Maar energie is een primaire levensbehoefte. Vliegreizen niet. En daarnaast: het hele doel is toch dat het aantal vliegreizen, autokilometers en verstookte olie lager wordt? Dus als mensen het dan minder gaan gebruiken, noodgedwongen of niet, dan is dat wat je wil.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik vind dat je moet oppassen met beprijzen. We zagen het bij de energieprijsellende al. Je maakt het de onderlaag van de samenleving onmogelijk terwijl de bovenlaag (die veelal een grotere uitstoot hebben/hadden) er geen droge boterham minder om eet. Als je echt een maatschappelijke transitie wil dan moet je daar over blijven nadenken.
Ik ben niet tegen beprijzen als middel, zeker voor echte luxe zoals vliegvakanties, maar het heeft ook schaduwkanten.
Ik had het dan ook specifiek over beprijzen van luxe, niet van eerste levensbehoeften als energie, voedsel e.d. Daar moet je juist inderdaad de onderlaag helpen. Bijvoorbeeld door inderdaad de energielabels van huurhuizen verplicht eerst minstens naar C te brengen en dan langzaam naar A of hoger. En door geen suikertaks over pure sap in te voeren en de BTW op groente en fruit wel af te schaffen, maar het meest vervuilende voedsel, vlees, duurder te maken.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:14 schreef trein2000 het volgende: [..] Ik vind dat je moet oppassen met beprijzen. We zagen het bij de energieprijsellende al. Je maakt het de onderlaag van de samenleving onmogelijk terwijl de bovenlaag (die veelal een grotere uitstoot hebben/hadden) er geen droge boterham minder om eet. Als je echt een maatschappelijke transitie wil dan moet je daar over blijven nadenken. Ik ben niet tegen beprijzen als middel, zeker voor echte luxe zoals vliegvakanties, maar het heeft ook schaduwkanten.
OV veel goedkoper maken.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:20 schreef trein2000 het volgende:
Maar als je over mobiliteit in den brede praat is het al een stuk lastiger bijvoorbeeld.
Vliegtickets is inderdaad niet het beste voorbeeld. Dat is pure luxe. Maar er is ook een heel groot grijs gebied. Bijvoorbeeld brandstof. Niet iedereen kan een EV betalen, maar als jij nachtdienst hebt in de Haven of midden in de nacht je mantelzorg taken moet verrichten omdat er weer iemand gevallen is dan is een autootje toch de facto onontbeerlijk. Nee je gaat niet dood zonder, maar het werkt wel maatschappelijk invaliderend, zeker buiten de (rand)stad.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar energie is een primaire levensbehoefte. Vliegreizen niet. En daarnaast: het hele doel is toch dat het aantal vliegreizen, autokilometers en verstookte olie lager wordt? Dus als mensen het dan minder gaan gebruiken, noodgedwongen of niet, dan is dat wat je wil.
Het gaat dus ook niet om het echt raken van de allerrijksten, dat lukt je niet. Het gaat er bij vliegreizen gewoon om dat het voor de grote middenklasse net als in de jaren 90 iets wordt waar je voor moet sparen en wat je eens in je leven ongeveer doet. Dan verminder je de vervuiling enorm.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:20 schreef trein2000 het volgende:
Nee maar zonder dollen. Beprijzen op zo’n manier dat het én ‘de rijken’ echt raakt en tegelijkertijd de onderlaag niet koppie onder duwt is een evenwichtsoefening van formaat hoor. Op vliegtickets lukt dat nog wel. Maar als je over mobiliteit in den brede praat is het al een stuk lastiger bijvoorbeeld.
Jij wil echt heel graag blijven vliegen he?quote:Op maandag 18 maart 2024 21:21 schreef Hexagon het volgende:
Rijken kunnen ook oneindig sigaretten blijven kopen zonder dat het pijn doet. Ook geen reden accijnzen af te schaffen.
Een auto en brandstof zie ik idd als eerste levensbehoefte vergelijkbaar met energie. Hier moet je dus niet mikken op beprijzen, maar op het veel goedkoper maken van het milieuvriendelijke alternatief, de EV. Dat lukt ze in omringende landen wel, daar worden wel tweedehands EVs voor redelijke prijzen verkocht.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Vliegtickets is inderdaad niet het beste voorbeeld. Dat is pure luxe. Maar er is ook een heel groot grijs gebied. Bijvoorbeeld brandstof. Niet iedereen kan een EV betalen, maar als jij nachtdienst hebt in de Haven of midden in de nacht je mantelzorg taken moet verrichten omdat er weer iemand gevallen is dan is een autootje toch de facto onontbeerlijk. Nee je gaat niet dood zonder, maar het werkt wel maatschappelijk invaliderend, zeker buiten de (rand)stad.
Dat is gewoon je fantasie. Luxe inleveren heeft nog nooit iets opgeleverd en gaat dat ook nooit doen. En dat is maar goed ook, we gaan gewoon vooruit.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, het is geen onzin. Deel van die footprint kunnen we gelukkig verlagen met technologische vooruitgang, maar uiteindelijk zal er ook wat luxe moeten worden ingeleverd. En nee, dan pleit ik niet voor een verbod oid, maar gewoon voor beprijzen naar de werkelijke kosten.
OV is geen alternatief voor een auto.quote:
Jij wilt echt per se alles volledig genivelleerd he?quote:Op maandag 18 maart 2024 21:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jij wil echt heel graag blijven vliegen he?
Neuh, dat een tandarts meer verdient dan een cassière lijkt me vrij logisch.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Jij wilt echt per se alles volledig genivelleerd he?
Mantelzorg is incidenteel, dus taxi of deelauto. Zeker 's nachts zijn die echt wel beschikbaar. Mobiliteit naar onmogelijke tijden op onmogelijke plekken is iets dat de werkgever kan oplossen. En met een e-bike kom je tegenwoordig ook erg ver.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:22 schreef trein2000 het volgende:
maar als jij nachtdienst hebt in de Haven of midden in de nacht je mantelzorg taken moet verrichten omdat er weer iemand gevallen is dan is een autootje toch de facto onontbeerlijk.
Haha. Gelukkig ken ik je inmiddels een beetje. Zou bijna gaan denken dat je serieus was.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mantelzorg is incidenteel, dus taxi of deelauto. Zeker 's nachts zijn die echt wel beschikbaar. Mobiliteit naar onmogelijke tijden op onmogelijke plekken is iets dat de werkgever kan oplossen. En met een e-bike kom je tegenwoordig ook erg ver.
Denk niet in problemen, denk in oplossingen.
Wat mij betreft denk jij nu in het creëren van problemen. We kunnen ook de badkamers weer afschaffen, een openbaar badhuis kun je veel efficiënter voorzien van warm water, dat scheelt energie. Maar dat is ook geen oplossing.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mantelzorg is incidenteel, dus taxi of deelauto. Zeker 's nachts zijn die echt wel beschikbaar. Mobiliteit naar onmogelijke tijden op onmogelijke plekken is iets dat de werkgever kan oplossen. En met een e-bike kom je tegenwoordig ook erg ver.
Denk niet in problemen, denk in oplossingen.
Voor het voetvolk is het 2 voor 12. Voor de wat kapitaalkrachtigeren pas 10 voor 12.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:29 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Haha. Gelukkig ken ik je inmiddels een beetje. Zou bijna gaan denken dat je serieus was.
Er zit een vleugje serieus in. In de huidige omstandigheden, met de huidige inrichting van onze samenleving kan het in veel gevallen niet, al ben ik ook van mening dat er nogal wat mensen zijn die hun eigen auto onmisbaar vinden terwijl er prima alternatieven zijn. Mijn eigen auto is overigens zeker niet onmisbaar, dat is echt een luxegoed.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:29 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Haha. Gelukkig ken ik je inmiddels een beetje. Zou bijna gaan denken dat je serieus was.
De NS heeft nu al capaciteitsproblemen en lokaal OV moet je buiten de (rand)stad met een vergrootglas zoeken. Kan het theoretisch? Ja natuurlijk. Maar dan praat je inderdaad over een (fysieke en maatschappelijke) verbouwing van enkele decennia en tientallen miljarden.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er zit een vleugje serieus in. In de huidige omstandigheden, met de huidige inrichting van onze samenleving kan het in veel gevallen niet, al ben ik ook van mening dat er nogal wat mensen zijn die hun eigen auto onmisbaar vinden terwijl er prima alternatieven zijn. Mijn eigen auto is overigens zeker niet onmisbaar, dat is echt een luxegoed.
Maar op de lange termijn is het huidige autoquotiënt misschien helemaal geen haalbare kaart. En, als je je ruimtelijke ordening en je logistiek anders kan inrichten, misschien ook voor veel minder mensen nodig. Maar dan heb je het wel over een aantal decennia..
Hoewel vliegvakanties lekker makkelijk is om tegen te schoppen kun je je afvragen of je juist zakelijke vluchten niet veel meer moet belasten. Immers kan een meeting ook via Teams of wat dan ook.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar energie is een primaire levensbehoefte. Vliegreizen niet. En daarnaast: het hele doel is toch dat het aantal vliegreizen, autokilometers en verstookte olie lager wordt? Dus als mensen het dan minder gaan gebruiken, noodgedwongen of niet, dan is dat wat je wil.
Buslijnen terug invoeren is niet zo moeilijk, het grootste probleem op dit moment is daarvoor vooral een personeelstekort. De spoorwegen hebben last van achterstallig onderhoud en beperkte investeringen in capaciteitsuitbreiding, maar zelfs daar is de capaciteit met vrij beperkte uitbreidingen van de infrastructuur nog best op te krikken. Het zijn keuzes, en als je daar volle bak op gaat inzetten in plaats van tienbaans autosnelwegen, omdat je daar de toekomst in ziet, dan kun je best ver komen. Als het ergens kan, dan is het op zo'n dichtbevolkte postzegel als Nederland.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:36 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De NS heeft nu al capaciteitsproblemen en lokaal OV moet je buiten de (rand)stad met een vergrootglas zoeken. Kan het theoretisch? Ja natuurlijk. Maar dan praat je inderdaad over een (fysieke en maatschappelijke) verbouwing van enkele decennia en tientallen miljarden.
Zaken hebben natuurlijk nut, plezier veel minder. Nooit is bewezen dat je van een vliegvakantie meer uit rust dan van een paar weken in de Alpen.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:38 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Hoewel vliegvakanties lekker makkelijk is om tegen te schoppen kun je je afvragen of je juist zakelijke vluchten niet veel meer moet belasten. Immers kan een meeting ook via Teams of wat dan ook.
Daarnaast blijf ik het een beetje hypocriet om plezier extra te belasten terwijl we zaken als Tata steel, of de hele bloemensector waarbij de bloemen invliegen buiten schot blijven.
Voor zover belastingen werken zou ik kan ook liever zakelijke punten belasten ipv het plezier van personen.
Je moet beide doen, lijkt me. Bovendien weet je in principe niet of iemand op een vlucht naar New York op vakantie gaat, of op zakenreis.quote:Op maandag 18 maart 2024 21:38 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Hoewel vliegvakanties lekker makkelijk is om tegen te schoppen kun je je afvragen of je juist zakelijke vluchten niet veel meer moet belasten. Immers kan een meeting ook via Teams of wat dan ook.
Daarnaast blijf ik het een beetje hypocriet om plezier extra te belasten terwijl we zaken als Tata steel, of de hele bloemensector waarbij we bloemen invliegen buiten schot blijven.
Voor zover belastingen werken zou ik kan ook liever zakelijke punten belasten ipv het plezier van personen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |