abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212799717
Eneco-klanten met zonnepanelen gaan betalen voor de stroom die ze terugleveren aan het stroomnet. Nu zoveel consumenten zonnepanelen hebben, vindt Eneco het te duur worden.

Op dit moment krijgen Eneco-klanten nog een vergoeding per kilowattuur teruggeleverde stroom. Maar doordat steeds meer consumenten zonnepanelen hebben, rijzen volgens Eneco de terugleverkosten de pan uit.

Daarom gaan klanten vanaf komende zomer betalen per kilowattuur teruggeleverde stroom. Hoeveel ze precies moeten betalen, kan een woordvoerder van Eneco nog niet zeggen. Tot de invoering van het nieuwe systeem zijn nieuwe klanten met zonnepanelen 6 euro meer kwijt aan vaste maandelijkse kosten.

De terugleververgoeding gaat niet overboord, legt de woordvoerder uit: "Over de stroom die klanten jaarlijks meer terugleveren dan ze gebruiken, krijgen ze alsnog een vergoeding van 5 cent per kilowattuur." Dit was 9 cent per kilowattuur.

Een maand eerder besloot de politiek de salderingsregeling toch niet af te bouwen. Salderen houdt in dat consumenten met zonnepanelen hun opgewekte energie helemaal kunnen wegstrepen tegen hun verbruik. Dit betekent dat klanten hun opgewekte stroom op zonnige dagen, wanneer de stroom goedkoop is, kunnen inruilen voor stroom in de winter, als de inkoopprijs hoger is. "Dit levert ons als elektriciteitsbedrijf een kostenpost op", zegt de woordvoerder.

Daarnaast betaalden alle klanten mee aan teruggeleverde energie op momenten dat er stroom in overvloed is, dus ook de mensen zonder zonnepanelen. De nieuwe regeling moet bezitters van zonnepanelen stimuleren om de opgewekte stroom op piekmomenten direct te verbruiken. Dat voorkomt overbelasting van het stroomnet.

Onder meer Greenchoice en Vandebron gingen Eneco al voor met een verhoging van de kosten voor bezitters van zonnepanelen.

Ts.

Zo ken ik nederland weer
Inplaats van investeringen van energie opslag .
Laten we de gebruikers maar betalen.
Schijt aan alles en iedereen aangezien we een bedrijf zijn.
Politiek zal het lekker links laten liggen.
Aangezien een burger probleem vs bedrijf is.

Wel dit gaat alleen maar erger worden omdat steeds meer mensen energie gaan op wekken.
Zeker als je panelen nog uit gaan ook wegens overbelasting van het netwerk.
Extra betalen en niks kunnen leveren.
Lekker groen

Bronnen.

https://tweakers.net/nieu(...)ffing-berekenen.html

https://www.nu.nl/economi(...)eleverde-stroom.html

Mooiste is.

https://nieuws.eneco.nl/e(...)dpark-kabeljauwbeek/

Eneco gaat ook zonnepanelen bij plaatsen om stroom op te gaan wekken.
En aangezien bedrijft stroom levering altijd voorrang op het net heeft.
Blijven hun dus wel leveren terwijl particuliere bewoners hun panelen worden uit geschakeld..

Mooi toch?

Werking stroom netwerk

Tekst

https://www.vattenfall.nl(...)ektriciteitsnetwerk/

Vervolg van deel 1:
NWS / Ook Eneco gaat klanten geld vragen voor teruggeleverde stroom

Hier verder:
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 12 maart 2024 @ 16:36:58 #2
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_212799786
TT is onjuist. Moet zijn:

Ook Eneco gaat klanten geld vragen voor teruggeleverde stroom #2
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 12 maart 2024 @ 16:52:40 #3
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212799989
Sequencing / reeks ligt op zijn gat.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_212801356
Snap niet echt. Dan lever je toch niets terug? Maar plaats je oplaadbare batterijen oid?
  dinsdag 12 maart 2024 @ 18:59:59 #5
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_212801444
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 18:53 schreef MeneerPresident het volgende:
Snap niet echt. Dan lever je toch niets terug? Maar plaats je oplaadbare batterijen oid?
Das weer een dure investering en ik betwijfel of dat ooit terugverdiend gaan worden kijkend ook naar onderhoud en levensduur batterijen.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_212801492
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 18:53 schreef MeneerPresident het volgende:
Hummm .
Ja klopt maar je moet eens weten hoeveel je nodig heb .

https://thuisaccu.com/hoeveel-kwh-nodig

Om te berekenen hoe groot een thuisbatterij moet zijn voor jou, bestaat er een eenvoudige formule: je vermenigvuldigt elke kWp van je zonnepanelen installatie met 1 à 1,5 kWh.

Een voorbeeld: je zonnepanelen installatie produceert 6 kWp aan stroom. Je hebt dan een thuisaccu nodig van 6 kWp x 1 à 1,5 kWh = 6 à 9 kWh.

En

Hoeveel kWh je thuisaccu nodig heeft, hangt af van verschillende factoren:

Je stroomverbruik: de hoeveelheid stroom die je ’s avonds en ’s nachts verbruikt, zal mee bepalen hoeveel kWh je thuisaccu nodig heeft. Verbruik je de meeste stroom overdag, wanneer je zonnepanelen energie opwekken? Dan zal je een minder grote thuisaccu nodig hebben dan wanneer je overdag niet thuis bent en vooral ’s avonds je elektrische apparaten inschakelt.
Vermogen van je zonnepanelen installatie: de capaciteit van je thuisbatterij moet afgestemd zijn op het vermogen van je zonnepanelen installatie. Zo heeft het geen nut om te investeren in een grote thuisaccu als je zonnepanelen niet voldoende stroom kunnen opwekken om de batterij volledig op te laden. Omgekeerd geldt hetzelfde: een thuisaccu met te weinig kWh zal niet alle geproduceerde stroom kunnen opslaan, waardoor er veel stroom terug naar het net vloeit

Winter.

Alleen er zit een maar aan het opslaan van deze energie. Dat is dat de thuisaccu’s van dit moment nog niet over de capaciteit beschikken om een winter door te kunnen halen. Een huishouden van 2 personen is namelijk al bijna 3.000 kWh kwijt. Hiervan vind het grootste verbruik plaats in de winter. Dit komt omdat je in de winter vaker binnen bent en ook de verwarming vaker hebt aanstaan. De hedendaagse thuisaccu’s van 5, 10 of 20 kWh kunnen jou onder deze omstandigheden niet door de winter heen brengen.
pi_212801851
De grote van een benodigde accu voor eigen verbruik heeft weinig tot niets met het aantal panelen te maken.

Het enige wat telt is hoeveel je nodig hebt om in de zomer en het voor en najaar een nacht door te komen. Je kan ook nog zien hoeveel je opwekt overhoudt per dag in de winter maar dat is meestal minder.

Alles wat je meer hebt aan capaciteit gebruik je maar een paar keer per jaar en daar is het te duur voor.

Wil je ook gaan handelen in stroom dan is hoe groter hoe beter. Maar ik betwijfel of je dat er ooit uit gaat halen. Wat wel kan helpen is in de winter de accu laden als er goedkope stroom is. Maar om daar een dikkere accu voor te kopen is best wel een hele gok.
pi_212801897
Ik stel voor op midden juli een landelijke demonstratie week in te stellen waarop iedereen zijn panelen uitzet.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_212805338
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 19:34 schreef halfway het volgende:
Ik stel voor op midden juli een landelijke demonstratie week in te stellen waarop iedereen zijn panelen uitzet.
Ja precies. Geniaal
pi_212805776
quote:
Ik zet die dingen voor altijd uit als ik er voor moet betalen. Als ik er 75 euro per maand voor moet betalen is het niet rendabel.
pi_212806682
Ik heb geen verstand van zonnepanelen, maar dat terugleveren, gaat dat automatisch zodra deze teveel energie opgewekt heeft of is er een keuze om de energie verloren te laten gaan?
  Moderator woensdag 13 maart 2024 @ 09:03:56 #12
236264 crew  capricia
pi_212806702
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2024 09:00 schreef Fietsenrek het volgende:
Ik heb geen verstand van zonnepanelen, maar dat terugleveren, gaat dat automatisch zodra deze teveel energie opgewekt heeft of is er een keuze om de energie verloren te laten gaan?
Dat gaat automatisch.
Ik kan mijn systeem op afstand niet eens uitzetten.
Hooguit via de fysieke schakelaars in de meterkast de hele groep van de zonnepanelen uitzetten.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212806709
Energie maatschappijen, graaiers zijn het
  woensdag 13 maart 2024 @ 09:07:40 #14
24533 ACT-F
pi_212806725
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2024 09:04 schreef Cupfighter het volgende:
Energie maatschappijen, graaiers zijn het
Boycotten die handel. Het abonnement opzeggen en je eigen energie opwekken!
  woensdag 13 maart 2024 @ 09:09:36 #15
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212806734
quote:
4s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 16:36 schreef ACT-F het volgende:
TT is onjuist. Moet zijn:

Ook Eneco gaat klanten geld vragen voor teruggeleverde stroom #2
Ofwel een panelenboete
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_212806754
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2024 09:09 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ofwel een panelenboete
Je kan ook vanuit vanuit een thuisbatterij terugleveren.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  woensdag 13 maart 2024 @ 09:14:47 #17
24533 ACT-F
pi_212806775
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2024 09:09 schreef Red_85 het volgende:

Ofwel een panelenboete
Alleen overheden kunnen een boete uitdelen. Dit heet contractvrijheid en valt onder verbintenissenrecht.
pi_212807440
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2024 09:03 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat gaat automatisch.
Hooguit via de fysieke schakelaars in de meterkast de hele groep van de zonnepanelen uitzetten.
Dat is wel een mooie naaistreek. Maken ze eerst iedereen lekker voor zonnepanelen, om vervolgens mensen ervoor te laten betalen voor teruglevering.
  Moderator woensdag 13 maart 2024 @ 10:56:58 #19
236264 crew  capricia
pi_212807813
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2024 10:27 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Dat is wel een mooie naaistreek. Maken ze eerst iedereen lekker voor zonnepanelen, om vervolgens mensen ervoor te laten betalen voor teruglevering.
Mja. Klopt.
Maar denk dat de meesten dit wel aan zagen komen. Ieg heb ik een driejarig vast contract. Tegen die tijd is er vast wel een oplossing voor.
De veranderingen gaan zo snel.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212807880
Ik zou graag zien dat je iets aan de mijns inziens misleidende titel doet

1. Ook thuisbatterijen kunnen terugleveren, niet slechts zonnecellen.
2. Alleen overheden kunnen een boete uitdelen. Dit heet contractvrijheid en valt onder verbintenissenrecht. volgens ACT-F
@caprica
pi_212809882

Ik zal hierbij opmerken dat de dynamische stroomprijs gedurende de zomer binnen een dag veel meer fluctueert dan tijdens de donkere maanden. Flink negative stroomprijzen ben ik alleen in zomer regelmatig tegengekomen, vooral in de middag. Met name in de zomer kan je als dynamisch gebruiker hier flink je voordeel mee doen als je je verbruik afstemt op de fluctuaties binnen een dag. Oftewel gemiddelde dagstroomprijzen gedurende de zomer geven mijns inziens een vertekend beeld van de onbalans.
pi_212810482
quote:
De energiebedrijven zullen je stiekem dankbaar zijn.
Hoeven ze minder te salderen ;)

Je merkt het vanzelf op je rekening :7
pi_212810837
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2024 09:03 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat gaat automatisch.
https://www.ecosoftenergie.nl/zonnepanelen/

Stukje er uit

De Ecosoft Smart Grid Controller 2 haalt iedere dag de stroomprijzen van het internet en schakelt automatisch als de stroomprijs negatief is. Daardoor schakelen alle relais van de magneetschakelaar uit, waardoor het terugleveren van stroom aan het elektriciteitsnet onderbroken wordt. Dit bespaart kosten. De SGC 2 heeft een ethernetaansluiting en is geschikt voor 1-fase en 3-fasen PV-systemen.
pi_212810874
Ik dacht dat je panelen niet zomaar "uit" kon zetten?

Wat is dan een optie? Een dompelaar van 8000 watt in de rivier achter ons huis hangen?
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_212811075
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2024 15:44 schreef Filosoofert het volgende:
Ik dacht dat je panelen niet zomaar "uit" kon zetten?

Wat is dan een optie? Een dompelaar van 8000 watt in de rivier achter ons huis hangen?
Je hebt meerder opties om panelen uit te zetten. Je kan de gelijkstroom schakelaar gebruiken, dan blijft de inverter spanning houden maar schakel je alleen de panelen af. Je kan de verplichte werkschakelaar bij de inverter uitzetten of in de meterkast de stop uitzetten. Dat laatste is niet verstandig omdat een zekering nuy eenmaal geen schakelaar is en bij regelmatig gebruik daarvoor sneller zal slijten.

De simpelste oplossing is natuurlijk een elektronische schakelaar er tussen zetten die het afschakelen automatisch doet. bijvoorbeeld die Ecosoft van hierboven maar die klinkt wat meer opgeleukt dan nodig is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')