abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 april 2024 @ 10:45:17 #76
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213331185
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 10:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Wat een onzin vertel je toch uit je onderbuik veel mensen met zonnepanelen hebben deze met subsidie gelegd en hebben deze binnen 5 jaar terug verdient, juist de mensen die huren of in appartementen wonen hebben geen mogelijkheden hebben om deze te leggen worden het hardst geraakt omdat hun voor de hogere netwerkkosten en hogere energie tarieven betalen.
Hoe worden die geraakt dan?

Door de smoezen van 'moeten hogere kosten maken' van de nutsbedrijven?
Dat is pas onzin.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_213331439
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 10:45 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Door de smoezen van 'moeten hogere kosten maken' van de nutsbedrijven?
Dat is pas onzin.
Heb je inzichten in de cijfer dat het smoezen zijn of is dit weer de volgende golf onderbuik drek die je hier laat zien.. :')
pi_213331441
quote:
Installateurs verzwijgen extra kosten zonnepanelen, terugverdientijd naar 10 jaar

Bij de offertes worden te hoge elektriciteitsprijzen ingevoerd en er wordt geen rekening gehouden met de terugleverkosten die nagenoeg elke energieleverancier inmiddels rekent. Dat zijn extra kosten die mensen met zonnepanelen aan het energiebebedrijf moeten betalen en die zijn al snel zo’n 350 euro per jaar.

Bij bijna alle zonne-installaties is de terugverdientijd opgelopen tot meer dan tien jaar, terwijl installateurs nog steeds melden dat de investering binnen 3, 4 of 5 jaar is terugverdiend.
Saldering was een feest zolang het aanbod aan zonnestroom nog beperkt was, maar nu het flink in de kosten gaat lopen veranderd de zaak. Dat installateurs van zonnepanelen het rooskleuriger doen voorkomen dan het daadwerkelijk is verbaast mij niet.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_213331467
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 10:15 schreef asco het volgende:

[..]
Wij hebben al bijna 2 jaar een 10 kw thuisaccu. Die volstaat van maart tm oktober voor circa 95% mét onder andere airco door bijna het gehele huis én een constant draaiende zwembadpomp. Dus 25kw is echt niet nodig voor het grote gros. In de wintermaanden is het natuurlijk een ander verhaal.

Maar na bijna 2 jaar zitten wij op een zelfvoorzienendheidspercentage van 88.15%.
Je zegt het al maart tot oktober.
Dat zijn de beste tijd voor je zonnepanelen.
Daarna zakt alles dus in
En dat je in die periode bijna geen stook kosten.
Verder klop je berekenen niet .
Accu vol en je airco aan houd in stroom direct van de zonnepanelen.
Houd in dat je flink overschot heb.

Maar je kan het simpel testen hoor
Draai je stroom aansluiting van je netwerk maar even los.
Ga dan even testen in praktijk inplaats aflezen van een app.
En zie hoe lang je alles kan blijven draaien.

Als ik op mijn boot kijk waar is dus totaal
3kwh opslag heb staan als ik 230volt zal gebruiken (doe ik niet maar als voorbeeld omgerekend)

Heb ik sinds de zonnepanelen aanstaan totaal.
Meter 1 een 18Kwh opgelever.
Meter 2 een 4.8kwh opgeleverd

Maar mijn accu van 3kwh zal ik mij airco net een avond kunnen draaien voor warmte.
En dan is de accu leeg .

Dus jouw accu van 10kwh zal die airco dus net 3 tot 4 dagen van energie kunnen voor zien .
Als je een airco zal hebben als die van mij die max 6ampere gebruikt op 230volt.
Groter airco gaan je dagen beneden.
  vrijdag 26 april 2024 @ 11:21:10 #80
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213331609
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 11:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Heb je inzichten in de cijfer dat het smoezen zijn of is dit weer de volgende golf onderbuik drek die je hier laat zien.. :')
Jij gelooft dat allemaal direct?

De enige 'kosten' die ze hebben zijn de niet geleverde kw/h's die door de mensen zelf zijn opgewekt. Vinden ze niet leuk.

Alsof de bakker bij wie je wekelijks je brood gaat halen, je een toeslag gaat geven als jij eens zelf een broodje wil maken.
Flikker op zeg.
1947-2016
pi_213331645
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 10:20 schreef Leandra het volgende:

[..]
Komt je verhaaltje uit kennis of uit de onderbuik?
Want iedereen met kennis weet dat het nonsen is dat je een 25 kWh accu nodig zou hebben voor een normaal huishouden, zelfs voor ons vrij riante huis zou het bizar veel zijn.

Het wordt wat anders als je helemaal off-grid wilt, maar dan zul je sowieso meer moeten aanpassen dan alleen een accu erbij.
Off Grid zal nooit niet in nederland echt kunnen of je moet ook een windmolen op je dak hebben staan .

De 25kwh accu bereken ik omdat het meest goedkope oplossing is per kwh

Een 10kwh accu kost namelijk 3500 euro goedkoperste dat ik kan vinden.
En de gemiddel prijs van 5600 euro van een merk

En als je een investering doet ga je liever met overschot zitten.
Ook voor lithium of lipo4 accu is het niet goed dat je deze 100% gebruikt .
Beste is dus je 20% save speelt om optimaal van de accu te gebruiken.
Dus een 10kwh accu min 20% zit je op 8kwh wat je echt kan gebruiken.
En wat word vergeten
Is dat geen een accu pack echt de kwh haalt.
Meeste pakketen bestaan namelijk uit 48volt tot aan 52volt dus je heb al maximaal 10 tot 6% verlies op de accu van de kwh dat het levert
Iets wat standaart is omdat je van een lage voltage dc naar hogere ac 230 voor toe gaat.
Het werk namelijk met een omvormer interne

Dit zijn eigenlijk ook geen echte accu pack maar een support power pack.
Dat een deel levert aan de energie netwerk wat de maximaal aantal watts geleverd kan worden
De rest komt dus gewoon weer van de net af

Staat ook in de gebruiks aanwijzing namelijk.
Het is een techniek wat word gebruikt in de boot wat ze nu in huizen gaan plaatsen.
Dat is een omvormer die levert van een bepaalde wattage en als het meer moet leveren dan wat het kan vraag de omvormer via de walstroom de rest op .
Dan word de belasting dus verdeelt over de walstroom en de omvormer.
Is er geen walstroom dan ben je dus beperkt door wat de omvormer op dat moment kan leveren .

En zo word iedereen voor de gek gehouden met accu packs
pi_213331677
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 11:21 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Jij gelooft dat allemaal direct?

De enige 'kosten' die ze hebben zijn de niet geleverde kw/h's die door de mensen zelf zijn opgewekt. Vinden ze niet leuk.

Alsof de bakker bij wie je wekelijks je brood gaat halen, je een toeslag gaat geven als jij eens zelf een broodje wil maken.
Flikker op zeg.
Hoe verklaar jij de regelmatig sterk negatieve stroomprijzen waar dynamische gebruikers flink van kunnen profiteren vooral gedurende de zonnige dagen?
pi_213331915
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 10:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Met een dynamisch tarief kan je accu's natuurlijk ook in de wintermaanden ook uit het net volladen als de stroom goedkoop is. Dat hoeft niet uit de panelen te komen.
Maar een dynamisch tarief is dan weer niet handig als je zonnepanelen hebt.
pi_213331932
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 09:10 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Volgens mij is er hier nog geen subsidie op thuisbatterijen zoals in Duitsland, maar het zou kunnen helpen het toenemende wiebelstroom probleem tegen te gaan.
Hoe snel verdien je zo'n dure accu terug? Je moet niet alleen naar de verkoopprijs kijken, maar ook de installatiekosten meetellen. En het maakt de zonnepanelen in de zomer wel wat rendabeler, maar je moet in de winter nog steeds energie kopen.
pi_213331957
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 11:49 schreef TearsoftheKingdom het volgende:

[..]
Wel de lusten en niet de lasten willen hebben. :')
pi_213331960
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 11:51 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Hoe snel verdien je zo'n dure accu terug? Je moet niet alleen naar de verkoopprijs kijken, maar ook de installatiekosten meetellen. En het maakt de zonnepanelen in de zomer wel wat rendabeler, maar je moet in de winter nog steeds energie kopen.
Maar, zoals gezegd, ook in de herfst en winter heb je overschotten (wind) en ook dan zou je goedkoop je accu kunnen vullen. Dat is nog wel iets om mee te rekenen.
pi_213331974
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 11:49 schreef TearsoftheKingdom het volgende:

[..]
In combinatie met accu's is dat alweer wat minder problematisch, zeker als je ook goedkoop stroom kan inkopen in de herfst en winter.

Maar het zal onder de streep nooit een heel groot voordeel zijn.
pi_213331991
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 11:28 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Hoe verklaar jij de regelmatig sterk negatieve stroomprijzen waar dynamische gebruikers flink van kunnen profiteren vooral gedurende de zonnige dagen?
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 10:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Wat een onzin vertel je toch uit je onderbuik veel mensen met zonnepanelen hebben deze met subsidie gelegd en hebben deze binnen 5 jaar terug verdient, juist de mensen die huren of in appartementen wonen hebben geen mogelijkheden hebben om deze te leggen worden het hardst geraakt omdat hun voor de hogere netwerkkosten en hogere energie tarieven betalen.
Dan hebben de mensen die huren of in een appartement wonen dus veel voordeel bij een dynamisch tarief en dus juist niet hard geraakt worden door de hogere netwerk kosten. Sterker nog, ze profiteren er van dat andere mensen zonnepanelen hebben.
pi_213331997
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 11:51 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Vanwege de saldering waarbij je het stroomnet als 'batterij' kan gebruiken zelfs over de seizoenen heen zal het hier niet snel rendabel zijn. Echter het systeem van saldering staat op instorten imo omdat providers geen verplichting hebben zonnepaneel bezitters te accepteren. Dit is imo op termijn onhoudbaar en de overheid zal zich dan gedwongen zien actie te ondernemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 26-04-2024 12:03:58 ]
pi_213331998
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 11:55 schreef TearsoftheKingdom het volgende:

[..]
[..]
Dan hebben de mensen die huren of in een appartement wonen dus veel voordeel bij een dynamisch tarief en dus juist niet hard geraakt worden door de hogere netwerk kosten. Sterker nog, ze profiteren er van dat andere mensen zonnepanelen hebben.
Dat is zeker waar. Helemaal als je nog op gas verwarmt (wat vaak het geval zal zijn met huurwoningen en appartementen), aangezien je stroomvraag in de winter dan ook niet bijzonder stijgt.
pi_213332001
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 11:53 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Wel de lusten en niet de lasten willen hebben. :')
Goh, ik wil een zo laag mogelijke energie rekening. Wat stom van me.
pi_213332085
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 11:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is zeker waar. Helemaal als je nog op gas verwarmt (wat vaak het geval zal zijn met huurwoningen en appartementen), aangezien je stroomvraag in de winter dan ook niet bijzonder stijgt.
En het is nu juist het aardgas wat toenemend hoger wordt belast, ra, ra wie dat vooral raakt in hun toch al karige portemonnee.
  Spellchecker vrijdag 26 april 2024 @ 12:12:07 #93
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_213332207
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2024 10:56 schreef capricia het volgende:

[..]
Mja. Klopt.
Maar denk dat de meesten dit wel aan zagen komen. Ieg heb ik een driejarig vast contract. Tegen die tijd is er vast wel een oplossing voor.
De veranderingen gaan zo snel.
Kreeg een mooie mail van Eneco. :Y

Pas in 2026 verandert er iets voor ons.
pi_213332335
Om de transitie te bevorderen zou het slim zijn om de vaste kosten van gas te verlagen of zelfs op te heffen. Gelijktijdig gas per m3 iets duurder te maken. Dan is de hybride oplossing opeens veel aantrekkelijker en als mensen aan hun verstand gebracht kan worden dat het WP deel veel voordeliger is in gebruik dan gaat de transitie geruisloos verlopen.

Nu salderen feitelijk de nek omgedraaid wordt: een accu moet je domweg niet groter kiezen dan je in een nacht in het voorjaar opgebruikt. Alles wat je meer hebt gebruik je feitelijk nauwelijks en is dus niet economisch. Je bespaart met een accu dus de hele zomer dat je stroom moet kopen en de hele winter dat je stroom moet verkopen. Aangezien de tarieven tussen kopen en terug leveren nogal uit elkaar liggen wordt het op den duur wel voordelig een niet te grote accu aan te schaffen.

Met een accu kan je ook gaan net stabiliseren of op andere wijze handelen, ik vrees alleen dat op den duur daar bedrijven in stappen en dat jij dan met die grote batterij helemaal niets meer te doen hebt.

Ondanks dat ik elektriek verwarm is mijn afgenomen stroom in het voorjaar nooit meer dan 2 a 3 KWh per dag. voor mij is dat dus voldoende voor een accu. Voor de winter is het gebruik wel groter, dan zou ik de accu dus kunnen laden in voordelige uren om de rest van de dag te stoken. Ook dan heb ik de accu alleen nodig voor de duurdere uren dus. Of te wel een rendabele accu kan kleiner zijn dan je denkt in eerste instantie.

Voor net stabilisatie tijdens de opwek doet een accu niet veel als er niet een geavanceerde sturing bij zit want die accu zit al ruim voor de lunch vol terwijl het werkelijke overschot pas daarna komt. Het kan wel weer pieken in het verbruik tegen gaan.
  vrijdag 26 april 2024 @ 13:01:32 #95
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213332638
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 11:28 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Hun probleem. Niet die van de zonnepaneleneigenaren. De nutsbedrijven blijven maar doorproduceren en op het net gooien, terwijl dus dat niet nodig is op dat moment. Ze zorgen er zelf voor, zij pushen immers gewoon door.

Eigen schuld, dikke bult. Niet gaan wijzen en afwimpelen, risico van de ondernemer. GTFO.
1947-2016
pi_213332669
En ondertussen plempt Eneco nog wel een zonnepark neer:

https://www.eneco.nl/over-ons/wat-we-doen/duurzame-bronnen/zon/zonnepark-kabeljauwbeek/

En dat is niet het enige...

https://www.eneco.nl/over-ons/wat-we-doen/duurzame-bronnen/zon/

Zouden die ook een hogere 'terugleververgoeding" moeten betalen? ...
pi_213333170
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 13:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

https://www.eneco.nl/over-ons/wat-we-doen/duurzame-bronnen/zon/zonnepark-kabeljauwbeek/

Die staan niet op de lage stroom netwerk.

De stroomnetwerk bestaat uit 3 lagen.
Hoogstroom netwerk met rustige 50.000volt.

Midde netwerk waar dus de zonnepanelen en windmolens op staan.
Iets van 10.000volt.

Lage netwerk waar dus de huiseigenaar zit en waar dus de 250volt netwerk zit .
Het is dus de lage netwerk wat vast loopt.

Zie link op YouTube daar word het mooi uitgelegd.

pi_213333510
quote:

Zouden die ook kunnen salderen ? ....
pi_213333582
quote:

Dat hele capaciteitsverhaal is gewoon gelul om meer geld uit de zakken van de consument te kloppen.
pi_213333614
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 13:58 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Die staan niet op de lage stroom netwerk.

De stroomnetwerk bestaat uit 3 lagen.
Hoogstroom netwerk met rustige 50.000volt.

Midde netwerk waar dus de zonnepanelen en windmolens op staan.
Iets van 10.000volt.

Lage netwerk waar dus de huiseigenaar zit en waar dus de 250volt netwerk zit .
Het is dus de lage netwerk wat vast loopt.

Zie link op YouTube daar word het mooi uitgelegd.

Dat begrijp ik.

Maar energiemaatschappijen hebben het over "onbalanskosten", terwijl ze zelf weilanden en schuurdaken volgooien met panelen.

Wat jij noemt zijn de problemen van netbeheerders.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')