Wat maakt het voor een verlicht iemand uit wat een ander gelooft? Als jouw geloof correct is, dan keren we toch allen terug naar de eenheid, ongeacht wat iemand gelooft.quote:Op maandag 13 mei 2024 19:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, mijn ego probeert jouw ego niet te verslaan. Het probeert niet beter te zijn dan jij.
Het enige wat mij interesseert is de waarheid. Jouw mythologische boek doet de waarheid geweld aan, en daar verzet ik me tegen.
Iedereen is bang voor de doodquote:Op maandag 13 mei 2024 20:08 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Wat maakt het voor een verlicht iemand uit wat een ander gelooft? Als jouw geloof correct is, dan keren we toch allen terug naar de eenheid, ongeacht wat iemand gelooft.
Ik denk dat het vooral onzekerheid is. Ik heb jou op dit forum meegemaakt voordat je volledig in dit geloof bent opgegaan en weet dat je toen regelmatig liet doorschijnen dat het einde van "jouw" bestaan één van je grootste angsten is. En dat je uiterst aggressief werd als dat genoemd werd. Je bent bang om je geloof te verliezen, want het is je enige houvast aan het eeuwige leven, in welke vorm dan ook. Met die existentiële angst is niks mis en is zeker niet raar, maar anderen verwijten voor wat je zelf ook doet terwijl je beweert (semi-)verlicht te zijn, is dat wel. Dat totale gebrek aan (zelf)reflectie helpt ook niet, maar ik snap het wel, kritische reflectie leidt mogelijk tot twijfel... daarom keihard alle inconsistenties en dissonantie negeren.
Zelfs puur en alleen naar de teksten gekeken van de Bijbel, vind ik dit nogal een modern, te positieve interpretatie van het gehele boek. Om tot die conclusie te komen, moet je ten eerste al het oude testament volledig negeren.quote:Op maandag 13 mei 2024 20:42 schreef Panterjong het volgende:
Het christendom zie ik vooral als een oproep om de ander lief te hebben. De wonderlijke verhalen zijn bijzaak. Als christen leer je bewust te worden van de situatie van de ander en hulp te geven als er om gevraagd wordt.
Dit zeg ik even los van al de ellende, oorlogen, kindermisbruik, machtsmisbruik en dergelijke. Dat is een geheel andere discussie. In essentie gaat het bij het christendom om 'de oproep tot het liefhebben van de naaste'. In de bijbel geeft God hierin het voorbeeld door z'n eigen zoon te offeren. Jezus geeft het voorbeeld door dit offer te ondergaan. Zijn volgelingen in de bijbel geven het voorbeeld door alles achter te laten voor deze goede zaak. Even los van heel het rare gebeuren waarom dit allemaal op deze manier nodig zou zijn. Het gaat erom dat het liefdesdaden zijn om mensen te redden.
De bijbel helpt mensen bewust te worden naastenliefde te geven aan zij die het nodig hebben.
Ik besef dat het kort door de bocht is en dat er genoeg tegen in te brengen is. Maar de oproep tot naastenliefde (agape) is zeker een terugkerend thema in het Nieuwe Testament. Zo ver ik weet werd met de bijbel het begrip in de literaire geschiedenis zelfs geïntroduceerd.quote:Op maandag 13 mei 2024 21:51 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Zelfs puur en alleen naar de teksten gekeken van de Bijbel, vind ik dit nogal een modern, te positieve interpretatie van het gehele boek. Om tot die conclusie te komen, moet je ten eerste al het oude testament volledig negeren.
Ik vind het een duivelse misleiding die mensen opsluit in een fantasiewereld waarin je de grip op de realiteit en dus op jezelf beetje bij beetje kwijtraakt. Zo heb ik het zelf ook ervaren toen ik zelf dit soort dingen nog praktiseerde.quote:Op maandag 13 mei 2024 20:39 schreef GrumpyFish het volgende:
@:Ali_Kannibali
En heb je al veel geleerd over hindoeïsme, boeddhisme en bewustzijn?
Ik zeg niet dat ik het oneens ben met wat je hier schrijft, maar de ironie is dat vrijwel alles van toepassing is op hoe ik naar jouw interpretatie van het christendom kijk en naar de dingen die je hier hebt geschreven over je bekering (en, meer in het algemeen, naar Christelijke soteriologie als geheel). Namelijk: je hangt je hele leven op aan een bepaalde ervaring, je bevindt je in een gemeenschap met mensen die die "waarheid" delen, je verliest je steeds verder en blijft jezelf voor de gek houden op manieren die zo absurd zijn voor buitenstaanders maar waarvoor je zelf volslagen blind bent. Vandaar de paradoxale boeddhistische waarheid (sunyata/pratityasamutpada) waar ik veel sympathie voor heb: er is geen waarheid. Dingen bestaan slechts relatief, alles is contingent. Ik onderscheid dit scherp van vormen van mystiek zoals je die binnen sommige interpretaties van het hindoeïsme ziet (en in vormen van boeddhisme die m.i. afzien van deze sceptische kern). De lurker kan hier eventueel mijn uitleg van die concepten lezen.quote:Op maandag 13 mei 2024 23:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik vind het een duivelse misleiding die mensen opsluit in een fantasiewereld waarin je de grip op de realiteit en dus op jezelf beetje bij beetje kwijtraakt. Zo heb ik het zelf ook ervaren toen ik zelf dit soort dingen nog praktiseerde.
Ik vind ook dat dit heel duidelijk blijkt uit de duidelijke tegenstellingen die in een handomdraai worden rechtgepraat. Als A niet meer werkt, dan is B waar, en als B ook niet blijkt te werken, dan is A weer waar. En zo kun je alles rechtpraten.
En waar is het allemaal op gebaseerd? Een zintuiglijke ervaring. Je synapsen die op een bepaalde manier vuren.
Toen ik 16 of 17 was en ik met deze dingen bezig was, heb ik voor Nederlands op het VWO een boekbespreking moeten schrijven. Die deed ik over Hersenschimmen.
Ik was toen ook erg bezig met het brein: is het brein echt of is het slechts een manifestatie van bewustzijn en dus alleen daadwerkelijk relevant als je gelooft dat het relevant is. Kun je met genoeg overtuiging de beperkingen van je brein en je lichaam overstijgen.
Je moet wel tot absurde overtuigingen komen om het hele verhaal recht te praten. Dus dat het inderdaad wel degelijk mogelijk is om een volledig plastische wereld te ervaren die uit puur bewustzijn staat, als je maar genoeg gelooft dat het bewustzijn echt zo plastisch is en jij daar deel van uitmaakt.
Dus alles wat je in het leven tegenkomt/ervaart dat niet in overeenstemming is met je overtuigingen, kun je simpelweg afdoen moet 'je gelooft niet genoeg in het collectieve bewustijn, dit is je ego'. Of simpelweg dat je zelf de dingen in het leven onbewust hebt gecreëerd. Als je zo door het leven gaat, krijg je echt een hele rare kijk op de wereld. Je gaat echt geloven dat andere mensen manifestaties zijn van het collectieve bewustzijn dat je zelf bent. Als je iets op televisie ziet, denk je dat dat een reflectie is, een weergave van je eigen onbewuste gedachten waarmee je het collectieve bewustzijn hebt beïnvloed, en dat zich nu in jouw bewustzijn manifesteert. Dat je letterlijk de schepper van je wereld bent via je gedachten en dus co-creator met het bewustzijn/god. Dat is typisch psychose.
De optie dat het allemaal wellicht gewoon niet waar is, wordt bijna niet meer voor mogelijk gehouden. Want je hebt zo'n enorm sterke ervaring gehad en die voelt zo goed en fijn en waar, dat hij wel waar moet zijn.
Het is denk ik vooral erg moeilijk om zoiets los te laten omdat het je juist gevoelens van geborgenheid en liefde en euforie en hoop doet voelen.
Want wat is het alternatief?
Een harde, koude wereld, zonder hoop, zonder rechtvaardigheid.
Dus ik begrijp wel waarom mensen zich compleet kunnen verliezen in dit soort dingen en dat het extreem moeilijk is om eruit te komen op basis van de rede alleen.
Wat mij echter stoort is het gedrag van mensen die dit aanhangen. Die zijn ergere evangelisten dan ik en vaak niet op de meest leuke manier.
Het mag wat mij betreft dus best duidelijk zijn dat dit hele geloofsysteem van de drogredenen aan elkaar hangt.
Hier zat ik natuurlijk al op te wachten.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 01:23 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik het oneens ben met wat je hier schrijft, maar de ironie is dat vrijwel alles van toepassing is op hoe ik naar jouw interpretatie van het christendom kijk en naar de dingen die je hier hebt geschreven over je bekering (en, meer in het algemeen, naar Christelijke soteriologie als geheel). Namelijk: je hangt je hele leven op aan een bepaalde ervaring, je bevindt je in een gemeenschap met mensen die die "waarheid" delen, je verliest je steeds verder en blijft jezelf voor de gek houden op manieren die zo absurd zijn voor buitenstaanders maar waarvoor je zelf volslagen blind bent. Vandaar de paradoxale boeddhistische waarheid (sunyata/pratityasamutpada) waar ik veel sympathie voor heb: er is geen waarheid. Dingen bestaan slechts relatief, alles is contingent. Ik onderscheid dit scherp van vormen van mystiek zoals je die binnen sommige interpretaties van het hindoeïsme ziet (en in vormen van boeddhisme die m.i. afzien van deze sceptische kern). De lurker kan hier eventueel mijn uitleg van die concepten lezen.
Zie tevens post #64.
Het is hoe dan ook geloof en daarmee net zo duivels of flauwekul als je het Hindoeïsme, Boeddhisme en bewustzijn toedicht.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 01:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hier zat ik natuurlijk al op te wachten.
Ik ga hier nu niet uitwijden natuurlijk, want het topic gaat niet over mij.
Ik heb een uitgebreid topic geopend over bijbelprofetie en alles wat daarmee samenhangt. Voor mij is dat een heel andere basis om te geloven dan puur en alleen op bass van een alternatieve staat van bewustzijn waarin je iets ervaart dat erg overtuigend is.
Alles is geloof of ongeloof.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 02:17 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Het is hoe dan ook geloof en daarmee net zo duivels of flauwekul als je het Hindoeïsme, Boeddhisme en bewustzijn toedicht.
Waarbij we kunnen afvragen of ongeloof wel bestaat.quote:
say no more..quote:Op dinsdag 14 mei 2024 09:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Overigens heeft deze theorie over het bewustzijn van Libertarisch (en anderen) eigenlijk heel veel gemeen met het Christelijke geloof.
Beide gaan uit van het volgende:
- De mensheid is afgescheiden van God (door de zonde / door het ego)
- God is almachtig, perfect, liefde
- Vereniging met God vindt plaats via een dood (kruisiging met Jezus en wederopstanding / egodood)
- Met genoeg geloof is alles mogelijk (geloof genoeg en je kunt deze berg verzetten / geloof genoeg en de fysieke realiteit speelt geen rol meer)
- Je trots staat in de weg en moet worden vernederd (via lijden / via besef van hoe dom je bent in de egodood)
Dus waar zit het hem verschil in?
Het zijn twee totaal compleet andere paden naar God.
In het ene ga je via een andere persoon, Jezus Christus. Er is vergeving voor zonden nodig. Zonde is overtreding van Gods wet.
In het andere heb je geen vergeving voor zonden nodig. Er is geen wet, er is alleen ego. Je hoeft je alleen te beseffen dat dit ego een illusie is om met God te worden verzoend. Je wordt gered door je kennis.
Dus in het ene systeem ben je afhankelijk van iemand anders voor je redding en dien je je aan God te onderwerpen.
In het andere systeem ben je zelf verantwoordelijk voor je redding en ben je aan niets en niemand onderworpen. Je creëert je eigen religie.
Natuurlijk zijn er specifieke stromingen met moraliteit en regels en dergelijke. Maar die zijn niet inherent aan die hele bewustzijnstheorie.
Het belangrijkste verschil is dus Jezus Christus. In het Christelijk geloof is die God en krijg je het leven van hem.
IIn het andere systeem ben je zelf god en doe je niet onder voor Jezus Christus. Je kunt hetzelfde godsbewustzijn als hem krijgen. Je bent zelf al onderdeel van het leven.
De vraag wordt dan dus: wie is de ware Jezus Christus.
Een manifestatie van het collectieve bewustzijn met een zeer verlichte toestand, of God geïncarneerd in een mensenlichaam om de zonden van de wereld op zich te nemen, te sterven, uit de dood op te staan en zo verzoening voor de mensheid met God te bieden.
En om die keuze te maken, zijn de profeties over Jezus Christus zo belangrijk, met name die van Daniël waarin de exacte komst van de messias tot op het jaar nauwkeurig wordt voorzegd (niet voorspeld, voorzegd).
Als die profetie klopt, en als Jezus dus daadwerkelijk de messias was, en als die geschriften daadwerkelijk geïnspireerd zijn, dan maakt dat al het verschil.
Deze claim is onjuist.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 09:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
In het Christelijk geloof is die God en krijg je het leven van hem.
De ware Jezus Christus of de versie die van hem gemaakt is?quote:De vraag wordt dan dus: wie is de ware Jezus Christus.
Als je dit soort dingen gelooft dan zou je dat met argumenten moeten onderbouwen. Dat heb je in heel je epistel over de vermeende waarzeggerij in de bijbel nog steeds niet gedaan.quote:En om die keuze te maken, zijn de profeties over Jezus Christus zo belangrijk, met name die van Daniël waarin de exacte komst van de messias tot op het jaar nauwkeurig wordt voorzegd (niet voorspeld, voorzegd).
Die docu die ik deelde zou wel interessant kunnen zijn. Ik weet dat een aantal Christenen 'm verwerpen, maar het verklaart waarom een regionaal populaire messias uit die tijden een regionaal populaire messias kon worden. Als er iets is wat de cirkel op een vrij logische down-to-earth verklaring sluit, is het deze.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 10:29 schreef Panterjong het volgende:
ls je zou zeggen dat in het Christelijk geloof, in Jezus, God naar ons toegekomen is dan klopt het wel.
Vervalst? Waarom vervalst? In een doorsnee dorpsbieb staan hele planken vol met boeken die qua inhoud verzonnen, sciencefiction of surrealistisch zijn. T/m verzonnen (auto-)biografieën aan toe.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 11:23 schreef Alarmonoff het volgende:
De bijbel zegt dat Jezus God in het vlees is en dat dit geinpireerde woorden van God zijn, zwart op wit, als het niet waar is dan is het vervalst, veel mensen denken het laatste, waarom is het dan vervalst?
Volgens sommige bronnen krijgen katholieke priesters ook te horen dat Jezus zijn wijsheid in India heeft opgedaan.quote:
Het is geschreven als universele waarheid.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 11:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Vervalst? Waarom vervalst? In een doorsnee dorpsbieb staan hele planken vol met boeken die qua inhoud verzonnen, sciencefiction of surrealistisch zijn. T/m verzonnen (auto-)biografieën aan toe.
Dan spreekt niemand over "vervalsingen". Gaat hem om een doorsnee boek met verzinsels zoals de bijbel en je prikt er doorheen, heet het een "vervalsing"?
Koran heeft als hoofddoel: het kruis verijdelen en de zegen van Isaac wegnemen en aan Ismael gevenquote:Op dinsdag 14 mei 2024 11:42 schreef Beathoven het volgende:
“De bijbel” kan ook weinig claimen. Bij de Koran wordt gedaan alsof Mohammed de woorden rechtstreeks van God ontving. Maar de bijbel is voor een groot deel een illusie van verslaglegging door derden en compositie en hercompositie. Al is het wel weer de vraag hoe het scheppingsverhaal is opgetekend dan.
Het is antieke joodse mythologiequote:Op dinsdag 14 mei 2024 11:42 schreef Beathoven het volgende:
“De bijbel” kan ook weinig claimen. Bij de Koran wordt gedaan alsof Mohammed de woorden rechtstreeks van God ontving. Maar de bijbel is voor een groot deel een illusie van verslaglegging door derden en compositie en hercompositie. Al is het wel weer de vraag hoe het scheppingsverhaal is opgetekend dan.
Ik kan natuurlijk niet in elke post elke nuance van de duizenden Christelijke kerken in acht nemen.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 10:29 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Deze claim is onjuist.
Veel stromingen zien Jezus niet als God.
Als je zou zeggen dat in het Christelijk geloof, in Jezus, God naar ons toegekomen is dan klopt het wel.
Ik zei 'de ware'. Degene die echt heeft bestaan, en echt uit de dood zou zijn opgestaan als je daarin gelooft.quote:De ware Jezus Christus of de versie die van hem gemaakt is?
Hoezo heb ik dat niet gedaan. Ik heb daar meerdere stukken aan gewijd. Van de start van de berekening van de tijdsperiode tot wanneer die eindigt. Dat jij er niet in gelooft wil niet zeggen dat ik niets onderbouwd heb. Jouw persoonlijke opinies zijn geen maatstaf voor wat onderbouwd is en wat niet. Verwar die twee niet met elkaar om mij vervolgens weer te beschuldigen van dingen die niet waar zijn.quote:Als je dit soort dingen gelooft dan zou je dat met argumenten moeten onderbouwen. Dat heb je in heel je epistel over de vermeende waarzeggerij in de bijbel nog steeds niet gedaan.
Vanuit de christologie van de stroming waarbij je aangesloten zit gesproken snap ik het allemaal wel wat je zegt. Bijbelse fundering is er echter niet tot nauwelijks.
Tja, sommige christenen geloven niet in een rationale verklaring en voegen dino’s aan de bijbel toe. Voor mij bewijst de documentaire in elk geval al heel lang dat er een stoffelijke Jezus was als mens. Het goddelijke koop ik er niet bij, maar dat wist je.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 11:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Volgens sommige bronnen krijgen katholieke priesters ook te horen dat Jezus zijn wijsheid in India heeft opgedaan.
Ik geloof daar zelf geen bal van. Maar mysticisme, of het nu Christelijk of oosters is, leidt wel altijd tot hetzelfde soort ideeën en praktijken, en die hebben weinig tot niets met de leer van Jezus zoals in de bijbel uiteengezet te maken.
Een hoger bewustzijnsniveau, door meditatie ontwikkeld, is simpelweg een superieure bestaansvorm.quote:Op maandag 13 mei 2024 23:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je moet wel tot absurde overtuigingen komen om het hele verhaal recht te praten. Dus dat het inderdaad wel degelijk mogelijk is om een volledig plastische wereld te ervaren die uit puur bewustzijn staat, als je maar genoeg gelooft dat het bewustzijn echt zo plastisch is en jij daar deel van uitmaakt.
Dus alles wat je in het leven tegenkomt/ervaart dat niet in overeenstemming is met je overtuigingen, kun je simpelweg afdoen moet 'je gelooft niet genoeg in het collectieve bewustijn, dit is je ego'. Of simpelweg dat je zelf de dingen in het leven onbewust hebt gecreëerd. Als je zo door het leven gaat, krijg je echt een hele rare kijk op de wereld. Je gaat echt geloven dat andere mensen manifestaties zijn van het collectieve bewustzijn dat je zelf bent. Als je iets op televisie ziet, denk je dat dat een reflectie is, een weergave van je eigen onbewuste gedachten waarmee je het collectieve bewustzijn hebt beïnvloed, en dat zich nu in jouw bewustzijn manifesteert. Dat je letterlijk de schepper van je wereld bent via je gedachten en dus co-creator met het bewustzijn/god. Dat is typisch psychose.
De optie dat het allemaal wellicht gewoon niet waar is, wordt bijna niet meer voor mogelijk gehouden. Want je hebt zo'n enorm sterke ervaring gehad en die voelt zo goed en fijn en waar, dat hij wel waar moet zijn.
Het is denk ik vooral erg moeilijk om zoiets los te laten omdat het je juist gevoelens van geborgenheid en liefde en euforie en hoop doet voelen.
Want wat is het alternatief?
Een harde, koude wereld, zonder hoop, zonder rechtvaardigheid.
Dus ik begrijp wel waarom mensen zich compleet kunnen verliezen in dit soort dingen en dat het extreem moeilijk is om eruit te komen op basis van de rede alleen.
Wat mij echter stoort is het gedrag van mensen die dit aanhangen. Die zijn ergere evangelisten dan ik en vaak niet op de meest leuke manier.
Het mag wat mij betreft dus best duidelijk zijn dat dit hele geloofsysteem van de drogredenen aan elkaar hangt.
Er is uberhaupt geen fysieke realiteit, het onderscheid tussen 'fysiek' en 'mentaal' is een illusie wat gecreeerd wordt door het denkende brein.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 09:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Overigens heeft deze theorie over het bewustzijn van Libertarisch (en anderen) eigenlijk heel veel gemeen met het Christelijke geloof.
Beide gaan uit van het volgende:
- De mensheid is afgescheiden van God (door de zonde / door het ego)
- God is almachtig, perfect, liefde
- Vereniging met God vindt plaats via een dood (kruisiging met Jezus en wederopstanding / egodood)
- Met genoeg geloof is alles mogelijk (geloof genoeg en je kunt deze berg verzetten / geloof genoeg en de fysieke realiteit speelt geen rol meer)
- Je trots staat in de weg en moet worden vernederd (via lijden / via besef van hoe dom je bent in de egodood)
Ik weet dat je dat gelooft.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 11:49 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Er is uberhaupt geen fysieke realiteit, het onderscheid tussen 'fysiek' en 'mentaal' is een illusie wat gecreeerd wordt door het denkende brein.
caught in a landslidequote:Op dinsdag 14 mei 2024 11:49 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Er is uberhaupt geen fysieke realiteit, het onderscheid tussen 'fysiek' en 'mentaal' is een illusie wat gecreeerd wordt door het denkende brein.
Meditatie zit niet tussen droom en wakker, het is een hogere alertheid. Het is zeg maar extra-wakker.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 11:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik weet dat je dat gelooft.
Het is echter een onhoudbare hypothese die je niet kunt bewijzen. Er zijn natuurwetten waarvan we nooit hebben geobserveerd dat ze veranderen. Dat wijst erop dat de realiteit wel degelijk fysieke kenmerken heeft, en niet dat alles een plastisch bewustzijn is zonder vaste vorm of kenmerken. De enige manieren om dat te ervaren, is als je droomt. En mediteren en alternatieve staten van bewustzijn zijn dan ook niet verrassend een staat tussen droom en wakker zijn.
Nee, het is een staat van half wakker waarin je niet kritisch kunt nadenken, net zoals je ook zeer overtuigd kunt zijn van de realiteit van een droom en daarin doodsangsten kunt uitstaan terwijl je gewoon ligt te maffen in je bed.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 11:55 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Meditatie zit niet tussen droom en wakker, het is een hogere alertheid. Het is zeg maar extra-wakker.
Dit is toch straightforward theorie en logica, er is voor zover wij weten niks buiten bewustzijn. Het idee van een realiteit buiten bewustzijn is gewoon een denkfout van het menselijke brein.quote:Maar er is nooit iets buiten bewustzijn geobserveerd he. Dus alles dat wij weten over de 'fysieke' wereld is een bewuste ervaring.
De natuurwetten gelden objectief voor iedereen hetzelfde, maar het speelt zich af binnen bewustzijn. Niet buiten bewustzijnquote:Op dinsdag 14 mei 2024 11:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
We hebben meetinstrumenten ontwikkeld om dingen te observeren die buiten ieder individu zelf liggen. Daardoor is het mogelijk om objectieve uitspraken te doen over de realiteit waar iedereen zich bij neer moet leggen om in harmonie met de realiteit te leven. Daarom springen de meeste mensen niet van een gebouw af bijvoorbeeld, met de overtuiging dat ze kunnen vliegen.
Je hebt geen hypothetisch 'bewustzijn' nodig om de fysieke realiteit te verklaren.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:02 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De natuurwetten gelden objectief voor iedereen hetzelfde, maar het speelt zich af binnen bewustzijn. Niet buiten bewustzijn
Om de één of andere reden maakt het brein de denkfout dat objectief gelijk staat aan onafhankelijk van bewustzijn.
Op zich best komisch
De 'fysieke' werkelijkheid is een concept van het menselijk brein, geen realiteit.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je hebt geen hypothetisch 'bewustzijn' nodig om de fysieke realiteit te verklaren.
Dat is wensdenken waardoor je alleen maar tegen problemen aanloopt.
Ik heb weer heel wat bijgeleerd dit topicquote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:26 schreef Antideeltje.. het volgende:
Ali begint met een suggestieve vraag, Libertarisch trapt erin en vervolgens gaat het 3 of 4 pagina's daarover.
Nee, jij verwart je subjectieve beleving van de realiteit die je brein produceert en die je ervaart met de fysieke realiteit die buiten je brein en lichaam is.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:30 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De 'fysieke' werkelijkheid is een concept van het menselijk brein, geen realiteit.
Maar je kunt de subjectiviteit niet wegnemen, omdat alles dat je waarneemt met meetinstrumenten een ervaring in bewustzijn is.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, jij verwart je subjectieve beleving van de realiteit die je brein produceert en die je ervaart met de fysieke realiteit die buiten je brein en lichaam is.
Daarom hebben we meetinstrumenten ontwikkeld om die subjectiviteit weg te nemen.
Dat is de basis van empirische wetenschap.
Als dat waar zou zijn, zouden instrumenten constant andere dingen meten op basis van de meter. Immers zou die met zijn bewustzijn actief het instrument en hetgeen dat wordt gemeten beïnvloeden.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:39 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Maar je kunt de subjectiviteit niet wegnemen, omdat alles dat je waarneemt met meetinstrument een ervaring in bewustzijn is.
Nee, want er is maar één bewustzijn. Jouw bewustzijn en mijn bewustzijn zijn identiek, niet gescheiden.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als dat waar zou zijn, zouden instrumenten constant andere dingen meten op basis van de meter. Immers zou die met zijn bewustzijn actief het instrument en hetgeen dat wordt gemeten beïnvloeden.
Waarom ervaar je dit dan alleen in een alternatieve staat van bewustzijn waarin je kritische denkvermogen ernstig verzwakt is?quote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:44 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, want er is maar één bewustzijn. Jouw bewustzijn en mijn bewustzijn zijn identiek, niet gescheiden.
Hierdoor is een objectieve wereld met bewustzijn als fundament mogelijk.
De denkfout die onverlichte mensen maken is dat hun bewustzijn individueel is, in plaats van collectief.
De inhoud van je bewustzijn (gedachtes, gevoelens, dromen, meningen) is individueel, maar het bewustzijn an sich is universeel.
En de simpele fout om het bewustzijn voor individueel aan te zien in plaats van collectief heeft geleid tot de grap dat de hele westerse cultuur gebaseerd is op een fundamentele misvatting ( de misvatting dat objectief gelijk staat aan onafhankelijk van bewustzijn).
Omdat de mens wil weten wat de waarheid van het leven is.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom ervaar je dit dan alleen in een alternatieve staat van bewustzijn waarin je kritische denkvermogen ernstig verzwakt is?
Waarom heeft niemand in de wereld ooit behoefte aan dit soort ideeën om normaal als een mens te leven?
Er is niemand die opstaat en zegt: goh, vandaag moet ik toch echt gaan geloven dat ik geen individu ben, maar slechts onderdeel van niet-fysieke bewustzijnssoep en mijn fysieke licaham eigenlijk niet bestaat.
Meestal staat men op en denkt: 'ik heb honger'. Of 'ik moet naar de wc'.
Welk achterlijk bewustzijn zou zoiets verzinnen als het allemaal een illusie is?
Welk bewustzijn zou zichzelf wijsmaken dat het geen bewustzijn is?
Nu doe je precies hetzelfde als wat je mij verwijt.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:02 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Omdat de mens wil weten wat de waarheid van het leven is.
Sommigen komen met de Bijbel, sommigen komen met universeel bewustzijn...
Nee het bewustzijn is collectief maar de inhoud is individueel. Jij bent hetzelfde bewustzijn als ik maar met andere gedachtes en gevoelens etc.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nu doe je precies hetzelfde als wat mij verwijt.
INEENS, spontaan als het goed uitkomt, is dat bewustzijn ineens NIET meer collectief en allesomvattend.
Nee, dan introduceren we, heel handig, een APARTE entiteit met een APARTE wil die niet in overeenstemming handelt met het bewustzijn: de 'mens'.
Net zoals je dit eerder deed met 'het brein'.
Alles is bewustzijn, totdat het Libertarisch niet goed meer uitkomt om zijn verhaal recht te breien. Dan is er ineens een ANDERE entiteit nodig die onafhankelijk handelt van dat bewustzijn en tegendraads handelt.
En onder die aparte realiteit schaart hij ALLES wat niet overeenkomt met zijn vooringenomen ideeën over de realiteit. Die aparte entiteit is simpelweg een leugenachtige bron die ter plekke kan worden verzonnen om alles te verklaren wat indruist tegen zijn ideeën.
Dit trucje heb je nou al meerdere keren uitgehaald.
Wat is het verschil tussen 'het bewustzijn' en 'de inhoud van het bewustzijn'?quote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:06 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee het bewustzijn is collectief maar de inhoud is individueel. Jij bent hetzelfde bewustzijn als ik maar met andere gedachtes en gevoelens etc.
Vanuit het perspectief van de INHOUD van bewustzijn zijn er wel aparte entiteiten.
Dat zou je wel moeten doen aangezien je claim anders niet klopt.quote:Op [quote]dinsdag 14 mei 2024 11:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik kan natuurlijk niet in elke post elke nuance van de duizenden Christelijke kerken in acht nemen.
Veruit de meeste schat ik zo geloven wel degelijk in de goddelijkheid van Jezus. Er zijn er maar een paar die dit in hun eigen doctrines ontkennen, zoals de getuigen van Jehovah. Veruit de meeste grotere stromingen, Katholiek, Orthodox en protestants, hangen deze overtuiging gewoon aan.
Je hebt zeker van alles onderbouwd. Maar echte argumentatie heb ik niet gezien. Meer gepuzzel om de bijbel aan te laten sluiten bij het gedachtegoed van de gemeente waarbij je aangesloten zit. Dat heeft niets met mijn persoonlijke maatstaf te maken. Gepuzzel omdat je redenen hebt om iets te geloven is wat anders dan het gebruik van argumentatie.quote:Hoezo heb ik dat niet gedaan. Ik heb daar meerdere stukken aan gewijd. Van de start van de berekening van de tijdsperiode tot wanneer die eindigt. Dat jij er niet in gelooft wil niet zeggen dat ik niets onderbouwd heb. Jouw persoonlijke opinies zijn geen maatstaf voor wat onderbouwd is en wat niet. Verwar die twee niet met elkaar om mij vervolgens weer te beschuldigen van dingen die niet waar zijn.
Het is ook een zeer bekende profetie die vele andere kerken dan de mijne geloven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |