abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212785386
Eneco-klanten met zonnepanelen gaan betalen voor de stroom die ze terugleveren aan het stroomnet. Nu zoveel consumenten zonnepanelen hebben, vindt Eneco het te duur worden.

Op dit moment krijgen Eneco-klanten nog een vergoeding per kilowattuur teruggeleverde stroom. Maar doordat steeds meer consumenten zonnepanelen hebben, rijzen volgens Eneco de terugleverkosten de pan uit.

Daarom gaan klanten vanaf komende zomer betalen per kilowattuur teruggeleverde stroom. Hoeveel ze precies moeten betalen, kan een woordvoerder van Eneco nog niet zeggen. Tot de invoering van het nieuwe systeem zijn nieuwe klanten met zonnepanelen 6 euro meer kwijt aan vaste maandelijkse kosten.

De terugleververgoeding gaat niet overboord, legt de woordvoerder uit: "Over de stroom die klanten jaarlijks meer terugleveren dan ze gebruiken, krijgen ze alsnog een vergoeding van 5 cent per kilowattuur." Dit was 9 cent per kilowattuur.

Een maand eerder besloot de politiek de salderingsregeling toch niet af te bouwen. Salderen houdt in dat consumenten met zonnepanelen hun opgewekte energie helemaal kunnen wegstrepen tegen hun verbruik. Dit betekent dat klanten hun opgewekte stroom op zonnige dagen, wanneer de stroom goedkoop is, kunnen inruilen voor stroom in de winter, als de inkoopprijs hoger is. "Dit levert ons als elektriciteitsbedrijf een kostenpost op", zegt de woordvoerder.

Daarnaast betaalden alle klanten mee aan teruggeleverde energie op momenten dat er stroom in overvloed is, dus ook de mensen zonder zonnepanelen. De nieuwe regeling moet bezitters van zonnepanelen stimuleren om de opgewekte stroom op piekmomenten direct te verbruiken. Dat voorkomt overbelasting van het stroomnet.

Onder meer Greenchoice en Vandebron gingen Eneco al voor met een verhoging van de kosten voor bezitters van zonnepanelen.

Ts.

Zo ken ik nederland weer
Inplaats van investeringen van energie opslag .
Laten we de gebruikers maar betalen.
Schijt aan alles en iedereen aangezien we een bedrijf zijn.
Politiek zal het lekker links laten liggen.
Aangezien een burger probleem vs bedrijf is.

Wel dit gaat alleen maar erger worden omdat steeds meer mensen energie gaan op wekken.
Zeker als je panelen nog uit gaan ook wegens overbelasting van het netwerk.
Extra betalen en niks kunnen leveren.
Lekker groen

Bronnen.

https://tweakers.net/nieu(...)ffing-berekenen.html

https://www.nu.nl/economi(...)eleverde-stroom.html

Mooiste is.

https://nieuws.eneco.nl/e(...)dpark-kabeljauwbeek/

Eneco gaat ook zonnepanelen bij plaatsen om stroom op te gaan wekken.
En aangezien bedrijft stroom levering altijd voorrang op het net heeft.
Blijven hun dus wel leveren terwijl particuliere bewoners hun panelen worden uit geschakeld..

Mooi toch?

Werking stroom netwerk

Tekst

https://www.vattenfall.nl(...)ektriciteitsnetwerk/

[ Bericht 8% gewijzigd door suijkerbuijk op 11-03-2024 14:51:11 ]
pi_212785433
_O-
  Moderator maandag 11 maart 2024 @ 14:27:36 #3
236264 crew  capricia
pi_212785724
Ik vraag me dan ook af of Eneco dan kan garanderen dat de netspanning niet verder oploopt en men gewoon kan blijven leveren.
Immers, je betaalt er voor om te leveren.

Al weet ik het antwoord wel.. :')
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212785744
Tijd dat de politiek gaan ingrijpen met een panelenboeteverbod.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 11 maart 2024 @ 14:30:40 #5
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_212785762
Het ging toch om een beter klimaat?

Oh wacht het gaat toch om geld.
pi_212785967
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 14:30 schreef WheeledWarrior het volgende:
Het ging toch om een beter klimaat?

Oh wacht het gaat toch om geld.
Energiebedrijven zijn nog altijd geen liefdadigheids instellingen. Mij is ook onbekend in hoeverre er een staatssubsidie is t.a.v. de kosten die gemaakt worden door energiebedrijven om het stroomnet als een batterij te kunnen benutten, waar het feitelijk op neerkomt.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Moderator maandag 11 maart 2024 @ 14:56:13 #7
236264 crew  capricia
pi_212786019
Het is wel bizar dat het geld wat eerst gedeeltelijk ook naar de staat zou vloeien (bij het afschaffen van de salderingsregeling) nu bij de commerciële energiemaatschappijen terecht komt. En de staat alsnog op een andere manier deze misgelopen inkomsten moet zien op te halen. Waar we dus allemaal voor gaan betalen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212786033
Wel verduurzamen hoor. Aan de zonnepanelen!

Doen mensen dat, worden ze gestraft :') Dit land.

En dan kan het stroomnetwerk het allemaal niet eens goed aan.

Ook enkel excuusjes hier (die bedrijven); die bedrijven harken goed geld binnen. Nog meer geld is blijkbaar toch belangrijker dan het klimaat.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2024 14:58:05 ]
pi_212786079
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:52 schreef suijkerbuijk het volgende:
Mooiste is.

https://nieuws.eneco.nl/e(...)dpark-kabeljauwbeek/
die vlieger gaat niet helemaal op

Het probleem met zonnepanelen zit hem 'in de wijk' op het moment dat de zon fors schijnt wekken al die panelen meer stroom op dan er in de wijk nodig is, de trafo in de wijkcentrale kan dit wel deels opvangen en terug leveren naar het net, maar de capaciteit in de wijk is daar niet voldoende voor, de spanning loopt op en gaat over de treshhold van 253 volt heen waardoor zonnepaneelomvormers stoppen met terugleveren om problemen te voorkomen

zo'n zonnepark koppelen ze niet aan de 230volt kabels maar aan de 10Kvolt, of rechtstreeks het 400Kvolt netwerk op

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2024 15:01:22 ]
pi_212786134
quote:
7s.gif Op maandag 11 maart 2024 14:57 schreef AlwaysHappy het volgende:
Wel verduurzamen hoor. Aan de zonnepanelen!

Doen mensen dat, worden ze gestraft :') Dit land.

En dan kan het stroomnetwerk het allemaal niet eens goed aan.

Ook enkel excuusjes hier (die bedrijven); die bedrijven harken goed geld binnen. Nog meer geld is blijkbaar toch belangrijker dan het klimaat.
Gelukkig zijn er nogal wat energie aanbieders en is het overstappen ook niet erg lastig. Ik heb met veel tevredenheid een dynamisch contract en dat bevalt goed. Ik ben anticyclisch met stroom en gasverbruik, oftewel mijn stroom en gasverbruik zijn hoger in de zomer dan in de winter en dan is zo'n contract ideaal, regelmatig krijg ik geld toe op mijn verbruik in de zomer.
pi_212786145
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 15:00 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
die vlieger gaat niet helemaal op

Het probleem met zonnepanelen zit hem 'in de wijk' op het moment dat de zon fors schijnt wekken al die panelen meer stroom op dan er in de wijk nodig is, de trafo in de wijkcentrale kan dit wel deels opvangen en terug leveren naar het net, maar de capaciteit in de wijk is daar niet voldoende voor, de spanning loopt op en gaat over de treshhold van 253 volt heen waardoor zonnepaneelomvormers stoppen met terugleveren om problemen te voorkomen

zo'n zonnepark koppelen ze niet aan de 230volt kabels maar aan de 10Kvolt, of rechtstreeks het 400Kvolt netwerk op
Probleem wat dit veroorzaakt is dat deze vaak op de midde stroom netwerk zit
Zie filmpje .
Daar word het uit gelegt .
De midde netwerk word gewoon ook overbelast er door.
Wat ook voor druk op de lage spanning komt te staan .
Die kan dan niet terug vloeien naar de midde spanningslijn.
pi_212786159
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 14:56 schreef capricia het volgende:
Het is wel bizar dat het geld wat eerst gedeeltelijk ook naar de staat zou vloeien (bij het afschaffen van de salderingsregeling) nu bij de commerciële energiemaatschappijen terecht komt. En de staat alsnog op een andere manier deze misgelopen inkomsten moet zien op te halen. Waar we dus allemaal voor gaan betalen.
Er werd ook beweerd dat mensen zonder zonnepanelen meebetalen maar ik zie dan weer geen korting voor mensen zonder zonnepanelen, nu de tarieven voor zonnepaneelbezitters omhoog gaan.
  maandag 11 maart 2024 @ 15:09:42 #13
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_212786201
Echt wat een bananenrepubliek hebben we toch, niet alleen knijpen ze je uit als je geen mogelijkheid hebt tot het plaatsen van panelen maar nu ook met dit.

Dit soort shit kunnen ze alleen hier verzinnen, betalen omdat je stroom opwekt. 8)7
pi_212786260
quote:
6s.gif Op maandag 11 maart 2024 15:09 schreef S95Sedan het volgende:
Echt wat een bananenrepubliek hebben we toch, niet alleen knijpen ze je uit als je geen mogelijkheid hebt tot het plaatsen van panelen maar nu ook met dit.

Dit soort shit kunnen ze alleen hier verzinnen, betalen omdat je stroom opwekt. 8)7
Daarentegen, dynamische gebruikers krijgen betaald voor hun verbruik als er teveel stroom wordt opgewekt door zonnepanelen en windmolens, vorig jaar al eens meer dan 50 cent per Kwh verbruik betaald gekregen ^O^
pi_212786329
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 15:04 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Gelukkig zijn er nogal wat energie aanbieders en is het overstappen ook niet erg lastig. Ik heb met veel tevredenheid een dynamisch contract en dat bevalt goed. Ik ben anticyclisch met stroom en gasverbruik, oftewel mijn stroom en gasverbruik zijn hoger in de zomer dan in de winter en dan is zo'n contract ideaal, regelmatig krijg ik geld toe op mijn verbruik in de zomer.
Voordat je het weet doen alle aanbieders het gewoon, want ja, als ze het niet doen lopen ze geld mis t.o.v. de concurrentie.
  maandag 11 maart 2024 @ 15:21:35 #16
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_212786378
goh 12 kW wegstoken in 12 uur... wat te doen wat te doen

:D
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
pi_212786406
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 15:13 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Daarentegen, dynamische gebruikers krijgen betaald voor hun verbruik als er teveel stroom wordt opgewekt door zonnepanelen en windmolens, vorig jaar al eens meer dan 50 cent per Kwh verbruik betaald gekregen ^O^
kWh

O-)
pi_212786416
Stro is ook duur tegenwoordig. De paardjes krijgen ook minder nu
-XOXO-
  maandag 11 maart 2024 @ 15:53:37 #19
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_212786740
quote:
10s.gif Op maandag 11 maart 2024 15:21 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
goh 12 kW wegstoken in 12 uur... wat te doen wat te doen

:D
Bitcoin minen
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  Moderator maandag 11 maart 2024 @ 16:22:47 #20
236264 crew  capricia
pi_212787034
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 15:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er werd ook beweerd dat mensen zonder zonnepanelen meebetalen maar ik zie dan weer geen korting voor mensen zonder zonnepanelen, nu de tarieven voor zonnepaneelbezitters omhoog gaan.
Eens.
Je zou juist op die zomerse dagen gratis stroom geleverd moeten krijgen. Want er is veel te veel.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212787188
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:22 schreef capricia het volgende:

[..]
Eens.
Je zou juist op die zomerse dagen gratis stroom geleverd moeten krijgen. Want er is veel te veel.
Daarom had nooit niet de nuts voorzieningen bedrijfsmatige moeten worden
Helaas was het een EU eis dat geen overheids steun of overheidsinstanties mag wezen .
Als je lid van de EU wilde worden.
Iets trouwens waar nederland als grondlegger van de EU mee eens was .

Helaas de waarheid is dat door de EU en hun bemoeienis met de overheid nu problemen zijn ontstaan.

Mark comfort noemen ze dat.
  maandag 11 maart 2024 @ 16:44:43 #22
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787233
Waar

zijn

de

cijfers

van

tennet

live

hoeveel

kWh

gebruiken of verbruiken

transformatorhuisjes

wij

willen

werkelijke

data

van

de

netbeheerders
pi_212787242
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 15:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Moet je beter kijken.
pi_212787271
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:22 schreef capricia het volgende:

[..]
Eens.
Neem een dynamisch contract.
pi_212787274
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:46 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Moet je beter kijken.
Ik heb nergens zien staan dat Eneco korting gaat geven aan mensen zonder zonnepanelen.
Waar stond dat vermeld?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')