Ik denk dat je er in het eerste gedeelte naast zit.quote:Op woensdag 3 april 2024 09:09 schreef Knipoogje het volgende:
Ik snap zo'n schurkenstaat-dictator wel. Het westen zegt 'hier heb je 100 miljoen, maar daar moet je ook allemaal nuttige dingen voor het volk mee doen, anders krijg je het niet. Vervolgens stopt zo'n dictator 80 miljoen in zijn eigen zak en die van zijn vriendjes en doet met 20 miljoen een beetje lastenverlichting voor het plebs'.
De Russen zeggen gewoon 'hier heb je 100 miljoen.'.
Nu maar wachten tot het soevereine volk hun eigen leiders mag kiezen.quote:'Niger betreurt de intentie van de Amerikaanse delegatie om het soevereine Nigeriaanse volk het recht te ontzeggen om hun partners en soorten partnerschappen te kiezen
Kuch... De keuze tussen Trump en biden is wel een goed voorbeeld van hoe het moet.quote:Op woensdag 3 april 2024 09:18 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Nu maar wachten tot het soevereine volk hun eigen leiders mag kiezen.
Alsof de Chinezen Afrika niet gigantisch aan het exploiteren zijn.quote:Op woensdag 3 april 2024 09:15 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ik denk dat je er in het eerste gedeelte naast zit.
Afrikaanse landen willen geen bemoeizucht en morele preken van landen die moreel de weg kwijt zijn. China bouwt daar gigantisch goede relaties op. Afrika is zich ook steeds meer bewust aan het worden van het eigen potentieel.
Doen ze zeker maar onder gunstigere voorwaardenquote:Op woensdag 3 april 2024 09:38 schreef Hathor het volgende:
[..]
Alsof de Chinezen Afrika niet gigantisch aan het exploiteren zijn.
Maar het westen is moreel de weg niet kwijt, althans minder dan de landen waar Afrika dan in zee mee gaat. Op de morele ladder staat Europa toch echt op 1 ondanks dat ook wij smerige spelletjes spelen. Hooguit dat we zo nu en dan wat hypocriet gedrag vertonen. Daar is een China wellicht wat eenvoudiger in. Die hoeven dat ook niet. Zoals ik al zei. Die hebben letterlijk 0 oog voor het AFrikaanse volk. Alles wat zij doen in Afrika is volledig voor eigen gewin. Europa zit nog vol met clubjes die ontwikkelingsgelden sturen. Rusland en China niet.quote:Op woensdag 3 april 2024 09:15 schreef Chadi het volgende:
[..]
Afrikaanse landen willen geen bemoeizucht en morele preken van landen die moreel de weg kwijt zijn. China bouwt daar gigantisch goede relaties op. Afrika is zich ook steeds meer bewust aan het worden van het eigen potentieel.
Ik zou nog niet eens zeggen dat het westen moreel de weg kwijt is of dat dat relevant is. Wat mij persoonlijk wel doodvermoeiend lijkt is dat het westen altijd hun visie wil opleggen.quote:Op woensdag 3 april 2024 09:15 schreef Chadi het volgende:
[..]
https://www.aiddata.org/b(...)a-new-research-findsquote:Op woensdag 3 april 2024 09:48 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Maar het westen is moreel de weg niet kwijt, althans minder dan de landen waar Afrika dan in zee mee gaat. Op de morele ladder staat Europa toch echt op 1 ondanks dat ook wij smerige spelletjes spelen. Hooguit dat we zo nu en dan wat hypocriet gedrag vertonen. Daar is een China wellicht wat eenvoudiger in. Die hoeven dat ook niet. Zoals ik al zei. Die hebben letterlijk 0 oog voor het AFrikaanse volk. Alles wat zij doen in Afrika is volledig voor eigen gewin. Europa zit nog vol met clubjes die ontwikkelingsgelden sturen. Rusland en China niet.
Bovendien wil Afrika wel degelijk geld geld geld van het Westen. Ze vinden het gepreek dat erbij hoort vervelend. Het enige dat China en Rusland doen is geld geven aan dictators om het land te kunnen exploiteren en de dictator kan dat geld gebruiken om het volk te onderdrukken. That's all. Van de regen in de drup, maar daar komen ze nog wel achter. Enige nadeel is dat al die vluchtelingen vervolgens bij ons aankloppen, want China en RUsland zeggen fuck you.
Hahahahaquote:Op woensdag 3 april 2024 09:15 schreef Chadi het volgende:
[..]
Hahahahaquote:Op woensdag 3 april 2024 09:41 schreef Chadi het volgende:
[..]
Doen ze zeker maar onder gunstigere voorwaarden
China bouwt enorm aan de weg in Afrika. Letterlijk en figuurlijk. Ze leggen daar enorme infrastructuren aan.quote:
Droom lekker verder. China biedt ze leningen aan waarvan ze van te voren al weten dat die niet terug betaald kunnen worden. Daarna nemen ze het eigendom over.quote:Op woensdag 3 april 2024 09:15 schreef Chadi het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 3 april 2024 09:15 schreef Chadi het volgende:
Afrika is zich ook steeds meer bewust aan het worden van het eigen potentieel.
Niet echt, ze exploiteren de lokale bevolking voor een schijntje en de krijgsheren worden rijker. Halve snelwegen die ook nooit meer worden afgebouwd omdat ze werkers aangevallen of gedood worden, Chinese mannen die vrouwen zwanger maken en met de noorderzon vertrekken, rechten voor het ontginnen van mijnen die voor een appel en een ei worden verpatst. De lijst gaat door.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:33 schreef Chadi het volgende:
[..]
Het zal je verbazen hoeveel goodwill zij daar hebben gekweekt.
https://debtjustice.org.u(...)e-lenders-than-chinaquote:Op woensdag 3 april 2024 11:35 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Droom lekker verder. China biedt ze leningen aan waarvan ze van te voren al weten dat die niet terug betaald kunnen worden. Daarna nemen ze het eigendom over.
En dat gaat gebeuren. Want dan zijn de westerlingen er niet meer om een beetje tegengas te bieden. En vervolgens wordt ook de dictator on de voet gelopen, vlucht het volk naar dat verderfelijke westen en beginnen ze te miepen dat wij ze weer moeten helpen, want China doet het niet. Die roept snel al hun arbeiders terug.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:49 schreef sp3c het volgende:
Prima joh maar als die jihadisten dan voet aan de grond krijgen daar dan wil ik ze ook niet zien of horen
Laten we het even beter stellen: de Afrikaanse leiders en hun vrienden zijn zich ook steeds meer bewust aan het worden van het persoonlijke potentieel om je te verenigen met landen als Rusland en China. Het is zeer twijfelachtig of de Afrikaanse bevolking daar van gaat profiteren, al wordt hen nu wel gouden bergen beloofd natuurlijk.quote:Op woensdag 3 april 2024 09:15 schreef Chadi het volgende:
[..]
Die zie je dan straks wel..in de strijd tegen de Oekraine of buurland of tegen andere minderheden in de regio.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:49 schreef sp3c het volgende:
Prima joh maar als die jihadisten dan voet aan de grond krijgen daar dan wil ik ze ook niet zien of horen
Dit ja. De enige reden waarom Afrikaanse heersers voor China en Rusland kiezen is omdat ze daar persoonlijk heel erg rijk van worden. Veel rijker dan van het vervelende westen met hun geprevel over mensenrechten, hun eisen aan arbeidsomstandigheden en bomenknuffelarij. China en Rusland doen tenminste niet moeilijk over het uitbuiten van het eigen volk; dat doen ze in eigen land ook namelijk.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Niet echt, ze exploiteren de lokale bevolking voor een schijntje en de krijgsheren worden rijker. Halve snelwegen die ook nooit meer worden afgebouwd omdat ze werkers aangevallen of gedood worden, Chinese mannen die vrouwen zwanger maken en met de noorderzon vertrekken, rechten voor het ontginnen van mijnen die voor een appel en een ei worden verpatst. De lijst gaat door.
Maar dat past niet in jouw "het westen is altijd erger" narratief.
Van handel en verbintenissen met China kan de bevolking zeker wel meeprofiteren, zelfs met alle haken en ogen die er aan zitten. Die infrastructuur helpt de gewone Afrikaan namelijk ook, en infrastructuur is juist vaak waaraan het schort in die landen om economische ontwikkeling mogelijk te maken.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:03 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Laten we het even beter stellen: de Afrikaanse leiders en hun vrienden zijn zich ook steeds meer bewust aan het worden van het persoonlijke potentieel om je te verenigen met landen als Rusland en China. Het is zeer twijfelachtig of de Afrikaanse bevolking daar van gaat profiteren, al wordt hen nu wel gouden bergen beloofd natuurlijk.
Ik zie de Russen dan nog wel ronselen in Afrika. Hele zwarte regimenten in Oekraine. Als ze het al niet doen.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:06 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Die zie je dan straks wel..in de strijd tegen de Oekraine of buurland of tegen andere minderheden in de regio.
Ja want daar doet de 'tegenpartij' totaal niet aan....quote:Op woensdag 3 april 2024 11:35 schreef Nyamuk het volgende:
De users die hier geloven in die nobele altruïstische intenties van het westen.
Die neerwaartse spiraal van de instortende Amerikaanse hegemonie is toch niet meer te stoppen dus weg met die obscene koloniale mentaliteit.
Zo werkt realpolitik. China en Rusland zal het niet anders doen.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:10 schreef PiyeReloaded het volgende:
O ja, het westen beschermt tegen jihadi's. Behalve dan als die jihadi's vechten tegen leiders die wij stom vinden. Of als die jijadi's gesteund worden door onze grote vriend Saoudi-Arabië, want bij een goede relatie met hun hebben we belang.
Ah, nu snap ik je, je bent van de narratiefgroep.quote:
Kijk en nu zeg je eindelijk iets écht zinnigs: China en Rusland zullen het niet anders doen.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:12 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Zo werkt realpolitik. China en Rusland zal het niet anders doen.
Ze ronselen al in Afrika alleen niet op die manier.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:11 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ik zie de Russen dan nog wel ronselen in Afrika. Hele zwarte regimenten in Oekraine. Als ze het al niet doen.
Ik ben van de data en politieke analyses. Niet van claims in de media met weinig onderbouwing, die westerlingen een fijn gevoel gegen.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:13 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ah, nu snap ik je, je bent van de narratiefgroep.
Dat is het westen ookquote:Op woensdag 3 april 2024 12:16 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Kijk en nu zeg je eindelijk iets écht zinnigs: China en Rusland zullen het niet anders doen.
Het is hetzelfde spelletje. Alleen het westen pretendeert dat zij liever, beter en altruïstischer zijn. Dat is een leugen.
Och och och kereltje toch.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:17 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Ik ben van de data en politieke analyses. Niet van claims in de media met weinig onderbouwing, die westerlingen een fijn gevoel gegen.
Toch is China in sommige landen ook al op z'n retour, ze stellen geen eisen maar het levert de landen ook weinig op omdat China alles in eigen hand houdt, tot aan de werknemers.quote:Op woensdag 3 april 2024 09:15 schreef Chadi het volgende:
[..]
Een echte zelfonderzoekert.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:17 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Ik ben van de data en politieke analyses. Niet van claims in de media met weinig onderbouwing, die westerlingen een fijn gevoel gegen.
Ze leggen een hele infrastructuur aan daar, maar daar staat dan wel tegenover dat ze alle bodemschatten uit de grond trekken, ze doen het natuurlijk niet om goodwill te kweken.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:33 schreef Chadi het volgende:
[..]
Het zal je verbazen hoeveel goodwill zij daar hebben gekweekt.
Nee dat is het niet. Het westen legt graag hun visie op en claimt dat dat liever is.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dat is het westen ook
Voor dit soort figuren is dat alleen geen pluspunt maar iets wat bakken met geld kost zonder reden
Leuke poging.quote:
Gewoon terugsturenquote:Op woensdag 3 april 2024 11:58 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
En dat gaat gebeuren. Want dan zijn de westerlingen er niet meer om een beetje tegengas te bieden. En vervolgens wordt ook de dictator on de voet gelopen, vlucht het volk naar dat verderfelijke westen en beginnen ze te miepen dat wij ze weer moeten helpen, want China doet het niet. Die roept snel al hun arbeiders terug.
Het script schrijft zichzelf
Want dat wordt een Sisi (Westers gesteunde dictator) bijv niet? Die wordt niet rijker denk jij?quote:Op woensdag 3 april 2024 12:08 schreef Nielsch het volgende:
Dit ja. De enige reden waarom Afrikaanse heersers voor China en Rusland kiezen is omdat ze daar persoonlijk heel erg rijk van worden.
Want Saudie Arabie een bondgenoot van het Westen respecteert de mensenrechten wel? En heeft wel goede arbeidsomstandigheden? Of een Egypte of Jordanie dat van allerlei leningen etc nog net op een been kan staan? Dat spekt de dictator zijn eigen zakken niet? En kent men redelijke arbeidsomstandigheden omdat wij hen vragen die te respecteren? Of mensenrechten?quote:Veel rijker dan van het vervelende westen met hun geprevel over mensenrechten, hun eisen aan arbeidsomstandigheden en bomenknuffelarij. China en Rusland doen tenminste niet moeilijk over het uitbuiten van het eigen volk; dat doen ze in eigen land ook namelijk.
Nee, het Westen heeft natuurlijk ook allerlei naars toegestaan om zichzelf te verrijken aan Afrika.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:51 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Want dat wordt een Sisi (Westers gesteunde dictator) bijv niet? Die wordt niet rijker denk jij?
[..]
Want Saudie Arabie een bondgenoot van het Westen respecteert de mensenrechten wel? En heeft wel goede arbeidsomstandigheden? Of een Egypte of Jordanie dat van allerlei leningen etc nog net op een been kan staan? Dat spekt de dictator zijn eigen zakken niet? En kent men redelijke arbeidsomstandigheden omdat wij hen vragen die te respecteren? Of mensenrechten?
Meeste asiel wordt gewoon aangevraagd in de eigen buurlanden.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:55 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nee, het Westen heeft natuurlijk ook allerlei naars toegestaan om zichzelf te verrijken aan Afrika.
Ik vind het prima hoor dat Afrikaanse landen hun eigen bondgenoten kiezen. Maar dan voortaan ook graag asiel aanvragen in Rusland (en daar blijven).
Coup incoming in...quote:Op dinsdag 2 april 2024 22:35 schreef PiyeReloaded het volgende:
O dan is Niger bij deze dus een dictatuur.
quote:Op woensdag 3 april 2024 13:31 schreef WheeledWarrior het volgende:
Hoe noem je iemand uit Niger?
@:RamboDirk
De tarieven van China zijn vele malen beter. Kan je je voorstellen hoe erg je het daar al gemaakt hebt als westerse lener.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Niet echt, ze exploiteren de lokale bevolking voor een schijntje en de krijgsheren worden rijker. Halve snelwegen die ook nooit meer worden afgebouwd omdat ze werkers aangevallen of gedood worden, Chinese mannen die vrouwen zwanger maken en met de noorderzon vertrekken, rechten voor het ontginnen van mijnen die voor een appel en een ei worden verpatst. De lijst gaat door.
And so the circle goes round and roundquote:
Je plaat blijft hangenquote:Op woensdag 3 april 2024 14:19 schreef Chadi het volgende:
[..]
De tarieven van China zijn vele malen beter. Kan je je voorstellen hoe erg je het daar al gemaakt hebt als westerse lener.
Dat klopt. Dat doet geen enkel land. Ze bouwen daar infrastructuur en ziekenhuizen bijvoorbeeld. Plukken ze wil kaal maar meestal tegen een veel beter tarief.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:36 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ze leggen een hele infrastructuur aan daar, maar daar staat dan wel tegenover dat ze alle bodemschatten uit de grond trekken, ze doen het natuurlijk niet om goodwill te kweken.
Ik zal het tegen ze zeggenquote:Op woensdag 3 april 2024 12:55 schreef Nielsch het volgende:
Nee, het Westen heeft natuurlijk ook allerlei naars toegestaan om zichzelf te verrijken aan Afrika.
Ik vind het prima hoor dat Afrikaanse landen hun eigen bondgenoten kiezen. Maar dan voortaan ook graag asiel aanvragen in Rusland (en daar blijven).
Inderdaad. Die doen niet aan die neppe altruïstische ongemeende onzin.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:12 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja want daar doet de 'tegenpartij' totaal niet aan....
Eens.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:35 schreef Nyamuk het volgende:
De users die hier geloven in die nobele altruïstische intenties van het westen.
Die neerwaartse spiraal van de instortende Amerikaanse hegemonie is toch niet meer te stoppen dus weg met die obscene koloniale mentaliteit.
quote:Op woensdag 3 april 2024 02:17 schreef Aloulu het volgende:
Tijd dat de Amerikanen daar wat democratie gaan brengen dus en het volk "bevrijden". Wel mooi nieuws overigens.
Toch doet Sisi het niet heel slecht, het BBP is omhoog geschoten, en waar Egypte vroeger armer was dan Marokko, is Egypte nu zelfs per hoofd welvarender.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:51 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Want dat wordt een Sisi (Westers gesteunde dictator) bijv niet? Die wordt niet rijker denk jij?
quote:US Africa Command, generaal Michael Langley
Eigen potentieel a.k.a. bedelen bij de meest gulle gever.quote:Op woensdag 3 april 2024 09:15 schreef Chadi het volgende:
[..]
Het klopt dat de Chinezen niet alleen maar mooie dingen brengen. Maar dat geldt evengoed voor het Westen. Wij praten hier over de lange arm van Erdogan als er een groepje Turken zich laat horen tijdens de verkiezingen. Ik kan je vertellen dat die zgn. lange arm geen reet voorstelt als je kijkt naar bijv. de lange arm van een Frankrijk in de Franse ex-kolonies. Echt, over dubbele standaarden gesproken.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Haha, goede grap. Kijk anders even naar de schuldenpositie van Egypte. Of de armoedecijfers. Egypte wordt helemaal afgeroomd.quote:Op woensdag 3 april 2024 15:32 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Toch doet Sisi het niet heel slecht, het BBP is omhoog geschoten, en waar Egypte vroeger armer was dan Marokko, is Egypte nu zelfs per hoofd welvarender.
Bron: wereldbank.
[ link | afbeelding ]
Ik snap niet zo goed waarom de reflex tekens is "ja maar het westen.."quote:Op woensdag 3 april 2024 17:23 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het klopt dat de Chinezen niet alleen maar mooie dingen brengen. Maar dat geldt evengoed voor het Westen. Wij praten hier over de lange arm van Erdogan als er een groepje Turken zich laat horen tijdens de verkiezingen. Ik kan je vertellen dat die zgn. lange arm geen reet voorstelt als je kijkt naar bijv. de lange arm van een Frankrijk in de Franse ex-kolonies. Echt, over dubbele standaarden gesproken.
Het is de vraag of dat wat je stelt ook zo is. De ervaringen met het Westen in die landen zijn dusdanig slecht, dat landen als China en Rusland hun kansen schoon zien. Dat zegt ook wel wat lijkt me, dat het imago zo kut is dat je dan moet concurreren met zulke landen...quote:Op woensdag 3 april 2024 17:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik snap niet zo goed waarom de reflex tekens is "ja maar het westen.."
In deze is het vrij duidelijk dat het westen het minst erge van twee kwaden is. Daarmee keur ik niks goed of af verder, maar het is wel duidelijk dat de inwoners van dit soort landen niet beter af gaan zijn onder Russische danwel Chinese invloed. Kun je het westen wel hypocriet noemen (dat is het ook) maar is verder niet relevant voor deze discussie.
Omdat het voor de burger onder aan de streep weinig verschil maakt. Het westen is dan natuurlijk hypocriet/belerend om eisen te stellen aan steun en daar doen ru en China niet zo lastig over.quote:Op woensdag 3 april 2024 17:40 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is de vraag of dat wat je stelt ook zo is. De ervaringen met het Westen in die landen zijn dusdanig slecht, dat landen als China en Rusland hun kansen schoon zien. Dat zegt ook wel wat lijkt me, dat het imago zo kut is dat je dan moet concurreren met zulke landen...
Het kolonialisme was een beetje Nazi-Duitsland in de tropen.quote:Op woensdag 3 april 2024 17:40 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is de vraag of dat wat je stelt ook zo is. De ervaringen met het Westen in die landen zijn dusdanig slecht, dat landen als China en Rusland hun kansen schoon zien. Dat zegt ook wel wat lijkt me, dat het imago zo kut is dat je dan moet concurreren met zulke landen...
Bijna alles wat er in dat soort landen wordt geinvesteerd verdwijnt inderdaad gewoon in de zakken van de (corrupte) elite.quote:Op woensdag 3 april 2024 17:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Omdat het voor de burger onder aan de streep weinig verschil maakt. Het westen is dan natuurlijk hypocriet/belerend om eisen te stellen aan steun en daar doen ru en China niet zo lastig over.
Sterker nog, die delen cadeautjes uit. En dat vinden warlords en dictators alleen maar fijn.
In Niger kunnen ze sowieso weinig met een zeehavenquote:Op woensdag 3 april 2024 17:46 schreef xpompompomx het volgende:
Altijd aardig van die Chinezen dat je een nieuwe zeehaven krijgt, alleen wel weer jammer dat je er de komende 50 jaar amper gebruik van kan maken.
Daar heb je meer aan een kamelentankstation.quote:Op woensdag 3 april 2024 17:47 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
In Niger kunnen ze sowieso weinig met een zeehaven
Dat niet alleen, maar die landen bieden ook in ieder geval de schijn van een level playing field. En laten we wel wezen we hebben het niet alleen over dictatortjes en warlords. Hier zie je ook weer dat neerbuigende in terug...quote:Op woensdag 3 april 2024 17:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Omdat het voor de burger onder aan de streep weinig verschil maakt. Het westen is dan natuurlijk hypocriet/belerend om eisen te stellen aan steun en daar doen ru en China niet zo lastig over.
Sterker nog, die delen cadeautjes uit. En dat vinden warlords en dictators alleen maar fijn.
Met eigen mensen dus weinig verdienen voor de locals en zodra de afbetalingen starten is er een probleem.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:34 schreef onlogisch het volgende:
[..]
China bouwt enorm aan de weg in Afrika. Letterlijk en figuurlijk. Ze leggen daar enorme infrastructuren aan.
https://www.voanews.com/a(...)-africa/7306133.html
https://www.dw.com/en/chi(...)l-capital/a-68030063
Omdat het westen hier het veld moet ruimen ten gunste van de Russen en Chinezen.quote:Op woensdag 3 april 2024 17:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
In deze is het vrij duidelijk dat het westen het minst erge van twee kwaden is. Daarmee keur ik niks goed of af verder, maar het is wel duidelijk dat de inwoners van dit soort landen niet beter af gaan zijn onder Russische danwel Chinese invloed. Kun je het westen wel hypocriet noemen (dat is het ook) maar is verder niet relevant voor deze discussie.
Wat is hier mooi aan?quote:Op woensdag 3 april 2024 02:17 schreef Aloulu het volgende:
Tijd dat de Amerikanen daar wat democratie gaan brengen dus en het volk "bevrijden". Wel mooi nieuws overigens.
Hoe noem jij militairen die met geweld aan de macht zijn gekomen?quote:Op woensdag 3 april 2024 17:48 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat niet alleen, maar die landen bieden ook in ieder geval de schijn van een level playing field. En laten we wel wezen we hebben het niet alleen over dictatortjes en warlords. Hier zie je ook weer dat neerbuigende in terug...
Coupplegers. Maar dat geldt niet voor heel Afrika. En de beweging waar we het over hebben zie je letterlijk in heel Afrika. Dat is vrij uniek.quote:Op woensdag 3 april 2024 17:54 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Hoe noem jij militairen die met geweld aan de macht zijn gekomen?
Absoluut. Al denk ik dat die vorm van 'ruilhandel' misschien voorlopig iets eerlijker is dan een staatsschuld wat weer verrekend wordt op de inwoners.quote:Op woensdag 3 april 2024 15:24 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Eens.
Het is helaas wel jammer dat het Afrikaanse continent misbruikt blijft worden, vroeger door de Fransen, nu grotendeels door China, zie bijvoorbeeld die wegenprojecten in Kenia, en Egypte die miljarden terug moeten betalen of in ruil voor grondstoffen.. Zit je daar met je nieuwe snelweg..
Fijne avond nog.quote:Op woensdag 3 april 2024 17:48 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat niet alleen, maar die landen bieden ook in ieder geval de schijn van een level playing field. En laten we wel wezen we hebben het niet alleen over dictatortjes en warlords. Hier zie je ook weer dat neerbuigende in terug...
Denken de mensen in die landen anders over zo te zien.quote:Op woensdag 3 april 2024 17:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wat maakt dat precies zo duidelijk dan? Ik zie vooral ongefundeerde aannames over de eisen die het westen aan hulp stelt.quote:Op woensdag 3 april 2024 17:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
In dit geval gaat het om een militaire junta die aan de macht is gekomenet behulp van Wagner huurlingenquote:Op woensdag 3 april 2024 18:22 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Denken de mensen in die landen anders over zo te zien.
:
Snap sowieso niet hoe iemand kan zeggen dat het "vrij duidelijk is dat het westen het minst erge van twee kwaden is". Dan moet je behoorlijk wat kennis van zaken hebben. Dat Niger, een van de armste landen in wereld, voor Rusland en Iran kiest zegt heel wat.quote:Op woensdag 3 april 2024 18:22 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Denken de mensen in die landen anders over zo te zien.
:
Het einde van de westerse kolonialisme is aangebroken, het is nu chinees en russisch geld geworden.quote:Op woensdag 3 april 2024 18:44 schreef MichaelScott het volgende:
Het einde van het financieel kolonialisme lijkt aangebroken.
Zeg dat niet want dan ben je neerbuigend.quote:Op woensdag 3 april 2024 18:31 schreef sp3c het volgende:
[..]
In dit geval gaat het om een militaire junta die aan de macht is gekomenet behulp van Wagner huurlingen
Kan me niet voorstellen dat dit onverwacht komt voor de Amerikanen en ik gok dat wat de mensen zelf willen niet bovenaan de lijst staat atm
De roebel in Suriname ja? Dat is nieuw voor me.quote:Op woensdag 3 april 2024 18:46 schreef Droopie het volgende:
In bijna alle landen
[..]
Het einde van de westerse kolonialisme is aangebroken, het is nu chinees en russisch geld geworden.
Zelfs in Suriname
Amerika is westelijk maar niet het westen beste Piye. En je zult mij ook nooit horen zeggen dat het westen daar altruïstisch bezig is of bezig is geweest, op dat niveau heeft het nooit zo gewerkt.quote:Op woensdag 3 april 2024 18:28 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Wat maakt dat precies zo duidelijk dan? Ik zie vooral ongefundeerde aannames over de eisen die het westen aan hulp stelt.
Terwijl het onderwerp hier militaire basissen zijn. Hoe is een Amerikaanse militaire basis zo'n zegening voor het volk van Niger dan?
Bovendien, heb je überhaupt een idee van het soort eisen dat het westen stelt aan hun leningen? Want vele van de economische eisen die het westen stelt bevorderen de kapitaalvlucht en houden Afrikaanse landen vast aan eenzelfde soort ketting waar China van beschuldigd wordt, terwijl tegelijkertijd beweerd wordt dat zij cadeautjes geven.
https://www.vpro.nl/progr(...)inezen/suriname.htmlquote:Op woensdag 3 april 2024 19:16 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De roebel in Suriname ja? Dat is nieuw voor me.
Ah zo, ja dat klopt zeker.quote:Op woensdag 3 april 2024 19:26 schreef Droopie het volgende:
[..]
https://www.vpro.nl/progr(...)inezen/suriname.html
Dit bedoelde ik meer
Gunstiger voor wie?quote:Op woensdag 3 april 2024 09:41 schreef Chadi het volgende:
[..]
Doen ze zeker maar onder gunstigere voorwaarden
Niks, gewoon die basis platbranden en opflikkeren daar, lekker aan hun lot overlaten en kijken hoe gezellig het is als Wagner doe boel mag runnenquote:Op woensdag 3 april 2024 21:48 schreef FlippingCoin het volgende:
Wat moeten we hiermee? Dit kunnen we niet accepteren na al dat gedoneerde geld voor die lui.
Oh? Lopen daar ook mensen op straat met Franse vlaggen te wapperen? Lopen ze daar ook te rellen?quote:Op woensdag 3 april 2024 17:23 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het klopt dat de Chinezen niet alleen maar mooie dingen brengen. Maar dat geldt evengoed voor het Westen. Wij praten hier over de lange arm van Erdogan als er een groepje Turken zich laat horen tijdens de verkiezingen. Ik kan je vertellen dat die zgn. lange arm geen reet voorstelt als je kijkt naar bijv. de lange arm van een Frankrijk in de Franse ex-kolonies. Echt, over dubbele standaarden gesproken.
Ja misschien wel goed om over een aantal jaar nog eens aan te kloppen als ze wat ervaring met die lui hebben.quote:Op woensdag 3 april 2024 23:21 schreef sp3c het volgende:
[..]
Niks, gewoon die basis platbranden en opflikkeren daar, lekker aan hun lot overlaten en kijken hoe gezellig het is als Wagner doe boel mag runnen
Ja, het zegt dat ze naast arm, ook dom zijn.quote:Op woensdag 3 april 2024 18:39 schreef A-dam het volgende:
[..]
Snap sowieso niet hoe iemand kan zeggen dat het "vrij duidelijk is dat het westen het minst erge van twee kwaden is". Dan moet je behoorlijk wat kennis van zaken hebben. Dat Niger, een van de armste landen in wereld, voor Rusland en Iran kiest zegt heel wat.
Ja dat zal best een succesverhaal worden daar.quote:Op woensdag 3 april 2024 19:16 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De roebel in Suriname ja? Dat is nieuw voor me.
Dat is op zich kortzichtig gesteld.quote:Op woensdag 3 april 2024 23:25 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ja, het zegt dat ze naast arm, ook dom zijn.
Als ze hersens hadden, dan had Afrika ook geen steun nodig gehad. Het is en blijft een continent waar alleen maar steun en voedselhulp heengaat.quote:
Dan nog is wat het Westen per saldo brengt voor bananenrepubliekjes een factor 10 superieur aan wat de schurkerige Chinezen brengen. Maak een lijstje van bondgenoten van duivelse landen als China of Rusland, en eentje van de Amerikanen. Het lijkt mij evident welke formule succesvoller is.quote:Op woensdag 3 april 2024 17:23 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Als de Amerikanen zich ergens actief mee bemoeien, is dat ook niet altijd een feestje voor de lokale bevolking.quote:Op woensdag 3 april 2024 23:49 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dan nog is wat het Westen per saldo brengt voor bananenrepubliekjes een factor 10 superieur aan wat de schurkerige Chinezen brengen. Maak een lijstje van bondgenoten van duivelse landen als China of Rusland, en eentje van de Amerikanen. Het lijkt mij evident welke formule succesvoller is.
Het is op zich wel een prima inkijkje in dingen die vanuit het westen/frankrijk niet vaak uitgesproken worden. los van of conclusies daarin kloppen en wat andere landen zoals rusland en china uitvreten. Ik heb geen doel in de aanwakkering van wij/zij maar wel gewoon om context toe te voegen dat we geen heiligen zijn.quote:Op woensdag 3 april 2024 23:21 schreef Hathor het volgende:
[..]
Oh? Lopen daar ook mensen op straat met Franse vlaggen te wapperen? Lopen ze daar ook te rellen?
Slap excuus ouwe, ik had beter van je verwacht.
Wat is er niet mooi aan zou ik eerder zeggen.quote:
China bouwt infrastructuur in derdewereld landen. Amerika onder het mom van democratie bombarderen alles stuk.quote:Op woensdag 3 april 2024 09:48 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Maar het westen is moreel de weg niet kwijt, althans minder dan de landen waar Afrika dan in zee mee gaat. Op de morele ladder staat Europa toch echt op 1 ondanks dat ook wij smerige spelletjes spelen. Hooguit dat we zo nu en dan wat hypocriet gedrag vertonen. Daar is een China wellicht wat eenvoudiger in. Die hoeven dat ook niet. Zoals ik al zei. Die hebben letterlijk 0 oog voor het AFrikaanse volk. Alles wat zij doen in Afrika is volledig voor eigen gewin. Europa zit nog vol met clubjes die ontwikkelingsgelden sturen. Rusland en China niet.
Bovendien wil Afrika wel degelijk geld geld geld van het Westen. Ze vinden het gepreek dat erbij hoort vervelend. Het enige dat China en Rusland doen is geld geven aan dictators om het land te kunnen exploiteren en de dictator kan dat geld gebruiken om het volk te onderdrukken. That's all. Van de regen in de drup, maar daar komen ze nog wel achter. Enige nadeel is dat al die vluchtelingen vervolgens bij ons aankloppen, want China en RUsland zeggen fuck you.
Precies.quote:Op donderdag 4 april 2024 01:50 schreef EmptyBox het volgende:
[..]
China bouwt infrastructuur in derdewereld landen. Amerika onder het mom van democratie bombarderen alles stuk.
China speelt niet voor morele leider dus hun moraliteit wordt van nature minder in twijfel getrokken. Daarnaast is het bouwen van wegen gewoon slim omdat het hun goede daden meteen zichtbaar maakt en het volk er gebruik van maakt.quote:Op woensdag 3 april 2024 09:48 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 4 april 2024 01:43 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Wat is er niet mooi aan zou ik eerder zeggen.
Maar een andere insteek is dat in die regio bij de man op de straat Amerikaanse of Franse invloed in hun land op zijn zachtst gezegd niet populair is. Behalve dan bij de kleine kliek machthebbers die er wel mee akkoord gaan. En ja dat gaat een keer tegen je werken als Pax Americana zijnde. Zie ook de democratisch verkozen 44-jarige Senegalese president die de invloed van bijv de Fransen flink wil terugdringen in zijn land. En waar het ook voor de hand ligt dat ze zich meer tot andere alternatieve bondgenoten gaan wenden.
Ja, dat land platgooien. Dan zal het snel beter gaan.quote:Op donderdag 4 april 2024 08:36 schreef Hexagon het volgende:
Tijd dat de VS daar even een ouderwetse regime change doet.
Meer gewoon Panama-stylequote:Op donderdag 4 april 2024 11:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, dat land platgooien. Dan zal het snel beter gaan.
quote:Op donderdag 4 april 2024 02:10 schreef Triggershott het volgende:
Iran heeft Niger niet nodig voor uranium aangezien ze zelf over uraniumbronnen beschikken in eigen land.
De Russen willen vooral Niger als luchtmachtbasis gebruiken voor hun (Iraanse Shahed)-drones waarmee ze Gibraltar, en NAVO-bases in het zuiden van Spanje en Italië kunnen bereiken. Ze zijn ook in Mali en Libië (waarvan ze nog een groter deel van de NAVO-landen kunnen bedreigen, ze bereiden zich zogenaamd alvast voor op een mogelijk toekomstige oorlog tegen de NAVO).
Niger en Libië waar ze opereren zijn ook zogenaamde migrantenroutes richting (West-)Europa. Rusland zet migranten in als wapen, waarmee ze op commando Europa kunnen overspoelen met migranten (meer dan 300.000 migranten vanuit Libië in 2023) om een backlash tegen de regeringen van NAVO-landen vanuit de bevolking te bewerkstelligen en eventueel extreemrechts en populisten aan de macht te helpen in NAVO-landen.
* Heb bovenstaande punten uit een goed artikel van Institute for the Study of War over de Russen in Afrika gehaald.
Wij van Wc-eend adviseren: Wc-eendquote:Het Institute for the Study of War (Nederlands: Amerikaans Oorlogsinstituut) is een Amerikaanse denktank op het gebied van defensie en buitenlandse politiek.
Dus de Russen gaan zwarte mensen in Niger doodschieten? Want dan hebben ze er aardig wat te gaan...quote:Op donderdag 4 april 2024 05:48 schreef Glazenmaker het volgende:
[ afbeelding ]
Persoonlijk vind ik dit soort incidenten niet zo mooi, maar jij kan vast uitleggen waarom het mooi is om zwarte mensen dood te schieten en hun lijken als propaganda middel voor hun moordenaars uit Rusland te gebruiken.
Dus je kan je pro-Russische standpunt niet verdedigen en komt met deze domme deflectie.quote:Op vrijdag 5 april 2024 16:19 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Dus de Russen gaan zwarte mensen in Niger doodschieten? Want dan hebben ze er aardig wat te gaan...
Jij komt met een achterlijk verwijt in een poging mij te framen ofzo? Kom eens met bronnen dan? Dat Russen in Niger "zwarte mensen afmaken en vervolgens voor hun propaganda gebruiken" (whatever that means).quote:Op vrijdag 5 april 2024 16:22 schreef Glazenmaker het volgende:
Dus je kan je pro-Russische standpunt niet verdedigen en komt met deze domme deflectie.
Uraniumrijk is maar heel relatief hoor, het is maar 4% van de wereldvoorraad.quote:Op donderdag 4 april 2024 12:57 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Binnenkort oorlog in Niger. Als we de uranium niet mogen kopen moeten we het afpakken. Wat denkt zo'n gek wel.
Jij zegt dat je niet kan bedenken waarom er niet mooie kanten aan de Russen in Afrika zitten en ik kom met een real life gebeurtenis waar je dan blijkbaar ook achter staat. Het is dat of je bent vol zelfvertrouwen dingen aan het roepen en aan het doen alsof je de regio kent, zonder dat dat waar is.quote:Op vrijdag 5 april 2024 17:01 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Jij komt met een achterlijk verwijt in een poging mij te framen ofzo? Kom eens met bronnen dan? Dat Russen in Niger "zwarte mensen afmaken en vervolgens voor hun propaganda gebruiken" (whatever that means).
En denk jij dat AFRICOM in Afrika overal netjes operaties heeft uitgevoerd met lokale overheidssoldaten en/of antiterrorisme eenheden die als partner-in-crime overigens ook weleens uit de bocht vliegen op zijn zachtst gezegd.
Ik had al een argument gegeven; vraag menig lokale West-Afrikaan in de landen die het betreft en zij worden enthousiaster van een alliantie met de Russen dan eentje met Frankrijk of de VS. Maar dit antwoord bevalt je niet blijkbaar.
Nee, ze hebben alleen een Frans schoolsysteem, wetgevingssysteem, worden leeggezogen door Franse ondernemingen, Drie tandjes erger dus.quote:Op woensdag 3 april 2024 23:21 schreef Hathor het volgende:
[..]
Oh? Lopen daar ook mensen op straat met Franse vlaggen te wapperen? Lopen ze daar ook te rellen?
Slap excuus ouwe, ik had beter van je verwacht.
Ze pakken het nu slimmer aan. Wagner krijgt voor hun diensten nu zaken als goudmijnen in direct beheer. Ze financieren zichzelf dus door het land leeg te plunderen. Dictator wat langer aan de macht en de normale bevolking armer.quote:Op vrijdag 5 april 2024 17:57 schreef Tocadisco het volgende:
Ach, ze doen maar. Als zij de geschiedenis nog eens lekker willen herhalen, de Sovjet-Unie is ook al keihard geimplodeerd omdat ze het niet meer aankonden om tal van niet-levensvatbare regimes overeind te houden, moeten ze dat vooral doen.
1. Wij hadden en hebben het over Niger, niet Mali.quote:Op vrijdag 5 april 2024 17:31 schreef Glazenmaker het volgende:
Jij zegt dat je niet kan bedenken waarom er niet mooie kanten aan de Russen in Afrika zitten en ik kom met een real life gebeurtenis waar je dan blijkbaar ook achter staat. Het is dat of je bent vol zelfvertrouwen dingen aan het roepen en aan het doen alsof je de regio kent, zonder dat dat waar is.
De foto was uit de dronebeelden van deze gebeurtenis: https://www.theguardian.c(...)nch-atrocity-in-mali. Wagner soldaten hadden locals doodgeschoten en waren bezig die te begraven in de buurt van de Franse basis en waren zelfs al een social media propaganda campagne begonnen om de Fransen de schuld te geven.
Nee, zo probeer jij het te framen. Met een voorbeeld van een ander land in de regio, en dus niet Niger.quote:Mali. Wij hadden het over Niger. Maar in de context van een onvrije informatievoorziening, overduidelijke propagandastrijd en een relatief ongeletterde bevolking, wil jij "Vraag menig lokale West-Afrikaan" gebruiken als goede graadmeter of iets goed of slecht is?
Het is heel simpel in de regio daar; 9 van de 10 keer is het sentiment onder grote delen van het volk sterk anti-Frans en ook deels (hoewel in mindere mate) anti-Amerikaans. En met de Russen heeft men betere ervaringen alleen al door de anti-koloniale struggle (waarvan het gevoel nog steeds sterk leeft) en de rol die de Sovjets daarin hebben gespeeld. Dus elke stap om uit de invloedssfeer van de Fransen te stappen (of Amerikanen) kan op sympathie rekenen van grote delen van de bevolking en is daarmee een uiting van wat een groot deel van het volk wil, ook om richting de Russen te schuiven. Onthoud dit dikgedrukte even en schrijf het op, want dat lichtte ik eerder al toe. Je zegt "het is van de regen in de drup". Zeker. Maar het ene pact met bijv. Russen kan op steun rekenen van aanzienlijke delen van de bevolking en het andere pact totaal niet en is impopulair; dat vaak door of ook een dictator maar dan pro-Westers wordt afgesloten (met Frankrijk of Amerika), of door een democratisch verkozen president en kleine heersende kliek. Nogal een groot verschil, ook al is het in beide gevallen zo dat de Afrikaanse staten de onderliggende partij zijn in dat pact.quote:Russen zijn geweldig goed in het vermoorden van politieke dissidenten en daar hebben militaire coupplegers er altijd genoeg van. Nou ga ik de Fransen niet verdedigen. Die hebben daar genoeg stoute dingen gedaan, maar hun vervangen met Rusland is op zijn best van de regen in de drup belanden.
Je zegt het al een paar keer en ik ben wel benieuwd. Waar baseer je dat op? En heb jij meer kennis over die regio denk je?quote:Maar nog even los van je gebrekkige kennis over die regio:
Dit zou ik snappen als je net zo gekant bent tegen een pact van Niger met de Amerikanen? Want wil je zeggen dat de Amerikanen schone handen hebben? Ik vraag mij serieus af of jij wel enige kennis hebt van de kwalijke rol die men AFRICOM toeschrijft die op systematische wijze met name anti-terrorisme eenheden van Afrikaanse staten als Nigeria of Mali flink bewapend hebben ondanks dat deze op aanzienlijke schaal grote misdaden begaan tegen weerloze burgers in hun operaties. En opvallend genoeg neemt de aard van de conflicten in veel gevallen sinds AFRICOM zich ermee bemoeid alleen maar toe en destabiliseert de boel alleen nog maar meer. Uiteraard alles onder het mom van "anti-terreur".quote:je kan heus waar niet verzinnen waarom het niet mooi zou zijn als Russische huurlingen gaan "helpen" in een land? Het Rusland bekend van het in tegenwoordige tijd massaal plunderen, verkrachten en in massagraven stoppen van Oekraïense burgers? Heb je enig moreel kompas?
quote:In 2015, The New York Times reported that U.S. soldiers serving in Afghanistan were instructed by their commanders to ignore child sexual abuse being carried out by Afghan security forces, except "when rape is being used as a weapon of war". American soldiers have been instructed not to intervene—in some cases, not even when their Afghan allies have abused boys on military bases, according to interviews and court records. But the U.S. soldiers have been increasingly troubled that instead of weeding out pedophiles, the U.S. military was arming them against the Taliban and placing them as the police commanders of villages—and doing little when they began abusing children.[18][34]
According to a report published in June 2017 by the Special Inspector General for Afghanistan Reconstruction, the DOD had received 5,753 vetting requests of Afghan security forces, some of which related to sexual abuse. The DOD was investigating 75 reports of gross human rights violations, including 7 involving child sexual assault.[35] According to The New York Times, discussing that report, American law required military aid to be cut off to the offending unit, but that never happened. US Special Forces officer, Capt. Dan Quinn, was relieved of his command in Afghanistan after fighting an Afghan militia commander who had been responsible for keeping a boy as a sex slave.[1]
quote:
Enige grote verschil is dat een pact/alliantie met zeker de Fransen maar ook Amerikanen vooral voortkomt uit de wens van een kleine (politieke) elite. Terwijl juist dat pact opzeggen een wens is onder grote delen van de bevolking, die dan sympathiseren om met de Russen (tegenpool) samen te werken. Of Chinezen eventueel. En ik juich die zelfbeschikking zeker voluit toe. Het wordt mooi verkocht hier maar de Fransen en Amerikanen zou primair geïnteresseerd om hun imperialistische ambities in stand te houden of uit te breiden, primair geïnteresseerd om conflicten ter plekke militair op te lossen en lokale proxy partijen of antiterreureenheden goed te bewapenen wetende en toekijkend hoe deze flink de mensenrechten schenden en weerloze burgers afslachten. Maar ze hebben het lef om de vinger naar de Russen te wijzen. De Russen geven niet de illusie dat ze er zitten om "lokale governance en transparantie te bevorderen".....in ook landen waar ze zaken doen met de dictator, "lokale ontwikkeling te stimuleren".....terwijl AFRICOM vrijwel enkel geld uitgeeft aan militaire doeleinden etc etc. Ik niet dat de lokale Senegalees (waar net een anti-Franse president democratisch is verkozen) of de lokale Malinees bij Rusland denkt aan "mooi man, die gaan onze democratie goed doen"....die illusies maken de Russen zich niet en ook de Malinees niet. Vrij eerlijke keuze. En toch kan Rusland op meer sympathie dan Frankrijk of Amerika rekenen vaak. Terwijl de laatste partijen als je hun officiele statements naleest veel gaan zwijmelen over "improve local governance and transparancy", "development" bla bla. Ja dan krijgen mensen na daar niets van terug te zien het gevoel nogal gebruikt te worden etc. Zeker met een koloniaal verleden in het achterhoofd.quote:
1. Je hebt het zelf over heel Afrika en meerdere landen bij naam, maar als het je niet uitkomt is het opeens raar om een ander land te pakken? Bovendien: Wagner is Wagner of ze nu in Niger of Mali zijn. In Mali zaten ze al en doen ze dit, geen enkele reden om aan te nemen dat ze in Niger opeens lief worden.quote:Op vrijdag 5 april 2024 18:43 schreef Aloulu het volgende:
[..]
1. Wij hadden en hebben het over Niger, niet Mali.
2. Ik dacht even dat je op Niger doelde en wist niet over welke moorden je het had, maar begreep snel erna dat je waarschijnlijk op die gebeurtenissen in Mali doelde. Daarom vroeg ik je om een bron....mbt Niger.
3. De Fransen maken zich druk om hun afnemende invloed in de Sahel, en als klap op de vuurpijl ook nog eens ten koste van de Russen......Ja, Wagner en de Russen in het algemeen zijn geen lieverdjes. Maar dat zijn de Fransen ook niet, of de Amerikanen. Deze partijen lullen ook vrijwel alles recht wat in hun straatje past, ongeacht of er een dictator zit die allerlei "zwarte mensen afmaakt", of een democraat. Zolang het overeenkomt met hun belangen is het goed.
[..]
Nee, zo probeer jij het te framen. Met een voorbeeld van een ander land in de regio, en dus niet Niger.
Waarom het goed is is omdat het overduidelijk een uiting is van de opvattingen van een groot deel van de bevolking(en) daar. Of wil je dat ontkennen? En dat lichtte ik erna toe.
[..]
Het is heel simpel in de regio daar; 9 van de 10 keer is het sentiment onder grote delen van het volk sterk anti-Frans en ook deels (hoewel in mindere mate) anti-Amerikaans. En met de Russen heeft men betere ervaringen alleen al door de anti-koloniale struggle (waarvan het gevoel nog steeds sterk leeft) en de rol die de Sovjets daarin hebben gespeeld. Dus elke stap om uit de invloedssfeer van de Fransen te stappen (of Amerikanen) kan op sympathie rekenen van grote delen van de bevolking en is daarmee een uiting van wat een groot deel van het volk wil, ook om richting de Russen te schuiven. Onthoud dit dikgedrukte even en schrijf het op, want dat lichtte ik eerder al toe. Je zegt "het is van de regen in de drup". Zeker. Maar het ene pact met bijv. Russen kan op steun rekenen van aanzienlijke delen van de bevolking en het andere pact totaal niet en is impopulair; dat vaak door of ook een dictator maar dan pro-Westers wordt afgesloten (met Frankrijk of Amerika), of door een democratisch verkozen president en kleine heersende kliek. Nogal een groot verschil, ook al is het in beide gevallen zo dat de Afrikaanse staten de onderliggende partij zijn in dat pact.
[..]
Je zegt het al een paar keer en ik ben wel benieuwd. Waar baseer je dat op? En heb jij meer kennis over die regio denk je?
[..]
Dit zou ik snappen als je net zo gekant bent tegen een pact van Niger met de Amerikanen? Want wil je zeggen dat de Amerikanen schone handen hebben? Ik vraag mij serieus af of jij wel enige kennis hebt van de kwalijke rol die men AFRICOM toeschrijft die op systematische wijze met name anti-terrorisme eenheden van Afrikaanse staten als Nigeria of Mali flink bewapend hebben ondanks dat deze op aanzienlijke schaal grote misdaden begaan tegen weerloze burgers in hun operaties. En opvallend genoeg neemt de aard van de conflicten in veel gevallen sinds AFRICOM zich ermee bemoeid alleen maar toe en destabiliseert de boel alleen nog maar meer. Uiteraard alles onder het mom van "anti-terreur".
[..]
[..]
[..]
Enige grote verschil is dat een pact/alliantie met zeker de Fransen maar ook Amerikanen vooral voortkomt uit de wens van een kleine (politieke) elite. Terwijl juist dat pact opzeggen een wens is onder grote delen van de bevolking, die dan sympathiseren om met de Russen (tegenpool) samen te werken. Of Chinezen eventueel. En ik juich die zelfbeschikking zeker voluit toe. Het wordt mooi verkocht hier maar de Fransen en Amerikanen zou primair geïnteresseerd om hun imperialistische ambities in stand te houden of uit te breiden, primair geïnteresseerd om conflicten ter plekke militair op te lossen en lokale proxy partijen of antiterreureenheden goed te bewapenen wetende en toekijkend hoe deze flink de mensenrechten schenden en weerloze burgers afslachten. Maar ze hebben het lef om de vinger naar de Russen te wijzen. De Russen geven niet de illusie dat ze er zitten om "lokale governance en transparantie te bevorderen".....in ook landen waar ze zaken doen met de dictator, "lokale ontwikkeling te stimuleren".....terwijl AFRICOM vrijwel enkel geld uitgeeft aan militaire doeleinden etc etc. Ik niet dat de lokale Senegalees (waar net een anti-Franse president democratisch is verkozen) of de lokale Malinees bij Rusland denkt aan "mooi man, die gaan onze democratie goed doen"....die illusies maken de Russen zich niet en ook de Malinees niet. Vrij eerlijke keuze. En toch kan Rusland op meer sympathie dan Frankrijk of Amerika rekenen vaak. Terwijl de laatste partijen als je hun officiele statements naleest veel gaan zwijmelen over "improve local governance and transparancy", "development" bla bla. Ja dan krijgen mensen na daar niets van terug te zien het gevoel nogal gebruikt te worden etc. Zeker met een koloniaal verleden in het achterhoofd.
Ik kan je een ding wel vertellen. Je gaat van deze ene "imperialist" naar de andere. Vooral China is daar erg goed in alleen het zijn hele slimme jongens. Die gaan niet met een hoop bravoure Afrika vertellen hoe de wereld hoort te werken. Die pakken het heel geniepig aan en de Afrikanen hebben het niet eens door.quote:Op vrijdag 5 april 2024 18:43 schreef Aloulu het volgende:
Enige grote verschil is dat een pact/alliantie met zeker de Fransen maar ook Amerikanen vooral voortkomt uit de wens van een kleine (politieke) elite. Terwijl juist dat pact opzeggen een wens is onder grote delen van de bevolking, die dan sympathiseren om met de Russen (tegenpool) samen te werken. Of Chinezen eventueel. En ik juich die zelfbeschikking zeker voluit toe. Het wordt mooi verkocht hier maar de Fransen en Amerikanen zou primair geïnteresseerd om hun imperialistische ambities in stand te houden of uit te breiden, primair geïnteresseerd om conflicten ter plekke militair op te lossen en lokale proxy partijen of antiterreureenheden goed te bewapenen wetende en toekijkend hoe deze flink de mensenrechten schenden en weerloze burgers afslachten. Maar ze hebben het lef om de vinger naar de Russen te wijzen. De Russen geven niet de illusie dat ze er zitten om "lokale governance en transparantie te bevorderen".....in ook landen waar ze zaken doen met de dictator, "lokale ontwikkeling te stimuleren".....terwijl AFRICOM vrijwel enkel geld uitgeeft aan militaire doeleinden etc etc. Ik niet dat de lokale Senegalees (waar net een anti-Franse president democratisch is verkozen) of de lokale Malinees bij Rusland denkt aan "mooi man, die gaan onze democratie goed doen"....die illusies maken de Russen zich niet en ook de Malinees niet. Vrij eerlijke keuze. En toch kan Rusland op meer sympathie dan Frankrijk of Amerika rekenen vaak. Terwijl de laatste partijen als je hun officiele statements naleest veel gaan zwijmelen over "improve local governance and transparancy", "development" bla bla. Ja dan krijgen mensen na daar niets van terug te zien het gevoel nogal gebruikt te worden etc. Zeker met een koloniaal verleden in het achterhoofd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |