Ook als tegenstander van Wilders kun je nog wel willen dat-ie daadwerkelijk verantwoordelijk voor een kabinet is. Het is zo'n beetje de enige manier om aan het licht te brengen dat z'n praatjes geen stand houden en hij ook niet in staat is de problemen van z'n kiezers op te lossen.quote:Op donderdag 21 maart 2024 20:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jij denkt dat een kabinet met Wilders het landsbelang dient ?
Forget it..... Het landsbelang is die man aan de zijkant houden. Niks macht of platform geven
Je doet alsof dit twee aparte dingen zijn.quote:Op donderdag 21 maart 2024 19:34 schreef nostra het volgende:
Radicaal-rechts ja. Extreemrechts wil daar geweld voor gebruiken.
Dat zei ik niet, ik zei dat het verder gaan van de formatie in het landsbelang is. En een gesprek tussen deze 4 was de enige optie om mee verder te gaan.quote:Op donderdag 21 maart 2024 20:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jij denkt dat een kabinet met Wilders het landsbelang dient ?
Forget it..... Het landsbelang is die man aan de zijkant houden. Niks macht of platform geven
Denk je ?quote:
Dat zijn het dan ook.quote:Op donderdag 21 maart 2024 20:52 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Je doet alsof dit twee aparte dingen zijn.
Putters zou beter zijn.quote:Op donderdag 21 maart 2024 20:13 schreef Arcee het volgende:
[..]
Je moet toch niet denken aan een SGP'er als premier.
Dan liever Plasterk of Putters (die het ook niet worden).
Financiën als hoofdthema aan het begin, blijkbaar.quote:Informateurs Dijkgraaf en Van Zwol ontvangen op vrijdag 22 maart achtereenvolgens oud-informateur Plasterk en de minister en de staatssecretaris van Financiën, Steven van Weyenberg en Marnix van Rij in het formatiegebied van de Tweede Kamer.
Je kan de grootste meloenen maar het best meteen aan het begin doorslikken.quote:Op donderdag 21 maart 2024 21:21 schreef Hanca het volgende:
https://www.kabinetsforma(...)wol-vrijdag-22-maart
[..]
Financiën als hoofdthema aan het begin, blijkbaar.
Zeker als de rechtsstaat maar een druifje voor je is.quote:Op donderdag 21 maart 2024 21:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Je kan de grootste meloenen maar het best meteen aan het begin doorslikken.
Ja, je kunt dat wel vooruit schuiven, maar je moet daar toch uit kunnen komen. En gezien de diametraal verschillende ideeën van PVV/BBB enerzijds en NSC/VVD anderzijds is dat niet bepaald een gegeven.quote:Op donderdag 21 maart 2024 21:21 schreef Hanca het volgende:
https://www.kabinetsforma(...)wol-vrijdag-22-maart
[..]
Financiën als hoofdthema aan het begin, blijkbaar.
Ik dacht meer aan de Armeense genocide waar Hitler warme belangstelling voor had.quote:Op donderdag 21 maart 2024 20:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Denk je ?
pagina 27 van program van DENK... voor hoeveel % zou Hitler dit onderschrijven ?
download pdf: https://www.bewegingdenk.nl/download/23902/?tmstv=1698162468
[ afbeelding ]
Dat is het niet. Er is niet bepaald consensus over definitie van extreemrechts, radicaal-rechts of andere termen. Maar goed, we nemen maar even definitie van AIVD bij;quote:
Klopt. Al is het soms een tactiek om onderhandelaars, zeker als er wantrouwen is zoals bij deze 4, eerst over iets te laten beginnen waar ze het in beginsel al redelijk over eens zijn. Ik schat financiën als de grootste kans om op te struikelen in, dan is daarmee beginnen wel lastig.quote:Op donderdag 21 maart 2024 21:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, je kunt dat wel vooruit schuiven, maar je moet daar toch uit kunnen komen. En gezien de diametraal verschillende ideeën van PVV/BBB enerzijds en NSC/VVD anderzijds is dat niet bepaald een gegeven.
Pak ook even eerst hun definitie van extremisme erbij:quote:Op donderdag 21 maart 2024 21:54 schreef Frozen-assassin het volgende:
Dat is het niet. Er is niet bepaald consensus over definitie van extreemrechts, radicaal-rechts of andere termen. Maar goed, we nemen maar even definitie van AIVD bij;
https://www.aivd.nl/onderwerpen/extremisme/rechts-extremisme
De AIVD spreekt van rechts-extremisme als aan de definitie van extremisme wordt voldaan en daarbij een of meer van de volgende denkbeelden centraal staan:
- vreemdelingenhaat (inclusief antisemitisme en antimoslims);
- haat jegens vreemde (cultuur)elementen;
- ultranationalisme.
Nou lijkt me dat PVV wel voldoet aan punt een en twee en drie.
quote:De AIVD doet onderzoek naar verschillende vormen van extremisme, zoals links- en rechts-extremisme.
Gewelddadig en niet-gewelddadig extremisme
De AIVD beschouwt extremisme als:
Het uit ideologische motieven bereid zijn om niet-gewelddadige en/of gewelddadige activiteiten te verrichten die de democratische rechtsorde ondermijnen.
De gebruikte ondemocratische methodes kunnen zowel gewelddadig als niet-gewelddadig zijn.
Voorbeelden van niet-gewelddadige ondemocratische middelen zijn:
systematisch haatzaaien;
angst verspreiden;
doelbewust desinformatie verspreiden;
demoniseren en intimideren;
verwerpen van wet en regelgeving;
pogingen om een parallelle samenleving tot stand te brengen waarbij het gezag van de Nederlandse overheid en het rechtssysteem wordt afgewezen
Voorbeelden van gewelddadige methodes zijn:
geweldplegingen;
mishandelingen;
of ernstiger vormen van geweld.
Activisme, extremisme en terrorisme'
(Ultra)rechtse of (ultra)linkse partijen of organisaties die binnen de kaders van de democratische rechtsorde opereren, vallen vanzelfsprekend niet onder de definitie van extremisme.
Natuurlijk, maar het is ook nogal zonde van de tijd om eerst weer een paar weken over koetjes en kalfjes (no pun intended) te onderhandelen om het daarna alsnog te laten klappen op een totaal onhoudbaar financieel kader.quote:Op donderdag 21 maart 2024 21:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. Al is het soms een tactiek om onderhandelaars, zeker als er wantrouwen is zoals bij deze 4, eerst over iets te laten beginnen waar ze het in beginsel al redelijk over eens zijn. Ik schat financiën als de grootste kans om op te struikelen in, dan is daarmee beginnen wel lastig.
best wonderlijk om met financiën te beginnen. Heb je daar na weken een soort van compromis over bereikt, denken ze dan echt dat ze de rest van de onderhandelingen budget-neutraal kunnen uitvoeren? Ik geloof er niets van. Kortom, na een paar maanden kun je nog een keer financien bespreken.quote:Op donderdag 21 maart 2024 21:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. Al is het soms een tactiek om onderhandelaars, zeker als er wantrouwen is zoals bij deze 4, eerst over iets te laten beginnen waar ze het in beginsel al redelijk over eens zijn. Ik schat financiën als de grootste kans om op te struikelen in, dan is daarmee beginnen wel lastig.
Wat je wil bereiken is een "we zijn nu al zo ver gekomen, dit moeten we ook kunnen oplossen". Dat is er in de eerste week waarschijnlijk nog niet, in week 5/6 misschien wel.quote:Op donderdag 21 maart 2024 21:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar het is ook nogal zonde van de tijd om eerst weer een paar weken over koetjes en kalfjes (no pun intended) te onderhandelen om het daarna alsnog te laten klappen op een totaal onhoudbaar financieel kader.
Ja eens.quote:Op donderdag 21 maart 2024 21:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat je wil bereiken is een "we zijn nu al zo ver gekomen, dit moeten we ook kunnen oplossen". Dat is er in de eerste week waarschijnlijk nog niet, in week 5/6 misschien wel.
Let wel: helemaal prima als de onderhandelingen zo snel mogelijk uit elkaar spatten, ik vind het alleen een opvallende keus.
Wat eigenlijk vrij vreemd is want PVV heeft in eerste formatierondes al hun stokpaardjes moeten inleveren omdat het indruist tegen democratie en onze grondwetten. Mijn inziens kan je zeggen dat ze democratie in bepaald opzicht wilden afbreken. Gelukkig zijn ze daar tot nu toe voor teruggefloten door andere partijen.quote:Op donderdag 21 maart 2024 21:56 schreef nostra het volgende:
[..]
Pak ook even eerst hun definitie van extremisme erbij:
[..]
Buzz-word is Financiën.quote:Op donderdag 21 maart 2024 22:11 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Kvond het wel fijn om te lezen dat de formateurs willen dat het een akkoord op hoofdlijnen is ipv een dichtgetimmerde.
De democratie afbreken mag binnen een democratie, zolang je het maar op democratische wijze doet.quote:Op donderdag 21 maart 2024 22:07 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Wat eigenlijk vrij vreemd is want PVV heeft in eerste formatierondes al hun stokpaardjes moeten inleveren omdat het indruist tegen democratie en onze grondwetten. Mijn inziens kan je zeggen dat ze democratie in bepaald opzicht wilden afbreken. Gelukkig zijn ze daar tot nu toe voor teruggefloten door andere partijen.
Ultra lijkt me ook vrij extreem.quote:Op donderdag 21 maart 2024 21:56 schreef nostra het volgende:
[..]
Pak ook even eerst hun definitie van extremisme erbij:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |