abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213265374
Ollongren: Iedereen heeft belang bij een goed pensioen in een leefbare wereld. Vrede en veiligheid horen daar onlosmakelijk bij. Daarom bespraken we de mogelijkheden voor langdurige investeringen in de defensiesector.

twitter

Demissionair minister van Defensie Ollongren had onlangs een positief gesprek met pensioenfonds ABP over het investeren van pensioengelden in de defensiesector.
Dit heeft tot kritiek geleid van onder andere voormalig Tweede Kamerlid Wybren van Haga, die het beschouwt als het financieren van oorlogen met pensioengeld.
Kandidaat-Europarlementariër Hester Bais bekritiseert ook het leegtrekken van de pensioenpot door de overheid.
Econoom Wouter Roorda merkt op dat dit in tegenspraak is met eerdere standpunten van linkse politici over beleggingen in wapenfabrikanten. Er is onvrede geuit over de beperkte inspraak van burgers en deelnemers in pensioenfondsen in deze kwestie.

https://politiek.headline(...)efornews-577?ref=rss

ABP hierover eerder dit jaar:

Overheid kan zorgen voor meer beleggingen in wapens
Om in defensiebedrijven te kunnen beleggen, moeten deze bedrijven aandelen of bedrijfsobligaties (schuldpapier) uitgeven. ABP kan als de voorwaarden goed zijn, in deze bedrijven beleggen. Als de overheid wil dat ABP meer belegt in de defensie-industrie, dan moet ze dit mogelijk maken door orders te plaatsen, zegt Harmen van Wijnen. “Als overheden geld nodig hebben om wapens te financieren, dan kunnen zij een staatsobligatie uitgeven waar pensioenfondsen en andere grote beleggers in kunnen beleggen. Wij zijn altijd bereid tot een constructief gesprek hierover met het ministerie van defensie.”

Beleggingen moeten bijdragen aan een goed pensioen
Als er nieuwe mogelijkheden komen om meer te beleggen in de defensie-industrie, dan zullen we bekijken of een investering een goed idee is. Voor ABP is het belangrijk dat de investeringen bijdragen aan een goed pensioen voor al onze deelnemers en dat ze niet indruisen tegen ons beleid om niet te beleggen in bedrijven die betrokken zijn bij de productie van kernwapens of clustermunitie, landmijnen of andere internationaal verboden wapens.

https://www.abp.nl/over-a(...)e-defensie-industrie

[ Bericht 1% gewijzigd door Straatcommando. op 19-04-2024 23:38:19 ]
  vrijdag 19 april 2024 @ 23:20:14 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213265396
Ik vind dat pensioenfondsen primair de belangen van hun eigen klanten moeten dienen en niet die van de politiek. Of het nu om wel of niet beleggen in fossiele brandstoffen, wapens of sigaretten gaat. Hele extreme gevallen, zoals gifgassen etc uitgezonderd.
The End Times are wild
  vrijdag 19 april 2024 @ 23:21:59 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213265406
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 23:16 schreef Za het volgende:
Ollongren: Iedereen heeft belang bij een goed pensioen in een leefbare wereld. Vrede en veiligheid horen daar onlosmakelijk bij. Daarom bespraken we de mogelijkheden voor langdurige investeringen in de defensiesector.
Ze heeft gelijk. Als er Russische bommen op onze kop vallen hebben we niets aan een pensioen.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_213265594
quote:
84s.gif Op vrijdag 19 april 2024 23:21 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ze heeft gelijk. Als er Russische bommen op onze kop vallen hebben we niets aan een pensioen.
Als wij ons niet bemoeien met die burenruzie dan heeft Rusland geen reden om hier een bom te droppen.
pi_213265612
Werden een paar jaar geleden pensioenfondsen die aan het beleggen waren in wapens niet nog geshamed?
  zaterdag 20 april 2024 @ 00:03:22 #6
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_213265617
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 00:01 schreef DrDentz het volgende:
Werden een paar jaar geleden pensioenfondsen die aan het beleggen waren in wapens niet nog geshamed?
Ging volgens mij om een bepaald soort wapens en kinderarbeid.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_213265629
Het lijkt me heel niet raar als een land investeert in defensie.
Met een agressieve buurman.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213265641
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2024 00:07 schreef capricia het volgende:
Het lijkt me heel niet raar als een land investeert in defensie.
Met een agressieve buurman.
Die Belgen zijn wel ontspoort ja.
pi_213265643
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 00:08 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Die Belgen zijn wel ontspoort ja.
Dat sws. 1835 of zo.

Ik hoop dat de Russen helemaal de tering ingetrapt worden.
Jammer dat we niet eerder op dit idee kwamen.

[ Bericht 3% gewijzigd door capricia op 20-04-2024 00:15:47 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213265684
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2024 00:09 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat sws. 1835 of zo.

Ik hoop dat de Russen helemaal de tering ingetrapt worden.
Jammer dat we niet eerder op dit idee kwamen.

Ik zie dat de NAVO-propaganda goed gewerkt heeft bij jou.
  Moderator zaterdag 20 april 2024 @ 00:23:55 #11
236264 crew  capricia
pi_213265699
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 00:19 schreef DrDentz het volgende:

[..]
Daar heb ik de Navo qua propaganda niet voor nodig.
Iedere Rus mag uit Oekraïne getrapt worden.
Jammer dat we zo laat zijn met onze defensie op orde te brengen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213265707
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 00:19 schreef DrDentz het volgende:

[..]
Leg eens uit? Waarom ben je geindoctrineerd als je geen voorstander van de Russische invasie van Oekraine bent?
pi_213265729
Ollongren is goed bezig.
pi_213265789
Ja komt ze nu pas mee.

Buy high, sell low... :')
pi_213265865
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 23:20 schreef LXIV het volgende:
Ik vind dat pensioenfondsen primair de belangen van hun eigen klanten moeten dienen en niet die van de politiek. Of het nu om wel of niet beleggen in fossiele brandstoffen, wapens of sigaretten gaat. Hele extreme gevallen, zoals gifgassen etc uitgezonderd.
De wapenindustrie is bijzonder lucratief, ik snap m.a.w. de weerstand tegen investeringen in die industrie eerlijk gezegd ook niet zo goed. Ik heb er eerlijk gezegd ook niet zo'n moeite mee wanneer de wapenverkoop aan Afrikaanse stammen, die in een burgeroorlog met elkaar verkeren, er voor zou kunnen kunnen zorgen dat ik een hoger pensioen ontvang. Dan heeft zo'n stammenstrijd tenminste nog enig nut.
pi_213265877
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 23:59 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Als wij ons niet bemoeien met die burenruzie dan heeft Rusland geen reden om hier een bom te droppen.
De Russische doelstelling is Europa binnen zijn invloedssfeer brengen. Jij zal daar allicht anders over denken, maar ik leef liever niet onder het juk van een onderontwikkeld volk van zuiplappen en criminelen.
  zaterdag 20 april 2024 @ 01:16:32 #17
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_213265891
quote:
Yep

Net als kernenergie paar jaar terug geen kans had door de shame. En hoepla, nu komen er een paar centrales en hoor je er amper iets over en al helemaal geen kritische houding meer
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zaterdag 20 april 2024 @ 01:32:17 #18
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213265938
quote:
Iedereen wil vreten uit de ruif van de werkenden. Zo ook dat hypocriete d66
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 20 april 2024 @ 01:33:31 #19
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213265942
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2024 00:23 schreef capricia het volgende:

[..]
Daar heb ik de Navo qua propaganda niet voor nodig.
Iedere Rus mag uit Oekraïne getrapt worden.
Jammer dat we zo laat zijn met onze defensie op orde te brengen.
Met dank aan de jarenlange sloop van links. Was een rechtse hobby, dat soldaatje spelen. Toch?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator zaterdag 20 april 2024 @ 01:41:08 #20
236264 crew  capricia
pi_213265964
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 01:33 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Met dank aan de jarenlange sloop van links. Was een rechtse hobby, dat soldaatje spelen. Toch?
Geen idee. Ik heb niet zoveel met links. Lijkt me ook best eens valse frame.
We hebben al meer dan tien jaar de VVD aan het roer.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213265999
Nee, investeren in darten. Michael van Gerwen bijvoorbeeld. Beste Nederlandse sporter ooit, als je het mij vraagt.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  Moderator zaterdag 20 april 2024 @ 04:05:13 #22
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213266080
Investeren in de wapenindustrie is niet hetzelfde als investeren in defensie
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator zaterdag 20 april 2024 @ 04:07:27 #23
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213266082
quote:

[..]
Onder Rutte ging het prima idd _O-

Ik heb op zich al een hekel aan dat constante links/rechts gezeur maar als je de stand van zaken bij defensie nog steeds op links afschuift heb je echt niet op zitten lette hoor

Paars was niet leuk met die jaarlijkse kaasschaaf van ze maar Mark "geen cent meer weg bij defensie" Rutte was een complete ramp

[ Bericht 20% gewijzigd door sp3c op 20-04-2024 04:17:41 ]
  zaterdag 20 april 2024 @ 07:59:06 #24
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_213266638
Het is niet de taak van een pensioenfonds om te gaan gokken met geld.

Niemand weet wanneer de oorlog voorbij is en de lucratieve orders opdrogen.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_213267754
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 april 2024 07:59 schreef MichaelScott het volgende:
Het is niet de taak van een pensioenfonds om te gaan gokken met geld.

Niemand weet wanneer de oorlog voorbij is en de lucratieve orders opdrogen.
Dan begint er wel weer ergens anders een oorlog als deze afgelopen is..

Niks zo lucratief als de wapenindustrie...
pi_213268009
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2024 01:13 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
De Russische doelstelling is Europa binnen zijn invloedssfeer brengen. Jij zal daar allicht anders over denken, maar ik leef liever niet onder het juk van een onderontwikkeld volk van zuiplappen en criminelen.
Europa is decennia lang afhankelijk geweest van Russische olie en gas en nu moeten we ons ineens druk maken over de 'Russische invloedssfeer' _O- Is dit weer die NAVO bangmakerij?

Duitsland is inmiddels onafhankelijk gaat goed daar NWS / De neergang van Duitsland als lichtend voorbeeld
pi_213268191
quote:
15s.gif Op zaterdag 20 april 2024 00:50 schreef Terrorizer het volgende:
Ja komt ze nu pas mee.

Buy high, sell low... :')
Tja, toentertijd kreeg je nog een berg deugpunten als je niet investeerde in wapenhandel. Nu is de politieke wind gedraaid en waaien de pensioensfonden gewoon lekker mee. Totdat het weer niet bon ton is om te doen etc. Alstijd achter de feiten aan natuurlijk, want zo werkt politiek nou eenmaal.

Erg interessant bijvoorbeeld om de asr-reclames van een tijdje terug te vergelijken met die van nu.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_213268229
Zolang dat het beste is, qua belegging, van MIJN geld, ga je gang.

Met die Rosenmoller aan het roer hebben ze dat (puur en alleen juiste) oogmerk de laatste jaren finaal uit het oog verloren.

Het is MIJN geld.

Wat dat betreft zou dat nieuwe pensioenstelsel misschien wel beter zijn, in de zin dat ik dan meer zeggenschap heb over MIJN pensioenpotje. Maar ook dat moet ik nog zien.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_213268758
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 10:07 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Europa is decennia lang afhankelijk geweest van Russische olie en gas en nu moeten we ons ineens druk maken over de 'Russische invloedssfeer' _O- Is dit weer die NAVO bangmakerij?

Duitsland is inmiddels onafhankelijk gaat goed daar NWS / De neergang van Duitsland als lichtend voorbeeld
Alles is NAVO propaganda tegen het arme, onschuldige Russische volk. :'(
pi_213268845
quote:

[..]
De VVD is links? Weer wat geleerd.
pi_213268934
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 09:50 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Dan begint er wel weer ergens anders een oorlog als deze afgelopen is..

Niks zo lucratief als de wapenindustrie...
De drank- en drugsindustrie.
pi_213268959
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 10:07 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Dat was gewoon handel hoor. We kregen het niet gratis. Het had ook elders vandaan kunnen komen.
Conscience do cost.
pi_213268977
Rot op met je defensie, als niemand door heeft dat dit allemaal in leven wordt om het Amerkaanse militair-industrieel complex te spekken.

Warmongering om ons leeg te trekken via belastingen.
Hopelijk is ABP niet zo dom hierin te stappen.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_213268986
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 11:21 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Als je o.a. 30% vergroting van de staat, forse lastenverzwaring, meer regulering op allerlei fronten als rechts ziet kan ik me de verbazing wel voorstellen.
  zaterdag 20 april 2024 @ 11:46:34 #35
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213269121
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 11:32 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Als je o.a. 30% vergroting van de staat [...] als rechts ziet kan ik me de verbazing wel voorstellen.
De Flevopolder is een linkse uitvinding?
pi_213269124
quote:
3s.gif Op zaterdag 20 april 2024 11:28 schreef Farenji het volgende:

[..]
De drank- en drugsindustrie.
Daar zie pensioenfondsen nog niet in gaan investeren..
pi_213269132
Bouw a.u.b. uw eigen pensioen op :)
pi_213269161
Ik beleg ook in defensie-aandelen, maar het is nogal een volatiele markt... ±10% op een dag. Lijkt wel een bitcoin. Derhalve lijkt het me onverstandig om daar met pensioengeld te gaan gokken. Zodra de oorlogen een beetje bedaren zakt die markt keihard de grond in
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_213269257
quote:
13s.gif Op zaterdag 20 april 2024 11:31 schreef epicbeardman het volgende:
Rot op met je defensie, als niemand door heeft dat dit allemaal in leven wordt om het Amerkaanse militair-industrieel complex te spekken.

Warmongering om ons leeg te trekken via belastingen.
Hopelijk is ABP niet zo dom hierin te stappen.
"Het Amerikaans militair-industrieel complex", veel duidelijker dan dit kan (pro-)Russische propaganda niet worden. _O-
pi_213269321
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2024 11:57 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
"Het Amerikaans militair-industrieel complex", veel duidelijker dan dit kan (pro-)Russische propaganda niet worden. _O-
quote:
De invasie in de Oekraïne heeft geleid tot een nieuwe wapenwedloop. Oorlog is ook een verdienmodel, verklaart van der Hoeven. De wapenproducenten incasseren miljarden en ze kunnen hun producten testen op het slagveld en zo nodig verbeteren. Bovendien biedt het strijdtoneel de defensie-industrie ook de mogelijkheid om nieuwe afzetmarkten te zoeken.[7]

De meeste Europese landen zijn ertoe overgegaan hun defensiebudget te verhogen. De verwachting is, dat met name de Verenigde Staten hiervan zal profiteren. In de VS zijn 45 van de honderd grootste wapenfabrikanten gevestigd. Zij hadden in 2020 een gezamenlijke omzet van 275 miljard euro.

In België vraagt de vredesbeweging opnieuw aandacht voor de waarschuwende woorden van Eisenhower in 1962. Met name de rol van de lobby van de wapenfabrikanten, de wijze waarop deze is binnengedrongen in de Europese instellingen en als sponsor optreedt bij NAVO-bijeenkomsten.[8]
Is allemaal snel gegaan toen Biden als president geinstalleerd werd. De schade die het militaire complex heeft opgelopen onder peacekeeper Trump moet natuurlijk worden ingehaald.

Als Blinken daarvoor overal oorlog moet starten, prima!

twitter

Plus al die miljarden aan voertuigen/equipment die Biden op beschamende manier heeft achtergelaten in Afghanistan moeten ook weer worden terugverdiend.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_213269354
quote:
11s.gif Op zaterdag 20 april 2024 12:02 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
[..]
Is allemaal snel gegaan toen Biden als president geinstalleerd werd. De schade die het militaire complex heeft opgelopen onder peacekeeper Trump moet natuurlijk worden ingehaald.
Trump de vredesduif en de oorlog in Oekraïne is de schuld van Biden, niet van het verderfelijke en oorlogszuchtige Russische volk. Dat werd daar alleen maar door de Amerikanen en hun NAVO trawanten door gedwongen. Of waren het nu toch gevaccineerde reptielen? _O-
pi_213269365
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2024 12:05 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Trump de vredesduif en de oorlog in Oekraïne is de schuld van Biden, niet van het verderfelijke en oorlogszuchtige Russische volk, die werden daar alleen maar door de Amerikanen en hun NAVO trawanten door gedwongen. Of waren het nu toch gevaccineerde reptielen? _O-
Het zijn gewoon feiten vriend, je hoeft niet zo emotioneel te reageren. Verderfelijke en oorlogszuchtige Russische volk, god wat werkt de EU propaganda goed weer. Begrijp je wel eens wat je zegt.
Het heeft dezelfde retoriek als ten tijde corona jegens de anti-vaxxers.

Kortzichtig ben je, riekt zeker niet naar intelligentie.
pi_213269374
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 april 2024 12:06 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Het zijn gewoon feiten vriend, je hoeft niet zo emotioneel te reageren.
Feiten die je vast en zeker heel kritisch zelluf onderzocht hebt? _O-
pi_213269425
quote:
11s.gif Op zaterdag 20 april 2024 12:02 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
[..]

Als Blinken daarvoor overal oorlog moet starten, prima!

[ x ]

Plus al die miljarden aan voertuigen/equipment die Biden op beschamende manier heeft achtergelaten in Afghanistan moeten ook weer worden terugverdiend.
Je TDS speelt weer op knul.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_213269442
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2024 12:07 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Feiten die je vast en zeker heel kritisch zelluf onderzocht hebt? _O-
Ik quote iets vanaf wiki. Probeer het maar weer persoonlijk te maken omdat je intellectueel niet de capaciteit hebt om hierover te discussiëren.

Gaslighting 101

Zelfde geldt voor @xpompompomx
pi_213269477
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 april 2024 12:11 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Ik quote iets vanaf wiki. Probeer het maar weer persoonlijk te maken omdat je intellectueel niet de capaciteit hebt om hierover te discussiëren.

Gaslighting 101
Waarom zou ik met je in discussie moeten of willen gaan? Je hebt met je posts immers al lang te kennen gegeven niet al te veel inzicht in en verstand van de materie te hebben.
pi_213269491
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 april 2024 12:11 schreef epicbeardman het volgende:

[..]

Gaslighting 101

Zelfde geldt voor @:xpompompomx
Dit lijkt me projectie.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  zaterdag 20 april 2024 @ 12:20:54 #48
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_213269561
Ik moet zeggen dat ik wel uitkijk naar al die kraakvers gefinancierde innovaties op het gebied van klimaatneutraal wapentuig; Zonnepaneelaangedreven APC's en CO2-neutrale pantserhouwitzers enzo. Geen betere toekomst zonder weloverwogen investeringen.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
pi_213269644
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2024 12:13 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Waarom zou ik met je in discussie moeten of willen gaan? Je hebt met je posts immers al lang te kennen gegeven niet al te veel inzicht in en verstand van de materie te hebben.
Je kan het alleen maar persoonlijk maken omdat je dus niet met feiten kan komen. Ik heb gewoon gelijk dat al deze defensie uitgaven van ons kikkerlandje de Amerikaanse wapenindustrie spekt.
Tevens is het gewoon waar dat onder Trump er geen enkele oorlog is uitgebroken, en onder Biden gaan we al richting de 5. Dat het pijn bij jullie doet moet geen reden zijn om zo geëmotioneerd te reageren.

Geldt ook voor @xpompompom
pi_213269666
quote:
Ja. Heerlijk toch dat zwabberbeleid van de politiek.
pi_213269706
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 11:46 schreef VoMy het volgende:

[..]
De Flevopolder is een linkse uitvinding?
Geen idee waar je op doelt.

Rechts is kleine staat, weinig regulering, veel vrijheid, zo laag mogelijke lasten, etc etc. Althans, dat was rechts in de oude vorm. Nu wordt tegenovergesteld beleid zonder schroom rechts genoemd, alleen omdat de vvd afgelopen periode heeft geregeerd. Vvd heeft in het eerste verkiezingsprogramma al deze bovenstaande dingen beloofd en er niet van uitgevoerd. Het was in combinatie met pvda, d66 en cda politiek met een flinke (ouderwetse) linkse signatuur vanuit polderen om uberhaupt een regering te kunnen vormen. Het is nogal dommig om met deze gegevens te benoemen dat er rechts beleid is gevoerd de afgelopen 15 jaar want op een aantal cruciale punten was dat het absoluut niet.

Ik vraag me sowieso af of het nog wel zinvol is om dingen rechts of links te noemen, aangezien het vrijwel altijd een amalgaam is van links en rechts en veel mensen sowieso niet meer lijken te weten wat grondwaarden van links en rechts zijn en het meer zien als een voetbalclub (vvd is rechts!).
  Moderator zaterdag 20 april 2024 @ 13:45:47 #52
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213270356
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 12:20 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
Ik moet zeggen dat ik wel uitkijk naar al die kraakvers gefinancierde innovaties op het gebied van klimaatneutraal wapentuig; Zonnepaneelaangedreven APC's en CO2-neutrale pantserhouwitzers enzo. Geen betere toekomst zonder weloverwogen investeringen.
https://magazines.defensi(...)r/2018/07/06_biofuel
  Moderator zaterdag 20 april 2024 @ 14:35:56 #53
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213270767
quote:

[..]
Als je o.a. 30% vergroting van de staat, forse lastenverzwaring, meer regulering op allerlei fronten als rechts ziet kan ik me de verbazing wel voorstellen.
Dit is gaslighting

Dat de VVD het op een aantal rechtse punten niet heel erg goed gedaan heeft maakt het geen linkse partij

Feit is dat de VVD sinds 1982 met uitzondering van Lubbers 3 en Balkenende 4 in de regering heeft gezeten, feit is ook dat juist wanneer die partij de minister president begint te leveren defensie de grootste klappen te verduren krijgt, 6000 gedwongen ontslagen, 12000 arbeidsplekken, een miljard euro!
Tanks weg, Orions weg, de Karel Doorman ging in de uitverkoop terwijl ze nog niet eens te water was gelaten :')

Dan kun iig je niet stellen datlinks de rechtse hobbie soldaatje spelen kapot heeft gemaakt hoor :')
  zaterdag 20 april 2024 @ 14:36:28 #54
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_213270771
quote:
Boh _O_

*gaat friettent op Vliegbasis Volkel beginnen *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_213270828
quote:
De belangen van die klanten gaan wel verder dan enkel het rendement dat je haalt.

Ik wil bijvoorbeeld pertinent niet dat mijn pensioen-inleg gebruikt wordt om de tabaksindustrie te financieren. Die voeren bewust beleid om zoveel mogelijk mensen aan de kanker te krijgen, liefst met zoveel mogelijk jonge mensen erbij. Daar hoeft mijn geld niet heen en als genoeg van mijn mede-deelnemers dat ook vinden moet een pensioenfonds daar gewoon rekening mee houden.

Wapenindustrie heb ik persoonlijk dan weer geen moeite mee en fossiele bedrijven als Shell ook niet.
pi_213270860
quote:
8s.gif Op zaterdag 20 april 2024 11:30 schreef ems. het volgende:

[..]
Dat was gewoon handel hoor. We kregen het niet gratis. Het had ook elders vandaan kunnen komen.
Niet voor dezelfde prijs.
  Moderator zaterdag 20 april 2024 @ 14:55:24 #57
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213270943
Goedkoop is duurkoop blijkt maar weer

Gegarandeerd dat er niets van geleerd hebben
pi_213271169
quote:
Man, man, man wat triest. Bij KLM zitten ze ook dat SAF in te kopen, 3 a 4x zo duur, en dan zitten janken dat de winst tegenvalt en dat ze niet meer kunnen investeren. Alles doen voor de buitenwereld, terwijl je je eigen bedrijf naar de klote helpt.
pi_213271252
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2024 14:42 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
De belangen van die klanten gaan wel verder dan enkel het rendement dat je haalt.

Ik wil bijvoorbeeld pertinent niet dat mijn pensioen-inleg gebruikt wordt om de tabaksindustrie te financieren. Die voeren bewust beleid om zoveel mogelijk mensen aan de kanker te krijgen, liefst met zoveel mogelijk jonge mensen erbij. Daar hoeft mijn geld niet heen en als genoeg van mijn mede-deelnemers dat ook vinden moet een pensioenfonds daar gewoon rekening mee houden.

Wapenindustrie heb ik persoonlijk dan weer geen moeite mee en fossiele bedrijven als Shell ook niet.
Enerzijds heel mooi dat je bewust nadenkt over de investeringen van je uitgestelde loon.

Anderzijds .. geen tabak wel wapens vind ik persoonlijk een zeer apart onderscheid :D
"Pools are perfect for holding water"
  Moderator zaterdag 20 april 2024 @ 15:30:55 #60
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213271256
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 15:20 schreef Ploplap het volgende:

[..]
Man, man, man wat triest. Bij KLM zitten ze ook dat SAF in te kopen, 3 a 4x zo duur, en dan zitten janken dat de winst tegenvalt en dat ze niet meer kunnen investeren. Alles doen voor de buitenwereld, terwijl je je eigen bedrijf naar de klote helpt.
Triggered lol
pi_213271285
quote:

[..]
Als je er niet onze oorlog van maakt hoef je het militaire industriële complex niet rijk te maken en als er russische bommen op onze kop vallen zijn het van het soort waar het toch te laat voor is om dan nog iets terug te schieten.
  zaterdag 20 april 2024 @ 15:35:52 #62
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_213271303
Ik vind het absoluut geen goede gedachte dat een defensieminister zich bezig houdt met waarin pensioenfondsen investeren.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_213271368
quote:
88s.gif Op zaterdag 20 april 2024 14:35 schreef sp3c het volgende:

[..]
Dit is gaslighting

Dat de VVD het op een aantal rechtse punten niet heel erg goed gedaan heeft maakt het geen linkse partij

Feit is dat de VVD sinds 1982 met uitzondering van Lubbers 3 en Balkenende 4 in de regering heeft gezeten, feit is ook dat juist wanneer die partij de minister president begint te leveren defensie de grootste klappen te verduren krijgt, 6000 gedwongen ontslagen, 12000 arbeidsplekken, een miljard euro!
Tanks weg, Orions weg, de Karel Doorman ging in de uitverkoop terwijl ze nog niet eens te water was gelaten :')

Dan kun iig je niet stellen datlinks de rechtse hobbie soldaatje spelen kapot heeft gemaakt hoor :')
Volgens mij snap je niet wat gaslighting is, maar goed.

Het feit blijft dat vvd fors af is geweken van wat rechts genoemd wordt doorgaans, en dat is makkelijk na te gaan als je hun oorspronkelijke verkiezingsprogramma las van voor rutte 1, die nog typisch rechts-liberaal was. Overigens stond daar ook nooit ergens iets in dat defensie af moest worden gebroken, dat stond voornamelijk bij GL en nog wat linkse partijen. Vvd heeft daar vast gebruik van gemaakt.

Ik claim niet dat vvd niet rechts is, slechts dat vvd als rechtse partij het slecht heeft gedaan en het deels terecht is dat genoemd wordt vvd erg links beleid heeft gevoerd de afgelopen 10 -15 jaar, omdat door allerlei redenen (o.a. invloed Europese Unie die erbij gekomen is en zwaar linkse signatuur heeft, polderen om aan de macht te blijven met linksere partijen etc.) en hierdoor veel inleveren van rechtse standpunten heeft ingeleverd. Het is ongelofelijk simplischtisch hie je het hier neerzet. De vvd bepaalt niet in zijn eentje, dat doet een groepje partijen die steeds wisselen en het politieke spel moeten spelen.
  Moderator zaterdag 20 april 2024 @ 15:48:51 #64
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213271420
quote:

[..]
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 11:21 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
quote:

[..]
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 15:41 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]

Ik claim niet dat vvd niet rechts is,
Hmm hm ...

Anyways, als we het erover eens zijn dat de VVD rechts is dan is defensie dus dankzij rechts in zulk slecht weer terecht gekomen en niet door de jarenlange sloop van links?
pi_213271424
Investeren nu de defensie aandelen sky high staan....das een goed idee.

Ze hadden paar jaar terug moeten investeren. Hadden ze er lekker aan verdiend....maar toen kon/mocht het niet.

Paar jaar terug geprobeerd defensie aandelen te kopen. Was praktisch onmogelijk door allerlei regelgeving.
pi_213271579
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 15:29 schreef probeer het volgende:

[..]
Enerzijds heel mooi dat je bewust nadenkt over de investeringen van je uitgestelde loon.

Anderzijds .. geen tabak wel wapens vind ik persoonlijk een zeer apart onderscheid :D
Wapens zijn niet per definitie slecht. Als ik de politie bel hoop ik dat ze een wapen hebben. En Oekraïne gun ik alle wapens van de wereld om die bloeddorstige gek van zich af te kunnen slaan.

Dit in tegenstelling tot de tabaksindustrie, die is echt nergens goed voor.
pi_213272228
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2024 16:05 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Wapens zijn niet per definitie slecht. Als ik de politie bel hoop ik dat ze een wapen hebben. En Oekraïne gun ik alle wapens van de wereld om die bloeddorstige gek van zich af te kunnen slaan.
Waarom heeft Oekraïne wapens nodig? Omdat Rusland ze aanvalt met wapens. Wapens zijn nodig omdat er wapens zijn.

En bv een (poging tot) genocide oid, gaat ook een stuk minder hard zonder wapens.

quote:
Dit in tegenstelling tot de tabaksindustrie, die is echt nergens goed voor.
Klopt.
"Pools are perfect for holding water"
pi_213272266
quote:

[..]
Ze heeft geen gelijk. Het is van de gekke dat pensioenfondsen politiek gaan bedrijven. Eerder ook al met de switch naar groene beleggingen die veel minder rendement brengen en dus zorgen voor lagere pensioenuitkeringen.

Het is geld van de pensioengerechtigden. Die er verder niets over te vertellen hebben. Idioot.
pi_213272305
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 17:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ze heeft geen gelijk. Het is van de gekke dat pensioenfondsen politiek gaan bedrijven. Eerder ook al met de switch naar groene beleggingen die veel minder rendement brengen en dus zorgen voor lagere pensioenuitkeringen.

Het is geld van de pensioengerechtigden. Die er verder niets over te vertellen hebben. Idioot.
Je hebt verschillende mogelijkheden om je mening te laten gelden als deelnemer. Zowel digitaal als in het echt op bijeenkomsten. Als iets vaak voorbij komt dan nemen ze dat echt wel mee in hun besluitvorming.

Verder is een pensioenfonds geen democratie dus directe inspraak hebben deelnemers niet. Zou ook een mooie puinhoop worden dan :')
pi_213272320
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 14:46 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Niet voor dezelfde prijs.
Klopt. Handel dus.
Conscience do cost.
  zaterdag 20 april 2024 @ 17:40:21 #71
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_213272325
quote:
88s.gif Op zaterdag 20 april 2024 15:48 schreef sp3c het volgende:

[..]
[..]
[..]
[..]
Hmm hm ...

Anyways, als we het erover eens zijn dat de VVD rechts is dan is defensie dus dankzij rechts in zulk slecht weer terecht gekomen en niet door de jarenlange sloop van links?
pi_213272345
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 17:36 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Je hebt verschillende mogelijkheden om je mening te laten gelden als deelnemer. Zowel digitaal als in het echt op bijeenkomsten. Als iets vaak voorbij komt dan nemen ze dat echt wel mee in hun besluitvorming.

Verder is een pensioenfonds geen democratie dus directe inspraak hebben deelnemers niet. Zou ook een mooie puinhoop worden dan :')
Om het te houden bij groen beleggen: dat kost de deelnemers geld. Het is daarom ook tegen hun belang in. Toch is dat wat besloten is.

Dat zou niet moeten kunnen.

Als een pensioenfonds op basis van gedegen onderbouwing dat er meer rendement te halen zou zijn met groen beleggen, dus vanuit de doelstelling bekeken, kiest voor groen beleggen: prima. Hoeft helemaal geen democratie te zijn. Maar als men de belangen van de deelnemers verkwanseld uit politieke overwegingen, dan mogen de beleidsmakers van mij niet alleen buiten worden gezet, maar zouden ze met privé vermogen aansprakelijk mogen zijn voor het geleden verlies.
pi_213272395
quote:
6s.gif Op zaterdag 20 april 2024 12:26 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Je kan het alleen maar persoonlijk maken omdat je dus niet met feiten kan komen. Ik heb gewoon gelijk dat al deze defensie uitgaven van ons kikkerlandje de Amerikaanse wapenindustrie spekt.
Tevens is het gewoon waar dat onder Trump er geen enkele oorlog is uitgebroken, en onder Biden gaan we al richting de 5. Dat het pijn bij jullie doet moet geen reden zijn om zo geëmotioneerd te reageren.

Geldt ook voor @:xpompompom
Jij post hier zelf met flagrante leugens en beschuldigt anderen er van dat ze niet met feiten komen. _O-

Nederland schaft een Israëlisch raket artillerie systeem aan en Europese fregatten en onderzeeërs, hoe spekken we daarmee de Amerikaanse wapenindustrie?

Tijdens Trump's presidentschap won Ajax de Champions League niet en werd Max Verstappen geen wereldkampioen Formule 1. Geen idee wat dat met Trump's presidentschap te maken heeft, maar het zijn wel "feiten" van hetzelfde kaliber als de jouwe.
pi_213272615
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2024 17:47 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Jij post hier zelf met flagrante leugens en beschuldigt anderen er van dat ze niet met feiten komen. _O-

Nederland schaft een Israëlisch raket artillerie systeem aan en Europese fregatten en onderzeeërs, hoe spekken we daarmee de Amerikaanse wapenindustrie?

Tijdens Trump's presidentschap won Ajax de Champions League niet en werd Max Verstappen geen wereldkampioen Formule 1. Geen idee wat dat met Trump's presidentschap te maken heeft, maar het zijn wel "feiten" van hetzelfde kaliber als de jouwe.
Dat alles neemt toch niet weg dat er een hoop van de investeringen in de oorlogsindustrie naar Amerikaanse bedrijven gaat. Een industrie die een grote sponsor is van Biden.

En dat is best een groot probleem: grote industriële sponsoren die voor hun miljoenen ook invloed op het beleid willen.
pi_213272955
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 17:21 schreef probeer het volgende:

[..]
Waarom heeft Oekraïne wapens nodig? Omdat Rusland ze aanvalt met wapens. Wapens zijn nodig omdat er wapens zijn.
[..]

Klopt, dus zolang er in Rusland, Iran en Noord-Korea wapenfabrieken staan mag mijn pensioengeld best naar Westerse wapenfabrieken.
pi_213273385
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 18:23 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat alles neemt toch niet weg dat er een hoop van de investeringen in de oorlogsindustrie naar Amerikaanse bedrijven gaat. Een industrie die een grote sponsor is van Biden.

En dat is best een groot probleem: grote industriële sponsoren die voor hun miljoenen ook invloed op het beleid willen.
Het enige wat vrijwel zonder uitzondering steevast in de VS gekocht wordt zijn militaire vliegtuigen en dat is omdat de Amerikanen nu eenmaal marktleider zijn op dat gebied. Wil je kwalitatief hoogwaardige jachtvliegtuigen, jachtbommenwerpers of aanvalshelikopters hebben? Dan koop je Amerikaans. Voor de rest kopen Europese krijgsmachten vooral heel veel Europees materieel.

En een Amerikaanse president die door het bedrijfsleven gesteund en gesponsord wordt? No shit Sherlock, dat worden Amerikaanse presidenten al decennialang...
pi_213273402
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2024 19:58 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Het enige wat vrijwel zonder uitzondering steevast in de VS gekocht wordt zijn militaire vliegtuigen en dat is omdat de Amerikanen nu eenmaal marktleider zijn op dat gebied. Wil je kwalitatief hoogwaardige jachtvliegtuigen, jachtbommenwerpers of aanvalshelikopters hebben? Dan koop je Amerikaans. Voor de rest kopen Europese krijgsmachten vooral heel veel Europees materieel.

En een Amerikaanse president die door het bedrijfsleven gesteund en gesponsord wordt? No shit Sherlock, dat worden Amerikaanse presidenten al decennialang...
Ik heb nergens gezegd dat het een recent fenomeen is. Ik heb gezegd dat het een probleem is.
pi_213273412
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 20:00 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik heb nergens gezegd dat het een recent fenomeen is. Ik heb gezegd dat het een probleem is.
Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom dat een probleem zou moeten zijn.
pi_213278910
quote:
88s.gif Op zaterdag 20 april 2024 15:48 schreef sp3c het volgende:

[..]
[..]
[..]
[..]
Hmm hm ...

Het is een combi van politiek opportunisme en ideologie van linkse èn rechtse partijen, afhankelijk van de staat van de wereld van toen. Rechts en links zijn allebei niet niet in steen gegoten zoals we op allerlei terreinen hebben kunnen zien in de periode Rutte, en daarbij moeten ze samenwerken, waardoor er een hoop ingeleverd moet worden. Mijn reactie kwam voornamelijk uit de reactie die bij sommigen populair is dat, omdat VVD heeft geregeerd, het dus de VVD is waardoor dit alles gebeurd is. Dat is pertinent onzin. Sommigen halen zelfs de afgelopen 50 jaar erbij, plakken vvd daar ook aan vast terwijl vvd toen niet eens de grootste was.

Ik ben na Rutte 1 wat mij betreft voorgoed van Vvd afgestapt, omdat duidelijk werk dat de liberale gedachtengang steeds vaker overboord werd gegooid. Ik durf nu te beweren dat de vvd geen liberale partij meer is. Yesilgoz laat het nog wel eens zien voor de camera, maar lijkt intern teruggefloten te worden. Nu ze bij Renew Europe horen, lijkt me de kans dat het ooit nog de “oude” vvd wordt nihil.
  Moderator zondag 21 april 2024 @ 12:15:56 #80
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213280362
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 10:32 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Het is een combi van politiek opportunisme en ideologie van linkse èn rechtse partijen, afhankelijk van de staat van de wereld van toen. Rechts en links zijn allebei niet niet in steen gegoten zoals we op allerlei terreinen hebben kunnen zien in de periode Rutte, en daarbij moeten ze samenwerken, waardoor er een hoop ingeleverd moet worden. Mijn reactie kwam voornamelijk uit de reactie die bij sommigen populair is dat, omdat VVD heeft geregeerd, het dus de VVD is waardoor dit alles gebeurd is. Dat is pertinent onzin. Sommigen halen zelfs de afgelopen 50 jaar erbij, plakken vvd daar ook aan vast terwijl vvd toen niet eens de grootste was.

Ik ben na Rutte 1 wat mij betreft voorgoed van Vvd afgestapt, omdat duidelijk werk dat de liberale gedachtengang steeds vaker overboord werd gegooid. Ik durf nu te beweren dat de vvd geen liberale partij meer is. Yesilgoz laat het nog wel eens zien voor de camera, maar lijkt intern teruggefloten te worden. Nu ze bij Renew Europe horen, lijkt me de kans dat het ooit nog de “oude” vvd wordt nihil.
Dat zal allemaal best maar de stelling was dat defensie kapot was met dank aan de jarenlange sloop van links en dat klopt hoe dan ook niet
pi_213289580
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 12:15 schreef sp3c het volgende:

[..]
Dat zal allemaal best maar de stelling was dat defensie kapot was met dank aan de jarenlange sloop van links en dat klopt hoe dan ook niet
Ook door de sloop van een flink deel van links, zij stonden namelijk grotendeels heel dik achter de keuze om het bezuinigingsplaatje o.a. via defensie rond te krijgen. Bij hen stond het in verkiezingsprogramma’s, kreeg je punten op hen op de stemwijzer wanneer je wilde bezuinigen etc. Ze hebben de regering geen strobreed in de weg gezeten, enkel geapplaudiseerd. Wanneer puur links aan de macht was geweest in de afgelopen 20 jaar was fors bezuinigen waarschijnlijk al eerder gebeurd. Het was gewoon bon ton dat te vinden toen, er was immers geen oorlog, maar wel altijd een groep armen waar het geld beter heen moest. Ook in de regeringen zelf zaten linkse partijen. Dit is geen pure links-rechtskwestie, wat wel zo wordt geponeerd hier. Dat is nogal hypocriet als iemand dat vanuit links perpectief zo benoemt.

Even nog een duidelijk linkje als onderbouwing:

maandag 22 april 2024 @ 08:02:34 #82
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213290174
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2024 00:00 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Ook door de sloop van een flink deel van links, zij stonden namelijk grotendeels heel dik achter de keuze om het bezuinigingsplaatje o.a. via defensie rond te krijgen. Bij hen stond het in verkiezingsprogramma’s, kreeg je punten op hen op de stemwijzer wanneer je wilde bezuinigen etc. Ze hebben de regering geen strobreed in de weg gezeten, enkel geapplaudiseerd. Wanneer puur links aan de macht was geweest in de afgelopen 20 jaar was fors bezuinigen waarschijnlijk al eerder gebeurd. Het was gewoon bon ton dat te vinden toen, er was immers geen oorlog, maar wel altijd een groep armen waar het geld beter heen moest. Ook in de regeringen zelf zaten linkse partijen. Dit is geen pure links-rechtskwestie, wat wel zo wordt geponeerd hier. Dat is nogal hypocriet als iemand dat vanuit links perpectief zo benoemt.

Pfff dat domme slachtoffergejank over "links" begint hele vermoeiend te worden. Echt niveautje ZULO.

De hele politiek na 1990 vond het een goed idee om het leger fors af te schalen. Men dacht dat het niet meer nodig was. Ook de PVV heeft daar aan meegewerkt in kabinet Rutte I bijvoorbeeld. En er is ook nauwelijks serieuze oppositie tegen geweest. Iedereen vond het wel best zo.

Dat bleek een foute inschatting dus nu wordt die fout hersteld. Maar aan dit soort kinderachtig gehuil heeft niemand wat.
pi_213290490
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 17:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dat doen ze wel vaker. Waarbij Kok en Lubbers ook nog in de pot graaide.
  Moderator maandag 22 april 2024 @ 09:36:56 #84
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213290694
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2024 00:00 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]

Het werd geponeerd vanuit een rechts standpunt

De stelling was dat defensie is wat het is dankzij de jarenlange sloop van links, daar reageer ik op want dat is feitelijk onjuist

Niet hypocriet verder maar gewoon fout
pi_213290716
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2024 20:01 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom dat een probleem zou moeten zijn.
Jij ziet niet in dat het een probleem is als grote bedrijven het beleid bepalen en de kiezers de spreekwoordelijke middelvinger krijgen?
pi_213290724
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 09:08 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dat doen ze wel vaker. Waarbij Kok en Lubbers ook nog in de pot graaide.
Ook belachelijk.

George Carlin voorspelde het al.
pi_213290966
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 12:20 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
Je lacht nu maar daar zijn de verschillende legers wel mee bezig. Dat scheelt operationele kosten maar ook de oorzaak van veel toekomstige oorlogen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_213291016
quote:
10s.gif Op maandag 22 april 2024 09:40 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Jij ziet niet in dat het een probleem is als grote bedrijven het beleid bepalen en de kiezers de spreekwoordelijke middelvinger krijgen?
Die lobbycratie is idd een groot probleem echter is dit in de VS zeker doorgesijpeld in alle haarvaten van de politiek.
In NL trouwens ook een goed deel maar omdat er zoveel partijen zijn gaat dat proces wat lastiger.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_213291021
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 08:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Pfff dat domme slachtoffergejank over "links" begint hele vermoeiend te worden. Echt niveautje ZULO.

De hele politiek na 1990 vond het een goed idee om het leger fors af te schalen. Men dacht dat het niet meer nodig was. Ook de PVV heeft daar aan meegewerkt in kabinet Rutte I bijvoorbeeld. En er is ook nauwelijks serieuze oppositie tegen geweest. Iedereen vond het wel best zo.

Dat bleek een foute inschatting dus nu wordt die fout hersteld. Maar aan dit soort kinderachtig gehuil heeft niemand wat.
Dankjewel voor het nogmaals benoemen voor mijn punt. Vreemd en best ironisch dat je hem hebt gemist, namelijk dat het niet alleen lag aan de Rabobankrechts, en dat al de afgelopen 50 jaar zoals in de dit topic te lezen is.
  maandag 22 april 2024 @ 10:13:27 #90
504728 Nyamuk
Sambal bij
pi_213291049
De mensen die het niet doorhebben dat het Pro Oekraïnekamp toevallig dezelfde mensen zijn die 15 jaar terug voor de totale afbraak van wat er van defensie over was hebben gezorgd, verdienen deze wereld nog het meest. ^O^
Heel veel sambal
pi_213291114
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 09:36 schreef sp3c het volgende:

[..]
Het werd geponeerd vanuit een rechts standpunt

De stelling was dat defensie is wat het is dankzij de jarenlange sloop van links, daar reageer ik op want dat is feitelijk onjuist

Niet hypocriet verder maar gewoon fout
Die jarenlange sloop van links-opmerking kwam niet van mij. Het was een overdrijving, maar had wel een kern van waarheid, zoals ik uitgebreid heb uitgelegd. Waar ik met jou over discussieerde was dit:

quote:

Jij poneerde de stelling dat vvd ergens altijd betrokken is geweest en dùs het de schuld is van rechts; wat dat ook moge betekenen. Ik heb daarna geprobeerd te laten zien dat dit een onzinnige stelling is omdat het nou eenmaal de overton window was van die periode, en zelfs aangevoerd werd vanuit links. Zelfs Hexagon weet dondersgoed dat dit geen links-rechtskwestie is, wat je het wel probeerde te maken met je reactie (zie quote). Nu kom je weer met een andere stelling waar wij het onderling niet eens over hebben gehad.

Ben wel klaar met de discussie, deze kostte me teveel tijd wat mij betreft. Het is wel mooi geweest.
  maandag 22 april 2024 @ 10:25:48 #92
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213291134
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2024 10:08 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Dankjewel voor het nogmaals benoemen voor mijn punt. Vreemd en best ironisch dat je hem hebt gemist, namelijk dat het niet alleen lag aan de Rabobankrechts, en dat al de afgelopen 50 jaar zoals in de dit topic te lezen is.
Nee, het ligt aan zowel links en rechts die het allemaal prima vonden. En het volk overigens ook.

Als je hier een links rechts ding van gaat maken ben je gewoon niveautje voetbalhooligans.
  maandag 22 april 2024 @ 10:39:41 #93
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213291214
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 10:13 schreef Nyamuk het volgende:
De mensen die het niet doorhebben dat het Pro Oekraïnekamp toevallig dezelfde mensen zijn die 15 jaar terug voor de totale afbraak van wat er van defensie over was hebben gezorgd, verdienen deze wereld nog het meest. ^O^
Die pro Rusland stumperds ook. Dan hadden ze immers meer geld over voor frikandellen en halve liters om hun dikke reten verder te doen uitdijen.
pi_213291235
make love not war
  Moderator maandag 22 april 2024 @ 12:11:25 #95
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213291964
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2024 10:08 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Zoiets zei ik ook al

quote:
88s.gif Op zaterdag 20 april 2024 04:07 schreef sp3c het volgende:

[..]
Onder Rutte ging het prima idd _O-

Ik heb op zich al een hekel aan dat constante links/rechts gezeur maar als je de stand van zaken bij defensie nog steeds op links afschuift heb je echt niet op zitten lette hoor

Paars was niet leuk met die jaarlijkse kaasschaaf van ze maar Mark "geen cent meer weg bij defensie" Rutte was een complete ramp
  maandag 22 april 2024 @ 12:14:39 #96
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_213291985
Het is belachelijk dat toen defensie bedrijven zoals Rheinmetall, BAE, etc relatief laag stonden, hierin investeren taboo was, want niet ESG. Dus pensioenfondsen stapten massaal uit, want virtue signaling. En nu het allemaal flink de lucht in is gegaan moeten ze er weer in....

Hetzelfde met veel energiebedrijven trouwens.

En voor particulieren is het in Nederland flink lastig om in defensie bedrijven geld te steken want namen zoals Lockheed staan bij veel brokers op de zwarte lijst onder druk van de Staat. Terwijl die er wel zelf afnemen.
The more debt, the better
pi_213292025
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 12:14 schreef flyguy het volgende:
En voor particulieren is het in Nederland flink lastig om in defensie bedrijven geld te steken want namen zoals Lockheed staan bij veel brokers op de zwarte lijst onder druk van de Staat. Terwijl die er wel zelf afnemen.
Noem de vele brokers maar eens op waar je geen LMT kunt kopen. Ik denk dat het onzin is namelijk.
  maandag 22 april 2024 @ 12:27:02 #98
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_213292079
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 12:19 schreef zuchtje het volgende:

[..]
Noem de vele brokers maar eens op waar je geen LMT kunt kopen. Ik denk dat het onzin is namelijk.
Bij Interactive Brokers als ingezetene in Nederland was/is dit niet mogelijk en toen ik bij de beleggingsafdeling van de ING werkte een paar jaar geleden stond die ook geblokkeerd.

Vanuit de AFM wordt alles wat iets met clustermunitie, atoomwapers en nog wat andere meuk enorm lastig gemaakt. Vandaar dat financiele instellingen een hoop blokkeren op dat vlak.
The more debt, the better
pi_213292130
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 12:27 schreef flyguy het volgende:

[..]
Bij Interactive Brokers als ingezetene in Nederland was/is dit niet mogelijk en toen ik bij de beleggingsafdeling van de ING werkte een paar jaar geleden stond die ook geblokkeerd.

Vanuit de AFM wordt alles wat iets met clustermunitie, atoomwapers en nog wat andere meuk enorm lastig gemaakt. Vandaar dat financiele instellingen een hoop blokkeren op dat vlak.
ik kan via een Nederlandse broker aan LMT komen, terwijl die ook met Interactive Brokers werkt. Online zie ik alleen gekrakeel over DeGiro. Dus wellicht ligt het aan de interpretatie van de instelling of ze er zich aan houden of niet? Of doet de AFM er eigenlijk weinig mee?
pi_213293495
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 12:33 schreef zuchtje het volgende:

[..]
ik kan via een Nederlandse broker aan LMT komen, terwijl die ook met Interactive Brokers werkt. Online zie ik alleen gekrakeel over DeGiro. Dus wellicht ligt het aan de interpretatie van de instelling of ze er zich aan houden of niet? Of doet de AFM er eigenlijk weinig mee?
Bij ING zie ik hem er niet tussen staan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')