Overigens is men daar in Denemarken ook op teruggekomen:quote:Op maandag 1 april 2024 17:59 schreef nostra het volgende:
[..]
Door in het Nederlands les te geven, is de communis opinio. Over jezelf terug de jaren '80 in smijten gesproken.
https://www.volkskrant.nl(...)scheikunde~b19f2e8d/quote:Op maandag 1 april 2024 18:02 schreef SnertMetChoco het volgende:
Zijn er eigenlijk gegevens over hoeveel van die studenten hier na hun studie een carriere opbouwen?
Vijf jaar na afstuderen woont ongeveer een kwart van de internationale studenten nog steeds in Nederland.quote:Op maandag 1 april 2024 18:01 schreef SnertMetChoco het volgende:
Zijn er eigenlijk gegevens over hoeveel van die studenten hier na hun studie een carriere opbouwen?
Inderdaad. Geef gewoon in het Nederlands college of stel eisen qua Nederlands in een toets vooraf, de mensen die hier willen blijven werken hebben daar ook hun hele leven profijt van. De mensen die hier alleen snel Engelstalig willen studeren en dan weer wegwezen hou je zo meer buiten.quote:Op maandag 1 april 2024 18:04 schreef -XOR- het volgende:
Heel veel internationale studenten zijn trouwens ook Duitsers en die spreken echt wel behoorlijk Nederlands. Overigens vind ik het wel belangrijk dat Universiteiten ook gewoon Nederlandstalig onderwijs blijven aanbieden, zeker in de Bachelorfase en van studenten mag best inspanning verwacht worden om een beetje Nederlands te kunnen. Op Reddit lees ik regelmatig posts van buitenlandse hbo-scholieren aan Nederlandse universiteiten die geen woord Nederlands kunnen en daar ook geen enkele behoefte aan hebben, dat vind ik ook tamelijk bizar.
In Kleve misschien, voor de rest denk ik dat de kennis andersom hoger ligt (en die is al vrij middelmatig op vwo-niveau, beetje Das Parfum lezen).quote:Op maandag 1 april 2024 18:04 schreef -XOR- het volgende:
Heel veel internationale studenten zijn trouwens ook Duitsers en die spreken echt wel behoorlijk Nederlands.
Niet zozeer dat ze het op de middelbare school hebben geleerd, maar de meeste in Nederland studerende Duitse studenten die ik heb ontmoet hebben het Nederlands behoorlijk opgepikt, meer dan studenten uit andere landen.quote:Op maandag 1 april 2024 18:41 schreef nostra het volgende:
[..]
In Kleve misschien, voor de rest denk ik dat de kennis andersom hoger ligt (en die is al vrij middelmatig op vwo-niveau, beetje Das Parfum lezen).
Oh zo ja, ongetwijfeld. Denen vast ook. Angelsaksen boeit het over het algemeen een stuk minder en zijn sowieso vaak geneigd tot een baan bij een corporate, waar Nederlandse taalvaardigheid misschien een pré is, maar niet meer dan dat (als is die gevestigd in NL).quote:Op maandag 1 april 2024 18:46 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Niet zozeer dat ze het op de middelbare school hebben geleerd, maar de meeste in Nederland studerende Duitse studenten die ik heb ontmoet hebben het Nederlands behoorlijk opgepikt, meer dan studenten uit andere landen.
Ik merkte ook altijd dat de interesse vanuit Duitsers in Nederland veel groter was dan van Anglo-Amerikanen en Zuid-Europeanen. Velen van die laatste groep vinden het hier eigenlijk verschrikkelijk.quote:Op maandag 1 april 2024 18:49 schreef nostra het volgende:
[..]
Oh zo ja, ongetwijfeld. Denen vast ook. Angelsaksen boeit het over het algemeen een stuk minder en zijn sowieso vaak geneigd tot een baan bij een corporate, waar Nederlandse taalvaardigheid misschien een pré is, maar niet meer dan dat (als is die gevestigd in NL).
Dat kun je natuurlijk best terugdraaien. Het komt vooral door de internationale studenten. En in Amsterdam is dat prima, als je daar woont kies je daar ook wat voor. Al vind ik trouwens het idee dat we steeds meer Engelssprekenden hier krijgen die de lokale gebruiken niet kennen en het lokale of landelijke nieuws niet lezen best zorgwekkend.quote:Op maandag 1 april 2024 18:58 schreef nostra het volgende:
Zelfde geldt voor een broodje bestellen in de hele Randstad, de gemiddelde kledingzaak, de Albert bezorger, of de KPN glasvezelmonteur. Dat draai je niet meer terug.
Hoeveel Nederlanders verdiepen zich echt in hun keus en lezen een Nederlandse krant?quote:Op maandag 1 april 2024 19:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld echt iets voor POL: Geen Nederlands kunnen en wel stemmen voor de Tweede Kamer is bijvoorbeeld al een vreemde zaak: hoe ga je je echt verdiepen in je keus? Hoe controleer je of wat ze beweren ook klopt als je geen Nederlandse krant kunt lezen? De mensen die hier willen blijven moeten dus toch Nederlands leren om echt te functioneren in de maatschappij.
Een minderheid. Maar als je de taal echt niet spreekt dan zing je nog op een ander niveau van niet-betrokken zijn. Dan heb je ook geen benul van wat er leeft buiten je beperkte internationale bubbel.quote:Op maandag 1 april 2024 19:51 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Hoeveel Nederlanders verdiepen zich echt in hun keus en lezen een Nederlandse krant?
Bijna iedereen volgt het nieuws iig iets, iemand die geen Nederlands spreekt krijgt helemaal niks mee. Daarbij vind ik de groep ongeïnformeerden vergroten met mensen die zich niet kunnen verdiepen niet bepaald een verbetering.quote:Op maandag 1 april 2024 19:51 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Hoeveel Nederlanders verdiepen zich echt in hun keus en lezen een Nederlandse krant?
Ik heb niet gezegd dat iemand moet worden uitgesloten. Maar zoals we ons best moeten doen om de laaggeletterden te leren hoe je je wel kunt verdiepen, moeten we dat ook met de groep Engelstaligen doen. Als je geen woord Nederlands spreekt, ben je in feite ongeletterd op een heleboel onderwerpen, nog minder dan laaggeletterd.quote:Op maandag 1 april 2024 19:55 schreef Janneke141 het volgende:
Een derde komt laaggeletterd van school. Zullen we die dan ook maar uitsluiten van stemrecht?
Natuurlijk kun je zo wat standpunten lezen. Maar blijkbaar doe je alsof je het niet begrijpt of wil je het niet begrijpen, want je begrijpt het punt best: iemand die de taal van zijn omgeving niet spreekt is niet betrokken, zo simpel is dat.quote:Op maandag 1 april 2024 20:01 schreef Janneke141 het volgende:
Blijkbaar werkt Google Translate niet op websites van politieke partijen. Nooit geweten.
Serieus wel een goed idee, hoorquote:Op maandag 1 april 2024 19:55 schreef Janneke141 het volgende:
Een derde komt laaggeletterd van school. Zullen we die dan ook maar uitsluiten van stemrecht?
Voor Volt komen de belangrijkste verkiezingen er aan, die zijn duidelijk vol in campagnestand.quote:Op maandag 1 april 2024 19:57 schreef trein2000 het volgende:
[ x ]
Volt heeft ook een nieuw stokpaardje gevonden?
Verkiezingen waren maar een voorbeeld, het gaat me om de totale betrokkenheid bij je omgeving als je blijkbaar al niet genoeg Nederlands meer kunt leren dat iemand een kopje koffie bij je kan bestellen in het Nederlands. Dan interesseert je leefomgeving je blijkbaar helemaal niets en daar zitten we hier inderdaad niet op te wachten, dat signaal mag je best afgeven.quote:Op maandag 1 april 2024 20:06 schreef Janneke141 het volgende:
Oh, maar ik ben het wel met je eens dat we de meeste studies weer in het Nederlands moeten gaan aanbieden. Ik vind je argumentatie alleen nogal onzinnig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |