Dat was hij toch ook.quote:Op woensdag 17 april 2024 09:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Hij noemt zich veelvuldiger "de Zoon des mensen"
ZO wordt jezus wel een beetje veel van alles: Zoon des mensen, Incarnatie van god, godslasteraar.quote:Op woensdag 17 april 2024 13:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat was hij toch ook.
God geïncarneerd in een mens.
Dat heb ik nu al tien keer gezegd.
32Jezus antwoordde hun: Ik heb u vele goede werken van Mijn Vader laten zien. Vanwege welk van die werken stenigt u Mij?
33De Joden antwoordden Hem: Wij stenigen U niet vanwege een goed werk, maar vanwege godslastering, namelijk omdat U, Die een Mens bent, Uzelf God maakt.
35Als de wet hén goden noemde tot wie het woord van God kwam, en de Schrift niet van kracht beroofd kan worden,
36zegt u dan tegen Mij, Die de Vader geheiligd en in de wereld gezonden heeft: U lastert God, omdat Ik gezegd heb: Ik ben Gods Zoon?
37 Als Ik niet de werken van Mijn Vader doe, geloof Mij dan niet,
38maar als Ik ze doe en u Mij niet gelooft, geloof dan de werken, opdat u erkent en gelooft dat de Vader in Mij is en Ik in Hem.
Hij wordt niet van alles, Hij is wat Hij is: volledig mens, en volledig God, om God en mens te verenigen in één lichaam, en zo de mensheid een nieuwe mogelijkheid op het eeuwige leven te geven.quote:Op woensdag 17 april 2024 13:18 schreef blomke het volgende:
[..]
ZO wordt jezus wel een beetje veel van alles: Zoon des mensen, Incarnatie van god, godslasteraar.
Overigens zitten er heel van mensen die denken vanuit god te zijn gezonden, in long stay inrichtingen.
Hoe en wanneer dan?quote:Op woensdag 17 april 2024 13:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je vorige bestaan als zoon van Adam houdt op als je in Christus sterft, en je nieuwe bestaan als nakomeling van Christus begint als je uit de dood opstaat.
Als je je bekeert en je de heilige geest ontvangt, ben je spiritueel gezien al dood en opgestaan, word je geacht al in Christus te leven:quote:
En weet je wat jou al 10x is gezegd? Dat je die teksten uit context haalt.quote:Op woensdag 17 april 2024 13:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat was hij toch ook.
God geïncarneerd in een mens.
Zoon des mensen, en Zoon van God.
Mens en God verenigd in één lichaam, om de mensheid met God te verzoenen.
Dat heb ik nu al tien keer gezegd.
32Jezus antwoordde hun: Ik heb u vele goede werken van Mijn Vader laten zien. Vanwege welk van die werken stenigt u Mij?
33De Joden antwoordden Hem: Wij stenigen U niet vanwege een goed werk, maar vanwege godslastering, namelijk omdat U, Die een Mens bent, Uzelf God maakt.
35Als de wet hén goden noemde tot wie het woord van God kwam, en de Schrift niet van kracht beroofd kan worden,
36zegt u dan tegen Mij, Die de Vader geheiligd en in de wereld gezonden heeft: U lastert God, omdat Ik gezegd heb: Ik ben Gods Zoon?
37 Als Ik niet de werken van Mijn Vader doe, geloof Mij dan niet,
38maar als Ik ze doe en u Mij niet gelooft, geloof dan de werken, opdat u erkent en gelooft dat de Vader in Mij is en Ik in Hem.
Daarmee bedoelde hij dat helemaal niet. Hij wees de farizeeën erop dat hun argument nergens op sloeg, als zelfs gewone mensen tot wie het woord van God was gekomen 'goden' werden genoemd.quote:Op woensdag 17 april 2024 13:30 schreef Antideeltje_ het volgende:
[..]
En weet je wat jou al 10x is gezegd? Dat je die teksten uit context haalt.
Jezus verwijst daar naar Psalm 82:6. Hij legt in die tekst nota bene zelf uit wat hij bedoelde:
"Ik heb wel gezegd: U bent goden, u bent allen zonen van de Allerhoogste;" (Psalm 82:6)
Als Jezus hiermee God geïncarneerd is en Zijn zoon is, dan ook de joodse rechters waar in Psalm 82:6 gesproken wordt.
Weinig van gemerkt anders.quote:Op woensdag 17 april 2024 13:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als je je bekeert en je de heilige geest ontvangt, ben je spiritueel gezien al dood en opgestaan, word je geacht al in Christus te leven:
Ja gooi er maar wat termen tegenaan zonder het zelf uit gezocht te hebben.... Alles om je halsstarrige houding vol te blijven houden, te verhullen dat je eigenlijk niet weet waar je het over hebt en het krampachtig vast te willen houden aan de vertaling die je geloofsgemeenschap gebruikt. Eigen onderzoek zit er helaas niet in.quote:Op woensdag 17 april 2024 12:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat 'een latere aanvulling' is een nonsensargument van de hogere kritiek die met dubieuze, hoogstwaarschijnlijk gnostische minderheidsteksten aan de haal ging. Het is de meerderheidstekst.
Je vergeet de derde mogelijkheid: hij beweerde dat, de menigte had een leider en verlosser nodig vanwege de Romeinse bezetting en jezus trok rond en wist de mensen achter zich te krijgen. Helaas, net als diverse andere opstandelingen eindigde hij aan het kruis. Wat ie gezegd heeft, bleek "bluf" te zijn. Hij is niet meer.quote:Op woensdag 17 april 2024 13:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dan heb je nog twee mogelijkheden: Jezus is een gecreëerd wezen dat lang voordat andere mensen bestonden is gecreëerd, of Hij is zelf God.
Maar een gewoon mens kan Hij niet zijn, dat blijkt uit Zijn eigen woorden, als we de schrift moeten geloven.
Juist, de Bijbel is geschiedschrijving en behoorlijk vervalst door belanghebbenden.quote:Op woensdag 17 april 2024 12:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat is het hele punt van het topic. Daniël had profetische visioenen over gebeurtenissen die nog moesten plaatsvinden. Nogal logisch dat dingen als het Vaticaan nog niet bestonden. Het Romeinse Rijk ook niet. Alexander de Grote en het Griekse rijk ook niet. Dat maakt Daniel nu juist zo opmerkelijk. Profeties gaan over dingen die nog niet zijn, anders is het geschiedsschrijving.
l. Jezus was één met God. Maar Jezus is geen God. Dat staat nergens.quote:Op woensdag 17 april 2024 13:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat was hij toch ook.
God geïncarneerd in een mens.
Jij kraamt echt zoveel onzin uit, dat ik er eigenlijk geen zin meer in heb om op te reageren. Dat vreselijke toontje van je staat mij ook totaal niet aan. Als je niet normaal kunt doen, kun je het bekijken.quote:Op woensdag 17 april 2024 14:10 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ja gooi er maar wat termen tegenaan zonder het zelf uit gezocht te hebben.... Alles om je halsstarrige houding vol te blijven houden, te verhullen dat je eigenlijk niet weet waar je het over hebt en het krampachtig vast te willen houden aan de vertaling die je geloofsgemeenschap gebruikt.
Geen flauw idee waar je hier naar verwijst.quote:Want voor de derde keer wie bedoel je met 'we'?
Vaticanus lijkt inderdaad een gnostische corruptie ja, waarvan de oudheid dubieus is. Net als Sinaiticus en de vele papyri die in Egypte zijn gevonden ook corrupties lijken te zijn. Die bevatten typisch gnostische elementen. Daarom zijn ze het ook allemaal niet met elkaar eens, terwijl de duizenden ms'en van de meerderheidstekst voor 99% met elkaar overeenkomen. De verschillen die bestaan, geven aan dat ze onafhankelijk van elkaar zijn opgesteld, en niet allemaal kopieën van elkaar.quote:'Hoogstwaarschijnlijk'? Is de katholieke kerk nu ook al gnostisch? Behoort Erasmus tegenwoordig ook al tot de gnostici? Je verwijt mij met een nonsens-argument een nonsens-argument te gebruiken. Apart gedrag...
De consensus is dat de aanvulling pas later in de bijbel terecht is gekomen naar aanleiding van de aanvulling in Mattheus. Sluit je ogen daar maar voor...
Waarom zou hij niet bij het vierde koninkrijk vandaan komen?quote:Dat is het hele punt van het topic. Daniël had profetische visioenen over gebeurtenissen die nog moesten plaatsvinden. Nogal logisch dat dingen als het Vaticaan nog niet bestonden. Het Romeinse Rijk ook niet. Alexander de Grote en het Griekse rijk ook niet. Dat maakt Daniel nu juist zo opmerkelijk. Profeties gaan over dingen die nog niet zijn, anders is het geschiedsschrijving.
Dus 'de gruwel van de verwoesting' komt niet bij het vierde koninkrijk vandaan?
Daar zijn we weer. Als iets je niet bevalt of je hebt er geen goed onderbouwd weerwoord voor dan kletst te ander onzin (wat gewoon niet waar is), dreig je af te haken of je negeert de zaak.quote:Op woensdag 17 april 2024 15:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jij kraamt echt zoveel onzin uit, dat ik er eigenlijk geen zin meer in heb om op te reageren.
Mij valt het ook op dat hier users zijn die de grootst mogelijke onzin verkopen, en dan verwachten dat ik dat tot in den treure serieus blijf nemen en dat ik daar op moet blijven reageren, alsof ik niets beters te doen heb.quote:Op woensdag 17 april 2024 17:12 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Daar zijn we weer. Als iets je niet bevalt of je hebt er geen goed onderbouwd weerwoord voor dan kletst te ander onzin (wat gewoon niet waar is), dreig je af te haken of je negeert de zaak.
Ik ben echt niet de enige die dit keer op keer opvalt.
Die hele lappen tekst onderbouwen meestal niets en leiden alleen maar af. Je doet zelf géén onderzoek, althans geen objectief onderzoek.
Jammer vind ik dat want je besteedt er verder veel tijd aan. Wat op zich een pluim verdient.
Probeer eerst eens aan te tonen waar en hoe ik ‘zoveel onzin’ uitkraam.quote:Op woensdag 17 april 2024 15:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jij kraamt echt zoveel onzin uit, dat ik er eigenlijk geen zin meer in heb om op te reageren. Dat vreselijke toontje van je staat mij ook totaal niet aan. Als je niet normaal kunt doen, kun je het bekijken.
We hadden het over Marcus. Ik had notabene zelf al vermeld dat Mattheus deze woorden wel gebruikt. Geen probleem verder, je zal het wel niet goed gelezen hebben.quote:Dit is de Textus Receptus van Erasmus: 24:15 ὅταν οὖν ἴδητε τὸ βδέλυγμα τῆς ἐρημώσεως τὸ ῥηθὲν διὰ δανιὴλ τοῦ προφήτου ἑστὸς ἐν τόπῳ ἁγίῳ ὁ ἀναγινώσκων νοείτω
Daar staat dus letterlijk 'gesproken door Daniël de profeet' (τὸ ῥηθὲν διὰ δανιὴλ τοῦ προφήτου) https://www.logosapostoli(...)us/matthew/mat24.htm
De Statenvertaling, de KJV, en elke vertaling op basis van de TR bevatten deze tekst.
Dus hoe kom je erbij dat ik 'krampachtig vasthoud aan de vertaling die je geloofgemeenschap gebruikt'. Wij hebben niet eens een eigen vertaling die we gebruiken, dus waar heb je het over. Ik citeer hier ook constant uit de Herziene Statenvertaling.
Zelfs de belabberde NIV, gebaseerd op de minderheidstekst, bevat het.
En al zou het er niet staan, dan verwijst de 'gruwel van verwoesting' nog steeds naar die tekst in Daniel, waarmee Jezus hem blijkbaar als profeet aanmerkte, omdat wat Daniel zei betrekking had op de toekomst.
Ja, je hebt kennelijk moeite met lezen. Ik reageerde zelfs nog direct op dat haat zaaiende epistel van je.quote:[..]
Geen flauw idee waar je hier naar verwijst.
[..]
Juist in de Vaticanus staat de aanvulling dus ik snap niet helemaal waarom je dit voorbeeld erbij haalt.quote:Vaticanus lijkt inderdaad een gnostische corruptie ja, waarvan de oudheid dubieus is. Net als Sinaiticus en de vele papyri die in Egypte zijn gevonden ook corrupties lijken te zijn. Die bevatten typisch gnostische elementen. Daarom zijn ze het ook allemaal niet met elkaar eens, terwijl de duizenden ms'en van de meerderheidstekst voor 99% met elkaar overeenkomen. De verschillen die bestaan, geven aan dat ze onafhankelijk van elkaar zijn opgesteld, en niet allemaal kopieën van elkaar.
Dat is natuurlijk geen argument. Je hebt het nu over je geloof.quote:Consensus? Nou en. Er zijn zoveel consensussen. Als ik me iets moest aantrekken van wat de consensus over de bijbel of Jezus of wat dan ook is, dan was ik nu geen Christen.
Dat weet men inderdaad niet. Stelregel is wel dat als er woorden ontbreken in de oudst bekende manuscripten en deze in latere manuscripten wel staan deze waarschijnlijk zijn aangevuld. Als je de tekst vanuit een bijbelwetenschappelijke manier benadert kun je dit niet zomaar langs je neerleggen.quote:‘Men weet helemaal niet of teksten later zijn toegevoegd of niet, omdat men helemaal niet over die informatie kan beschikken. Immers hebben we geen directe lijn van de originele geschrften en alle kopieën daarvan. Al sinds die argumenten werden gebruikt, is er kritiek geleverd op die beweringen van vnl. Wescott en Hort en de tekstkritiek.’
Vanwege je warrigheid en je draaikonterij zou ik om antwoord te kunnen geven eerst moeten weten wat je precies bedoelt met ‘de gruwel van de verwoesting’.quote:Waarom zou hij niet bij het vierde koninkrijk vandaan komen?
Dat heb ik al gedaan.quote:Op woensdag 17 april 2024 19:07 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Probeer eerst eens aan te tonen waar en hoe ik ‘zoveel onzin’ uitkraam.
Ik verspreid geen haat jegens andersgelovigen.quote:En voor wat betreft m’n vreselijke toontje. Ik misbruik en verkracht als een soort van sekteleider tenminste geen bijbelteksten om m'n haat te verspreiden tegenover anders gelovigen met m’n arrogante houding. En dan tegelijker tijd zeggen dat ik zaadjes plant voor het koninkrijk God. Is dat normaal doen? Is dat christelijk gedrag?
Ook Markus bevat het in de tekst van Erasmus. Blijkbaar achtte hij er voldoende steun voor. https://www.logosapostoli(...)ames/mark/mark13.htmquote:We hadden het over Marcus. Ik had notabene zelf al vermeld dat Mattheus deze woorden wel gebruikt. Geen probleem verder, je zal het wel niet goed gelezen hebben.
Dat is een stijlvorm.quote:Ja, je hebt kennelijk moeite met lezen. Ik reageerde zelfs nog direct op dat haat zaaiende epistel van je.
Jij schreef ‘We zagen dat er maar één klein koninkrijkje aan deze omschrijving kan voldoen, en dat is de Roomse stadsstaat, het Vaticaan, de Rooms Katholieke kerk, een politieke en ogenschijnlijk Christelijke voortzetting van het Westerse Romeinse rijk.’
Verderop in dat haatdragende stuk propaganda tegen je aartsvijand ‘De Roomse kerk’ herhaal je dikwijls het woord ‘we’.
Mijn vraag is nog steeds Wie bedoel je met ‘’we;?
Als je m’n vraag nu nog niet snapt weet ik het ook niet meer hoor.
Je hebt nog niet eens onderbouwd waarom het een aanvulling zou zijn. Dat blijkt vooralsnog nergens uit.quote:Juist in de Vaticanus staat de aanvulling dus ik snap niet helemaal waarom je dit voorbeeld erbij haalt.
Nee, we hebben het over de schrift.quote:Dat is natuurlijk geen argument. Je hebt het nu over je geloof.
Dat is dus onzin. Oudheid is geen indicatie voor nauwkeurigheid. Als het dat wel zou zijn, zouden alle meest recente bijbelkopieën het meest onnauwkeurig zijn. Dat hele argument is nergens op gebaseerd, heeft geen enkele basis in de realiteit.quote:Dat weet men inderdaad niet. Stelregel is wel dat als er woorden ontbreken in de oudst bekende manuscripten en deze in latere manuscripten wel staan deze waarschijnlijk zijn aangevuld. Als je de tekst vanuit een bijbelwetenschappelijke manier benadert kun je dit niet zomaar langs je neerleggen.
Daar gaan _we_ het nog over hebben.quote:Vanwege je warrigheid en je draaikonterij zou ik om antwoord te kunnen geven eerst moeten weten wat je precies bedoelt met ‘de gruwel van de verwoesting’.
De verwoesting van de tempel in de 6e eeuw voor Christus kan dat volgens jou niet zijn want toen bestond het vaticaan, wat volgens jou het vierde koninkrijk is, nog niet.
De verwoesting van de tempel in de 1e eeuw na Christus kan dat volgens jou ook niet zijn want ook toen bestond het vaticaan, wat volgens jou het vierde koninkrijk is, nog niet.
Maar wat is ‘de gruwel van de verwoesting’ volgens jou dan wel? En wat is dan het verband als reactie op Etto? Ik vraag het me af, maar waarschijnlijk geef je geen antwoord omdat het te moeilijk wordt. En als ik het je nog een aantal keer vraag weet je het allemaal niet meer.
Nee, dat heb je niet. Je wauwelt maar wat. En dat terwijl je zelf met die onzin op te proppen komt door te stellen dan in de bijbel staat dat Jezus, God is.quote:
Niet liegen. Dat doe je wel. Je verspreidt haat naar de Roomse kerk. De kerk is niet maar een gebouw. De kerk is een gemeenschap van gelovigen. Dat weet je dondersgoed.quote:[..]
Ik verspreid geen haat jegens andersgelovigen.
Je post niet de oorspronkelijke vertaling van Erasmus maar een geredigeerde editie. Deze sluit dichter bij de oorspronkelijke tekst aan. https://www.die-bibel.de/en/bible/NA28/MRK.13quote:Ook Markus bevat het in de tekst van Erasmus. Blijkbaar achtte hij er voldoende steun voor. https://www.logosapostoli(...)ames/mark/mark13.htm
Was dat nou zo moeilijk om te beantwoorden? Ik snap alleen niet waarom je deze stijlvorm gebruikt. Je suggereert ermee te spreken voor een groep. Bijvoorbeeld de geloofsgemeenschap waar je bij zit, of de lezers. Je bedoelt dus gewoon elke keer met 'we', ik. Dan is dat duidelijk.quote:Dat is een stijlvorm.
Dat heb ik wel. Zie mijn opmerkingen over Mattheus, de Roomse kerk en Erasmus. Ik zal aanvullen dat het in de Vulgaat ook niet staat.quote:Je hebt nog niet eens onderbouwd waarom het een aanvulling zou zijn. Dat blijkt vooralsnog nergens uit.
Dat neem ik dan maar van je aan,quote:Nee, we hebben het over de schrift.
Er zijn talloze schriftgedeelten waarvan is aangetoond dat het aanvullingen betreft.quote:[..]
Dat is dus onzin. Oudheid is geen indicatie voor nauwkeurigheid. Als het dat wel zou zijn, zouden alle meest recente bijbelkopieën het meest onnauwkeurig zijn. Dat hele argument is nergens op gebaseerd, heeft geen enkele basis in de realiteit.
[..]
Geef gewoon antwoord. Draaikont!quote:Daar gaan _we_ het nog over hebben.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://secretsunsealed.o(...)ar-Day-Principle.pdf
Als het om 2300 letterlijke dagen, oftewel 6 jaar en 4 maanden ging, hoe kan het dan op de 'tijd van het einde' slaan? Het Griekse rijk moest nog komen en zou honderden jaren in beslag nemen. Deze periode kan dus niet Antiochus Epiphanus slaan, omdat die niet in de tijd van het einde zijn intrede deed.
De bijbel verwijst ook nooit naar letterlijke dagen met 'avonden en morgens'. Zoals het hele visioen bol staat van de symboliek, is deze uitdrukking 'avonden en morgens' ook symbolisch voor letterlijke jaren.
In het volgende hoofdstuk zullen we dan ook zien dat dit dag-jaar-principe rechtstreeks naar de komst van Jezus Christus wijst in een andere tijdsprofetie.
Als we twee tijdsperioden hebben, zullen we moeten weten wanneer die tijdsperioden beginnen om te weten wanneer ze eindigen en wanneer het 'heiligdom in rechten zal worden hersteld', oftewel dat de boodschap van het middelaarschap van de hogepriester en zijn offer, het evangelie, volledig in ere wordt hersteld, en de waarheid niet langer wordt vertrapt, maar de hele aarde erdoor wordt verlicht.
Aan het einde van het hoofdstuk krijgt Daniël een gedeeltelijke uitleg van wat hij in het visioen heeft gezien:
18Terwijl hij met mij sprak, viel ik in een diepe slaap, met mijn gezicht op de grond. Toen raakte hij mij aan en liet mij opstaan op de plaats waar ik gestaan had.
19En hij zei: Zie, ik laat u weten wat er zal gebeuren aan het einde van deze periode van gramschap, want op de vastgestelde tijd zal het einde er zijn.
20De ram met de twee hoorns die u gezien hebt, dat zijn de koningen van Medië en Perzië.
21En de harige geitenbok is de koning van Griekenland, en de grote hoorn die tussen zijn ogen zat, dat is de eerste koning.
22En dat die afbrak en er vier voor in de plaats kwamen: vier koninkrijken zullen uit dat volk ontstaan, maar zonder de kracht ervan.
Dit hadden we al gezien.
23Aan het einde van hun koningschap,
wanneer de afvalligen de maat hebben volgemaakt,
zal er een meedogenloze koning opstaan,
bedreven in slinkse streken.
24Zijn kracht zal groot worden, maar niet door eigen kracht.
Op wonderlijke wijze zal hij verderf aanrichten,
het zal hem gelukken, hij zal het doen.
Machtigen zal hij te gronde richten,
ook het heilige volk.
Deze macht onderdruk Gods volk, en krijgt zijn kracht niet van zichzelf. Van wie dan wel? Niet van God, dus dan moet het een Satanische kracht zijn.
25Door zijn sluwheid
zal hij het bedrog onder zijn hand doen slagen.
Hij zal zich in zijn hart verheffen.
Opnieuw de arrogantie, de grootspraak wordt benadrukt, evenals het bedrog, het misleidende karakter van deze entiteit, die zich wel voordoet als één van Gods kinderen, maar in werkelijkheid een wolf in schaapskleren is. Dit is geen openlijke, duidelijk zichtbare vijand, maar een sluwe vijand, die je onterecht voor een broeder zou kunnen aanzien.
In hun zorgeloze rust zal hij velen te gronde richten.
Ja, tegen de Vorst der vorsten zal hij opstaan,
maar zonder mensenhand zal hij gebroken worden.
Hij richt zich op de eerste plaats tegen God, en hij wordt niet vernietigd door menselijke, maar door goddelijke interventie.
26Wat betreft het visioen van de avond en de morgen,
wat gezegd is, dat is de waarheid.
En u, houd het visioen geheim,
want er komen nog vele dagen vóór het gebeuren zal.
27Ik, Daniël, kon niet meer en was enige dagen ziek. Daarna stond ik op en deed ik weer mijn werk voor de koning. Ik was verbijsterd over het visioen, maar niemand merkte het.
Daniël krijgt dus nog niet de volledige uitleg van de 2300 avonden en morgens.
Dat komt in het volgende hoofdstuk aan bod.
[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 18-04-2024 00:01:36 ]
Hoe kom jij (en niet 'we') erbij dat met de Vorst van het leger de messias bedoelt wordt? En bedoel je met de messias hier Jezus?quote:Op woensdag 17 april 2024 20:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Vervolg
We zagen dat Daniël 8 een ander perspectief gaf van de wereldrijken uit Daniël 2 en 7.
t/m
Brandoffers waren voorboden voor het ultieme offer dat de messias zou gaan leveren. Ze symboliseren de verzoening die die messias aan de mens biedt, het feit dat de messias door zijn offer de prijs voor de zonden van de mensheid heeft betaald, en daarom een waardige bemiddelaar is geworden tussen mens en God.
De 'kleine hoorn' zou dit offer dus 'ontnemen' van de 'Vorst van het leger' (de messias) en 'Zijn heilige woning' en 'de waarheid' neerwerpen.
Deze kleine hoorn valt dus het priesterschap van de messias, zijn offer, zijn rol als middelaar en de waarheid direct aan.
Dat is heel simpel te verklaren:quote:Op woensdag 17 april 2024 22:16 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Hoe kom jij (en niet 'we') erbij dat met de Vorst van het leger de messias bedoelt wordt? En bedoel je met de messias hier Jezus?
Dat jij van mening bent dat je het simpel verklaart wil niet zeggen dat dit het geval is. De verklaring die iemand geeft is altijd afhankelijk van de toehoorder, in dit geval de lezer. En ik als lezer, en ik denk elke lezer die je reactie leest, zal van mening zijn dat je het op een hele ingewikkelde manier probeert te verklaren.quote:Op woensdag 17 april 2024 23:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is heel simpel te verklaren:
10Hij werd groot, tot aan het leger van de hemel. Van dat leger, namelijk van de sterren, liet hij er sommige ter aarde vallen en vertrapte ze.
11Hij maakte zich groot tot aan de Vorst van dat leger. Het steeds terugkerende offer werd aan Deze ontnomen en Zijn heilige woning neergeworpen.
13Toen hoorde ik een heilige spreken, en een heilige zei tegen de Ongenoemde Die sprak: Hoelang zal het visioen van het steeds terugkerende offer en de verwoestende afvalligheid gelden, en hoelang zal zowel het heiligdom als het leger overgegeven worden om vertrapt te worden?
Er is dus een 'leger van de hemel', de 'sterren'.
Dit leger heeft een 'vorst'.
En deze vorst heeft een 'heilige woning'.
Die heilige woning bevindt zich niet op aarde, maar boven, in de hemelen.
Die 'heilige woning' is het 'heiligdom', oftewel de tempel.
Sterren worden in de bijbel als symbool voor engelen gebruikt:
Openbaringen 1:20Het geheimenis van de zeven sterren die u in Mijn rechterhand hebt gezien, en van de zeven gouden kandelaren is: de zeven sterren zijn de engelen van de zeven gemeenten, en de zeven kandelaren die u hebt gezien, zijn de zeven gemeenten.
Zo komt het idee dat Satan een derde van de engelen met zijn val meenam uit openbaringen 12, waarin we lezen dat de draak (satan) in een visioen 'een derde van de sterren' met zich uit de hemel meetrok: 4En zijn staart veegde het derde deel van de sterren van de hemel en wierp die op de aarde. En de draak stond voor de vrouw, die op het punt stond te baren, om haar Kind te verslinden, zodra zij Het gebaard zou hebben.
Judas lijkt hier ook naar te verwijzen:
6 En de engelen die hun oorspronkelijke staat niet hebben bewaard, maar hun eigen woonplaats verlaten hebben, heeft Hij voor het oordeel van de grote dag met eeuwige boeien in de duisternis in verzekerde bewaring gesteld.
In Job, een zeer poëtisch boek, lijken de 'morgensterren' gebruikt te worden als symbolen voor de engelen, daar letterlijk de 'zonen van God' genoemd (in sommige vertalingen hebben de vertalers dit rechtstreeks als engelen vertaald, omdat het niet naar menselijke 'zonen' of 'kinderen' van God kan verwijzen):
4Waar was u toen Ik de aarde grondvestte?
Maak het bekend, als u echt inzicht hebt.
5Wie heeft haar afmetingen bepaald? U weet het immers wel.
Of wie heeft het meetlint over haar uitgespannen?
6Waarop zijn haar pijlers neergezonken?
Of wie heeft haar hoeksteen gelegd,
7toen de morgensterren samen vrolijk zongen,
en al de kinderen van God juichten?
In Daniël lezen we dat de kleine hoorn een deel van die sterren vertrapt:
Van dat leger, namelijk van de sterren, liet hij er sommige ter aarde vallen en vertrapte ze.
Dat lijkt dus naar hetzelfde te verwijzen als Openbaringen 12, het taalgebruik en de symboliek komen sterk overeen.
De Vorst verblijft in de hemelse tempel. Er is maar één vorst die daar verblijft, en dat is de messias:
Hebreeën 9:11Maar toen is Christus verschenen, de Hogepriester van de toekomstige heilsgoederen. Hij is door de meerdere en meer volmaakte tabernakel gegaan, die niet met handen is gemaakt, dat is: die niet van deze schepping is.
24Want Christus is niet binnengegaan in het heiligdom dat met handen gemaakt is en dat een tegenbeeld is van het ware, maar in de hemel zelf, om nu voor het aangezicht van God te verschijnen voor ons,
De kleine hoorn is de vijand van deze vorst en 'vertrapt sommige van het leger en het heiligdom'.
Deze vorst kan dus zelf niet antichristus zijn.
In tegendeel, dit moet de messias zelf zijn, die in de hemelse tempel dient.
En met die messias bedoel ik Jezus ja.
De antichristus valt Jezus Christus aan door het werk te ondermijnen dat Hij in de hemelse tempel doet om de mens met God te verzoenen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |