abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213050819
Topic over de Nederlandse politiek

Bewindspersonen Rutte IV
Bewindspersonen

Regeringsverklaring en coalitieakkoord
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Verslag van verkenner Plasterk
Verslag van informateur Plasterk
Verslag van informateur Putters

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Peilingwijzer
I&O Research
De Hond
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_213050831
Zijn er eigenlijk gegevens over hoeveel van die studenten hier na hun studie een carriere opbouwen?
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  maandag 1 april 2024 @ 18:03:19 #3
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213050849
quote:
7s.gif Op maandag 1 april 2024 17:59 schreef nostra het volgende:

[..]
Door in het Nederlands les te geven, is de communis opinio. Over jezelf terug de jaren '80 in smijten gesproken.
Overigens is men daar in Denemarken ook op teruggekomen:

https://advalvas.vu.nl/en(...)-students-after-all/
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_213050864
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 18:02 schreef SnertMetChoco het volgende:
Zijn er eigenlijk gegevens over hoeveel van die studenten hier na hun studie een carriere opbouwen?
https://www.volkskrant.nl(...)scheikunde~b19f2e8d/
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
  maandag 1 april 2024 @ 18:04:53 #5
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213050881
Heel veel internationale studenten zijn trouwens ook Duitsers en die spreken echt wel behoorlijk Nederlands. Overigens vind ik het wel belangrijk dat Universiteiten ook gewoon Nederlandstalig onderwijs blijven aanbieden, zeker in de Bachelorfase en van studenten mag best inspanning verwacht worden om een beetje Nederlands te kunnen. Op Reddit lees ik regelmatig posts van buitenlandse hbo-scholieren aan Nederlandse universiteiten die geen woord Nederlands kunnen en daar ook geen enkele behoefte aan hebben, dat vind ik ook tamelijk bizar.

[ Bericht 30% gewijzigd door -XOR- op 01-04-2024 18:10:47 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  maandag 1 april 2024 @ 18:07:34 #6
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213050914
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 18:01 schreef SnertMetChoco het volgende:
Vijf jaar na afstuderen woont ongeveer een kwart van de internationale studenten nog steeds in Nederland.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_213051098
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 18:04 schreef -XOR- het volgende:
Heel veel internationale studenten zijn trouwens ook Duitsers en die spreken echt wel behoorlijk Nederlands. Overigens vind ik het wel belangrijk dat Universiteiten ook gewoon Nederlandstalig onderwijs blijven aanbieden, zeker in de Bachelorfase en van studenten mag best inspanning verwacht worden om een beetje Nederlands te kunnen. Op Reddit lees ik regelmatig posts van buitenlandse hbo-scholieren aan Nederlandse universiteiten die geen woord Nederlands kunnen en daar ook geen enkele behoefte aan hebben, dat vind ik ook tamelijk bizar.
Inderdaad. Geef gewoon in het Nederlands college of stel eisen qua Nederlands in een toets vooraf, de mensen die hier willen blijven werken hebben daar ook hun hele leven profijt van. De mensen die hier alleen snel Engelstalig willen studeren en dan weer wegwezen hou je zo meer buiten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213051387
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 18:04 schreef -XOR- het volgende:
Heel veel internationale studenten zijn trouwens ook Duitsers en die spreken echt wel behoorlijk Nederlands.
In Kleve misschien, voor de rest denk ik dat de kennis andersom hoger ligt (en die is al vrij middelmatig op vwo-niveau, beetje Das Parfum lezen).
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
  maandag 1 april 2024 @ 18:46:48 #9
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213051479
quote:
7s.gif Op maandag 1 april 2024 18:41 schreef nostra het volgende:

[..]
In Kleve misschien, voor de rest denk ik dat de kennis andersom hoger ligt (en die is al vrij middelmatig op vwo-niveau, beetje Das Parfum lezen).
Niet zozeer dat ze het op de middelbare school hebben geleerd, maar de meeste in Nederland studerende Duitse studenten die ik heb ontmoet hebben het Nederlands behoorlijk opgepikt, meer dan studenten uit andere landen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_213051525
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 18:46 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Niet zozeer dat ze het op de middelbare school hebben geleerd, maar de meeste in Nederland studerende Duitse studenten die ik heb ontmoet hebben het Nederlands behoorlijk opgepikt, meer dan studenten uit andere landen.
Oh zo ja, ongetwijfeld. Denen vast ook. Angelsaksen boeit het over het algemeen een stuk minder en zijn sowieso vaak geneigd tot een baan bij een corporate, waar Nederlandse taalvaardigheid misschien een pré is, maar niet meer dan dat (als is die gevestigd in NL).
  maandag 1 april 2024 @ 18:51:56 #11
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213051561
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 18:49 schreef nostra het volgende:

[..]
Oh zo ja, ongetwijfeld. Denen vast ook. Angelsaksen boeit het over het algemeen een stuk minder en zijn sowieso vaak geneigd tot een baan bij een corporate, waar Nederlandse taalvaardigheid misschien een pré is, maar niet meer dan dat (als is die gevestigd in NL).
Ik merkte ook altijd dat de interesse vanuit Duitsers in Nederland veel groter was dan van Anglo-Amerikanen en Zuid-Europeanen. Velen van die laatste groep vinden het hier eigenlijk verschrikkelijk.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_213051674
Kan een cultuurdingetje zijn. Ik ken juist weer relatief veel Spanjaarden die hier zijn komen werken, veelal in de tandheelkunde. $$$ waarschijnlijk doorslaggevend. Spreken dan weer wel Nederlands. Maar N=weinig wat dat betreft.

Aan de andere kant: als ik een recruiter inschakel voor een nieuwe baan (zoals nu), dan kom ik daar pas op partnerniveau Nederlanders tegen - en dat is dan voor een goede, maar echt geen exceptionele, baan bij in dit geval Eneco (van Japannners tegenwoordig). Zelfde geldt voor een broodje bestellen in de hele Randstad, de gemiddelde kledingzaak, de Albert bezorger, of de KPN glasvezelmonteur. Dat draai je niet meer terug.
pi_213052454
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 18:58 schreef nostra het volgende:
Zelfde geldt voor een broodje bestellen in de hele Randstad, de gemiddelde kledingzaak, de Albert bezorger, of de KPN glasvezelmonteur. Dat draai je niet meer terug.
Dat kun je natuurlijk best terugdraaien. Het komt vooral door de internationale studenten. En in Amsterdam is dat prima, als je daar woont kies je daar ook wat voor. Al vind ik trouwens het idee dat we steeds meer Engelssprekenden hier krijgen die de lokale gebruiken niet kennen en het lokale of landelijke nieuws niet lezen best zorgwekkend.

Bijvoorbeeld echt iets voor POL: Geen Nederlands kunnen en wel stemmen voor de Tweede Kamer is bijvoorbeeld al een vreemde zaak: hoe ga je je echt verdiepen in je keus? Hoe controleer je of wat ze beweren ook klopt als je geen Nederlandse krant kunt lezen? De mensen die hier willen blijven moeten dus toch Nederlands leren om echt te functioneren in de maatschappij.

Ik vind echt dat iedereen die hier studeert een toets op een bepaald niveau Nederlands moet afleggen voor je begint, zoals je in Engeland ook een toets Engels moet doen voor je studie begint. Dan kunnen college's, ivm internationale docenten, af en toe best in het Engels zijn.

Het 'samenwerken met internationale top' vind ik trouwens geen argument om buitenlandse studenten binnen te halen, dan kun je beter samenwerkingsverbanden hebben met zoveel mogelijk topuniversiteiten en daarmee uitwisselen voor bijvoorbeeld een half jaar. Dat werkt veel beter en efficiënter dan iedereen hier binnenlaten omdat studeren hier goedkoop is en de kosten daarvan op de samenleving af te wentelen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213052526
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 19:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bijvoorbeeld echt iets voor POL: Geen Nederlands kunnen en wel stemmen voor de Tweede Kamer is bijvoorbeeld al een vreemde zaak: hoe ga je je echt verdiepen in je keus? Hoe controleer je of wat ze beweren ook klopt als je geen Nederlandse krant kunt lezen? De mensen die hier willen blijven moeten dus toch Nederlands leren om echt te functioneren in de maatschappij.
Hoeveel Nederlanders verdiepen zich echt in hun keus en lezen een Nederlandse krant?
pi_213052595
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2024 19:51 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Hoeveel Nederlanders verdiepen zich echt in hun keus en lezen een Nederlandse krant?
Een minderheid. Maar als je de taal echt niet spreekt dan zing je nog op een ander niveau van niet-betrokken zijn. Dan heb je ook geen benul van wat er leeft buiten je beperkte internationale bubbel.
zie email 27 oktober
  maandag 1 april 2024 @ 19:55:15 #16
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_213052596
Een derde komt laaggeletterd van school. Zullen we die dan ook maar uitsluiten van stemrecht?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_213052639
twitter

Volt heeft ook een nieuw stokpaardje gevonden?
zie email 27 oktober
pi_213052695
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2024 19:51 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Bijna iedereen volgt het nieuws iig iets, iemand die geen Nederlands spreekt krijgt helemaal niks mee. Daarbij vind ik de groep ongeïnformeerden vergroten met mensen die zich niet kunnen verdiepen niet bepaald een verbetering.
  maandag 1 april 2024 @ 20:01:29 #19
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_213052707
Blijkbaar werkt Google Translate niet op websites van politieke partijen. Nooit geweten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_213052716
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 19:55 schreef Janneke141 het volgende:
Een derde komt laaggeletterd van school. Zullen we die dan ook maar uitsluiten van stemrecht?
Ik heb niet gezegd dat iemand moet worden uitgesloten. Maar zoals we ons best moeten doen om de laaggeletterden te leren hoe je je wel kunt verdiepen, moeten we dat ook met de groep Engelstaligen doen. Als je geen woord Nederlands spreekt, ben je in feite ongeletterd op een heleboel onderwerpen, nog minder dan laaggeletterd.
pi_213052760
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 20:01 schreef Janneke141 het volgende:
Blijkbaar werkt Google Translate niet op websites van politieke partijen. Nooit geweten.
Natuurlijk kun je zo wat standpunten lezen. Maar blijkbaar doe je alsof je het niet begrijpt of wil je het niet begrijpen, want je begrijpt het punt best: iemand die de taal van zijn omgeving niet spreekt is niet betrokken, zo simpel is dat.

De Engelsen stellen Engels verplicht, de Fransen volgens mij ook het Frans voor elke studie. Er is geen enkele goede reden om dat hier niet te doen met Nederlands: doe maar een toets voor je begint aan de studie. Gaat ook op voor de mensen die altijd al in Nederland wonen, trouwens. Er lopen op de universiteiten ook veel te veel Nederlanders rond die geen Nederlands kunnen op een niveau dat je op de universiteit verwacht.
  maandag 1 april 2024 @ 20:06:22 #22
12221 Tijn