Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Crowdfundingplatformen vooralsnog zonder ECSP • Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Project uit 2018 Looptijd 84 maanden. minder dan 1/4 van de hoofdsom staat nog uit. Altijd op tijd betaald. Meestal stem ik oneens als een van de hoofdelijke aansprakelijke het hazenpad kiest. In dit geval stem ik eens gezien de historie van de lening.
Snap niet dat je 25k moet financieren voor 9% als je al 23 jaar als zelfstandige belastingadviseur door het leven gaat! Kun je dat écht niet uit eigen middelen voorzien? Dan doe je iets niet goed denk ik, maar dat zal dan wel aan mij liggen.
Op vrijdag 15 maart 2024 12:46 schreef Slijker het volgende: Snap niet dat je 25k moet financieren voor 9% als je al 23 jaar als zelfstandige belastingadviseur door het leven gaat! Kun je dat écht niet uit eigen middelen voorzien? Dan doe je iets niet goed denk ik, maar dat zal dan wel aan mij liggen.
Inderdaad "ligt" aan ons , verbaas me wel vaker over "hoog" opgeleiden welke goede functies (gehad) hebben en dan 20k-40k moeten lenen voor het opzetten v e toko of het inkopen bij een franchise-org of werkkapitaal waar ze crowdfunding voor nodig hebben. Ze kunnen een voorbeeld nemen aan de CF-fokkers. Maar goed, als klein tussendoor snackje durf ik deze wel, voor 25k zullen ze het er niet op aan laten komen.
Op vrijdag 15 maart 2024 12:46 schreef Slijker het volgende: Snap niet dat je 25k moet financieren voor 9% als je al 23 jaar als zelfstandige belastingadviseur door het leven gaat! Kun je dat écht niet uit eigen middelen voorzien? Dan doe je iets niet goed denk ik, maar dat zal dan wel aan mij liggen.
Op vrijdag 15 maart 2024 13:53 schreef peterc het volgende: HCN 400 Bugerme(neer) Amersfoort. (status 74% inleg terug)(incl rente 90%) Deze gaat in mindering op boxje 3.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zelf zit ik niet in dit project maar als er per 1-1-2024 al achter stand was kan deze volgend jaar inderdaad in mindering gebracht worden. Voor de aangifte die we dit jaar doen (saldo per 1-1-2023) is dit nog niet van toepassing.
Ze staat nog niet direct in de rij voor deze woning want hij staat al 5 maanden te koop. Er is in deze periode een minimale prijsverlaging van 1k geweest, vermoedelijk om hem opnieuw onder de aandacht te brengen.
Zelf zit ik ook in de oude lening en deze is altijd netjes op tijd betaald.
Het blijft mij toch keer op keer weer verbazen dat dit soort beleggers steeds maar meer en meer blijven lenen. Waarde pand omhoog, lening omhoog. Ik snap de hefboomwerking maar toch... Niet mijn manier van beleggen.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Project uit 2018 Looptijd 84 maanden. minder dan 1/4 van de hoofdsom staat nog uit. Altijd op tijd betaald. Meestal stem ik oneens als een van de hoofdelijke aansprakelijke het hazenpad kiest. In dit geval stem ik eens gezien de historie van de lening.
Ik zit hier ook in (in de Knab lening). Mijn eerste gedachte toen ik als onderwerp Stemronde voor dit project zag was 'Oh shit" want de betaling was wel een aantal keer meerdere dagen later. En het woonhuis heeft eens een aantal jaar geleden te koop gestaan, ik weet niet meer wanneer maar dat zou geweest kunnen zijn rond de tijd dat de zoon terug trad uit de VOF. Maar de termijnen zijn altijd wel betaald en het was nooit meer dan 5 werkdagen te laat.
Dus eigenlijk niet veel aan de hand. Inderdaad nog maar 1/4 open van de hoofdsom en naast de 1e hypotheek op het schip is er ook nog een 2e hypotheek op het woonhuis, wat sinds begin van de lening natuurlijk ook in waarde is gestegen. Voor mij dus ook eens.
Voor het project aan Zuideinde 62U in Nieuwkoop stond de aflossing gepland op 14 maart 2024. Tot op heden hebben wij niks vernomen van de notaris waar de aflossing zou plaatsvinden. Voor nu staat de veiling nog steeds gepland op 27 maart 2024 om 13.30 in de Velingzaal Openbare Verkoop in Baarn.
Ik hoop dat de opbrengst hoger is dan de veilingkosten...
Uit de verkoopbrochure:
quote:
Geachte mevrouw Hansum,
Hieronder treft u onze antwoorden.
Met vriendelijke groet, Jachthaven Leliveld
Op 19 feb 2024 om 14:13 heeft Demi Hansum <demi.hansum@roxlegal.nl> het volgende geschreven:
Geachte heer/mevrouw,
Ons kantoor heeft de opdracht gegeven tot het organiseren van een executoriale veiling van de woonboot genaamd "Plaszicht" met brandmerk "28477 B 2006", volgens onze gegevens ligt deze boot in de jachthaven bij Aart Leliveld, Zuideinde 62 te Nieuwkoop. Graag ontvangen wij antwoord op de volgende vragen, zodat ons kantoor de koper op de veiling zo goed en zo volledig mogelijk kan informeren:
- zijn er verordeningen van toepassing? Zo ja, kunt u mij hiervan een kopie toezenden? Nee - is - voor zover bij u bekend - het schip recent nog op de werf/helling geweest? Nee - kan het schip varen? Nee - wat is het huidige gebruik van het schip? Bewoning - betreft het een vaste ligplaats? Ja, een huurcontract tussen eigenaar grond en eigenaar woonboot - tot wanneer is de ligplaats beschikbaar? Het huurcontract eindigt bij verkoop boot - kan de koper op de veiling het schip ook na de overdracht bij Aart Leliveld laten liggen? Nee - zijn er liggelden verschuldigd of andere belastingen, zoals rioolrechten of roerende zaak belasting? Ja - is er een achterstand in de betaling van de liggelden? Nee
Alvast veel dank voor uw reactie.
Met vriendelijke groet, Demi Hansum Notarisklerk
<image030b40.PNG>
WE ZIJN VERHUISD! Coolsingel 104 | 9de etage| 3011 AG Rotterdam Postbus 2560 | 3000 CN Rotterdam
Helaas blijft hun communicatie ondermaats. Ik zou wel eens willen weten wat nu de status is van hun vergunningaanvraag. Zouden ze volgens hun eigen verwachting (van december) ontvangen per midden/eind januari. Tot 3 keer toe een mail daarover gestuurd, maar daarop nul reactie. Puur slecht natuurlijk!
[..] Ik hoop dat de opbrengst hoger is dan de veilingkosten...
Uit de verkoopbrochure: [..]
De marktwaarde in verhuurde staat was 5 jaar geleden 240K, de lening was 144K aflossingsvrij. Geen idee wat de totale schuld is inclusief alle boeterente, veilingkosten en overige kosten. Maar zonder ligplaats en in een executieverkoop kan het weleens bijzonder weinig op gaan leveren.
De lening nemer was trouwens al eigenaar en de lening was oorspronkelijk bedoeld om de woonboot op te knappen en de waarde te vergroten, maar het zou mij oprecht verbazen als het daar ook voor gebruikt zou zijn.
En het zou me niet eens verbazen als geldnemer er gewoon zelf woont ipv het te verhuren.
Helaas blijft hun communicatie ondermaats. Ik zou wel eens willen weten wat nu de status is van hun vergunningaanvraag. Zouden ze volgens hun eigen verwachting (van december) ontvangen per midden/eind januari. Tot 3 keer toe een mail daarover gestuurd, maar daarop nul reactie. Puur slecht natuurlijk!
[..] De marktwaarde in verhuurde staat was 5 jaar geleden 240K, de lening was 144K aflossingsvrij. Geen idee wat de totale schuld is inclusief alle boeterente, veilingkosten en overige kosten. Maar zonder ligplaats en in een executieverkoop kan het weleens bijzonder weinig op gaan leveren.
De lening nemer was trouwens al eigenaar en de lening was oorspronkelijk bedoeld om de woonboot op te knappen en de waarde te vergroten, maar het zou mij oprecht verbazen als het daar ook voor gebruikt zou zijn.
En het zou me niet eens verbazen als geldnemer er gewoon zelf woont ipv het te verhuren.
Ik vind het vooral merkwaardig dat de ligplaats kennelijk zo eenvoudig opgezegd kan worden door grondeigenaar zonder dat dat in de pitch naar voren is gekomen.
[..] De marktwaarde in verhuurde staat was 5 jaar geleden 240K, de lening was 144K aflossingsvrij. Geen idee wat de totale schuld is inclusief alle boeterente, veilingkosten en overige kosten. Maar zonder ligplaats en in een executieverkoop kan het weleens bijzonder weinig op gaan leveren.
Dat verbaasd mij ook. Denk dat dit mijn eerste afschrijving gast worden, vraag is alleen hoeveel en wat SIG, privé nog gaat verhalen. Hij zou namelijk ook de eigenaar van de ligplaats zijn, of ik heb de pitch verkeerd begrepen.
[..] Dat verbaasd mij ook. Denk dat dit mijn eerste afschrijving gast worden, vraag is alleen hoeveel en wat SIG, privé nog gaat verhalen. Hij zou namelijk ook de eigenaar van de ligplaats zijn, of ik heb de pitch verkeerd begrepen.
Dat is wel wat de geld nemer schrijft in zijn pitch:
quote:
Momenteel bezit ik samen met mijn partner een woonark voor de verhuur en de jachthaven die hierbij hoort.
Maar laten we vooralsnog hopen dat hij alsnog met de betaling over de brug komt omdat hij anders financieel flink het schip in gaat en mogelijk fysiek gedwongen het schip uit.
[..] Dat verbaasd mij ook. Denk dat dit mijn eerste afschrijving gast worden, vraag is alleen hoeveel en wat SIG, privé nog gaat verhalen. Hij zou namelijk ook de eigenaar van de ligplaats zijn, of ik heb de pitch verkeerd begrepen.
[..] Dat is wel wat de geld nemer schrijft in zijn pitch: [..] Maar laten we vooralsnog hopen dat hij alsnog met de betaling over de brug komt omdat hij anders financieel flink het schip in gaat en mogelijk fysiek gedwongen het schip uit.
Als dit inderdaad zo was en nog steeds zo is lijkt het op een een-tweetje waarbij de investeerders in de maling worden genomen. Als ik in dit project zou zitten zou ik uitzoeken hoe dit officieel zit en los hiervan dit navragen bij SiG. Er lijkt hier e.e.a. niet te kloppen.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.dit bericht klopt echter niet, termijn 18 is regulier betaald. En het depot was al aangezuiverd. Correctie gevraagd aan gve.
[ Bericht 6% gewijzigd door zeeland6 op 15-03-2024 19:51:35 ]
Het valt mij op dat geen van beide weekend SIG-projecten een VVE noemt. Mogen we er vanuit gaan dat deze bestaat of dat er in elk geval een regeling is en dat dit onder onderhoudskosten valt? Ik neig naar een investering in de Lepelaarsingel wegens bewezen staat van dienst van de leningnemer en een veel minder deprimerend pand en omgeving. Jammer dat het een project van 1 jaar is.
Op vrijdag 15 maart 2024 19:01 schreef Zomaarevenkijken het volgende: Het valt mij op dat geen van beide weekend SIG-projecten een VVE noemt. Mogen we er vanuit gaan dat deze bestaat of dat er in elk geval een regeling is en dat dit onder onderhoudskosten valt? Ik neig naar een investering in de Lepelaarsingel wegens bewezen staat van dienst van de leningnemer en een veel minder deprimerend pand en omgeving. Jammer dat het een project van 1 jaar is.
Er bestaat altijd een VvE voor dit soort panden. Of het een actief of een inactieve VvE betreft is de vraag. Een minder deprimerend pand ? Nou. Zaagmolenstaat (Bijdrage VvE ¤ 73,85 per maand ) ligt in het bruisend Oude Noorden. Lepelaarsingel ligt in een (groene) wijk bij het Zuidplein waar ze alleen nog buitenlands spreken.
[ Bericht 1% gewijzigd door zeeland6 op 15-03-2024 19:39:43 ]
[..] Er bestaat altijd een VvE voor dit soort panden. Of het een actief of een inactieve VvE betreft is de vraag. Een minder deprimerend pand ? Nou. Zaagmolenstaat (Bijdrage VvE ¤ 73,85 per maand ) ligt in het bruisend Oude Noorden. Lepelaarsingel ligt in een (groene) wijk bij het Zuidplein waar ze alleen nog buitenlands spreken.
Doe mij maar groen. Bedankt voor de informatie en verbetering, ik ben lokaal niet bekend (en ben ook geen stadsmens).
Innolane, een project van Greencrowd, is failliet. De geplande zonnepanelenfabriek in Veendam is nooit van de grond gekomen. Ik had er al geen vertrouwen in dus heb er niet in geïnvesteerd maar vond het interessant genoeg om te volgen. De laatste jaren was er al geen nieuws meer over te vinden en ik had verwacht er niks meer van te horen maar hier is dan toch de officiële afsluiter.
quote:
Greencrowd heeft de deelnemers aan de crowdfundingscampagne inmiddels geïnformeerd dat Innolane failliet is en dat het voor het bedrijf ‘geen zin heeft’ om nog verdere acties te ondernemen richting het bedrijf en de betreffende ondernemers.
‘Het is erg jammer dat het Innolane niet gelukt is om de plannen te realiseren. U kunt uw investering derhalve afschrijven’, aldus Greencrowd in een email aan de investeerders.
Ik zie dat Greencrowd zelf inmiddels ook niet meer als zelfstandig platform bestaat.
[ Bericht 4% gewijzigd door Zomaarevenkijken op 16-03-2024 10:53:41 ]
Maar als Dr*es en Fr*ek tegen hun baas G*ido zeggen dat ze de rente voor hem gaan verhogen van 5,9 naar 10%, dan worden ze waarschijnlijk op staande voet ontslagen...
Op donderdag 14 maart 2024 16:53 schreef Slingervinger het volgende: Zojuist bericht van MAX cf: collectieve verkoop van 10 C*rb*lo panden gaat toch niet door hoewel bod geaccepteerd was. Kennelijk kan dat in het VK, hadden we dat maar eerder geweten
Ik heb de update zojuist zelf ook maar eens even bekeken. Je hebt idd gelijk dat het hier over 10 panden gaat. Ik dacht dat je een tikfoutje had gemaakt, omdat Jer*en van E. in de AMA van 21 feb. heeft gezegd dat er 14 panden verkocht zouden zijn.
Is dit gewoon weer één van de zeer vele slordigheden van Max of zijn er 4 panden wél verkocht (aan andere koper(s)?
[..] Ik heb de update zojuist zelf ook maar eens even bekeken. Je hebt idd gelijk dat het hier over 10 panden gaat. Ik dacht dat je een tikfoutje had gemaakt, omdat Jer*en van E. in de AMA van 21 feb. heeft gezegd dat er 14 panden verkocht zouden zijn.
Is dit gewoon weer één van de zeer vele slordigheden van Max of zijn er 4 panden wél verkocht (aan andere koper(s)?
Ach, ik zie net dat 133 Redearth Road, Darwen BB3 2AR (een corbelo project) op 31 januari is verkocht op een veiling (zie https://humphreys.sdlauctions.co.uk/property/42818) maar tot op heden geen enkel communicatie naar de geldgevers of update op de site bij het project, inmiddels zijn we 6 weken verder. De afschrijving is flink aangezien lening iets van 169k was en opbrengst iets van 75k (in eruro's) en dan moeten daar eerst nog de gemaakte kosten vanaf. Ik ben benieuwd of ze daar een fatsoenlijke administratie van hebben, ik verwacht eerlijk gezegd dus niet en dat dat ook een reden is waarom ze nog niets inhoudelijk hebben gecommuniceerd.
[..] Maar als Dr*es en Fr*ek tegen hun baas G*ido zeggen dat ze de rente voor hem gaan verhogen van 5,9 naar 10%, dan worden ze waarschijnlijk op staande voet ontslagen...
Of op zijn minst - met wat we tegenwoordig grensoverschrijdend gedrag noemen - gecorrigeerd
[..] ......De afschrijving is flink aangezien lening iets van 169k was en opbrengst iets van 75k (in eruro's) en dan moeten daar eerst nog de gemaakte kosten vanaf. Ik ben benieuwd of ze daar een fatsoenlijke administratie van hebben, ik verwacht eerlijk gezegd dus niet en dat dat ook een reden is waarom ze nog niets inhoudelijk hebben gecommuniceerd.
In het ergste geval hebben ze de centen gebruikt om andere gaten even te dichten. Laten we er een kaarsje voor opsteken dat dit (nog) niet aan de orde is.