Bron? En vooral dat tweede deel. Volgens mij echt te verwaarlozen.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 00:32 schreef ipa84 het volgende:
[..]
De gevangenissen zijn ze ook wel doorheen. Daar zitten nu vooral tegenstanders van het regime die je juist niet onder de wapens wilt brengen.
https://www.rferl.org/a/r(...)kraine/32889797.htmlquote:Op zaterdag 4 mei 2024 01:17 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Bron? En vooral dat tweede deel. Volgens mij echt te verwaarlozen.
Daar komt nog eens bij dat rusland een oorlogseconomie heeft. Al het geld gaat nu naar de oorlog en niet meer naar de welvaart van de bevolking. Wat krijg je dan: hetzelfde als in de jaren 90: een welvaartsvlucht naar het rijke westen.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 00:32 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ik snap ook niet zo goed waarom mensen roepen dat Rusland dit wel even een paar jaar vol gaat houden. Even puur gekeken naar manpower klopt het dat ze in het voordeel zijn ten opzichten van Oekrane. Maar Rusland heeft ongeveer dezelfde bevolkingspiramide als de rest van de oude Sovjet landen. Dat er tussen 1990 en 2000 heel weinig kinderen zijn geboren. Daarna is het ook niet heel veel beter geworden. Daarnaast heeft Rusland nog niet gemobiliseerd in Moskou en St Petersburg vooral om te voorkomen dat daar rellen uitbreken. Dus ze mobiliseren vooral in etnische minderheidsgroepen wat steeds moeilijker wordt. De gevangenissen zijn ze ook wel doorheen. Daar zitten nu vooral tegenstanders van het regime die je juist niet onder de wapens wilt brengen. Plus je hebt ook nog een behoorlijke grote groep die gevlucht is uit Rusland. Ook heb je nog mensen nodig om je oorlogseconomie draaiende te houden. Daarom lees je ook steeds meer dat mensen die nu het leger in gaan flinke schulden hebben vanwege geld wat ze beloven. Maar je leest ook steeds meer verhalen dat ze mensen van buiten Rusland halen. Een paar weken terug in de podcast Veldheren hadden ze het er over dat nieuwe rekruten (vooral gevangenislui) onder Wagner ongeveer 50% sneuvelde of zodanig gewond dat je niet meer kan vechten. Maar onder het Leger sinds dat is over genomen is van Wagner is dat percentage gestegen naar 70%. Dan brand je natuurlijk wel heel snel je manschappen op. Dan heb ik het nog niet eens over de economie enzovoort.
Op dit moment is het voor Oekrane een heel kritiek punt in de oorlog dat valt niet te ontkennen. Maar Rusland zal dat punt ook een keer naderen en dat is als ze zo doorgaan als ze nu bezig zijn zeker niet over 5 a 10 jaar pas. Want als ze flink gaan mobiliseren in Moskou en St Petersburg en daar schiet de vlam in de pan kan het ook heel anders eindigen voor Poetin.
Volgens bepaalde russen zelf is de verhouding als volgt: 25% is radicaal Z zombie, en gelooft alles wat het Kremlin zegt. Minder dan 25% is tegen de oorlog. En 50% maakt het geen flikker uit hoeveel mensen er omkomen zolang zij zelf maar geen ongemak ondervinden.quote:Op vrijdag 3 mei 2024 22:52 schreef havanagila het volgende:
En die leugens (er was geen revolutie, dat waren nazi's ondersteund door EU/VS, we moesten wel aanvallen, dit is een "verdedigingsoorlog" tegen het westen blalba) Zijn ondertussen zo groot dat de meeste Russen de waarheid niet eens meer kunnen/willen inzien.
Echte mannenquote:Op vrijdag 3 mei 2024 19:49 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ja, als die decadente westerlingen zeker? Dit zijn echte mannen. Of waren echte mannen, ik weet niet hoe oud het filmpje is.
Samengevat: >75% is gewoon voor de oorlog.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 03:32 schreef oheng het volgende:
[..]
Volgens bepaalde russen zelf is de verhouding als volgt: 25% is radicaal Z zombie, en gelooft alles wat het Kremlin zegt. Minder dan 25% is tegen de oorlog. En 50% maakt het geen flikker uit hoeveel mensen er omkomen zolang zij zelf maar geen ongemak ondervinden.
Op moment van uitbreken van WO 1 was het Russische Rijk de derde grootste bevolking ter wereld na China en Brits Indi. De verwachting toen was dat de bevolking zou groeien naar 400 miljoen tot 500 miljoen voor het jaar 1950. Vandaar dat er in het Westen ook zo veel werd genvesteerd in Rusland, vooral Russische spoorwegen.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 00:32 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ik snap ook niet zo goed waarom mensen roepen dat Rusland dit wel even een paar jaar vol gaat houden. Even puur gekeken naar manpower klopt het dat ze in het voordeel zijn ten opzichten van Oekrane. Maar Rusland heeft ongeveer dezelfde bevolkingspiramide als de rest van de oude Sovjet landen. Dat er tussen 1990 en 2000 heel weinig kinderen zijn geboren. Daarna is het ook niet heel veel beter geworden. Daarnaast heeft Rusland nog niet gemobiliseerd in Moskou en St Petersburg vooral om te voorkomen dat daar rellen uitbreken. Dus ze mobiliseren vooral in etnische minderheidsgroepen wat steeds moeilijker wordt. De gevangenissen zijn ze ook wel doorheen. Daar zitten nu vooral tegenstanders van het regime die je juist niet onder de wapens wilt brengen. Plus je hebt ook nog een behoorlijke grote groep die gevlucht is uit Rusland. Ook heb je nog mensen nodig om je oorlogseconomie draaiende te houden. Daarom lees je ook steeds meer dat mensen die nu het leger in gaan flinke schulden hebben vanwege geld wat ze beloven. Maar je leest ook steeds meer verhalen dat ze mensen van buiten Rusland halen. Een paar weken terug in de podcast Veldheren hadden ze het er over dat nieuwe rekruten (vooral gevangenislui) onder Wagner ongeveer 50% sneuvelde of zodanig gewond dat je niet meer kan vechten. Maar onder het Leger sinds dat is over genomen is van Wagner is dat percentage gestegen naar 70%. Dan brand je natuurlijk wel heel snel je manschappen op. Dan heb ik het nog niet eens over de economie enzovoort.
Op dit moment is het voor Oekrane een heel kritiek punt in de oorlog dat valt niet te ontkennen. Maar Rusland zal dat punt ook een keer naderen en dat is als ze zo doorgaan als ze nu bezig zijn zeker niet over 5 a 10 jaar pas. Want als ze flink gaan mobiliseren in Moskou en St Petersburg en daar schiet de vlam in de pan kan het ook heel anders eindigen voor Poetin.
Nou, dat is ook niet echt een realistisch plaatje wat hij schetstquote:Op zaterdag 4 mei 2024 10:22 schreef Ulx het volgende:
[ x ]
Ik denk dat dit wel aardig klopt. Ik zie de Russen ook niet meer winnen om dezelfde redenen die hier worden aangestipt. Zorgen dat er genoeg luchtafweer komt om de burgers te beschermen en ondertussen de Russen zichzelf te pletter laten lopen en ze van een afstand met clustermunitie afmaken. Daarnaast de Russische economie en de logistiek in Rusland verder slopen met raketten en drones. We zullen zien hoe het loopt, maar het lijkt me wel een aardige strategie voor Oekrane.
Over stoppen heeft Oekrane ook wat te zeggen. En doordat ze dat weigeren moet Rusland doorgaan. En dat is iets dat Rusland niet kan volhouden. Terreur tegen burgers en met veel verlezen hier en daar wat dorpen en provinciestadjes innemen lukt wel, maar daarmee win je de oorlog niet. Oekrane moet gewoon doorgaan met de huidige strategie van Russen enorme verliezen bezorgen op het slagveld en desnoods maar terrein opgeven als dat de eigen verliezen kan beperken en Rusland -en de kliek van Poetin- raken waar het pijn doet: In de portemonnee.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 10:21 schreef Idisrom het volgende:
Poetin is inderdaad ook hartstikke dom bezig met het zo lang rekken van de oorlog. Hij had beter in maart/april 2022 wel een mobilisatie kunnen uitroepen om op dat moment een lijn Izjoem naar Robotyne te kunnen trekken. En daarna ook stoppen. Want op deze manier sneuvelen weer veel te veel mannen (aan beide kanten)
• Aantallen doden en gewonden. Daarnaast nog krijgsgevangenen en enkele tienduizenden deserteurs, De invasiemacht was een half miljoen man. Zoveel zijn er ondertussen wel uitgeschakeld.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 10:35 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Nou, dat is ook niet echt een realistisch plaatje wat hij schetst
Na 3 alinea's gestopt met lezen. 1) waar komen zijn aantallen doden vandaan? Komt niet overeen met wat anderen zeggen 2) hij zegt dat de Russische luchtmacht er verschrikkelijk aan toe is. Dat is nou juist het onderdeel waar Oekrane veel problemen mee heeft 3) hij zegt wat over mensen in hun 20 jaren en zegt dan dat er 600k van dood zijn in een jaar tijd en 2 miljoen van verdwenen zijn. Dat klopt natuurlijk niet, die 600k doden (aantal klopt al niet maar ok) zou over veel meer verschillende populaties gaan dan alleen mensen in de 20. En die 1 miljo3n die gevlucht zijn gaat ook verder dan alleen in de 20.
550-750k lijkt mij echt sterk overdreven.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 10:22 schreef Ulx het volgende:
[ x ]
Ik denk dat dit wel aardig klopt. Ik zie de Russen ook niet meer winnen om dezelfde redenen die hier worden aangestipt. Zorgen dat er genoeg luchtafweer komt om de burgers te beschermen en ondertussen de Russen zichzelf te pletter laten lopen en ze van een afstand met clustermunitie afmaken. Daarnaast de Russische economie en de logistiek in Rusland verder slopen met raketten en drones. We zullen zien hoe het loopt, maar het lijkt me wel een aardige strategie voor Oekrane.
Ook die aantallen kloppen niet. Hij zegt een paar alinea's verder ook 600k dode twintigers.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 10:43 schreef Ulx het volgende:
[..]
• Aantallen doden en gewonden. Daarnaast nog krijgsgevangenen en enkele tienduizenden deserteurs, De invasiemacht was een half miljoen man. Zoveel zijn er ondertussen wel uitgeschakeld.
• Bij de vliegtuigen mag je helikopters meetellen. Aantal voertuigen ligt nog hoger dan 2000 tanks.
• En er zijn zo'n 1-1,5 miljoen Russen vertrokken. Een aantal worden er nu trouwens ook weer teruggestuurd. Geen idee of het Rusland gaat helpen.
De schattingen gaan aardig in die richting. Maar OK, we nemen het laagste cijfer en zeggen dat die 10% te hoog is ingeschat.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 10:47 schreef Breekfast het volgende:
[..]
550-750k lijkt mij echt sterk overdreven.
Wat is je bron dat die cijfers niet kloppen?quote:Op zaterdag 4 mei 2024 10:49 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ook die aantallen kloppen niet. Hij zegt een paar alinea's verder ook 600k dode twintigers.
Letterlijk iedereen inclusief de Oekrainers zelf.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 10:52 schreef Ulx het volgende:
[..]
Wat is je bron dat die cijfers niet kloppen?
Laat eens zien.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 10:54 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Letterlijk iedereen inclusief de Oekrainers zelf.
500.000 man uitgeschakeld in de zin van dood of gewond, is een normale schatting (niemand weet het natuurlijk precies).quote:Op zaterdag 4 mei 2024 10:54 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Letterlijk iedereen inclusief de Oekrainers zelf.
https://www.france24.com/(...)d-in-the-ukraine-warquote:France estimates that 150,000 Russian soldiers have been killed in the Ukraine war
(...)
Speaking to Russian independent newspaper Novaya Gazeta Europe, Sjourn said Paris estimated total Russian casualties, including wounded, at 500,000 in the war, now in its third year.
Het is vanachter de computer of tv lastig een beeld te krijgen van de schaal van deze oorlog.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 10:47 schreef Breekfast het volgende:
[..]
550-750k lijkt mij echt sterk overdreven.
Heel het westen incl. oekraine schatten de doden waarschijnlijk te laag in.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 12:53 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Oekrane zelf zegt al een stuk minder dan 500k - 750k (en Day nog conservatief noemen).
Je moet generaal worden.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 10:22 schreef Ulx het volgende:
[ x ]
Niet denderend. Maar zeker niet op instorten. De munitie tekorten verdwijnen nu snel, dat is wel duidelijk. Manschappen komen er ook weer bij.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 12:27 schreef polderturk het volgende:
Hoe staat Oekrane volgens jullie ervoor?
Nee, nou ben je je eigen obsessies aan het projecteren op anderen.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 14:14 schreef PluggieOD het volgende:
En dan aannemen dat je een vernietigd vliegtuig ziet.
Ok, wat jij wil. Dan zijn er twee keer zoveel Russische soldaten KIA/MIA/POW geraakt dan waarmee ze begonnen. Ik zie dat niet echt als een cope om eerlijk te zijn......quote:Op zaterdag 4 mei 2024 14:14 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Je moet generaal worden.
In de tweede zin gaat de schrijver al op zijn klep: de initiele invasie macht bestond uit 130 BTG en 190.000 man.
Beetje dit niveau van hopium:
[ afbeelding ]
En dan aannemen dat je een vernietigd vliegtuig ziet.
Het zou wel fijn zijn als er tactieken en spullen kwamen om de Ukrainse verliezen te reduceren.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 10:22 schreef Ulx het volgende:
[ x ]
Nee, ze wonnen vanwege een Amerikaans lend-lease programma.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 13:38 schreef TweedeKlum het volgende:
Door miljoenen soldaten te offeren won de Sovjet-Unie van Nazi-Duitsland en de rest is geloel.
Dus ze hebben al 2x hun initile invasiemacht verloren? Dan was de schrijver dus wel conservatief.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 14:14 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Je moet generaal worden.
In de tweede zin gaat de schrijver al op zijn klep: de initiele invasie macht bestond uit 130 BTG en 190.000 man.
Dan ga je ervan uit dat de rest van zijn getallen wel kloppen terwijl het in de tweede regel al hopeloos mis gaat.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 14:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus ze hebben al 2x hun initile invasiemacht verloren? Dan was de schrijver dus wel conservatief.
Kloppen jouw getallen wel? Als de Russen "slechts" 380.000 man hebben verloren, is dat nog steeds 2 x de invasiemacht. Er word dus gewoon conservatief gerekend. Rusland gaat kapot!quote:Op zaterdag 4 mei 2024 15:01 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Dan ga je ervan uit dat de rest van zijn getallen wel kloppen terwijl het in de tweede regel al hopeloos mis gaat.
Ja, vroeger leverde Duitsland nog wel eens helmen.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 14:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het zou wel fijn zijn als er tactieken en spullen kwamen om de Ukrainse verliezen te reduceren.
Mediazona/BBC heeft al meer dan 50.000 russische doden geteld en bevestigd, exclusief:quote:Op zaterdag 4 mei 2024 14:14 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Je moet generaal worden.
Het getal van 190.000 wordt aangegeven door UK MoD, US DoD, CSIS.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 15:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Kloppen jouw getallen wel?
1 2 3 4 5 | 409,820 losses[f] (180,000 killed) 24 February 2022 – 25 February 2024 Armed Forces of Ukraine[114][116] 350,000 killed and wounded 24 February 2022 – 7 March 2024 US estimate[117] 127,000 killed 24 February 2022 – 2 May 2024 BBC News Russian estimate[73] 450,000 killed and wounded, tens of thousands deserted 24 February 2022 – 27 April 2024 UK estimate[118] 150,000 killed, 350,000 wounded 24 February 2022 – 3 May 2024 French estimate[119] |
Dat lend-lease programma was inderdaad super belangrijk.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 14:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, ze wonnen vanwege een Amerikaans lend-lease programma.
quote:Russia promises ‘devastating revenge’ if Ukraine attacks Crimean Bridge
Russia warned today it would launch a “devastating revenge strike” if Ukraine, backed by the West, strikes Crimea or the Crimean Bridge which links southern Russia to the Black Sea peninsula and has been targeted by Kyiv twice before.
Moscow said it believed that Ukraine, which has recently taken delivery of long-range ATACM guided missile systems from the United States, was plotting to attack the bridge ahead of or on May 9, the day when Russia marks the Soviet Union’s World War Two victory over Nazi Germany.
Russia seized and annexed Crimea from Ukraine in 2014. Kyiv has repeatedly said it deems as illegal the construction of the road and rail bridge, which has been used in the past to move troops and weaponry. Ukraine says it wants Crimea back.
Maria Zakharova, spokeswoman for the Russian Foreign Ministry, listed statements and social media posts by officials from Ukraine and European Union member states that she said suggested the bridge was in Kyiv’s sights.
Lol, en nu moeten ze bang worden? Wat willen ze doen, daadwerkelijk militaire doelwitten gaan aanvallen opeens?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bottomline, die dik 50.000 weten we redelijk zeker, de rest is gissen. Daar staat tegenover dat Zelensky 31.000 doden heeft gemeld, als je daar dezelfde rekensom op los laat zou je ook op zo'n 300.000 uitkomen.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 16:00 schreef oheng het volgende:
[..]
Mediazona/BBC heeft al meer dan 50.000 russische doden geteld en bevestigd, exclusief:
- LPR
- DNR
- buitenlanders
- vermisten
Dit is minimum aantal doden, en het aantal gewonden is een veelvoud hiervan. 100.000 gesneuvelde soldaten is zeker haalbaar. Het totaal (KIA+WIA+MIA) gaat dus "richting de half miljoen".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |