Bron Business Insiderquote:Het aandeel Tesla bevindt zich op glad ijs, nadat de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s dinsdag bekendmaakte in het eerste kwartaal van dit jaar veel minder auto’s te hebben geleverd dan verwacht.
Tesla verkocht in de eerste drie maanden van het jaar 386.810 duizend elektrische voertuigen, fors lager dan de 450.000 waar analisten gemiddeld op rekenden.
De tegenvallende cijfers zijn voor analisten van zakenbank JPMorgan reden om het ‘underweight’-advies voor het aandeel Tesla te handhaven. De zakenbank verlaagt zijn koersdoel van 130 dollar naar 115 dollar. Woensdag sloot Tesla op 168 dollar, zodat het nieuwe koersdoel een daling van 31 procent impliceert ten opzichte van de huidige koers.
Het aandeel Tesla bereikte in november 2021 een recordhoogte van 381 dollar en is sindsdien 55 procent gedaald. Analist Ryan Brinkman van JPMorgan, denkt dat die daling verder kan doorzetten, schrijft hij in een rapport naar aanleiding van verkoopcijfers over het eerste kwartaal.
Brinkman wijt de problemen bij Tesla aan afnemende vraag naar elektrische auto's en toenemende concurrentie. Volgens de analist kan het geduld van beleggers opraken, omdat Tesla op de beurs al drie jaar op rij tegenvallend presteert.
De analist benadrukt dat Tesla niet eerder zoveel minder auto's leverde dan vooraf werd verwacht. Dit gegeven maakt volgens hem duidelijk hoe groot de misser van Tesla is, zeker omdat de verwachtingen van analisten al neerwaarts waren bijgesteld in de aanloop naar de publicatie van de verkoopcijfers.
Medio 2022 bleek uit een peiling van persbureau Bloomberg onder analisten dat de gemiddelde verwachting voor het eerste kwartaal van 2024 lag op 626.000 verkochte auto's. De fabrikant wist er uiteindelijk 387.000 te slijten, dus 38 procent minder dan minder dan twee jaar geleden werd verwacht.
Het grote gat tussen de verwachtingen en daadwerkelijke autoverkopen van Tesla komt volgens kenners mede door verstoringen in de toeleveringsketen van autofabrieken en toenemende (prijs)concurrentie van Chinese autofabrikanten.
Hedgefonds: aandeel Tesla is een bubbel
Sommige beleggers zijn extreem kritisch over de vooruitzichten van Tesla. Zo denkt hedgefondsmanager Per Lekander dat het aandeel Tesla een zeepbel is en dat er zelfs een risico is dat het bedrijf failliet gaat. Lekander gaf deze week tegen over de Amerikaanse tv-zender CNBC aan dat hij sinds 2020 speculeert op een daling van het aandeel Tesla.
"Dit is echt het begin van het einde van de Tesla-bubbel, naar mijn mening de grootste zeepbel op de aandelenmarkt in de moderne geschiedenis", zei Lekander tegen CNBC.
De criticus verwacht dat de koers van Tesla kan zakken naar 14 dollar, wat een daling van ruim 90 procent zou inhouden ten opzichte van de huidige beurskoers.
Lekander heeft grote twijfels over het verdienmodel van Tesla, dat volgens hem afhankelijk is van stabiele en hoge omzetgroei. Die omzetgroei komt uit het direct verkopen van auto's aan klanten, waar winst uit voortvloeit.
"Dit is een geweldig model wanneer er groei is, want je vangt als bedrijf via directe verkopen de volledige winstmarge. Het probleem is dat wanneer de situatie zich omdraait en de autoverkopen dalen, de rest van het model ook kantelt", aldus Lekander.
Volgens de criticus zit Tesla vast aan hoge vaste kosten en een negatief werkkapitaal.
De druk op de verkopen komt op een moment dat Tesla al te kampen heeft met beperkte vernieuwing in het aanbod. Tesla verkoopt vooral de Model 3 en de Model Y. Een nieuw model staat pas gepland voor 2025. Lekander is sceptisch over de planning en zegt dat het model waarschijnlijk pas in 2026 uitkomt. "Ik zie geen enkele reden om de komende twee jaar herstel te zien, gelet op het feit dat deze modellen oudbakken zijn en omdat economie niet omhoog schiet".
Beleggers zullen volgens de hedgefondsmanager een "echte schok" ervaren, als Tesla over een paar weken de financiële cijfers over het eerste kwartaal presenteert.
Lekander is al jaren kritisch over Tesla en miste zodoende ook de sterke stijgingen van het aandeel. In 2020 noteerde het aandeel nog op 30 dollar. Op het huidige koersniveau van bijna 170 dollar is het aandeel nog altijd vijf keer zoveel waard.
Sommige analisten op Wall Street blijven ook optimistisch over Tesla. Zo zien analisten van adviesbureau. Wedbush ziet nog steeds een opwaartse trend van 66 procent voor het aandeel, ondanks de "ramp" in eerste kwartaal bij de verkopen.
Bron.quote:Tesla delivered 386,810 vehicles in the first quarter of 2024, an 8.5 percent drop compared to the first quarter of 2023. Tesla produced 433,371 vehicles in Q1 2024, a year-over-year decline of 1.7 percent.
"Decline in volumes was partially due to the early phase of the production ramp of the updated Model 3 at our Fremont factory and factory shutdowns resulting from shipping diversions caused by the Red Sea conflict and an arson attack at Gigafactory Berlin," Tesla announced today.
In Q1 2023, Tesla produced 440,808 cars and delivered 422,875. Tesla's Q4 2023 numbers were 494,989 cars produced and 484,507 delivered.
The Q1 2024 numbers mark Tesla's "first year-over-year decline in quarterly deliveries since 2020, missing Wall Street's expectations and stoking further concern about the company's growth prospects this year," The Wall Street Journal wrote. Tesla's stock price was down over 5 percent today and has fallen over 33 percent in 2024.
quote:Tesla zet deur open naar prijzenoorlog in China: kleine rivaal geeft gelijk kortingen
Vandaag, 07:40in FINANCIEEL
AUSTIN (ANP/BLOOMBERG) - De actie van Tesla om de prijzen van zijn elektrische auto’s in China te verlagen dreigt een nieuwe ronde in de hevige prijzenoorlog in het land te ontketenen.
Zo reageerde de Chinese concurrent Li Auto onmiddellijk met kortingen op zijn nieuwe modellen.
quote:Marketwatch
The stock is off more than 5% in morning trading on Monday. If the shares end Monday's session in the red, they would secure their longest losing streak since the seven-day stretch that ended Dec. 27, 2022, according to Dow Jones Market Data. The stock has dropped 5% over the current seven-session period.
The company in recent days has cut prices on various models of its electric vehicles and also reduced the price of its Full Self Driving offering. There had already been concerns about Tesla demand, including after the company put out disappointing delivery numbers earlier this month.
Tesla will look to reassure investors Tuesday afternoon when it posts its quarterly results.
quote:SHANGHAI, 22 april (Reuters) - De Chinese staatsplanner verwacht dit jaar een intensievere prijzenoorlog tussen autofabrikanten van elektrische auto's en plug-in hybrides vanwege onder meer het overhangende aanbod, zei het overheidsorgaan maandag in een verklaring.
De National Development and Reform Commission (NDRC) verwachtte dat er dit jaar meer dan 110 nieuwe energievoertuigmodellen zouden komen onder de in totaal 150 nieuwe auto's die dit jaar werden gelanceerd, waardoor de concurrentie toenam.
NDRC schatte ook dat de marktvraag naar nieuwe energievoertuigen, waaronder elektrische voertuigen en plug-in hybrides, dit jaar met 2,1 miljoen eenheden zal groeien, maar BYD, Aito (601127.SS), opent een nieuw tabbladen Li Auto (2015.HK), opent een nieuw tabblad, de drie grootste NEV-merken, hadden een stijging van de leveringen met 2,3 miljoen eenheden gepland voor 2024, wat wijst op een overaanbod.
Highway gebruikt V11 en de rest V12.quote:Op maandag 22 april 2024 23:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
Kan een mod de reeks fixen?
De fans zijn laaiend enthousiast over de nieuwe Full Self Driving software, die op de snelwegen nog de oude software gebruikt, maar de rest van de tijd een AI, die continu wordt getraind door alle video die gegenereerd wordt door al die rondrijdende Tesla's.
Je moet klaarzzitten om in te grijpen. Als je te lang wegkijkt kan je na 3 strikes je FSD voor een paar weken kwijtraken bijvoorbeeld. Is ook een eis van de NTSHA dat Tesla dat soort maatregelen neemt.quote:Het doel is dus om de auto te laten rijden zoals de gemiddelde menselijke bestuurder dat zou doen. En dat gaat eigenlijk heel goed. Kun je dan ook gaan slapen of met je telefoon spelen terwijl hij je naar je bestemming brengt? Jazeker. Maar de kans dat hij het even niet meer begrijpt en iets heel stoms doet is nog vrij groot, vooral als jij ergens rijd waar de Tesla's dungezaaid zijn.
En daar hij geen overlevingsinstinct heeft: "Oh, shit! Ik ga dood!", weet hij niet waar de grens ligt, of wat hij moet doen in situaties die zelden voorkomen. Kortom, als je graag de auto zelf laat rijden, kun je maar beter continu klaarzitten om in te grijpen, als je oud wilt worden.
"Vol gas ergens op inrijden"? Ik weet van gevallen van Autopilot, bijvoorbeeld met een gekantelde vrachtwagen.quote:Maar, FSD is volgens Elon Musk het belangrijkste product en Tesla gaat heel erg veel geld verdienen met autonome robottaxi's, waar geen stuur in zit.
Het enige bedrijf dat dat nu doet is Waymo, maar die rijden maar in een heel klein gebied en staan heel regelmatig stil omdat ze niet weten wat ze moeten doen. En vooraf moeten alle straten waar ze kunnen rijden gescand worden en er moeten geen verstoringen zijn. Ok, dat is beter dan vol gas ergens op inrijden, wat de Tesla's in het verleden deden.
quote:Op maandag 22 april 2024 23:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
Daar mensen zich niet altijd netjes aan de verkeersregels houden, doet de AI FSD dat ook niet heel erg. Er is dus wel een kans, dat de regeringen gaan eisen dat hij dat wel gaat doen, wat het leren van de video's een heel stuk ingewikkelder zou maken.
Ja, dat zal wel voornamelijk over het succes van de nieuwe FSD en de aankomende robottaxi's gaan. Dat eerste is zeker verdiend, maar dat maakt het tweede nog niet mogelijk.quote:Op maandag 22 april 2024 23:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wel benieuwd hoeveel de aandelen kelderen na de earnings call.
De verwachting is dat de cijfers niet zo heel best zijn in vergelijking met vorige kwartalen.
Belangrijkste is dat Musk met een "inspirerend" verhaal komt over de koers van het bedrijf, anders kunnen we wel onder de $100 zakken.
Dat kunnen ze oplossen door AI te trainen met beelden waar men zich wél aan de regels houdt.quote:Op maandag 22 april 2024 23:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
Je hebt nog een klein stukje gemist:
[..]
Zeker. Maar dan moeten ze al dat beeldmateriaal laten beoordelen door mensen, of een AI maken die dat kan doen, Wat niet makkelijk gaat zijn.quote:Op maandag 22 april 2024 23:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat kunnen ze oplossen door AI te trainen met beelden waar men zich wél aan de regels houdt.
Dat is ook wat ze nu doen. Voorheen moesten ze voor losse situaties de code herschrijven, nu voeden ze de AI met goede content en zie je gelijk in alle situaties die vergelijkbaar zijn vooruitgang.
Daarnaast simuleren ze bestaande verkeerssituaties duizenden keren virtueel, telkens met andere verkeersdeelnemers. Het is echt bizar hoeveel virtuele kilometers Tesla "aflegt".
Daarnaast leggen de 400.000 FSD rijders zo'n 2 miljoen kilometer (met FSD ingeschakeld) per dag af, wat in een dag al meer kilometers aan data oplevert dan dat Cruise in z'n hele bestaan bij elkaar heeft gereden
Ja, ik heb deze en nog een stuk of 10 andere gezien. De meeste wel minder succesvol dan deze. Het is ook wel opvallend hoe slecht die wegen in de VS zijn. En ook geweldig dat FSD daar toch zo goed over kan rijden. Nou zijn dat natuurlijk ook de wegen waar 90% van die FSD gebruikers rijden, dus heeft de AI veel trainingsdata en aanknopingspunten.quote:Op dinsdag 23 april 2024 00:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb deze gisteren in het topic over autonoom rijden gezet, niet alleen vanwege FSD maar ook het gesprek dat wel interessant is. FSD haalt ook wat interessante fratsen uit.
Er zijn zeker nog veel uitdagingen en je mag aannemen dat ze daar ook wel over nadenken.quote:Op dinsdag 23 april 2024 00:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, ik heb deze en nog een stuk of 10 andere gezien. De meeste wel minder succesvol dan deze. Het is ook wel opvallend hoe slecht die wegen in de VS zijn. En ook geweldig dat FSD daar toch zo goed over kan rijden. Nou zijn dat natuurlijk ook de wegen waar 90% van die FSD gebruikers rijden, dus heeft de AI veel trainingsdata en aanknopingspunten.
Maar in een grote stad moet je agressief rijden. Als je je netjes aan alle verkeersregels houd, dan kom je alleen op zondagen ergens. En als de situatie onoverzichtelijk is, dan moet je de knoop doorhakken, gas geven en hem er tussen duwen. En dat is precies wat de AI ook doet. Maar dat is natuurlijk waardoor ook de meeste ongelukken gebeuren.
Dat werkt dus wel, maar verkeersagenten gaan daar veel commentaar op hebben. En als je dat niet toestaat, moet je net zoals Waymo gewoon stoppen. Wat vaak op een kruispunt gaat zijn, waardoor je het overige verkeer hindert.
Mee eens. Maar ik zie ook de uitschieters, waar de AI hele foute en levensgevaarlijke dingen doet. Ok, alle ingrepen voorkomen niet meteen iets levensgevaarlijks. Maar gezien het aantal ingrepen buiten de gebaande paden is het niet heel vreemd, dat er een mens achter het stuur moet zitten, die binnen een seconde kan zien dat het fout gaat en in kan grijpen. En dat is iets waar mensen heel slecht in zijn.quote:Op dinsdag 23 april 2024 00:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er zijn zeker nog veel uitdagingen en je mag aannemen dat ze daar ook wel over nadenken.
Maar het is echt bizar om te zien wat FSD al kan en ik denk dat maar een heel klein percentage van de bevolking daarvan op de hoogte is.
Het moet echt je interesse hebben anders ga je niet urenlang dat soort voortgang bekijken en als je dat dan met iemand bespreekt die het nooit gezien heeft, is het heel abstract.
Het is natuurlijk vervelend maar het gaat letterlijk om 1 exemplaar en blijkbaar doet hij het ook gewoon weer na een reset, zoals in het artikel staat. De reset duurde wel lang maar ook dat staat uitgelegd in het artikel.quote:Op dinsdag 23 april 2024 13:10 schreef Ulx het volgende:
O jee. Je kunt je Cybertruck bricken als je die niet in het wasprogramma zet.
Tesla Cybertruck breaks down after going through car wash
Zou er al een regenmodus zijn geprogrammeerd?
Ook andere mensen melden vergelijkbare flauwekul. Maar behalve de spiegels inklappen hoef je niets bijzonders te doen met andere auto's als je die door de wasstraat haalt. En het is om te beginnen al bezopen dat je auto compleet brickt als je de modder van dat ding wil afspoelen. Voor de prijs van dat ding mag je wel kwaliteit verwachten. Het is gewoon slecht.quote:Op dinsdag 23 april 2024 13:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is natuurlijk vervelend maar het gaat letterlijk om 1 exemplaar en blijkbaar doet hij het ook gewoon weer na een reset, zoals in het artikel staat. De reset duurde wel lang maar ook dat staat uitgelegd in het artikel.
Het is wel een beetje clickbait.
Welke andere? Het staat er wel maar ik zie geen bron.quote:Op dinsdag 23 april 2024 13:51 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ook andere mensen melden vergelijkbare flauwekul.
Ieder akkefietje met een Tesla haalt het nieuws. Over de 450.000 Ford recalls hoor je amper wat.quote:Maar behalve de spiegels inklappen hoef je niets bijzonders te doen met andere auto's als je die door de wasstraat haalt. En het is om te beginnen al bezopen dat je auto compleet brickt als je de modder van dat ding wil afspoelen. Voor de prijs van dat ding mag je wel kwaliteit verwachten. Het is gewoon slecht.
FSD is like babysitting a drunk driver.quote:Op dinsdag 23 april 2024 00:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er zijn zeker nog veel uitdagingen en je mag aannemen dat ze daar ook wel over nadenken.
Maar het is echt bizar om te zien wat FSD al kan en ik denk dat maar een heel klein percentage van de bevolking daarvan op de hoogte is.
Het moet echt je interesse hebben anders ga je niet urenlang dat soort voortgang bekijken en als je dat dan met iemand bespreekt die het nooit gezien heeft, is het heel abstract.
Deze user doet een Trumpje. Ik vind het nieuws niet leuk, dus roep ik maar dat het fake is.quote:Op maandag 22 april 2024 10:06 schreef epicbeardman het volgende:
linkse bronnen zijn sowieso niet te vertrouwen omtrent nieuws wat over 1 van Elon's goddelijke bedrijven gaat
Toyota: AM I A JOKEquote:
Het is een rommelig artikel, er wordt FSD en Autopilot door elkaar gebruikt en de journalist lijkt niet te weten waar het over gaat en aan bronvermelding doen ze ook niet, dus dat is puzzelen. Dat komt vaak voor, overigens.quote:Op dinsdag 23 april 2024 17:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ah, ik heb het gevonden: als je een FSD koopt, moet je een contract tekenen waarin staat dat je geen recht hebt op compensatie en niet mag procederen als het fout gaat en je een ongeluk krijgt. Dus zo denken ze die robottaxi's te kunnen maken. Ik ben benieuwd hoe je als passagier dat contract moet tekenen voordat je instapt.
Dat ging dus om autopilot en niet FSD.quote:In a first-of-its-kind lawsuit to go to trial, a jury on Tuesday ruled that Tesla's Autopilot technology was not responsible for a 2019 crash that killed a driver on the 215 Freeway in Menifee.
bron: https://fortune.com/2023/11/01/tesla-convinces-jury-autopilot-not-responsible-first-lawsuit-blaming-fatality-technology-trial/quote:Lawyers representing the crash survivors argued that a manufacturing defect in Autopilot mode caused the car to sharply swerve off the road. The company contended Lee had been drinking alcohol before he got behind the wheel and that there was no evidence he had even activated Autopilot before the collision.
The 12-member jury reached its verdict in its fourth day of deliberations.
quote:Program Terms and Conditions
By agreeing to receive a one-time text ad or recurring text ad(s) from a Ford program, you agree to these Program Terms and Conditions. See the Ford Privacy Policy at https://www.ford.com/help/privacy/.
THIS IS A LEGALLY BINDING AGREEMENT BETWEEN YOU AND FORD MOTOR COMPANY. THE ARBITRATION AGREEMENT SECTION BELOW INCLUDES AN ARBITRATION AGREEMENT, WHICH MEANS THAT YOU AND FORD AGREE TO SUBMIT ANY DISPUTE TO BINDING ARBITRATION RATHER THAN PROCEEDING IN COURT, WITH THE EXCEPTION OF CERTAIN SPECIFIED INTELLECTUAL PROPERTY CLAIMS AND SMALL CLAIMS NOTED BELOW. UNLESS YOU OPT OUT OF THE ARBITRATION AGREEMENT, YOU WILL BE PERMITTED TO PURSUE CLAIMS OR SEEK RELIEF AGAINST FORD ONLY ON AN INDIVIDUAL BASIS, NOT AS A PLAINTIFF OR CLASS MEMBER IN ANY CLASS OR REPRESENTATIVE ACTION OR PROCEEDING.
PLEASE READ THIS AGREEMENT CAREFULLY. BY THROUGH YOUR USE OF A FORD MOTOR COMPANY TEXT MESSAGE PROGRAM THAT LINKS TO THESE PROGRAM TERMS AND CONDITIONS, YOU EXPRESSLY ACKNOWLEDGE THAT YOU HAVE READ, UNDERSTAND, AND AGREE TO ALL OF THE TERMS AND CONDITIONS SET FORTH HEREIN, INCLUDING THE ARBITRATION AND CLASS ACTION WAIVER IN THE ARBITRATION AGREEMENT SECTION BELOW.
Ja, dat zal de belangrijkste reden zijn dat FSD hier in de EU nog niet is toegestaan. Maar om dat op te lossen, hebben ze de wet veranderd. Dat moet natuurlijk allemaal nog wel geratificeerd worden, om te beginnen door de EU, dus dat zal nog wel wat jaartjes duren.quote:Op dinsdag 23 april 2024 17:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
Bij het eerste automerk waar ik ging kijken, zijn vergelijkbare voorwaarden.
https://www.ford.com/consentinfo/
[..]
In Europa kan dat nog jaren duren, verwacht ik.quote:Op dinsdag 23 april 2024 18:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, dat zal de belangrijkste reden zijn dat FSD hier in de EU nog niet is toegestaan. Maar om dat op te lossen, hebben ze de wet veranderd. Dat moet natuurlijk allemaal nog wel geratificeerd worden, om te beginnen door de EU, dus dat zal nog wel wat jaartjes duren.
Er is hier wel een veel betere bescherming voor voetgangers en fietsers, die kun je hier niet zomaar omver rijden. Dus het zal nog wel een hoop papierwerk met zich meebrengen (waarschijnlijk via een abonnement) voordat je hier in zo'n robottaxi kunt stappen.
Met alle onoplettendheid, stomme fouten en ongelukken? Laat dan maar.quote:Het doel is dus om de auto te laten rijden zoals de gemiddelde menselijke bestuurder dat zou doen.
zonder dronkenschap, lachgas, in slaapvallen, snelheidsovertredingen en domme stuurfoutenquote:Op dinsdag 23 april 2024 19:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Met alle onoplettendheid, stomme fouten en ongelukken? Laat dan maar.
quote:
Voor de duidelijkheid, dat gaat over het gecontroleerd toestaan van acceptabel geachte driving assistance en niet over geforceerde verplichte arbitratie in een shrinkwrap EULA (nietig te verklaren onder European Union Council Directive 93/13 on Unfair Terms in Consumer Contracts).quote:Op dinsdag 23 april 2024 18:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, dat zal de belangrijkste reden zijn dat FSD hier in de EU nog niet is toegestaan. Maar om dat op te lossen, hebben ze de wet veranderd. Dat moet natuurlijk allemaal nog wel geratificeerd worden, om te beginnen door de EU, dus dat zal nog wel wat jaartjes duren.
quote:Tesla komt eerder dan verwacht met minder dure modellen
Tesla presenteert in de komende twaalf maanden nieuwe modellen, waaronder een betaalbaarder model. Het elektrischeautomerk was aanvankelijk van plan om pas in de tweede helft van 2025 met nieuwe modellen te komen.
Volgens Tesla zijn de nieuwe modellen zo ontwikkeld dat ze van de bestaande productielijnen kunnen lopen. Onderhuids borduren de modellen voort op bestaande techniek, maar ze krijgen ook alvast elementen mee van de nieuwe technische basis die Tesla in ontwikkeling heeft.
Tesla zegt dat het door de gewijzigde planning minder kosten zal besparen dan verwacht. Maar de wijziging zorgt er volgens de fabrikant wel voor dat de beschikbare productiecapaciteit beter kan worden benut en dat er voorlopig niet hoeft te worden geïnvesteerd in nieuwe productielijnen.
Tesla omschrijft 2024 als tussenjaar
Tesla zag de omzet in het afgelopen kwartaal met 9 procent afnemen tot 21,3 miljard dollar (19,9 miljard euro). De nettowinst kelderde met 55 procent naar 1,13 miljard dollar.
Tesla verkocht in de eerste drie maanden van dit jaar 386.810 auto's, een daling van 9 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het merk zegt dat het last had van de onrust op de Rode Zee en de brandstichting bij de fabriek in Berlijn, waardoor de productie stil kwam te liggen.
Dit jaar is volgens Tesla een tussenjaar met een fors lagere verkoopgroei. Daarna moeten de presentatie van nieuwe modellen en de beschikbaarheid van nieuwe techniek hun vruchten gaan afwerpen.
quote:
Er was natuurlijk al wat verwachting in geprijsd, dus een hele dikke min op deze cijfers zou niet nodig zijn, al blijft de markt soms onvoorspelbaar. (ik zou eerder een geleidelijke daling verwachten over de komende maanden).quote:Op woensdag 24 april 2024 00:46 schreef Digi2 het volgende:
Ben benieuwd of deze koersstijging beklijft morgen na de opening van de beurzen in de VS.
[..]
Het enige onverwachte is volgens mij dat Tesla wel degelijk goedkoper modellen gaat produceren i.t.t. het bericht van Reuters. Dat willen ze doen met de bestaande productielijnen en (nog) niet met een geoptimaliseerde nieuwe productielijn. Mijn vermoeden is dat het testen en inzetten van Optimus met zo'n nieuwe productielijn gecombineerd gaat worden en men zo o.a. ook de Capex wil optimaliseren.quote:Op woensdag 24 april 2024 06:25 schreef dop het volgende:
[..]
Er was natuurlijk al wat verwachting in geprijsd, dus een hele dikke min op deze cijfers zou niet nodig zijn, al blijft de markt soms onvoorspelbaar. (ik zou eerder een geleidelijke daling verwachten over de komende maanden).
toch zou ik nu ook weer niet gelijk zeggen kom op ik ga nu eens dik Tesla in slaan, voor het te laat is. dus de plus die we nu zien after market lijkt ook weer overdreven.
Of een transcriptquote:Op woensdag 24 april 2024 09:59 schreef SymbolicFrank het volgende:
Opgeschoond, zodat het ook te volgen is:
Op youtube veel filmpjes die er lyrisch over zijn en voorspellen dat de koers de stratosfeer in knalt.quote:Op woensdag 24 april 2024 10:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zie nog geen reden om op deze koers weer in te stappen in Tesla.
Uiteraard is het mooi dat er goedkope modellen komen maar dat was al bekend (tot Reuters "uit betrouwbare bron" beweerde dat het niet zo was).
De aankondigingen zullen voor de verkopen dit jaar niets uitmaken, dus dit lopende kwartaal zal waarschijnlijk tegenvallen.
Ik hou het nog even een paar maandjes in cash.
Op Youtube ook video’s over platte aardequote:Op woensdag 24 april 2024 10:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Op youtube veel filmpjes die er lyrisch over zijn en voorspellen dat de koers de stratosfeer in knalt.
Er zullen vast ook veel videos te vinden zijn op YT van Tesla/Musk haters. Ik vermoed dat de benzine versus stroomprijs ook een belangrijke rol speelt. De snelle opmars van groene stroom in combinatie met relatief goedkoop aardgas om de onderbrekingen te kunnen opvangen, ondersteunt door goedkopere Li/Na accu's welke de spread met de benzineprijs vergroot. Als Oekraïne erin slaagt steeds meer installaties langdurig uit te schakelen in Rusland, wat nu aannemelijk is dan kan dat nog voor verrassingen gaan zorgen m.b.t. de vraag naar EV's zoals Tesla'squote:Op woensdag 24 april 2024 11:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op Youtube ook video’s over platte aarde
Die gaan ook maar mee met de waan van de dagquote:Op woensdag 24 april 2024 10:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Op youtube veel filmpjes die er lyrisch over zijn en voorspellen dat de koers de stratosfeer in knalt.
quote:
Kortom, het is niet wat Elon Musk zegt, maar dat hij wat zegt. Dat wordt geslikt als zoete koek. Het maakt niet eens uit dat het vaak niet eens te verstaan is.quote:Op woensdag 24 april 2024 15:34 schreef Digi2 het volgende:
Een flink hogere opening, dat valt alleszins mee na het bekend worden van de kwartaalcijfers Q1
[..]
Tsja, misschien heeft een goed verstaander maar een half woord nodigquote:Op woensdag 24 april 2024 15:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Kortom, het is niet wat Elon Musk zegt, maar dat hij wat zegt. Dat wordt geslikt als zoete koek. Het maakt niet eens uit dat het vaak niet eens te verstaan is.
Hij heeft uitgebreid zitten vertellen dat Tesla de computers in jouw auto gaat gebruiken als je er niet mee rijd en dat je je kunt aanmelden voor het taxiprogramma, waarna jij moet aangeven wanneer je de auto wilt gebruiken en zij die de rest van de tijd gaan gebruiken, waar je dan een vergoeding voor krijgt.quote:Op woensdag 24 april 2024 16:27 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tsja, misschien heeft een goed verstaander maar een half woord nodig
Ik haald daar toch wat anders uit. Laat ik er eens met een gestrekt been ingaan:quote:Op woensdag 24 april 2024 23:28 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hij heeft uitgebreid zitten vertellen dat Tesla de computers in jouw auto gaat gebruiken als je er niet mee rijd en dat je je kunt aanmelden voor het taxiprogramma, waarna jij moet aangeven wanneer je de auto wilt gebruiken en zij die de rest van de tijd gaan gebruiken, waar je dan een vergoeding voor krijgt.
Je moet dus gaan betalen voor de energie die Tesla gebruikt om jouw auto dingen te laten uitrekenen. En je kunt beter het hele interieur laten bekleden met glad plastic, om hem makkelijk schoon te kunnen maken als de taxiklanten er een bende van hebben gemaakt. Dat zal waarschijnlijk het grootste verschil zijn tussen een model 2 en een robottaxi, naast dat die laatste geen stuur en pedalen heeft.
Maar, je kunt je auto dus ook niet in je garage opladen. Want dan kan Tesla er geen gebruik meer van maken. Hij moet buiten staan en er mogen geen stekkers in zitten. Of, anders gezegd: aan het begin van de nacht komt hij terug, dan moet je hem binnen zetten en aan de lader hangen. En 's morgens vroeg moet je hem afkoppelen en buiten zetten. Dan kan hij nog net een paar ritjes doen voordat jij naar je werk gaat. En op je werk kun je hem niet inpluggen in de parkeergarage. Je moet hem voor het gebouw laten staan.
Tesla heeft lang geleden 1 keer een foto laten zien van een oplaadrobot, naast een Supercharger. Ze hebben ook 1 keer een demo laten zien van het vervangen van de accu. Maar daar is verder niets mee gedaan. Dus gaan zij mensen aannemen om jouw auto op te laden, of krijg je een melding via de app dat je hem over 15 minuten naar de snellader moet brengen en op moet laden?
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Kortom, daar heeft Elon nog nooit over nagedacht, of hij gaat er vanuit dat zijn fans dat niet doen en het allemaal oplepelen.
Er is ook wel een video van. Musk raadde nog aan om niets te laten vallen in de buurt van die robot.quote:Tesla heeft lang geleden 1 keer een foto laten zien van een oplaadrobot, naast een Supercharger.
Mee eens. Maar dan is het dus gewoon een hoop onzinnig gelul, met als doel de fans die dat niet begrijpen te paaien. Marketing.quote:Op woensdag 24 april 2024 23:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik haald daar toch wat anders uit. Laat ik er eens met een gestrekt been ingaan:
Het zal Tesla zelf zijn die robotaxi's gaat uitbaten en onderhouden.
In de toekomst willen ze die HW5 dan misschien gaan inzetten om verwerkingskracht te verhuren.
Ik geloof niet zo in dat verhuren van je eigen auto, hoewel dat wel ooit zo gebracht is.
Stiekem denk ik zelfs wel eens dat Tesla de huidige EV's alleen maar van FSD hardware voorziet om aan trainingsdata voor de AI te komen en wat extra omzet te draaien. En als het straks werkt, kunnen ze mooi goedkoop hun eigen vloot taxi's uitrollen. Want in feite hebben klanten betaald voor FSD en ook nog eens gratis data aangeleverd.
Ze kunnen natuurlijk wel een deal sluiten met Uber of een andere partij om eerst Supervised met chauffeur te gaan rondrijden. Het publiek went dan al aan "autonoom rijden" en betaalt alsnog gewoon voor de rit. En ze houden NTSHA dan ook tevreden tot het goed genoeg is.quote:Op woensdag 24 april 2024 23:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Mee eens. Maar dan is het dus gewoon een hoop onzinnig gelul, met als doel de fans die dat niet begrijpen te paaien. Marketing.
En zoals we al besproken hebben, gaan we die robottaxi's dit jaar niet op de weg zien. En volgend jaar ook niet. Elontijd: misschien gebeurt het ooit wel.
Ik neem aan dat indien Tesla de computers in je auto wil gebruiken op momenten dat hij niet gebruikt wordt daar een vergoeding voor komt als je je daarvoor aanmeldt. Als je je auto wilt laten gebruiken als robotaxi zal de auto naar ik aanneem 1st bij een supercharger gaan laden voordat hij terugkeert. Hoe dat laden dan gaat plaatsvinden, daar ben ik ook benieuwd naar. Voorlopig is dit nog niet aan de orde. Ik verwacht dat er in Californië en Nederland 1st veel getest gaat worden met robotaxi's omdat deze landen qua regelgeving daarvoor open staan. Daarna zal er pas sprake zijn van een verdere uitrol. Garages automatisch open en dicht doen is tegenwoordig ook geen groot probleem. Autobezitters gaan hun auto niet aanmelden voor taxigebruik als daar veel haken en ogen aan zitten.quote:Op woensdag 24 april 2024 23:28 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hij heeft uitgebreid zitten vertellen dat Tesla de computers in jouw auto gaat gebruiken als je er niet mee rijd en dat je je kunt aanmelden voor het taxiprogramma, waarna jij moet aangeven wanneer je de auto wilt gebruiken en zij die de rest van de tijd gaan gebruiken, waar je dan een vergoeding voor krijgt.
Je moet dus gaan betalen voor de energie die Tesla gebruikt om jouw auto dingen te laten uitrekenen. En je kunt beter het hele interieur laten bekleden met glad plastic, om hem makkelijk schoon te kunnen maken als de taxiklanten er een bende van hebben gemaakt. Dat zal waarschijnlijk het grootste verschil zijn tussen een model 2 en een robottaxi, naast dat die laatste geen stuur en pedalen heeft.
Maar, je kunt je auto dus ook niet in je garage opladen. Want dan kan Tesla er geen gebruik meer van maken. Hij moet buiten staan en er mogen geen stekkers in zitten. Of, anders gezegd: aan het begin van de nacht komt hij terug, dan moet je hem binnen zetten en aan de lader hangen. En 's morgens vroeg moet je hem afkoppelen en buiten zetten. Dan kan hij nog net een paar ritjes doen voordat jij naar je werk gaat. En op je werk kun je hem niet inpluggen in de parkeergarage. Je moet hem voor het gebouw laten staan.
Tesla heeft lang geleden 1 keer een foto laten zien van een oplaadrobot, naast een Supercharger. Ze hebben ook 1 keer een demo laten zien van het vervangen van de accu. Maar daar is verder niets mee gedaan. Dus gaan zij mensen aannemen om jouw auto op te laden, of krijg je een melding via de app dat je hem over 15 minuten naar de snellader moet brengen en op moet laden?
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Kortom, daar heeft Elon nog nooit over nagedacht, of hij gaat er vanuit dat zijn fans dat niet doen en het allemaal oplepelen.
Ja, maar die moet je wel zien. Als je wat Musk zegt als waarheid aanneemt en daar verder niet over nadenkt, "want hij en zijn ingenieurs hebben dat ongetwijfeld uitgebreid onderzocht", dan sta je te jubelen omdat je gratis geld krijgt.quote:Op donderdag 25 april 2024 00:01 schreef Digi2 het volgende:
Autobezitters gaan hun auto niet aanmelden voor taxigebruik als daar veel haken en ogen aan zitten.
Als je kijkt naar de bouwkwaliteit van de Tesla’s die het dubbele kosten ben ik wel benieuwd met wat voor piece of shit op wielen ze aan komen zetten.quote:Op maandag 22 april 2024 20:43 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)eft-gelijk-kortingen
De Tesla van 25.000 dollar gaat er toch komen , ook in Europa
[..]
De bouwkwaliteit van nieuwe Tesla's (Model 3 / Y) is, zonder overdrijven, prima.quote:Op donderdag 25 april 2024 08:21 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Als je kijkt naar de bouwkwaliteit van de Tesla’s die het dubbele kosten ben ik wel benieuwd met wat voor piece of shit op wielen ze aan komen zetten.
Dat is dan ook wel een beetje de fout die Musk/Tesla in mijn ogen telkens maakt. Te snel naar de markt willen gaan met een product wat nog niet 'klaar' is.quote:Op donderdag 25 april 2024 09:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
De bouwkwaliteit van nieuwe Tesla's (Model 3 / Y) is, zonder overdrijven, prima.
De verhalen van "panelgaps" en "lakfouten" zijn echt van de eerste bouwjaren.
Er is trouwens letterlijk geen reden waarom de storing iets te maken had met het wassen.quote:Op donderdag 25 april 2024 10:44 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Dat is dan ook wel een beetje de fout die Musk/Tesla in mijn ogen telkens maakt. Te snel naar de markt willen gaan met een product wat nog niet 'klaar' is.
Nu ook met de truck, kleine maar simpele foutjes (na het wassen niet meer werken, problemen met het gaspedaal)
Dit soort foutjes worden vrij snel opgelost, maar over 10 jaar zitten mensen nog rond de tafel bij de verjaardagen te roepen 'dat zijn die auto's die je nieteens kan wassen'.
Ja, volgens Tesla duurt zo'n reset gewoon 5 uur. Vertaling: hij crashte en ze moesten een nieuwe firmware installeren.quote:Op donderdag 25 april 2024 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er is trouwens letterlijk geen reden waarom de storing iets te maken had met het wassen.
De display was vastgelopen, reset uitgevoerd en het werkt weer.
De enige toevalligheid is dat die Cybertruck diezelfde dag is gewassen / afgespoeld maar de eigenaar is er daarna nog wel mee naar huis gereden.
Behalve het dashboard, de richtingaanwijzer, de bediening van de autopiloot en de versnellingspookquote:De problemen met panelgaps en verf komt grotendeels door de verouderde Freemont fabriek.
Sinds de Gigafactory in Shanghai, Austin en Berlijn zijn ze echt een niveau hoger gekomen qua afwerking.
Heb al diverse nieuwe Tesla's van dichtbij en van binnen gezien, afgezien van het kale interieur (kwestie van smaak) zit het wel allemaal op z'n plek.
Dat van die 5 uren is inderdaad wat er gezegd is door die meneer, inderdaad. Toch blijkt er niet uit dat er schade is door het wassen of dat het probleem überhaupt is ontstaan door het wassen.quote:Op donderdag 25 april 2024 15:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, volgens Tesla duurt zo'n reset gewoon 5 uur. Vertaling: hij crashte en ze moesten een nieuwe firmware installeren.
Dat zijn ontwerpkeuzes. Wil je dat niet, dan koop je wat anders. Genoeg concurrentie toch?quote:[..]
Behalve het dashboard, de richtingaanwijzer, de bediening van de autopiloot en de versnellingspook
Musk kan dus wel zeggen dat Tesla's op Autopilot maar 40% zoveel ongelukken maken, maar in de praktijk valt dat tegen. En die rijden ook in de EU. Het is nu even afwachten wat ze vinden van FSD, na de gratis demo. Maar die zullen we hier niet gauw tegenkomen.quote:Tesla's lousy week continues. On Tuesday, the electric car maker posted its quarterly results showing precipitous falls in sales and profitability. Today, we've learned that the National Highway Traffic Safety Administration is concerned that Tesla's massive recall to fix its Autopilot driver assist—which was pushed out to more than 2 million cars last December—has not actually made the system that much safer.
NHTSA's Office of Defects Investigation has been scrutinizing Tesla Autopilot since August 2021, when it opened a preliminary investigation in response to a spate of Teslas crashing into parked emergency responder vehicles while operating under Autopilot.
In June 2022, the ODI upgraded that investigation into an engineering analysis, and in December 2023, Tesla was forced to recall more than 2 million cars after the analysis found that the car company had inadequate driver-monitoring systems and had designed a system with the potential for "foreseeable misuse."
NHTSA has now closed that engineering analysis, which examined 956 crashes. After excluding crashes where the other car was at fault, where Autopilot wasn't operating, or where there was insufficient data to make a determination, it found 467 Autopilot crashes that fell into three distinct categories.
First, 221 were frontal crashes in which the Tesla hit a car or obstacle despite "adequate time for an attentive driver to respond to avoid or mitigate the crash." Another 111 Autopilot crashes occurred when the system was inadvertently disengaged by the driver, and the remaining 145 Autopilot crashes happened under low grip conditions, such as on a wet road.
ik zou wel eerder een taxi nemen zonder bestuurderquote:Op vrijdag 26 april 2024 23:28 schreef SymbolicFrank het volgende:
Tesla’s 2 million car Autopilot recall is now under federal scrutiny
[..]
Musk kan dus wel zeggen dat Tesla's op Autopilot maar 40% zoveel ongelukken maken, maar in de praktijk valt dat tegen. En die rijden ook in de EU. Het is nu even afwachten wat ze vinden van FSD, na de gratis demo. Maar die zullen we hier niet gauw tegenkomen.
Maar in de praktijk valt dat dus tegen.quote:Op vrijdag 26 april 2024 23:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik zou wel eerder een taxi nemen zonder bestuurder
het aantal ongelukken met SD zal zeer fors lager liggen
Waarom valt dat in de praktijk tegen? Je kan uit dit artikel alleen cijfers halen maar geen statistiek t.o.v. andere auto's of Tesla's "met autopilot in- of uitgeschakeld".quote:Op vrijdag 26 april 2024 23:28 schreef SymbolicFrank het volgende:
Tesla’s 2 million car Autopilot recall is now under federal scrutiny
[..]
Musk kan dus wel zeggen dat Tesla's op Autopilot maar 40% zoveel ongelukken maken, maar in de praktijk valt dat tegen.
Hoeveel ongevallen zijn er dan gebeurd met FSD? ...quote:Op vrijdag 26 april 2024 23:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar in de praktijk valt dat dus tegen.
quote:Op vrijdag 26 april 2024 23:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waarom valt dat in de praktijk tegen? Je kan uit dit artikel alleen cijfers halen maar geen statistiek t.o.v. andere auto's of "met autopilot in- of uitgeschakeld".
Er zijn jaarlijks 6.000.000 auto ongevallen in de US.
https://electrek.co/2023/(...)topilot-claim-lying/quote:A new study based on insurance claims shows that Tesla drivers have the highest accident rate of any brand in the auto industry. That’s despite Tesla claiming that its Autopilot safety features result in a much lower crash rate than the industry average.
Dat geloof ik nietquote:Op vrijdag 26 april 2024 23:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar in de praktijk valt dat dus tegen.
tesla bestuurders zitten vaak zeer vaak op de wegquote:Op vrijdag 26 april 2024 23:47 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
[..]
https://electrek.co/2023/(...)topilot-claim-lying/
Zou jij zelf in een robottaxi stappen die bestuurd word door FSD? Geen stuurwiel of pedalen, dus je kunt zelf niet ingrijpen.quote:Op vrijdag 26 april 2024 23:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hoeveel ongevallen zijn er dan gebeurd met FSD? ...
quote:Op vrijdag 26 april 2024 23:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat geloof ik niet
[..]
tesla bestuurders zitten vaak zeer vaak op de weg
en sturen zelf
we moeten leren accepeteren dat met SD er ook verkeersongevallen zullen zijn , een max 10% van normaal
Lezen! Staat in hetzelfde artikel.quote:Tesla could argue that it is using data based on miles between accidents, but that would only look good if Tesla drivers drive more than the average driver, which is apparently not the case.
The data that I found show that, on average, Tesla drivers drive about 10,000 miles per year, while the US average is roughly 12,000 miles.
Dat is niet de vraag. Hoeveel ongevallen zijn er met FSD ingeschakeld, tot nu toe?quote:Op vrijdag 26 april 2024 23:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zou jij zelf in een robottaxi stappen die bestuurd word door FSD? Geen stuurwiel of pedalen, dus je kunt zelf niet ingrijpen.
Dat moeten we dus nog afwachten.quote:Op zaterdag 27 april 2024 00:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat is niet de vraag. Hoeveel ongevallen zijn er met FSD ingeschakeld, tot nu toe?
Waarom? FSD Bèta bestaat al jaren (we zijn bij V12.3.5) en er waren al 400.000 testers.quote:Op zaterdag 27 april 2024 00:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat moeten we dus nog afwachten.
Daarom wil ie ook een taxibedrijf beginnen, het grootste taxi bedrijf ter wereld, dan heeft ie de oorzaak van eventuele ongevallen in eigen handquote:Op zaterdag 27 april 2024 00:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waarom? FSD Bèta bestaat al jaren (we zijn bij V12.3.5) en er waren al 400.000 testers.
Of doel je op de maand gratis proefperiode?
Als je een ongeluk krijgt tijdens het gebruik van FSD heb je geen recht op compensatie en mag je niet procederen. Dat is in de EU niet legaal, dus hier geen FSD.quote:Op zaterdag 27 april 2024 03:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Daarom wil ie ook een taxibedrijf beginnen, het grootste taxi bedrijf ter wereld, dan heeft ie de oorzaak van eventuele ongevallen in eigen hand
Zoals eerder in dit topic besproken is er vaak sprake van een "arbitration agreement" als je een overeenkomst afsluit in de US. Dat betekent inderdaad geen rechtszaken of class action maar het betekent niet dat je je recht niet kan halen.quote:Op zaterdag 27 april 2024 13:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je een ongeluk krijgt tijdens het gebruik van FSD heb je geen recht op compensatie en mag je niet procederen.
Dat is wel heel stellig, in Europa kan Tesla natuurlijk gewoon volgens de hier geldende wetten opereren.quote:Dat is in de EU niet legaal, dus hier geen FSD.
Schadeclaims binnen de EU zijn ook van een totaal andere orde dan die in de VSquote:Op zaterdag 27 april 2024 13:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
in Europa kan Tesla natuurlijk gewoon volgens de hier geldende wetten opereren.
Tesla voldoet al aan duizenden wetten en regels, anders zouden ze hier geen auto's hebben rondrijden.
Dus die paar laatste wetten om FSD mogelijk te maken daar buigen ze ook wel voor.
In de UK mocht je vroeger ook niet gebruik maken van vervoer met een koets zonder paard ervoor , tenzij er een paard aan vooraf gingquote:Op zaterdag 27 april 2024 13:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je een ongeluk krijgt tijdens het gebruik van FSD heb je geen recht op compensatie en mag je niet procederen. Dat is in de EU niet legaal, dus hier geen FSD.
In de VS. Niet hier. Of als ze die hier hebben, zijn ze niet rechtsgeldig.quote:Op zaterdag 27 april 2024 13:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb notabene laten zien dat Ford dat bijvoorbeeld ook doet, dat is echt niet uniek voor Tesla.
Dat staat er toch letterlijk, "in de VS". Doe niet zo hopeloos moeilijk om niets.quote:Op zaterdag 27 april 2024 14:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
In de VS. Niet hier. Of als ze die hier hebben, zijn ze niet rechtsgeldig.
Dat zal ook zeker meetellen, sommige zaken eindigen (of schikken) daar op honderden miljoenen, dat hou je niet lang vol.quote:Op zaterdag 27 april 2024 13:44 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Schadeclaims binnen de EU zijn ook van een totaal andere orde dan die in de VS
Het auto-pilot systeem blijkt eenvoudig te misleiden, hetgeen in vermijdbare ongelukken resulteert.quote:VS: Tesla neemt onvoldoende maatregelen om misbruik van Autopilot te voorkomen
De werking van Tesla's Autopilot-software heeft geleid tot 'voorzienbaar misbruik en vermijdbare ongelukken'. Zo luidt de conclusie van een Amerikaans onderzoek naar dit systeem. Het is niet duidelijk of de Autopilot-update van afgelopen december de problemen heeft verholpen.
De Amerikaanse verkeerstoezichthouder National Highway Traffic Safety Administration heeft de resultaten van zijn onderzoek naar de werking van Tesla's Autopilot-functie gedeeld. Daarvoor zijn in drie jaar tijd 956 ongelukken geanalyseerd. Uit deze analyse bleek dat de Autopilot-functie bij 467 van die ongelukken een rol heeft gespeeld. In dertien gevallen ging het om een fataal ongeluk.
Het gaat om 467 ongelukken in 3 jaar, ofwel zo'n 156 ongelukken per jaar terwijl er jaarlijks 6.000.000 ongelukken gebeuren in de US.quote:Op zondag 28 april 2024 16:27 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het auto-pilot systeem blijkt eenvoudig te misleiden, hetgeen in vermijdbare ongelukken resulteert.
een verzekeraar die zou het ervoor doenquote:Op zondag 28 april 2024 16:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het gaat om 467 ongelukken in 3 jaar, ofwel zo'n 156 ongelukken per jaar terwijl er jaarlijks 6.000.000 ongelukken gebeuren in de US.
NHTSA heeft het er maar druk mee.
Het gaat om 956 ongelukken die geanalyseerd zijn, je verdraait de boel weer lekker.quote:Op zondag 28 april 2024 16:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het gaat om 467 ongelukken in 3 jaar, ofwel zo'n 156 ongelukken per jaar terwijl er jaarlijks 6.000.000 ongelukken gebeuren in de US.
NHTSA heeft het er maar druk mee.
Vandaar de veel hogere verzekeringspremie die je voor Tesla moet betalen omdat ze vaker bij ongelukken betrokken zijn.quote:Op zondag 28 april 2024 16:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een verzekeraar die zou het ervoor doen
jij zal t wetenquote:Op zondag 28 april 2024 17:07 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Vandaar de veel hogere verzekeringspremie die je voor Tesla moet betalen omdat ze vaker bij ongelukken betrokken zijn.
veel te kort door de bocht.quote:Op zondag 28 april 2024 16:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het gaat om 467 ongelukken in 3 jaar, ofwel zo'n 156 ongelukken per jaar terwijl er jaarlijks 6.000.000 ongelukken gebeuren in de US.
NHTSA heeft het er maar druk mee.
Tesla gaat het in china uitrollen dat is duidelijk , goed mogelijk dat hij het daar gratis ter beschikking zal gevenquote:Op zondag 28 april 2024 17:24 schreef dop het volgende:
[..]
veel te kort door de bocht.
Het gaat dus om bijna 1000 geanalyseerde ongelukken waar bij ongeveer de helft fsd een rol speelde en waren er 13 fatale ongevallen.
Die getallen zeggen verder niets over een totaal aantal.
Lijkt me vooral nuttig dat er ongevallen worden geanalyseerd.
Het is niet alleen Tesla dat fsd moet bestuderen
Zal erg lastig worden omdat de training data in China moeten blijven en de recente hardware die Tesla gebruikt voor die data zoals Dojo en H100 onder een westers export verbod vallen.quote:Op zondag 28 april 2024 17:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
China is wel het land om FSD te starten , voor de software in licentie kan worden doorgegeven aan andere EV producenten
software kan gekopieerd worden en / of in licentie gegeven wordenquote:Op zondag 28 april 2024 17:32 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Zal erg lastig worden omdat de training data in China moeten blijven en de recente hardware die Tesla gebruikt voor die data zoals Dojo en H100 onder een westers export verbod vallen.
Musk is daar om toestemming te vragen.quote:Op zondag 28 april 2024 17:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Tesla gaat het in china uitrollen dat is duidelijk , goed mogelijk dat hij het daar gratis ter beschikking zal geven
Dan kan de rest van de wereld niet achter blijven
Het gaat juist niet om de software, maar het feit dat de benodigde chinese training data niet naar de VS mogen geëxporteerd en de benodigde hardware juist niet naar China, Dit is een probleem van een enorme omvang voor Tesla willen ze FSD in China introduceren.quote:Op zondag 28 april 2024 17:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
software kan gekopieerd worden en / of in licentie gegeven worden
zal wel goed komen
Het valt mij op dat Musk meestal wel alles gedaan krijgtquote:Op zondag 28 april 2024 17:35 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Musk is daar om toestemming te vragen.
Het is helemaal niet zeker of hij toestemming krijgt en onder welke voorwaarden.
https://www.bbc.com/news/business-68914929
Lees gewoon het nieuws ipv onzin te verspreiden.
China een is ook helemaal geen land dat zijn eigen economie beschermd. Dat zal Tesla vast geen strobreed in de weg leggen.quote:Op zondag 28 april 2024 17:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Tesla gaat het in china uitrollen dat is duidelijk , goed mogelijk dat hij het daar gratis ter beschikking zal geven
Dan kan de rest van de wereld niet achter blijven
Musk een goede diplomaat.quote:Op zondag 28 april 2024 17:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het valt mij op dat Musk meestal wel alles gedaan krijgt
goede diplomaat
Ik vermoed dat het chinese regime geen export vergunning gaat geven voor de training data, tenzij Musk in staat is het voorafgaand aan de export te anonimiseren en hen daarvan kan overtuigen. Het westen gaat geen exportvergunning voor Dojo en/of H100 afgeven naar China, dus de doorrekeningen van de training data voor het chinese FSD zullen in het westen moeten plaatsvinden.quote:Op zondag 28 april 2024 17:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het valt mij op dat Musk meestal wel alles gedaan krijgt
goede diplomaat
Self driving ontwikkelen is in ieders belang , zeker in Chinaquote:Op zondag 28 april 2024 17:46 schreef dop het volgende:
[..]
China een is ook helemaal geen land dat zijn eigen economie beschermd. Dat zal Tesla vast geen strobreed in de weg leggen.
Slaap rustig verder.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |