abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213556909
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 10:29 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Deze claim is onjuist.
Veel stromingen zien Jezus niet als God.
Als je zou zeggen dat in het Christelijk geloof, in Jezus, God naar ons toegekomen is dan klopt het wel.
Ik kan natuurlijk niet in elke post elke nuance van de duizenden Christelijke kerken in acht nemen.

Veruit de meeste schat ik zo geloven wel degelijk in de goddelijkheid van Jezus. Er zijn er maar een paar die dit in hun eigen doctrines ontkennen, zoals de getuigen van Jehovah. Veruit de meeste grotere stromingen, Katholiek, Orthodox en protestants, hangen deze overtuiging gewoon aan.

quote:
De ware Jezus Christus of de versie die van hem gemaakt is?
Ik zei 'de ware'. Degene die echt heeft bestaan, en echt uit de dood zou zijn opgestaan als je daarin gelooft.

quote:
Als je dit soort dingen gelooft dan zou je dat met argumenten moeten onderbouwen. Dat heb je in heel je epistel over de vermeende waarzeggerij in de bijbel nog steeds niet gedaan.

Vanuit de christologie van de stroming waarbij je aangesloten zit gesproken snap ik het allemaal wel wat je zegt. Bijbelse fundering is er echter niet tot nauwelijks.
Hoezo heb ik dat niet gedaan. Ik heb daar meerdere stukken aan gewijd. Van de start van de berekening van de tijdsperiode tot wanneer die eindigt. Dat jij er niet in gelooft wil niet zeggen dat ik niets onderbouwd heb. Jouw persoonlijke opinies zijn geen maatstaf voor wat onderbouwd is en wat niet. Verwar die twee niet met elkaar om mij vervolgens weer te beschuldigen van dingen die niet waar zijn.

Het is ook een zeer bekende profetie die vele andere kerken dan de mijne geloven.
pi_213556936
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 11:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Volgens sommige bronnen krijgen katholieke priesters ook te horen dat Jezus zijn wijsheid in India heeft opgedaan.

Ik geloof daar zelf geen bal van. Maar mysticisme, of het nu Christelijk of oosters is, leidt wel altijd tot hetzelfde soort ideeën en praktijken, en die hebben weinig tot niets met de leer van Jezus zoals in de bijbel uiteengezet te maken.
Tja, sommige christenen geloven niet in een rationale verklaring en voegen dino’s aan de bijbel toe. Voor mij bewijst de documentaire in elk geval al heel lang dat er een stoffelijke Jezus was als mens. Het goddelijke koop ik er niet bij, maar dat wist je.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 11:48:21 #128
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213556944
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 23:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Je moet wel tot absurde overtuigingen komen om het hele verhaal recht te praten. Dus dat het inderdaad wel degelijk mogelijk is om een volledig plastische wereld te ervaren die uit puur bewustzijn staat, als je maar genoeg gelooft dat het bewustzijn echt zo plastisch is en jij daar deel van uitmaakt.

Dus alles wat je in het leven tegenkomt/ervaart dat niet in overeenstemming is met je overtuigingen, kun je simpelweg afdoen moet 'je gelooft niet genoeg in het collectieve bewustijn, dit is je ego'. Of simpelweg dat je zelf de dingen in het leven onbewust hebt gecreëerd. Als je zo door het leven gaat, krijg je echt een hele rare kijk op de wereld. Je gaat echt geloven dat andere mensen manifestaties zijn van het collectieve bewustzijn dat je zelf bent. Als je iets op televisie ziet, denk je dat dat een reflectie is, een weergave van je eigen onbewuste gedachten waarmee je het collectieve bewustzijn hebt beïnvloed, en dat zich nu in jouw bewustzijn manifesteert. Dat je letterlijk de schepper van je wereld bent via je gedachten en dus co-creator met het bewustzijn/god. Dat is typisch psychose.

De optie dat het allemaal wellicht gewoon niet waar is, wordt bijna niet meer voor mogelijk gehouden. Want je hebt zo'n enorm sterke ervaring gehad en die voelt zo goed en fijn en waar, dat hij wel waar moet zijn.

Het is denk ik vooral erg moeilijk om zoiets los te laten omdat het je juist gevoelens van geborgenheid en liefde en euforie en hoop doet voelen.

Want wat is het alternatief?

Een harde, koude wereld, zonder hoop, zonder rechtvaardigheid.

Dus ik begrijp wel waarom mensen zich compleet kunnen verliezen in dit soort dingen en dat het extreem moeilijk is om eruit te komen op basis van de rede alleen.

Wat mij echter stoort is het gedrag van mensen die dit aanhangen. Die zijn ergere evangelisten dan ik en vaak niet op de meest leuke manier.

Het mag wat mij betreft dus best duidelijk zijn dat dit hele geloofsysteem van de drogredenen aan elkaar hangt.
Een hoger bewustzijnsniveau, door meditatie ontwikkeld, is simpelweg een superieure bestaansvorm.
Je ziet de realiteit zoals het is, en dat heeft dus niks met geloof te maken.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 11:49:48 #129
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213556962
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 09:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Overigens heeft deze theorie over het bewustzijn van Libertarisch (en anderen) eigenlijk heel veel gemeen met het Christelijke geloof.

Beide gaan uit van het volgende:

- De mensheid is afgescheiden van God (door de zonde / door het ego)
- God is almachtig, perfect, liefde
- Vereniging met God vindt plaats via een dood (kruisiging met Jezus en wederopstanding / egodood)
- Met genoeg geloof is alles mogelijk (geloof genoeg en je kunt deze berg verzetten / geloof genoeg en de fysieke realiteit speelt geen rol meer)
- Je trots staat in de weg en moet worden vernederd (via lijden / via besef van hoe dom je bent in de egodood)

Er is uberhaupt geen fysieke realiteit, het onderscheid tussen 'fysiek' en 'mentaal' is een illusie wat gecreeerd wordt door het denkende brein.
pi_213556997
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 11:49 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Er is uberhaupt geen fysieke realiteit, het onderscheid tussen 'fysiek' en 'mentaal' is een illusie wat gecreeerd wordt door het denkende brein.
Ik weet dat je dat gelooft.

Het is echter een onhoudbare hypothese die je niet kunt bewijzen. Er zijn natuurwetten waarvan we nooit hebben geobserveerd dat ze veranderen. Dat wijst erop dat de realiteit wel degelijk fysieke kenmerken heeft, en niet dat alles een plastisch bewustzijn is zonder vaste vorm of kenmerken. De enige manieren om dat te ervaren, is als je droomt. En mediteren en alternatieve staten van bewustzijn zijn dan ook niet verrassend een staat tussen droom en wakker zijn die je zelf opwekt door je brein te manipuleren.

Naast dat je dit niet kunt bewijzen, is het ook onmogelijk om op die manier te leven. Want of je het nu wil of niet, als jij voor je baas moet werken, of voor je klant, of naar school moet, of moet eten, dan onderwerp je jezelf aan de fysieke realiteit waarin we allemaal leven. Die kun je niet zomaar even ontstijgen.
pi_213557009
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 11:49 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
caught in a landslide
no escape from reality
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  dinsdag 14 mei 2024 @ 11:55:34 #132
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213557022
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 11:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik weet dat je dat gelooft.

Het is echter een onhoudbare hypothese die je niet kunt bewijzen. Er zijn natuurwetten waarvan we nooit hebben geobserveerd dat ze veranderen. Dat wijst erop dat de realiteit wel degelijk fysieke kenmerken heeft, en niet dat alles een plastisch bewustzijn is zonder vaste vorm of kenmerken. De enige manieren om dat te ervaren, is als je droomt. En mediteren en alternatieve staten van bewustzijn zijn dan ook niet verrassend een staat tussen droom en wakker zijn.
Meditatie zit niet tussen droom en wakker, het is een hogere alertheid. Het is zeg maar extra-wakker.

Maar er is nooit iets buiten bewustzijn geobserveerd he. Dus alles dat wij weten over de 'fysieke' wereld is een bewuste ervaring.

Dit is toch straightforward theorie en logica, er is voor zover wij weten niks buiten bewustzijn. Het idee van een realiteit buiten bewustzijn is gewoon een denkfout van het menselijke brein.
pi_213557047
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 11:55 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Meditatie zit niet tussen droom en wakker, het is een hogere alertheid. Het is zeg maar extra-wakker.
Nee, het is een staat van half wakker waarin je niet kritisch kunt nadenken, net zoals je ook zeer overtuigd kunt zijn van de realiteit van een droom en daarin doodsangsten kunt uitstaan terwijl je gewoon ligt te maffen in je bed.

quote:
Maar er is nooit iets buiten bewustzijn geobserveerd he. Dus alles dat wij weten over de 'fysieke' wereld is een bewuste ervaring.
Dit is toch straightforward theorie en logica, er is voor zover wij weten niks buiten bewustzijn. Het idee van een realiteit buiten bewustzijn is gewoon een denkfout van het menselijke brein.
[/quote]

We hebben meetinstrumenten ontwikkeld om dingen te observeren die buiten ieder individu zelf liggen. Daardoor is het mogelijk om objectieve uitspraken te doen over de realiteit waar iedereen zich bij neer moet leggen om in harmonie met de realiteit te leven. Daarom springen de meeste mensen niet van een gebouw af bijvoorbeeld, met de overtuiging dat ze kunnen vliegen.
pi_213557052
Er was overigens gewoon de zijderoute die naar India liep vanuit de regio’s die Jezus in de bijbel bezocht. Daar ging heel veel verkeer van mensen en goederen overheen. Een Messias zal geen uitzondering zijn geweest.

Ik vind de verklaring dat Jezus er was, lang weg was en weer terugkwam als monnik vanuit de zijderoute ook veel aannemelijker dan dat hij alle kennis al in zich droeg.

Het is ook niet zo dat we van de eerste schiermonniken hier uit Frankrijk zeiden dat ze van bovenaf gestuurd waren. Ook al zagen zij dat natuurlijk wel zo.

Wat ook zo is, is dat de zwangerschap zonder (vermeend) geslachtsverkeer een teken van een uitverkorene kon zijn en de “wijzen uit het oosten” het ook vanuit die boeddhistische leer zo zagen. Daarin zat weinig vanuit de Joodse traditie in.

[ Bericht 5% gewijzigd door Beathoven op 14-05-2024 12:06:57 ]
  dinsdag 14 mei 2024 @ 12:02:52 #135
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213557078
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 11:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:

We hebben meetinstrumenten ontwikkeld om dingen te observeren die buiten ieder individu zelf liggen. Daardoor is het mogelijk om objectieve uitspraken te doen over de realiteit waar iedereen zich bij neer moet leggen om in harmonie met de realiteit te leven. Daarom springen de meeste mensen niet van een gebouw af bijvoorbeeld, met de overtuiging dat ze kunnen vliegen.
De natuurwetten gelden objectief voor iedereen hetzelfde, maar het speelt zich af binnen bewustzijn. Niet buiten bewustzijn ;)

Om de één of andere reden maakt het brein de denkfout dat objectief gelijk staat aan onafhankelijk van bewustzijn.

Op zich best komisch
pi_213557268
Ali begint met een suggestieve vraag, Libertarisch trapt erin en vervolgens gaat het 3 of 4 pagina's daarover.
pi_213557272
Het komt imo hierop neer:

1 Koningen 19
11 Maar Hij zei [tegen Elia]: Ga naar buiten en ga op de berg staan, voor het aangezicht van de Heere. En zie, de Heere ging voorbij, en een grote en sterke wind, die bergen spleet en rotsen in stukken brak, voor het aangezicht van de Heere uit. Maar de Heere was niet in de wind. Na deze wind kwam er een aardbeving, maar de Heere was ook niet in de aardbeving.
12 Op de aardbeving volgde een vuur, maar de Heere was ook niet in het vuur. En na het vuur kwam het suizen van een zachte stilte.
13 En het gebeurde, toen Elia dat hoorde, dat hij zijn gezicht met zijn mantel omwikkelde, naar buiten ging en in de ingang van de grot bleef staan. En zie, een stem kwam tot hem, die zei: Wat doet u hier, Elia?

Het vinden van "God"/hogere in stilte.
pi_213557277
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 12:02 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De natuurwetten gelden objectief voor iedereen hetzelfde, maar het speelt zich af binnen bewustzijn. Niet buiten bewustzijn ;)

Om de één of andere reden maakt het brein de denkfout dat objectief gelijk staat aan onafhankelijk van bewustzijn.

Op zich best komisch
Je hebt geen hypothetisch 'bewustzijn' nodig om de fysieke realiteit te verklaren.

Dat is wensdenken waardoor je alleen maar tegen problemen aanloopt.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 12:30:00 #139
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213557285
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 12:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je hebt geen hypothetisch 'bewustzijn' nodig om de fysieke realiteit te verklaren.

Dat is wensdenken waardoor je alleen maar tegen problemen aanloopt.
De 'fysieke' werkelijkheid is een concept van het menselijk brein, geen realiteit.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 12:31:18 #140
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213557295
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 12:26 schreef Antideeltje.. het volgende:
Ali begint met een suggestieve vraag, Libertarisch trapt erin en vervolgens gaat het 3 of 4 pagina's daarover.
Ik heb weer heel wat bijgeleerd dit topic ^O^

Ik ben weer flink tevreden over mijn productiviteit.
pi_213557324
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 12:30 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De 'fysieke' werkelijkheid is een concept van het menselijk brein, geen realiteit.
Nee, jij verwart je subjectieve beleving van de realiteit die je brein produceert en die je ervaart met de fysieke realiteit die buiten je brein en lichaam is.

Daarom hebben we meetinstrumenten ontwikkeld om die subjectiviteit weg te nemen.

Dat is de basis van empirische wetenschap.

Je lichaam is een geheel aan sensoren, systemen en mechanismen om in de fysieke realiteit te bestaan en erin te bewegen.

Met meditatie en dergelijke keer je de boel om: het is niet de realiteit die een werkelijke impact op jouw lichaam maakt, maar je gaat geloven dat jij de realiteit schept.

Dat kan alleen maar tot problemen leiden, want je lichaam is gemaakt om in harmonie te leven met de fysieke realiteit waarin het zich bevindt, en zich daar constant aan aan te passen.

Daarom ga je zweten als het warm wordt, en krijg je kippenvel als het koud wordt. Daardoor word je moe als je moet rusten, voel je honger als je energie nodig hebt, gaat je hart sneller kloppen om zuurstof naar je spieren te brengen als je moet rennen.

Je lichaam is een fantastische machine met een ongelooflijke drang naar overleven in een fysieke realiteit waarin het constant onder aanval is door allerlei indringers en krachten.

Zodra je dat lichaam ernstig beschadigt, heeft dat blijvende gevolgen voor je functioneren.

Als je een pin door je hoofd in je hersens steekt, is de kans groot dat je doodgaat.

Als je je oog uitsteekt, kun je niet meer in 3D zien.

Als je een hersenbloeding krijgt, kun je vaak niet meer normaal praten.

Al die fysieke systemen zijn realiteit en dat lichaam is aan jou toevertrouwd om er goed voor te zorgen, zodat je er goede dingen mee kunt doen voor anderen.

Het beste voor een mens is dus om volledig geaard te zijn in de realiteit waarin hij leeft, om er zo op de beste manier mee om te gaan.

Geloven dat je zelf de schepper van het universum bent door je subjectieve bewustzijnservaring te verwarren met het hele universum en de boel dus om te draaien, is daar niet de beste methode voor IMO.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 12:39:43 #142
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213557361
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 12:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee, jij verwart je subjectieve beleving van de realiteit die je brein produceert en die je ervaart met de fysieke realiteit die buiten je brein en lichaam is.

Daarom hebben we meetinstrumenten ontwikkeld om die subjectiviteit weg te nemen.

Dat is de basis van empirische wetenschap.

Maar je kunt de subjectiviteit niet wegnemen, omdat alles dat je waarneemt met meetinstrumenten een ervaring in bewustzijn is.
pi_213557385
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 12:39 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Maar je kunt de subjectiviteit niet wegnemen, omdat alles dat je waarneemt met meetinstrument een ervaring in bewustzijn is.
Als dat waar zou zijn, zouden instrumenten constant andere dingen meten op basis van de meter. Immers zou die met zijn bewustzijn actief het instrument en hetgeen dat wordt gemeten beïnvloeden.

En als dat niet constant zou zijn, zouden er op zijn minst voorbeelden moeten zijn waarin dit is voorgekomen. En die zijn er niet.

Er is dus simpelweg geen enkele reden om dit aan te nemen, behalve persoonlijke bias op basis van een subjectieve overtuiging die je hebt opgedaan in een subjectieve staat van bewustzijn, en die je vervolgens onterecht extrapoleert naar de hele realiteit.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 12:44:51 #144
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213557422
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 12:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Als dat waar zou zijn, zouden instrumenten constant andere dingen meten op basis van de meter. Immers zou die met zijn bewustzijn actief het instrument en hetgeen dat wordt gemeten beïnvloeden.
Nee, want er is maar één bewustzijn. Jouw bewustzijn en mijn bewustzijn zijn identiek, niet gescheiden.
Hierdoor is een objectieve wereld met bewustzijn als fundament mogelijk.
De denkfout die onverlichte mensen maken is dat hun bewustzijn individueel is, in plaats van collectief.
De inhoud van je bewustzijn (gedachtes, gevoelens, dromen, meningen) is individueel, maar het bewustzijn an sich is universeel.

En de simpele fout om het bewustzijn voor individueel aan te zien in plaats van collectief heeft geleid tot de grap dat de hele westerse cultuur gebaseerd is op een fundamentele misvatting ( de misvatting dat objectief gelijk staat aan onafhankelijk van bewustzijn).
pi_213557574
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 12:44 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, want er is maar één bewustzijn. Jouw bewustzijn en mijn bewustzijn zijn identiek, niet gescheiden.
Hierdoor is een objectieve wereld met bewustzijn als fundament mogelijk.
De denkfout die onverlichte mensen maken is dat hun bewustzijn individueel is, in plaats van collectief.
De inhoud van je bewustzijn (gedachtes, gevoelens, dromen, meningen) is individueel, maar het bewustzijn an sich is universeel.

En de simpele fout om het bewustzijn voor individueel aan te zien in plaats van collectief heeft geleid tot de grap dat de hele westerse cultuur gebaseerd is op een fundamentele misvatting ( de misvatting dat objectief gelijk staat aan onafhankelijk van bewustzijn).
Waarom ervaar je dit dan alleen in een alternatieve staat van bewustzijn waarin je kritische denkvermogen ernstig verzwakt is?

Waarom heeft niemand in de wereld ooit behoefte aan dit soort ideeën om normaal als een mens te leven?

Er is niemand die opstaat en zegt: goh, vandaag moet ik toch echt gaan geloven dat ik geen individu ben, maar slechts onderdeel van niet-fysieke bewustzijnssoep en mijn fysieke licaham eigenlijk niet bestaat.

Meestal staat men op en denkt: 'ik heb honger'. Of 'ik moet naar de wc'.

Welk achterlijk bewustzijn zou zoiets verzinnen als het allemaal een illusie is?

Welk bewustzijn zou zichzelf wijsmaken dat het geen bewustzijn is?

En hoe is welke andere informatie van dat bewustzijn dan ook een betrouwbare bron om de realiteit te kennen?
  dinsdag 14 mei 2024 @ 13:02:17 #146
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213557615
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 12:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Waarom ervaar je dit dan alleen in een alternatieve staat van bewustzijn waarin je kritische denkvermogen ernstig verzwakt is?

Waarom heeft niemand in de wereld ooit behoefte aan dit soort ideeën om normaal als een mens te leven?

Er is niemand die opstaat en zegt: goh, vandaag moet ik toch echt gaan geloven dat ik geen individu ben, maar slechts onderdeel van niet-fysieke bewustzijnssoep en mijn fysieke licaham eigenlijk niet bestaat.

Meestal staat men op en denkt: 'ik heb honger'. Of 'ik moet naar de wc'.

Welk achterlijk bewustzijn zou zoiets verzinnen als het allemaal een illusie is?

Welk bewustzijn zou zichzelf wijsmaken dat het geen bewustzijn is?
Omdat de mens wil weten wat de waarheid van het leven is.

Sommigen komen met de Bijbel, anderen komen met universeel bewustzijn...
pi_213557645
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 13:02 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Omdat de mens wil weten wat de waarheid van het leven is.

Sommigen komen met de Bijbel, sommigen komen met universeel bewustzijn...
Nu doe je precies hetzelfde als wat je mij verwijt.

INEENS, spontaan als het goed uitkomt, is dat bewustzijn NIET meer collectief en allesomvattend.

Nee, dan introduceren we, heel handig, een APARTE entiteit met een APARTE wil die niet in overeenstemming handelt met het bewustzijn: de 'mens'.

Net zoals je dit eerder deed met 'het brein'.

Alles is bewustzijn, totdat het Libertarisch niet goed meer uitkomt om zijn verhaal recht te breien. Dan is er ineens een ANDERE entiteit nodig die onafhankelijk handelt van dat bewustzijn en tegendraads handelt.

En onder die aparte entiteit schaart hij ALLES wat niet overeenkomt met zijn vooringenomen ideeën over de realiteit. Die aparte entiteit is simpelweg een leugenachtige bron die ter plekke kan worden verzonnen om alles te verklaren wat indruist tegen zijn ideeën.

Dit trucje heb je nou al meerdere keren uitgehaald.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 14-05-2024 13:10:22 ]
  dinsdag 14 mei 2024 @ 13:06:55 #148
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213557665
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 13:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nu doe je precies hetzelfde als wat mij verwijt.

INEENS, spontaan als het goed uitkomt, is dat bewustzijn ineens NIET meer collectief en allesomvattend.

Nee, dan introduceren we, heel handig, een APARTE entiteit met een APARTE wil die niet in overeenstemming handelt met het bewustzijn: de 'mens'.

Net zoals je dit eerder deed met 'het brein'.

Alles is bewustzijn, totdat het Libertarisch niet goed meer uitkomt om zijn verhaal recht te breien. Dan is er ineens een ANDERE entiteit nodig die onafhankelijk handelt van dat bewustzijn en tegendraads handelt.

En onder die aparte realiteit schaart hij ALLES wat niet overeenkomt met zijn vooringenomen ideeën over de realiteit. Die aparte entiteit is simpelweg een leugenachtige bron die ter plekke kan worden verzonnen om alles te verklaren wat indruist tegen zijn ideeën.

Dit trucje heb je nou al meerdere keren uitgehaald.
Nee het bewustzijn is collectief maar de inhoud is individueel. Jij bent hetzelfde bewustzijn als ik maar met andere gedachtes en gevoelens etc.

Vanuit het perspectief van de INHOUD van bewustzijn zijn er wel aparte entiteiten.
pi_213557676
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 13:06 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee het bewustzijn is collectief maar de inhoud is individueel. Jij bent hetzelfde bewustzijn als ik maar met andere gedachtes en gevoelens etc.

Vanuit het perspectief van de INHOUD van bewustzijn zijn er wel aparte entiteiten.
Wat is het verschil tussen 'het bewustzijn' en 'de inhoud van het bewustzijn'?

Is er een verschil tussen 'het brein' en 'de inhoud van het brein'?

Welke karakteristieken heeft 'het bewustzijn' en welke andere karakteristieken heeft 'de inhoud van het bewustzijn'?

Wat is de bron van 'het bewustzijn' en wat is de bron van de 'inhoud van het bewustzijn'?

Als het bewustzijn en de inhoud van het bewustzijn compleet tegenstrijdig zijn, wat is dan de oorzaak van die tegenstrijdigheid?
  dinsdag 14 mei 2024 @ 13:17:36 #150
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_213557752
quote:
0s.gif Op [quote]dinsdag 14 mei 2024 11:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik kan natuurlijk niet in elke post elke nuance van de duizenden Christelijke kerken in acht nemen.

Veruit de meeste schat ik zo geloven wel degelijk in de goddelijkheid van Jezus. Er zijn er maar een paar die dit in hun eigen doctrines ontkennen, zoals de getuigen van Jehovah. Veruit de meeste grotere stromingen, Katholiek, Orthodox en protestants, hangen deze overtuiging gewoon aan.
Dat zou je wel moeten doen aangezien je claim anders niet klopt.

Bij Lutheranen, de protestantse kerk, remonstranten en oud-katholieken geldt niet dat zij Jezus als God zien. Misschien zit ik er naast maar ik ken die kerken erg goed. Een groot deel van m'n leven gekerkt. Zij bidden bijvoorbeeld niet tot Jezus. Iets wat ze bijvoorbeeld bij evangelische gemeenten wel doen. Zij zingen niet dat God, Jezus is. Zij preken niet dat God, Jezus is. En ook spreken zij geen geloofsbelijdenis uit dat God, Jezus is.

[..]
Ik zei 'de ware'. Degene die echt heeft bestaan, en echt uit de dood zou zijn opgestaan als je daarin gelooft.
[..]

Ja precies. Als je daar in gelooft. Dat is dan jouw persoonlijke Jezus. Jouw ware Jezus. Dat is harstikke fijn natuurlijk.

Bij de ware Jezus denk ik zelf aan een eventuele historische persoon.

quote:
Hoezo heb ik dat niet gedaan. Ik heb daar meerdere stukken aan gewijd. Van de start van de berekening van de tijdsperiode tot wanneer die eindigt. Dat jij er niet in gelooft wil niet zeggen dat ik niets onderbouwd heb. Jouw persoonlijke opinies zijn geen maatstaf voor wat onderbouwd is en wat niet. Verwar die twee niet met elkaar om mij vervolgens weer te beschuldigen van dingen die niet waar zijn.

Het is ook een zeer bekende profetie die vele andere kerken dan de mijne geloven.
Je hebt zeker van alles onderbouwd. Maar echte argumentatie heb ik niet gezien. Meer gepuzzel om de bijbel aan te laten sluiten bij het gedachtegoed van de gemeente waarbij je aangesloten zit. Dat heeft niets met mijn persoonlijke maatstaf te maken. Gepuzzel omdat je redenen hebt om iets te geloven is wat anders dan het gebruik van argumentatie.

Het scharen achter een groep is een drogreden.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')