abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 13 mei 2024 @ 08:08:56 #1
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_213543566
quote:
Verborgen epidemie aan het licht: enorme toename prediabetes in Nederland

Het aantal mensen met een voorstadium van diabetes type 2 is veel hoger dan gedacht. Uit nieuw onderzoek van de Universiteit van Maastricht blijkt dat de bloedsuiker van zeker 1,4 miljoen Nederlanders verhoogd is. ,,Er komt een tsunami van diabetespatiënten aan.”

In 2018 bleek nog dat ongeveer 1,1 miljoen mensen met prediabetes rondliepen. Dat aantal ligt fors hoger. Van de Nederlanders tussen 40 en 75 jaar zou het nu al gaan om zo’n 1,4 miljoen gevallen met verhoogde bloedsuiker.

Het Diabetes Fonds noemt de cijfers ‘alarmerend’. Mensen met een voorstadium van diabetes hebben negen keer zoveel risico om diabetes type 2 te krijgen, zo blijkt ook uit het onderzoek van de Universiteit van Maastricht.

Nu al krijgen maandelijks bijna 1000 mensen de diagnose diabetes type 2. ,,Als je al jaren verhoogde bloedsuikerwaarden hebt, kan al blijvende schade ontstaan, bijvoorbeeld aan de bloedvaten”, stelt Diena Halbertsma, directeur van het Diabetes Fonds. Bovendien verwacht ze ‘een tsunami’ van patiënten die daadwerkelijk diabetes krijgen.

Nooit eerder werd het aantal mensen met prediabetes zo precies gemeten. Onderzoekers van de Universiteit van Maastricht prikten van 9000 Limburgers de bloedsuiker. Ook volgen ze deze groep al jaren om te zien of en wanneer ze diabetes type 2 krijgen. ,,We denken dat de groep met prediabetes nog groter is. We zien dat het risico groter is naarmate mensen ouder worden”, licht Miranda Schram, hoogleraar Diabetesepidemiologie, toe. Juist 75-plussers hebben vaker diabetes type 2. Bovendien sloegen kinderartsen recentelijk alarm dat ze fors meer kinderen en jongeren met een voorstadium zien.

Meer prediabetes door een ongezonde leefstijl

De belangrijkste oorzaak van de enorme stijging is een ongezonde leefstijl, stelt hoogleraar diabetologie Hanno Pijl. ,,Het heeft te maken met onze voedselmarkt, de manier waarop we continu achter onszelf aanhollen op werk, chronische stress hebben, we bewegen te weinig, roken sigaretten, gebruiken alcohol.”

Als mensen met prediabetes gezonder gaan leven, kunnen ze ziekte voorkomen. Daarom heeft het Diabetes Fonds een test laten maken die het risico op diabetes type 2 kan voorspellen. ,,Gaat het om een hoog risico, adviseren we mensen naar de huisarts te gaan om hun bloedsuiker te laten prikken”, aldus Halbertsma.

Ook onderzoeken meerdere gezondheidsfondsen of het zin heeft om een bevolkingsonderzoek op te zetten. ,,Als je er vroeg bij bent, kun je schade voorkomen. Maar we moeten eerst weten wat we zouden vinden als we groepen mensen gaan prikken.”

Acht vragen en antwoorden: zo herken je prediabetes
Internist-endocrinoloog en hoogleraar diabetologie van het LUMC Hanno Pijl geeft antwoord op de belangrijkste vragen over de ziekte.

1. Wat is prediabetes?
Zo’n 1,4 miljoen Nederlanders tussen 40 en 75 jaar hebben een voorstadium van diabetes type 2. Hun bloedsuikerwaarden zijn verhoogd, maar niet zo hoog dat het echt al diabetes is. Uit onderzoek blijkt dat mensen gemiddeld 10 tot 25 jaar met prediabetes rondlopen voordat ze daadwerkelijk een diagnose diabetes type 2 krijgen.

Maar wat betekent het als je prediabetes hebt? Een stukje biologie: als de bacteriën in onze darmen - het microbioom - verstoord zijn, kunnen er ontstekingen ontstaan. Bij een chronische ontsteking raakt onze stofwisseling ontregeld en kan prediabetes ontstaan.

2. Hoe weet je of je prediabetes hebt?
Dat is lastig. De klachten zijn vaag, weet Pijl. Mensen zijn vaak vermoeid, hebben wat last van hun gewrichten. ,,Dat is het venijnige hiervan. Je hebt het meestal niet in de gaten. Het is ook niet zo dat je van het ene op het andere moment prediabetes hebt”, aldus Pijl.

Veel mensen ontdekken hun verhoogde bloedsuiker bij toeval, omdat de dokter bepaalde bloedwaarden laat prikken. Gebeurt dat niet, krijgen patiënten vanzelf ernstiger klachten waarmee ze bij de huisarts aankloppen. In die gevallen blijken ze veelal al diabetes type 2 te hebben ontwikkeld.

3. Waar kan je dan wél op letten?
Het aantal mensen met diabetes type 2 of een voorstadium ervan groeit zo hard door onze ongezonde leefstijl. We eten te ongezond, hebben te veel stress, bewegen te weinig, roken, drinken alcohol. ,,Daardoor raakt onze stofwisseling in de war. En als je dan ook nog genetische aanleg hebt, loop je het risico op deze ziekte”, legt Pijl uit. Door gezonder te leven kan het zelfs nog lukken van de ziekte of prediabetes af te komen. ,,Als je gezonder leeft, herstelt je microbioom en gaan chronische ontstekingen weg. De stofwisseling wordt beter, het gewicht gaat vaak omlaag en mensen voelen zich beter.”

4. Maar we zijn toch niet roomser dan de paus?
Dat antwoord hoort Pijl vaker. Toch is het een kwestie van keuzes maken: ongezond doorleven en het risico lopen om ziek te worden of de leefstijl aanpassen. ,,We kunnen de werkelijkheid niet mooier maken dan die is. Het is een misvatting dat je geen leuk leven kunt leiden als je gezond leeft. Je kunt onwaarschijnlijk lekker en heel gezond eten.” En, sust hij, van af en toe een glaasje alcohol krijg je heus niet meteen diabetes. Bovendien: af en toe een rondje lopen als je zittend werk doet, is allerminst een straf.

5. Hoeven slanke, fitte mensen zich geen enkele zorgen te maken?
Dat is ook weer niet helemaal waar, zegt Pijl. Als je 50-plus bent, veel stress en ook nog pech met de genen hebt, kan je alsnog diabetes type 2 krijgen. ,,We begrijpen nog niet goed hoe dat komt. Waarschijnlijk speelt het verouderingsproces dan een rol.” Maar slanke en gezonde mensen lopen wel degelijk minder risico.

6. Het gaat alleen maar over diabetes type 2. Kunnen mensen met type 1 ook prediabetes hebben?
Daarover is nog weinig bekend. Diabetes type 1 ontstaat doordat het afweersysteem de cellen aanvalt die insuline maken. Daardoor krijgen patiënten te weinig insuline en gaat hun bloedsuiker omhoog. Dit type diabetes wordt vaak al op jongere leeftijd ontdekt. ,,Mogelijk speelt er ook bij deze patiënten al een paar jaar eerder wel iets, maar daar weten we nog weinig over”, zegt Pijl.

7. Waarom is het eigenlijk erg om prediabetes te hebben?
Mensen met een voorstadium hebben negen keer zo’n groot risico om daadwerkelijk diabetes type 2 te krijgen. Ook als ze niets merken, kan er toch al schade in het lichaam ontstaan, bijvoorbeeld aan de bloedvaten.

Bovendien blijkt uit het onderzoek van de Universiteit van Maastricht dat acht jaar later vijftien procent van deze mensen diabetes type 2 heeft. Dat risico ligt negen keer hoger dan bij mensen met goede bloedwaarden. Wie daadwerkelijk diabetes type 2 krijgt, kan ernstige klachten ontwikkelen, bijvoorbeeld aan het hart, de nieren of ogen. Door vaatschade kan het zelfs gebeuren dat patiënten een voet moeten laten amputeren.

8. Moeten we niet gewoon af en toe onze bloedsuiker laten prikken?
Dat is lang niet altijd nodig. Het Diabetes Fonds heeft een risicotest laten maken die je online kunt invullen. Wie te zwaar is, een grote buikomtrek heeft of bloeddrukverlagers slikt, heeft bijvoorbeeld een verhoogd risico. Als dat uit de test komt, krijg je het advies langs de huisarts te gaan om te prikken.

Tegelijk onderzoeken het Diabetes Fonds en de Nier- en Hartstichting of het zin heeft om een bevolkingsonderzoek op te zetten.

We eten te ongezond, hebben te veel stress, bewegen te weinig, roken, drinken alcohol.

Goh, niet verbaasd.

Wanneer beginnen we eens 50 euro op een kratje bier/flesje wijn te gooien?
Straks allemaal weer janken als het ER met 100 euro omhoog schiet _O_

De bron

[ Bericht 1% gewijzigd door Jippie op 13-05-2024 08:39:02 ]
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  maandag 13 mei 2024 @ 08:11:40 #2
503118 Bezsen
We Call Them Poor
pi_213543578
500 euro zou ik zeggen
pi_213543585
Gewoon minimaal 60 uur per week werken helpt.
pi_213543605
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_213543606
Alcohol wegknippen maakt een verschil.

While it is a myth that alcohol metabolizes into sugar, alcohol does significantly affect blood sugar levels, causing a yo-yo effect. Initially alcohol raises blood sugar levels, but after the body processes the alcohol blood sugar levels drop dramatically.

Bovendien zijn sommige alcoholhoudende dranken ook gewoon pure aanmaaklimonade.
  maandag 13 mei 2024 @ 08:16:07 #6
22565 asco
Los in deze tent
pi_213543622
Ja goh. Een hoop mensen kunnen toch ook alleen nog maar met vreten bezig zijn? Het lijkt wel een obsessie. Stelletje varkens.
pi_213543636
Schuld van de Rabobank
pi_213543661
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 08:14 schreef Beathoven het volgende:
Alcohol wegknippen maakt een verschil.

While it is a myth that alcohol metabolizes into sugar, alcohol does significantly affect blood sugar levels, causing a yo-yo effect. Initially alcohol raises blood sugar levels, but after the body processes the alcohol blood sugar levels drop dramatically.

Bovendien zijn sommige alcoholhoudende dranken ook gewoon pure aanmaaklimonade.
Klopt inderdaad alcohol laat het juist zakken. Ook wel iets om mee op te letten maar goed.
pi_213543693
Net nu de Ozempic schaars wordt.
-nee-
pi_213543733
Als er getest zou worden op insuline ipv glucose dan zou het probleem veel eerder opgemerkt kunnen worden.
pi_213543735
Niet iedereen met diabetes is dik, bij mij werkt de alvleesklier niet goed en dan heb je ook diabetes, ik ben 1.80 groot en 74 kg dus dat is eerder te licht dan te dik
pi_213543762
Snel voer een lockdown in, verbied verkoop van alcohol na 20:00 en voer QR-codes in.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_213543772
quote:
13s.gif Op maandag 13 mei 2024 08:08 schreef onlogisch het volgende:

[..]
We eten te ongezond, hebben te veel stress, bewegen te weinig, roken, drinken alcohol.

Goh, niet verbaasd.

Wanneer beginnen we eens 50 euro op een kratje bier/flesje wijn te gooien?
Straks allemaal weer janken als het ER met 100 euro omhoog schiet _O_

De bron
We hebben ieder geval al de suikertaks.

[ Bericht 7% gewijzigd door Jippie op 13-05-2024 08:41:43 ]
pi_213543793
quote:
14s.gif Op maandag 13 mei 2024 08:24 schreef Marsenal het volgende:
Net nu de Ozempic schaars wordt.
Is nog genoeg andere insuline, ook 90% van zelfde firma maar toch. En ze beginnen doorgaans niet direct met insuline.
pi_213543798
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 08:29 schreef Cupfighter het volgende:
Niet iedereen met diabetes is dik, bij mij werkt de alvleesklier niet goed en dan heb je ook diabetes, ik ben 1.80 groot en 74 kg dus dat is eerder te licht dan te dik
Idem, 65 kilo / 1.75
pi_213543801
Lekker overal McDonalds’en, KFC’s en kebabzaken toestaan _O_

VIESDIKGENOT

Niet de vegan lifestyle naleven :')
U MAD?
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter maandag 13 mei 2024 @ 08:42:40 #17
485843 crew  Jippie
pi_213543827
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 08:37 schreef anndb het volgende:

[..]
Is nog genoeg andere insuline, ook 90% van zelfde firma maar toch. En ze beginnen doorgaans niet direct met insuline.
Ozempic is geen insuline.
pi_213543844
We kunnen net zo goed meteen allemaal suïcide plegen als we willen leven als deze autistische ts
pi_213543880
quote:
Prima gewicht toch. :)
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_213543888
Zo lang iemand nog kan bewegen blijkt diabetes type 2 steeds vaker gewoon te behandelen tot het punt dat iemand weer als gezond beschouwd kan worden. Diabetes type 2 is namelijk puur een verminderde gevoeligheid voor insuline, maar je kan daar ook weer gevoeliger voor worden.
pi_213543890
quote:
13s.gif Op maandag 13 mei 2024 08:08 schreef onlogisch het volgende:
Het Diabetes Fonds heeft een risicotest laten maken die je online kunt invullen.
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/diabetes-test
  Moderator maandag 13 mei 2024 @ 08:59:53 #22
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_213543927
quote:
Jouw uitslag:
Je hebt een laag risico op diabetes type 2
Blijf gezond eten en drinken, regelmatig bewegen en genoeg ontspannen. Zo zorg je dat je risico op diabetes type 2 laag blijft.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_213543941
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 08:52 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Prima gewicht toch. :)
Klopt maar als ik me minder goed voel dan val ik af en flink ook en dan duurt het best lang voordat het weer oké is, dieptepunt was 55 kg
pi_213543954
quote:
6s.gif Op maandag 13 mei 2024 08:59 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Jouw uitslag:
Je hebt een laag risico op diabetes type 2
Blijf gezond eten en drinken, regelmatig bewegen en genoeg ontspannen. Zo zorg je dat je risico op diabetes type 2 laag blijft.
Ik moet direct contact opnemen met de huisarts, want ik rook en slik medicatie tegen hoge bloeddruk.

Maar dat ga ik lekker niet doen: elk half jaar wordt mijn bloed al gemeten waar ook getest wordt op diabetes. Nooit een opmerking van de arts gehoord dat er sprake is van mogelijk diabetes.
pi_213543983
Corona had dit kunnen voorkomen, maar mensen wilden per se lockdowns en maatregelen. Nu zitten we met een overvloed aan boomers.
pi_213544006
Diabetesdiagnose synchroonzwemster Noortje de Brouwer, vlak voor de Spelen

quote:
Noortje de Brouwer (25) kent een heftige voorbereiding op de Olympische Spelen in Parijs. De 25-jarige synchroonzwemster uit Goirle is enkele weken geleden in het ziekenhuis opgenomen en kreeg de diagnose diabetes type 1. In de put zitten is echter niets voor haar. “Heel lang balen doe ik niet, daar los je niks mee op. Ik heb er ook helemaal geen tijd voor.”

Onlangs kreeg Noortje heel erg dorst en dronk ze liters water en sportdrank. Toch had ze constant een droge mond. Ook viel ze in korte tijd een aantal kilo af. “Via Team NL kon ik snel een bloedonderzoek inplannen en diezelfde avond kreeg ik de diagnose diabetes type 1 (suikerziekte). Ik werd direct met uitdrogingsverschijnselen opgenomen in het ziekenhuis.”

Eerdere jaren had Noortje wel vaker lichamelijke klachten. “Ik ben ooit flauwgevallen tijdens een trainingskamp. Ook heb ik momenten gehad dat ik met regelmaat moest overgeven. Ik dacht dat het door de stress en het vele sporten kwam, maar mogelijk dat ik dit nu kan linken aan suikerziekte. Ik hoop het wel, dan is dat mysterie opgelost. Er zijn vaker bloedonderzoeken geweest, maar omdat ik zo fit ben, gaf mijn lichaam eerder niet aan dat ik ziek was.”

Op Instagram deelde ze het nieuws en direct kwamen er veel reacties binnen bij de Goirlese. “In het begin wist ik echt niet wat er allemaal op me af zou komen. Door openhartig te zijn over mijn suikerziekte kreeg ik veel berichten uit alle hoeken, waaronder van topsporters met dezelfde diagnose zoals voormalig topvolleyballer Bas van de Goor, die een stichting voor mensen met diabetes heeft. Alle reacties hebben me al zoveel opgeleverd, want ik zit natuurlijk met veel vragen.”

Na een zilveren plak met haar tweelingzus Bregje op het WK synchroonzwemmen staat komende zomer de Olympische Spelen dikgedrukt in de agenda. “Er zijn diverse voorbeelden dat je als topsporter met diabetes type 1 op het hoogste niveau kunt uitkomen. Er zijn wel de nodige extra uitdagingen en je moet altijd goed voorbereid zijn. Het is fijn om te horen dat het niet per se heel veel negatieve gevolgen heeft.”

“Onze doelstelling is en blijft hetzelfde en dat is om goed te presteren in Parijs. Mijn lichaam heeft wel een klap gehad en ik heb wat ingeleverd. Ik verwacht vanaf volgende week weer volle bak te kunnen trainen om die achterstand weer snel in te gaan halen. Ik krijg sensoren op mijn lichaam die de suikerspiegel meten en ik spuit insuline. Het is dan de kunst om door te krijgen hoeveel ik moet gaan spuiten op welke dagen. Ik krijg goede begeleiding om de handleiding voor mijn lichaam uit te zoeken.”

Niet alleen fysiek is het een grote klap voor Noortje, maar ze bewijst nu ook mentaal sterk te zijn. “Ik heb sinds 2017 een schouderblessure gehad. In die tijd heb ik geleerd dat alles negatief bekijken je echt niet gaat helpen. Ongetwijfeld zal ik mindere dagen gaan krijgen, maar ik sta er positief in. Ik laat me nu inspireren door andere topsporters dat er veel mogelijk is. En hopelijk kan ik zelf een rolmodel worden voor anderen.”

https://www.omroepbrabant(...)-vlak-voor-de-spelen
Sporten is ook niet de oplossing.
  maandag 13 mei 2024 @ 09:14:38 #27
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_213544032
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 09:10 schreef Nober het volgende:
diabetes type 1
Volgens mij kun je aan type 1 weinig doen en is de oorzaak van type 2 toch wel altijd viesdik zijn.
  maandag 13 mei 2024 @ 09:14:54 #28
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_213544033
quote:
De soort doet er ook nog toe.

De wat vollere diabetici hebben vaak type 2.

Ik heb sinds de late 00's type 1, woog ervoor bijna niets (de eerste pakweg 30 jaar van m'n leven überhaupt bijna niets) en heb tegenwoordig een normaal gewicht.

En dat je, in het geval van type 1, ervóór al wat kunt merken: het was (in mijn geval) achteraf gezien idd een jaar of vijf het geval. Vaak dorst, maar dat weet ik altijd aan m'n voorliefde voor zoutjes.

quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 09:14 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Volgens mij kun je aan type 1 weinig doen en is de oorzaak van type 2 toch wel altijd viesdik zijn.
Type 1 = inderdaad gewoon pech.

[ Bericht 5% gewijzigd door Eightyone op 13-05-2024 11:17:28 ]
pi_213544299
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 08:16 schreef asco het volgende:
Ja goh. Een hoop mensen kunnen toch ook alleen nog maar met vreten bezig zijn? Het lijkt wel een obsessie. Stelletje varkens.
Waren ze nog maar met hun vreten bezig.
Vaak helpt het al om vanuit vers een maaltijd te maken, ipv een zwaar bewerkte substantie die lijkt op voedsel in de magnetron op te warmen.
  maandag 13 mei 2024 @ 10:14:38 #30
319979 Fok-it
All is well
pi_213544488
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 08:12 schreef ReplaR het volgende:
Gewoon minimaal 60 uur per week werken helpt.
Totaal geen stress dan inderdaad
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_213544606
Tsja, niet zo gek als je ziet dat artsen door sommigen beschuldigd worden van fatshamen als ze iets zeggen over de gezondheidsrisico's van overgewicht. Met van die idioten die een 'je mag mij niet wegen' briefje hebben.

Een medische wereld die op basis van ideologie deels is gaan beweren dat mensen met overgewicht er eigenlijk niets aan kunnen doen, want je weet de oorzaak niet (wat een enorme verdraaiing is van dat er ook enkelen zijn waarbij het niet komt door jezelf volproppen). En dat afvallen eigenlijk niet kan als je eenmaal obesitas hebt (hoe het dan sommigen wel is gelukt, Joost mag het weten).

Waarbij er fatfluencers zijn (seriously, WTF!). Waar modellen die ondergewicht hebben niet gebruikt mogen worden in reclames, maar het gebruik van modellen met obesitas wordt toegejuicht. Want zoals we weten is er een anorexia epidemie en geen obesitas epidemie... O, wacht even!

Om maar te zwijgen over bekende mensen die besloten om gezonder te gaan leven en zelfs bedreigd zijn omdat ze niet met al die gezondheidsrisico's willen dealen.

Dit allemaal om de voedselindustrie de hand boven het hoofd te houden, zodat zij veel geld kunnen verdienen, terwijl het ten koste gaat van de volksgezondheid, het milieu en dierenwelzijn.

Een groter probleem dan klimaatverandering als je het mij vraagt, maar over 10 jaar is het probleem nog groter en geen hond die er echt iets aan doet (ja een suikertax die alleen maar zorgt voor duurdere boodschappen).
  maandag 13 mei 2024 @ 10:51:56 #32
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_213544724
Dus bodypositivity is toch niet zo positief?

Surprisedpikachu.jpg
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  maandag 13 mei 2024 @ 10:54:59 #33
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_213544751
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 10:36 schreef VEM2012 het volgende:
Tsja, niet zo gek als je ziet dat artsen door sommigen beschuldigd worden van fatshamen als ze iets zeggen over de gezondheidsrisico's van overgewicht. Met van die idioten die een 'je mag mij niet wegen' briefje hebben.

Een medische wereld die op basis van ideologie deels is gaan beweren dat mensen met overgewicht er eigenlijk niets aan kunnen doen, want je weet de oorzaak niet (wat een enorme verdraaiing is van dat er ook enkelen zijn waarbij het niet komt door jezelf volproppen). En dat afvallen eigenlijk niet kan als je eenmaal obesitas hebt (hoe het dan sommigen wel is gelukt, Joost mag het weten).

Waarbij er fatfluencers zijn (seriously, WTF!). Waar modellen die ondergewicht hebben niet gebruikt mogen worden in reclames, maar het gebruik van modellen met obesitas wordt toegejuicht. Want zoals we weten is er een anorexia epidemie en geen obesitas epidemie... O, wacht even!

Om maar te zwijgen over bekende mensen die besloten om gezonder te gaan leven en zelfs bedreigd zijn omdat ze niet met al die gezondheidsrisico's willen dealen.

Dit allemaal om de voedselindustrie de hand boven het hoofd te houden, zodat zij veel geld kunnen verdienen, terwijl het ten koste gaat van de volksgezondheid, het milieu en dierenwelzijn.

Een groter probleem dan klimaatverandering als je het mij vraagt, maar over 10 jaar is het probleem nog groter en geen hond die er echt iets aan doet (ja een suikertax die alleen maar zorgt voor duurdere boodschappen).
Die trend is wel aan het teruglopen de laatste tijd. Natuurlijk, er zijn nog steeds mensen die dit riedeltje afdraaien, en sommigen zullen nooit veranderen, maar als je bijvoorbeeld naar recente catwalkshows kijkt zie je dat ook bijna geen enkel modehuis nog het token fat model rond heeft lopen. Een aantal obese influencers zijn overleden, veel zijn toch anders gaan eten en af gaan vallen vanwege hun gezondheid.
Op zich mooi.
pi_213544773
quote:

Tja, als deze bollo dik zijn al promoot in haar column...

https://www.volkskrant.nl(...)ps://www.google.com/

:')
pi_213544788
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 09:10 schreef Nober het volgende:
Diabetesdiagnose synchroonzwemster Noortje de Brouwer, vlak voor de Spelen
[..]
Sporten is ook niet de oplossing.
Type 1, type 2... Zal wel exact hetzelfde zijn, nietwaar?
pi_213544926
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 10:54 schreef herverwijderd het volgende:

[..]
Die trend is wel aan het teruglopen de laatste tijd. Natuurlijk, er zijn nog steeds mensen die dit riedeltje afdraaien, en sommigen zullen nooit veranderen, maar als je bijvoorbeeld naar recente catwalkshows kijkt zie je dat ook bijna geen enkel modehuis nog het token fat model rond heeft lopen. Een aantal obese influencers zijn overleden, veel zijn toch anders gaan eten en af gaan vallen vanwege hun gezondheid.
Op zich mooi.
Woke is over het hoogtepunt heen, dus de zichtbaarheid is minder. Maar het aantal gevallen van obesitas neemt nog steeds toe en het is ook vrij geaccepteerd. Als ik gewoon kijk op de school waar mijn kinderen zitten, dan is overgewicht doodnormaal. En mijn oudste heeft een beste vriendin die zichzelf altijd volpropt met ongezonde dingen en waarbij je dat ook goed ziet zeg maar, maar die komt dan uit zichzelf met opmerkingen als 'ja, ze is wel wat dik, maar daar kan ze niets aan doen'. Let wel: met haar heb ik het werkelijk nooit over het uiterlijk van haar vriendin, dus ik heb dan toch het idee dat dit soort zaken op school zo besproken worden.
pi_213544935
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 10:57 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Tja, als deze bollo dik zijn al promoot in haar column...

https://www.volkskrant.nl(...)ps://www.google.com/

:')
Verschrikkelijk mens vind ik haar. Echt walgelijk. En dan heb ik het niet over haar uiterlijk. Mentaal is ze door en door verrot.

In haar geval zou ik zeggen: blijf vooral ongezond leven. Hoe eerder ze niet meer kan schrijven, hoe beter.
  maandag 13 mei 2024 @ 11:13:56 #38
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_213544938
quote:

Er is geen medische autoriteit dat tegen gewichtsverlies adviseert of ontkent dat levensstijl interventie daar een rol in speelt. Niet de diabetesvereniging, niet de hartstichting, niet het kankerfonds, niet de RIVM en niet de ziekenhuizen.

Wat adviseren ze wel? Vermijdt sterk bewerkte producten en eet meer plantaardig.
I am a black hole shitting into the void
pi_213544972
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 11:13 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Er is geen medische autoriteit dat tegen gewichtsverlies adviseert of ontkent dat levensstijl interventie daar een rol in speelt. Niet de diabetesvereniging, niet de hartstichting, niet het kankerfonds, niet de RIVM en niet de ziekenhuizen.

Wat adviseren ze wel? Vermijdt sterk bewerkte producten en eet meer plantaardig.
Er zijn aardig wat onderzoekers die met hele dubieuze conclusies hierover zijn gekomen. Medici die verkondigen dat we de oorzaak niet weten, enz.

Ik heb nergens gezegd dat het om de gehele medische wereld gaat. Probleem is gewoon dat als je obees bent die ene boodschapper voldoende is om jezelf wijs te maken dat je gezond kan zijn met ieder gewicht (dit zijn echt teksten van sommige dubieuze medici).

Natuurlijk is sterk bewerkt voedsel het grootste probleem. Maar dat benoem ik vrij duidelijk dacht ik zo.
  maandag 13 mei 2024 @ 11:26:19 #40
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_213545031
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 11:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Er zijn aardig wat onderzoekers die met hele dubieuze conclusies hierover zijn gekomen. Medici die verkondigen dat we de oorzaak niet weten, enz.

Ik heb nergens gezegd dat het om de gehele medische wereld gaat. Probleem is gewoon dat als je obees bent die ene boodschapper voldoende is om jezelf wijs te maken dat je gezond kan zijn met ieder gewicht (dit zijn echt teksten van sommige dubieuze medici).

Natuurlijk is sterk bewerkt voedsel het grootste probleem. Maar dat benoem ik vrij duidelijk dacht ik zo.
'Er zijn aardig wat onderzoekers' zulke ongefundeerde uitspraken zijn onderdeel van het probleem. Voor elk standpunt is wel een wetenschapper te vinden die het verdedigd, zeker als dat een boodschap is die mensen graag willen horen ('Verzadigd vet is geen probleem!'). Het is gelul in de marge die veel te veel aandacht krijgt. De stand van de medische wetenschap en voedingswetenschap is consistent en saai: gezond eten en voldoende bewegen.
I am a black hole shitting into the void
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')