Bron Business Insiderquote:Het aandeel Tesla bevindt zich op glad ijs, nadat de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s dinsdag bekendmaakte in het eerste kwartaal van dit jaar veel minder auto’s te hebben geleverd dan verwacht.
Tesla verkocht in de eerste drie maanden van het jaar 386.810 duizend elektrische voertuigen, fors lager dan de 450.000 waar analisten gemiddeld op rekenden.
De tegenvallende cijfers zijn voor analisten van zakenbank JPMorgan reden om het ‘underweight’-advies voor het aandeel Tesla te handhaven. De zakenbank verlaagt zijn koersdoel van 130 dollar naar 115 dollar. Woensdag sloot Tesla op 168 dollar, zodat het nieuwe koersdoel een daling van 31 procent impliceert ten opzichte van de huidige koers.
Het aandeel Tesla bereikte in november 2021 een recordhoogte van 381 dollar en is sindsdien 55 procent gedaald. Analist Ryan Brinkman van JPMorgan, denkt dat die daling verder kan doorzetten, schrijft hij in een rapport naar aanleiding van verkoopcijfers over het eerste kwartaal.
Brinkman wijt de problemen bij Tesla aan afnemende vraag naar elektrische auto's en toenemende concurrentie. Volgens de analist kan het geduld van beleggers opraken, omdat Tesla op de beurs al drie jaar op rij tegenvallend presteert.
De analist benadrukt dat Tesla niet eerder zoveel minder auto's leverde dan vooraf werd verwacht. Dit gegeven maakt volgens hem duidelijk hoe groot de misser van Tesla is, zeker omdat de verwachtingen van analisten al neerwaarts waren bijgesteld in de aanloop naar de publicatie van de verkoopcijfers.
Medio 2022 bleek uit een peiling van persbureau Bloomberg onder analisten dat de gemiddelde verwachting voor het eerste kwartaal van 2024 lag op 626.000 verkochte auto's. De fabrikant wist er uiteindelijk 387.000 te slijten, dus 38 procent minder dan minder dan twee jaar geleden werd verwacht.
Het grote gat tussen de verwachtingen en daadwerkelijke autoverkopen van Tesla komt volgens kenners mede door verstoringen in de toeleveringsketen van autofabrieken en toenemende (prijs)concurrentie van Chinese autofabrikanten.
Hedgefonds: aandeel Tesla is een bubbel
Sommige beleggers zijn extreem kritisch over de vooruitzichten van Tesla. Zo denkt hedgefondsmanager Per Lekander dat het aandeel Tesla een zeepbel is en dat er zelfs een risico is dat het bedrijf failliet gaat. Lekander gaf deze week tegen over de Amerikaanse tv-zender CNBC aan dat hij sinds 2020 speculeert op een daling van het aandeel Tesla.
"Dit is echt het begin van het einde van de Tesla-bubbel, naar mijn mening de grootste zeepbel op de aandelenmarkt in de moderne geschiedenis", zei Lekander tegen CNBC.
De criticus verwacht dat de koers van Tesla kan zakken naar 14 dollar, wat een daling van ruim 90 procent zou inhouden ten opzichte van de huidige beurskoers.
Lekander heeft grote twijfels over het verdienmodel van Tesla, dat volgens hem afhankelijk is van stabiele en hoge omzetgroei. Die omzetgroei komt uit het direct verkopen van auto's aan klanten, waar winst uit voortvloeit.
"Dit is een geweldig model wanneer er groei is, want je vangt als bedrijf via directe verkopen de volledige winstmarge. Het probleem is dat wanneer de situatie zich omdraait en de autoverkopen dalen, de rest van het model ook kantelt", aldus Lekander.
Volgens de criticus zit Tesla vast aan hoge vaste kosten en een negatief werkkapitaal.
De druk op de verkopen komt op een moment dat Tesla al te kampen heeft met beperkte vernieuwing in het aanbod. Tesla verkoopt vooral de Model 3 en de Model Y. Een nieuw model staat pas gepland voor 2025. Lekander is sceptisch over de planning en zegt dat het model waarschijnlijk pas in 2026 uitkomt. "Ik zie geen enkele reden om de komende twee jaar herstel te zien, gelet op het feit dat deze modellen oudbakken zijn en omdat economie niet omhoog schiet".
Beleggers zullen volgens de hedgefondsmanager een "echte schok" ervaren, als Tesla over een paar weken de financiėle cijfers over het eerste kwartaal presenteert.
Lekander is al jaren kritisch over Tesla en miste zodoende ook de sterke stijgingen van het aandeel. In 2020 noteerde het aandeel nog op 30 dollar. Op het huidige koersniveau van bijna 170 dollar is het aandeel nog altijd vijf keer zoveel waard.
Sommige analisten op Wall Street blijven ook optimistisch over Tesla. Zo zien analisten van adviesbureau. Wedbush ziet nog steeds een opwaartse trend van 66 procent voor het aandeel, ondanks de "ramp" in eerste kwartaal bij de verkopen.
Bron.quote:Tesla delivered 386,810 vehicles in the first quarter of 2024, an 8.5 percent drop compared to the first quarter of 2023. Tesla produced 433,371 vehicles in Q1 2024, a year-over-year decline of 1.7 percent.
"Decline in volumes was partially due to the early phase of the production ramp of the updated Model 3 at our Fremont factory and factory shutdowns resulting from shipping diversions caused by the Red Sea conflict and an arson attack at Gigafactory Berlin," Tesla announced today.
In Q1 2023, Tesla produced 440,808 cars and delivered 422,875. Tesla's Q4 2023 numbers were 494,989 cars produced and 484,507 delivered.
The Q1 2024 numbers mark Tesla's "first year-over-year decline in quarterly deliveries since 2020, missing Wall Street's expectations and stoking further concern about the company's growth prospects this year," The Wall Street Journal wrote. Tesla's stock price was down over 5 percent today and has fallen over 33 percent in 2024.
Highway gebruikt V11 en de rest V12.quote:Op maandag 22 april 2024 23:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
Kan een mod de reeks fixen?
De fans zijn laaiend enthousiast over de nieuwe Full Self Driving software, die op de snelwegen nog de oude software gebruikt, maar de rest van de tijd een AI, die continu wordt getraind door alle video die gegenereerd wordt door al die rondrijdende Tesla's.
Je moet klaarzzitten om in te grijpen. Als je te lang wegkijkt kan je na 3 strikes je FSD voor een paar weken kwijtraken bijvoorbeeld. Is ook een eis van de NTSHA dat Tesla dat soort maatregelen neemt.quote:Het doel is dus om de auto te laten rijden zoals de gemiddelde menselijke bestuurder dat zou doen. En dat gaat eigenlijk heel goed. Kun je dan ook gaan slapen of met je telefoon spelen terwijl hij je naar je bestemming brengt? Jazeker. Maar de kans dat hij het even niet meer begrijpt en iets heel stoms doet is nog vrij groot, vooral als jij ergens rijd waar de Tesla's dungezaaid zijn.
En daar hij geen overlevingsinstinct heeft: "Oh, shit! Ik ga dood!", weet hij niet waar de grens ligt, of wat hij moet doen in situaties die zelden voorkomen. Kortom, als je graag de auto zelf laat rijden, kun je maar beter continu klaarzitten om in te grijpen, als je oud wilt worden.
"Vol gas ergens op inrijden"? Ik weet van gevallen van Autopilot, bijvoorbeeld met een gekantelde vrachtwagen.quote:Maar, FSD is volgens Elon Musk het belangrijkste product en Tesla gaat heel erg veel geld verdienen met autonome robottaxi's, waar geen stuur in zit.
Het enige bedrijf dat dat nu doet is Waymo, maar die rijden maar in een heel klein gebied en staan heel regelmatig stil omdat ze niet weten wat ze moeten doen. En vooraf moeten alle straten waar ze kunnen rijden gescand worden en er moeten geen verstoringen zijn. Ok, dat is beter dan vol gas ergens op inrijden, wat de Tesla's in het verleden deden.
Ik heb het in het andere topic gezetquote:Op maandag 22 april 2024 23:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Highway gebruikt V11 en de rest V12.
Het is beiden AI alleen V12 is meer "neural nets" en V11 meer "regels code".
Highway zal binnenkort ook wel naar V12 gaan.
[..]
Je moet klaarzzitten om in te grijpen. Als je te lang wegkijkt kan je na 3 strikes je FSD voor een paar weken kwijtraken bijvoorbeeld. Is ook een eis van de NTSHA dat Tesla dat soort maatregelen neemt.
[..]
"Vol gas ergens op inrijden"? Ik weet van gevallen van Autopilot, bijvoorbeeld met een gekantelde vrachtwagen.
Maar dat heeft dan weer niets met FSD te maken, andere software.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |