Als de saldering verdwijnt en het stroomnet niet langer als batterij misbruikt kan worden worden thuisbatterijen vanzelf sneller rendabel, met name voor bezitters van zonnecellen.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 09:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou dat is overdreven
met variabele contracten dan is tie wel terug te verdienen
[..]
[..]
Maar we hebben het hier toch niet over terugverdientijd we hebben het hier over energieopslag.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 09:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou dat is overdreven
met variabele contracten dan is tie wel terug te verdienen
[..]
[..]
Hoe zie je dat meer rendabel worden?quote:Op vrijdag 24 mei 2024 09:18 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als de saldering verdwijnt en het stroomnet niet langer als batterij misbruikt kan worden worden thuisbatterijen vanzelf sneller rendabel, met name voor bezitters van zonnecellen.
prijs voor accu's daalt, je kunt niet meer salderen dus je kunt geen stroom in de winter wegstrepen tegen stroom opgewekt in de zomer, dus alle stroom die je niét hoeft af te nemen in de avond/nacht omdat je de accu in de middag hebt volgeladen met je zonnepanelen hoef je dus ook niet voor te betalen.quote:
Dat is leuk maar dan verliest de energiemaatschappij afzet en gooien ze de prijs omhoog. Als er ergens iets gewonnen wordt door de consument moet dat opgevuld worden.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 09:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
prijs voor accu's daalt, je kunt niet meer salderen dus je kunt geen stroom in de winter wegstrepen tegen stroom opgewekt in de zomer, dus alle stroom die je niét hoeft af te nemen in de avond/nacht omdat je de accu in de middag hebt volgeladen met je zonnepanelen hoef je dus ook niet voor te betalen.
nee de geleverde stroom van je zonnepanelen kun je dan niet terug leveren , die moet je zelf opslaanquote:Op vrijdag 24 mei 2024 09:23 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dat is leuk maar dan verliest de energiemaatschappij afzet en gooien ze de prijs omhoog. Als er ergens iets gewonnen wordt door de consument moet dat opgevuld worden.
Dat zien we nu met alle boetes.
accu s belasten het netwerk juist nietquote:Op vrijdag 24 mei 2024 09:24 schreef xzaz het volgende:
Bovendien worden accu's straks ook gewoon mee met WOZ en worden ze extra belast omdat ze het netwerk kunnen belasten.
In de zomer wel ik meer op dan verbruik plus accu lading. In de winter niet genoeg om überhaupt dagverbruik via panelen te doen. Dus als een accu moet, dan zou eigenlijk een capaciteit van het nachtverbruik in de zomer voldoende zijn.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 09:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
prijs voor accu's daalt, je kunt niet meer salderen dus je kunt geen stroom in de winter wegstrepen tegen stroom opgewekt in de zomer, dus alle stroom die je niét hoeft af te nemen in de avond/nacht omdat je de accu in de middag hebt volgeladen met je zonnepanelen hoef je dus ook niet voor te betalen.
Dat is correct. Alleen wil ik dan wel een beetje ruimte inbouwen, want ik heb in de zomer ook in de nacht graag de airco aan, en ik wil ook nog wel eens in de avond de wasmachine/droger aan hebben, dus in mijn geval ga ik voor een 10 kWh accu, maar zolang salderen er is heeft dat geen zin. En daar ik nog wel eventjes een vast contract heb is dat voor mij nu nog niet relevant.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 09:28 schreef stinkie het volgende:
[..]
In de zomer wel ik meer op dan verbruik plus accu lading. In de winter niet genoeg om überhaupt dagverbruik via panelen te doen. Dus als een accu moet, dan zou eigenlijk een capaciteit van het nachtverbruik in de zomer voldoende zijn.
als je nu betaald voor teruggeleverde stroom dan is het al rendabelquote:Op vrijdag 24 mei 2024 09:30 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is correct. Alleen wil ik dan wel een beetje ruimte inbouwen, want ik heb in de zomer ook in de nacht graag de airco aan, en ik wil ook nog wel eens in de avond de wasmachine/droger aan hebben, dus in mijn geval ga ik voor een 10 kWh accu, maar zolang salderen er is heeft dat geen zin. En daar ik nog wel eventjes een vast contract heb is dat voor mij nu nog niet relevant.
Accus belasten juist het netwerk wel.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 09:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee de geleverde stroom van je zonnepanelen kun je dan niet terug leveren , die moet je zelf opslaan
[..]
accu s belasten het netwerk juist niet
deze is best te doen 4000 euro
Lijkt mij ook, een thuisaccu behoeft maar groot genoeg te zijn om je avond&nachtverbruik te kunnen opslaan als capaciteit. Stroomprijzen zijn vaak op z'n hoogst tussen 18:00 en 21:00h. Op zonniger dagen zijn de verschillen echt groot bijv om 13:00 15 cent Kwh en om 19:00h 30 cent All in.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 09:28 schreef stinkie het volgende:
[..]
In de zomer wel ik meer op dan verbruik plus accu lading. In de winter niet genoeg om überhaupt dagverbruik via panelen te doen. Dus als een accu moet, dan zou eigenlijk een capaciteit van het nachtverbruik in de zomer voldoende zijn.
Nope,quote:
quote:Helpt een thuisbatterij overbelasting van het stroomnet te voorkomen?
Met een thuisbatterij sla je jouw opgewekte zonnestroom op en voorkom je dat deze het stroomnet opgaat. Hiermee help je overbelasting van het net te voorkomen, maar slechts een klein beetje. Dit komt doordat het vermogen van thuisbatterijen beperkt is. Combineer jij een thuisaccu met een dynamisch energiecontract en sla je stroom van het net op wanneer deze goedkoop is? Dan kan je juist zorgen voor extra belasting van het lokale net doordat je extra stroom afneemt om de accu te vullen, zo blijkt uit het onderzoek van CE Delft.
quote:
Als het bijna niets oplevert door het op het stroomnet te dumpen overdag, terwijl je 's avonds en 's nachts er flink voor moet betalen, terwijl je dat kan voorkomen met een thuisbatterij stimuleert dat gebruikers voor aanschaf van thuisbatterijen.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 09:43 schreef xzaz het volgende:
[..]![]()
Dat is 1 usecase ja. Gaan we verbieden dat opgeslagen stroom niet geleverd mag worden aan het net?
mag het wel leveren , tegen de stroom inkoop prijs van de energieleverancierquote:Op vrijdag 24 mei 2024 09:43 schreef xzaz het volgende:
[..]![]()
Dat is 1 usecase ja. Gaan we verbieden dat opgeslagen stroom niet geleverd mag worden aan het net?
daarom moet iedereen over gaan op batterijenquote:Op donderdag 2 mei 2024 11:23 schreef suijkerbuijk het volgende:
Verder is een bedrijf hier die heeft een verbod om zijn zonnepanelen aan te zetten.
Deze mogen pas aan gaan staan in 2028 wegens de volle netwerk .
Ok?quote:Op vrijdag 24 mei 2024 09:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mag het wel leveren , tegen de stroom inkoop prijs van de energieleverancier
Juist wanneer de stroom duur is gaan mensen dumpen als ze over hebben. Dan zijn we weer terug bij overbelasting van het net.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 09:47 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als het bijna niets oplevert door het op het stroomnet te dumpen overdag, terwijl je 's avonds en 's nachts er flink voor moet betalen, terwijl je dat kan voorkomen met een thuisbatterij stimuleert dat gebruikers voor aanschaf van thuisbatterijen.
Nee, want dan gaan de prijzen weer dalen, het is juist de verwachting dat het stroomnet meer gaat stabiliseren naarmate er meer thuisbatterijen benut worden. In Duitsland bezitten huishoudens al meer dan 1 miljoen thuisbatterijen, daar is geen saldering en wil men het gebruik van thuisbatterijen liever nog meer stimuleren.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 09:52 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ok?
[..]
Juist wanneer de stroom duur is gaan mensen dumpen als ze over hebben. Dan zijn we weer terug bij overbelasting van het net.
Zo werkt het niet; stroomprijzen dalen niet zomaar die worden een dag van te voren vastgesteld. Het net en hoe vol deze is staat niet gelijk aan de prijs; die koppeling is niet 1 = 1.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 09:57 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nee, want dan gaan de prijzen weer dalen, het is juist de verwachting dat het stroomnet meer gaat stabiliseren naarmate er meer thuisbatterijen benut worden. In Duitsland bezitten huishoudens al meer dan 1 miljoen thuisbatterijen, daar is geen saldering en wil men het gebruik van thuisbatterijen liever nog meer stimuleren.
Het feit is dat men niet plots over 1 miljoen thuisbatterijen beschikt maar, dat zoals ook in Duitsland er geleidelijk meer thuisbatterijen benut worden. Daardoor veranderd langzamerhand de karakteristiek van de dagcurve en blijft die hierdoor redelijk voorspelbaar.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 09:58 schreef xzaz het volgende:
[..]
Zo werkt het niet; stroomprijzen dalen niet zomaar die worden een dag van te voren vastgesteld. Het net en hoe vol deze is staat niet gelijk aan de prijs; die koppeling is niet 1 = 1.
Dat zeiden ze ook met zonnepanelenquote:Op vrijdag 24 mei 2024 10:02 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het feit is dat men niet plots over 1 miljoen thuisbatterijen beschikt maar, dat zoals ook in Duitsland er geleidelijk meer thuisbatterijen benut worden. Daardoor veranderd langzamerhand de karakteristiek van de dagcurve en blijft die hierdoor redelijk voorspelbaar.
Dat is het toch ook, je kunt zelfs 1 dag van tevoren zien wanneer bijv de stroomprijzen sterk negatief gaan en daar je voordeel mee doen. Het weer is veel wispelturiger dan het aantal thuisbatterijen dat geleidelijk beschikbaar komt voor het stroomnet.quote:
Dab heeft iedereen zelf ook nodig , als stroom duur is dan gaat het van de leverancier naar de verbruiker er is dan dus veel vraagquote:Op vrijdag 24 mei 2024 09:52 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ok?
[..]
Juist wanneer de stroom duur is gaan mensen dumpen als ze over hebben. Dan zijn we weer terug bij overbelasting van het net.
nee stroomprijzen fluctueren per uur, per minuut zelfsquote:Op vrijdag 24 mei 2024 09:58 schreef xzaz het volgende:
[..]
Zo werkt het niet; stroomprijzen dalen niet zomaar die worden een dag van te voren vastgesteld. Het net en hoe vol deze is staat niet gelijk aan de prijs; die koppeling is niet 1 = 1.
quote:Wat is de actuele elektriciteitsprijs?
Momenteel betreft de stroomprijs gemiddeld ¤ 0,34 per kWh.
.
Want de gemeente ziet dat je accu's in je garage hebt staan?quote:Op vrijdag 24 mei 2024 09:24 schreef xzaz het volgende:
Bovendien worden accu's straks ook gewoon mee met WOZ
Accu's ontlasten het netwerk.quote:en worden ze extra belast omdat ze het netwerk kunnen belasten.
Juist op momenten dat je met een accu zou willen terugleveren is als stroom relatief duur is. En stroom is relatief duur als de vraag hoog is. Dus op wijkniveau kan dat zeker ontlastend werkend.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 09:43 schreef xzaz het volgende:
[..]![]()
4777 euro, exclusief installatie.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 09:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als je nu betaald voor teruggeleverde stroom dan is het al rendabel
deze is best te doen 4000 euro
En dat is alleen de batterij, maar als je die wil vullen met je zonnepanelen heb je ook nog een hybride omvormer nodig.quote:
Je snapt het dus welquote:Op vrijdag 24 mei 2024 13:33 schreef pokkerdepok het volgende:
ik zal het wel niet snappen, maar je levert dan dus stroom aan het bedrijf, maar in plaats van dat dat bedrijf je dienst betaald, gaan ze je een rekening sturen?
ik wil wel wat gratis stroom dan. heb zelf geen zonnepanelen maar als er toch zoveel over is..quote:Op vrijdag 24 mei 2024 14:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Je snapt het dus wel
dan is er zoveel stroom , dat je geld toe krijgt als je stroom afneemt , je krijgt dan geld van je energieleverancier als je de strijkbout aanzet en de airco op 8 ,
Dan krijgt men zoveel stroom geleverd van de zonnepanelen van de klanten dat ze een overschot aan stroom hebben , dan brengen ze dat geleverde overschot bij die klanten in rekening en jij krijgt geld toe als je die stroom afneemt
Je krijgt dus geld van je buurman als je die stroom afneemt en je buurman moet betalen , de stroom moet ergens heen en liefst binnen hetzelfde rayon
je moet zelf wel een dynamisch contract hebben en het duurt vaak maar een uurtjequote:Op vrijdag 24 mei 2024 15:35 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik wil wel wat gratis stroom dan. heb zelf geen zonnepanelen maar als er toch zoveel over is..
Ik heb berekeningen in elkaar gezet in excel met mijn verbruik over een jaar en een simulatie als ik accu's had op basis van een 5, 10, 20 en 50 kwh accu. Conclusie was dat een 5 kwh de beste value for money was. Maar terug verdien tijd nog altijd rond de 10 jaar. En ik verwarm mijn huis electrisch, geen gas verbruik behalve bij de extreme kou (afgelopen jaar 90m3).quote:Op vrijdag 24 mei 2024 15:48 schreef Claudia_x het volgende:
Zijn accu's niet een druppel op een gloeiende plaat als je zonnepanelen en een warmtepomp hebt? Ik zou wel eens wat rekenvoorbeelden willen zien.
quote:Op vrijdag 24 mei 2024 22:42 schreef Wantie het volgende:
https://nieuwspaal.nl/man(...)h7eazSMpW5Fz2kxiEtKe
Het terugleveren wordt al streng aangepakt...
okee. maar even serieus, het is toch gewoon een scam zo, energiebedrijven die hun eigen bestaansrecht zien verdwijnen door een energieoverschot?quote:Op vrijdag 24 mei 2024 16:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je moet zelf wel een dynamisch contract hebben en het duurt vaak maar een uurtje
Maar als de stroomprijs negatief is dan lig jij waarschijnlijk aan het strand en dan levert je buurman de stroom tegen betaling
Dat kan niet anders, hoe wil je dat tegenhouden dan>?quote:Op vrijdag 24 mei 2024 23:11 schreef pokkerdepok het volgende:
als energie leveren aan de maatschappij je geld kost, waarom zou je dat dan nog leveren?
Daarom moeten de leveranciers van die overtollige stroom geld betalen voor het stroom leverenquote:Op vrijdag 24 mei 2024 23:11 schreef pokkerdepok het volgende:
okee. maar even serieus, het is toch gewoon een scam zo, energiebedrijven die hun eigen bestaansrecht zien verdwijnen door een energieoverschot?
zonnepanelen uit?quote:Op vrijdag 24 mei 2024 23:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat kan niet anders, hoe wil je dat tegenhouden dan>?
wat een onzin systeem dan. als er geen behoefte aan stroom is, dan stop je met leveren. dan ga je niet toch leveren en daar dan een boete voor betalen, toch.. dat is een verdienmodelletje van het energiebedrijf.quote:Het systeem is zo ingericht dat opgewekte stroom terug geleverd wordt , terwijl de energiemaatschappij op dat moment geen stroom kan verkopen
De energiemaatschappij geeft je dan geld als jij de overtollige stroom afneemt , die jouw buren aan hen leveren
Sommige mensen zetten dan de wasmachine en de droger aan op zaterdagmiddag en zetten de airco op 8
Of de Tesla opladen
Das geld verdienen
[..]
Daarom moeten de leveranciers van die overtollige stroom geld betalen voor het stroom leveren
, dat noemt men boete stroom
Dat voordeel kan soms flink oplopen , een voordeel voor de oplettende consument met een variabel contract en een Tesla voor de deur of een wandbatterij in de schuur
en dan ga je als je aan het winkelen bent , of aan het werk, steeds in de gaten houden en zodra de energieprijs negatief wordt als een speer naar huis om de zonnepanelen uit te zetten een uurtje later als het positief wordt weer aan te doen.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 01:04 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
zonnepanelen uit?
[..]
wat een onzin systeem dan. als er geen behoefte aan stroom is, dan stop je met leveren. dan ga je niet toch leveren en daar dan een boete voor betalen, toch.. dat is een verdienmodelletje van het energiebedrijf.
De enige weg is simpel.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 08:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en dan ga je als je aan het winkelen bent , of aan het werk, steeds in de gaten houden en zodra de energieprijs negatief wordt als een speer naar huis om de zonnepanelen uit te zetten een uurtje later als het positief wordt weer aan te doen.
voor 15 cent negatief ?
Jij zal dat wel doen dan, maar de meeste mensen absoluut niet
nu zou je dat kunnen automatiseren, maar mensen doen dat niet, die blijven niet te verkopen stroom leveren aan de stroombedrijven en accepteren de boete
En de slimmerds die laden hun auto op met een negatieve stroomprijs
Ik denk dat hier een taak voor de overheid of netbeheerder ligt, een batterij per wijk kan goed geld opleveren en het proces kan goed geautomatiseerd wordenquote:Op zaterdag 25 mei 2024 09:32 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
De enige weg is simpel.
Accu in huis.
Of een deel van je zonnepanelen uitschakelen.
Meeste hebben een berg op dak liggen omdat ze het ook in de winter nodig hebben.
Zeker de mensen met een warmtepomp.
Ik blijf er bij dat de energie bedrijven verkeerd hebben geïnvesteerd en dat ze daar nu achter zijn gekomen.
Massa zonnepanelen en windmolens terwijl nu ook bedrijven verplicht zijn om zonnepanelen te plaatsen als ze meer dan 50.000kwh per jaar gebruiken.
Dan de burgers zelf die eigenlijk via een verkapte manier verplicht zijn om ze te plaatsen.
Woning corporaties die verplicht zijn om te verduurzamen.
Energiemaatschappij hadden zelf moeten investeren in opslag .
Dat had van alles kunnen zijn.
Accu
Zand warmte opslag
Waterstof opslag .
En wie weet wat voor technologie die ook gebruikt had kunnen worden.
Zelfs aardolie heeft tijdens de corona pandemie negatieve prijzen gekend. Ook de productie en opslag van aardolie is lastig snel te veranderen waardoor men dus niet wist waarheen met al die olie.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 23:11 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
okee. maar even serieus, het is toch gewoon een scam zo, energiebedrijven die hun eigen bestaansrecht zien verdwijnen door een energieoverschot?
en als energie leveren aan de maatschappij je geld kost, waarom zou je dat dan nog leveren? energiemaatschappijen leveren energie. die krijgen betaald. dat is wel logisch. jij levert energie, en moet betalen. wut?
toen was een opslag tanker goud waard in gewicht, het verschil met nu is dat nu niemand er iets aan doet ,quote:Op zaterdag 25 mei 2024 11:38 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Zelfs aardolie heeft tijdens de corona pandemie negatieve prijzen gekend. Ook de productie en opslag van aardolie is lastig snel te veranderen waardoor men dus niet wist waarheen met al die olie.
Prijs voor een vat Amerikaanse olie negatief: 'Ongelooflijk en ongekend'
je hoef toch geen stroom te leveren tegen een negatieve prijs ?? Het is gewoon de ultieme marktwerkingquote:Op zaterdag 25 mei 2024 11:49 schreef Electric_Eye het volgende:
Uiteindelijk is het allemaal vrij schofterig van de overheid. Die hebben mensen gestimuleerd zonnepanelen te kopen. Daar is op arbeidsloon al aardig aan verdiend en en mensen hebben lekker hun geld uitgegeven.
Daarnaast lieten ze het toe dat energiemaatschappijen hele dorpen aan zonneweides aan legden. En nu is de gewone burger weer de lul, die mag weer betalen. En nu diezelfde maatschappijen op elke mogelijke manier zonnepaneelbezitters proberen te weren hoor je niemand.
Zonnepaneel bezitters worden niet geweerd, er worden echter terugleverkosten gerekend. Het kan ook zonder terugleverkosten als je een dynamisch contract afsluit en je zo dus direct aansluit op de energiemarkt.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 11:49 schreef Electric_Eye het volgende:
Uiteindelijk is het allemaal vrij schofterig van de overheid. Die hebben mensen gestimuleerd zonnepanelen te kopen. Daar is op arbeidsloon al aardig aan verdiend en en mensen hebben lekker hun geld uitgegeven.
Daarnaast lieten ze het toe dat energiemaatschappijen hele dorpen aan zonneweides aan legden. En nu is de gewone burger weer de lul, die mag weer betalen. En nu diezelfde maatschappijen op elke mogelijke manier zonnepaneelbezitters proberen te weren hoor je niemand.
Ik noem het liever markt manipulatie.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 11:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je hoef toch geen stroom te leveren tegen een negatieve prijs ?? Het is gewoon de ultieme marktwerking
jij levert stroom aan het net op een tijd dat niemand stroom kan gebruiken en klaagt dat het niets oplevert ??
zet gewoon je airco aan als je niet thuis bent dan
Dat doet iedereen, op velerlei manieren, het is de mens eigen. Daarmee omgaan en erop inspelen hoort bij het bestaan. Als het onwettig wordt, zoals bij kartelvorming kan je een klacht indienen.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 11:59 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Ik noem het liever markt manipulatie.
als iemand aan jou als fruithandelaar appels wil verkopen en je hoeft geen appels omdat je ze niet kan verkopen en je hele koelhuis vol ligt dan zeg je ,quote:Op zaterdag 25 mei 2024 11:59 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Ik noem het liever markt manipulatie.
dit dusquote:Op zaterdag 25 mei 2024 11:55 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Zonnepaneel bezitters worden niet geweerd, er worden echter terugleverkosten gerekend. Het kan ook zonder terugleverkosten als je een dynamisch contract afsluit en je zo dus direct aansluit op de energiemarkt.
Ik doel meer op het feit dat energiemaatschappijen het nu weer op de consument af schuiven terwijl zij met hun enorme zonneparken zelf onderdeel van het "probleem" zijn.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 12:11 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat doet iedereen, op velerlei manieren, het is de mens eigen. Daarmee omgaan en erop inspelen hoort bij het bestaan. Als het onwettig wordt, zoals bij kartelvorming kan je een klacht indienen.
Mededinging kartel
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |