abonnement Unibet Coolblue
pi_213288696
Link naar deel 1:

F&L / Bijbelprofetie

OP van deel 1:

Naar aanleiding van vragen in andere topics open ik dit topic gewijd aan bijbelprofetie.

De gehele bijbel kan als een profetische bundel boeken worden beschouwd. Dankzij deze profeties kunnen we:

- Weten wat er in de toekomst nog staat te gebeuren
- De goddelijke inspiratie van de geschriften herkennen
- Hoop krijgen voor de toekomst

God zelf daagt ons uit om de profeties te bestuderen om te zien dat zijn woord betrouwbaar is, omdat Hij weet hoe koppig en volhardend wij kunnen zijn in ons ongeloof:

Jesaja 48
HEERE van de legermachten is Zijn Naam.
3De dingen van vroeger heb Ik van oudsher verkondigd,
uit Mijn mond zijn ze voortgekomen en Ik heb ze doen horen.
Plotseling heb Ik ze gedaan en ze zijn gekomen.
4Omdat Ik wist dat u hard bent,
uw nek een ijzeren pees is,
en uw voorhoofd van brons,
5daarom heb Ik het u van oudsher verkondigd;
voordat het kwam, heb Ik het u doen horen,
anders zou u zeggen: Mijn afgod heeft die dingen gedaan,
mijn gesneden beeld of mijn gegoten beeld heeft ze geboden.

Voor mij persoonlijk was bijbelprofetie één van de belangrijkste redenen om te geloven dat de bijbel inderdaad door God geïnspireerd is, en niet slechts een door mensen verzonnen bundel geschriften. Ik ben niet gelovig opgevoed en was zo'n 5 jaar lang intensief bezig met alles wat met New Age, esoterie, theosofie en dergelijke te maken heeft. Maar na verder zoeken moest ik uiteindelijk ik wel tot de conclusie komen dat als het inderdaad klopt wat ik in de bijbel las, het onmogelijk was dat dit door mensen was verzonnen en de bijbel wel degelijk goddelijk geïnspireerd is, met alle gevolgen van dien (ik dacht letterlijk: hebben die Christenen verdorie toch gelijk).. Profetie is voor mij dus een doorslaggevende factor geweest en dat kan het ook zijn voor iedereen die misschien denkt: 'Ik zou wel willen geloven, maar ik kan niet geloven, want ik heb niet genoeg redenen om te geloven'.

De bijbelprofeties zijn door de hele bijbel geweven. Er zijn de geschriften van specifieke profeten, maar ook in de historische geschriften komen we profeties tegen door middel van signaalwoorden, letterlijke gebeurtenissen met een spirituele connotatie en gebeurtenissen in de levens van specifieke personen. Daarnaast heeft praktisch elk element van de Joodse religie een profetisch element, omdat het Joodse religieuze systeem een 'schaduw' was, oftewel een illustratie van een grotere realiteit die betrekking had op de messias. Een zeer groot deel van de profeties heeft dan ook betrekking op de messias, omdat dit het centrale thema van de bijel is: God redt de mens van de dood en zal aan het einde der tijden een rechtvaardig oordeel vellen alvorens een nieuwe wereld begint waarin de zonde en de dood teniet zijn gedaan.

De allereerste profetie komen we dan ook tegen in Genesis 3, vlak nadat de eerste mensen hadden gedaan wat God uitdrukkelijk verboden had, waardoor zij de dood over zichzelf hadden uitgeroepen. En niet alleen dat: door God als autoriteit in hun leven te verwerpen en in plaats daarvan Satan te volgen, werd deze vanaf dat moment de 'prins van deze wereld'. De mens was vanaf dat moment slaaf van de zonde, slaaf van de dood, en slaaf van Satan, oftewel de tegenstander van God. Het was vervolgens aan God om de mens uit deze slavernij en gevangenis te bevrijden, de mens kon dat niet uit zichzelf.

God toonde meteen Zijn genade door aan te kondigen dat Hij persoonlijk ervoor zou zorgen dat Satan zou worden vernietigd:

14Toen zei de HEERE God tegen de slang:
Omdat u dit gedaan hebt, bent u vervloekt
onder al het vee en onder alle dieren van het veld!
Op uw buik zult u gaan en stof zult u eten, al de dagen van uw leven.
15En Ik zal vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw,
en tussen uw nageslacht en haar Nageslacht;
Dat zal u de kop vermorzelen,
en u zult Het de hiel vermorzelen.

Het wordt algemeen aanvaard dat dit 'nageslacht van de vrouw' de eerste belofte is van de messias. Er zal een strijd zijn tussen de dienaars van God, en de dienaars van Satan, en de messias treedt op als vertegenwoordiger van de dienaars van God. En hoewel Satan deze messias zal doden (u zult het de hiel vermorzelen), zal deze messias Satan definitief vernietigen (de kop vermorzelen).

Deze tekst wordt ook wel het 'proto-evangelie' genoemd, oftewel het eerste evangelie. God kondigt meteen aan dat Hij uiteindelijk Satan zal overwinnen, en dat de tijd van pijn, leed, zonde en dood die zal volgen slechts tijdelijk is. En dat is goed nieuws, een blijde boodschap, de letterlijke vertaling van 'evangelie'.

In dit topic wil ik meer in detail ingaan op enkele van de belangrijkste en meest opmerkelijke profeties die weergeven hoe de bijbel de komst van de messias en zijn daden binnen de gehele wereldgeschiedenis heeft aangekondigd.

Ik verzoek iedereen om het respectvol en ontopic te houden.

Van mening verschillen mag natuurlijk altijd, maar laten we niet te veel afdwalen naar onderwerpen die niets met dit onderwerp te maken hebben. Daar zijn al genoeg andere topics voor.

Ik open dit topic met het verlangen om over te dragen wat ik zelf heb mogen ontvangen. Het is niet de bedoeling om mijn geloof te 'bewijzen' of anderen te overtuigen om te geloven wat ik geloof. Ik deel slechts wat ik geloof dat de waarheid over deze zaken is, omdat ik ze waardevol voor mijzelf en anderen acht. En ik deel goede dingen graag met anderen.

Wordt vervolgd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213288718
quote:
Maar wat wat mij betreft wel degelijk vaststaat, is dat Daniël 8 naar het jaar 1844 verwijst als het begin van het einde.
We zijn nu exact 180 jaar verder. Wat voor tekenen/gebeurtenissen zijn er in die 180 jaren nog meer geweest? Welke tekenen kunnen we nog verwachten?? Nog tig x 180 jaar wachten?

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 21-04-2024 22:14:01 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213288863
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 22:04 schreef blomke het volgende:

[..]
We zijn nu exact 180 jaar verder. Wat voor tekenen/gebeurtenissen zijn er in die 180 jaren nog meer geweest?
Zodat je daarop kunt zeggen 'nee hoor'?

Bepaalde gebeurtenissen die profetisch significant zijn komen nog uitgebreid aan bod.
pi_213288892
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 22:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Bepaalde gebeurtenissen die profetisch significant zijn komen nog uitgebreid aan bod.
Uit de afgelopen periode 1844 - 2024??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213288978
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 22:19 schreef blomke het volgende:

[..]
Uit de afgelopen periode 1844 - 2024??
Ja.
  zondag 21 april 2024 @ 23:59:44 #6
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_213289577
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 21:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Zoals ik in vorige berichten in dit topic heb onderstreept, zijn die volkeren niet zomaar uitgemoord, maar werden zij veroordeeld voor hun goddeloosheid.
Goddeloosheid is nu ook weer niet zo heel erg. Daar hoef je niet iemand voor te vermoorden.

Het praat massamoord al helemaal niet goed. Massamoord is zondig zelfs als God dat doet. Gelukkig zie ik het als een beeld van God dat door betreffende schrijver is geschapen. Ik zou er niet mee willen leven om in een moordende God te geloven.

Daarnaast is vanuit de bijbel niet te beargumenteren dat iedereen die door God vermoord is de kans heeft gekregen om jood / christen / gelovige / bekeerling te worden.

Van al die moorden die God op zijn geweten heeft zaten natuurlijk ook tal van kinderen en geestelijk gehandicapten. Ook zij werden weggevaagd. Best een gruwelijk beeld van God wordt er af en toe geschetst in de bijbel. Voor mij is dat een teken dat als God bestaat en als hij van zijn schepping houdt de bijbel in ieder geval niet in zijn geheel door God geopenbaard is. Dat heeft verder ook helemaal geen bijbelse grond, zoals ik eerder al opmerkte.

Al die moorden van God valt, hoe vaak en op wat voor manier je het ook maar wilt onderstrepen dat het met goddeloosheid te maken heeft niet goed te praten.

quote:
Denk aan mensenoffers, inclusief kinderoffers, en allerlei andere ongure praktijken waar zij zich niet van bekeerden, terwijl God hen daar wel de tijd en mogelijkheden voor had gegeven.
Dat valt vanuit de bijbel dus niet te beargumenteren. Al zou God iedereen persoonlijk gesproken hebben die hij kort daarna vermoordde dan nog zijn er mensen bij die het niet begrepen zouden hebben, denk aan kinderen, baby’s, geestelijk gehandicapten, mensen die doof en blind zijn misschien (al zouden dat er niet zoveel zijn).

Over kinderoffers gesproken.
God droeg één van de weinige die nog in Hem geloofden zelfs op een mensenoffer uit te voeren. Notabene zijn eigen zoon. Wat een sadist is God in dat verhaal en dat alleen maar om te zien of Abraham ontzag voor Hem heeft. Dat zijn nare spelletjes die God speelt. Bah.... Al snap ik wel waarom de schrijver dit bedacht heeft. Zoals eerder gezegd werd Baal of een equivalent daarvan met het verhaal omgevormd tot de God van Israel. God werd hier in de bijbel pas echt literair uitgevonden.
Later eiste God weer een kinderoffer. Nu van zijn eigen zoon. Wat dan weer aantoont dat de allerhoogste macht, waar we helaas allemaal mee te maken krijgen, 'onmacht' is.

quote:
Het oordeel over deze volkeren dient ook als illustratie om duidelijk aan te geven dat God het kwaad, goddeloosheid, onrechtvaardigheid enz. niet eeuwig tolereert. Dat is goed nieuws voor iedereen die van het goede houdt. Dat betekent namelijk ook dat het laatste oordeel, waarbij defitief een einde aan het kwaad wordt gemaakt, zeker en vast is. En dat wij er dus belang bij hebben om ervoor te zorgen dat wij niet bij de veroordeelden zullen horen.
Het dient inderdaad ter illustratie. Dergelijke verhalen zijn fictief of in ieder geval sterk aangedikt en dienen er voor het volk hoop te geven en de vijand af te schrikken. En dat is nog gelukt ook, de joden zijn gelukkig ondanks al die ellende door de eeuwen heen nog niet verdwenen, al zullen ze uiteindelijk zichzelf tot ondergang brengen, maar dat is een andere discussie.

Dit soort verhalen doen me nog het meeste denken aan verslagen die niet uit de eerste hand komen van paleocontact momenten. Maar goed dat is speculatie. Hoewel dit meer voor de hand ligt dan dat ze door een almachtige, foutloze, volmaakte God geopenbaard zijn.
.
quote:
Ik heb geen reden om aan te nemen dat dit niet door Paulus is geschreven. Argumenten over zijn stijl zijn wat mij betreft niet overtuigend. Een persoon hoeft echt niet altijd op precies dezelfde manier te schrijven. Dus ik geloof daar niks van en twijfel niet aan het auteurschap van Paulus.
Het staat je natuurlijk vrij om dat te geloven.

quote:
Met 'de schrift' verwees hij uiteraard naar de toen geldende canon, dat was het oude testament.
'
Waarschijnlijk. Maar je kunt het niet met zekerheid zeggen. Het is een aanname.

quote:
Dat was eeuwen geleden vastgesteld binnen het jodendom. Oftewel het overgrote deel van de bijbel was al vastgesteld. Een enorm deel van het NT bestaat uit citaten of parafrasernigen van het OT, dus ook dat kun je als geïnspireerd beschouwen. Dan blijven de restanten nog over. Ik twijfel niet aan de inspiratie daarvan, omdat het allemaal consistent met elkaar is.
Het ging erom dat jij stelde dat de gehele bijbel door God geopenbaard is en dat dit in de bijbel zou staan. Nu maak je ervan dat de bijbel door God geïnspireerd is. Daar ben ik het natuurlijk mee eens. Maar misschien verstaan we dit woord anders en bedoel je toch dat de gehele bijbel toch door God geopenbaard is zoals je eerder stelde. En dat kun je vanuit de bijbel dus niet beargumenteren. '

Overigens staan er tal van tegenstrijdigheden in de bijbel dat je van consistentie niet kunt spreken. Maar goed, dat zou mijn inziens eerder pleiten voor een goddelijke openbaring dan er tegen. Dit gezien God z’n wispelturigheid, z’n korte lontje en te talloze fouten die God in de bijbel maakt. Nogmaals dit is niet mijn visie op God, ik vertel je slechts hoe God in de bijbel door zijn bedenkers wordt weggezet. Het lijkt mij verder overbodig om hier discussies over te voeren met als doel elkaar te overtuigen. Ik denk dat wij beide al decennia lang met bijbelstudie bezig zijn en we voor ons zelf allemaal inmiddels wel op een rijtje hebben hoe we erover denken. Het is natuurlijk wel interessant om met elkaar te delen en als ik voor mezelf spreek, af en toe leer ik wel wat bij door jou of andere users en dat is prettig.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_213289800
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 22:19 schreef blomke het volgende:

[..]
Uit de afgelopen periode 1844 - 2024??
In deel 1721
pi_213290142
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 22:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ja.
Ben razend benieuwd!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213291254
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 23:59 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Goddeloosheid is nu ook weer niet zo heel erg. Daar hoef je niet iemand voor te vermoorden.

Het praat massamoord al helemaal niet goed. Massamoord is zondig zelfs als God dat doet. Gelukkig zie ik het als een beeld van God dat door betreffende schrijver is geschapen. Ik zou er niet mee willen leven om in een moordende God te geloven.

Daarnaast is vanuit de bijbel niet te beargumenteren dat iedereen die door God vermoord is de kans heeft gekregen om jood / christen / gelovige / bekeerling te worden.

Van al die moorden die God op zijn geweten heeft zaten natuurlijk ook tal van kinderen en geestelijk gehandicapten. Ook zij werden weggevaagd. Best een gruwelijk beeld van God wordt er af en toe geschetst in de bijbel. Voor mij is dat een teken dat als God bestaat en als hij van zijn schepping houdt de bijbel in ieder geval niet in zijn geheel door God geopenbaard is. Dat heeft verder ook helemaal geen bijbelse grond, zoals ik eerder al opmerkte.

Al die moorden van God valt, hoe vaak en op wat voor manier je het ook maar wilt onderstrepen dat het met goddeloosheid te maken heeft niet goed te praten.
[..]
Dat valt vanuit de bijbel dus niet te beargumenteren. Al zou God iedereen persoonlijk gesproken hebben die hij kort daarna vermoordde dan nog zijn er mensen bij die het niet begrepen zouden hebben, denk aan kinderen, baby’s, geestelijk gehandicapten, mensen die doof en blind zijn misschien (al zouden dat er niet zoveel zijn).

Over kinderoffers gesproken.
God droeg één van de weinige die nog in Hem geloofden zelfs op een mensenoffer uit te voeren. Notabene zijn eigen zoon. Wat een sadist is God in dat verhaal en dat alleen maar om te zien of Abraham ontzag voor Hem heeft. Dat zijn nare spelletjes die God speelt. Bah.... Al snap ik wel waarom de schrijver dit bedacht heeft. Zoals eerder gezegd werd Baal of een equivalent daarvan met het verhaal omgevormd tot de God van Israel. God werd hier in de bijbel pas echt literair uitgevonden.
Later eiste God weer een kinderoffer. Nu van zijn eigen zoon. Wat dan weer aantoont dat de allerhoogste macht, waar we helaas allemaal mee te maken krijgen, 'onmacht' is.
[..]
Het dient inderdaad ter illustratie. Dergelijke verhalen zijn fictief of in ieder geval sterk aangedikt en dienen er voor het volk hoop te geven en de vijand af te schrikken. En dat is nog gelukt ook, de joden zijn gelukkig ondanks al die ellende door de eeuwen heen nog niet verdwenen, al zullen ze uiteindelijk zichzelf tot ondergang brengen, maar dat is een andere discussie.

Dit soort verhalen doen me nog het meeste denken aan verslagen die niet uit de eerste hand komen van paleocontact momenten. Maar goed dat is speculatie. Hoewel dit meer voor de hand ligt dan dat ze door een almachtige, foutloze, volmaakte God geopenbaard zijn.
.
[..]
Het staat je natuurlijk vrij om dat te geloven.
[..]
'
Waarschijnlijk. Maar je kunt het niet met zekerheid zeggen. Het is een aanname.
Laten we akkoord gaan om het oneens te zijn. Ik heb denk ik genoeg argumenten gegeven om mijn punt te onderbouwen in deze reeks. Voor mij geldt duidelijk het principe dat God de onrechtvaardige niet met de rechtvaardige verdelgt:

23En Abraham kwam dichterbij en zei: Zult U ook de rechtvaardige tegelijk met de goddeloze wegvagen?
24Misschien zijn er vijftig rechtvaardigen binnen de stad; wilt U hen ook wegvagen en de plaats niet sparen omwille van de vijftig rechtvaardigen die daarin zijn?
25Er kan toch geen sprake van zijn dat U zoiets doet, dat U de rechtvaardige samen met de goddeloze doodt? Dan zal het zijn: zo de rechtvaardige, zo de goddeloze. Daar kan bij U toch geen sprake van zijn! Zou de Rechter van de hele aarde geen recht doen?
26Toen zei de HEERE: Als Ik in Sodom vijftig rechtvaardigen binnen de stad vind, dan zal Ik de hele plaats omwille van hen sparen.

...

32Verder zei hij: Laat de Heere toch niet in toorn ontbranden, omdat ik nog eenmaal spreek: Misschien zullen er tien gevonden worden. En Hij zei: Ik zal haar niet te gronde richten omwille van die tien.
33Toen ging de HEERE weg, nadat Hij geëindigd had met Abraham te spreken, en Abraham keerde terug naar zijn woonplaats.

Ik heb vertrouwen in Gods oordeel.

Dat oordeel maar kwalificeren als 'God vermoordt mensen' vind ik ongenuanceerd. God velt een oordeel en roeit het kwaad uit. Dus als je je aan het kwaad vastklampt, oogst je simpelweg wat je zaait. We hebben een geweten om onderscheid te maken tussen goed en kwaad, zelfs als je God niet kent. God kent de harten van mensen en weet wie hij als rechtvaardig en onrechtvaardig kan bestempelen. Een intelligente God doet niet zomaar lukraak wat. Vooral niet als die zelf bereid was om voor de mensheid te sterven. Adam en Eva hadden in principe meteen moeten sterven na hun zonde, dan was er helemaal geen mensheid geweest. De hele mensheid leeft dus in een proeftijd van voorwaardelijke vrijlating.

quote:
Het ging erom dat jij stelde dat de gehele bijbel door God geopenbaard is en dat dit in de bijbel zou staan. Nu maak je ervan dat de bijbel door God geïnspireerd is. Daar ben ik het natuurlijk mee eens. Maar misschien verstaan we dit woord anders en bedoel je toch dat de gehele bijbel toch door God geopenbaard is zoals je eerder stelde. En dat kun je vanuit de bijbel dus niet beargumenteren. '
Wat ik bedoelde is dat God zowel de inspiratie voor de hele bijbel heeft gegeven, en dat Hij de bijbel openbaart, oftewel begrijpelijk maakt.

'Inspiratie' komt letterlijk van het woord 'inblazen'. Het betekent in bijbelse termen zoveel als dat God met Zijn Geest de bijbel gecommuniceerd heeft, net zoals dat Hij met Zijn Geest de 'levensadem in de neusgaten van Adam blies'.

Daarom wordt ook wel gezegd dat de bijbel, het woord van God, levend is: het is geïnspireerd door de levensgeest van God. En daarom wordt ook gezegd dat Jezus het Woord van God is, en dat de woorden die Hij sprak leven zijn:

Johannes 6:63 De Geest is het Die levend maakt, het vlees heeft geen enkel nut. De woorden die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.

Dus de bijbel is 'ingeblazen', geïnspireerd, in de geest/het bewustzijn van de auteurs door de levengevende Geest van God. Dat versta ik onder inspiratie.

Openbaring is dan dat de schrift voor anderen begrijpelijk wordt gemaakt. Zonder diezelfde Geest van God is het niet mogelijk om de dingen van God te begrijpen, die zijn dwaasheid. God 'opent' dus onze intelligentie met Zijn Geest en 'openbaart' daarmee de schrift.

Hopelijk is dit onderscheid zo duidelijker.

quote:
Overigens staan er tal van tegenstrijdigheden in de bijbel dat je van consistentie niet kunt spreken. Maar goed, dat zou mijn inziens eerder pleiten voor een goddelijke openbaring dan er tegen. Dit gezien God z’n wispelturigheid, z’n korte lontje en te talloze fouten die God in de bijbel maakt. Nogmaals dit is niet mijn visie op God, ik vertel je slechts hoe God in de bijbel door zijn bedenkers wordt weggezet. Het lijkt mij verder overbodig om hier discussies over te voeren met als doel elkaar te overtuigen. Ik denk dat wij beide al decennia lang met bijbelstudie bezig zijn en we voor ons zelf allemaal inmiddels wel op een rijtje hebben hoe we erover denken. Het is natuurlijk wel interessant om met elkaar te delen en als ik voor mezelf spreek, af en toe leer ik wel wat bij door jou of andere users en dat is prettig.
Ik zie die inconsistenties niet. Wmb kan alleen een oppervlakkige lezing die indruk soms geven. Als iets inconsistent lijkt te zijn, is dat meestal een manier om meer informatie te geven. Het kan ook een literaire stijlvorm zijn.

Maar dat zien we dus vooral door die zaken concreet te bespreken, en niet door erover te spreken zonder concreet op zaken in te gaan.

Het onderwerp van dit topic is bijbelprofetie, dus daar wilde ik me hier op focussen, en niet allerlei andere onderwerpen die zeker interessant zijn, maar veel algemener.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 22-04-2024 13:24:29 ]
  maandag 22 april 2024 @ 13:41:23 #10
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_213292568
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 22:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
het begin van het einde
Een zeer rekbaar begrip, en dus nietszeggend.

1844 was wel het einde van de reuzenalk. En daarmee het begin van het reuzenalkloze tijdperk. ;(

Uitgeroeid door de mens.

pi_213293511
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 13:41 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Een zeer rekbaar begrip, en dus nietszeggend.

1844 was wel het einde van de reuzenalk. En daarmee het begin van het reuzenalkloze tijdperk. ;(

Uitgeroeid door de mens.

[ afbeelding ]
Er is zoveel moois uitgestorven door toedoen van ons als aangeklede aapsoort. (de werkelijke zag er natuurlijk nog wat mooier uit dan deze plattere opgezette variant)

Dit is overigens de dichtste verwant nog van de uitgestorven Dodo



de Nicobar Duif.

#ismooiwildeikevendelen
  maandag 22 april 2024 @ 17:49:36 #12
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_213294737
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 10:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Laten we akkoord gaan om het oneens te zijn. Ik heb denk ik genoeg argumenten gegeven om mijn punt te onderbouwen in deze reeks. Voor mij geldt duidelijk het principe dat God de onrechtvaardige niet met de rechtvaardige verdelgt:

23En Abraham kwam dichterbij en zei: Zult U ook de rechtvaardige tegelijk met de goddeloze wegvagen?
24Misschien zijn er vijftig rechtvaardigen binnen de stad; wilt U hen ook wegvagen en de plaats niet sparen omwille van de vijftig rechtvaardigen die daarin zijn?
25Er kan toch geen sprake van zijn dat U zoiets doet, dat U de rechtvaardige samen met de goddeloze doodt? Dan zal het zijn: zo de rechtvaardige, zo de goddeloze. Daar kan bij U toch geen sprake van zijn! Zou de Rechter van de hele aarde geen recht doen?
26Toen zei de HEERE: Als Ik in Sodom vijftig rechtvaardigen binnen de stad vind, dan zal Ik de hele plaats omwille van hen sparen.

...

32Verder zei hij: Laat de Heere toch niet in toorn ontbranden, omdat ik nog eenmaal spreek: Misschien zullen er tien gevonden worden. En Hij zei: Ik zal haar niet te gronde richten omwille van die tien.
33Toen ging de HEERE weg, nadat Hij geëindigd had met Abraham te spreken, en Abraham keerde terug naar zijn woonplaats.

Ik heb vertrouwen in Gods oordeel.

Dat oordeel maar kwalificeren als 'God vermoordt mensen' vind ik ongenuanceerd. God velt een oordeel en roeit het kwaad uit. Dus als je je aan het kwaad vastklampt, oogst je simpelweg wat je zaait. We hebben een geweten om onderscheid te maken tussen goed en kwaad, zelfs als je God niet kent. God kent de harten van mensen en weet wie hij als rechtvaardig en onrechtvaardig kan bestempelen. Een intelligente God doet niet zomaar lukraak wat. Vooral niet als die zelf bereid was om voor de mensheid te sterven. Adam en Eva hadden in principe meteen moeten sterven na hun zonde, dan was er helemaal geen mensheid geweest. De hele mensheid leeft dus in een proeftijd van voorwaardelijke vrijlating.
Je komt nu met slecht 1 voorbeeld en daar zou ik dan weer op kunnen antwoorden dat 9 rechtvaardige mensen kennelijk te weinig is.

Mijn punt is dat de hedendaagse, gemiddelde, eenvoudige mens beter het verschil tussen goed en kwaad weet dan wat de schrijvers van sommige bijbelpassages God in de schoenen schuiven. Uitroeien als in genocide plegen vind ik overigens minder genuanceerd klinken als vermoorden.

quote:
Wat ik bedoelde is dat God zowel de inspiratie voor de hele bijbel heeft gegeven, en dat Hij de bijbel openbaart, oftewel begrijpelijk maakt.
Dat eerste ben ik met je eens. Maar daar hoeft God niet voor te bestaan als levende entiteit. Verder ben ik van mening dat ik de bijbel beter begrijp dan dat jij dat doet. Je vergaande kennis doet daar verder niets aan af, we hebben het over het begrijpen van...

quote:
'Inspiratie' komt letterlijk van het woord 'inblazen'.
In het tekst gedeelte dat je eerder plaatste zit inderdaad het woord theopneustos.

quote:
Het betekent in bijbelse termen zoveel als dat God met Zijn Geest de bijbel gecommuniceerd heeft,
Dit is dan weer puur iets dat jij er van maakt, dat jij gelooft maar niet iets dat je vanuit de bijbel kunt staven. Dat lijkt me nu wel duidelijk. We weten niet wat de schrijver met 'de Schrift' bedoelde. En al is het vermoedelijk zo dat hij de tenach bedoelde dan nog geldt de opmerking niet voor de gehele bijbel. Nogmaals de bijbel bestond toen nog niet, veel boeken waaronder de evangeliën waren nog niet geschreven (er voor het gemak even vanuit gaande dat Paulus het gedeelte zelf geschreven heeft). Dit is een gegeven waartegen geen argumenten te verzinnen zijn. Er is enkel iets voor te zeggen dat mensen dit geloven, dat is allemaal prima natuurlijk.

Volgens mij is de enige schrift die door God zelf in de bijbel geopenbaard is de boekrol die Ezechiël moest opeten, maar wat daar in stond mag Joost weten.

quote:
net zoals dat Hij met Zijn Geest de 'levensadem in de neusgaten van Adam blies'.
Ja dat is weer zo'n mooi paleo-contact moment in de bijbel. Fascinerend.

quote:
Daarom wordt ook wel gezegd dat de bijbel, het woord van God, levend is: het is geïnspireerd door de levensgeest van God. En daarom wordt ook gezegd dat Jezus het Woord van God is, en dat de woorden die Hij sprak leven zijn:
Dit zie ik wederom als een, overigens hele mooi, geloofsuitspraak.

quote:
Johannes 6:63 De Geest is het Die levend maakt, het vlees heeft geen enkel nut. De woorden die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.

Dus de bijbel is 'ingeblazen', geïnspireerd, in de geest/het bewustzijn van de auteurs door de levengevende Geest van God. Dat versta ik onder inspiratie.

Openbaring is dan dat de schrift voor anderen begrijpelijk wordt gemaakt. Zonder diezelfde Geest van God is het niet mogelijk om de dingen van God te begrijpen, die zijn dwaasheid. God 'opent' dus onze intelligentie met Zijn Geest en 'openbaart' daarmee de schrift.

Hopelijk is dit onderscheid zo duidelijker.
Jazeker. Maar dan nog is er geen enkele bijbeltekst die erop wijst dat de gehele bijbel door God geopenbaard is. En daar hadden we het over.

quote:
Ik zie die inconsistenties niet. Wmb kan alleen een oppervlakkige lezing die indruk soms geven. Als iets inconsistent lijkt te zijn, is dat meestal een manier om meer informatie te geven. Het kan ook een literaire stijlvorm zijn.

Maar dat zien we dus vooral door die zaken concreet te bespreken, en niet door erover te spreken zonder concreet op zaken in te gaan.

Het onderwerp van dit topic is bijbelprofetie, dus daar wilde ik me hier op focussen, en niet allerlei andere onderwerpen die zeker interessant zijn, maar veel algemener.
Naar mijn idee hebben mensen die de inconsistenties in de bijbel niet zien oogkleppen op. Maar goed, meningen verschillen, gelukkig maar.

Over die bijbelprofetiëen. Ik vind dat allemaal niet zo sterk. Wel mooi geschreven hoor. Maar het doet me nogal denken aan het 'Paul is dood' verhaal. Erg vergezocht allemaal bij elkaar gepuzzeld zodat het bijna geloofwaardig wordt. In zekere zin vind ik het knap. Maar dan bijvoorbeeld de aanname dat 1 dag gelijk is aan 1 jaar als het op profetieën aankomt waar je alles op baseert, dan vind ik dan weer slap. Dat staat ook helemaal nergens in de bijbel. Ik snap verder wel waar het vandaan komt, het aantal dagen dat Ezechiël op z'n zij moest liggen en wellicht meer van dit soort teksten. Dat soort teksten vormen niet genoeg grond om tot dit soort aannamen te komen. Dat is wishful thinking.

[ Bericht 0% gewijzigd door Panterjong op 22-04-2024 18:13:25 ]
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_213296596
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 13:41 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Een zeer rekbaar begrip, en dus nietszeggend.

1844 was wel het einde van de reuzenalk. En daarmee het begin van het reuzenalkloze tijdperk. ;(

Uitgeroeid door de mens.

[ afbeelding ]
Wellicht dat door de evolutie er weer "een soort van" reuzenalk verschijnt. Paar miljoen jaar kan flink wat nieuwe soorten opleveren
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213296641
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 10:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Wat ik bedoelde is dat God zowel de inspiratie voor de hele bijbel heeft gegeven, en dat Hij de bijbel openbaart, oftewel begrijpelijk maakt.

'Inspiratie' komt letterlijk van het woord 'inblazen'. Het betekent in bijbelse termen zoveel als dat God met Zijn Geest de bijbel gecommuniceerd heeft, net zoals dat Hij met Zijn Geest de 'levensadem in de neusgaten van Adam blies'.

Daarom wordt ook wel gezegd dat de bijbel, het woord van God, levend is: het is geïnspireerd door de levensgeest van God. En daarom wordt ook gezegd dat Jezus het Woord van God is, en dat de woorden die Hij sprak leven zijn:
Waarom zijn er dan zoveel verschillende bijbelvertalingen, apocriefe boeken en (vooral) interpretaties waardoor er talloze kerkgenootschappen & sektes zijn ontstaan en weer verdwenen? Allemaal met hun eigen interpretatie? Is de bijbel samen met gods geest dan zo multi-interpretabel, dat een doorsnee buitenstaander door de bomen het bos niet meer ziet??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213297298
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 20:33 schreef blomke het volgende:

[..]
Wellicht dat door de evolutie er weer "een soort van" reuzenalk verschijnt. Paar miljoen jaar kan flink wat nieuwe soorten opleveren
Hij leeft voort als pinguïn
  maandag 22 april 2024 @ 22:01:01 #16
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_213297478
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 21:41 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Hij leeft voort als pinguïn
Hij werd inderdaad pinguïn van het Noorden genoemd maar behoorde tot een totaal andere soort.
  dinsdag 23 april 2024 @ 08:33:35 #17
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_213299160
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 17:49 schreef Panterjong het volgende:
Jazeker. Maar dan nog is er geen enkele bijbeltekst die erop wijst dat de gehele bijbel door God geopenbaard is. En daar hadden we het over.
Dan is hij volstrekt schizofreen. Mozes had juist het gebod "Gij zult niet doden" ontvangen, toen hij afdaalde, het gouden kalf zag, in woede ontstak en een paar levieten door het kamp joeg die eventjes 3000 man doodden met spiesen. 3000! Duizenden gezinnen hatseklats, in één keer vaderloos...

En dat wordt dan als "maar God is óók rechtvaardig" uitgelegd.
  dinsdag 23 april 2024 @ 11:48:30 #18
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_213300675
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 08:33 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Dan is hij volstrekt schizofreen. Mozes had juist het gebod "Gij zult niet doden" ontvangen, toen hij afdaalde, het gouden kalf zag, in woede ontstak en een paar levieten door het kamp joeg die eventjes 3000 man doodden met spiesen. 3000! Duizenden gezinnen hatseklats, in één keer vaderloos...

En dat wordt dan als "maar God is óók rechtvaardig" uitgelegd.
Ali praat dit allemaal goed. Terwijl dat helemaal niet hoeft. God wordt daar gewoon als een tiran neergezet en dat was precies de bedoeling van de schrijver. Er is geen speld tussen te krijgen. Dat hoef je als christen echt niet te bedekken met de mantel der liefde door termen als 'zondig', 'goddeloos' en dergelijke in te zetten.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  dinsdag 23 april 2024 @ 12:16:13 #19
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_213300955
@Ali_Kannibali

Sorry voor het even off topic, maar het val me op de dat je "Bijbel" consequent met een kleine letter schrijft. ("bijbel")
Doe je dit met opzet en zo ja, heb je daar een reden voor?
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_213302547
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 18:51 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Dit bedoel ik dus precies met m'n vorige post. Je geeft God er de schuld van dat hij mensen eeuwig laat martelen, notabene z'n eigen kinderen. Pure blasfemie.
Ik wilde op deze nog wel even reageren.
Topic was zo snel alweer vol.

Maar ik wilde zeggen dat ik God juist nergens de schuld van geef dat hij mensen zou laten martelen.
Mensen laten zichzelf martelen omdat ze niet de keuze voor Jezus maken.
God geeft juist de mogelijkheid om daar niet terecht te komen.
Maar als mensen die mogelijkheid niet willen aannemen, uiteindelijk zal het onwil/ ongeloof zijn wat iemand verloren laat gaan.

En notabene zijn eigen kinderen, klopt in bijbels opzicht ook niet zoals jij het vermoedelijk bedoelt.
Ieder mens is wel een maaksel van God en heeft Hij gewild op deze aarde, maar mensen kiezen er soms voor een andere weg te gaan in plaats van Jezus te volgen.
en dat zal ik aantonen met enkele bijbel teksten die aangeven wanneer je een KIND van God bent.

Johannes 1:12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

Romeinen 8:12 Welnu, broeders, wij zijn aan het vlees niet verplicht om naar het vlees te leven.
13. Want als u naar het vlees leeft, zult u sterven. Als u echter door de Geest de daden van het lichaam doodt, zult u leven.
14. Immers, zovelen als er door de Geest van God geleid worden, die zijn kinderen van God.
15. Want u hebt niet de Geest van slavernij ontvangen, die opnieuw tot angst leidt, maar u hebt de Geest van aanneming tot kinderen ontvangen, door Wie wij roepen: Abba, Vader!

Romeinen 9:8 Dat is: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden als nageslacht gerekend.

Galaten 4:28 Wij nu, broeders, zijn kinderen van de belofte, net zoals Izak.

Efeze 1:5 Hij heeft ons voorbestemd om als Zijn kinderen aangenomen te worden, door Jezus Christus, in Zichzelf, overeenkomstig het welbehagen van Zijn wil,

Kortom iedereen is niet automatisch een kind van God, maar pas als je Jezus hebt aangenomen.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_213302819
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 14:45 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
Ik wilde op deze nog wel even reageren.
Topic was zo snel alweer vol.

Maar ik wilde zeggen dat ik God juist nergens de schuld van geef dat hij mensen zou laten martelen.
Mensen laten zichzelf martelen omdat ze niet de keuze voor Jezus maken.
Bedoel je dit hypothetisch of praktisch (heksenvervolgingen, vervolging van andere gelovigen etc)? In de praktische zin kiezen mensen daar dus absoluut niet voor. Net als dat jij een gemartelde Christen in een ander land ook niet kunt verwijten zelf voor die marteling te kiezen. Als je het bedoeld zoals jij dat voelt of zoals Christenen het zien, dan is dat iets waar je vooral zelf mee zit. Net zo min dat jij niet de genade van Wodan of iemands feeen en elfjes hoeft te vragen en dat weglacht, hoef ik dat ook niet van een entiteit waar jij in gelooft.

In de praktische zin is er natuurlijk wel 'peer-pressure'. Grote groepen die vinden dat je iets moet doen en daar als geloofsmarketeers via push-verkoop voor werken. Dus ook al is iets niet waar, als velen roepen dat het waar is, dan heb je wel met een werkelijke entiteit van een groep te maken. En zo'n groep kan wel degelijk druk zetten. Zie ook hetgeen wat men in bepaalde staten in de VS nu aan het bereiken is met een conservatief-gelovige stempel op beleid.

quote:
God geeft juist de mogelijkheid om daar niet terecht te komen.
Maar als mensen die mogelijkheid niet willen aannemen, uiteindelijk zal het onwil/ ongeloof zijn wat iemand verloren laat gaan.

En notabene zijn eigen kinderen, klopt in bijbels opzicht ook niet zoals jij het vermoedelijk bedoelt.
Ieder mens is wel een maaksel van God en heeft Hij gewild op deze aarde, maar mensen kiezen er soms voor een andere weg te gaan in plaats van Jezus te volgen.
en dat zal ik aantonen met enkele bijbel teksten die aangeven wanneer je een KIND van God bent.

Johannes 1:12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

Romeinen 8:12 Welnu, broeders, wij zijn aan het vlees niet verplicht om naar het vlees te leven.
13. Want als u naar het vlees leeft, zult u sterven. Als u echter door de Geest de daden van het lichaam doodt, zult u leven.
14. Immers, zovelen als er door de Geest van God geleid worden, die zijn kinderen van God.
15. Want u hebt niet de Geest van slavernij ontvangen, die opnieuw tot angst leidt, maar u hebt de Geest van aanneming tot kinderen ontvangen, door Wie wij roepen: Abba, Vader!

Romeinen 9:8 Dat is: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden als nageslacht gerekend.

Galaten 4:28 Wij nu, broeders, zijn kinderen van de belofte, net zoals Izak.

Efeze 1:5 Hij heeft ons voorbestemd om als Zijn kinderen aangenomen te worden, door Jezus Christus, in Zichzelf, overeenkomstig het welbehagen van Zijn wil,

Kortom iedereen is niet automatisch een kind van God, maar pas als je Jezus hebt aangenomen.
Ik vind het helemaal prima :)

Ik geloof niet in God de vader, de zoon, de duivel en vele anderen. Dus het is allemaal niet wat m'n pad kruist.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 23-04-2024 15:34:36 ]
pi_213303364
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 15:13 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Bedoel je dit hypothetisch of praktisch (heksenvervolgingen, vervolging van andere gelovigen etc)? In de praktische zin kiezen mensen daar dus absoluut niet voor. Net als dat jij een gemartelde Christen in een ander land ook niet kunt verwijten zelf voor die marteling te kiezen. Als je het bedoeld zoals jij dat voelt of zoals Christenen het zien, dan is dat iets waar je vooral zelf mee zit. Net zo min dat jij niet de genade van Wodan of iemands feeen en elfjes hoeft te vragen en dat weglacht, hoef ik dat ook niet van een entiteit waar jij in gelooft.

In de praktische zin is er natuurlijk wel 'peer-pressure'. Grote groepen die vinden dat je iets moet doen en daar als geloofsmarketeers via push-verkoop voor werken. Dus ook al is iets niet waar, als velen roepen dat het waar is, dan heb je wel met een werkelijke entiteit van een groep te maken. En zo'n groep kan wel degelijk druk zetten. Zie ook hetgeen wat men in bepaalde staten in de VS nu aan het bereiken is met een conservatief-gelovige stempel op beleid.
[..]
Ik vind het helemaal prima :)

Ik geloof niet in God de vader, de zoon, de duivel en vele anderen. Dus het is allemaal niet wat m'n pad kruist.
Met martelen bedoelde ik dus, dat ze zich zelf naar de hel sturen uiteindelijk, puur vanwege ongeloof.
Ik was in de veronderstelling dat panterjong met martelen dus ook de helse marteling bedoelde. :)
Dus ik bedoelde niet de marteling die vele christenen nu ook ondergaan moeten zoals in china, noord korea, india, nigeria en wel meer landen voor die marteling wordt in de meeste gevallen niet gekozen natuurlijk. :)
Dat is juist marteling/ lijden omwille van Jezus naam, ze worden dus gemarteld omdat ze juist in God/ Jezus geloven en Hem volgen. Dus een andere reden voor marteling. ;)

Vanuit christelijk/ bijbels perspectief bekeken. Als je het dus niet geloofd is dat jou keuze.
Je bent dus niet verplicht het te doen, dat beweer ik ook niet.
Maar er hangen dus wel bijbels gezien gevolgen aan het ongeloof. ;) :)

Dus denk dat je mijn tekst verkeerd begrepen heb, of ik heb het verkeerd geformuleerd. :X :@
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_213303499
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 16:27 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
Met martelen bedoelde ik dus, dat ze zich zelf naar de hel sturen uiteindelijk, puur vanwege ongeloof.
Ik was in de veronderstelling dat panterjong met martelen dus ook de helse marteling bedoelde. :)
Volgens Ali en Etto bestaat de hel zoals beschreven niet, je houdt op met bestaan en het is geen plek van marteling, vuur en straf zeggen ze. Hoe kijk jij hiernaar? De discussie is in de laatste 3 of 4 pagina's van het vorige deeltje gevoerd, je kan het daar teruglezen (als je dat al niet gedaan hebt). Ik wil de discussie dus niet oprakelen, maar ben benieuwd naar jouw mening hierin.
pi_213303581
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 16:27 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
Met martelen bedoelde ik dus, dat ze zich zelf naar de hel sturen uiteindelijk, puur vanwege ongeloof.
Ik was in de veronderstelling dat panterjong met martelen dus ook de helse marteling bedoelde. :)
Dus ik bedoelde niet de marteling die vele christenen nu ook ondergaan moeten zoals in china, noord korea, india, nigeria en wel meer landen voor die marteling wordt in de meeste gevallen niet gekozen natuurlijk. :)
Dat is juist marteling/ lijden omwille van Jezus naam, ze worden dus gemarteld omdat ze juist in God/ Jezus geloven en Hem volgen. Dus een andere reden voor marteling. ;)

Vanuit christelijk/ bijbels perspectief bekeken. Als je het dus niet geloofd is dat jou keuze.
Je bent dus niet verplicht het te doen, dat beweer ik ook niet.
Maar er hangen dus wel bijbels gezien gevolgen aan het ongeloof. ;) :)

Dus denk dat je mijn tekst verkeerd begrepen heb, of ik heb het verkeerd geformuleerd. :X :@
Bedankt voor je verduidelijking, dat stel ik op prijs :)

ik vind het wel een wat vreemde gedachtegang. Ik kies er als atheist voor om (zomaar een getal) 10.000 geloven niet te beleiden. Nou ja, anders beschreven is dat ik gewoon niet geloof. Dat is niet eens een keuze (heb nooit iets hoeven kiezen), maar gewoon hoe ik in het leven sta.

Het kan prima dat vele boeken beschrijven dat het niet goed met ons afloopt omdat wij niet ons niet schikken met een andere levensvisie dan degene waar we in staan, maar dat doet ons toch niet heel veel?

Het raakt mij bijvoorbeeld totaal niet dat ik niet in alles geloof waar een Noord-Koreaan in gelooft. Ook al zou een Noord-Koreaan op mij projecteren dat het jammer is dat ik geen Noord-Koreaan wordt en ik daarom wat zou missen. Los van het feit of dit de beste vergelijking is. Maar ik denk dat we hierin hetzelfde 'so what?' gevoel delen, wat ik ook heb als een gelovige moslim of christen zou zeggen dat ik in de hel zou komen omdat ik niet geloof.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 23-04-2024 17:00:15 ]
pi_213303664
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 16:46 schreef Antideeltje.. het volgende:

[..]
Volgens Ali en Etto bestaat de hel zoals beschreven niet, je houdt op met bestaan en het is geen plek van marteling, vuur en straf zeggen ze. Hoe kijk jij hiernaar? De discussie is in de laatste 3 of 4 pagina's van het vorige deeltje gevoerd, je kan het daar teruglezen (als je dat al niet gedaan hebt). Ik wil de discussie dus niet oprakelen, maar ben benieuwd naar jouw mening hierin.
Gelezen, als deze beschouwing een beetje een trend wordt onder religieuzen dan lijkt dat in elk geval een klein stukje toleranter naar Atheisten toe. Daar ben ik wel blij om.
  dinsdag 23 april 2024 @ 17:45:02 #26
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_213304042
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 14:45 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
Ik wilde op deze nog wel even reageren.
Topic was zo snel alweer vol.

Maar ik wilde zeggen dat ik God juist nergens de schuld van geef dat hij mensen zou laten martelen.
Mensen laten zichzelf martelen omdat ze niet de keuze voor Jezus maken.
God geeft juist de mogelijkheid om daar niet terecht te komen.
Maar als mensen die mogelijkheid niet willen aannemen, uiteindelijk zal het onwil/ ongeloof zijn wat iemand verloren laat gaan.

En notabene zijn eigen kinderen, klopt in bijbels opzicht ook niet zoals jij het vermoedelijk bedoelt.
Ieder mens is wel een maaksel van God en heeft Hij gewild op deze aarde, maar mensen kiezen er soms voor een andere weg te gaan in plaats van Jezus te volgen.
en dat zal ik aantonen met enkele bijbel teksten die aangeven wanneer je een KIND van God bent.

Johannes 1:12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

Romeinen 8:12 Welnu, broeders, wij zijn aan het vlees niet verplicht om naar het vlees te leven.
13. Want als u naar het vlees leeft, zult u sterven. Als u echter door de Geest de daden van het lichaam doodt, zult u leven.
14. Immers, zovelen als er door de Geest van God geleid worden, die zijn kinderen van God.
15. Want u hebt niet de Geest van slavernij ontvangen, die opnieuw tot angst leidt, maar u hebt de Geest van aanneming tot kinderen ontvangen, door Wie wij roepen: Abba, Vader!

Romeinen 9:8 Dat is: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden als nageslacht gerekend.

Galaten 4:28 Wij nu, broeders, zijn kinderen van de belofte, net zoals Izak.

Efeze 1:5 Hij heeft ons voorbestemd om als Zijn kinderen aangenomen te worden, door Jezus Christus, in Zichzelf, overeenkomstig het welbehagen van Zijn wil,

Kortom iedereen is niet automatisch een kind van God, maar pas als je Jezus hebt aangenomen.
Voor wat betreft Kinderen van God.
Bijbeltechnisch heb je een punt maar ik doelde zoals jij het formuleert, op z'n 'maaksels'.

Ik zal het anders formulieren. Als ik je goed begrepen heb schuif je nu God het volgende in de schoenen. Je geeft God er de schuld van dat hij z'n maaksels zichzelf na hun dood laten martelen omdat ze niet voor Jezus gekozen hebben. Dat staat dus allemaal niet in de bijbel. Dat schuif je God in de schoenen. Dat is Godslasterlijk.
En al zou het in de bijbel staan, het blijft een door mensen geschreven boek. En nee, er staat ook niet in de bijbel dat de gehele bijbel door God geschreven is.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  dinsdag 23 april 2024 @ 19:46:51 #27
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_213305478
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 16:46 schreef Antideeltje.. het volgende:

[..]
Volgens Ali en Etto bestaat de hel zoals beschreven niet, je houdt op met bestaan en het is geen plek van marteling, vuur en straf zeggen ze. Hoe kijk jij hiernaar? De discussie is in de laatste 3 of 4 pagina's van het vorige deeltje gevoerd, je kan het daar teruglezen (als je dat al niet gedaan hebt). Ik wil de discussie dus niet oprakelen, maar ben benieuwd naar jouw mening hierin.
Dat is niet wat ik zeg.

:')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 23 april 2024 @ 20:18:34 #28
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_213306016
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 19:52 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Hoe past het begrip Sjeool / Hades hier tussen?

Hoe kijk jij tegen Openbaringen 20 aan? Bijvoorbeeld Openbaringen 20.10
En de uiteenwerper, die hen misleidde,
werd geworpen in de poel
van vuur en zwavel,
waar ook het beest en de leugenprofeet is,
en zij zullen gekweld worden dag en nacht
tot in de eeuwen der eeuwen.

Geloof jij zelf dat er een hemel is? Of dat eeuwig leven mogelijk is? En waar is dat dan?
Puur historisch gezien was Sheool het graf, waar iedereen heenging. Vandaar ook dat bij de omschrijving van de verschillende koningen van Israël en Juda het steeds eindigt met: "en hij ging bij zijn vaderen rusten". Dit ongeacht of het een goede of kwade koning was, hun lot was eender: het graf. Werd door de Sadduceeën ook nog aangehangen.

Ideeën over een leven na de dood zijn van latere en vermoedelijk Grieks en Egyptische herkomst. Niet ontoevallig dat ideeën over de hel daar ook ruim door geïnspireerd zijn.

Wat Openbaring betreft, het frappeert me altijd dat men een boek vol symboliek en beeldtaal (vrouw gekleed met de zon, een zevenkoppig monster, gigantische spinkhanen, sterren die in het water vallen, lammeren met zeven ogen) letterlijk leest, en dan natuurlijk ook vooral het genoemde vers om het idee van een 'eeuwig brandende hel' te staven. Afgezien van het gegeven dat enkel de duivel, de misleider en de valse profeet daarmee vereenzelvigd worden, strookt dat idee ook totaal niet met overige bijbelverzen waar steevast sprake is van vernietiging, verdelging, destructie en het leven als een beloning, de dood als straf. Neem Jesaja 66,24, ook een vers waar sommigen een verwijzing in willen zien naar een eeuwige hellestraf. Dat terwijl er letterlijk staat dat het 'dode lijken' betreft. Dood, als in niet levend. Daar zien we de symbolische taal van wormen die niet sterven en een vuur dat niet dooft voor het eerst. Men leest vooral laatstgenoemde, maar gaat voorbij aan wat eraan voorafgaat: men is dood, men is bestraft, men zal een teken zijn voor de rest, net als de puinhopen van Sodom en Gomorra.

Een goed artikel hierover: https://rethinkinghell.com/2015/12/30/a-primer-on-revelation-2010/

Men leest "eeuwig vuur" en deduceert dan maar dat alles wat daarin belandt ook eeuwig blijft leven. Terwijl dat dus nergens uit op te maken is. Ik lees "eeuwig vuur" eerder als het vuur Gods, dat dermate potent is dat het hele steden in de as kan leggen (zie de vier verdoemde steden), een vuur dat allesverzengend is en wegbrandt wat God's aangezicht niet kan verdragen.

Voorts is het typisch dat verzen die onomwonden spreken van de eeuwige dood en vernietiging en verderving (die heel wat meer voorkomen) simpelweg van tafel geveegd worden dan wel omgevormd tot verzen waaruit moet blijken dat vernietiging alsnog een bestaan impliceert. Wat heet: de dood zelf houdt op te bestaan omdat het vernietigd wordt.

Of dit, ook uit Openbaring:

Hij zal alle tranen van hun ogen afwissen. Er zal geen dood meer zijn, geen verdriet, geen rouw of pijn, want die dingen horen bij de oude wereld die voorbij is.


Al dat hoort bij een 'oude wereld die voorbij is'. Niet een wereld die in een andere vorm of dimensie nog bestaat, nee, die VOORBIJ is.

Dat het ondergaan van die straf pijnloos zou zijn (mentaal dan wel fysiek) is nergens gesteld; wat ontkend wordt is dat die straf eeuwigdurend is.

Persoonlijk denk ik wel dat er een hemel is; ik denk echter ook dat de meeste mensen, ikzelf incluis, eerst door dat goddelijk vuur gereinigd moet worden om resterende en niet geheelde zonden weg te branden. Of dat fysiek is, betwijfel ik, eerder een enorm pijnlijk spiritueel proces (wie heb ik gepijnigd, die pijn voel ik terug). Noem het vagevuur, zoals ik de verzen uit Paulus interpreteer.

De rol van Jezus hierin is DAT die weg naar verlossing en reiniging uberhaupt weer is geopend.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_213306715
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 14:45 schreef sjoemie1985 het volgende:

Mensen laten zichzelf martelen omdat ze niet de keuze voor Jezus maken.
God geeft juist de mogelijkheid om daar niet terecht te komen.
Maar als mensen die mogelijkheid niet willen aannemen, uiteindelijk zal het onwil/ ongeloof zijn wat iemand verloren laat gaan.

Kortom iedereen is niet automatisch een kind van God, maar pas als je Jezus hebt aangenomen.
Tamelijk hypocriet: aan de ene kant schept god mensen, en vervolgens worden ze gemarteld als ze niet voor jezus kiezen. Hoe zit het dan met de miljoenen die voor jezus werden geboren en stierven?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213306750
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 16:27 schreef sjoemie1985 het volgende:

Vanuit christelijk/ bijbels perspectief bekeken. Als je het dus niet geloofd is dat jou keuze.
Je bent dus niet verplicht het te doen, dat beweer ik ook niet.
Maar er hangen dus wel bijbels gezien gevolgen aan het ongeloof. ;) :)

Denk je nou echt dat mensen vanwege dergelijke dreigementen gaan geloven? Voor mij een reden om niet (meer) te geloven.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213308510
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 20:18 schreef EttovanBelgie het volgende:

Wat Openbaring betreft, het frappeert me altijd dat men een boek vol symboliek en beeldtaal (vrouw gekleed met de zon, een zevenkoppig monster, gigantische spinkhanen, sterren die in het water vallen, lammeren met zeven ogen) letterlijk leest, en dan natuurlijk ook vooral het genoemde vers om het idee van een 'eeuwig brandende hel' te staven. Afgezien van het gegeven dat enkel de duivel, de misleider en de valse profeet daarmee vereenzelvigd worden, strookt dat idee ook totaal niet met overige bijbelverzen waar steevast sprake is van vernietiging, verdelging, destructie en het leven als een beloning, de dood als straf. Neem Jesaja 66,24, ook een vers waar sommigen een verwijzing in willen zien naar een eeuwige hellestraf. Dat terwijl er letterlijk staat dat het 'dode lijken' betreft. Dood, als in niet levend. Daar zien we de symbolische taal van wormen die niet sterven en een vuur dat niet dooft voor het eerst. Men leest vooral laatstgenoemde, maar gaat voorbij aan wat eraan voorafgaat: men is dood, men is bestraft, men zal een teken zijn voor de rest, net als de puinhopen van Sodom en Gomorra.

Zoals ik eerder zei, hemel en hel zijn logische tegenpolen. Eeuwigdurende gelukzaligheid (hemel) versus eeuwigdurend lijden (hel). Eeuwige unie of verbondenheid met God (hemel) versus eeuwig verwijderd of afgestoten zijn van God (hel).

De dood is geen straf van God, de dood is de natuurlijke consequentie van het leven. Alles dat leeft gaat dood. Normale mensen zien de dood niet als straf maar als de natuurlijke gang van zaken.

Verder is het verwarrend dat je manier van denken veranderd zodra het over de hel gaat. In de hemel hebben mensen een bovennatuurlijk onsterfelijk lichaam, maar in de hel sterft het lichaam netjes na verbranding. Waarom veranderd het denken ineens van bovennatuurlijk naar natuurlijk? In de context van hemel en hel is het logischer dat er zowel in de hemel als in de hel bovennatuurlijke onsterfelijke lichamen zijn.

Openbaring 14:11 "En de rook van hun pijniging gaat op in alle eeuwigheid, en zij hebben geen rust dag en nacht, die het beest aanbidden en zijn beeld, en zo iemand het merkteken zijns naams ontvangt."

De rook van hun pijniging gaat op in alle eeuwigheid, en zij hebben geen rust dag en nacht...

Hoe combineert dit met uitspraken van Jezus over een eeuwige straf en het eeuwige vuur? Dat combineert als marteling, niet als vernietiging.
pi_213308526
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 12:16 schreef Bargehassus het volgende:
@:Ali_Kannibali

Sorry voor het even off topic, maar het val me op de dat je "Bijbel" consequent met een kleine letter schrijft. ("bijbel")
Doe je dit met opzet en zo ja, heb je daar een reden voor?
Daar heb ik geen reden voor. Ik heb niet de gewoonte om bijbel met een hoofdletter te schrijven.
pi_213308552
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 16:46 schreef Antideeltje.. het volgende:

[..]
Volgens Ali en Etto bestaat de hel zoals beschreven niet, je houdt op met bestaan en het is geen plek van marteling, vuur en straf zeggen ze. Hoe kijk jij hiernaar? De discussie is in de laatste 3 of 4 pagina's van het vorige deeltje gevoerd, je kan het daar teruglezen (als je dat al niet gedaan hebt). Ik wil de discussie dus niet oprakelen, maar ben benieuwd naar jouw mening hierin.
Dat zeggen wij niet. Wij zeggen (of eerder de schrift zegt) dat wat de bijbel 'hel' noemt naar het graf verwijst, Hades, het 'dodenrijk'. De dood dus. Uit de dood wordt je opgewekt tot eeuwig leven, of tot eeuwige straf. Die straf is niet eeuwig leven in een hellevuur, maar eeuwige vernietiging door vuur. Dat vuur is simpelweg de glorie van God, in Wiens aangezicht geen zondaar kan bestaan. Het woordje 'eeuwig' wordt in de bijbel ook gebruikt om de gevolgen van iets te beschrijven. Zo zijn Sodom en Gomorra gestraft met het 'eeuwige vuur' en wordt er gesproken over een 'onblusbaar vuur' waarmee de poorten van Jeruzalem zullen branden. Dat wil niet zeggen dat het vuur eeuwig blijft branden, maar dat hetgeen wordt verbrand volledig verbrandt, dat dit niet kan worden gestopt en dat hetgeen dat brandt niet meer terugkomt.

Deze eeuwige vernietiging wordt de tweede dood genoemd.

Hij is het gevolg van vastklampen aan de zonde, onreinheid, het kwaad, onrecht, enz.

Al die dingen kunnen niet bestaan in aanwezigheid van een heilige God en zullen worden vernietigd wanneer God Zijn volledige glorie manifesteert via de Zoon die als rechter optreedt.

Johannes zag dit in de vorm van visioenen, alsof 'de hel en de dood in de poel des vuurs werden gegooid, dit is de tweede dood'.

Malachi profeteerde dat de heiligen over het as van de onrechtvaardigen zullen lopen:

1Want zie, die dag komt,
brandend als een oven.
Dan zullen alle hoogmoedigen
en allen die goddeloosheid doen, stoppels worden.
En de dag die komt, zal ze in vlam zetten,
zegt de HEERE van de legermachten,
Die van hen
wortel noch tak zal overlaten.
2Maar voor u die Mijn Naam vreest,
zal de Zon der gerechtigheid opgaan en onder Zijn vleugels zal genezing zijn;
en u zult naar buiten gaan en dartelen
als kalveren uit de stal.
3U zult de goddelozen vertrappen.
Voorzeker, stof zullen zij worden
onder uw voetzolen
op die dag die Ik bereiden zal,
zegt de HEERE van de legermachten.
4 Denk aan de wet van Mozes, Mijn dienaar,
die Ik hem geboden heb
op Horeb voor heel Israël,
aan de verordeningen en de bepalingen.
5Zie, Ik zend tot u
de profeet Elia,
voordat de dag van de HEERE komt,
die grote en ontzagwekkende dag.
6Hij zal het hart van de vaders tot de kinderen terugbrengen,
en het hart van de kinderen tot hun vaders,
opdat Ik niet zal komen
en de aarde met de ban zal slaan.

De bijbel spreekt over totale en eeuwige dood als eeuwige straf. Geen pretje, maar eeuwig worden gemarteld in levende bewuste toestand in de hel is puur heidendom.

Let er ook op dat Jezus zegt dat die 'poel des vuurs' bedoeld is om de duivel en zijn engelen te vernietigen. Niet om mensen te straffen.

Dus God heeft nooit gewild dat enig mens wordt vernietigd, maar wie zich aan het kwaad vastklampt, ondergaat hetzelfde lot als de duivel en zijn engelen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Ali_Kannibali op 24-04-2024 00:57:24 ]
pi_213308564
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 00:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Deze eeuwige vernietiging wordt de tweede dood genoemd.

Dood is niet hetzelfde als (eeuwige) vernietiging. Er is lichaam en ziel, dat kun je lezen in de bijbel.
pi_213308577
quote:
1s.gif Op woensdag 24 april 2024 00:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Geen pretje, maar eeuwig worden gemarteld in levende bewuste toestand in de hel is puur heidendom.
Het is puur heidendom, maar het staat wel letterlijk zo in Openbaring :)

Juist ja...
pi_213308586
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 00:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dood is niet hetzelfde als (eeuwige) vernietiging. Er is lichaam en ziel, dat kun je lezen in de bijbel.
Nee, de bijbel zegt niet dat je een aparte ziel hebt die onafhankelijk van je lichaam leeft.

De tweede dood, oftewel de straf die je ondergaat nadat je uit de dood bent opgewekt nadat je de eerste keer bent gestorven als mens, is eeuwig en totaal. Je houdt simpelweg op te bestaan.

Ik leef liever eeuwig in een paradijs, dan een aantal jaar te zondigen en vervolgens voor altijd te verdwijnen.
pi_213308589
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 00:59 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het is puur heidendom, maar het staat wel letterlijk zo in Openbaring :)

Juist ja...
Dat staat er dus niet. Dood is dood, niet levend.
pi_213308592
quote:
1s.gif Op woensdag 24 april 2024 01:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee, de bijbel zegt niet dat je een aparte ziel hebt die onafhankelijk van je lichaam leeft.

Mattheus 10:28 "En vreest u niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel"

quote:
1s.gif Op woensdag 24 april 2024 01:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:

De tweede dood, oftewel de straf die je ondergaat nadat je uit de dood bent opgewekt nadat je de eerste keer bent gestorven als mens, is eeuwig en totaal. Je houdt simpelweg op te bestaan.

quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 01:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat staat er dus niet. Dood is dood, niet levend.
Nee, dood is niet hetzelfde als ophouden te bestaan. Er is ook een geestelijke dimensie.
pi_213309056
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 01:08 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Mattheus 10:28 "En vreest u niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel"
[..]
[..]
Nee, dood is niet hetzelfde als ophouden te bestaan. Er is ook een geestelijke dimensie.
Dit soort interpretaties krijg je dus als je niet naar de originele talen kijkt.

Her woordje ziel is een vertaling van het Griekse psuche wat doorgaans wordt vertaald als 'leven' https://biblehub.com/greek/psyche_n_5590.htm

Het wordt ook gebruikt als vertaling van het Hebreeuwse woordje 'nephesh' wat levensadem betekent.

Het verwijst naar de levensadem die God in de neusgaten van Adam blies waardoor hij 'een levende ziel werd' (en dus niet een levende ziel kreeg).

In de HSV hebben ze het beter vertaald door er 'levend wezen' van te maken, dit is nauwkeuriger dan 'levende ziel' wat in veel andere vertalingen staat:

Genesis 2:7toen vormde de HEERE God de mens uit het stof van de aardbodem en blies de levensadem in zijn neusgaten; zo werd de mens tot een levend wezen (nephesh/psuche).

https://biblehub.com/hebrew/nefesh_5315.htm

Dit woord verwijst niet naar een onsterfelijke ziel die gescheiden van je lichaam leeft of iets dergelijks. Het is het leven in het lichaam dat God geeft, dat het lichaam animeert en terugkeert naar God wanneer je sterft.

Alleen God kan deze levensadem, die jou tot een levende entiteit maakt, definitief uitdoven waardoor je ophoudt te bestaan.

En daarom is het belangrijk om de woorden in de originele talen te controleren voordat je tot overhaaste tot conclusies overgaat op basis van een of twee verzen en populaire maar onjuiste interpretaties.

Nephesh (????? népe¨) is a Biblical Hebrew word which occurs in the Hebrew Bible. The word refers to the aspects of sentience, and human beings and other animals are both described as being nephesh.[1][2] Bugs and plants, as examples of live organisms, are not referred in the Bible as being nephesh. The primary meaning of the term ???? is 'the breath of life' instinct in the nostrils of all living beings, and by extension 'life', 'person' or 'very self'. There is no term in English corresponding to nephesh, and the (Christian) 'soul', which has quite different connotations is nonetheless customarily used to translate it. [3] One view is that nephesh relates to sentient being without the idea of life and that, rather than having a nephesh, a sentient creation of God is a nephesh. In Genesis 2:7, the text is not that Adam was given a nephesh but that Adam "became a living nephesh." Nephesh when put with another word can detail aspects related to the concept of nephesh; with ???? rûach ("breath", "wind," or "spirit") it describes a part of mankind that is immaterial, like one's mind, emotions, will, intellect, personality, and conscience, as in Job 7:11.[4][5]

https://en.wikipedia.org/wiki/Nephesh

Deze 'nephesh', onze adem, ons leven, onderscheidt mensen en dieren van planten als levenssoort. Zowel mensen als dieren hebben een 'nephesh' of 'psuche':

18Wat de mensenkinderen betreft, zei ik in mijn hart dat God hen zal toetsen, en dat zij zullen inzien dat zij voor zichzelf als de dieren zijn.
19Want wat de mensenkinderen overkomt, overkomt ook de dieren. Hun overkomt een en hetzelfde. Zoals de een sterft, zo sterft de ander, en zij hebben alle een en dezelfde adem. De mensen hebben niets voor op de dieren, want alles is vluchtig.
20Zij gaan allen naar één plaats:
zij zijn allen uit het stof
en zij keren allen terug tot het stof.
21Wie merkt op
dat de adem van de mensenkinderen
naar boven stijgt
en de adem van de dieren
naar beneden daalt naar de aarde?

Er is dus geen 'onsterfelijke ziel die voor eeuwig en altijd in de hel wordt gemarteld door het hellevuur'. Een God die dat zou doen, daar zou ik ook niks van moeten hebben. Het zou niet echt eerlijk zijn om voor één leven van zonden voor eeuwig en altijd te moeten blijven lijden.

[ Bericht 20% gewijzigd door Ali_Kannibali op 24-04-2024 07:43:00 ]
pi_213309311
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 20:18 schreef EttovanBelgie het volgende:

Persoonlijk denk ik wel dat er een hemel is; ik denk echter ook dat de meeste mensen, ikzelf incluis, eerst door dat goddelijk vuur gereinigd moet worden om resterende en niet geheelde zonden weg te branden. Of dat fysiek is, betwijfel ik, eerder een enorm pijnlijk spiritueel proces (wie heb ik gepijnigd, die pijn voel ik terug). Noem het vagevuur, zoals ik de verzen uit Paulus interpreteer.

De rol van Jezus hierin is DAT die weg naar verlossing en reiniging uberhaupt weer is geopend.
Eens met al het voorgaande, dat is allemaal te staven met de schrift, maar dit niet.

Het hele punt van het evangelie is nu juist dat alleen de dood onze zonden kan verwijderen, maar dat Jezus onze zonden heeft gedragen en deze dood voor ons is gestorven, zodat wij kunnen leven. Want de straf op de zonde is de dood. Als wij van onze eigen zonden willen afkomen, moeten wij sterven. Daarom sterven de zondaars ook en worden wij al van nature als 'dood in onze zonden beschouwd'.

Efeze 2:1Ook u heeft Hij met Hem levend gemaakt, u die dood was door de overtredingen en de zonden,

We zijn spiritueel gezien al dood, leven nog wel in dit lichaam dat als een draaiende ventilator zonder stekker in het stopcontact een tijdje blijft draaien, maar spiritueel gezien zijn we gescheiden van God.

Dankzij Jezus is het mogelijk om weer met God verbonden, verzoend te worden, en het leven te ontvangen. Dat leven is eeuwig, want God is eeuwig.

Maar dat heeft Jezus gedaan door ALLE zonden van de wereld op zich te nemen, en ervoor te sterven:

Johannes 1:29De volgende dag zag Johannes Jezus naar zich toe komen en hij zei: Zie het Lam van God, Dat de zonde van de wereld wegneemt!

Jesaja 53:5Maar Hij is om onze overtredingen verwond,
om onze ongerechtigheden verbrijzeld.
De straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem,
en door Zijn striemen is er voor ons genezing gekomen.
6Wij dwaalden allen als schapen,
wij keerden ons ieder naar zijn eigen weg.
Maar de HEERE heeft de ongerechtigheid van ons allen
op Hem doen neerkomen.
7Toen betaling geëist werd, werd Híj verdrukt,
maar Hij deed Zijn mond niet open.
Als een lam werd Hij ter slachting geleid;
als een schaap dat stom is voor zijn scheerders,
zo deed Hij Zijn mond niet open.

1 Petrus 2:24 Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout, opdat wij, voor de zonden dood, voor de gerechtigheid zouden leven. Door Zijn striemen bent u genezen.
25Want u was als dwalende schapen; maar u bent nu bekeerd tot de Herder en Opziener van uw zielen.

Romeinen 3:25 Hem heeft God openlijk aangewezen als middel tot verzoening, door het geloof in Zijn bloed. Dit was om Zijn rechtvaardigheid te bewijzen vanwege het voorbijgaan aan de zonden die eertijds hadden plaatsgevonden onder de verdraagzaamheid van God.

Dit 'dragen van onze zonden' werd in de Joodse tempel gesymboliseerd door de handen op een offerdier te leggen en de zonden erop te belijden, op te biechten. Jouw zonden werden daardoor overgezet naar het dier. Vervolgens werd het dier geslacht, en werden de zonden naar de tempel overdragen door deze met het bloed te besprenkelen.

Dit was een illustratie van het feit dat als je je zonden op Jezus opbiecht, die zonden worden overgezet naar Jezus zelf, en toen Jezus zijn bloed aan het kruis heeft uitgestort, is Hij daarmee ook naar de hemelse tempel gegaan om jouw zonden daar naartoe te brengen:

Hebreeën 9:12Hij is niet door bloed van bokken en kalveren, maar door Zijn eigen bloed eens en voor altijd binnengegaan in het heiligdom en heeft daardoor een eeuwige verlossing teweeggebracht.
13 Want als het bloed van stieren en bokken en de as van de jonge koe, op de verontreinigden gesprenkeld, hen heiligt tot reinheid van het vlees,
14hoeveel te meer zal het bloed van Christus, Die door de eeuwige Geest Zichzelf smetteloos aan God geofferd heeft, uw geweten reinigen van dode werken om de levende God te dienen!
15En daarom is Hij de Middelaar van het nieuwe testament, opdat, nu de dood heeft plaatsgevonden tot verzoening van de overtredingen die er onder het eerste verbond waren, de geroepenen de belofte van de eeuwige erfenis ontvangen.

Dit is de bijbelse manier, al vanaf het oude testament, waarop de zonden van de mens van hem worden verwijderd: via overdracht door opbiechting op het Lam Gods en door dat Lam te slachten (en wij zijn dus verantwoordelijk voor de dood van de Zoon van God, elke keer als wij zondigen). Je moet dus geloven dat het offer dat Jezus heeft gebracht volstaat om jouw zonden te verwijderen. Daarom moeten we geloven in Zijn bloed om gerechtvaardigd te worden.

We hoeven niet alsnog te lijden voor zonden waarvoor we al zijn vergeven. Vergeven is vergeven. Maar Jezus zegt ook zodra Hij heeft vergeven: ga en zondig niet meer:

Johannes 8:10Jezus nu richtte Zich op en toen Hij niemand zag dan de vrouw, zei Hij tegen haar: Vrouw, waar zijn die aanklagers van u? Heeft niemand u veroordeeld?
11En zij zei: Niemand, Heere. En Jezus zei tegen haar: Ook Ik veroordeel u niet; ga heen en zondig niet meer.

Wil dat zeggen dat je als Christen nooit zult lijden? In tegendeel. Maar niet om je 'zonden weg te branden'. Eerder om spiritueel te groeien, volwassen te worden, empathischer te worden, Christelijke deugden zoals geduld, barmhartigheid en liefde te leren, n soms simpelweg om het feit dat je als Christen wordt vervolgd en dat dient te ondergaan zoals Christus het ook onderging. Dat is een pijnlijk proces omdat het indruist tegen onze natuurlijke verlangens en driften. De bijbel beschrijft dit proces wel als een heet vuur van beproevingen:

1 Petrus 2:12Geliefden, laat de hitte van de verdrukking onder u, die tot uw beproeving dient, u niet bevreemden, alsof u iets vreemds overkwam.
13Maar verblijd u naar de mate waarin u gemeenschap hebt aan het lijden van Christus, opdat u zich ook in de openbaring van Zijn heerlijkheid mag verblijden en verheugen.

Maar dit proces is niet wat onze zonden kan wegnemen, dan kan alleen door ze op te biechten op Jezus en er vergeving voor te vragen. En vervolgens is het de bedoeling dat we deze zonden niet herhalen, maar Gods Geest geeft ons daar de kracht voor, als we maar volharden in gebed, aanbidding, vertrouwen, gehoorzaamheid, geduld, liefde, en al het andere wat Jezus ons leert.

Hebreeën 12:
14 U hebt nog niet tot bloedens toe weerstand geboden in uw strijd tegen de zonde.
5En u bent de vermaning vergeten waarmee u als kinderen wordt aangesproken: Mijn zoon, acht de bestraffing van de Heere niet gering en bezwijk niet, als u door Hem terechtgewezen wordt.
6Want de Heere bestraft wie Hij liefheeft, en Hij geselt iedere zoon die Hij aanneemt.
7Als u bestraffing verdraagt, behandelt God u als kinderen. Want welk kind is er dat niet door zijn vader bestraft wordt?
8Maar als u zonder bestraffing bent, waar allen deel aan hebben gekregen, bent u bastaarden en geen kinderen.
11En elke bestraffing schijnt op het moment zelf wel geen reden tot blijdschap te zijn, maar tot droefheid. Maar later geeft zij hun die erdoor geoefend zijn een vreedzame vrucht van gerechtigheid.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 24-04-2024 09:00:17 ]
  woensdag 24 april 2024 @ 08:43:57 #41
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_213309513
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 00:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Daar heb ik geen reden voor. Ik heb niet de gewoonte om bijbel met een hoofdletter te schrijven.
Ok, dat kan. De omgeving waar ik in opgegroeid ben hechtte daar juist veel waarde aan, vandaar mijn vraag.
Dank voor je antwoord.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_213309593
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 08:43 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Ok, dat kan. De omgeving waar ik in opgegroeid ben hechtte daar juist veel waarde aan, vandaar mijn vraag.
Dank voor je antwoord.
Oké, geen probleem. Het zegt niets over de waarde die ik aan de bijbel hecht, dat is voor mij van A tot Z het Woord van God.
pi_213310974
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 07:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:

https://biblehub.com/hebrew/nefesh_5315.htm

Dit woord verwijst niet naar een onsterfelijke ziel die gescheiden van je lichaam leeft of iets dergelijks. Het is het leven in het lichaam dat God geeft, dat het lichaam animeert en terugkeert naar God wanneer je sterft.

Alleen God kan deze levensadem, die jou tot een levende entiteit maakt, definitief uitdoven waardoor je ophoudt te bestaan.

En daarom is het belangrijk om de woorden in de originele talen te controleren voordat je tot overhaaste tot conclusies overgaat op basis van een of twee verzen en populaire maar onjuiste interpretaties.

Nephesh (????? népe¨) is a Biblical Hebrew word which occurs in the Hebrew Bible. The word refers to the aspects of sentience, and human beings and other animals are both described as being nephesh.[1][2] Bugs and plants, as examples of live organisms, are not referred in the Bible as being nephesh. The primary meaning of the term ???? is 'the breath of life' instinct in the nostrils of all living beings, and by extension 'life', 'person' or 'very self'. There is no term in English corresponding to nephesh, and the (Christian) 'soul', which has quite different connotations is nonetheless customarily used to translate it. [3] One view is that nephesh relates to sentient being without the idea of life and that, rather than having a nephesh, a sentient creation of God is a nephesh. In Genesis 2:7, the text is not that Adam was given a nephesh but that Adam "became a living nephesh." Nephesh when put with another word can detail aspects related to the concept of nephesh; with ???? rûach ("breath", "wind," or "spirit") it describes a part of mankind that is immaterial, like one's mind, emotions, will, intellect, personality, and conscience, as in Job 7:11.[4][5]

https://en.wikipedia.org/wiki/Nephesh

De Bijbel is filosofisch gezien dualistisch. Er is het vlees en de geest, het stoffelijke en het onstoffelijke, lichaam en ziel. De Bijbel is geen filosofisch materialistisch boek, het zegt niet dat er alleen materie is. ''God's levensadem'' moet spiritueel geinterpreteerd worden, niet materieel.

En hiermee blijft mijn centrale argument staan dat ''dood = dood'' niet klopt. ''Dood = stoffelijk dood, maar niet spiritueel dood'' is accuraat.

Als jij leest in de bijbel ''dit is de tweede dood'', dan interpreteer jij dat als ophouden te bestaan. Maar het kan ook spiritueel bedoeld zijn. ''Dit is de tweede dood voor God, waardoor de ziel nooit meer verbonden kan zijn met God in de hemel maar voor eeuwig van God afgestoten zal zijn in de hel''. Imo is de spirituele interpretatie veel waarschijnlijker dan de fysieke.

Dood is niet dood.
pi_213311120
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 16:46 schreef Antideeltje.. het volgende:

[..]
Volgens Ali en Etto bestaat de hel zoals beschreven niet, je houdt op met bestaan en het is geen plek van marteling, vuur en straf zeggen ze. Hoe kijk jij hiernaar? De discussie is in de laatste 3 of 4 pagina's van het vorige deeltje gevoerd, je kan het daar teruglezen (als je dat al niet gedaan hebt). Ik wil de discussie dus niet oprakelen, maar ben benieuwd naar jouw mening hierin.
Ik geloof dus dat er wel een hel is.
Vanuit de bijbel gezien is die plek officieel bedoelt alleen voor satan/ duivel/ lucifer en zijn volgers.

2 Petrus 2:4 Want als God de engelen die gezondigd hebben, niet gespaard heeft, maar hen in de hel geworpen en overgegeven heeft aan de ketenen van de duisternis om tot het oordeel bewaard te worden;

Judas 1:6 En de engelen die hun oorspronkelijke staat niet hebben bewaard, maar hun eigen woonplaats verlaten hebben, heeft Hij voor het oordeel van de grote dag met eeuwige boeien in de duisternis in verzekerde bewaring gesteld.

Mensen leven eigenlijk op die scheidslijn van licht en duisternis, alles wat van God afkomstig is of ter ere van Hem gedaan wordt is in het "licht" al het andere speelt zich in de "duisternis" af en daarop kan satan of zijn demonen vat op krijgen die probeert ons dan ook op allerlei manieren bij God weg te houden/ krijgen, door ons bijvoorbeeld minderwaardigheid aan te praten als je toch soms in een zonde valt.
Dan probeert satan je te vertellen dat je het eigenlijk niet waard bent om bij God te horen en een kind van God te zijn.

De hel is plat gezegd alle plekken met de afwezigheid van God, waar God dus geen omgang mee kan hebben.
Maar als je het beleid voor Hem dan is dat stukje belemmering weer weg.
En we kunnen de satan weerstaan omdat Jezus hem heeft overwonnen en als je dus op die woorden gaat staan, moet satan of welke geest of demon wijken.

Als je bekend bent met het verhaal van de arme lazarus en de rijke man, kun je ook al een beeld krijgen van wat voor plek de hel is.
Maar als je de bijbel verzen die er over gaan leest dan komt het er op neer dat het dus een plek is waar God niet is en ook niet naar toe kan/ wil op dit moment.
God heeft mensen een eigen wil gegeven om de keuze te maken voor Hem of tegen Hem.

Het is dus ook een plek oorspronkelijk bedoelt voor satan en de demonen, maar uiteindelijk zal daar een ieder terecht komen die niet geloofd heeft in Jezus.

Het zal geen leuke plek zijn in ieder geval.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_213311261
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 11:12 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
Ik geloof dus dat er wel een hel is.
Vanuit de bijbel gezien is die plek officieel bedoelt alleen voor satan/ duivel/ lucifer en zijn volgers.

2 Petrus 2:4 Want als God de engelen die gezondigd hebben, niet gespaard heeft, maar hen in de hel geworpen en overgegeven heeft aan de ketenen van de duisternis om tot het oordeel bewaard te worden;

Judas 1:6 En de engelen die hun oorspronkelijke staat niet hebben bewaard, maar hun eigen woonplaats verlaten hebben, heeft Hij voor het oordeel van de grote dag met eeuwige boeien in de duisternis in verzekerde bewaring gesteld.

Mensen leven eigenlijk op die scheidslijn van licht en duisternis, alles wat van God afkomstig is of ter ere van Hem gedaan wordt is in het "licht" al het andere speelt zich in de "duisternis" af en daarop kan satan of zijn demonen vat op krijgen die probeert ons dan ook op allerlei manieren bij God weg te houden/ krijgen, door ons bijvoorbeeld minderwaardigheid aan te praten als je toch soms in een zonde valt.
Dan probeert satan je te vertellen dat je het eigenlijk niet waard bent om bij God te horen en een kind van God te zijn.

De hel is plat gezegd alle plekken met de afwezigheid van God, waar God dus geen omgang mee kan hebben.
Maar als je het beleid voor Hem dan is dat stukje belemmering weer weg.
En we kunnen de satan weerstaan omdat Jezus hem heeft overwonnen en als je dus op die woorden gaat staan, moet satan of welke geest of demon wijken.

Als je bekend bent met het verhaal van de arme lazarus en de rijke man, kun je ook al een beeld krijgen van wat voor plek de hel is.
Maar als je de bijbel verzen die er over gaan leest dan komt het er op neer dat het dus een plek is waar God niet is en ook niet naar toe kan/ wil op dit moment.
God heeft mensen een eigen wil gegeven om de keuze te maken voor Hem of tegen Hem.

Het is dus ook een plek oorspronkelijk bedoelt voor satan en de demonen, maar uiteindelijk zal daar een ieder terecht komen die niet geloofd heeft in Jezus.

Het zal geen leuke plek zijn in ieder geval.
Branden ongelovigen daar ook eeuwig? Of gaat jou dat veel te ver? :)
pi_213311280
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 20:59 schreef blomke het volgende:

[..]
Tamelijk hypocriet: aan de ene kant schept god mensen, en vervolgens worden ze gemarteld als ze niet voor jezus kiezen. Hoe zit het dan met de miljoenen die voor jezus werden geboren en stierven?
Geen idee hoe het met die mensen precies zal vergaan, dat laat ik aan God over.
En ik denk dat het dan vooral zal gaan om de mensen die na de zondvloed leefden.
Aan gezien Jezus tijdens zijn sterven/ dood gepredikt heeft aan een ieder die in de duisternis verbleef of terecht is gekomen. Maar precies weet ik het ook niet. En is ook niet aan mij, het gaat er om of ik Jezus ken als mijn redder en mij gered weet voor de eeuwigheid door Hem. En dat Geldt voor iedereen, iedereen moet namelijk voor zichzelf verantwoording afleggen en je kunt niet naar een ander gaan wijzen, die moet ook voor zichzelf verantwoording afleggen. Dat laatste geldt alleen voor de ongelovigen.
De gelovigen zullen hooguit een beoordeling krijgen omtrent wat ze in het leven gedaan hebben.

Wat dat betreft is het gewoon zwat/ wit, gelovig is hemel/ eeuwig leven en ongelovig is hel/ eeuwigheid in de uiterste duisternis of hoe je het ook wil noemen.
God is een rechtvaardig God en niemand is te verontschuldigen voor God, maar heeft wel de mogelijkheid gegeven om onder het oordeel vandaan te komen.

1 Petrus 3:18 Want ook Christus heeft eenmaal voor de zonden geleden, Hij, Die rechtvaardig was, voor onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen. Hij is wel ter dood gebracht in het vlees, maar levend gemaakt door de Geest,
19. door Wie Hij ook, toen Hij heenging, aan de geesten in de gevangenis gepredikt heeft,
20. namelijk aan hen die voorheen ongehoorzaam waren, toen God in Zijn geduld nog eenmaal wachtte in de dagen van Noach, terwijl de ark gebouwd werd, waarin weinige – dat is acht – mensen behouden werden door het water heen.
21. Het tegenbeeld daarvan, de doop, behoudt nu ook ons. Maar niet als een verwijderen van het vuil van het lichaam, maar als vraag aan God van een goed geweten, door de opstanding van Jezus Christus,
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_213313522
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 11:04 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De Bijbel is filosofisch gezien dualistisch. Er is het vlees en de geest, het stoffelijke en het onstoffelijke, lichaam en ziel. De Bijbel is geen filosofisch materialistisch boek, het zegt niet dat er alleen materie is. ''God's levensadem'' moet spiritueel geinterpreteerd worden, niet materieel.

En hiermee blijft mijn centrale argument staan dat ''dood = dood'' niet klopt. ''Dood = stoffelijk dood, maar niet spiritueel dood'' is accuraat.

Als jij leest in de bijbel ''dit is de tweede dood'', dan interpreteer jij dat als ophouden te bestaan. Maar het kan ook spiritueel bedoeld zijn. ''Dit is de tweede dood voor God, waardoor de ziel nooit meer verbonden kan zijn met God in de hemel maar voor eeuwig van God afgestoten zal zijn in de hel''. Imo is de spirituele interpretatie veel waarschijnlijker dan de fysieke.

Dood is niet dood.
Dood is dood, beste libertarisch.

Het is een fabeltje dat je hoe dan ook eeuwig blijft leven.

Een echo van de leugen van de slang: 4Toen zei de slang tegen de vrouw: U zult zeker niet sterven.
5Maar God weet dat, op de dag dat u daarvan eet, uw ogen geopend zullen worden en dat u als God zult zijn, goed en kwaad kennend.

De bijbel probeert ons op alle mogelijke manieren te waarschuwen voor deze misleidende denkbeelden, en ons ervan bewust te maken dat er voorwaarden zitten aan het eeuwige leven.
  woensdag 24 april 2024 @ 15:41:59 #48
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_213313698
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 15:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dood is dood, beste libertarisch.

Het is een fabeltje dat je hoe dan ook eeuwig blijft leven.

Een echo van de leugen van de slang: 4Toen zei de slang tegen de vrouw: U zult zeker niet sterven.
5Maar God weet dat, op de dag dat u daarvan eet, uw ogen geopend zullen worden en dat u als God zult zijn, goed en kwaad kennend.

De bijbel probeert ons op alle mogelijke manieren te waarschuwen voor deze misleidende denkbeelden, en ons ervan bewust te maken dat er voorwaarden zitten aan het eeuwige leven.
Maar jij bent ons toch al jarenlang aan het vertellen wat goed en kwaad is (met de bijbel in de hand)? :P Ben jij een afgezante van de slang?
verwijder dit account.
pi_213313760
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 15:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dood is dood, beste libertarisch.

Het is een fabeltje dat je hoe dan ook eeuwig blijft leven.

De onstoffelijke geest is een feit, jouw God is een fabeltje.

Maar goed, dit zegt de Bijbel:

Genesis 3:22 Toen zei de HEERE God: Zie, de mens is geworden als één van Ons, omdat hij goed en kwaad kent. Nu dan, laat hij zijn hand niet uitsteken en ook van de boom des levens nemen en eten, zodat hij eeuwig zou leven!
23Daarom zond de HEERE God hem weg uit de hof van Eden, om de aardbodem te bewerken, waaruit hij genomen was.
24Hij verdreef de mens, en plaatste ten oosten van de hof van Eden de cherubs met een vlammend zwaard, dat heen en weer bewoog, om de weg naar de boom des levens te bewaken.

Dus volgens Genesis was het eeuwige leven afhankelijk van het eten van de boom des levens. Maar de HEERE wou om de één of andere reden niet dat de mens een nog goddelijkere status zou krijgen.

Ik zie hier dus weer een zieke tirannieke persoonlijkheid van God.
  woensdag 24 april 2024 @ 16:18:24 #50
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_213313944
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 15:52 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De onstoffelijke geest is een feit, jouw God is een fabeltje.

Maar goed, dit zegt de Bijbel:

Genesis 3:22 Toen zei de HEERE God: Zie, de mens is geworden als één van Ons, omdat hij goed en kwaad kent. Nu dan, laat hij zijn hand niet uitsteken en ook van de boom des levens nemen en eten, zodat hij eeuwig zou leven!
23Daarom zond de HEERE God hem weg uit de hof van Eden, om de aardbodem te bewerken, waaruit hij genomen was.
24Hij verdreef de mens, en plaatste ten oosten van de hof van Eden de cherubs met een vlammend zwaard, dat heen en weer bewoog, om de weg naar de boom des levens te bewaken.

Dus volgens Genesis was het eeuwige leven afhankelijk van het eten van de boom des levens. Maar de HEERE wou om de één of andere reden niet dat de mens een nog goddelijkere status zou krijgen.

Ik zie hier dus weer een zieke tirannieke persoonlijkheid van God.
Ik zie vooral een God in Genesis die niet zo heel groot en machtig is. Hij maakte de mens immers naar zijn evenbeeld. Dat impliceert dat God niet meer moet zijn geweest dan een mens-achtig wezen. Maar dan uit een andere dimensie of meer voor de hand liggend, afgaande op bijbelteksten uit bijvoorbeeld Ezechiel, afkomstig van buiten onze aarde. Het lijkt erop dat er wederom een paleo-contact moment wordt beschreven. Op de vraag of het verhaal een fantasiebeeld is of echo's reflecteert van een gebeurtenis die werkelijk heeft plaats gevonden valt uiteraard over te speculeren.
Het mooie aan het verhaal is dat het de volwassenwording van de mens laat zien. God maakte de mens naar zijn evenbeeld, kloonde uit de mens een ander mens en plaatste ze in een mooie tuin waar genoeg te eten was. Er wordt een experiment beschreven. Het experiment was één groot spel. Want het paradijs was eigenlijk helemaal niet zo heel mooi er liep namelijk een snitch rond en er was een boom met de lekkerste vruchten die kennis gaf waarvan niet gegeten mocht worden.
De mens besloot zijn eigen weg te gaan, at van de boom, nam kennis tot zich, voelde zich naakt, verstopte zich, had spijt, verdriet en pijn. God vond de mens en liet de mens hun eigen weg gaan. De mens was volwassen geworden.
En dat is maar goed ook, want stel dat de mens niet die stap had gemaakt en altijd gehoorzaam was gebleven.
Dan hadden we nu nog in het paradijs gezeten, zonder pijn, verdriet, schaamte en dergelijke te voelen. Dat lijkt misschien fijn maar het is juist het lijden dat ons mens maakt.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')