abonnement Unibet Coolblue
pi_213385591
https://www.energievergel(...)nen-bij-zonnepanelen

Definitief: Essent en Vattenfall gaan ook terugleverkosten rekenen bij zonnepanelen

Essent en Vattenfall, twee van de grootste energieleveranciers in Nederland, hebben aangekondigd dat zij in de toekomst terugleverkosten zullen invoeren voor klanten die zonne-energie aan het net leveren. Dat blijkt uit verklaringen van woordvoerders van beide bedrijven.

Eerder deze week maakte Eneco bekend zonnepaneelhouders vanaf juni te belasten met terugleverkosten voor een tarief van 11,5 cent per kilowattuur (kWh). Dit tot grote onvrede van veel klanten.

Wanneer is de invoering?

Het is nog niet bekend wanneer Vattenfall en Essent de terugleverkosten gaan invoeren. Energie-expert Koen Kuijper verwacht dat deze kosten waarschijnlijk al voor de komende zomer geļmplementeerd zullen zijn. Dat is de periode wanneer de meeste stroom wordt teruggeleverd.

Ook bij Energiedirect, een dochteronderneming van Essent met honderdduizenden klanten, worden terugleverkosten verwacht.

Wat moet ik gaan betalen?
Details over de hoogte en de vorm van de terugleverkosten bij Vattenfall en Essent zijn helaas nog onbekend. De bedrijven hebben via hun woordvoerders laten weten dat er nog beslissingen moeten worden genomen


Grote verschillen
Andere grote leveranciers, zoals Budget Energie en Vandebron, rekenen al wel terugleverkosten. Gemiddeld gezien liggen de kosten op circa 240 euro per jaar voor 2.000 kilowattuur (kWh) aan teruggeleverde stroom.

Tussen aanbieders zitten onderling grote verschillen in de teruglevertarieven. Zo rekenen sommige leveranciers (voorlopig) alleen een hoger vastrecht.

Reacties energiebedrijven
Beide energieleveranciers hebben aan energievergelijk.nl uitleg gegeven hoe zij denken over de invoering van terugleverkosten.

Essent vindt het belangrijk dat de oplopende kosten voor opgewekte zonne-energie eerlijker worden verdeeld. Een zo transparante mogelijke oplossing is daarbij voor ons het uitgangspunt. We zullen hier op termijn duidelijk over communiceren naar onze klanten.”
Hannah van der Weg (woordvoerder Essent)

Omdat zonnepaneelbezitters hun opgewekte energie mogen wegstrepen tegen hun verbruik, betalen klanten zonder zonnepanelen het grootste deel van de kosten. Daarom kijken ook wij naar mogelijkheden om die kosten beter te verdelen. Op dit moment is niet bekend of, en zo ja wat de beste manier is. Uiteraard houden we onze klanten op de hoogte.”
Hidde Kuik (woordvoerder Vattenfall)

Energieleverancier zonder terugleverkosten?
Op dit moment kun je bij een paar bedrijven, zoals Vattenfall, Essent en Energiedirect nog een vast energiecontract afsluiten zonder terugleverkosten.

Een andere optie is een modelcontract, maar daar liggen de tarieven vaak hoger.

Ts

De volgende die ook gaan beginnen
Wel iedereen succes met je panelen.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 1 mei 2024 @ 20:09:02 #2
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_213385690
Ik heb hier geen verstand van, vandaar de vraag natuurlijk: kun je dit voorkomen door 'gewoon' meer apparaten aan te zetten? Van de zotte natuurlijk, maar werkt dat, omdat je dan meer verbruikt?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_213385918
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 20:09 schreef heywoodu het volgende:
Ik heb hier geen verstand van, vandaar de vraag natuurlijk: kun je dit voorkomen door 'gewoon' meer apparaten aan te zetten? Van de zotte natuurlijk, maar werkt dat, omdat je dan meer verbruikt?
Ja dat werkt.

Maar wat energiebedrijven ook weten, als je niks teruglevert maar alles zelf verbruikt, kun je de in de winter afgenomen stroom niet salderen.
pi_213385933
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 20:09 schreef heywoodu het volgende:
Ik heb hier geen verstand van, vandaar de vraag natuurlijk: kun je dit voorkomen door 'gewoon' meer apparaten aan te zetten? Van de zotte natuurlijk, maar werkt dat, omdat je dan meer verbruikt?
Als je geen zonnepanelen hebt kan je een dynamisch contract afsluiten, dan betaal je sowieso niet mee aan de kosten die met saldering en teruglevering te maken hebben. Dit soort contract is echter imo alleen geschikt voor huishoudens die een altijd een leuke spaarcent achter de hand houden. Voor personen bij wie het geld in de zakken brand is het ongeschikt.

quote:
Honderdduizenden huishoudens krijgen vandaag geld toe bij stroomverbruik
1 mei 2024 om 08:42
Huishoudens met een dynamisch energiecontract krijgen vandaag tussen 13.00 en 15.00 uur voor het eerst dit jaar geld toe als ze stroom verbruiken. Dat komt door lekker weer, maar ook door de Dag van de Arbeid.
Bij een dynamisch energiecontract schommelen de stroomprijzen elk uur en de gasprijs elke dag. Als er veel aanbod van stroom is (mede door zon en wind) en weinig vraag van bedrijven en huishoudens, betaal je minder. En op sommige momenten kun je zelfs geld toe krijgen bij stroomverbruik. Vandaag is dat voor het eerst dit jaar het geval.

Opmars dynamische energie
Begin maart hadden 281.000 huishoudens zo’n contract met continu schommelende prijzen. Een jaar eerder waren dat nog maar 151.000 huishoudens. Het aantal leveranciers met zo’n contract neemt ook toe. Waarschijnlijk moeten leveranciers vanaf 2025 verplicht een dynamisch contract aanbieden.

Consumenten krijgen 9 cent toe per kWh
De schommelende marktprijs is vandaag tussen 13.00 en 15.00 uur -20 cent per kilowattuur (kWh). De marktprijs is al wel enkele keren negatief geweest. Maar daarbovenop komen nog wel een opslag van de energieleverancier en belastingen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 1 mei 2024 @ 20:30:28 #5
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_213385934
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 20:29 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]
Ja dat werkt.

Maar wat energiebedrijven ook weten, als je niks teruglevert maar alles zelf verbruikt, kun je de in de winter afgenomen stroom niet salderen.
Die term/dat principe ken ik niet, ik ga maar eens verder googlen :P
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 1 mei 2024 @ 20:31:09 #6
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_213385939
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 20:30 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Als je geen zonnepanelen hebt kan je een dynamisch contract afsluiten dan betaal je sowieso niet meer aan de kosten die met saldering en teruglevering te maken hebben. Dit soort contract is echter imo alleen geschikt voor huishoudens die een altijd een leuke spaarcent achter de hand houden. Voor personen bij wie het geld in de zakken brand is het ongeschikt.
[..]

Nou ja, we zijn bezig met het zoeken naar een huis en ongeveer de helft van de opties heeft zonnepanelen, dus ik moet me er een beetje in verdiepen :P
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Moderator woensdag 1 mei 2024 @ 20:32:17 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213385951
Eens even rekenen, įls ik een terugleverboete zou hebben (en die heb ik voorlopig nog niet)... Vorig jaar leverde ik terug 5.450 kWh.

5.450 / 2000 = 2,725. x 240 = 654 euro. Ik krijg in een gemiddeld jaar terug 800 euro. 800 - 654 = 146 euro die ik alsnog terug zou krijgen. Oftewel, voor een jaar energie zouden ze me nog steeds 146 euro betalen.

Dit tegenover iemand die per jaar...wat, 1500 euro voor een jaar aan energie moet betalen? Ik weet wel wat ik liever heb.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213385976
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 20:32 schreef CoolGuy het volgende:
Eens even rekenen, įls ik een terugleverboete zou hebben (en die heb ik voorlopig nog niet)... Vorig jaar leverde ik terug 5.450 kWh.

5.450 / 2000 = 2,725. x 240 = 654 euro. Ik krijg in een gemiddeld jaar terug 800 euro. 800 - 654 = 146 euro die ik alsnog terug zou krijgen. Oftewel, voor een jaar energie zouden ze me nog steeds 146 euro betalen.

Dit tegenover iemand die per jaar...wat, 1500 euro voor een jaar aan energie moet betalen? Ik weet wel wat ik liever heb.
En de investering van je zonnepanelen dan? Die waren vast niet gratis en ze hebben (denk ik?) een beperkte levensduur
pi_213385977
edit.
pi_213385988
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 20:32 schreef CoolGuy het volgende:
Eens even rekenen, įls ik een terugleverboete zou hebben (en die heb ik voorlopig nog niet)... Vorig jaar leverde ik terug 5.450 kWh.

5.450 / 2000 = 2,725. x 240 = 654 euro. Ik krijg in een gemiddeld jaar terug 800 euro. 800 - 654 = 146 euro die ik alsnog terug zou krijgen. Oftewel, voor een jaar energie zouden ze me nog steeds 146 euro betalen.

Dit tegenover iemand die per jaar...wat, 1500 euro voor een jaar aan energie moet betalen? Ik weet wel wat ik liever heb.
Je grammofoonplaat blijft een beetje hangen, we weten inmiddels wel hoeveel je terugkrijgt.
  Moderator woensdag 1 mei 2024 @ 20:36:29 #11
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213385996
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 20:35 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Je grammofoonplaat blijft een beetje hangen, we weten inmiddels wel hoeveel je terugkrijgt.
Ja. Mooi :D
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213385998
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 20:30 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Die term/dat principe ken ik niet, ik ga maar eens verder googlen :P
Salderen komt er simpelweg op neer dat je het stroomnet als 'batterij' kan gebruiken als je zonnepanelen hebt. Het overschot aan stroom wat je gedurende de zonnige maanden levert aan het stroomnet, mag je dan bijv gedurende de donkere maanden afnemen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213386036
Mooi zo. Nu stoppen met al die laadpalen niet langs de snelweg en het wordt weer een stuk eerlijker.
pi_213386068
Betalen, betalen, betalen
  woensdag 1 mei 2024 @ 20:48:33 #15
25175 suijkerbuijk
suijkerbuijk
pi_213386118
Accu heeft geen zin om te plaatsen.

Zelfs een 25kwh accu krijg je niet vol geladen in de dag in de wintertijd .

En in de zomer is het nutteloos omdat te doen omdat je te veel overschot heb.
Oke je kan in de avond gebruiken.
Maar dan zal ik gewoon voor 5kwh gaan .
Die zijn niet duur .

https://bolk.energy/thuisbatterijen-5-kwh/

En

https://blauhoff.com/nl/p(...)garantie-6000-cycli/
pi_213390250
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 20:48 schreef suijkerbuijk het volgende:
Accu heeft geen zin om te plaatsen.

Zelfs een 25kwh accu krijg je niet vol geladen in de dag in de wintertijd .

En in de zomer is het nutteloos omdat te doen omdat je te veel overschot heb.
Oke je kan in de avond gebruiken.
Maar dan zal ik gewoon voor 5kwh gaan .
Die zijn niet duur .

https://bolk.energy/thuisbatterijen-5-kwh/

En

https://blauhoff.com/nl/p(...)garantie-6000-cycli/
Ik heb die berekening gedaan op basis van mijn verbruik van vorig jaar en de teruglever vergoeding van 11,5 cent. De besparing is dan rond de 200 per jaar met een 5kw accu, dus tegen de tijd dat ik die terugverdient heb (incl plaatsing) dan ben ik ver over die 10 jaar heen.

Accu bij de meeste energie bedrijven tot nu toe is helemaal zinloos omdat ze een teruglever vergoeding per dag vragen (of per jaar of via vastrecht) en dan heb je die kosten hoe dan ook en verdien je helemaal niets terug.

Een intressantere usecase is misschien een accu plaatsen zonder zonnepanelen en dan een dynamisch contract, opladen in de dal momenten, krijg je soms geld toe :)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  donderdag 2 mei 2024 @ 10:53:44 #17
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_213390441
quote:
1s.gif Op woensdag 1 mei 2024 20:02 schreef suijkerbuijk het volgende:
Wel iedereen succes met je panelen.
Mensen met panelen hebben jouw succes niet nodig: ook met gekkigheid zoals terugleverkosten ben je met zonnepanelen nog steeds beter af dan zonder. Daarnaast profiteren ook de mensen zonder zonnepanelen van de lagere stroomprijs.

Ik was al een beetje 'bang' voor dit soort grapjes, en heb derhalve afgelopen winter een vast contract voor 3 jaar afgesloten. Mij foppen ze dus niet, en de panelen hebben zich al lang en breed terugverdiend (zo kreeg ik in 2022 netto ongeveer ¤5000 van Eneco :') ). Maar toch heel erg bedankt voor je succeswens!
Huilen dan.
  Moderator donderdag 2 mei 2024 @ 11:09:17 #18
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213390576
quote:
10s.gif Op donderdag 2 mei 2024 10:53 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Mensen met panelen hebben jouw succes niet nodig: ook met gekkigheid zoals terugleverkosten ben je met zonnepanelen nog steeds beter af dan zonder. Daarnaast profiteren ook de mensen zonder zonnepanelen van de lagere stroomprijs.

Ik was al een beetje 'bang' voor dit soort grapjes, en heb derhalve afgelopen winter een vast contract voor 3 jaar afgesloten. Mij foppen ze dus niet, en de panelen hebben zich al lang en breed terugverdiend (zo kreeg ik in 2022 netto ongeveer ¤5000 van Eneco :') ). Maar toch heel erg bedankt voor je succeswens!
Dat was de agenda hier dan ook niet natuurlijk.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 2 mei 2024 @ 11:16:06 #19
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_213390661
quote:
12s.gif Op donderdag 2 mei 2024 11:09 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat was de agenda hier dan ook niet natuurlijk.
Dat lijkt me duidelijk. TS is al een tijd bezig om mensen met zonnepanelen te vertellen hoe zeer hij met ze meeleeft. Het is bijna schattig.
Huilen dan.
pi_213390670
Gelukkig doen de mensen het voor milieu en niet voor het geld
  Moderator donderdag 2 mei 2024 @ 11:19:35 #21
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213390685
quote:
6s.gif Op donderdag 2 mei 2024 11:16 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dat lijkt me duidelijk. TS is al een tijd bezig om mensen met zonnepanelen te vertellen hoe zeer hij met ze meeleeft. Het is bijna schattig.
ja joh, en EV's, en laden, en en en en en.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 2 mei 2024 @ 11:22:34 #22
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213390703
Mooi man

En zelf nog meer parken bouwen zeker.

Overheid grijp in en verbiedt de panelen boete
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_213390711
quote:
10s.gif Op donderdag 2 mei 2024 10:53 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Mensen met panelen hebben jouw succes niet nodig: ook met gekkigheid zoals terugleverkosten ben je met zonnepanelen nog steeds beter af dan zonder. Daarnaast profiteren ook de mensen zonder zonnepanelen van de lagere stroomprijs.

Ik was al een beetje 'bang' voor dit soort grapjes, en heb derhalve afgelopen winter een vast contract voor 3 jaar afgesloten. Mij foppen ze dus niet, en de panelen hebben zich al lang en breed terugverdiend (zo kreeg ik in 2022 netto ongeveer ¤5000 van Eneco :') ). Maar toch heel erg bedankt voor je succeswens!
Jip.

Jammer dat mensen die nu willen gaan aanschaffen.
Met panelen moeten gaan doen die minder leveren in de zomer en dan in de winter helemaal niks meer doen.

Ik heb het ook niet over de huidige die overal lekker voordelen hebben gehad en de kosten er uit hebben

Het is jammer voor de generatie die nog moeten beginnen .
Die of een huis kopen zonder panelen of een huis overnemen met panelen.

Ondertussen zal deze onzin van de electrische leverancier door gaan om er voor te zorgen dat ze hun winst goed staan.

Ondertussen zijn bedrijven ook verplicht om zonnepanelen te plaatsen als ze boven de 50.000kwh verbruiken.
Waar ik vandaan een restaurant bij ons in de haven nu zonnepanelen neer zet .
Wat ook op de zelfde netwerk staat als de gewone huizen.

Verder is een bedrijf hier die heeft een verbod om zijn zonnepanelen aan te zetten.
Deze mogen pas aan gaan staan in 2028 wegens de volle netwerk .

Dus alle bedrijven zetten een grote investering in omdat ze moeten.
Maar ondertussen mag de schakelaar niet om.

Gaat goed zo toch ???
pi_213391598
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 11:17 schreef michiel_merk het volgende:
Gelukkig doen de mensen het voor milieu en niet voor het geld
Het is bijde

Vraag zal je nu velen geld in pompen
Om accu
Zonnepanelen
Warmtepompen plaatsen.
Als de terug verdienen tijd op kan lopen naar 20jaar of meer.
Van uitgaan dat je nu alles gaat in bouwen in je huis die je net gekocht heb

We praten denk ik over dik 50k extra investeringen.
50k kan je ook lang er lang gewoon de stroom rekenen gaan betalen en je gas.

En zullen we het er niet over hebben dat na 20 jaar je omvormers en je warmtepomp kan gaan vervangen.

Oke je heb je zonnepanelen nog die zullen die 20 jaar wel overleven.
Maar die ga je dan vervangen voor meer efficiėntie panelen per oppervlakte.
Zodat je meer kan gaan opwekken.
Omdat er tegen die tijd van alles geladen moet worden.
Zoals electrische fiets of brommers en je auto .
Omdat over 20jaar wel 2044 is en geen brandstof wagens of brommers mogen gebruikt worden
Aangezien dan al hele verbod is in de steden .

Jip dit vooruit zien wat er zal kunnen gebeuren.
pi_213391766
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 13:14 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Het is bijde

Nee, het is nauwelijks beide. Althans, dat geloof ik gewoon niet. Als er geen gunstige regelingen waren in Nederland hadden de meesten die nu zonnepanelen hebben echt geen zonnepanelen laten leggen. Dat blijkt ook wel uit al die weerstand als men wil sleutelen aan de salderingsregeling of subsidies of in dit geval: de terugleverkosten (vs voormalig -vergoeding).

Geografisch is Nederland voor zonnestroom daarnaast bij lange na niet zo rendabel als landen dichter bij de evenaar en toch zijn we blijkbaar het land met de meeste zonnepanelen per inwoner. Dat is echt niet omdat we meer willen doen aan het milieu dan andere landen. Versimpeld: Jan Modaal leest dat zonnepanelen na gemiddeld 6 a 7 jaar zijn terugverdiend en schaft ze vooral daarom aan. Dat is veruit de belangrijkste impuls om eraan te beginnen, niet vanwege het milieu.

Secundair is milieu daarmee niet eens een heel slecht argument. Maar zonnestroom is maar een klein deel van de oplossing om duurzaam om te gaan met energie in Nederland. In de wintermaanden heb je er niets aan en is je zonnepaneel nutteloos.
pi_213391888
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 13:31 schreef Justinn het volgende:

[..]
Nee, het is nauwelijks beide. Althans, dat geloof ik gewoon niet. Als er geen gunstige regelingen waren in Nederland hadden de meesten die nu zonnepanelen hebben echt geen zonnepanelen laten leggen. Dat blijkt ook wel uit al die weerstand als men wil sleutelen aan de salderingsregeling of subsidies of in dit geval: de terugleverkosten (vs voormalig -vergoeding).

Geografisch is Nederland voor zonnestroom daarnaast bij lange na niet zo rendabel als landen dichter bij de evenaar en toch zijn we blijkbaar het land met de meeste zonnepanelen per inwoner. Dat is echt niet omdat we meer willen doen aan het milieu dan andere landen. Versimpeld: Jan Modaal leest dat zonnepanelen na gemiddeld 6 a 7 jaar zijn terugverdiend en schaft ze vooral daarom aan. Dat is veruit de belangrijkste impuls om eraan te beginnen, niet vanwege het milieu.

Secundair is milieu daarmee niet eens een heel slecht argument. Maar zonnestroom is maar een klein deel van de oplossing om duurzaam om te gaan met energie in Nederland. In de wintermaanden heb je er niets aan en is je zonnepaneel nutteloos.
Als het echt om de milieu gaat .
Dan neemt morgen de overheid de nuts bedrijf over.
En gaat het terug naar een geen winst ook merk.
Dan kan je in een keer vergroenen omdat het niet meer om geld zal gaan .

Zo lang er bedrijven zijn zal er altijd om geld gaan.
Waardoor de burgers ook er op gaat letten omdat alles al een gek duurder aan het worden is

En daarom gaat het in hand in hand voor iedereen.
pi_213396150
quote:
Stroomprijzen vaker onder nul dankzij salderen: 'Ramp voor het stroomnet'

Op zonnige middagen barst het Nederlandse stroomnet bijna uit zijn voegen. De oorzaak: de miljoenen huishoudens met zonnepanelen die ongelimiteerd stroom terugleveren, ook al duiken de marktprijzen ver onder nul. "De salderingsregeling is een ramp voor het stroomnet."
"Die salderingsregeling is echt een ramp voor het stroomnet", zegt Harreman. Die regeling zorgt er namelijk ook voor dat mensen geen enkele reden hebben om hun eigen zonne-energie op te slaan. In Duitsland, waar geen salderingsregeling bestaat, zijn al meer dan een miljoen thuisbatterijen geļnstalleerd
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Moderator donderdag 2 mei 2024 @ 20:35:37 #28
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213396410
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 20:18 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Maar het zijn die stroomprijzen onder 0 waar mensen met dynamische contracten zo blij mee zijn omdat ze een paar uurtjes een grijpstuiver toe krijgen?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213396520
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 20:35 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar het zijn die stroomprijzen onder 0 waar mensen met dynamische contracten zo blij mee zijn omdat ze een paar uurtjes een grijpstuiver toe krijgen?
Het aantal dagen dat de stroomprijs ruim onder 0 daalt is (nog) niet erg groot, echter in de zomer zijn in de middag de stroomprijzen vaak erg laag 3 tot 15 cent Kwh inclusief energiebelasting. Als je je grootverbruik daarop aanpast kan je dat best wat centen besparen. Eerlijk gezegd heb ik liever een stabieler stroomnet, doordat meer huishoudens thuisbatterijen aanschaffen, dat is voor dynamische gebruikers nadelig, maar voor iedereen uiteindelijk wel beter.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Moderator donderdag 2 mei 2024 @ 21:09:23 #30
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213396859
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 20:44 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het aantal dagen dat de stroomprijs ruim onder 0 daalt is (nog) niet erg groot, echter in de zomer zijn in de middag de stroomprijzen vaak erg laag 3 tot 15 cent Kwh inclusief energiebelasting. Als je je grootverbruik daarop aanpast kan je dat best wat centen besparen. Eerlijk gezegd heb ik liever een stabieler stroomnet, doordat meer huishoudens thuisbatterijen aanschaffen, dat is voor dynamische gebruikers nadelig, maar voor iedereen uiteindelijk wel beter.
In dat artikel wordt gezegd dat het aantal uren/dagen snel oploopt. Dus als je als dynamische gebruiker blij bent dat je af en toe geld uit krijgt dan is dat vanwege salderen schijnbaar.

Ja, ik heb ook liever een thuisbatterij en zodra dat financieel voordeliger is dan zal die er ook echt wel komen. Maar zo ver is het nog niet.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213398700
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 21:09 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
In dat artikel wordt gezegd dat het aantal uren/dagen snel oploopt. Dus als je als dynamische gebruiker blij bent dat je af en toe geld uit krijgt dan is dat vanwege salderen schijnbaar.

Ja, ik heb ook liever een thuisbatterij en zodra dat financieel voordeliger is dan zal die er ook echt wel komen. Maar zo ver is het nog niet.
Als ik jou was, zou ik ook investeren in een windmolen en zorgen dat je altijd meer produceert dan je verbruikt. En een oude draaischijfmeter aanschaffen en installeren, als je dat nog niet gedaan hebt, voor de maximale opbrengst.
  Moderator vrijdag 3 mei 2024 @ 10:59:55 #32
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213401346
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 01:06 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als ik jou was, zou ik ook investeren in een windmolen en zorgen dat je altijd meer produceert dan je verbruikt. En een oude draaischijfmeter aanschaffen en installeren, als je dat nog niet gedaan hebt, voor de maximale opbrengst.
Als je mij was? Waarom niet als je gewoon jou bent?
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 3 mei 2024 @ 11:07:18 #33
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213401433
Zet een propellertje op je dak dat je overtollige stroom als het ware affakkelt in plaats van zeurtopics te openen.
pi_213402025
Dat deed Essent al lang door geen welkombonussen te verstrekken en eigenaren van zonnepanelen een hoger stroom- en gastarief te laten betalen.
pi_213402524
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 20:18 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dan gaan ze die batterijen wel weer extra belasten.
Ze verzinnen wel weer iets.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 12:49:47 #36
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_213402563
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 20:34 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
En de investering van je zonnepanelen dan? Die waren vast niet gratis en ze hebben (denk ik?) een beperkte levensduur
Waarom is 1.600 euro per jaar niet genoeg om je zwaar gesubsidieerde zonnepaneeltjes terug te verdienen?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_213402632
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 01:06 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als ik jou was, zou ik ook investeren in een windmolen en zorgen dat je altijd meer produceert dan je verbruikt. En een oude draaischijfmeter aanschaffen en installeren, als je dat nog niet gedaan hebt, voor de maximale opbrengst.
Geen stuwdam in je achtertuin hebben :')
pi_213423008
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 10:59 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Als je mij was? Waarom niet als je gewoon jou bent?
Omdat ik niet alles vertaal naar hoeveel geld ik er mee kan binnenharken?
pi_213423419
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 20:32 schreef CoolGuy het volgende:
Eens even rekenen, įls ik een terugleverboete zou hebben (en die heb ik voorlopig nog niet)... Vorig jaar leverde ik terug 5.450 kWh.

5.450 / 2000 = 2,725. x 240 = 654 euro. Ik krijg in een gemiddeld jaar terug 800 euro. 800 - 654 = 146 euro die ik alsnog terug zou krijgen. Oftewel, voor een jaar energie zouden ze me nog steeds 146 euro betalen.

Dit tegenover iemand die per jaar...wat, 1500 euro voor een jaar aan energie moet betalen? Ik weet wel wat ik liever heb.
Terugleververgoedingen zakken ook flink terug.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tņch blijft bestaan.
  Moderator zondag 5 mei 2024 @ 00:02:12 #40
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213424009
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 23:20 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Terugleververgoedingen zakken ook flink terug.
Maar die gaan bij mij voorlopig niet zakken aangezien het nog wel even vast staat.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator zondag 5 mei 2024 @ 00:04:03 #41
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213424033
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 22:59 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Omdat ik niet alles vertaal naar hoeveel geld ik er mee kan binnenharken?
Maar dat is niet echt iets waar jij je druk over hoeft te maken. Ik kan mijn keuzes prima zelf maken zonder assistentie. You do you, dan pas ik wel op mezelf, maar dank je voor je bezorgdheid.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213424106
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 00:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dat is niet echt iets waar jij je druk over hoeft te maken. Ik kan mijn keuzes prima zelf maken zonder assistentie. You do you, dan pas ik wel op mezelf, maar dank je voor je bezorgdheid.
Mooi. Dank je voor het begrip. Maar waarom bekritiseer je dan alles waar ik mee kom? Of is het gewoon, dat jij altijd gelijk hebt? Er is maar 1 waarheid en het is de jouwe?

Als je dezelfde vraag aan 100 mensen stelt, krijg je 100 verschillende antwoorden. Dus "you do you" is dan vooral: "val mij niet lastig met die leugens"? Want ik heb niet echt het idee, dat je andere meningen op enige wijze respecteert.
  Moderator zondag 5 mei 2024 @ 00:15:06 #43
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213424167
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 00:09 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Mooi. Dank je voor het begrip. Maar waarom bekritiseer je dan alles waar ik mee kom? Of is het gewoon, dat jij altijd gelijk hebt? Er is maar 1 waarheid en het is de jouwe?

Als je dezelfde vraag aan 100 mensen stelt, krijg je 100 verschillende antwoorden. Dus "you do you" is dan vooral: "val mij niet lastig met die leugens"? Want ik heb niet echt het idee, dat je andere meningen op enige wijze respecteert.
Bijzondere post voor iemand die ongevraagd mij komt vertellen wat je zou als je mij was. Ik stelde helemaal geen vraag. Nee you do you is gewoon dat als jij je nou druk maakt om jouw keuzes, dan doe ik dat om mijn keuzes en dan zijn we allemaal blij?

Dat idee mag jij hebben, maar dat ik het niet met je eens ben, als in, dat ik je suggestie naast me neer leg is niet gelijk aan je mening niet respecteren? Ik snapte alleen niet waar het vandaan kwam, vandaar mijn vraag waarom als je mij was en niet als je jezelf was?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213424173
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 20:18 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Tja, een thuisbatterij verdien je in 15 jaar terug, en hij gaat 15 jaar mee.
Plus de productie ervan is milieu belastend.
Wat schiet je er dan mee op.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  Moderator zondag 5 mei 2024 @ 00:17:59 #45
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213424188
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2024 00:15 schreef Wantie het volgende:

[..]
Tja, een thuisbatterij verdien je in 15 jaar terug, en hij gaat 15 jaar mee.
Plus de productie ervan is milieu belastend.
Wat schiet je er dan mee op.
Helemaal niks, dus dat is dan een onzinnige investering.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213424241
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 00:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Bijzondere post voor iemand die ongevraagd mij komt vertellen wat je zou als je mij was. Ik stelde helemaal geen vraag. Nee you do you is gewoon dat als jij je nou druk maakt om jouw keuzes, dan doe ik dat om mijn keuzes en dan zijn we allemaal blij?

Dat idee mag jij hebben, maar dat ik het niet met je eens ben, als in, dat ik je suggestie naast me neer leg is niet gelijk aan je mening niet respecteren? Ik snapte alleen niet waar het vandaan kwam, vandaar mijn vraag waarom als je mij was en niet als je jezelf was?
Omdat je regelmatig post dat ik onterechte kritiek heb op de dingen die jij geweldig vind? Je gaat ook nooit in op mijn inhoudelijke argumenten. Vandaar mijn reactie dat "you do you" betekent dat ik jouw niet lastig moet vallen? En gezien jouw posts is dat omdat ik een arme verliezer ben die het niet kan betalen en gewoon jaloers is?

Ik kan me vergissen, want ik ken je niet persoonlijk, maar je komt wel heel erg over als iemand die mensen indeelt naar de hoogte van hun bankrekening en doet wat je van iemand in jouw positie zou verwachten. Wat dat ook is.

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 05-05-2024 00:29:48 ]
  zondag 5 mei 2024 @ 00:27:11 #47
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213424276
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2024 00:15 schreef Wantie het volgende:

[..]
Tja, een thuisbatterij verdien je in 15 jaar terug, en hij gaat 15 jaar mee.
Plus de productie ervan is milieu belastend.
Wat schiet je er dan mee op.
Een roi van 15 jaar :D

Essent en vattenfal rekenen zelf met 3-5 jaar waarschijnlijk. En dan moet de consument maar 5x zo lang doen.

Well, fuck you. Dat levert dus niks op terwijl je volledig bent geparasiteerd door de leverancier van die istallaties en de nutsbedrijven.

Nee. Laat maar. Dat vergroenen heeft geen enkele nut meer.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator zondag 5 mei 2024 @ 00:29:13 #48
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213424296
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 00:24 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Omdat je regelmatig post dat ik onterechte kritiek heb op de dingen die jij geweldig vind? Je gaat ook nooit in op mijn inhoudelijke argumenten. Vandaar mijn reactie dat "you do you" betekent dat ik jouw niet lastig moet vallen? En gezien jouw posts is dat omdat ik een arme verliezer ben die het niet kan betalen en gewoon jaloers is?

Ik kan me vergissen, want ik ken je niet persoonlijk, maar je komt wel hel erg over als iemand die mensen indeelt naar de hoogte van hun bankrekening en doet wat je van iemand in jouw positie zou verwachten. Wat dat ook is.
Ik zal wel iets missen, maar voor zover ik kan zien stelde ik geen vraag. Toch besluit jij om mij te vertellen wat jij zou doen als je mij was. Daarop vraag ik waarom als je mij was, en niet als je jou was. Daarop komt de sneer omdat jij niet alles ziet vanuit geld harken.

Volgens mij ben jij dan toch degene die passief agressief is. Als jij mij was plaatste je geen windmolen want...nou ja, ik ben mij, en ik heb er geen, dus als je mij was plaatste je er geen. Je valt me niet lastig, of tenminste, zo ervaar ik het helemaal niet.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213424328
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 00:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik zal wel iets missen, maar voor zover ik kan zien stelde ik geen vraag. Toch besluit jij om mij te vertellen wat jij zou doen als je mij was. Daarop vraag ik waarom als je mij was, en niet als je jou was. Daarop komt de sneer omdat jij niet alles ziet vanuit geld harken.

Volgens mij ben jij dan toch degene die passief agressief is. Als jij mij was plaatste je geen windmolen want...nou ja, ik ben mij, en ik heb er geen, dus als je mij was plaatste je er geen. Je valt me niet lastig, of tenminste, zo ervaar ik het helemaal niet.
Ok. Ik ben jouw niet en jij bent mij niet. Dus als jij ophoud met posten dat ik gewoon kritiek heb omdat ik jaloers op je verheven positie ben (wat dat ook mag zijn), zal ik ophouden met je daar op te wijzen.

"You do you", maar dan van twee kanten. Akkoord?
  Moderator zondag 5 mei 2024 @ 00:54:16 #50
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213424449
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 00:33 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ok. Ik ben jouw niet en jij bent mij niet. Dus als jij ophoud met posten dat ik gewoon kritiek heb omdat ik jaloers op je verheven positie ben (wat dat ook mag zijn), zal ik ophouden met je daar op te wijzen.

"You do you", maar dan van twee kanten. Akkoord?
Er gaat ergens iets mis denk ik, maar jij komt dit topic binnen met je op mij te richten. Ik heb in dit hele topic helemaal niets over of tegen jou geroepen, maar ik begrijp nu dat je het topic binnen kwam om proberen je gram te halen? Overigens is dat een beetje vreemd want ik kan me nog wel een paar posts van jou herinneren die op de persoon waren, maar daar heb je het niet over.

Jij mag mij wijzen op wat je maar wil, alleen hoef ik het daar niet dezelfde zienswijze over te hebben.
Breitling - Instruments for Professionals
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')