“The Big Bang was no ‘sound bang’ “quote:Op zondag 26 mei 2024 15:37 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Het ontstaan van het universum is ongrijpbaar voor het menselijk bewustzijn, de wetenschap heeft het grijpbaar gemaakt met wat theorieën, hoewel big beng een katholiek verzinsel is.
Wat een ratjetoe van woordenquote:Oersjoep is een communistisch verzinsel. Maakt dat het juist of is het geloof, geloof in data en de huidige interpretatie ervan?
Schrijf jij de speeches voor Caroline van der Plas ofzo?quote:De aarde en inhoud is gemaakt op 6 dagen, niet tijdens 6 dagen. 'en de aarde bacht voort ...', er is dus ruimte voor natuurlijke selectie, hoewel er een nieuwe ontdekking is gedaan waaruit blijkt dat natuurlijke selectie helemaal niet hzo random is als ze aannamen, dat kan grote consequenties hebben. Epigenetica bewijst het erven van verkregen eigenschappen. De nek van een giraffe bijvoorbeeld is lang door de stressors.
You catch the dreft.quote:Op zondag 26 mei 2024 15:46 schreef Beathoven het volgende:
[..]
“The Big Bang was no ‘sound bang’ “
[..]
Wat een ratjetoe van woorden
[..]
Schrijf jij de speeches voor Caroline van der Plas ofzo?
Ja, maar het belangrijkste punt is dat de fundamentele realiteit bewustzijn is i.p.v. materie. Dat veranderd alles.quote:Op zondag 26 mei 2024 15:41 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Geloof je in een door bewustzijn gedreven schepping en evolutie?
Daarom doe je een beroep op wetenschap om het scheppingsverhaal te ontkrachten, maar je gelooft er zelf niet in.quote:Op zondag 26 mei 2024 15:56 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, maar het belangrijkste punt is dat de fundamentele realiteit bewustzijn is i.p.v. materie. Dat veranderd alles.
Wetenschap gaat prima samen met mijn wereldbeeld, het enige verschil is dat ik geen denkfout maak door de fundamentele realiteit buiten het bewustzijn te plaatsen.quote:Op zondag 26 mei 2024 15:58 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Daarom doe je een beroep op wetenschap om het scheppingsverhaal te ontkrachten, maar je gelooft er zelf niet in.
Massa is bevroren licht, daarom kan het niet sneller dan licht.
De schepping of onstaansgeschiedenis ligt buiten het bereik van je bewustzijn. Je bewustzijn maakt er deel van uit en leeft erin.quote:Op zondag 26 mei 2024 16:13 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Wetenschap gaat prima samen met mijn wereldbeeld, het enige verschil is dat ik geen denkfout maak door de fundamentele realiteit buiten het bewustzijn te plaatsen.
Oneens, het bewustzijn is er geen deel van. Het is primair, zonder bewustzijn zou niks bestaan.quote:Op zondag 26 mei 2024 16:22 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
De schepping of onstaansgeschiedenis ligt buiten het bereik van je bewustzijn. Je bewustzijn maakt er deel van uit en leeft erin.
Zonder schepping zouden er geen schepsels met bewustzijn zijn zijn.quote:Op zondag 26 mei 2024 16:26 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Oneens, het bewustzijn is er geen deel van. Het is primair, zonder bewustzijn zou niks bestaan.
Zonder bewustzijn zou er geen schepping zijnquote:Op zondag 26 mei 2024 16:28 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Zonder schepping zouden er geen schepsels met bewustzijn zijn zijn.
Dat zou ik jammer vinden. Ik (meelezend atheïst) vind je bijdragen wel interessant.quote:Op zondag 26 mei 2024 09:42 schreef Vincent_student het volgende:
Ik ben weg uit dit topic. Blijkbaar is het teveel gevraagd dat er gewoon respectvol wordt omgegaan met een topic. Het is een serieus topic.
Saaie riedeltje? Ik heb ontdekt dat jouw wereldbeeld niet klopt...quote:Op zondag 26 mei 2024 18:28 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dat zou ik jammer vinden. Ik (meelezend atheïst) vind je bijdragen wel interessant.
Zou het niet beter zijn om Libertarisch te negeren, niet te reageren op de saaie riedel die hij bij voortduring afdraait?
Dat je je eraan ergert snap ik heel goed, maar - zoals gezegd - niet op reageren. Heeft geen zin.
Die dag komt als een dief in de nacht voor degenen die slapen en niet opletten:quote:Op zaterdag 25 mei 2024 15:28 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Over de laatste dagen gesproken, en de laatste dag. Er zijn er al heel veel die al voorspellen welke dag dat zal zijn. Maar volgens mij hebben die mensen de bijbel niet goed gelezen. Want daar staat in dat die dag zal komen als een dief in de nacht. Zelfs Jezus vertelde dat hij niet weet wanneer die dag komt (alleen de vader weet het). Dus waar al die sekteleden al die kennis vandaan halen, geen idee.
En er is trouwens nog iets:
Ik noem die laatste dag altijd de Betelgeuze van de bijbel. Betelgeuze is grote rode reuzenster in het sterrenbeeld Orion die aan het einde van zijn leven is. Kranten als de Telegraaf melden maar wat graag dat die ster iedere dag kan ontploffen. Maar dat is helemaal niet waar, want het is algemeen bekend dat Betelgeuze nog in het Wolf-Rayet-stadium moet komen, en dat gaat tienduizenden, honderdduizenden jaren duren.
Zo is het ook met de laatse dag, de dag des oordeels. In de bijbel staat dat eerst het duizendjarig vrederrijk komt. Satan wordt in die tijd opgesloten en daarna weer losgelaten. Die mag nog één keer tekeer gaan en daarna komt pas de dag des oordeels. Dat duizendjarig vredesrijk is nog niet geweest, dus we moeten nog minstens duizend jaar wachten.
Ik insinueerde niet je motivaties te kennen. Wat ik zeg is dat je dit topic leest omdat dit de boodschap is voor deze tijd.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 22:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Frappant, dat hoorde ik 40 jaar geleden ook al. Er is echter niets gebeurd of veranderd. Dus wat is nou kenmerkend??
[..]
Wederom: frappant. Frappant dat je mijn motivatie kent.
Mijn werkelijke motivatie is dat de grootste schik heb om je onzinverhalen die je aan elkaar probeert te breien terwijl ik zelf uit die hoek kom en dus de irrealiteit ervan ken.
Mar 13:32 Maar van dien dag en die ure weet niemand, noch de engelen die in den hemel zijn, noch de Zoon, dan de Vader.quote:Op maandag 27 mei 2024 00:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat 'ook de zoon niet' komt niet voor in alle vertalingen.
Jij verheft jouw mening boven die van hem omdat er een boek is?quote:Op zondag 26 mei 2024 09:42 schreef Vincent_student het volgende:
Ik ben weg uit dit topic. Blijkbaar is het teveel gevraagd dat er gewoon respectvol wordt omgegaan met een topic. Het is een serieus topic.
Je mag best je mening uiten in dit topic natuurlijk.quote:Op zondag 26 mei 2024 23:08 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Saaie riedeltje? Ik heb ontdekt dat jouw wereldbeeld niet klopt...
Jawel, maar niet richting de voorstellingen in Openbaringen, laat staan volgens een, zogenaamde, profetie.quote:Op maandag 27 mei 2024 00:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Verder ben ik het niet met je eens dat er de laatste 40 jaar niets is veranderd. De wereld is in 40 jaar compleet veranderd, op revolutionaire wijze.
Het is dus plots-klap-boem?quote:Op maandag 27 mei 2024 01:54 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Mar 13:32 Maar van dien dag en die ure weet niemand, noch de engelen die in den hemel zijn, noch de Zoon, dan de Vader.
Vergelijkingen met satan of hoer kunnen dan wel weer wel.quote:Op maandag 27 mei 2024 09:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wees respectvol
Dit houdt in dat je niet onnodig grievende en kwetsende opmerkingen plaatst jegens gelovigen, ongelovigen of anders-gelovigen. F&L is voor zowel gelovigen als niet-gelovigen. Houdt daar rekening mee! Opmerkingen als Iedereen die in God gelooft is een sukkel of Ongelovigen zijn honden en verdere vergelijkingen tussen (on)gelovigen en geesteszieken, daar zitten we niet op te wachten. Ze voegen niets toe aan de discussie, en helpen alleen maar om een topic hopeloos te laten ontsporen. In het bijzonder zijn nazi-vergelijkingen niet gewenst.
Ik blijf in principe altijd respectvol en inhoudelijk. Het probleem is dat mensen persoonlijk worden als ik mijn ongezouten mening geef. Mensen kunnen het niet laten om er een persoonlijke ego-strijd van te maken. En als ik word vernederd en beledigd dan sla ik meestal terug.quote:Op maandag 27 mei 2024 09:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je mag best je mening uiten in dit topic natuurlijk.
Het probleem met je bijdragen is dat ze nooit over het daadwerkelijke onderwerp van het topic gaan.
Dit topic gaat over bijbelprofetie. Wat nevendiscussies zijn prima, maar het is niet de bedoeling dat je hier maar alles en iedereen afzeikt en intussen jouw persoonlijke filosofische overtuigingen gaat zitten spuien. Niemand die dit leest met interesse voor bijbelprofetie, zit daar op te wachten.
Je bent hier al vaker op aangesproken door meerdere mensen. Het getuigt van weinig respect voor dit forum en de mensen die er gebruik van maken dat je hier maar door mee blijft gaan. Ook jouw reactie in het feedback-topic 'dan moet je niet reageren' is zeer kinderachtig.
Ik heb een speciaal topic geopend waar jij en anderen helemaal los kunnen over hindoeisme en dergelijke.
Post je dingen daar, en doe hier on topic mee. Dat zouden heel veel mensen zeer op prijs stellen.
Ter herinnering de forumregels:
Wees respectvol
Dit houdt in dat je niet onnodig grievende en kwetsende opmerkingen plaatst jegens gelovigen, ongelovigen of anders-gelovigen. F&L is voor zowel gelovigen als niet-gelovigen. Houdt daar rekening mee! Opmerkingen als Iedereen die in God gelooft is een sukkel of Ongelovigen zijn honden en verdere vergelijkingen tussen (on)gelovigen en geesteszieken, daar zitten we niet op te wachten. Ze voegen niets toe aan de discussie, en helpen alleen maar om een topic hopeloos te laten ontsporen. In het bijzonder zijn nazi-vergelijkingen niet gewenst.
Wees inhoudelijk
Juist niet.quote:Op maandag 27 mei 2024 10:49 schreef blomke het volgende:
[..]
Jawel, maar niet richting de voorstellingen in Openbaringen, laat staan volgens een, zogenaamde, profetie.
Integendeel, naar mate de samenleving meer en meer een technocratie wordt, blijken die voorstellingen uit de bijbel, volslagen onhoudbaar. In mijn perceptie ontstaat er niet zoiets als een eindtijd, maar uitsluitend een evolutie richting uitsterven.
Jouw mening beperkt zich over het algemeen tot one-liners die expliciet worden afgekeurd in de regels van dit subforum.quote:Op maandag 27 mei 2024 12:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik blijf in principe altijd respectvol en inhoudelijk. Het probleem is dat mensen persoonlijk worden als ik mijn ongezouten mening geef. Mensen kunnen het niet laten om er een persoonlijke ego-strijd van te maken. En als ik word vernederd en beledigd dan sla ik meestal terug.
Bijvoorbeeld als ik zeg dat ik vind dat westerse religie geen religie is maar mythologie, en dat alleen oosterse religie echte religie is. Dan zegt Hoatzin: ''je verkracht het topic met je offtopic onzin'', dat is gewoon een persoonlijk grievende opmerking. Of Vincent_Student begint mij mafkees te noemen, dan wordt het weer persoonlijk.
Zogenaamd inhoudelijke filosofische discussies vervallen elke keer weer in een ego-strijd. ''Je bent bang voor de dood'' etc...
Ik hou geen monologen, als er berichten van mij zijn dan zijn het meestal reacties op berichten van anderen.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jouw mening beperkt zich over het algemeen tot one-liners die expliciet worden afgekeurd in de regels van dit subforum.
Verder zitten er ook aardig wat persoonlijke aanvallen in over 'mongooltjes' en dergelijke.
Je bijdragen helpen gewoon niet om het onderwerp van het topic verder uit te diepen. En mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp van dit topic, hoeven niet elke 3 posts een bericht van jou te lezen waarin je alles maar onzin, een sprookjesboek en ego noemt, en je persoonlijke filosofie op zit te hemelen.
Heb daar toch gewoon een beetje begrip en respect voor.
Een one-liner is geen monoloog, maar een of een paar woorden of hoogstens een zinnetje.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:40 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik hou geen monologen, als er berichten van mij zijn dan zijn het meestal reacties op berichten van anderen.
Een vraag: waarom meng je je in christelijke discussies terwijl je het een onzin vindt? Ik vind Formule 1 een rotsport, dan ga ik hier ook niet in dit forum mengen in Formule I-discussies, daar hoor ik niet. Ik vind blowen iets verschrikkelijks. Ik ga ook niet naar coffeeshops om daar mijn mening lopen te verkondigen.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:40 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik hou geen monologen, als er berichten van mij zijn dan zijn het meestal reacties op berichten van anderen.
Ik geloof dat dit een publiek forum is. Als je alleen met christenen wilt discussiëren, neem dan een kijkje op https://forum.refoweb.nl/quote:Op maandag 27 mei 2024 20:20 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Een vraag: waarom meng je je in christelijke discussies terwijl je het een onzin vindt?
Het is een publiek forum en je bent van harte welkom om deel te nemen aan het topic, maar wel volgens de regels die hier al heel lang gelden.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:32 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik geloof dat dit een publiek forum is. Als je alleen met christenen wilt discussiëren, neem dan een kijkje op https://forum.refoweb.nl/
Dat is een van de vele interpretaties, vaak wordt vergeten dat het een boek van symbolen is, er staat ook dat het snel na het opschrijven zou geschieden, en de laatste belegering tot aan 70 past in het plaatje.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Juist niet.
De bijbel beschrijft nu juist een wereld aan het einde der tijden die alleen mogelijk is in een zeer geavanceerde technocratie met totale controle over zijn burgers, en dan specifiek over de capaciteit van die burgers om aan het economische leven deel te nemen.
Dat is alleen mogelijk met onze moderne technologie.
Ik denk dat die gebeurtenissen niet overeen kunnen komen met een systeem waarin ieder mens ter wereld gedwongen wordt om zich aan bepaalde praktijken te conformeren op straffe van economische uitsluiting. Dan moet je al die teksten met een korrel zout nemen.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:39 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Dat is een van de vele interpretaties, vaak wordt vergeten dat het een boek van symbolen is, er staat ook dat het snel na het opschrijven zou geschieden, en de laatste belegering tot aan 70 past in het plaatje.
Waar dan??quote:Op maandag 27 mei 2024 18:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Juist niet.
De bijbel beschrijft nu juist een wereld aan het einde der tijden die alleen mogelijk is in een zeer geavanceerde technocratie met totale controle over zijn burgers, en dan specifiek over de capaciteit van die burgers om aan het economische leven deel te nemen.
Rev 13:11-17quote:
Ik zie dus totaal geen enkele link met de hedendaagse technocratie, ICT of biotechnologie. Ook niet met Israel.quote:Op maandag 27 mei 2024 22:39 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Rev 13:11-17
(11) And I beheld another beast coming up out of the earth; and he had two horns like a lamb, and he spake as a dragon.
(12) And he exerciseth all the power of the first beast before him, and causeth the earth and them which dwell therein to worship the first beast, whose deadly wound was healed.
(13) And he doeth great wonders, so that he maketh fire come down from heaven on the earth in the sight of men,
(14) And deceiveth them that dwell on the earth by the means of those miracles which he had power to do in the sight of the beast; saying to them that dwell on the earth, that they should make an image to the beast, which had the wound by a sword, and did live.
(15) And he had power to give life unto the image of the beast, that the image of the beast should both speak, and cause that as many as would not worship the image of the beast should be killed.
(16) And he causeth all, both small and great, rich and poor, free and bond, to receive a mark in their right hand, or in their foreheads:
(17) And that no man might buy or sell, save he that had the mark, or the name of the beast, or the number of his name.
profetie is voor israel.
Dat kan dus net zo goed driehonderdvijfenzestigduizend jaar zijn? Of moeten we hier die duizend jaar wel letterlijk nemen?quote:Op maandag 27 mei 2024 00:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Na de duizend jaar keren zij in het nieuwe Jeruzalem terug op aarde
Vers 17 wordt het in gezien.quote:Op maandag 27 mei 2024 22:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik zie dus totaal geen enkele link met de hedendaagse technocratie, ICT of biotechnologie. Ook niet met Israel.
quote:
Fantasie?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 14:46 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
And that no man might buy or sell, save he that had the mark, or the name of the beast, or the number of his name.
Niet kunnen kopen en verkopen tenzij je aan een voorwaarde voldoet, maar hiermee wordt het kopen en verkopen letterlijk genomen en niet symbolisch of wat dan ook.quote:
Ja, goed maar het staat volslagen los van de hedendaagse realiteit qua technologie en Israel.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 15:09 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Niet kunnen kopen en verkopen tenzij je aan een voorwaarde voldoet, maar hiermee wordt het kopen en verkopen letterlijk genomen en niet symbolisch of wat dan ook.
Je kunt het projecteren op bijv cashless.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 15:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, goed maar het staat volslagen los van de hedendaagse realiteit qua technologie en Israel.
Ik zou het projecteren op een tatooshop waar je contant moet betalen.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 15:54 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Je kunt het projecteren op bijv cashless.
ja dat is indd een bekendequote:Op dinsdag 28 mei 2024 16:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik zou het projecteren op een tatooshop waar je contant moet betalen.
Jezus heeft Paulus persoonlijk geroepen op de weg van Jeruzalem naar Damascus.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 13:14 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Mattias verving Judas. Zie handelingen 1.
Voor wat betreft Paulus denk ik niet dat Jezus hem in z'n groepje had toegelaten. Zijn leer wijkt daarvoor te veel af. Hoewel dat best moeilijk te bepalen is gezien het vele latere redactionele werk in zijn brieven en het onterecht toekennen van Paulus als auteur van brieven die vanuit de traditie aan hem worden toegeschreven. Daarnaast is Jezus zoals hij wordt voorgesteld in het Nieuwe Testament uiteraard ook een aangepaste vorm van de historische Jezus. Met analyse kunnen we natuurlijk wel een end komen.
Ik geef jou de vrije ruimte verder. Van mij zul je geen last meer hebben.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:32 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik geloof dat dit een publiek forum is. Als je alleen met christenen wilt discussiëren, neem dan een kijkje op https://forum.refoweb.nl/
Dat zou kunnen, maar ik denk dat het in dit geval wel als een letterlijk jaar is bedoeld, omdat de 1000 jaar geen deel uitmaakt van de 2300 morgens en avonden van het visioen van Daniël die in 1844 eindigen.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 14:00 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat kan dus net zo goed driehonderdvijfenzestigduizend jaar zijn? Of moeten we hier die duizend jaar wel letterlijk nemen?
Niet als opvolger van 1 van de 12 apostelen. Daarvoor werd iemand uit de kring van Jezus gekozen. Geen buitenstaander. Dit proces staat gewoon duidelijk in Handelingen 1.quote:Op donderdag 30 mei 2024 16:39 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Jezus heeft Paulus persoonlijk geroepen op de weg van Jeruzalem naar Damascus.
Dat wijkt af van de tekst. In Handelingen 1 staat duidelijk de reden waarom Mattias kandidaat was om 1 van de 12 op te volgen. Hij behoorde tot de groep rondom Jezus. Het opvolgen van 1 van de 12 houdt uiteraard in dat je dan ook 1 van de 12 wordt. Dit wordt bevestigd in vers 25.quote:Mattias werd door het lot te werpen aangewezen, maar heeft mogelijk Jezus al die tijd niet gevolgd of hooguit vanaf een afstand geobserveerd.
Van de meeste apostelen is weinig bekend en er is niets tot hoogstens nauwelijks iets in de bijbel waarvan je met zekerheid kunt zeggen dat dit door 1 van de apostelen geschreven is. Je argument is daarom niet zo sterk.quote:En Paulus werd de apostel van de heiden genoemd.
Van mattias is weinig bekend en staat ook praktisch niks beschreven wat hij verder nog gedaan heeft.
Als Mattias werkelijk zo belangrijk was, waren er wel boeken van hem verschenen in de bijbel of in ieder geval brieven die hij geschreven heeft.
Het lijkt er vooral op dat Paulus op een schandalige manier een nieuwe godsdienst heeft gecreëerd die door latere schrijvers en redacties verder ontwikkelt is waarvan Jezus gewalgd zou hebben.quote:Het is veel aannemelijker dat Paulus de 12e apostel is, aangezien het evangelie uiteindelijk ook naar de heiden gegaan is. oftewel een ieder die geen Jood is vanuit de bijbel gezien, jij en ik (tenzij jij van joodse afkomst bent) zijn vanuit de bijbel gezien heidenen.
aaah ok ...logisch...quote:Op donderdag 30 mei 2024 18:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, maar ik denk dat het in dit geval wel als een letterlijk jaar is bedoeld, omdat de 1000 jaar geen deel uitmaakt van de 2300 morgens en avonden van het visioen van Daniël die in 1844 eindigen.
En van Petrus!. Niet voor niets had Paulus ruzie met Petrus. De laatste had van Jezus zèlf gehoord dat hij alleen was gekomen om de kinderen Israëls te redden. Dat paste niet in het evangelie van Paulus en daarom is Petrus "weggeschreven" uit Handelingen. (Handelingen 12). Daarna wordt er met geen woord meer over hem gerept.quote:Op donderdag 30 mei 2024 18:59 schreef Panterjong het volgende:
Immers het geloof van Paulus (de uitvinder van het Christendom) moet geheel anders geweest zijn dan het geloof van de Jezus (een Jood in hart en nieren).
Effe lekker kersenplukken.quote:Op donderdag 30 mei 2024 18:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, maar ik denk dat het in dit geval wel als een letterlijk jaar is bedoeld, omdat de 1000 jaar geen deel uitmaakt van de 2300 morgens en avonden van het visioen van Daniël die in 1844 eindigen.
Dat was zeer waarschijnlijk een epileptische aanval.quote:Op donderdag 30 mei 2024 16:39 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Jezus heeft Paulus persoonlijk geroepen op de weg van Jeruzalem naar Damascus.
Over jezus is ook niet veel geschreven (ja, pas ver na zijn dood), doch heeft heel wat teweeg gebracht.quote:Op donderdag 30 mei 2024 16:39 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Mattias werd door het lot te werpen aangewezen, maar heeft mogelijk Jezus al die tijd niet gevolgd of hooguit vanaf een afstand geobserveerd.
...........
Van mattias is weinig bekend en staat ook praktisch niks beschreven wat hij verder nog gedaan heeft.
Als Mattias werkelijk zo belangrijk was, waren er wel boeken van hem verschenen in de bijbel of in ieder geval brieven die hij geschreven heeft.
Precies wat ik dacht! De RK- en evangelische kerken maken er handig gebruik van om hun leden te knechten.quote:Op donderdag 30 mei 2024 18:59 schreef Panterjong het volgende:
Het claimen van het apostelschap door Paulus zie ik eerder als een middel waarmee autoriteit gegeven wordt om het geloof te kunnen hervormen. Immers het geloof van Paulus (de uitvinder van het Christendom) moet geheel anders geweest zijn dan het geloof van de Jezus (een Jood in hart en nieren).
Daarbij komt dat het erop lijkt dat, aan de hand van het werk van Paulus, de schrijver van Handelingen met het verhaal over diens roeping extra autoriteit aan Paulus z'n handelen heeft willen geven.
[..]
Het lijkt er vooral op dat Paulus op een schandalige manier een nieuwe godsdienst heeft gecreëerd die door latere schrijvers en redacties verder ontwikkelt is waarvan Jezus gewalgd zou hebben.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |