We moeten het maar accepteren dat we de rest van ons leven water en brood krijgen.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 21:29 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Ach ja. Elke week bedenkt men wel weer iets nieuws wat slecht is voor het klimaat
Natuurlijk, als je alles zou verbieden zou er een weelderige zwarte markt ontstaan, zie de drooglegging. Daarnaast is het natuurlijk godgeklaagd dat men niet mag weten wat er voor eten gekocht wordt van je zuurverdiende centen.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 21:29 schreef Dazalbest1 het volgende:
Zolang het te koop is, zal het gekocht worden
Maar alleen omdat zij extreem doorgefokt is en haar kalf na de bevalling direct is weggehaald.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 21:36 schreef Loverboii het volgende:
één koe geeft zo'n 30 l melk per dag, melk genoeg
jouw katten zijn ook doorgefokt, anders liepen ze nog in de junglequote:Op dinsdag 19 maart 2024 21:40 schreef Za het volgende:
[..]
Maar alleen omdat zij extreem doorgefokt is en haar kalf na de bevalling direct is weggehaald.
quote:Op dinsdag 19 maart 2024 21:23 schreef Za het volgende:
Zoals Holleman ookal aangeeft, heeft een pasta echt een meerwaarde met een laag kaas er op?
Nee niet alles verbieden en iedereen moet kopen wat ie wil.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 21:33 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Natuurlijk, als je alles zou verbieden zou er een weelderige zwarte markt ontstaan, zie de drooglegging. Daarnaast is het natuurlijk godgeklaagd dat men niet mag weten wat er voor eten gekocht wordt van je zuurverdiende centen.
Het staat iemand toch vrij een kaas bedrijf op te richten? Of wil je dat soms verbieden?quote:Op dinsdag 19 maart 2024 21:55 schreef Dazalbest1 het volgende:
[..]
Nee niet alles verbieden en iedereen moet kopen wat ie wil.
Maar is het nodig om van alles tig verschillende soorten en merken te moeten hebben?
Een overdaad aan zoveel verschillende merken kaas of wat voor product dan ook lijkt mij overbodig.
Ja.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 21:23 schreef Za het volgende:
Zoals Holleman ookal aangeeft, heeft een pasta echt een meerwaarde met een laag kaas er op?
Dat is 'gezond'quote:Op dinsdag 19 maart 2024 22:00 schreef Sapstengel het volgende:
Kaas, vlees, zuivel. Moeten we allemaal seed oils, soja en andere troep gaan eten of wat is het plan?
Je wilt dat er alleen maar Unilever troep overblijft?quote:Op dinsdag 19 maart 2024 21:55 schreef Dazalbest1 het volgende:
Maar is het nodig om van alles tig verschillende soorten en merken te moeten hebben?
Een overdaad aan zoveel verschillende merken kaas of wat voor product dan ook lijkt mij overbodig.
100%onzinquote:Op dinsdag 19 maart 2024 21:23 schreef Za het volgende:
Kaas heeft een gigantische impact op het klimaat.
Ja kan, maar jij eet vooral smakeloze pamfletten?quote:Op dinsdag 19 maart 2024 22:12 schreef sturmpie het volgende:
[..]
100%onzin
dan kan je 't beste helemaal stoppen met melkvee als je vind dat kaas gigantische impact heeft.
je kan ook zeggen: verse melk heeft 'n gigantische impact op 't klimaat dus stop er maar mee.
wat bedoel je ?quote:Op dinsdag 19 maart 2024 22:14 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Ja kan, maar jij eet vooral smakeloze pamfletten?
zonder kalf geen melkquote:Op dinsdag 19 maart 2024 21:40 schreef Za het volgende:
[..]
Maar alleen omdat zij extreem doorgefokt is en haar kalf na de bevalling direct is weggehaald.
Er zijn hele volksstammen welke prima hebben overleefd zonder zuivel. Ik vind het zelf ook lekker, de oorzaak ontgaat me soms.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 22:14 schreef sturmpie het volgende:
[..]
wat bedoel je ?
ik ben voor melkvee, niet tegen.
zuivel is lekker en gezond
ik heb op tv eens 'n documentaire gezien over 'n afrikaans volk dat leeft van de koe, waarbij ze ook 't bloed van 'n levende koe drinken, die worden niet zo oud, als je daar 40 of 50 bent dan ben je bij wijze van spreke 100 in onze samenleving. zomaar 'n weetjequote:Op dinsdag 19 maart 2024 22:21 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Er zijn hele volksstammen welke prima hebben overleefd zonder zuivel. Ik vind het zelf ook lekker, de oorzaak ontgaat me soms.
quote:Op dinsdag 19 maart 2024 22:28 schreef sturmpie het volgende:
stop dan ook maar met de vleesproductie want dat is ook gigantische stempel op 't milieu
geen vleesproductie geen kaas want 'n melkkoe wordt in NL maar gemiddeld 6 jaar oud en voor melk heb je kalveren nodig is ook vlees
dus stop maar overal mee, iedereen aan de sla en tomaten en pinda's
Smakelijk eten.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 22:27 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ik heb op tv eens 'n documentaire gezien over 'n afrikaans volk dat leeft van de koe, waarbij ze ook 't bloed van 'n levende koe drinken, die worden niet zo oud, als je daar 40 of 50 bent dan ben je bij wijze van spreke 100 in onze samenleving. zomaar 'n weetje
het is wetenschappelijk bewezen dat 'n mens heel goed zonder vlees&zuivel kan leven, puur plantaardig met 'n eitje
Pasta, hagelslag en jam is slecht voor je man, alleen maar toegevoegde suikers en e-nummers. Je kan beter plakjes kipfilet van de poelier op brood doen dan die rommel. Of kaas van de boer inderdaad.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 22:32 schreef marc0871 het volgende:
Nou, dan wordt dat dus meer ham, kipfilet of grillworst mee op brood.
Elke dag pasta, hagelslag en jam wordt je ook een beetje suf van.
Een salade zeg je?
Ik ben toch geen knijn
Ja nou, dat bedoel ikquote:Op dinsdag 19 maart 2024 22:33 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Pasta, hagelslag en jam is slecht voor je man, alleen maar toegevoegde suikers en e-nummers. Je kan beter plakjes kipfilet van de poelier op brood doen dan die rommel. Of kaas van de boer inderdaad.
Melk is inderdaad belastend voor het milieu. Dan is het toch logisch dat kaas nog een hogere belasting heeft?quote:Op dinsdag 19 maart 2024 22:12 schreef sturmpie het volgende:
[..]
100%onzin
dan kan je 't beste helemaal stoppen met melkvee als je vind dat kaas gigantische impact heeft.
je kan ook zeggen: verse melk heeft 'n gigantische impact op 't klimaat dus stop er maar mee.
Dus ik werk ruim 40u per week voor de baas voor mijn salaris, maar vervolgens ga jij of de overheid bepalen waar meer belasting over geheven gaat worden? Gelukkig wonen we in een democratie, dus ik weet meteen waar ik op ga stemmen. Die Stalinistische trekjes van andermans leven menen te bepalen komen er bij mij niet in.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 22:45 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Melk is inderdaad belastend voor het milieu. Dan is het toch logisch dat kaas nog een hogere belasting heeft?
[ afbeelding ]
En nee, we hoeven niet helemaal te stoppen, maar wat minder dierlijk en meer plantaardig zal al een hoop schelen.
we hebben 't over zuivelquote:Op dinsdag 19 maart 2024 22:45 schreef Gimmick het volgende:
Melk is inderdaad belastend voor het milieu. Dan is het toch logisch dat kaas nog een hogere belasting heeft?
dat ben ik helemaal met je eens.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 22:45 schreef Gimmick het volgende:
En nee, we hoeven niet helemaal te stoppen, maar wat minder dierlijk en meer plantaardig zal al een hoop schelen.
Ben blij dat we niet allemaal aan dit calvinistische stramien moeten voldoenquote:Op dinsdag 19 maart 2024 23:04 schreef sturmpie het volgende:
[..]
dat ben ik helemaal met je eens.
1 x per week vlees
1x per week vis
en de rest plantaardig met 'n eitje.
waarom calvinistisch ?quote:Op dinsdag 19 maart 2024 23:06 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Ben blij dat we niet allemaal aan dit calvinistische stramien moeten voldoen
Als jij je bij een dergelijk dieet goed voelt, fijn voor jou. Ik geniet graag van mijn maaltijd, ongeacht of het nu de 2e x vlees/vis in de week is, of de 5e x.quote:
In de grafiek zit al een correctie voor vlees dat van melkkoeien afkomstig is.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 23:03 schreef sturmpie het volgende:
[..]
we hebben 't over zuivel
als je 't over zuivel hebt, dan heb je 't ook over vlees, want:
melkkoeien worden in NL maar 6 jaar oud
'n koe geeft alleen melk als 't gekalfd is dus heb je kalveren nodig als je melk wilt produceren.
ik vind dat je niet kan zeggen dat kaas op zichzelf schadelijk voor 't milieu is omdat je 't hebt over 'n totaalpakket: vlees&zuivel, waarbij vleesproductie de meeste impact heeft op 't milieu, maar als je melk wilt, zul je ook vlees in 't pakket moeten meenemen, dus om 'n lang verhaal kort te maken, zeggen dat kaas niet goed is voor 't milieu is precies 'tzelfde als: "melk is slecht voor 't milieu".
dus als we die kant op gaan kan je beter overal mee stoppen wat met dieren te maken heeft omdat dieren ammoniak uitstoten en daardoor verdwijnt de biodiversiteit, dwz: veel brandnetels en braamstruiken maar zeldzame kruiden en bloemen die al zeldzaam zijn worden nog zeldzamer.
gaat werkelijk nergens over imo.
of je kiest voor vlees&zuivel, of je wordt vegan.
mensen kiezen zelf wat ze willen eten, daar heb je weinig grip op.
als mensen vlees&zuivel lekker vinden zullen ze dat blijven kopen en moet 't geproduceerd worden.
maar nu we 't toch over voedselproductie hebben, ik zag 'n bericht langskomen dat productie van sinaasappels/mandarijnen/avocado's ontzettend veel water gebruiken en daardoor ook 'n zware belasting zijn voor 't milieu want als al 't water wordt onttrokken verandert de omgeving in 'n woestijn.
dus als je voor vegan kiest dan is 't ook weer niet goed omdat de wereld dan in 'n woestijn verandert overdreven gezien.
klagen over kaas is gewoon onzin. 't begint bij melk en dat is gekoppeld aan vlees en miljarden mensen eten dat dagelijks en natuurlijk kunnen we massaal overschakelen op meelwormen, sprinkhanen en allerlei insecten maar je weet zelf, dat gaat niet gebeuren zolang men massaal vlees&zuivel consumeert.
Dus?quote:Op dinsdag 19 maart 2024 23:14 schreef Gimmick het volgende:
[..]
In de grafiek zit al een correctie voor vlees dat van melkkoeien afkomstig is.
En ook voor watergebruik scoort dierlijk vele malen slechter dan plantaardig.
https://ourworldindata.org/grapher/water-withdrawals-per-kg-poore
Citrusvruchten kosten 90 liter water per kg. Kaas 5000.
het komt er dan eigenlijk op neer wil je milieuvriendelijk voedsel produceren dan moet men stoppen met vlees&zuivelquote:Op dinsdag 19 maart 2024 23:14 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dan gaat men elders kaas produceren.quote:
Kijken naar wat je consumeert is toch naar jezelf kijken? En er zijn 2x zoveel landbouwdieren dan mensen (in kilo’s) en die landbouw dieren voeden maar een gedeelte van die mensen. Naar vee kijken is dus best zinvol.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 23:17 schreef HSG het volgende:
Klagen over koeien, kaas en de impact op het klimaat maar de mens mag zich onbeperkt doorfokken.
Het is tijd dat de mens naar zichzelf gaat kijken.
Veel minder in ieder geval. Er is ruimte voor reststromen en wellicht gebieden die alleen voor grasland geschikt is. Dat zou dan gelijk diervriendelijker kunnen. Dat is niet genoeg om op deze voet door te blijven gaan. Het aandeel plantaardig zal dan groter worden.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 23:27 schreef sturmpie het volgende:
[..]
het komt er dan eigenlijk op neer wil je milieuvriendelijk voedsel produceren dan moet men stoppen met vlees&zuivel
Meh. Dat vocht gaat er vast wel in, maar veel komt er ook weer uit als urine, melk en in de mest zit ook best wat vocht en gaat zijn rondje in de kringloop weer maken. Is dus niet meteen verloren.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 23:14 schreef Gimmick het volgende:
[..]
juistquote:Op dinsdag 19 maart 2024 23:17 schreef HSG het volgende:
Klagen over koeien, kaas en de impact op het klimaat maar de mens mag zich onbeperkt doorfokken.
Het is tijd dat de mens naar zichzelf gaat kijken.
En de olifant in de kamer maar niet willen noemen.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 21:29 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Ach ja. Elke week bedenkt men wel weer iets nieuws wat slecht is voor het klimaat
Dat was ze zeker.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 21:35 schreef TigerXtrm het volgende:
Je moeder is slecht voor het klimaat. Flikker op met al die onzin.
Denken kost energie.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 21:29 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
4 liter.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 23:56 schreef marc0871 het volgende:
Amandelen hebben 4000 liter water PER NOOT nodig.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)er-liter-water-nodig
Nog een slokje amandelmelk?
Dan is er toch nog steeds 10 liter nodig om een kilo kaas te maken?quote:Op dinsdag 19 maart 2024 22:52 schreef suijkerbuijk het volgende:
Weer onzin dus.
Er word namelijk van die 10 liter niet alleen kaas gemaakt.
De overige vocht word weer iets anders van gemaakt .
Waaronder wei wat weer word gebruikt voor voedings middelen.
Daarom kan je nooit niet iets zeggen over een product .
Bron
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wei_(zuivel)#:~:text=Wei%2C%20ook%20wel%20melkwei%20of,kleur%20en%20smaakt%20licht%20zuur.
Wei, ook wel melkwei of melkserum, is de vloeistof die bij de kaasbereiding overblijft na het stremmen van de melk door toevoegen van stremsel. De vaste bestanddelen, de wrongel, blijven over nadat de wei is afgetapt. De vloeistof heeft een geelgroene kleur en smaakt licht zuur.
Wat word er van gemaakt?
Bodybuilders natuurlijk.
Nee veel meer dan dat
Wei wordt gebruikt als grondstof voor frisdrank, bijvoorbeeld in Rivella. Wei wordt gescheiden in twee productstromen, retentaten en permeaten. De permeaten worden veel in diervoeders gebruikt. Retentaat bevat veel hoogwaardige eiwitten en wordt na bewerking gebruikt in de voedingsindustrie en farmaceutische industrie. In voeding kan wei gebruikt worden als smaakmaker in light-producten en als bestanddeel van babyvoeding.
Wei is ook een grondstof van ricotta.
Kijk nu moeten we verder kijken dan alleen maar 10l melk om 1 kilo kaas te maken.
Wereld bestaat uit leugens om zelf ergens beter van te worden
Ja. Maar het ging erom hoeveel water er nodig is, voordat er kaas is.quote:Op woensdag 20 maart 2024 04:02 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dan is er toch nog steeds 10 liter nodig om een kilo kaas te maken?
Het gaat over melk, niet de hoeveelheid water…quote:Op woensdag 20 maart 2024 05:24 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Ja. Maar het ging erom hoeveel water er nodig is, voordat er kaas is.
Daarvoor rekenen ze vanaf de geboorte van een koe, tot het eindproduct op je brood.
Van het water dat ze drinken, tot het water dat nodig is om hun voer te laten groeien.
Gaan ze er alleen aan voorbij, dat het meeste van dat water circulair is. Het wordt opgenomen, gebruikt, uitgescheiden.
Zelfs planten hebben een stofwisseling.
Ze nemen water met voedingsstoffen op met de wortels en vervoeren het via de stengel naar de bladeren.
Daar worden de voedingsstoffen afgezet en het water verdampt via de bladeren.
Komt dus ook weer terug in de kringloop.
Ik vind het goed.quote:Op woensdag 20 maart 2024 05:37 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Het gaat over melk, niet de hoeveelheid water…
Er wordt niet alleen kaas van gemaaktquote:Op woensdag 20 maart 2024 04:02 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dan is er toch nog steeds 10 liter nodig om een kilo kaas te maken?
Red de aarde, eet meer babies.quote:Op woensdag 20 maart 2024 08:46 schreef Montagui het volgende:
Weet je wat slecht is voor het klimaat? Als mens geboren worden.
Op Fok! zitten nog niet...quote:Op dinsdag 19 maart 2024 21:29 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Zonder de man wordt de vrouw niet zwanger dus mannen mogen ook hun verantwoordelijkheid nemen.quote:Op woensdag 20 maart 2024 00:23 schreef sturmpie het volgende:
[..]
juist
1 of geenkindpolitiek
minder mensen minder problemen
en dat begint bij vrouwen in te lichten dat 't beter is dat ze niet zwanger worden
Het komt onder andere door de overbevolking die dit veroorzaakt dus het is aan de mens om met minder mensen te doen.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 23:44 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Kijken naar wat je consumeert is toch naar jezelf kijken? En er zijn 2x zoveel landbouwdieren dan mensen (in kilo’s) en die landbouw dieren voeden maar een gedeelte van die mensen. Naar vee kijken is dus best zinvol.
2 kinderen per vrouw gemiddeld, is genoeg om de wereldbevolking te laten slinken.quote:Op woensdag 20 maart 2024 00:23 schreef sturmpie het volgende:
[..]
juist
1 of geenkindpolitiek
en dat begint bij vrouwen in te lichten dat 't beter is dat ze niet zwanger worden
Yep.quote:Op woensdag 20 maart 2024 09:23 schreef HSG het volgende:
[..]
Zonder de man wordt de vrouw niet zwanger dus mannen mogen ook hun verantwoordelijkheid nemen.
[..]
Het komt onder andere door de overbevolking die dit veroorzaakt dus het is aan de mens om met minder mensen te doen.
Dan zullen de grenzen meer open moeten, want we MOETEN blijkbaar meer mensen van arbeidsgeschikte leeftijd in het land hebben om de economie door te laten groeien, en geen groei staat gelijk aan krimp of zo.quote:Op woensdag 20 maart 2024 00:23 schreef sturmpie het volgende:
[..]
juist
1 of geenkindpolitiek
We moeten allemaal aan de insecten!!quote:Op dinsdag 19 maart 2024 21:29 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
ja dat ga ik dus niet doen he, ik haal wel biologisch en ecologisch vlees maar meer voor het welzijn van de beestjesquote:
Daar gaat het ook al slecht mee, dus nu moeten we elkaar maar gaan opeten, dat is nog het beste voor het milieu!quote:
eh ja dat is wel een probleem er zijn nu al te weinig mensen in de zorg en we vergrijzen hardquote:Op woensdag 20 maart 2024 13:09 schreef ToT het volgende:
[..]
Dan zullen de grenzen meer open moeten, want we MOETEN blijkbaar meer mensen van arbeidsgeschikte leeftijd in het land hebben om de economie door te laten groeien, en geen groei staat gelijk aan krimp of zo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |