abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 20 april 2024 @ 13:48:28 #201
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_213270386
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 11:48 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ga je gang
Echt niet. Ga je nu niet van den domme houden. Ik ken je wat langer en acht jou intelligent genoeg om te begrijpen waar deze leer vandaan komt en waarop ze is gebaseerd.

Ik proef hier btw een beetje pot en ketel verhaal. Waar je Ali beschuldigt van bijna ongeremde haat tegen de RK ben jij er als de kippen bij als er ergens in de draad een typische, en door jou gehate, Calvinistische uitwas (met name de dubbele predestinatieleer) ter sprake komt.
pi_213270444
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 12:38 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik weet niet wat jij aangetoond denkt te hebben. Volgens mij begrijp jij mij niet, of je wilt mij niet begrijpen.

En de hindoeïstische geschriften zoals de Upanishads of Bhagavad Gita zijn heel andere koek dan de Bijbel. Dus ook in dat opzicht is er een groot verschil tussen het oosten en westen.
Voor iemand die veel over bewustzijn praat ben je niet echt bewust van de discussie die we niet zo lang geleden hebben gevoerd. Zie deze posts van december nog:

Antideeltje in F&L / Ancient Geometry - met Eggstc

Antideeltje in F&L / Ancient Geometry - Metatrons Cube - Fibonacci
pi_213270635
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 13:31 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat beaam ik ook.
[..]
Dat vond ik (achteraf gezien) knap frustrerend.
[..]
Weet niet wat je exact onder "moderne christenen" verstaat (evangelisch, refo of vrijzinnig), maar i.m.o. heeft die stroming inderdaad alleen populariteit onder de LdH-bezoekers, gevangenissen en ouderen.

Een beetje ontwikkelt mens leest de boeken van Yuval Noah Harari en trekt z'n conclusies.
Ga ik eens naar zoeken.

Ik vond die rants in BNW van Ali op het weinig gecementeerde New Age wel vermakelijk. Ik denk dat het in iedere stroming in de dagen na de vooruitgang wel makkelijker is geworden om aan de haal te gaan met ultiem spirtitueel geluk ipv dat je troost moet bieden in tijden van pest, stank en verderf.

En dan hebben Christenen natuurlijk liever dat men in trance raakt om Jezus dan om iets anders.
pi_213271264
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2024 13:47 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik vind de bijbel van meer waarde dan een sprookjesbundel. Het is een poging geweest om volkeren te verbinden met een unficatie van leefregels vanuit een positie waarin men dacht dat het een fractie beter was dan de leefregels die men er in heidense gebieden (disclaimer; dit waren geen atheïsten) op nahield. En het consolideren van de macht lag daar bovenop.

Je ziet er veel in wat men toen nog letterlijk niet begreep en op basis van dat alles is het culturele christendom ontstaan waar we sporen nog overal van zien.

Het gaat in de bijbel en buiten de bijbel. Een Nova of supernova of iets anders was een een teken van God en geboorte en werd vakkundig aan een ander verhaal gesmeed of men schreef een aantal jaren verschil naar elkaar toe. De Schiermonniken bouwden op het teken van het noorderlicht een klooster bij een plaats bij Dokkum (Bonifacius lijkt op zijn beurt toch weer bij Duinkerken vermoord, maar ja.. wat bedevaart naar Dokkum, ook prima).

Het punt. Er had zoveel meer in de bijbel kunnen staan dat enigszins een tijdsbeeld van de wereld en de worsteling van de burger en z’n tijdsbeeld had kunnen laten zien. De bijbelverhalen hadden nog lang kunnen doorlopen. Maar groepen hebben ooit eens besloten dat verhalen die “justified and ancient” waren vele eeuwen later op papier mochten.
Ja, de Bijbel is meer dan een sprookjesbundel. Er staan ook mooie dingen in, zoals het boek Prediker.

Maar goed, de Bijbel is hard toe aan een update. Maar dat gaat zo lastig, religie kan niet aangepast worden...
pi_213272223
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2024 13:47 schreef Beathoven het volgende:

Het punt. Er had zoveel meer in de bijbel kunnen staan dat enigszins een tijdsbeeld van de wereld en de worsteling van de burger en z’n tijdsbeeld had kunnen laten zien. De bijbelverhalen hadden nog lang kunnen doorlopen. Maar groepen hebben ooit eens besloten dat verhalen die “justified and ancient” waren vele eeuwen later op papier mochten.
Bijbel is dus een puur subjectief boek, samengesteld in het jaar 382 met het concilie van Rome door een club RK-godsgeleerden? Wellicht zou het anders kunnen, maar hoe dan?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 20 april 2024 @ 17:39:04 #206
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_213272317
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2024 15:31 schreef Libertarisch het volgende:
Maar goed, de Bijbel is hard toe aan een update. Maar dat gaat zo lastig, religie kan niet aangepast worden...
Wat krijgen we nu? Een update? Hooguit voor het begrip er van en de uitleg. Torn aub niet aan deze teksten. Dat zijn kostbare relikwieën.
pi_213272349
quote:
8s.gif Op zaterdag 20 april 2024 17:39 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Wat krijgen we nu? Een update? Hooguit voor het begrip er van en de uitleg. Torn aub niet aan deze teksten.
Heb me altijd stomverbaasd, dat voorgangers een uur konden verhalen n.a.v. de voorafgaande schriftlezing van een paar verzen. Dan moet je toch heel wat kunnen fantaseren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 20 april 2024 @ 17:51:39 #208
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_213272418
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 17:43 schreef blomke het volgende:

[..]
Heb me altijd stomverbaasd, dat voorgangers een uur konden verhalen n.a.v. de voorafgaande schriftlezing van een paar verzen. Dan moet je toch heel wat kunnen fantaseren.
Ja ik kan me een lange preek van ds. Arie van der Veer , destijds Chr. Geref. predikant in Nieuwe Pekela, herinneren over de uitspraak van Elisabet : En waaraan heb ik dit te danken? (Luc 1:43)

Deze man had (heeft) charisma, ik zat ademloos te luisteren.

btw. als je één dans poedeltje naakt danst op een marktplein dan is het wel de Driekusman!

[ Bericht 1% gewijzigd door hoatzin op 20-04-2024 18:01:17 ]
pi_213272479
- weg -

[ Bericht 33% gewijzigd door blomke op 21-04-2024 08:49:59 ]
  zaterdag 20 april 2024 @ 18:44:40 #210
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_213272782
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 13:48 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Echt niet. Ga je nu niet van den domme houden. Ik ken je wat langer en acht jou intelligent genoeg om te begrijpen waar deze leer vandaan komt en waarop ze is gebaseerd.

Ik proef hier btw een beetje pot en ketel verhaal. Waar je Ali beschuldigt van bijna ongeremde haat tegen de RK ben jij er als de kippen bij als er ergens in de draad een typische, en door jou gehate, Calvinistische uitwas (met name de dubbele predestinatieleer) ter sprake komt.
Er is gewoon geen enkele bijbelse basis voor dubbele predestinatie en een hel.

Al was 't maar omdat Paulus (de door de hervormers naar voren geschoven kampioen van predestinatie) in zijn brieven nergens gewag maakt van een hel.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 20 april 2024 @ 18:54:09 #211
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_213272868
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 18:44 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Er is gewoon geen enkele bijbelse basis voor dubbele predestinatie en een hel.

Al was 't maar omdat Paulus (de door de hervormers naar voren geschoven kampioen van predestinatie) in zijn brieven nergens gewag maakt van een hel.
Daar dachten de Calvinisten dus anders over. En daar hadden ze hun redenen voor. Het gaat mij er niet om of dit terecht is of niet.
  zaterdag 20 april 2024 @ 18:54:44 #212
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_213272877
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 18:54 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Daar dachten de Calvinisten dus anders over. En daar hadden ze hun redenen voor. Het gaat mij er niet om of dit terecht is of niet.
Wijs me maar aan waar in Paulus' brieven we iets over een hel lezen
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 20 april 2024 @ 18:57:53 #213
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_213272901
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 18:54 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wijs me maar aan waar in Paulus' brieven we iets over een hel lezen
2 tess. 1:9

Dewelken zullen tot straf lijden het eeuwig verderf, van het aangezicht des Heeren, en van de heerlijkheid Zijner sterkte.

Je kunt hier vrij gemakkelijk de hel in herkennen.
  zaterdag 20 april 2024 @ 18:58:46 #214
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_213272908
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 18:57 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dewelken zullen tot straf lijden het eeuwig verderf, van het aangezicht des Heeren, en van de heerlijkheid Zijner sterkte.

Als plek van eeuwige vernietiging? Zeker.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 20 april 2024 @ 19:02:50 #215
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_213272937
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 18:58 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Als plek van eeuwige vernietiging? Zeker.
Als je het idee van een hel omarmt is dit een bevestiging.

Nogmaals, het gaat mij er niet om of dit idee reëel is of te rechtvaardigen valt. Zoekt en gij zult vinden (in de schrift)
  zaterdag 20 april 2024 @ 19:04:27 #216
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_213272950
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 19:02 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Als je het idee van een hel omarmt is dit een bevestiging.

Nogmaals, het gaat mij er niet om of dit idee reëel is of te rechtvaardigen valt. Zoekt en gij zult vinden (in de schrift)
Nee, het idee dat God mensen predestineert om eeuwig te lijden - en dat ook nog uit 'pure willekeur', kuch, 'een raadsbesluit' is wat bijbels gezien nergens mee gestaafd kan worden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 20 april 2024 @ 19:12:01 #217
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_213273014
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 19:04 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee, het idee dat God mensen predestineert om eeuwig te lijden - en dat ook nog uit 'pure willekeur', kuch, 'een raadsbesluit' is wat bijbels gezien nergens mee gestaafd kan worden.
Hetzelfde geldt voor bv. de triniteitsleer. Zoekt en gij zult vinden.
  zaterdag 20 april 2024 @ 19:12:42 #218
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_213273017
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 19:12 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Hetzelfde geldt voor bv. de triniteitsleer. Zoekt en gij zult vinden.
Iets minder schadelijk voor het karakter van God dan die calvinistische inventie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_213273021
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 18:57 schreef hoatzin het volgende:

[..]

quote:
6 Het is immers rechtvaardig van God verdrukking te vergelden aan hen die u verdrukken,
7 en aan u die verdrukt wordt, samen met ons verlichting te geven bij de openbaring van de Heere Jezus vanuit de hemel met de engelen van Zijn kracht,
8 wanneer Hij met vlammend vuur wraak oefent over hen die God niet kennen, en over hen die het Evangelie van onze Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn.
9 Zij zullen als straf het eeuwig verderf ondergaan, weg van het aangezicht van de Heere en van de heerlijkheid van Zijn macht,
Lijkt me duidelijk verhaal inderdaad. De bijbel bestaat ook niet alleen uit wat Paulus schreef. Daarom geloven de meeste christenen, waaronder katholieken, ook in de hel. Dat is natuurlijk ook niet nergens op gebaseerd.
  zaterdag 20 april 2024 @ 19:15:41 #220
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_213273037
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 19:13 schreef Antideeltje_ het volgende:

[..]
[..]
Lijkt me duidelijk verhaal inderdaad. De bijbel bestaat ook niet alleen uit wat Paulus schreef. Daarom geloven de meeste christenen, waaronder katholieken, ook in de hel. Dat is natuurlijk ook niet nergens op gebaseerd.
Een hel ja. Niet het 'eeuwigdurende bewuste lijden in een zee van vlammen'.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_213273328
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 17:20 schreef blomke het volgende:

[..]
Bijbel is dus een puur subjectief boek, samengesteld in het jaar 382 met het concilie van Rome door een club RK-godsgeleerden? Wellicht zou het anders kunnen, maar hoe dan?
Dat klopt

Ik denk dat dit het wel is.

Ik had altijd de indruk dat de hele canon van verhalen over heiligen en mirakels nog een aanvulling had kunnen zijn. Maar dat wordt m niet meer :)

Interessant materiaal trouwens dat Yuval Noah Harari heeft gepubliceerd.
pi_213273936
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 19:15 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Een hel ja. Niet het 'eeuwigdurende bewuste lijden in een zee van vlammen'.
Ik lees in die tekst de woorden ‘vlammend vuur’, ‘straf’, ‘eeuwig’ en ‘ondergaan’.
  zaterdag 20 april 2024 @ 21:09:11 #223
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_213274015
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 21:00 schreef Antideeltje_ het volgende:

[..]
Ik lees in die tekst de woorden ‘vlammend vuur’, ‘straf’, ‘eeuwig’ en ‘ondergaan’.
De beloning is eeuwig leven. De straf is eeuwige dood. Niet alsnog eeuwig leven.

Een vlammend vuur dat een eeuwige straf bewerkstelligt: de totale vernietiging.

Daar hebben we het al eens over gehad.

Eveneens dat de gretigheid waar een hoop religieuzen mee te koop lopen, zelfs willen dat er een dergelijk oord is voor alles en iedereen die niet hun religie volgt, aantoont hoe intens abominabel en immoreel die gelovigen zelf zijn en zo ook hun godsbeeld.

Nog erger wordt het wanneer men er willekeurige predestinatie bijsleept.

Zoals Jefferson al zei: wat is er nog precies 'goed' aan een dergelijke godheid?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_213274447
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 21:09 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
De beloning is eeuwig leven. De straf is eeuwige dood. Niet alsnog eeuwig leven.

Een vlammend vuur dat een eeuwige straf bewerkstelligt: de totale vernietiging.

Daar hebben we het al eens over gehad.

Eveneens dat de gretigheid waar een hoop religieuzen mee te koop lopen, zelfs willen dat er een dergelijk oord is voor alles en iedereen die niet hun religie volgt, aantoont hoe intens abominabel en immoreel die gelovigen zelf zijn en zo ook hun godsbeeld.

Nog erger wordt het wanneer men er willekeurige predestinatie bijsleept.

Zoals Jefferson al zei: wat is er nog precies 'goed' aan een dergelijke godheid?
Een ‘vlammend vuur’, ‘straf’ en ‘eeuwigheid’ 'onderga/ervaar' je niet als het bij de dood ophoudt, of als je onder eeuwige dood verstaat dat je eeuwig in het niets opgaat waarbij je niets ervaart. Dat is dan geen ‘straf’, dat is geen ‘vuur’, dat is geen ‘eeuwigheid’ die je ‘ervaart/ondergaat’. Het komt dan niet overeen met de tekst. Het is eigenlijk een atheïstisch concept: die zeggen ook na je dood houdt het op, dan ben je eeuwig dood. Ik ben gewoon een realist en als je met goede argumenten kan aantonen dat het er niet in staat, dan heb ik ook geen reden om te denken dat het wel zo is.

Laten we het gewoon bij de teksten houden en niet religieuzen door het slijk halen en generaliseren. Dat is nergens voor nodig. Die lopen ook niet gretig met de hel te koop, die praten ook liever over de hemel, Jezus en tal van andere onderwerpen dan de hel. Onder hen zijn er die goed proberen te doen, net als andere mensen.

Er zijn in deze wereld heel veel zaken die wij niet begrijpen, laat staan van spirituele/metafysische zaken. We kunnen gaan filosoferen over waarom God zoiets zou doen en of het wel God is die het direct doet, of het misschien niet gewoon een natuurlijk gevolg is van je karma/daden, enz. Dat doet niets af aan wat de teksten hierover zeggen en dat veel mensen erin geloven.
  zaterdag 20 april 2024 @ 22:51:45 #225
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_213274938
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 22:00 schreef Antideeltje_ het volgende:

[..]
Een ‘vlammend vuur’, ‘straf’ en ‘eeuwigheid’ 'onderga/ervaar' je niet als het bij de dood ophoudt, of als je onder eeuwige dood verstaat dat je eeuwig in het niets opgaat waarbij je niets ervaart. Dat is dan geen ‘straf’, dat is geen ‘vuur’, dat is geen ‘eeuwigheid’ die je ‘ervaart/ondergaat’. Het komt dan niet overeen met de tekst. Het is eigenlijk een atheïstisch concept: die zeggen ook na je dood houdt het op, dan ben je eeuwig dood. Ik ben gewoon een realist en als je met goede argumenten kan aantonen dat het er niet in staat, dan heb ik ook geen reden om te denken dat het wel zo is.

Laten we het gewoon bij de teksten houden en niet religieuzen door het slijk halen en generaliseren. Dat is nergens voor nodig. Die lopen ook niet gretig met de hel te koop, die praten ook liever over de hemel, Jezus en tal van andere onderwerpen dan de hel. Onder hen zijn er die goed proberen te doen, net als andere mensen.

Er zijn in deze wereld heel veel zaken die wij niet begrijpen, laat staan van spirituele/metafysische zaken. We kunnen gaan filosoferen over waarom God zoiets zou doen en of het wel God is die het direct doet, of het misschien niet gewoon een natuurlijk gevolg is van je karma/daden, enz. Dat doet niets af aan wat de teksten hierover zeggen en dat veel mensen erin geloven.
Jawel hoor, een vurige straf die tot je eeuwige annihilatie leidt onderga je wel degelijk. En je ondergaat het ook voor eeuwig omdat je ophoudt te bestaan... voor eeuwig.

Laten we het inderdaad bij de teksten houden en leg me uit hoe, als de beloning eeuwig leven is, de straf alsnog eeuwig leven is.

De eeuwige dood is kennelijk alsnog leven, als we 'de tekst maar nemen zoals deze is'.

Wat ik vooral door het slijk haal is de blasfemische, God- en mensonterende notie dat de Maker van het al zijn eigen schepsels zo intens zou kunnen haten dat hij ze eeuwig martelt in een vlammenzee omdat ze bij eindig en kort leven een 'verkeerde keus' gemaakt hebben. Let wel, dit uiteraard alleen in het geval men predestinatie even achterwege laat, waarbij mensen niet eens een keuze kunnen maken maar enkel bestaan om verdoemd te worden.

En veel van de door mij aangehaalde gelovigen hebben maar wat graag zo'n hel. Zoals Aquino al stelde, een van de gelukzalige benefits van in de hemel verblijven is mogen kijken hoe anderen in de hel lijden. Beetje psycho wel, maar alles is geoorloofd voor 'de goede zaak'. Hoe je als normaal mens zou kunnen genieten van de pijn van de ander is me een raadsel, maar het geeft genoeg anderen een kick kennelijk. Punt is: de straf van de eeuwige dood is die gelovigen niet gruwelijk genoeg en getuigt van hun ingebakken sadomasochisme.

Elke religie die zulks leert moet vooral zwijgen over moraliteit, het goede en rechtvaardigheid.

[ Bericht 2% gewijzigd door EttovanBelgie op 20-04-2024 22:58:01 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')