten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_213549018
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 17:36 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
Mag ik je aanraken? :@
  maandag 13 mei 2024 @ 17:45:49 #105
-1 #ANONIEM
Geverifieerd.
pi_213549023
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 17:45 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Mag ik je aanraken? :@
* Kukelecucktsju10 opent gulp....
Yea, she's on crack.
pi_213549029
:D
pi_213549046
quote:
10s.gif Op maandag 13 mei 2024 17:21 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
En de gezondheidsdominees weer op de kansel! Laat mensen toch gewoon hun eigen keuzes maken. Als ongezonde mensen nou ook eerder dood gaan is er niets aan de hand. Wat heb je aan een samenleving van 100-jarigen die zo lang mogelijk in leven gehouden worden. Wie gaat die kosten betalen dan? Alle selderijknagers?
Maakte die dikke drommels maar hun "eigen" keuze. Was zoiets überhaupt maar mogelijk.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_213549133
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 17:45 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:

[..]
* Kukelecucktsju10 opent gulp....
Je humor is wel top vandaag. Zwaar weekend gehad?
  Spellchecker maandag 13 mei 2024 @ 17:56:07 #109
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_213549198
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 17:36 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
Hoeveel gram? :wtf:
  maandag 13 mei 2024 @ 17:58:08 #110
156258 Metalfrost
dude, what
pi_213549230
Iedereen maar ieder kwartaal verplicht naar de Praktijkondersteuner om een checkup te doen, waar onder meer de suikerwaarde in het bloed en de bloeddruk wordt opgemeten.
We moeten toch allemaal verplicht een ziektekostenverzekering hebben, dus dergelijke zaken kun je in de kielzog van onze collectieve gezondheid met gemak verplicht stellen, lijkt me.
Google is your friend, abuse your friends
pi_213549259
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 17:47 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Maakte die dikke drommels maar hun "eigen" keuze. Was zoiets überhaupt maar mogelijk.
Dat maakt niet dat andere bemoeizuchtigen zich in je persoonlijke keuzes moeten inmengen. We hebben net jarenlang spastische dogmatiek vanuit het Christendom overwonnen. Als je zelf zo wel leven moet je dat vooral doen en als je 5 extra jaren uit het raam wil staren vanuit een bed in een verpleegtehuis moet je inderdaad andere keuzes maken.
pi_213549290
quote:
5s.gif Op maandag 13 mei 2024 18:00 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:

[..]
Dat maakt niet dat andere bemoeizuchtigen zich in je persoonlijke keuzes moeten inmengen. We hebben net jarenlang spastische dogmatiek vanuit het Christendom overwonnen. Als je zelf zo wel leven moet je dat vooral doen en als je 5 extra jaren uit het raam wil staren vanuit een bed in een verpleegtehuis moet je inderdaad andere keuzes maken.
Volledig mee eens. Lieten die wetenschappers met hun verslaving-geoptimaliseerde rotzooi en die manipulatiejongens van de reclamebureaus de mensen en hun persoonlijke keuzes maar met rust...

Het gaat overigens niet alleen over de lengte maar vootal over de kwaliteit van het leven.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_213549291
quote:
14s.gif Op maandag 13 mei 2024 17:58 schreef Metalfrost het volgende:
Iedereen maar ieder kwartaal verplicht naar de Praktijkondersteuner om een checkup te doen, waar onder meer de suikerwaarde in het bloed en de bloeddruk wordt opgemeten.
We moeten toch allemaal verplicht een ziektekostenverzekering hebben, dus dergelijke zaken kun je in de kielzog van onze collectieve gezondheid met gemak verplicht stellen, lijkt me.
Dat is er al, en ik ben nieteens diabeet, noch pre-diabeet. Toch krijg ik elk jaar een oproep en het valt me op dat de normen regelmatig omlaag bijgesteld worden. Was men vroeger tevreden met een LDL van 5, moet dat nu ineens 3 zijn. Leveranciers van statines varen er wel bij en dat zal bij leveranciers van metformine niet anders zijn als ik de OP lees.
  maandag 13 mei 2024 @ 18:03:57 #114
-1 #ANONIEM
Geverifieerd.
pi_213549304
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 17:52 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Je humor is wel top vandaag. Zwaar weekend gehad?
150 kilo.
Yea, she's on crack.
pi_213549323
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 18:02 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Volledig mee eens. Lieten die wetenschappers met hun verslaving geoptimaliseerde rotzooi en die manipulatiejongens van de reclamebureaus de mensen en hun persoonlijke keuzes maar met rust...
Daar ben ik ook geen voorstander van. Bijvoorbeeld de zogenaamde gezondheidslabels van Unilever en andere debiele claims die gemaakt worden op verpakkingen.
  maandag 13 mei 2024 @ 18:16:52 #116
156258 Metalfrost
dude, what
pi_213549451
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 18:02 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:

[..]
Dat is er al
Ja alleen voor bepaalde groepen mensen met een medische achtergrond.
Met iedereen bedoel ik dan ook echt iedereen. Dus iedere zowat achttien miljoen inwoners van dit land naar de praktijkondersteuner voor een medische checkup per kwartaal.
Rekensommetje: 18 miljoen gedeeld door 4 kwartalen per jaar = 4,5 miljoen per kwartaal / 6997 praktijkondersteuners = 643,1 mensen per praktijkondersteuner per jaar.
365 dagen per jaar - 104 zaterdagen en zondagen = 261 werkdagen per jaar.
643,1 mensen per praktijkondersteuner per jaar / 261 werkdagen per jaar = 2,46 mensen per dag van alle 18 miljoen inwoners dat per kwartaal een medische checkup krijgt.

Als ik ergens een foutje heb gemaakt in de rekensom, dan hoor ik dat graag.
pi_213549541
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2024 18:16 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Ja alleen voor bepaalde groepen mensen met een medische achtergrond.
Met iedereen bedoel ik dan ook echt iedereen. Dus iedere zowat achttien miljoen inwoners van dit land naar de praktijkondersteuner voor een medische checkup per kwartaal.
Rekensommetje: 18 miljoen gedeeld door 4 kwartalen per jaar = 4,5 miljoen per kwartaal / 6997 praktijkondersteuners = 643,1 mensen per praktijkondersteuner per jaar.
365 dagen per jaar - 104 zaterdagen en zondagen = 261 werkdagen per jaar.
643,1 mensen per praktijkondersteuner per jaar / 261 werkdagen per jaar = 2,46 mensen per dag van alle 18 miljoen inwoners dat per kwartaal een medische checkup krijgt.

Als ik ergens een foutje heb gemaakt in de rekensom, dan hoor ik dat graag.
Dat kan ook zeker. Er zijn ook tal van andere bevolkingsonderzoeken (wel gericht op bepaalde risicogroepen). Vaak kun je die checkups ook via je werkgever krijgen, en een glucosemetertje is ook niet duur. Een bloeddrukmeter is ook niet de hoofdprijs. Ik vind niet dat de staat iedereen dan maar ongericht moet oproepen, terwijl de echte zorg wacht. Vergeet niet dat die waardes zonder interpretatie waardeloos zijn, dus daar gaan ook manuren in zitten en dan heb ik het nog niet over hetgeen daar op volgt.
pi_213549975
Hmm ik slik een antipsychotica die Diabetes type 2 als "bijwerking" heeft. Toen ik nog bij de psychiater/psychiatrisch verpleegkundige liep, werd mijn bloed best veel getest op o.a. suiker..

Bij de huisarts helemaal niet, mss toch maar is bellen voor een jaarlijkse check-up ofzo.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
  dinsdag 14 mei 2024 @ 15:38:17 #119
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213559009
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 14 mei 2024 @ 15:46:14 #120
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_213559064
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 18:02 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:

[..]
Dat is er al, en ik ben nieteens diabeet, noch pre-diabeet. Toch krijg ik elk jaar een oproep en het valt me op dat de normen regelmatig omlaag bijgesteld worden. Was men vroeger tevreden met een LDL van 5, moet dat nu ineens 3 zijn. Leveranciers van statines varen er wel bij en dat zal bij leveranciers van metformine niet anders zijn als ik de OP lees.
Nog niet meegekregen. M'n totaalcholesterol zit meestal ergens achterin de vier. Vooralsnog wordt er niet over m'n cholesterol geklaagd.

Is btw wel slechter geweest, en toen schreven ze statines voor. Probeer die dingen aub zo veel mogelijk te vermijden.
pi_213559708
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 15:46 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Nog niet meegekregen. M'n totaalcholesterol zit meestal ergens achterin de vier. Vooralsnog wordt er niet over m'n cholesterol geklaagd.

Is btw wel slechter geweest, en toen schreven ze statines voor. Probeer die dingen aub zo veel mogelijk te vermijden.
Vreselijk spul en toch met stipt op 1 van de meest voorgeschreven medicatie in Nederland. Met name nachtmerries en krampen zijn niet te harden.
pi_213564027
Op mijn 17de ben ik obees geweest zonder het te weten, ik wist toen niet wat obesitas precies inhield, ik zag weleens lieden van 500 kg weggetakeld worden bij Jerry Springer, dus ik dacht, dat zal het wel zijn, niet wetende dat je zelf ook al gauw obees bent als je een BMI van 30 of hoger hebt (* geldt niet voor o.a. bodybuilders).

Toen ik nog geen stempel op mezelf had geplakt van obesitas, ging ik ook zonder echt na te denken, maar door elke dag 2 uur te fietsen en 1 gezonde maaltijd per dag eten ook weer afvallen en was ik na een jaar obees af.

Later toen ik veel ouder was en stopte met sporten, en dagelijks chocolade at, in mijn eentje een pizza van 35 cm naar binnen werkte en met een fanta ging wegspoelen (dit was bovenop mijn warme maaltijd van de dag), kwam mijn gewicht dubbel zo hard terug en ging ik zelfs morbide obesitas aantikken.

Ouder en dikker, op mijn oude manier afvallen was er nu niet meer bij, ik kon niet meer 140 minuten per dag gaan fietsen want kreeg al gauw last van kramp. Ik ging op onderzoek en leerde zo over voeding, vasten, macro/micronutriënten, etc. Vegans riepen dat vlees de duivel was. Anderen geven weer suiker de schuld. Carnivoren eten alleen maar vlees. Keto-fanboys roepen dat je je koolhydraten zo laag mogelijk dient te houden en meer vet moet eten. Tsja, ik keek naar mijn eigen situatie, hoe ben ik zo dik geëindigd? Niet doordat ik nou zo veel vlees at? Toch echt door veel te snoepen en niet te sporten.

Toen ging ik dus experimenteren met vasten, door 48 uur niets te eten. Daarna Keto uitgeprobeerd, na een paar dagen Keto krijg je kramp in je benen doordat je elektrolyten omlaag gaan en het is ook niet uit te houden als je (levenslang) bij elke maaltijd gewend bent om rijst/brood/aardappelen of pasta te eten. Veel soorten fruit mag je ook niet eten.

Allemaal belachelijke onzin. Je hoeft niet 48 uur niets te eten. Je mag gewoon rijst/brood/aardappelen/pasta en fruit eten. Zelfs chocolade eten en snoepen kun je ongestoord doen. En sporten doe je meer om fit te worden, het draagt maar 5% of minder bij aan afvallen. Zoals je wellicht merkt geef ik suiker ook niet meer de schuld. Dat gaat ook moeilijk als ik zie hoe ik 15 kilo ben afgevallen sinds januari 2024 terwijl ik elke dag een stukje chocolade eet bij mijn gezonde maaltijd zonder al te veel te sporten.

Vezelrijke voeding eten (laag in calorieën maar geeft je een verzadigd/vol gevoel) werkt toch het beste voor mij. Nooit gedacht dat ik als levenslange chocolade-verslaafde ooit mijn huidige staat zou bereiken waar ik op sommige dagen extra moet 'snoepen' (i.p.v. zelfbeheersd en met mate) om te voorkomen dat ik te veel te snel afval.

Ook ik heb diabetes type 2, maar slik geen medicijnen. Aan de hand van hoeveel ik moet plassen per dag weet ik meestal of het goed gaat of niet met mijn bloedsuiker. Vorig jaar moest ik bijvoorbeeld soms wel 11 keer per dag plassen en dronk ik 5 liter vocht of meer per dag terwijl ik me uitgedroogd voelde. Momenteel plas ik met moeite 3 keer per dag, en tik ik met moeite 2 liter vocht per dag aan terwijl ik me gehydrateerd voel. Tientallen kilo's afvallen en intermittent fasting (verschillend van 18/6 tot aan OMAD) helpt om je diabetes type 2 zonder medicijnen onder controle te houden.

Dit voelt allemaal heel onwerkelijk aan, vooral als je leest dat het mondiaal de verkeerde kant opgaat en mensen dikker dan ooit worden (meer dan 1 miljard mensen ofzo?) terwijl meerdere prominente fat positivity activisten letterlijk doodvallen. En juist nu ga ik tegen deze negatieve trend in terwijl ik lange tijd juist bijdroeg aan deze negatieve statistieken? Surreëel. Wat heeft bijgedragen aan mijn verandering?

Ik hoorde eerder dit jaar een (voormalig 'dikke') youtuber roepen: "mensen van onze leeftijd (eind 30) veranderen meestal pas na een traumatische health scare". Ik klikte juist op zijn video omdat ik dacht "hey hij is dun geworden zeg, laat ik even kijken wat hij te zeggen heeft". Het was alsof zijn woorden voor mij bestemd waren en ik het moest horen, want een week later kreeg ik oogklachten en begon ik serieus te veranderen.

P.S Via Jillian Michaels hoorde ik over het zogenaamde Twinkie dieet-experiment.

Twinkie diet helps nutrition professor lose 27 pounds
https://edition.cnn.com/2(...)professor/index.html

Op het eerste gezicht natuurlijk geen gezond dieet, maar de cijfers liegen niet, die professor is ondanks zijn 'slechte dieet' toch gezonder geworden, puur door af te vallen. Het toont ook wel aan dat Keto, Carnivore, Vegan etc. allemaal scams zijn, het zijn wel leefstijlen die werken om af te vallen, maar de scam zit hem vooral in het feit dat ze preken dat je allerlei voedselsoorten niet mag/moet eten.

Onderdeel van de etiquette van het eten is gematigdheid en niet het (overmatig) vullen van de maag. Het meest dat een moslim hierin is toegestaan, is één derde voor voedsel, één derde voor drinken en één derde voor lucht. “Een man vult geen vat erger dan zijn maag. Het is voldoende voor de zoon van Adam om genoeg te eten dat hem in leven houdt. Maar als hij dat moet doen, dan één derde voor zijn voedsel, één derde voor zijn drank en één derde voor zijn lucht.” - Profeet Mohammed (vrede zij met hem).
  dinsdag 14 mei 2024 @ 22:50:39 #124
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_213564839
quote:

[..]

Goh, niet verbaasd.

Grappig dat je van al die dingen alleen alcohol er uit pikt. Heb jij een probleem met alcohol? :')

Hoeveel suiker denk jij dat de voedingsmiddelenindustrie aan voedsel toevoegt? Hmmm?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 15 mei 2024 @ 04:05:21 #125
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_213565858
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 16:55 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:

[..]
Vreselijk spul en toch met stipt op 1 van de meest voorgeschreven medicatie in Nederland. Met name nachtmerries en krampen zijn niet te harden.
Ik kreeg er gruwelijke koppijn van.

Snel gestopt dus. Dan maar wat beter opletten wat ik eet, plus een paar blokjes extra pure chocolade per dag (minimaal 75 % cacao). Schijnt goed te zijn voor je cholesterol, zolang het tot een paar blokjes beperkt blijft.
pi_213565944
quote:
14s.gif Op maandag 13 mei 2024 17:58 schreef Metalfrost het volgende:
Met welk doel?
  Moderator woensdag 15 mei 2024 @ 07:49:11 #127
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_213566281
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 22:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Grappig dat je van al die dingen alleen alcohol er uit pikt. Heb jij een probleem met alcohol? :')

Hoeveel suiker denk jij dat de voedingsmiddelenindustrie aan voedsel toevoegt? Hmmm?
Oh, did I hurt your feelings?

Wat mij betreft mag er ook een eurootje of 20 op een zak chips hoor :)
4045
onlogisch
  woensdag 15 mei 2024 @ 11:55:44 #128
3542 Gia
User under construction
pi_213568327
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 22:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

De bevolkingsgroep waar het meeste diabetes voorkomt drinkt niet eens alcohol:

https://www.nivel.nl/nl/n(...)oorzaken-en-gerichte
pi_213568553
We hadden het er gister op werk nog over wat tieners tegenwoordig allemaal wel niet op school vreten.
Waar ik/wij ''vroeger'' nog gewoon een broodje meenamen voor school (of tussen de middag thuis aten) zie je nou altijd de tieners in de rij staan in de supermarkt voor een frikandelbroodje en energiedrankjes.
En in de tokkie wijken zie je ze altijd aan komen slepen met tassen vol cola, energiedrank en dat soort troep.
Daar drinken de mensen gewoon de hele dag door suiker.
pi_213569096
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_213569189
quote:
14s.gif Op woensdag 15 mei 2024 07:49 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Oh, did I hurt your feelings?

Wat mij betreft mag er ook een eurootje of 20 op een zak chips hoor :)
De meeste merken chips zijn zo veranderd en vies geworden dat je vanzelf niet meer koopt.
Ik eet heel af en toe chips maar m’n Doritos nacho cheese smaakt naar een naakte Dorito. :')
  Forum Admin woensdag 15 mei 2024 @ 13:37:35 #132
35723 crew  GGMM
pi_213569357
Tja, niet echt verrassend. Ik begin die Amerikanen en hun "zorgstelsel" steeds beter te begrijpen. In feite word je gestraft als je wel voor jezelf weet te zorgen en wel in staat ben van die troep af te blijven (wat echt geen hogere wiskunde is hoor) en betaal je alleen premie voor hannah tokkie en haar familieleden. Zodat zij lekker kunnen doorzuipen.

Die hele beeldvorming dat mensen die veel eten/drinken/roken heel zielig zijn, want het is een verslaving helpt ook niet mee. Je mag een dikkertje tegenwoordig vooral geen dikkertje meer noemen. Dat begint er vooral voor te zorgen dat ik me echt aan dat soort mensen loop te ergeren. (Ik ben allergisch voor de slachtofferrol.)

Erg zorgwekkend allemaal.
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
  Trouwste user 2022 woensdag 15 mei 2024 @ 13:51:51 #133
7889 tong80
Spleenheup
pi_213569490
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 13:37 schreef GGMM het volgende:
Tja, niet echt verrassend. Ik begin die Amerikanen en hun "zorgstelsel" steeds beter te begrijpen. In feite word je gestraft als je wel voor jezelf weet te zorgen en wel in staat ben van die troep af te blijven (wat echt geen hogere wiskunde is hoor) en betaal je alleen premie voor hannah tokkie en haar familieleden. Zodat zij lekker kunnen doorzuipen.

Die hele beeldvorming dat mensen die veel eten/drinken/roken heel zielig zijn, want het is een verslaving helpt ook niet mee. Je mag een dikkertje tegenwoordig vooral geen dikkertje meer noemen. Dat begint er vooral voor te zorgen dat ik me echt aan dat soort mensen loop te ergeren. (Ik ben allergisch voor de slachtofferrol.)

Erg zorgwekkend allemaal.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 15 mei 2024 @ 13:51:57 #134
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_213569493
quote:
'Dr' Sten Ekberg, de chiropractor.

Hier een video van een medische doktor en voedingswetenschapper over Ekberg en statines:

Spoiler: statines zijn bewezen effectief en hebben veel levens gered.

Luister naar je dokter (niet een chiropractor). Uiteraard is het wel beter om het niet zo ver te laten komen. Leefstijlinterventies kunnen een hoop voorkomen.
pi_213569554
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 06:28 schreef Chadi het volgende:

[..]
Met welk doel?
Uit de OP:
quote:
,,We denken dat de groep met prediabetes nog groter is. We zien dat het risico groter is naarmate mensen ouder worden”, licht Miranda Schram, hoogleraar Diabetesepidemiologie, toe. Juist 75-plussers hebben vaker diabetes type 2. Bovendien sloegen kinderartsen recentelijk alarm dat ze fors meer kinderen en jongeren met een voorstadium zien.
Er wordt gedacht dat de groep met prediabetes nog groter is dan is geregistreerd.
Prediabetes mondt uit in diabetes.
Kinderen met voorstadium betekent dat mensen in de toekomst meer last zullen hebben van diabetes.

Het beste is dan om niemand te gaan ontzien in een kwartaalcheck zodat zowel prediabetes als diabetes vroegtijdig opgespoord kunnen worden, er voortijdig medicatie kan worden ingeslagen om in deze zorgbehoefte van die mensen te kunnen voorzien.
En een kwartaalcheck heeft nog niemand verkeerd gedaan. Zo kun je onder meer een te hoge bloeddruk vroegtijdig opsporen, dé sluipende moordenaar wat hartfalen veroorzaakt.
pi_213569587
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 13:51 schreef Gimmick het volgende:

[..]
'Dr' Sten Ekberg, de chiropractor.

Hier een video van een medische doktor en voedingswetenschapper over Ekberg en statines:

Spoiler: statines zijn bewezen effectief en hebben veel levens gered.

Luister naar je dokter (niet een chiropractor). Uiteraard is het wel beter om het niet zo ver te laten komen. Leefstijlinterventies kunnen een hoop voorkomen.
Chiropractie, daar is hij gewoon begonnen lijkt me, maar klopt zijn verhaal over prediabetes?
Tuurlijk werken statines en redden ze levens, maar het is een quickfix met risico's, het neemt de oorzaak niet weg, daar moet je zelf voor zorgen zoals je zegt.

Uiteindelijk heeft het volk meer aan juiste voedings- en leefstijlwijsheid dan aan phd feiten over medicijnen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Alarmonoff op 15-05-2024 14:10:03 ]
pi_213569613
Nu Fok! ik meestal mobiel, dus banners zie ik weinig. Maar wat zijn die gore stukken kip of vlees in een banner? :')
#vetnek
  woensdag 15 mei 2024 @ 14:03:11 #138
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_213569616
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 11:55 schreef Gia het volgende:

[..]
De bevolkingsgroep waar het meeste diabetes voorkomt drinkt niet eens alcohol:

https://www.nivel.nl/nl/n(...)oorzaken-en-gerichte
Kan ook genetisch bepaald zijn? Of toch door niet bewegen en teveel snoepen
pi_213569652
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 13:20 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
De meeste merken chips zijn zo veranderd en vies geworden dat je vanzelf niet meer koopt.
Ik eet heel af en toe chips maar m’n Doritos nacho cheese smaakt naar een naakte Dorito. :')
Echt, hoe krijgen ze het voor elkaar. Veel te dun, dus neemt meer olie op en extra e621 zodat je door blijft schransen.
Huismerk is zelfs beter dan lays.
  woensdag 15 mei 2024 @ 14:19:13 #140
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_213569781
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 14:01 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Chiropractie, daar is hij gewoon begonnen lijkt me, maar klopt zijn verhaal over prediabetes?
Tuurlijk werken statines en redden ze levens, maar het is een quickfix met risico's, het neemt de oorzaak niet weg, daar moet je zelf voor zorgen zoals je zegt.
Hij presenteert zich als dokter, maar is dat dus niet (chiropractor is geen erkende medische praktijk) actie - en zeker niet op het gebied van diabetes of voeding. Dat is dus al een eerste rode vlag. Ik ben ook geen dokter en kan dus niet (eenvoudig) zijn beweringen weerleggen. De wetenschapper (Gil Carvalho) die ik postte kan dat wel (ook niet eenvoudig, wil je het goed doen gaat daar tijd in zitten) en doet dat voor mij op een begrijpelijke en overtuigende manier - met wetenschappelijke onderbouwing. Daarnaast probeert dr Ekberg supplementen te verkopen (volgende rode vlag) e Carvalho niet. Dat zijn voor mij voldoende rode vlaggen om Ekberg niet serieus te nemen.
  woensdag 15 mei 2024 @ 14:24:55 #141
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_213569830
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 14:03 schreef Flow3r het volgende:

[..]
Ik zou heel voorzichtig zijn met conclusies te treken. Zoals in het artikel ook al aangaf speelt ook sociaal economische status een belangrijke rol. Mensen met een migrantenachtergrond zijn ook vaak armer, dus wellicht als daar voor gecorrigeerd wordt is er niet of nauwelijks verschil meer.
  donderdag 16 mei 2024 @ 13:56:12 #142
3542 Gia
User under construction
pi_213581546
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 14:03 schreef Flow3r het volgende:

[..]
Klopt. Maar als diabetes meer voorkomt bij bevolkingsgroepen die geen alcohol drinken, dan kun je eigenlijk wel concluderen dat teveel zoetigheid en te weinig beweging erger zijn dan die borrel.
  donderdag 16 mei 2024 @ 14:03:49 #143
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_213581634
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 13:56 schreef Gia het volgende:

[..]
Klopt. Maar als diabetes meer voorkomt bij bevolkingsgroepen die geen alcohol drinken, dan kun je eigenlijk wel concluderen dat teveel zoetigheid en te weinig beweging erger zijn dan die borrel.
Nee, die conclusie kun je niet trekken op basis van dit artikel. Het is dom en gevaarlijk dat wel te doen.
  donderdag 16 mei 2024 @ 14:11:11 #144
3542 Gia
User under construction
pi_213581707
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 14:03 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Nee, die conclusie kun je niet trekken op basis van dit artikel. Het is dom en gevaarlijk dat wel te doen.
Hey, ik zeg niet dat je van teveel zuipen geen diabetes kunt krijgen! Dat is namelijk wel zo, zeker samen met te weinig beweging. Maar het blijkt dat diabetes meer voorkomt bij de bevolkingsgroep die veel zoetigheid/koolhydraken eet en weinig lichaamsbeweging krijgt.

Iemand die flink zuipt in de weekenden, maar wel 3 avonden in de week in de sportschool te vinden is en verder gezond eet, hoeft zich geen zorgen te maken.
  donderdag 16 mei 2024 @ 14:21:53 #145
21467 franske19
Hit the deck!
pi_213581806
Bewegen, bewegen en nog eens bewegen. Kom van je luie reet af. Er is geen enkel excuus.
pi_213581891
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 14:21 schreef franske19 het volgende:
Bewegen, bewegen en nog eens bewegen. Kom van je luie reet af. Er is geen enkel excuus.
Bewegen doet helemaal niks als je elke dag fastfood eet.
pi_213583334
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 14:32 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Bewegen doet helemaal niks als je elke dag fastfood eet.
Nouja, je kan ook prima fast food eten en bewegen en dus ook afvallen.
Als je alleen 2 chili chicken burgers haalt in de ochtend, 25k stappen zet en in de avond een kipburger haalt plus nog iets zit je nog steeds maar aan een kcal intake van 1000-1250kcal terwijl je minstens 3k verbrand hebt. Als het niet meer is
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_213583579
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 17:13 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Als je alleen 2 chili chicken burgers haalt in de ochtend, 25k stappen zet en in de avond een kipburger haalt plus nog iets zit je nog steeds maar aan een kcal intake van 1000-1250kcal terwijl je minstens 3k verbrand hebt. Als het niet meer is
oke maar de vraag is of het gezond is.
  Forum Admin donderdag 16 mei 2024 @ 17:54:36 #150
pi_213583826
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 17:13 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Dan val je af ja, maar je mist allerhande nutriënten en je bloedsuikerspiegel gaat alle kanten op. Dat lijkt me juist iets wat diabetes in de hand werkt
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_213769628
twitter

"Experts"
pi_213769837
Daily Mail :'). 'nuff said
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_213770158
quote:
1s.gif Op zondag 2 juni 2024 20:48 schreef recursief het volgende:
Daily Mail :'). 'nuff said
Nou ja, ze citeren wat zeer beperkte informatie van de USDA die in de VS richtlijnen opstelt, op basis van deze tweet:
https://x.com/KevinH_PhD/status/1796247559587119268

Een beetje een gevalletje "more research is needed", hoewel er wel de nodige kritiek is dat ze daar in veel andere gevallen duidelijk een andere mening waren toegedaan dan de meest voorzichtige houding.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_213770498
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2024 21:15 schreef Monolith het volgende:

[..]
Nou ja, ze citeren wat zeer beperkte informatie van de USDA die in de VS richtlijnen opstelt, op basis van deze tweet:
https://x.com/KevinH_PhD/status/1796247559587119268

Een beetje een gevalletje "more research is needed", hoewel er wel de nodige kritiek is dat ze daar in veel andere gevallen duidelijk een andere mening waren toegedaan dan de meest voorzichtige houding.
Maar wat uit dat onderzoek dan al geconcludeerd wordt, naast dat er meer onderzoek nodig is, is dus precies niet wat de Daily Mail in chocoladeletters kopt.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_213770577
quote:
1s.gif Op zondag 2 juni 2024 21:40 schreef recursief het volgende:

[..]
Maar wat uit dat onderzoek dan al geconcludeerd wordt, naast dat er meer onderzoek nodig is, is dus precies niet wat de Daily Mail in chocoladeletters kopt.
Klopt en "studies have been biased" is ook misleidend, want dat impliceert een soort van moedwillige keuze om de resultaten een bepaalde kant op te sturen, terwijl bias in onderzoek geen betrekking heeft op bevooroordeeld zijn van onderzoekers, maar in dit geval om het risico op "exposure misclassification", waarmee ze waarschijnlijk doelen op het feit dat er in veel onderzoek sprake is van zelfrapportage van het gevolgde dieet, wat minder nauwkeurig is dan wanneer je een gecontroleerde setting hanteert.

Maar goed, dat de Daily Mail een waardeloos vodje is zal niemand verbazen hoop ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door Monolith op 03-06-2024 06:35:17 ]
pi_213771100
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 11:52 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Het probleem is dat het meestal niet bij 1 koekje blijft. Zulk voedsel is verslavend.
Moeten ook niet overdrijven wat die verslaafdheid betreft.

Het is niet als met drugs of roken dat als er een pak koekjes leeg is je meteen naar de supermarkt rent voor meer. En ik kan ze prima laten liggen daar.

Ik denk dat iets lekkers soms ook een beetje bij de kleur in het leven hoort. Zolang we maar wat sporten om de doorbloeding goed te houden en een beetje de BMI in balans te houden. Dat vooral met zittend werk. Als je de hele dag al beweegt is dat anders.

Alleen als je een topfiguur wilt zul je moeten snijden in het voedingspatroon en veel trainen, maar dat hoeft geen doel te zijn.

We tikken gemiddeld best hoog aan als het om de levensverwachting gaat. Een arbeider begin 19e eeuw werd gemiddeld 35 jaar.

[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 02-06-2024 22:43:50 ]
  zondag 2 juni 2024 @ 22:44:37 #157
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213771215
Ik was vandaag op Schiphol en hoeveel walgelijk dikke mensen daar rondliepen….
Nu toepen mensen “eigen verantwoordelijkheid”, maar we zitten verplicht in een collectief zorgstelsel. Ik mag er dus best iets van vinden wanneer veel te dikke mensen op een door de weekse dag 400ml cola slurpen. Ik betaal namelijk mee aan de gevolgen.
Maak een fles cola gewoon acht of tien euro, zodat het weer een luxe product wordt. Gebruik dat geld om fruit, groenten en sportclubs btw-vrij te maken
The End Times are wild
pi_213771661
quote:
1s.gif Op zondag 2 juni 2024 22:31 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Moeten ook niet overdrijven wat die verslaafdheid betreft.

Het is niet als met drugs of roken dat als er een pak koekjes leeg is je meteen naar de supermarkt rent voor meer. En ik kan ze prima laten liggen daar.

Ik denk dat iets lekkers soms ook een beetje bij de kleur in het leven hoort. Zolang we maar wat sporten om de doorbloeding goed te houden en een beetje de BMI in balans te houden. Dat vooral met zittend werk. Als je de hele dag al beweegt is dat anders.

Alleen als je een topfiguur wilt zul je moeten snijden in het voedingspatroon en veel trainen, maar dat hoeft geen doel te zijn.

We tikken gemiddeld best hoog aan als het om de levensverwachting gaat. Een arbeider begin 19e eeuw werd gemiddeld 35 jaar.

Begin 19e eeuw had de arbeider niet zoveel keus.

Niemand zegt dat je geen kleur aan je leven mag geven. Maar, net als met roken, mag dat belast worden wat mij betreft. Wie beschermt de arbeider zwakke en papperige kantoorlullo tegen zichzelf en de marketing en marktmacht van de voedselindustrie? Nu is het gewoon veel te makkelijk en te vrijblijvend om een ongezonde levensstijl te hanteren. Dat suiker en vet niet verslavend zijn (wel biologisch de voorkeur geniet), betekent niet dat de ongezonde vraatzucht van je medelanders ons als maatschappij geen poen kost en in de toekomst nog meer poen gaat kosten.

Maar, als je aan de portemonne van de grote jongens dreigt te komen, zal het wel weer paternalistisch zijn?
pi_213771917
Tja, iedereen een hogere opleiding, een kantoorbaantje en een auto.
pi_213946231
quote:
Organisaties slaan alarm: 'Gezondheidsramp in de maak'

Nederlanders leven korter in goede gezondheid, hebben vaker chronische aandoeningen en 40 procent van de jongeren beweegt te weinig. Om daar verandering in te brengen moet gezondheid het uitgangspunt worden van al het overheidsbeleid, zeggen 22 gezondheidsfondsen. Een manifest met die strekking wordt vandaag aangeboden aan demissionair minister Dijkstra voor Medische Zorg.

Volgens de organisaties is "een gezondheidsramp" in de maak en kan die ook de Nederlandse welvaart aantasten. Ongezondheid kost de samenleving veel geld, schrijven ze, en vergroot personeelstekorten. "Deze ontwikkeling stopt niet vanzelf."

Onder de fondsen die zich achter het manifest scharen zijn KWF, de Hersenstichting en het Diabetes Fonds.

...

"De Wereldgezondheidsorganisatie zegt dat het te wijten is aan vier grote industrieën. Zij hebben een verdienmodel dat de gezondheidsproblemen creëert", zegt hoogleraar Gezondheidseconomie Jochen Mierau in het NOS Radio 1 Journaal. Hij gaf advies aan de organisaties. Volgens Mierau zijn de tabaks-, alcohol-, bewerkt voedsel- en fossiele brandstofindustrie de schuldige.
Meer hier https://nos.nl/artikel/25(...)heidsramp-in-de-maak
pi_213947536
Gewoon elke dag frisdrank en alcohol wegtikken, lekker togggg.
  maandag 17 juni 2024 @ 16:30:28 #162
323876 michaelmoore
pi_213947582
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 00:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
Tja, iedereen een hogere opleiding, een kantoorbaantje en een auto.
De technische ZZP er komt steeds meer als winnaar boven drijven
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 17 juni 2024 @ 16:31:59 #163
323876 michaelmoore
pi_213947608
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2024 22:44 schreef LXIV het volgende:
Nu toepen mensen “eigen verantwoordelijkheid”, maar we zitten verplicht in een collectief zorgstelsel. Ik mag er dus best iets van vinden wanneer veel te dikke mensen op een door de weekse dag 400ml cola slurpen. Ik betaal namelijk mee aan de gevolgen.
Maak een fles cola gewoon acht of tien euro, zodat het weer een luxe product wordt. Gebruik dat geld om fruit, groenten en sportclubs btw-vrij te maken
verse zongerijpte tomaten kosten 1 euro per kg nu

men eet er niet een meer door
pi_213948853
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 16:31 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
verse zongerijpte tomaten kosten 1 euro per kg nu

men eet er niet een meer door
Eigenlijk zou iedereen vanuit de zorgverzekering een app moeten krijgen die inzicht geeft in wat je nou eigenlijk allemaal binnenkrijgt aan calorieën.

Als je zo'n app als Lifesum serieus neemt dan ga je automatisch wel voor gezondere (en vaak net zo lekkere) alternatieven.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
  maandag 17 juni 2024 @ 18:12:49 #165
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_213948944
Van m'n bier blijven ze maar mooi af!
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_213948972
Achja ik zie het op kantoor ook. De dikzakken pakken elk moment om hapjes te eten. Er is altijd wel iemand jarig. Koffie uiteraard icm suiker en tussen de middag een vette hap. Elke week een paar uur sporten? Nee daar is natuurlijk geen tijd voor.

Denk dat iedereen wel weet wat gezond eten is. Maar het is makkelijk om jezelf "voor de gek te houden". Verder heb je toch wel, vooral in het begin een stevige portie dicipline nodig. Je lichaam hunkert (vooral als je al langer ongezond leeft) altijd naar meer. Verleidingen overal. Heb je een lange dag gewerkt, ben je moe dan wil je jezelf eigenlijk belonen via een vette hap bij het station voor je in de te volle trein naar huis gaat. Maar nu kan je voor je lichaam het verschil maken. Dit vermoeide lichaam wil echt voedsel. Geen New York Pizza wel wat volkoren pasta etc.

[ Bericht 54% gewijzigd door LethalNinja op 17-06-2024 18:27:17 ]
  maandag 17 juni 2024 @ 18:30:05 #167
323876 michaelmoore
pi_213949280
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 18:15 schreef LethalNinja het volgende:
Achja ik zie het op kantoor ook. De dikzakken pakken elk moment om hapjes te eten. Er is altijd wel iemand jarig. Koffie uiteraard icm suiker en tussen de middag een vette hap. Elke week een paar uur sporten? Nee daar is natuurlijk geen tijd voor.

Denk dat iedereen wel weet wat gezond eten is. Maar het is makkelijk om jezelf "voor de gek te houden". Verder heb je toch wel, vooral in het begin een stevige portie dicipline nodig. Je lichaam hunkert (vooral als je al langer ongezond leeft) altijd naar meer. Verleidingen overal. Heb je een lange dag gewerkt, ben je moe dan wil je jezelf eigenlijk belonen via een vette hap bij het station voor je in de te volle trein naar huis gaat. Maar nu kan je voor je lichaam het verschil maken. Dit vermoeide lichaam wil echt voedsel. Geen New York Pizza wel wat volkoren pasta etc.
vanaf 8 uur avonds tot de volgende dag 12:00 uur AM niets eten , en dat iedere dag
en dan wat appels eten
  maandag 17 juni 2024 @ 18:31:54 #168
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_213949323
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2024 22:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoe gezonder iedereen leeft, hoe meer je zal betalen en hoe langer je zal moeten werken voordat je op pensioen kan.

quote:
Rokers hebben op twintigjarige
leeftijd een ongeveer 11% lagere levensverwachting dan gezond levende mensen en
obesen hebben ongeveer een 7% lagere levensverwachting. De totale verwachte zorg-
kosten van rokers zijn 28% lager dan de verwachte zorgkosten van gezond levende
mensen. Voor obesen is dit 16%.
https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/270751015.pdf
are we infinite or am I alone
pi_213949424
quote:

Je bent nog al aan het projecteren, het zit je blijkbaar hoog.
pi_213949434
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 18:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
vanaf 8 uur avonds tot de volgende dag 12:00 uur AM niets eten , en dat iedere dag
en dan wat appels eten
Zijn meerdere manieren om een gezonde lifestyle aan te gaan. Elk lichaam is anders dus er is geen gouden formule voor iedereen. Wat jij doet lijkt op intermediate fastening (excuses voor typo's). De kern daarvan, het aantal eetmomenten verminderen hanteer ik ook voor mijzelf.

Ik begin de dag met een bak havermout met vruchtjes. Dan heb je je vezels, je "langzame suikers" ofwel energie waar je langer op kan teren en ook vitaminen etc om je weerstand aan te pakken. Gekookt eitje erbij voor wat eiwitten en na zo'n ontbij kan je een paar uur knallen. Bij de koffie geen suiker. Bij de lunch 2 volkoren boterhammen met ham of kaas, wat rauwkost. En dan alleen in de avond nog een verantwoorde maaltijd.
pi_213949643
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 18:36 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Je bent nog al aan het projecteren, het zit je blijkbaar hoog.
Eens, mijn reactie mag genuanceerder. Zitten dingen in die ik beter kan uitschrijven. Hopelijk snap je de kern van mijn bericht wel. En anders hoor ik het wel.

Ik heb lang een ongezonde lifestyle gehad en een veels te hoog vet percentage. Dat omdraaien was in het begin hard werken na een tijdje raak je gewend aan de nieuwe manier van leven en word je er ook echt voor beloond. Vaker energiek voelen, positievere mindset, sterker lichaam, kans op diabetes 2 stuk kleiner etc etc
pi_213949766
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 18:46 schreef LethalNinja het volgende:

[..]
Eens, mijn reactie mag genuanceerder. Zitten dingen in die ik beter kan uitschrijven. Hopelijk snap je de kern van mijn bericht wel. En anders hoor ik het wel.

Ik heb lang een ongezonde lifestyle gehad en een veels te hoog vet percentage. Dat omdraaien was in het begin hard werken na een tijdje raak je gewend aan de nieuwe manier van leven en word je er ook echt voor beloond. Vaker energiek voelen, positievere mindset, sterker lichaam, kans op diabetes 2 stuk kleiner etc etc
Het is inderdaad niet makkelijk om te stoppen met een ongezonde levensstijl veel zaken (zoals slechte voeding) zijn eigenlijk gewoon verslavingen.
pi_213949806
quote:

Het probleem is dat mensen juist niet weten hoe ongezond bepaalde zaken zijn; waardoor men rustig een zak chips wegknaagt of een hele reep chocolade.

Er is echt niet mis om bijv elke dag een klein bakje chips te nemen, alleen die zooi is zo gemaakt dat je gelijk de hele zak wel wil op eten...
  Forum Admin maandag 17 juni 2024 @ 18:57:40 #174
pi_213949825
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 18:52 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Het is inderdaad niet makkelijk om te stoppen met een ongezonde levensstijl veel zaken (zoals slechte voeding) zijn eigenlijk gewoon verslavingen.
Laat dat eigenlijk maar weg. Fabrikanten doen het er ook om
pi_213949850
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 18:57 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Laat dat eigenlijk maar weg. Fabrikanten doen het er ook om
Ja dat is goed voor de verkoop.
pi_213949871
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 18:52 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Plus obesitas fucked up je hormonen die van invloed zijn op het hongergevoel.. Wetenschap is er nog niet echt uit of dat wel hersteld is zodra je gezonder gaat leven.. Kan een verklaring zijn voor het jojo effect wat je vaak ziet..
pi_213949872
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 18:55 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Het probleem is dat mensen juist niet weten hoe ongezond bepaalde zaken zijn; waardoor men rustig een zak chips wegknaagt of een hele reep chocolade.

Er is echt niet mis om bijv elke dag een klein bakje chips te nemen, alleen die zooi is zo gemaakt dat je gelijk de hele zak wel wil op eten...
Elke dag een bakkie chips.. je zal er gerust oud mee kunnen worden. Maar ik zal het nooit aanraden ivm de hoeveelheid zout die je binnenkrijgt.
pi_213949923
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 19:01 schreef Albertooo het volgende:

[..]
Elke dag een bakkie chips.. je zal er gerust oud mee kunnen worden. Maar ik zal het nooit aanraden ivm de hoeveelheid zout die je binnenkrijgt.
Ik denk dat de geur en kleurstoffen en ook de oliën minder goed voor je zijn dan zout. De gevaren van te veel zout zijn nog al overtrokken, meen ik gelezen te hebben, aangezien je dat makkelijk kan uitscheiden.
pi_213949937
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 19:01 schreef Albertooo het volgende:

[..]
Daar heb je wel een punt idd haha. Al is het zout probleem weer een ander dingetje..
pi_213950044
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 19:05 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Ik denk dat de geur en kleurstoffen en ook de oliën minder goed voor je zijn dan zout. De gevaren van te veel zout zijn nog al overtrokken, meen ik gelezen te hebben, aangezien je dat makkelijk kan uitscheiden.
Geur- en kleurstoffen boeien niet veel. Snelle koolhydraten, verzadigde vetten en zout is de troep die je binnenkrijgt met chips.
pi_213950770
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 18:55 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

"niet weten hoe ongezond bepaalde zaken zijn" En hier sla je de spijker op zijn kop.

Bewust eten, een goede lifestyle is iets dat ik mis in het onderwijs. Waarom leren we frans op de middelbare school maar staan we er niet uitgebreid bij stil dat ons lichaam is wat het eet? Waarom staat het onderwijs er niet bij stil dat je best af en toe een vette snack mag eten maar dat je beter niet elke dag veel frisdrank in je lichaam kan doen of dat sappen eigenlijk zeer ongezond zijn?
pi_213950839
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 19:11 schreef Monolith het volgende:

[..]
Geur- en kleurstoffen boeien niet veel. Snelle koolhydraten, verzadigde vetten en zout is de troep die je binnenkrijgt met chips.
Of we het nou hebben over een grote zak chips of een maaltijd bij de Mcdonalds. Zo schadelijk zijn de dingen niet eens. Wat er wel aan de hand is is dat je door deze dingen te eten helaas echt goede dingen "mis". Het zijn lege caloriën die je kort wat plezier of voldoening geven maar die later vaak weinig toevoegen.

Daarom is mijn tip, weet je al dat je in de avond naar de Mcdonalds gaat om daar te eten nadat je bijvoorbeeld naar de bioscoop bent geweest. Zorg dan dat je in de middag bijvoorbeeld wat extra rauwkost hebt gegeten of warm wat doppertjes op. Heb je op dagbasis in elk geval toch nog wat goede ingedriënten in je lichaam gedaan.
pi_213951083
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 19:43 schreef LethalNinja het volgende:

[..]
Of we het nou hebben over een grote zak chips of een maaltijd bij de Mcdonalds. Zo schadelijk zijn de dingen niet eens. Wat er wel aan de hand is is dat je door deze dingen te eten helaas echt goede dingen "mis". Het zijn lege caloriën die je kort wat plezier of voldoening geven maar die later vaak weinig toevoegen.

Daarom is mijn tip, weet je al dat je in de avond naar de Mcdonalds gaat om daar te eten nadat je bijvoorbeeld naar de bioscoop bent geweest. Zorg dan dat je in de middag bijvoorbeeld wat extra rauwkost hebt gegeten of warm wat doppertjes op. Heb je op dagbasis in elk geval toch nog wat goede ingedriënten in je lichaam gedaan.
Dat boeit echt geen reet, je compenseert niets met een bakje rauwkost is wat erwtjes. En nee, af en toe eens ongezond eten is niet direct problematisch. Het probleem zit hem in structureel ongezonde voedingspatronen.
pi_213951547
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 19:48 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dat boeit echt geen reet, je compenseert niets met een bakje rauwkost is wat erwtjes. En nee, af en toe eens ongezond eten is niet direct problematisch. Het probleem zit hem in structureel ongezonde voedingspatronen.
Als je mijn reacties van deze pagina leest dan zie je dat we (grotendeels?) hetzelfde denken. Ik geef ook al aan dat je af en toe best ongezond kan eten. In de middag wat groente eten als je in de avond bijvoorbeeld uit eten gaat is iets dat ik btw van een goede vriend heb overgenomen. Je wil op dagbasis zorgen dat je de juiste dingen binnen krijgt. Kies je in de avond voor voornamelijk lege caloriën dan is het handig om in de middag even extra veel goede dingen binnen te krijgen. Uiteraard is niet meteen schadelijk als je een keer een dag geen groente- en of fruit (vitamine en of vezelrijk voedsel) heb gegeten. DOe je dat vaak, nouja dan kommen we eigenlijk op je afsluiting van een "structureel ongezond voedingspatroon".
pi_213951604
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 19:11 schreef Monolith het volgende:

[..]
Snelle koohlydraten zijn btw ook niet altijd slecht. Als ik 2 uur ga tennissen is het alleen maar goed als ik daarvoor een goede portie pasta heb gegeten. Neem ik een goede portie pasta en ga ik daarna op de bank hangen (en dan ook nog een berg chips) dan is het natuurlijk een ander verhaal. Dan begin ik met het vormen van een buikje. Wat ongezonder is dan mensen denken, maar dat is weer een heel ander verhaal.
pi_213951607
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 19:48 schreef Monolith het volgende:

[..]
Uiteindelijk als het om je gewicht* gaat, gaat het er uiteindelijk om dat je minder calorieën tot je neemt dan dat je er verbrand. Daar inzicht inkrijgen is het allerbelangrijkste.

Of je nu een schaaltje chips neemt of een cracker met humus als vervanging voor een hele zak chips. Zolang je maar zorg dat je meer verbrand dan dat je binnenkrijgt en je zal afvallen.

Daarnaast is de voedingswetenschap nogal een black box, zie bijv. dit verhelderende interview:
https://www.gelderlander.(...)8e9ab6b698&auth_rd=1

*Topic gaat namelijk over obesitas..
pi_213952016
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 20:10 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Uiteindelijk als het om je gewicht* gaat, gaat het er uiteindelijk om dat je minder calorieën tot je neemt dan dat je er verbrand. Daar inzicht inkrijgen is het allerbelangrijkste.

Of je nu een schaaltje chips neemt of een cracker met humus als vervanging voor een hele zak chips. Zolang je maar zorg dat je meer verbrand dan dat je binnenkrijgt en je zal afvallen.

Daarnaast is de voedingswetenschap nogal een black box, zie bijv. dit verhelderende interview:

Het is een beetje een dood doener om alleen te zeggen "het gaat erom dat je meer verbrand dan dat je binnenkrijgt en je valt af". Ja het is waar, maar breid het dan uit?

Als je de dag begint met veel vezels dan heb je brandstof voor een langere tijd. Je zal niet na een half uur alweer trek krijgen, je zal makkelijker die traktatie weerstaan op kantoor en je snakt ook niet snel naar een volgende boterham. Een andere optie is natuurlijk zoals iemand hierboven al aangaf om bewust een langere tijd niet te eten. Ik vind het alleen wel gevaarlijk want eet je te lang niet dan heb je het risico dat je niet een bepaalde productie kan halen en of gevaar van flauwvallen door gebrek aan energie.

Edit: heb dat artikel van je vlot doorgelezen, geeft alleen maar weer aan hoe ingewikkeld voedsel is. Leuke dingen hoor, o.a van die kroket ten op zichte van een plak kaas!
pi_213952337
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 20:10 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Kijk naar de TT, het topic gaat letterlijk over diabetes. Ja dat correleert wel met overgewicht, maar is zeker niet hetzelfde.

En ja, voedingswetenschap is lastig. RCTs zijn moeilijk uit te voeren, je hebt de nodige uitdagingen bij de correcte registratie van eetpatronen en er zijn veel verstorende factoren bij observationele studies. Maar naar mijn idee wordt Katan ook vaak wel erg makkelijk opgevoerd als de autoriteit om de gehele voedingswetenschap af te serveren en net te doen alsof er eigenlijk geen enkel wetenschappelijke onderbouwing is voor bijvoorbeeld het idee dat een dieet rijk aan groenten, fruit, vezelrijke producten, noten en dergelijke gezonder zou zijn dan een strak dieet op basis van chips, cola en hamburgers, maar dat is natuurlijk ook weer het andere uiterste.
pi_213952431
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 20:34 schreef LethalNinja het volgende:

[..]
Het is een beetje een dood doener om alleen te zeggen "het gaat erom dat je meer verbrand dan dat je binnenkrijgt en je valt af". Ja het is waar, maar breid het dan uit?

Als je de dag begint met veel vezels dan heb je brandstof voor een langere tijd. Je zal niet na een half uur alweer trek krijgen, je zal makkelijker die traktatie weerstaan op kantoor en je snakt ook niet snel naar een volgende boterham. Een andere optie is natuurlijk zoals iemand hierboven al aangaf om bewust een langere tijd niet te eten. Ik vind het alleen wel gevaarlijk want eet je te lang niet dan heb je het risico dat je niet een bepaalde productie kan halen en of gevaar van flauwvallen door gebrek aan energie.

Edit: heb dat artikel van je vlot doorgelezen, geeft alleen maar weer aan hoe ingewikkeld voedsel is. Leuke dingen hoor, o.a van die kroket ten op zichte van een plak kaas!
eens hoor :)

quote:
0s.gif Op [/url=https://forum.fok.nl/topic/2710000/8/25#p213952337]maandag 17 juni 2024 20:54[/url] schreef Monolith het volgende:

[..]
Kijk naar de TT, het topic gaat letterlijk over diabetes. Ja dat correleert wel met overgewicht, maar is zeker niet hetzelfde.

En ja, voedingswetenschap is lastig. RCTs zijn moeilijk uit te voeren, je hebt de nodige uitdagingen bij de correcte registratie van eetpatronen en er zijn veel verstorende factoren bij observationele studies. Maar naar mijn idee wordt Katan ook vaak wel erg makkelijk opgevoerd als de autoriteit om de gehele voedingswetenschap af te serveren en net te doen alsof er eigenlijk geen enkel wetenschappelijke onderbouwing is voor bijvoorbeeld het idee dat een dieet rijk aan groenten, fruit, vezelrijke producten, noten en dergelijke gezonder zou zijn dan een strak dieet op basis van chips, cola en hamburgers, maar dat is natuurlijk ook weer het andere uiterste.
Tering hahaha, ik dacht dat het over obesitas patiënten ging... Laten we het erop houden dat ik een lange dag had :@
pi_213956810
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 18:37 schreef LethalNinja het volgende:

[..]
Zijn meerdere manieren om een gezonde lifestyle aan te gaan. Elk lichaam is anders dus er is geen gouden formule voor iedereen. Wat jij doet lijkt op intermediate fastening (excuses voor typo's). De kern daarvan, het aantal eetmomenten verminderen hanteer ik ook voor mijzelf.

Ik begin de dag met een bak havermout met vruchtjes. Dan heb je je vezels, je "langzame suikers" ofwel energie waar je langer op kan teren en ook vitaminen etc om je weerstand aan te pakken. Gekookt eitje erbij voor wat eiwitten en na zo'n ontbij kan je een paar uur knallen. Bij de koffie geen suiker. Bij de lunch 2 volkoren boterhammen met ham of kaas, wat rauwkost. En dan alleen in de avond nog een verantwoorde maaltijd.
Kijk, dat klinkt een stuk genuanceerder dan 'veel calorien' en 'te dik' als oorzaak van diabetes. Het gaat er vooral om dat je de suikerpieken moet zien te vermijden. Dat doe je inderdaad met langzame suikers, of suiker met een boel vezels zodat de zuiker langzaam opgenomen wordt. Een virendin heeft hiermee haar diabetes 2 bijna weggewerkt. Een soort van 'omkeerdieet'.

En mijn respect voor die havermout. Ooit geprobeerd, en dat spul was niet te vreten. Het proefde naar lijm.
pi_213956891
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 08:32 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Kijk, dat klinkt een stuk genuanceerder dan 'veel calorien' en 'te dik' als oorzaak van diabetes. Het gaat er vooral om dat je de suikerpieken moet zien te vermijden. Dat doe je inderdaad met langzame suikers, of suiker met een boel vezels zodat de zuiker langzaam opgenomen wordt. Een virendin heeft hiermee haar diabetes 2 bijna weggewerkt. Een soort van 'omkeerdieet'.

En mijn respect voor die havermout. Ooit geprobeerd, en dat spul was niet te vreten. Het proefde naar lijm.
Als beginnend type 2 diabeet heb je inderdaad de mazzel dat je met leefstijlaanpassingen vaak zelfs nog wel terugkunt naar een situatie waar je bijna of soms zelfs helemaal zonder medicatie af kan.
Helaas heb ik die luxe als type 1 diabeet niet, maar door heel goed te letten op wat ik eet en mijn snelwerkende insuline heel gericht te doseren op basis van hoeveelheid koolhydraten, snelheid van de maaltijd, mate van fysieke inspanning die ik nog ga leveren, onderliggende trend in je bloedsuikerwaarde e.d. lukt het mij in ieder geval nog om m'n bloedsuikerwaarden in de range van 'gezonde mensen' te houden. Dat blijft echter wel een extreem delicate balans en soms heb je niet de luxe om verstandige dieetkeuzes te maken, tenzij je echt altijd en overal je eigen maaltijden mee naartoe gaat slepen.
pi_213959757
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 08:32 schreef Morri2 het volgende:

[..]

Het bewust bezig zijn met suikers en sowieso dat ik mijn lifestyle heb aangepast komt door mij vader die diabetes type 2 heeft gekregen. Zijn vader had het ook.

Havermout eet ik in combinatie met volle yoghurt en vruchtjes waarbij je ook nog extra zaden en pitten kan toevoegen. Het is eerst wennen. Ik zou beginnen met een kleine portie. Ik kan zo’n havermout ontbijt eten en daarna uren fietsen zonder een gevoel van trek of gevoel van tekort aan brandstof.
pi_214318332
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 20:54 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat zegt Katan dan ook helemaal niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')