Das weer een dure investering en ik betwijfel of dat ooit terugverdiend gaan worden kijkend ook naar onderhoud en levensduur batterijen.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 18:53 schreef MeneerPresident het volgende:
Snap niet echt. Dan lever je toch niets terug? Maar plaats je oplaadbare batterijen oid?
Hummm .quote:Op dinsdag 12 maart 2024 18:53 schreef MeneerPresident het volgende:
Snap niet echt. Dan lever je toch niets terug? Maar plaats je oplaadbare batterijen oid?
Ja precies. Geniaalquote:Op dinsdag 12 maart 2024 19:34 schreef halfway het volgende:
Ik stel voor op midden juli een landelijke demonstratie week in te stellen waarop iedereen zijn panelen uitzet.
Ik zet die dingen voor altijd uit als ik er voor moet betalen. Als ik er 75 euro per maand voor moet betalen is het niet rendabel.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 19:34 schreef halfway het volgende:
Ik stel voor op midden juli een landelijke demonstratie week in te stellen waarop iedereen zijn panelen uitzet.
Dat gaat automatisch.quote:Op woensdag 13 maart 2024 09:00 schreef Fietsenrek het volgende:
Ik heb geen verstand van zonnepanelen, maar dat terugleveren, gaat dat automatisch zodra deze teveel energie opgewekt heeft of is er een keuze om de energie verloren te laten gaan?
Boycotten die handel. Het abonnement opzeggen en je eigen energie opwekken!quote:Op woensdag 13 maart 2024 09:04 schreef Cupfighter het volgende:
Energie maatschappijen, graaiers zijn het
Ofwel een panelenboetequote:Op dinsdag 12 maart 2024 16:36 schreef ACT-F het volgende:
TT is onjuist. Moet zijn:
Ook Eneco gaat klanten geld vragen voor teruggeleverde stroom #2
Je kan ook vanuit vanuit een thuisbatterij terugleveren.quote:
Alleen overheden kunnen een boete uitdelen. Dit heet contractvrijheid en valt onder verbintenissenrecht.quote:
Dat is wel een mooie naaistreek. Maken ze eerst iedereen lekker voor zonnepanelen, om vervolgens mensen ervoor te laten betalen voor teruglevering.quote:Op woensdag 13 maart 2024 09:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat gaat automatisch.
Ik kan mijn systeem op afstand niet eens uitzetten.
Hooguit via de fysieke schakelaars in de meterkast de hele groep van de zonnepanelen uitzetten.
Mja. Klopt.quote:Op woensdag 13 maart 2024 10:27 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Dat is wel een mooie naaistreek. Maken ze eerst iedereen lekker voor zonnepanelen, om vervolgens mensen ervoor te laten betalen voor teruglevering.
De energiebedrijven zullen je stiekem dankbaar zijn.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 19:34 schreef halfway het volgende:
https://www.ecosoftenergie.nl/zonnepanelen/quote:Op woensdag 13 maart 2024 09:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat gaat automatisch.
Ik kan mijn systeem op afstand niet eens uitzetten.
Hooguit via de fysieke schakelaars in de meterkast de hele groep van de zonnepanelen uitzetten.
Je hebt meerder opties om panelen uit te zetten. Je kan de gelijkstroom schakelaar gebruiken, dan blijft de inverter spanning houden maar schakel je alleen de panelen af. Je kan de verplichte werkschakelaar bij de inverter uitzetten of in de meterkast de stop uitzetten. Dat laatste is niet verstandig omdat een zekering nuy eenmaal geen schakelaar is en bij regelmatig gebruik daarvoor sneller zal slijten.quote:Op woensdag 13 maart 2024 15:44 schreef Filosoofert het volgende:
Ik dacht dat je panelen niet zomaar "uit" kon zetten?
Wat is dan een optie? Een dompelaar van 8000 watt in de rivier achter ons huis hangen?
"Een professionele installateur is nodig om dit aan te sluiten."quote:Op woensdag 13 maart 2024 15:39 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
https://www.ecosoftenergie.nl/zonnepanelen/
Stukje er uit
De Ecosoft Smart Grid Controller 2 haalt iedere dag de stroomprijzen van het internet en schakelt automatisch als de stroomprijs negatief is. Daardoor schakelen alle relais van de magneetschakelaar uit, waardoor het terugleveren van stroom aan het elektriciteitsnet onderbroken wordt. Dit bespaart kosten. De SGC 2 heeft een ethernetaansluiting en is geschikt voor 1-fase en 3-fasen PV-systemen.
Dat moet altijd .quote:Op woensdag 13 maart 2024 16:30 schreef capricia het volgende:
[..]
"Een professionele installateur is nodig om dit aan te sluiten."
Het is dus geen simpele goedkope oplossing om even de panelen op afstand aan/uit te schakelen.
Er zijn ook wel andere oplossingen, via een app een hele groep aan/uit schakelen kan ook.
Maar ik heb geen idee of dat allemaal wel goed is voor het systeem om vaak te doen.
En eigenlijk wil je wel aan je huis leveren. Maar niet aan de energiemaatschappij terugleveren.![]()
Heb zo de indruk dat het nog niet allemaal helemaal uitontwikkeld is.
Dat is nog niet zo makkelijk, de omvormer moet zichzelf uitzetten als er geen netspanning is. Dat heeft wel een technische reden, maar dat is volgens mij ook wettelijk geregeld.quote:Op woensdag 13 maart 2024 16:30 schreef capricia het volgende:
En eigenlijk wil je wel aan je huis leveren. Maar niet aan de energiemaatschappij terugleveren.![]()
Heb zo de indruk dat het nog niet allemaal helemaal uitontwikkeld is.
Dat relais kost iemand dus ¤300 om te voorkomen dat die bij negatieve prijzen dynamisch gaan leveren.quote:Op woensdag 13 maart 2024 15:39 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
https://www.ecosoftenergie.nl/zonnepanelen/
Stukje er uit
De Ecosoft Smart Grid Controller 2 haalt iedere dag de stroomprijzen van het internet en schakelt automatisch als de stroomprijs negatief is. Daardoor schakelen alle relais van de magneetschakelaar uit, waardoor het terugleveren van stroom aan het elektriciteitsnet onderbroken wordt. Dit bespaart kosten. De SGC 2 heeft een ethernetaansluiting en is geschikt voor 1-fase en 3-fasen PV-systemen.
Ik zou graag zien dat je wat aan de panelenboete doet.quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:01 schreef Digi2 het volgende:
Ik zou graag zien dat je iets aan de mijns inziens misleidende titel doet
1. Ook thuisbatterijen kunnen terugleveren, niet slechts zonnecellen.
2. Alleen overheden kunnen een boete uitdelen. Dit heet contractvrijheid en valt onder verbintenissenrecht. volgens ACT-F
@:caprica
Ik ben voor een echte panelen boete die de overheid dan gaat opleggen, dat lijkt me een beter ideequote:Op woensdag 13 maart 2024 17:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik zou graag zien dat je wat aan de panelenboete doet.
Of minstens aan de vraag die nog open staat van het vorige deel. Post 223
En hoezo misleidend?
De enige die hier misleiden zijn de elektraboeren. Al jaren.
https://radar.avrotros.nl(...)ehoorapparaten-60299
Verklaard een hoop.quote:Op woensdag 13 maart 2024 17:47 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik ben voor een echte panelen boete die de overheid dan gaat opleggen, dat lijkt me een beter idee
Als de panelen gedumpt worden, koop ik die goedkoop op. Dan koop ik er een kleine thuisbatterij bij en juist wanneer mijn stroomverbruik het hoogst is, dat is in de zomer dan heb ik de hele dag door goedkope stroom.quote:
Lekker man, bij 35 graden 4 aircootjes gratis hebben draaien op "groene stroom".quote:Op woensdag 13 maart 2024 18:07 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als de panelen gedumpt worden, koop ik die goedkoop op. Dan koop ik er een kleine thuisbatterij bij en juist wanneer mijn stroomverbruik het hoogst is, dat is in de zomer dan heb ik de hele dag door goedkope stroom.
De 1 zijn dood, is de ander zijn brood.
Als je nog gewoon gas stookt heeft zo batterij nut.quote:Op woensdag 13 maart 2024 18:07 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als de panelen gedumpt worden, koop ik die goedkoop op. Dan koop ik er een kleine thuisbatterij bij en juist wanneer mijn stroomverbruik het hoogst is, dat is in de zomer dan heb ik de hele dag door goedkope stroom.
De 1 zijn dood, is de ander zijn brood.
Ik ben anticyclisch, mijn stroom&gas verbruik is hoger in de zomer dan in de winter. Als ik gedurende de zomer de overtollige stroom in de middag kan opslaan voor de avond, ben ik al heel tevreden.quote:Op woensdag 13 maart 2024 18:16 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Als je nog gewoon gas stookt heeft zo batterij nut.
Als je stook electrische dan niet .
Je maak niet genoeg stroom aan in de winter er voor.
Of je moet zo veel hebben kwa panelen.
Maar goed dat heb je boerderij met land als je dat kan.
Dat heb ik in het eerste deel uitgelegd hoe dat zit.quote:Op woensdag 13 maart 2024 17:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik zou graag zien dat je wat aan de panelenboete doet.
Of minstens aan de vraag die nog open staat van het vorige deel. Post 223
En hoezo misleidend?
De enige die hier misleiden zijn de elektraboeren. Al jaren.
https://radar.avrotros.nl(...)ehoorapparaten-60299
Post nummer(s) graag.quote:Op woensdag 13 maart 2024 19:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat heb ik in het eerste deel uitgelegd hoe dat zit.
Vreemd. Hun reclamespotjes zeggen juist van wel.quote:Op woensdag 13 maart 2024 21:31 schreef Hoppahop het volgende:
Energiemaatschappijen hebben niets met duurzaamheid. Energiemaatschappijen willen energie verkopen. Hoe minder mensen energie verbruiken hoe minder winst de bedrijven maken.
Hoe dan ook het hele duurzaamheidsverhaal is een farce.
Dat is met alles .quote:Op woensdag 13 maart 2024 21:31 schreef Hoppahop het volgende:
Energiemaatschappijen hebben niets met duurzaamheid. Energiemaatschappijen willen energie verkopen. Hoe minder mensen energie verbruiken hoe minder winst de bedrijven maken.
Green, White en blue washing.quote:Op woensdag 13 maart 2024 21:31 schreef Hoppahop het volgende:
quote:Consumenten met een dynamisch energiecontract hebben een extra mogelijkheid gekregen om geld te verdienen met hun thuisbatterij. Door met hun batterij niet alleen op de stroommarkt (EPEX), maar ook op de zogeheten onbalansmarkt te handelen, daalt de terugverdientijd in potentie naar vier tot zes jaar.
Charged, producent van de eerste thuisbatterij van Nederlandse makelij Sessy, is hiervoor een samenwerking aangegaan met Frank Energie, aanbieder van dynamische energiecontracten. De energieleverancier stuurt de thuisbatterijen aan via een slim algoritme. Zo kunnen ze real time handelen op de verschillende elektriciteitsmarkten.
.....
..
.
Op de onbalansmarkt nemen de volumes en de prijzen juist toe. Batterijen die daarop inspelen door slim te laden en te ontladen kunnen daarvan profiteren. Dat zorgt voor een extra verdienmodel, waardoor de terugverdientijd van je batterij met de huidige marktomstandigheden weer op vier tot zes jaar komt”, zegt CEO Roeland Nagel van Charged.
De mogelijke belastingaftrek op de aanschaf, het voorkomen van de teruglever-heffing voor mensen met zonnepanelen en de toekomstige vergoedingen om congestie op het elektriciteitsnet tegen te gaan, maken de aanschaf van een thuisbatterij volgens hem nog lucratiever. Sowieso hebben de meeste batterijen een garantie van 10 jaar en een nog langere levensduur.
Allemaal tijdelijk.quote:Op donderdag 14 maart 2024 01:45 schreef Digi2 het volgende:
Frontpage: Nieuw verdienmodel verkort terugverdientijd thuisbatterij en het voorkomen van de teruglever-heffing voor mensen met zonnepanelen
[..]
Links, rechts of door het midden moet worden gezorgd dat onder de lat de winst, verdienmodel en de belasting iig niet wordt aangetast. Kan ergens wel vrolijk worden hoe op ouderwetse wijze betrokkenen in een zaak tegen elkaar worden uitgespeeld en de beleidsmaker van het spel dan achteroverleunend ermee wegkomt.quote:Op donderdag 14 maart 2024 04:42 schreef suijkerbuijk het volgende:
https://www.energievergel(...)ens-met-zonnepanelen
Energiebedrijf Vattenfall past een maatregel toe waardoor nieuwe klanten met zonnepanelen hogere tarieven betalen dan klanten zonder panelen. In het jaarcontract ligt zowel de stroom- als gasprijs iets hoger voor zonnepaneelbezitters. Bovendien geldt er een verhoogd vastrecht voor gas.
Naarmate steeds meer energiebedrijven hiertoe overgaan, des te meer thuisbatterijen rendabel worden in combinatie met een dynamisch contract.quote:Oxxio gaat terugleverkosten berekenen aan zonnepaneeleigenaren
Energieleverancier Oxxio gaat vanaf deze zomer extra kosten in rekening brengen bij zonnepaneeleigenaren die stroom terugleveren. De terugleverkosten gelden alleen voor klanten die een nieuw contract afsluiten en klanten met een stroomcontract met variabele tarieven.
Oxxio stelt op een speciale pagina op zijn website dat de kosten voor het terugleveren van stroom nu onderdeel zijn van het variabele stroomtarief en verdeeld worden over alle klanten van het bedrijf. Dat betekent dat ook klanten zonder zonnepanelen voor terugleveren betalen. Vanaf deze zomer komt daar verandering in. Dan worden de kosten uit het variabele stroomtarief gehaald en doorberekend aan klanten met zonnepanelen. Oxxio doet dat via een tarief per kilowattuur teruggeleverde stroom, dus stroom die wel opgewekt, maar niet verbruikt wordt. Het exacte tarief is nog niet bekendgemaakt.
Wanneer de wijziging precies ingaat, is niet bekend. In een mail die door een tweaker is gedeeld, valt te lezen dat de wijziging op 31 juli ingaat, maar het is onduidelijk of dat voor iedereen geldt. Wel zegt de energieleverancier dat klanten minimaal dertig dagen van tevoren een bericht ontvangen als er terugleverkosten aan hen worden doorberekend. Diverse tweakers melden in dit topic dat zij deze week via de mail op de hoogte zijn gesteld van de veranderingen.
De wijziging rondom de terugleverkosten komen in de plaats van een eerdere verandering. Op 11 maart stegen de vaste leveringskosten voor stroom. Zonnepaneeleigenaren die vanaf die datum een nieuw stroomcontract bij Oxxio hebben afgesloten, moesten vaste leveringskosten van krap vijftien euro per maand betalen. Ook ontvingen ze een terugleververgoeding van 0,05 euro per kWh voor stroom die netto teruggeleverd wordt.
Volgens mij is er hier nog geen subsidie op thuisbatterijen zoals in Duitsland, maar het zou kunnen helpen het toenemende wiebelstroom probleem tegen te gaan.quote:Batterijen moeten cruciale rol gaan spelen bij aanpak van klimaatcrisis
Batterijen zijn het antwoord op veel uitdagingen die de energietransitie met zich meebrengt, blijkt uit een rapport van het Internationaal Energieagentschap. Door het gebruik van accu's kunnen we meer vertrouwen op duurzame energiebronnen.
Om de klimaatdoelstellingen te behalen, moeten we ervoor zorgen dat we steeds minder fossiele brandstoffen gebruiken voor de opwek van energie. Zo moeten kolencentrales worden vervangen door windparken of zonnepanelen.
Maar daar schuilt een risico in. Op dagen zonder wind en zon hebben we te weinig elektriciteit. Batterijen gaan daarin de komende jaren een cruciale rol spelen, voorspelt het Internationaal Energieagentschap (IEA) in een rapport dat donderdag is verschenen.
De opbrengst van duurzame energiebronnen wisselt. Op zonnige dagen is de opbrengst van zonnepanelen rond het middaguur het grootst. Maar rond 18.00 uur verbruiken we de meeste stroom. Dan komen mensen thuis uit hun werk, wordt er gekookt en worden elektrische auto's aan de lader gehangen.
Batterijen kunnen de energie die rond het middaguur wordt opgewekt opslaan zodat er 's avonds voldoende stroom is. Dat voorkomt dat er 's avonds bijvoorbeeld een kolen- of gascentrale moet worden opgestart, met alle CO2-uitstoot tot gevolg.
Het kan iets opvangen maar als we maar meer en meer zonnecellen hier in zulke noordelijke regionen blijven leggen gaat dat toch niet werken.quote:Op vrijdag 26 april 2024 09:10 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Volgens mij is er hier nog geen subsidie op thuisbatterijen zoals in Duitsland, maar het zou kunnen helpen het toenemende wiebelstroom probleem tegen te gaan.
Kwestie van niet aanvinken bij de vergelijkingsites.quote:Op donderdag 14 maart 2024 04:42 schreef suijkerbuijk het volgende:
https://www.energievergel(...)ens-met-zonnepanelen
Energiebedrijf Vattenfall past een maatregel toe waardoor nieuwe klanten met zonnepanelen hogere tarieven betalen dan klanten zonder panelen. In het jaarcontract ligt zowel de stroom- als gasprijs iets hoger voor zonnepaneelbezitters. Bovendien geldt er een verhoogd vastrecht voor gas.
Het kan helpen tegen instabiliteit veroorzaakt door met name zonnepanelen, je kunt de overschotten overdag opvangen en bijv 's avonds gebruiken. Accu's gaan niet helpen tegen grote seizoensinvloeden zoals die in noord-europa bestaan.quote:Op vrijdag 26 april 2024 09:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het kan iets opvangen maar als we maar meer en meer zonnecellen hier in zulke noordelijke regionen blijven leggen gaat dat toch niet werken.
Maar als er eenmaal zoveel zonnecellen liggen dat er hier in de noordelijke regionen meer opbrengsten per zonnige dag zijn dan dat er vraag over de gehele dag is dan stopt dit ook.quote:Op vrijdag 26 april 2024 09:37 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het kan helpen tegen instabiliteit veroorzaakt door met name zonnepanelen, je kunt de overschotten overdag opvangen en bijv 's avonds gebruiken. Accu's gaan niet helpen tegen grote seizoensinvloeden zoals die in noord-europa bestaan.
Zonnestroom is echter totaal wat anders dan een product, dat een boer levert wat eenvoudig verwekt en opgeslagen kan worden.quote:Op vrijdag 26 april 2024 09:48 schreef Xylos het volgende:
Wtf man, dit is toch gewoon crimineel?
Mensen met zonnepanelen zijn nota bene leveranciers van stroom voor energiemaatschappijen.
Net zoiets als dat boeren aan supermarkten moeten gaan betalen om hun groente kwijt te kunnen.
5000watt accu pack voor thuis kost 3000 euro .quote:Op vrijdag 26 april 2024 09:10 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Volgens mij is er hier nog geen subsidie op thuisbatterijen zoals in Duitsland, maar het zou kunnen helpen het toenemende wiebelstroom probleem tegen te gaan.
Je begrijpt neem ik aan wel wat ik bedoel.quote:Op vrijdag 26 april 2024 09:52 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Zonnestroom is echter totaal wat anders dan een product, dat een boer levert wat eenvoudig verwekt en opgeslagen kan worden.
Ja dat je een onzinnige vergelijking maakte tussen 2 totaal verschillende producten.quote:Op vrijdag 26 april 2024 10:02 schreef Xylos het volgende:
[..]
Je begrijpt neem ik aan wel wat ik bedoel.
Precies daarom leg ik uit dat producten van een boer niet kunnen worden vergeleken met zonnestroom, die vergelijking gaat volledig mankquote:Op vrijdag 26 april 2024 10:02 schreef Xylos het volgende:
[..]
Je begrijpt neem ik aan wel wat ik bedoel.
Wij hebben al bijna 2 jaar een 10 kw thuisaccu. Die volstaat van maart tm oktober voor circa 95% mét onder andere airco door bijna het gehele huis én een constant draaiende zwembadpomp. Dus 25kw is echt niet nodig voor het grote gros. In de wintermaanden is het natuurlijk een ander verhaal.quote:Op vrijdag 26 april 2024 10:01 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
5000watt accu pack voor thuis kost 3000 euro .
En je kan er niks mee .
Probeer daar maar eens inductie te koken.
Koffie zetten
Waterkoker aan
Stofzuigen .
Als je graag wilt dat je opslag heb zal je richting de 25.000watt opslag nodig hebben
Dan kan je ook nog een airco aan sluiten als verwarming.
Volgende probleem is dat je in de winter er niks aan heb.
Omdat je zonnepanelen zo goed als niet toereikend is
Prijs van een 25kwh accu. 10.000 afgerond ex montage
https://eigenstroomopslaa(...)nergie-zonnepanelen/
Komt je verhaaltje uit kennis of uit de onderbuik?quote:Op vrijdag 26 april 2024 10:01 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
5000watt accu pack voor thuis kost 3000 euro .
En je kan er niks mee .
Probeer daar maar eens inductie te koken.
Koffie zetten
Waterkoker aan
Stofzuigen .
Als je graag wilt dat je opslag heb zal je richting de 25.000watt opslag nodig hebben
Dan kan je ook nog een airco aan sluiten als verwarming.
Volgende probleem is dat je in de winter er niks aan heb.
Omdat je zonnepanelen zo goed als niet toereikend is
Prijs van een 25kwh accu. 10.000 afgerond ex montage
https://eigenstroomopslaa(...)nergie-zonnepanelen/
En november, december, januari en februari schijnt de zon niet genoeg om de accu op te laden. In de maanden dat je het nodig hebt, kun je er niets mee.quote:Op vrijdag 26 april 2024 10:15 schreef asco het volgende:
[..]
Wij hebben al bijna 2 jaar een 10 kw thuisaccu. Die volstaat van maart tm oktober voor circa 95% mét onder andere airco door bijna het gehele huis én een constant draaiende zwembadpomp. Dus 25kw is echt niet nodig voor het grote gros. In de wintermaanden is het natuurlijk een ander verhaal.
Maar na bijna 2 jaar zitten wij op een zelfvoorzienendheidspercentage van 88.15%.
Tsja, dat is een gevolg van de ligging ver van de evenaar en accu's zijn daar geen economisch rendabele oplossing voor. Er is voor zover mij bekend nog geen goede economische rendabele oplossing voor het overbruggen van de seizoenen wat betreft de opslag van elektrische energie.quote:Op vrijdag 26 april 2024 10:28 schreef TearsoftheKingdom het volgende:
[..]
En november, december, januari en februari schijnt de zon niet genoeg om de accu op te laden. In de maanden dat je het nodig hebt, kun je er niets mee.
2012 WGR / Zonnebrand uren taxquote:Op vrijdag 26 april 2024 10:24 schreef Red_85 het volgende:
Hup straks iedereen aan de thuisbatterij.
En wat dan als het te succesvol wordt volgens de energiebedrijven en overheid? Door thuisBatterij stroom afnemingsderving toeslag?
Gtfo. Consumenten worden iedere keer op hoge kosten en investeringen gejaagd maar wat krijgen ze er voor terug?
Toeslagen, hogere belastingen en een belachelijk lange roi voor de investering.
Met een dynamisch tarief kan je accu's natuurlijk ook in de wintermaanden ook uit het net volladen als de stroom goedkoop is. Dat hoeft niet uit de panelen te komen.quote:Op vrijdag 26 april 2024 10:28 schreef TearsoftheKingdom het volgende:
[..]
En november, december, januari en februari schijnt de zon niet genoeg om de accu op te laden. In de maanden dat je het nodig hebt, kun je er niets mee.
Wat een onzin vertel je toch uit je onderbuik veel mensen met zonnepanelen hebben deze met subsidie gelegd en hebben deze binnen 5 jaar terug verdient, juist de mensen die huren of in appartementen wonen hebben geen mogelijkheden hebben om deze te leggen worden het hardst geraakt omdat hun voor de hogere netwerkkosten en hogere energie tarieven betalen.quote:Op vrijdag 26 april 2024 10:24 schreef Red_85 het volgende:
En wat dan als het te succesvol wordt volgens de energiebedrijven en overheid? Door thuisBatterij stroom afnemingsderving toeslag?
Gtfo. Consumenten worden iedere keer op hoge kosten en investeringen gejaagd maar wat krijgen ze er voor terug?
Een energieleverancier ziet niet of jij accu's hebt (zolang je niet aan het net terug levert buiten de uren dat de zon schijnt), dus wat dat betreft zouden ze dan iedereen die kosten moeten gaan opleggen en ben je met een accu alsnog in het voordeel.quote:Op vrijdag 26 april 2024 10:24 schreef Red_85 het volgende:
Maar nu zitten we met duurder aardgas om de onderbrekingen op te vangen en een overheid die miljarden aan gasbaten misloopt door het sluiten van de groningse gasbel. Het stroomnet zit nu aan zijn grenzen en dat verbeteren kost ook de nodige centen en vooral tijd. Ondertussen nemen de kosten door het toenemen van zonne en windenergie toe vanwege de instabiliteit die het veroorzaakt.quote:Op vrijdag 26 april 2024 10:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En toch kon je sinds 2012 al 2x een nieuwe set panelen terugverdienen
Hoe worden die geraakt dan?quote:Op vrijdag 26 april 2024 10:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een onzin vertel je toch uit je onderbuik veel mensen met zonnepanelen hebben deze met subsidie gelegd en hebben deze binnen 5 jaar terug verdient, juist de mensen die huren of in appartementen wonen hebben geen mogelijkheden hebben om deze te leggen worden het hardst geraakt omdat hun voor de hogere netwerkkosten en hogere energie tarieven betalen.
Heb je inzichten in de cijfer dat het smoezen zijn of is dit weer de volgende golf onderbuik drek die je hier laat zien..quote:Op vrijdag 26 april 2024 10:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Door de smoezen van 'moeten hogere kosten maken' van de nutsbedrijven?
Dat is pas onzin.
Saldering was een feest zolang het aanbod aan zonnestroom nog beperkt was, maar nu het flink in de kosten gaat lopen veranderd de zaak. Dat installateurs van zonnepanelen het rooskleuriger doen voorkomen dan het daadwerkelijk is verbaast mij niet.quote:Installateurs verzwijgen extra kosten zonnepanelen, terugverdientijd naar 10 jaar
Bij de offertes worden te hoge elektriciteitsprijzen ingevoerd en er wordt geen rekening gehouden met de terugleverkosten die nagenoeg elke energieleverancier inmiddels rekent. Dat zijn extra kosten die mensen met zonnepanelen aan het energiebebedrijf moeten betalen en die zijn al snel zo’n 350 euro per jaar.
Bij bijna alle zonne-installaties is de terugverdientijd opgelopen tot meer dan tien jaar, terwijl installateurs nog steeds melden dat de investering binnen 3, 4 of 5 jaar is terugverdiend.
Je zegt het al maart tot oktober.quote:Op vrijdag 26 april 2024 10:15 schreef asco het volgende:
[..]
Wij hebben al bijna 2 jaar een 10 kw thuisaccu. Die volstaat van maart tm oktober voor circa 95% mét onder andere airco door bijna het gehele huis én een constant draaiende zwembadpomp. Dus 25kw is echt niet nodig voor het grote gros. In de wintermaanden is het natuurlijk een ander verhaal.
Maar na bijna 2 jaar zitten wij op een zelfvoorzienendheidspercentage van 88.15%.
Jij gelooft dat allemaal direct?quote:Op vrijdag 26 april 2024 11:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heb je inzichten in de cijfer dat het smoezen zijn of is dit weer de volgende golf onderbuik drek die je hier laat zien..
Off Grid zal nooit niet in nederland echt kunnen of je moet ook een windmolen op je dak hebben staan .quote:Op vrijdag 26 april 2024 10:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Komt je verhaaltje uit kennis of uit de onderbuik?
Want iedereen met kennis weet dat het nonsen is dat je een 25 kWh accu nodig zou hebben voor een normaal huishouden, zelfs voor ons vrij riante huis zou het bizar veel zijn.
Het wordt wat anders als je helemaal off-grid wilt, maar dan zul je sowieso meer moeten aanpassen dan alleen een accu erbij.
Hoe verklaar jij de regelmatig sterk negatieve stroomprijzen waar dynamische gebruikers flink van kunnen profiteren vooral gedurende de zonnige dagen?quote:Op vrijdag 26 april 2024 11:21 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Jij gelooft dat allemaal direct?
De enige 'kosten' die ze hebben zijn de niet geleverde kw/h's die door de mensen zelf zijn opgewekt. Vinden ze niet leuk.
Alsof de bakker bij wie je wekelijks je brood gaat halen, je een toeslag gaat geven als jij eens zelf een broodje wil maken.
Flikker op zeg.
Maar een dynamisch tarief is dan weer niet handig als je zonnepanelen hebt.quote:Op vrijdag 26 april 2024 10:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Met een dynamisch tarief kan je accu's natuurlijk ook in de wintermaanden ook uit het net volladen als de stroom goedkoop is. Dat hoeft niet uit de panelen te komen.
Hoe snel verdien je zo'n dure accu terug? Je moet niet alleen naar de verkoopprijs kijken, maar ook de installatiekosten meetellen. En het maakt de zonnepanelen in de zomer wel wat rendabeler, maar je moet in de winter nog steeds energie kopen.quote:Op vrijdag 26 april 2024 09:10 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Wel de lusten en niet de lasten willen hebben.quote:Op vrijdag 26 april 2024 11:49 schreef TearsoftheKingdom het volgende:
[..]
Maar een dynamisch tarief is dan weer niet handig als je zonnepanelen hebt.
Maar, zoals gezegd, ook in de herfst en winter heb je overschotten (wind) en ook dan zou je goedkoop je accu kunnen vullen. Dat is nog wel iets om mee te rekenen.quote:Op vrijdag 26 april 2024 11:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoe snel verdien je zo'n dure accu terug? Je moet niet alleen naar de verkoopprijs kijken, maar ook de installatiekosten meetellen. En het maakt de zonnepanelen in de zomer wel wat rendabeler, maar je moet in de winter nog steeds energie kopen.
In combinatie met accu's is dat alweer wat minder problematisch, zeker als je ook goedkoop stroom kan inkopen in de herfst en winter.quote:Op vrijdag 26 april 2024 11:49 schreef TearsoftheKingdom het volgende:
[..]
Maar een dynamisch tarief is dan weer niet handig als je zonnepanelen hebt.
quote:Op vrijdag 26 april 2024 11:28 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Hoe verklaar jij de regelmatig sterk negatieve stroomprijzen waar dynamische gebruikers flink van kunnen profiteren vooral gedurende de zonnige dagen?
Dan hebben de mensen die huren of in een appartement wonen dus veel voordeel bij een dynamisch tarief en dus juist niet hard geraakt worden door de hogere netwerk kosten. Sterker nog, ze profiteren er van dat andere mensen zonnepanelen hebben.quote:Op vrijdag 26 april 2024 10:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een onzin vertel je toch uit je onderbuik veel mensen met zonnepanelen hebben deze met subsidie gelegd en hebben deze binnen 5 jaar terug verdient, juist de mensen die huren of in appartementen wonen hebben geen mogelijkheden hebben om deze te leggen worden het hardst geraakt omdat hun voor de hogere netwerkkosten en hogere energie tarieven betalen.
Vanwege de saldering waarbij je het stroomnet als 'batterij' kan gebruiken zelfs over de seizoenen heen zal het hier niet snel rendabel zijn. Echter het systeem van saldering staat op instorten imo omdat providers geen verplichting hebben zonnepaneel bezitters te accepteren. Dit is imo op termijn onhoudbaar en de overheid zal zich dan gedwongen zien actie te ondernemen.quote:Op vrijdag 26 april 2024 11:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoe snel verdien je zo'n dure accu terug? Je moet niet alleen naar de verkoopprijs kijken, maar ook de installatiekosten meetellen. En het maakt de zonnepanelen in de zomer wel wat rendabeler, maar je moet in de winter nog steeds energie kopen.
Dat is zeker waar. Helemaal als je nog op gas verwarmt (wat vaak het geval zal zijn met huurwoningen en appartementen), aangezien je stroomvraag in de winter dan ook niet bijzonder stijgt.quote:Op vrijdag 26 april 2024 11:55 schreef TearsoftheKingdom het volgende:
[..]
[..]
Dan hebben de mensen die huren of in een appartement wonen dus veel voordeel bij een dynamisch tarief en dus juist niet hard geraakt worden door de hogere netwerk kosten. Sterker nog, ze profiteren er van dat andere mensen zonnepanelen hebben.
Goh, ik wil een zo laag mogelijke energie rekening. Wat stom van me.quote:Op vrijdag 26 april 2024 11:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wel de lusten en niet de lasten willen hebben.
En het is nu juist het aardgas wat toenemend hoger wordt belast, ra, ra wie dat vooral raakt in hun toch al karige portemonnee.quote:Op vrijdag 26 april 2024 11:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is zeker waar. Helemaal als je nog op gas verwarmt (wat vaak het geval zal zijn met huurwoningen en appartementen), aangezien je stroomvraag in de winter dan ook niet bijzonder stijgt.
Kreeg een mooie mail van Eneco.quote:Op woensdag 13 maart 2024 10:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Mja. Klopt.
Maar denk dat de meesten dit wel aan zagen komen. Ieg heb ik een driejarig vast contract. Tegen die tijd is er vast wel een oplossing voor.
De veranderingen gaan zo snel.
Hun probleem. Niet die van de zonnepaneleneigenaren. De nutsbedrijven blijven maar doorproduceren en op het net gooien, terwijl dus dat niet nodig is op dat moment. Ze zorgen er zelf voor, zij pushen immers gewoon door.quote:Op vrijdag 26 april 2024 11:28 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Hoe verklaar jij de regelmatig sterk negatieve stroomprijzen waar dynamische gebruikers flink van kunnen profiteren vooral gedurende de zonnige dagen?
Die staan niet op de lage stroom netwerk.quote:Op vrijdag 26 april 2024 13:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
En ondertussen plempt Eneco nog wel een zonnepark neer:
https://www.eneco.nl/over-ons/wat-we-doen/duurzame-bronnen/zon/zonnepark-kabeljauwbeek/
En dat is niet het enige...
https://www.eneco.nl/over-ons/wat-we-doen/duurzame-bronnen/zon/
Zouden die ook een hogere 'terugleververgoeding" moeten betalen? ...
Zouden die ook kunnen salderen ? ....quote:Op vrijdag 26 april 2024 13:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
https://www.eneco.nl/over-ons/wat-we-doen/duurzame-bronnen/zon/zonnepark-kabeljauwbeek/
Dat hele capaciteitsverhaal is gewoon gelul om meer geld uit de zakken van de consument te kloppen.quote:Op vrijdag 26 april 2024 13:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat begrijp ik.quote:Op vrijdag 26 april 2024 13:58 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Die staan niet op de lage stroom netwerk.
De stroomnetwerk bestaat uit 3 lagen.
Hoogstroom netwerk met rustige 50.000volt.
Midde netwerk waar dus de zonnepanelen en windmolens op staan.
Iets van 10.000volt.
Lage netwerk waar dus de huiseigenaar zit en waar dus de 250volt netwerk zit .
Het is dus de lage netwerk wat vast loopt.
Zie link op YouTube daar word het mooi uitgelegd.
Nou als de files op de weg toenemen dan kan de overheid dat ook zeggen dat het maar geluk van automobilisten is het n dit als reden om maar geen extra wegen aan te gaan leggen.quote:Op vrijdag 26 april 2024 14:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat hele capaciteitsverhaal is gewoon gelul om meer geld uit de zakken van de consument te kloppen.
Omdat energiemaatschappij gewoon klant zijn van de netbeheerder.quote:Op vrijdag 26 april 2024 14:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat begrijp ik.
Maar energiemaatschappijen hebben het over "onbalanskosten", terwijl ze zelf weilanden en schuurdaken volgooien met panelen.
Wat jij noemt zijn de problemen van netbeheerders.
Ik weet niet of het gelul is, maar ik vertrouw de energiemaatschappijen in ieder geval voor geen meter. Alsof ze het zo belangrijk vinden dat kosten 'eerlijk' worden verdeeld. Een paar jaar geleden was het nog belangrijk dat we allemaal ons steentje bijdragen aan de energietransitie. Toen waren zonnepanelenbezitters wereldverbeteraars, nu zijn ze aso's die zich verrijken ten koste van de have-nots. Als deze framing niet zo kwalijk was, had ik er hard om moeten lachen.quote:Op vrijdag 26 april 2024 14:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat hele capaciteitsverhaal is gewoon gelul om meer geld uit de zakken van de consument te kloppen.
Zonnepaneel eigenaren zijn ook aan't ondernemen en lopen dus evenzeer dat risico en energiebedrijven zijn niet verplicht de zonnestroom af te nemen. Ik vind het wel prima die lage en regelmatig zelfs negatieve stroomprijzen, ga vooral zo doorquote:Op vrijdag 26 april 2024 13:01 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hun probleem. Niet die van de zonnepaneleneigenaren. De nutsbedrijven blijven maar doorproduceren en op het net gooien, terwijl dus dat niet nodig is op dat moment. Ze zorgen er zelf voor, zij pushen immers gewoon door.
Eigen schuld, dikke bult. Niet gaan wijzen en afwimpelen, risico van de ondernemer. GTFO.
Blijkbaar dus niet. Nutsbedrijven mogen lekker zelf minder ip het net smijten en niet maken om het maken. Het is immers niet nodig.quote:Op vrijdag 26 april 2024 17:57 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Zonnepaneel eigenaren zijn ook aan't ondernemen en lopen dus evenzeer dat risico en energiebedrijven zijn niet verplicht de zonnestroom af te nemen. Ik vind het wel prima die lage en regelmatig zelfs negatieve stroomprijzen, ga vooral zo door
Dan wacht ik de rechtszaken wel af, als dat werkelijk zo zou zijnquote:Op vrijdag 26 april 2024 19:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ze zijn zelf de schuld van hun gemaakte 'probleem'
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |