Wat een onzin. Nederland zit officieel in een recessie wat betekent dat er weinig meer naar nieuw personeel wordt gezocht. Ik herken mij ook in het verhaal van OP.quote:Op donderdag 11 april 2024 22:00 schreef MaximumRush het volgende:
Ik vind het bijzonder als je zo vaak hebt gesolliciteerd en nog maar ze weinig bent uitgenodigd voor een gesprek met de huidige arbeidsmarkt. Niet om je te beledigen maar mijn ervaring is dat het hoogstwaarschijnlijk aan jezelf ligt. Laat eens andere mensen naar je CV en sollicitatiebrief kijken. Of eens naar de vacatures waar je op solliciteert. Misschien ook eens slim om eens te praten met een recruiter, die weten vaak al snel wat er scheelt.
In het uitnodigen zit het probleem niet. Ik ben van deze 100 sollicitaties naar ruim 80-85% geweest. Dat is ook waarom ik mij zo frustreer. Het eerste gesprek is vaak enthousiast, mijn CV was dusdanig goed dat ik wel uitgenodigd wordt. De helft van de keren volgt er dan nog een 2e gesprek en dan…. Afwijzing met de redenen die ik zojuist benoemde.quote:Op donderdag 11 april 2024 22:00 schreef MaximumRush het volgende:
Ik vind het bijzonder als je zo vaak hebt gesolliciteerd en nog maar ze weinig bent uitgenodigd voor een gesprek met de huidige arbeidsmarkt. Niet om je te beledigen maar mijn ervaring is dat het hoogstwaarschijnlijk aan jezelf ligt. Laat eens andere mensen naar je CV en sollicitatiebrief kijken. Of eens naar de vacatures waar je op solliciteert. Misschien ook eens slim om eens te praten met een recruiter, die weten vaak al snel wat er scheelt.
Dat probeer ik dus ook te achterhalen. Ik ben vrij transparant. Heb een goed werkverleden en ben communicatief vaardig.quote:Op donderdag 11 april 2024 22:04 schreef LXIV het volgende:
Overal zoeken ze mensen en jij hebt hele goede papieren. Is er iets wat wij niet weten?
Nederland zit niet meer in een recessie, JUIST met name vanwege de sterke arbeidsmarkt. Ik wil hier niet mee beweren dat het voor iedereen even makkelijk is om een baan te vinden, maar iemand ongefundeerd van onzin betichten hoeft nou ook weer niet.quote:Op donderdag 11 april 2024 22:03 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Wat een onzin. Nederland zit officieel in een recessie wat betekent dat er weinig meer naar nieuw personeel wordt gezocht. Ik herken mij ook in het verhaal van OP.
Waar lees jij dat?quote:Op donderdag 11 april 2024 22:04 schreef LXIV het volgende:
Overal zoeken ze mensen en jij hebt hele goede papieren. Is er iets wat wij niet weten?
Moest hier wel om lachen eerlijk gezegd.quote:Op donderdag 11 april 2024 22:19 schreef PotjeSambal het volgende:
NIET vervelend bedoeld, maar echt om dit uit te sluiten. Je wordt uitgenodigd en hebt goede papieren/achtergrond voor veel banen. Wat doe jij dan in gesprekken dat mensen misschien afschrikt? Ben je onbeleefd? Of heb je een bepaalde ziekte waardoor je bijvoorbeeld stinkt.
Nogmaals, echt alleen om dit uit te sluiten... en als het wel zo is, hebben we ook gelijk een oplossingsrichting
Het CBS zal vast een nieuwe manier hebben gevonden om de groei van de economie te meten. Wist je dat de huizenmarkt niet wordt gemeten mbt inflatie en de VS ook steeds op andere manieren de economie meet of dat de banenmarkt daar groeit omdat een werkend persoon steeds meer banen nodig heeftquote:Op donderdag 11 april 2024 22:18 schreef Beldewouten het volgende:
[..]
Nederland zit niet meer in een recessie, JUIST met name vanwege de sterke arbeidsmarkt. Ik wil hier niet mee beweren dat het voor iedereen even makkelijk is om een baan te vinden, maar iemand ongefundeerd van onzin betichten hoeft nou ook weer niet.
Mijn grootste leidinggevende prestatie is manager te zijn geweest van een vrij grote GGD locatie in corona tijd. Heb toch wel 1000en testen gefaciliteerd en aan tientallen mensen leiding gegeven.quote:Op donderdag 11 april 2024 22:24 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Waar lees jij dat?
Ik zie alleen een VWO diploma en een niet afgeronde vervolgstudie.
Leidinggevende functie kan ook chef hamburgerflippers bij de McDonalds zijn….
Niet om lullig te doen, maar ik heb het idee dat TS zijn leidinggevende capaciteiten wellicht wat overschat, in relatie tot de functies waarop hij solliciteert. Is de sprong te groot?
Zeker een goed idee. Ik heb weleens iemand laten meekijken en hier en daar een puntje veranderd. Daarnaast solliciteer ik de laatste tijd via een recruiter en die legt het dan weer bij de opdrachtgever neer. Mocht er iets missen uit mijn CV/ Motivatiebrief, dan zou hij dat wel aankaarten denk ik?quote:Op donderdag 11 april 2024 22:22 schreef Momo het volgende:
Het kan denk ik niet verkeerd zijn als iemand een keer meekijkt naar je CV en motivatiebrief.
Ben je te onzeker of juist te "arrogant" of op een andere manier sociaal ongemakkelijk tijdens een sollicitatie gesprek?
Misschien toch veel kandidaten die wel dat WO papiertje hebben gehaald?
Ah juist ja; het komt jou niet uit dus ga je opnieuw ongefundeerde dingen roepen zoals "het CBS zal vast..." en zaken erbij halen die er niets mee te maken hebben ("in de VS dit en dat")quote:Op donderdag 11 april 2024 22:28 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Het CBS zal vast een nieuwe manier hebben gevonden om de groei van de economie te meten. Wist je dat de huizenmarkt niet wordt gemeten mbt inflatie en de VS ook steeds op andere manieren de economie meet of dat de banenmarkt daar groeit omdat een werkend persoon steeds meer banen nodig heeft
Zou je misschien iets te koel kunnen zijn? Als je reageert op callcenter en verkoop functies, helpt het misschien wel als je wat meer charisma hebt en wat losser bent. Als iemand te koel en zakelijk is verkoop je geen spullen aan Henk en Ingrid. Maar dat kan je misschien zelf beter inschatten wat past bij een bepaalde functie.quote:Op donderdag 11 april 2024 22:35 schreef jinsakai het volgende:
[..]
Zeker een goed idee. Ik heb weleens iemand laten meekijken en hier en daar een puntje veranderd. Daarnaast solliciteer ik de laatste tijd via een recruiter en die legt het dan weer bij de opdrachtgever neer. Mocht er iets missen uit mijn CV/ Motivatiebrief, dan zou hij dat wel aankaarten denk ik?
Tijdens gesprekken ben ik redelijk koel eigenlijk. Meestal professioneel, soms wat losser als de sfeer dat toelaat. In de gesprekken kan ik 1,2,3 niet aanwijzen wat het breekpunt zou kunnen zijn.
Ja. Wil je de inflatie weten kan je beter naar de gemiddelde WOZ waarde kijken dan het CBS geloven. Of denk je dat de woningmarkt uit het niets zo explosief is gestegen?quote:Op donderdag 11 april 2024 22:37 schreef Beldewouten het volgende:
[..]
Ah juist ja; het komt jou niet uit dus ga je opnieuw ongefundeerde dingen roepen zoals "het CBS zal vast..." en zaken erbij halen die er niets mee te maken hebben ("in de VS dit en dat")tnx but no tnx
Maar wat is de feedback dan die je krijgt? Je hebt toch een persoon gesproken? Ik zou iedereen toevoegen op LinkedIn na het gesprek en ze een bericht sturen na je gesprek. En bij afwijzing ook om feedback vragen. Kan me niet voorstellen dat van de 80-85 mensen niemand is die gedetailleerd feedback wilt geven. Vaak helpt het om jezelf een beetje kwetsbaar op te stellen.quote:Op donderdag 11 april 2024 22:12 schreef jinsakai het volgende:
[..]
In het uitnodigen zit het probleem niet. Ik ben van deze 100 sollicitaties naar ruim 80-85% geweest. Dat is ook waarom ik mij zo frustreer. Het eerste gesprek is vaak enthousiast, mijn CV was dusdanig goed dat ik wel uitgenodigd wordt. De helft van de keren volgt er dan nog een 2e gesprek en dan…. Afwijzing met de redenen die ik zojuist benoemde.
quote:Op donderdag 11 april 2024 22:48 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ja. Wil je de inflatie weten kan je beter naar de gemiddelde WOZ waarde kijken dan het CBS geloven. Of denk je dat de woningmarkt uit het niets zo explosief is gestegen?
De feedback die ik krijg bestaat voornamelijk uit de redenen die ik bovenaan heb genoemd.quote:Op donderdag 11 april 2024 22:48 schreef MaximumRush het volgende:
[..]
Maar wat is de feedback dan die je krijgt? Je hebt toch een persoon gesproken? Ik zou iedereen toevoegen op LinkedIn na het gesprek en ze een bericht sturen na je gesprek. En bij afwijzing ook om feedback vragen. Kan me niet voorstellen dat van de 80-85 mensen niemand is die gedetailleerd feedback wilt geven. Vaak helpt het om jezelf een beetje kwetsbaar op te stellen.
Wellicht ken je ook iemand in je omgeving die meer ervaring heeft in de functies waar je op solliciteert. Probeer eens een rollenspel te doen, doen alsof je een gesprek hebt en kijk of je daarin nog dingen kunt verbeteren.
Tot slot, mensen die via via solliciteren worden veel sneller aangenomen. Stuur iemand in een vergelijkbare rol een bericht op LinkedIn dat je de vacature hebt gezien en daar wat vragen over hebt. Probeer een oprecht gesprek te hebben en je oprechte interesse te tonen. En tot slot vraag je of ze je zouden kunnen introduceren. Wanneer je via een referral solliciteert sta je echt 5-0 voor.
Nou ik wordt wel heel vaak uitgenodigd, zowel online als op locatie zelf. Soms zelfs nog een tweede gesprek. Heb geen tattoos of piercings of andere ‘opvallende’ zaken. Qua verzorging zit het ook wel goed, weet de weg naar de douche goed te vinden en een lekker geurtje staat ook wel op de kast. Heb ook een net kapsel, niks overdreven of speciaals.quote:Op donderdag 11 april 2024 22:49 schreef bananen-plukker het volgende:
Aan de afwijzingsreden ligt het niet, een werkgever zal hier echt niet altijd eerlijk over zijn.
Ik zie dat veel mensen vanwege hun achtergrond (afkomst bijv.) niet eens uitgenodigd worden, dan kan het nog liggen aan tattoo's, piercings en verzorging... of het gedrag tijdens een sollicitatie. Kan je daar wat meer over vertellen?
Dankjewel voor dit bericht! Is echt ff de opkikker die ik nodig heb.quote:Op donderdag 11 april 2024 23:50 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Ik heb ongeveer in dezelfde situatie gezeten als de TS, al was ik zelfs wat ouder en had ik HBO papieren. Het heeft echt heel lang geduurd eer ik ergens op gesprek kon. En ook veel afwijzingen gehad (soms ook gewoon meerdere op 1 dag). En dan ook heel veel nietszeggende feedback of de standaardteksten. Of via recruiters proberen aan de bak te komen, wat ook gewoon niet werkt (maar dat is een ander onderwerp).
Je wordt er heel moedeloos van, maar geef de moed niet op. Ik heb na de zoveelste afwijzing voor mezelf de knop omgezet en besloten: ik begin onderaan de ladder en werk me dan omhoog. En dat heeft gewerkt. Ik heb 2 jaar ervaring opgedaan op een simpele maar technische klus en ben van daaruit verder gaan kijken toen ik ook wist wat ik echt wilde. En nu zit ik 7 jaar bij een goede werkgever en doe ik waar ik plezier in heb
TS, het gaat jou ook lukken! Nogmaals, geef de moed niet op, ook al is die soms heel ver weggezakt. De aanhouder wint
Wellicht zit hier een kern van waarheid in. Je hebt immers geen enkele beroepsopleiding genoten, dat is een niet al te riante uitgangspositie.quote:Op donderdag 11 april 2024 21:38 schreef jinsakai het volgende:
“Je wilt geen vervolgopleiding meer doen, dus dat laat wat over je motivatie zien.”
“Je wilt misschien nog een vervolgopleiding doen, dus dan blijf je hier niet langdurig.”
Inderdaad, je kan dan VWO hebben, maar geen vervolgopleiding hebben is wel echt een manco. Is solliciteren op een werk-en-leer plek, waarbij je alsnog die broodnodige vervolgopleiding haalt, geen optie?quote:Op vrijdag 12 april 2024 08:45 schreef r_one het volgende:
[..]
Wellicht zit hier een kern van waarheid in. Je hebt immers geen enkele beroepsopleiding genoten, dat is een niet al te riante uitgangspositie.
Dat dus. Wat is de reden dat die studie is afgebroken en waarom is er geen ander vervolg na het VWO gekomen? Wat is er tussen WO en nu gebeurd?quote:Op donderdag 11 april 2024 22:24 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Waar lees jij dat?
Ik zie alleen een VWO diploma en een niet afgeronde vervolgstudie.
Leidinggevende functie kan ook chef hamburgerflippers bij de McDonalds zijn….
Hoe is je non-verbale communicatie? Straalt je gezicht enthousiasme uit??quote:Op donderdag 11 april 2024 22:35 schreef jinsakai het volgende:
Tijdens gesprekken ben ik redelijk koel eigenlijk. Meestal professioneel, soms wat losser als de sfeer dat toelaat. In de gesprekken kan ik 1,2,3 niet aanwijzen wat het breekpunt zou kunnen zijn.
Topic deed me denken aan https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2240442. Lees daar ook eens mee; die heeft 'pas' 40 afwijzingen, maar is ongeveer even oud, zelfde (gebrek aan) vooropleiding en vergelijkbare werkervaring (en lijken naar eenzelfde soort baan op zoek). Misschien heb je wat aan de reacties.quote:Op donderdag 11 april 2024 21:38 schreef jinsakai het volgende:
Ik weet niet of andere personen momenteel ook enorme moeite hebben om aan de bak te komen?
In ieder geval bedankt voor het lezen en helpen!
Ja en trickle down economics werktquote:Op donderdag 11 april 2024 22:52 schreef MaximumRush het volgende:
[..]
Laat het uitleggen van zaken die met de economie te maken hebben aub aan andere mensen over.
Je hebt geen mbo+, je hebt alleen een middelbareschool diploma.quote:Op donderdag 11 april 2024 22:31 schreef jinsakai het volgende:
[..]
Mijn grootste leidinggevende prestatie is manager te zijn geweest van een vrij grote GGD locatie in corona tijd. Heb toch wel 1000en testen gefaciliteerd en aan tientallen mensen leiding gegeven.
Verder solliciteer ik op uitdagende functies bijv als floormanager of teamleider. Hier kwam ik op gesprek, ging best goed maar uiteindelijk geen aanbod.
Nu reageer ik voornamelijk op MBO+ banen, zoals callcenter, administratieve en verkoop functies.
Dit om mijn kansen op een baan te vergroten.
Ik denk dus zeker niet dat ik te hoog richt
Dit dacht ik ook, je bent 23 jaar, toen ik die leeftijd had en net van het hbo kwam begon ik onderaan het bedrijf als gewone loonslaaf met een bruto salaris waar je tegenwoordig niet eens de kale huur van een schuur mee kan betalen.quote:Op vrijdag 12 april 2024 12:21 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Je hebt geen mbo+, je hebt alleen een middelbareschool diploma.
Met welk gezag denk jij een "floor" te kunnen managen of een team te leiden? Je komt letterlijk net kijken.
Ik denk dat je veel te hoog zoekt. Probeer het eens als orderpicker of in de groenvoorziening.
Daarom: zoek een werkleerplek. Dat gat in je CV van geen opleiding kan je de rest van je leven blijven achtervolgen, doe er iets aan nu het nog redelijk kan.quote:Op vrijdag 12 april 2024 12:25 schreef 111210 het volgende:
[..]
Dit dacht ik ook, je bent 23 jaar, toen ik die leeftijd had en net van het hbo kwam begon ik onderaan het bedrijf als gewone loonslaaf met een bruto salaris waar je tegenwoordig niet eens de kale huur van een schuur mee kan betalen.
Daarnaast is leidinggevende bij de ggd tijdens corona ook niet heel indrukwekkend, letterlijk iedereen werd toen aangenomen tot de grootste debielen aan toe (niet negatief naar ts toe, maar je komt idd net kijken met minimale ervaring)
Ik zou gewoon ergens onderaan beginnen, als je echt goed bent heb je binnen een paar jaar vast een goede functie te pakken ergens
Nou, welkom in de echte wereld. Waar het officieel niet mag, maar wel veelvuldig het geval is.quote:Op vrijdag 12 april 2024 01:45 schreef jinsakai het volgende:
[..]
Achtergrond is trouwens Marokkaans. Denk niet dat het hier aan ligt.
Te makkelijk om het direct hier op te gooien (al is het niet uit te sluiten dat er een paar tussen zitten waar dat het geval is), er zijn gezien TS zijn eigen posts wel meer zaken waar het aan kan liggen.quote:Op vrijdag 12 april 2024 13:16 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Nou, welkom in de echte wereld. Waar het officieel niet mag, maar wel veelvuldig het geval is.
Als dat de reden zou zijn, waarom doen ze hem dan uitnodigen? Waarbij ik de aanname die dat hij geen Henk de Vries heet en z'n naam op z'n cv staat (allebei plausibel, me dunkt).quote:Op vrijdag 12 april 2024 13:16 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Nou, welkom in de echte wereld. Waar het officieel niet mag, maar wel veelvuldig het geval is.
Ik gok dat ze van verschillende potentiële bedrijven komen en los van elkaar is er voor allebei wat te zeggen.quote:Op vrijdag 12 april 2024 12:29 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
• “Je wilt geen vervolgopleiding meer doen, dus dat laat wat over je motivatie zien.”
• “Je wilt misschien nog een vervolgopleiding doen, dus dan blijf je hier niet langdurig.”
Eerste 2 zijn vreemd want tegenstrijdig,
Dat zal absoluut zo zijn, anders is het nog vreemder, maar wat ik meer bedoel is dat TS blijkbaar zelf niet weet wat hij/zij wil. En beetje recruiter/HR-medewerker/inhurende manager prikt daar ook vrij snel doorheen.quote:Op vrijdag 12 april 2024 13:27 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik gok dat ze van verschillende potentiële bedrijven komen en los van elkaar is er voor allebei wat te zeggen.
Zeker, zeker waar. Maar het je staat bij veel bedrijven echt wel met 2-0 achter al helaas. Het speelt in ieder geval wel mee bij een deel; hij heeft de indruk van niet. Dat is me iets te naïef gedacht.quote:Op vrijdag 12 april 2024 13:22 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Te makkelijk om het direct hier op te gooien (al is het niet uit te sluiten dat er een paar tussen zitten waar dat het geval is), er zijn gezien TS zijn eigen posts wel meer zaken waar het aan kan liggen.
Met de huidige arbeidsmarkt werkt dat dus echt niet meer. Nogmaals, wellicht dat er een paar tussen zitten, maar dat TS hier met systematische discriminatie te maken heeft, is echt veel te makkelijk en je focust nu volledig op zijn afkomst i.p.v. op de inhoud van z'n posts (is dat trouwens niet discriminatie?)quote:Op vrijdag 12 april 2024 13:48 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Zeker, zeker waar. Maar het je staat bij veel bedrijven echt wel met 2-0 achter al helaas. Het speelt in ieder geval wel mee bij een deel; hij heeft de indruk van niet. Dat is me iets te naïef gedacht.
Sowieso kan TS niks doen aan afkomst, uiterlijk en naam, dus tips geven over en focussen op zaken waar hij wel wat aan kan doen heeft meer zin. En ja, dan zal hij nog steeds tegen het feit aan lopen dat je met een Marokkaanse naam minder kans hebt om te worden uitgenodigd (dat is gewoon een feit: https://www.kis.nl/artike(...)-werving-en-selectie), maar dan zou het in de huidige omstandigheden toch moeten lukken om een baan te vinden.quote:Op vrijdag 12 april 2024 14:03 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Met de huidige arbeidsmarkt werkt dat dus echt niet meer. Nogmaals, wellicht dat er een paar tussen zitten, maar dat TS hier met systematische discriminatie te maken heeft, is echt veel te makkelijk en je focust nu volledig op zijn afkomst i.p.v. op de inhoud van z'n posts (is dat trouwens niet discriminatie?)
Ik had eerst voor een studieonderbreking gekozen, doordat ik dusdanig ziek was dat mijn lessen niet meer fatsoenlijk kon volgen. Het duurde me te lang en toen ben ik met de studie gestopt (heb de studie iets langer dan 2 jaar gevolgd).quote:Op vrijdag 12 april 2024 09:27 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat dus. Wat is de reden dat die studie is afgebroken en waarom is er geen ander vervolg na het VWO gekomen? Wat is er tussen WO en nu gebeurd?
Heb deze ook even voorbij zien komen, toen ik andere ervaringen opzocht via Google. Wilt niet studeren ivm lenen.quote:Op vrijdag 12 april 2024 10:09 schreef baskick het volgende:
[..]
Topic deed me denken aan https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2240442. Lees daar ook eens mee; die heeft 'pas' 40 afwijzingen, maar is ongeveer even oud, zelfde (gebrek aan) vooropleiding en vergelijkbare werkervaring (en lijken naar eenzelfde soort baan op zoek). Misschien heb je wat aan de reacties.
Dus:quote:Op vrijdag 12 april 2024 14:50 schreef jinsakai het volgende:
[..]
Ik had eerst voor een studieonderbreking gekozen, doordat ik dusdanig ziek was dat mijn lessen niet meer fatsoenlijk kon volgen. Het duurde me te lang en toen ben ik met de studie gestopt (heb de studie iets langer dan 2 jaar gevolgd).
En daarna heb ik niet echt meer de motivatie gevonden om weer te gaan studeren. Ik hield sowieso al niet van de studiebanken. En ik wil er niet aan beginnen als de motivatie niet aanwezig is.
Tussen het WO en nu heb ik even gewerkt op projectbasis. Was een administratief project van enkele maanden en toen hield het werk op.
Even op vakantie geweest en toen het solliciteren opgepakt. En toen kwam ik voor deze ellendige verrassing te staan.
Ik zie al een aantal comments over het solliciteren op leidinggevende functies. Dit deed ik in het begin. De laatste sollicitatie op een leidinggevende functie is al maanden geleden.quote:Op vrijdag 12 april 2024 12:21 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Je hebt geen mbo+, je hebt alleen een middelbareschool diploma.
Met welk gezag denk jij een "floor" te kunnen managen of een team te leiden? Je komt letterlijk net kijken.
Ik denk dat je veel te hoog zoekt. Probeer het eens als orderpicker of in de groenvoorziening.
Klinkt echt alsof je een aanwinst bent in een organisatie. Als je bovenstaande ook zo uitstraalt in je gesprekken gaat het niks worden behalve wat strakgeregeld uitvoerend werk wellicht, op tijdelijke basis.quote:Op vrijdag 12 april 2024 14:50 schreef jinsakai het volgende:
[..]
Ik had eerst voor een studieonderbreking gekozen, doordat ik dusdanig ziek was dat mijn lessen niet meer fatsoenlijk kon volgen. Het duurde me te lang en toen ben ik met de studie gestopt (heb de studie iets langer dan 2 jaar gevolgd).
En daarna heb ik niet echt meer de motivatie gevonden om weer te gaan studeren. Ik hield sowieso al niet van de studiebanken. En ik wil er niet aan beginnen als de motivatie niet aanwezig is.
Tussen het WO en nu heb ik even gewerkt op projectbasis. Was een administratief project van enkele maanden en toen hield het werk op.
Even op vakantie geweest en toen het solliciteren opgepakt. En toen kwam ik voor deze ellendige verrassing te staan.
Ik zie 5x iets wat vragen oproept en 3x een zin die met "En" begint.quote:Op vrijdag 12 april 2024 14:50 schreef jinsakai het volgende:
[..]
Ik had eerst voor een studieonderbreking gekozen, doordat ik dusdanig ziek was dat mijn lessen niet meer fatsoenlijk kon volgen.
1) Het duurde me te lang en toen ben ik met de studie gestopt (heb de studie iets langer dan 2 jaar gevolgd).
2) En daarna heb ik niet echt meer de motivatie gevonden om weer te gaan studeren. Ik hield sowieso al niet van de studiebanken.
3) En ik wil er niet aan beginnen als de motivatie niet aanwezig is.
4) Tussen het WO en nu heb ik even gewerkt op projectbasis. Was een administratief project van enkele maanden en toen hield het werk op.
5) Even op vakantie geweest en toen het solliciteren opgepakt. En toen kwam ik voor deze ellendige verrassing te staan.
De benoemde feedback is an sich niet nietszeggend idd. Maar gecombineerd wel.quote:Op vrijdag 12 april 2024 12:29 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Onderstaande reacties zijn natuurlijk niet echt nietszeggend. Misschien zie je het zelf anders, maar uiteindelijk is het aan een potentiële werkgever of het al dan niet relevant is.
• “Je wilt geen vervolgopleiding meer doen, dus dat laat wat over je motivatie zien.”
• “Je wilt misschien nog een vervolgopleiding doen, dus dan blijf je hier niet langdurig.”
• Soms wordt me ook verteld om voor een instapbaan te solliciteren maar de functies waar ik nu op reageer zijn vaak beginner functies. Dus hier kan ik mij niet zo goed in vinden.
Eerste 2 zijn vreemd want tegenstrijdig, ben je nog in twijfel of je al dan niet een vervolgopleiding gaat doen? Afhankelijk van functie, bedrijf en hoe een gesprek verloopt moet je ook wel beetje proberen aan te voelen wat het gewenste antwoord en wat je argumentatie voor je antwoord is.
Bovendien, als er in een gesprek aangegeven wordt dat er bij het bedrijf toch waarde wordt gehecht aan een vervolgopleiding vragen wat mogelijkheden via het bedrijf zijn.
Als het juist niet van belang is, vooral niet over beginnen.
Wat betreft de derde, hiermee lijkt het toch dat je te hoog inschiet. Wat betreft leeftijd en opleidingsniveau heb je toch een achterstand t.o.v. je concurrentie die of meer ervaring, of het benodigde papiertje of beide hebben.
Advies om met een werkcoach te gaan praten en daarmee een plan van aanpak op te stellen is denk ik een hele goede. Probeer ook consistent te zijn waar je op solliciteert en niet op alles wat los en vast zit, omdat je werk/inkomen nodig hebt. Zoek uitzendwerk en ga ernaast verder zoeken.
Edit: ga vooral NIET op zoek naar leidinggevende functies, sorry maar daarvoor mis je echt aan alle kanten de kwalificaties
Natuurlijk vertel ik bovenstaande niet zo tijdens een gesprek. Ik bevind me nu op een forum en niet in een (sollicitatie)verhoor.quote:Op vrijdag 12 april 2024 14:58 schreef Molo het volgende:
[..]
Klinkt echt alsof je een aanwinst bent in een organisatie. Als je bovenstaande ook zo uitstraalt in je gesprekken gaat het niks worden behalve wat strakgeregeld uitvoerend werk wellicht, op tijdelijke basis.
Probeer eens een niveau lager om in een bedrijf te komen en dan intern door groeien.quote:Op vrijdag 12 april 2024 15:13 schreef jinsakai het volgende:
[..]
Natuurlijk vertel ik bovenstaande niet zo tijdens een gesprek. Ik bevind me nu op een forum en niet in een (sollicitatie)verhoor.
Tijdens een gesprek vertel ik dat ik meer van de praktijk ben. Gewoon lekker aan de slag, hard werken en groeien.
Tijdlijn zit zo in elkaar:quote:Op vrijdag 12 april 2024 14:56 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Dus:
VWO (afgerond)
WO (2 jaar, en in die periode studie inclusief ziekzijn of 2 jaar studie + X periode ziekzijn?)
Paar maanden administratief werk
Ervan uitgaand dat je op je 18e de middelbare school afrondde en nu 23 bent mis ik ergens wat.
Sowieso ongeveer 2,5 jaar en ook je ruime leidinggevende ervaring op een GGD priklocatie.
Hoe zit dat?
Waaruit blijkt dat ik niet weet wat ik wil? Over het doorstuderen ben ik altijd duidelijk: dat wil ik niet.quote:Op vrijdag 12 april 2024 13:29 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Dat zal absoluut zo zijn, anders is het nog vreemder, maar wat ik meer bedoel is dat TS blijkbaar zelf niet weet wat hij/zij wil. En beetje recruiter/HR-medewerker/inhurende manager prikt daar ook vrij snel doorheen.
Verbaasd over het feit dat ik geen afdeling mag leiden of geen financiële administratie mag doen: Neequote:Op vrijdag 12 april 2024 15:47 schreef OxygeneFRL het volgende:
Dus je hebt 1 diplomatje en nauwelijks werkervaring. En je bent alsnog verbaasd?
Dat staat op gespannen voet met:quote:Op vrijdag 12 april 2024 15:49 schreef jinsakai het volgende:
Over het doorstuderen ben ik altijd duidelijk: dat wil ik niet.
Het 1 staat niet los van het ander nl.quote:Op vrijdag 12 april 2024 15:49 schreef jinsakai het volgende:
Verder wil ik waar ik ook terecht kom, groeien in het bedrijf. Die motivatie is wel aanwezig. Praktijkervaring opdoen, het echte werk leren kennen en dan de ladder opklimmen.
Ik denk dat dit mogelijk wel over kan komen alsof je niet weet wat je wil. Zoveel vind ik die banen niet op elkaar lijken. Ze vragen allemaal best andere vaardigheden en hebben een ander soort perfecte kandidaat.quote:Op vrijdag 12 april 2024 15:49 schreef jinsakai het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat ik niet weet wat ik wil? Over het doorstuderen ben ik altijd duidelijk: dat wil ik niet.
Qua banen zoek ik instapbanen in de klantenservice, verkoop en administratie kant. Vaak is dit ook gecombineerd.
Het is echt niet zo dat ik als automonteur solliciteer en daarnaast als hulp in een bejaardenhuis.
De functies waarop ik solliciteer lijken allemaal wel op elkaar.
Verder wil ik waar ik ook terecht kom, groeien in het bedrijf. Die motivatie is wel aanwezig. Praktijkervaring opdoen, het echte werk leren kennen en dan de ladder opklimmen.
Verhelderend bericht, dankjewel! Ik denk zeker dat je gelijk hebt.quote:Op vrijdag 12 april 2024 16:05 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Ik denk dat dit mogelijk wel over kan komen alsof je niet weet wat je wil. Zoveel vind ik die banen niet op elkaar lijken. Ze vragen allemaal best andere vaardigheden en hebben een ander soort perfecte kandidaat.
De overlap is vooral dat het kantoorwerk is en geld betaalt en je vindt vermoedelijk dat ze passen bij levensfase waarin je je bevindt. Nu snap ik dat helemaal en als je het het ontkleedt van alle opsmuk, dan is dat ook gewoon de waarheid.
Alleen krijgen die recruiters natuurlijk aangeleerd om wel naar de opsmuk te kijken. Die willen horen waarom alles in jouw leven jou heeft klaargestoomd om daar aan de slag te gaan en er ook nog eens heel veel voldoening uit gaat halen.
Ik zou je een periode op 1 soort positie toeleggen. Als het lukt probeer wat informatie in te winnen van mensen die dat doen, over wat de werkzaamheden precies inhouden. En ga dan nadenken over waarom jouw vaardigheden daar op aansluiten en maak er een mooi verhaal van. Vervolgens dit verhaal een paar keer oefenen en dan pas weer verder solliciteren.
Uit het feit dat je 2 complete tegenstrijdige feedback krijgt; wel doorleren, niet doorleren. Of je legt het hier verkeerd uit of je vermeld verschillende dingen tijdens gesprekken.quote:Op vrijdag 12 april 2024 15:49 schreef jinsakai het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat ik niet weet wat ik wil? Over het doorstuderen ben ik altijd duidelijk: dat wil ik niet.
Qua banen zoek ik instapbanen in de klantenservice, verkoop en administratie kant. Vaak is dit ook gecombineerd.
Het is echt niet zo dat ik als automonteur solliciteer en daarnaast als hulp in een bejaardenhuis.
De functies waarop ik solliciteer lijken allemaal wel op elkaar.
Probeer het eens in de horeca. Genoeg werk te vinden. Je hoeft niets te kunnen.quote:Op donderdag 11 april 2024 22:31 schreef jinsakai het volgende:
Nu reageer ik voornamelijk op MBO+ banen, zoals callcenter, administratieve en verkoop functies.
Dit om mijn kansen op een baan te vergroten.
Ik denk dus zeker niet dat ik te hoog richt
Maar deze specifieke feedback blijkt niet uit mijn verhaal. Ik ben tijdens elk sollicitatiegesprek gesprek duidelijk erin dat ik wil doorstuderen.quote:Op vrijdag 12 april 2024 16:13 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Uit het feit dat je 2 complete tegenstrijdige feedback krijgt; wel doorleren, niet doorleren. Of je legt het hier verkeerd uit of je vermeld verschillende dingen tijdens gesprekken.
En klantenservice, verkoop en administratie zijn wel echt compleet andere jobs. Dat is niet vergelijkbaar.
Met jouw achtergrond zou ik je misschien aannemen om facturen te boeken (ik zit zelf in finance), maar daar zit echt heel weinig groeipotentieel in. Als je in Finance door wil groeien zul je hetzij zelf veel moeten uitzoeken of toch echt die vervolgopleidingen moeten doen.
Hele goeie idd. Ik zal hier eens gerichter op gaan zoeken. Redelijk snel leren kan ik wel, maar zoals je zegt idd: ik houd meer van de praktijk. Dankjewel voor het meedenken!quote:Op vrijdag 12 april 2024 16:16 schreef sigme het volgende:
Als ik nog eens nalees wat jij zegt te ambiëren (namelijk: onderaan beginnen en omhoog werken), zou je dan niet speciaal kunnen uitkijken naar trainee-banen? Waar men dus specifiek op zoek is naar iemand die het nog niet kan maar wel wil leren? Met je (wel aanwezige!) WO-geschiedenis geef je aan dat je wel zou *kunnen* leren in redelijk snel tempo, maar dat de academische vorm daarvan je niet ligt. Je bent meer een man van de praktijk
Ik snap het probleem nog steeds niet, hoe lang werken mensen gemiddeld op een call center baan, ook niet veel langer dan 3 jaar?quote:Op vrijdag 12 april 2024 16:21 schreef jinsakai het volgende:
[..]
Maar deze specifieke feedback blijkt niet uit mijn verhaal. Ik ben tijdens elk sollicitatiegesprek gesprek duidelijk erin dat ik wil doorstuderen.
Ik had ongeveer 3 weken geleden een sollicitatiegesprek met een wat oudere manager, en die zei met het volgende:
“Je kunt nu wel zeggen dat je niet gaat doorstuderen, maar mijn ervaring is dat een VWO’er geprikkeld wilt worden. En na 2-3 jaar werken hier, ga jij die prikkel missen en toch kiezen om door te studeren. En dan ben ik een medewerker kwijt.”
Ik heb geprobeerd deze man te overtuigen dat ik echt niet terug naar school wil gaan, maar volgens hem zouden velen in dit geval later hun keuze veranderen. En de kans dat ik dit ook zou doen, was volgens hem te groot.
Ik zie dat je het eerder al hebt uitgelegd, kreeg de melding niet. Mea culpa, maar dank voor de extra uitleg!quote:Op vrijdag 12 april 2024 16:21 schreef jinsakai het volgende:
[..]
Maar deze specifieke feedback blijkt niet uit mijn verhaal. Ik ben tijdens elk sollicitatiegesprek gesprek duidelijk erin dat ik wil doorstuderen.
Ik had ongeveer 3 weken geleden een sollicitatiegesprek met een wat oudere manager, en die zei met het volgende:
“Je kunt nu wel zeggen dat je niet gaat doorstuderen, maar mijn ervaring is dat een VWO’er geprikkeld wilt worden. En na 2-3 jaar werken hier, ga jij die prikkel missen en toch kiezen om door te studeren. En dan ben ik een medewerker kwijt.”
Ik heb geprobeerd deze man te overtuigen dat ik echt niet terug naar school wil gaan, maar volgens hem zouden velen in dit geval later hun keuze veranderen. En de kans dat ik dit ook zou doen, was volgens hem te groot.
Dat was ikquote:Op vrijdag 12 april 2024 16:26 schreef jinsakai het volgende:
[..]
Hele goeie idd. Ik zal hier eens gerichter op gaan zoeken. Redelijk snel leren kan ik wel, maar zoals je zegt idd: ik houd meer van de praktijk. Dankjewel voor het meedenken!
Ik zag trouwens dat iemand mij een traineeship had doorgestuurd via DM. Maar ik kan mijn DMs niet inzien omdat mijn account nog geen week oud is.
Ik zie alleen een stukje in de meldingen staan.
Ik dat dat duaal hbo wellicht ook een goede oplossing voor je isquote:Op vrijdag 12 april 2024 16:26 schreef jinsakai het volgende:
[..]
Hele goeie idd. Ik zal hier eens gerichter op gaan zoeken. Redelijk snel leren kan ik wel, maar zoals je zegt idd: ik houd meer van de praktijk. Dankjewel voor het meedenken!
Ik zag trouwens dat iemand mij een traineeship had doorgestuurd via DM. Maar ik kan mijn DMs niet inzien omdat mijn account nog geen week oud is.
Ik zie alleen een stukje in de meldingen staan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |