Bron.quote:Artsen maken zich op voor een uitbraak van mazelen. In Europese landen, waaronder Engeland, Oostenrijk en Frankrijk, gaat het virus al rond. Nu de vaccinatiegraad lager is dan gebruikelijk, zijn er zorgen over wat er gebeurt als mazelen ons land in komt.
Al in 40 van 53 Europese landen zijn uitbraken van mazelen. Alleen al vorig jaar belandden meer dan 20.000 mensen, veelal kinderen, in het ziekenhuis. Het Europese centrum voor infectieziektebestrijding waarschuwt in een recent rapport voor meer uitbraken.
Kinderen kunnen doodziek worden van mazelen. Nu de ziekte in Europese landen flink rond gaat, maken artsen zich ook zorgen om een uitbraak hier. Zeker nu een grote groep baby’s niet beschermd is, omdat ze (nog) niet zijn gevaccineerd. ,,Het is niet de vraag of, maar wanneer het hier raak is”, zegt kinderarts Patricia Bruijning. Mazelen is namelijk heel besmettelijk. Eén persoon kan zo’n twaalf tot achttien anderen besmetten.
Pas met veertien maanden krijgen baby’s een vaccinatie, omdat hun immuunsysteem dan de beste reactie geeft. Ook als hun ouders wél met het Rijksvaccinatieprogramma willen meedoen, kunnen ze hun kroost niet altijd tegen de mazelen beschermen.
Vaccinatiegraad is uitzonderlijk laag
Nu de vaccinatiegraad met 89 procent uitzonderlijk laag is, lopen kinderen op meer plekken een groter risico om ziek te worden. Niet langer alleen op de Biblebelt, waar mensen zich vanuit geloofsovertuiging niet laten vaccineren, is de groepsimmuniteit lager. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor bepaalde wijken in steden. ,,Op sommige plekken is de vaccinatiegraad nog maar 75 of 80 procent. Als die kinderen allemaal bij elkaar op de opvang zitten, kan mazelen zich makkelijk verspreiden”, zegt Jeanne-Marie Hament, programmamanager van het Rijksvaccinatieprogramma bij het RIVM.
Daar komt bij dat het een natuurlijk moment is voor een mazelenuitbraak. Ongeveer eens in de tien jaar hebben we er één, de vorige uitbraak was in 2013. Naar schatting werden zo’n 30.000 mensen er ziek van en overleden twee kinderen. ,,Nu, ruim tien jaar later, is het momentum weer daar”, aldus Rory de Vries, mazelenonderzoeker bij het Erasmus MC.
De onderzoeker ziet de voortekenen. ,,Vaak is er al circulatie in andere landen, zoals Engeland. Via reizigers kan zo’n ziekte dan naar ons komen. Nu gaat het bijvoorbeeld ook veel in Oost-Europese landen rond, waar veel arbeidsmigranten vandaan komen. Je ontkomt er eigenlijk niet aan.” Deze expert is zo overtuigd van een nieuwe uitbraak dat hij al voorbereidingen treft voor onderzoek als het zover is.
Niet te voorspellen wanneer een uitbraak komt
Toch valt niet te voorspellen wanneer het gebeurt. Het RIVM houdt de meldingen nauwlettend in de gaten. Tot dusver zijn slechts ‘enkele gevallen’ gemeld. Hament: ,,We moeten nog afwachten hoe zich dat verder ontwikkelt.”
Doordat mazelen het immuunsysteem verzwakt, kunnen kinderen ernstige ontstekingen aan oren, longen of darmen krijgen. Op de langere termijn is er zelfs een risico op een hersenontsteking. ,,Dat is één van de dodelijkste complicaties van mazelen. Het gebeurt gelukkig heel weinig, in vier tot elf van de 100.000 gevallen”, weet De Vries. ,,Al wordt de kans groter als kinderen voor hun eerste verjaardag mazelen krijgen.”
Met vaccinaties zijn kinderen de rest van hun leven ‘goed beschermd’, zeggen experts. Hament: ,,Je kunt je kind niet tegen alles beschermen, maar wel hier tegen.”
Gesprekken over vaccinatie
Daarom proberen jeugdartsen zoveel mogelijk open gesprekken aan te knopen met ouders die over vaccinatie twijfelen. ,,We willen ze niet overtuigen, maar vinden het wél belangrijk dat ze hun keuze maken op basis van goede informatie”, verklaart jeugdarts Caroline Schouten, tevens bestuurslid bij AJN Jeugdartsen Nederland. Ze roepen ouders op om hun vragen ook vooral te stellen en het gesprek aan te gaan.
Overigens kunnen baby’s bij een uitbraak eventueel eerder een vaccinatie krijgen. Het nadeel is dat ze dan een extra prik moeten en ze op de lange termijn iets minder goed beschermd zijn. Zover is het nu niet, zegt het RIVM. Al staan de seinen op rood, ziet kinderarts Bruijning. ,,Als de vaccinatiegraad dalende is, is mazelen altijd ziekte nummer 1 waar je problemen gaat zien.”
Het RIVM waarschuwde al eerder voor een uitbraak van kinkhoest. In de ziekenhuizen liggen vooral ernstig zieke baby’s. Hoewel die ziekte elke drie jaar opduikt, zijn nu meer zieken dan gebruikelijk.
Dit zijn dan van die reacties die Youp van t Hek zou kunnen geven.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:54 schreef machtpen het volgende:
Wij kregen vroeger gewoon de mazelen en daar ging niemand dood aan, Weer een hoop sneeuwvlokjes hysterie om niks.
Jij bent 50 dat je die tijd nog meemaakte? Waar honderdduizenden mensen in NL mazelen kregen en er enkele tientallen doden per jaar vielen? Tot we gingen vaccineren natuurlijk. Toen waren het er nog maar 11 sinds '81 ofzo.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:54 schreef machtpen het volgende:
Wij kregen vroeger gewoon de mazelen en daar ging niemand dood aan, Weer een hoop sneeuwvlokjes hysterie om niks.
Survivor bias.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:54 schreef machtpen het volgende:
Er vielen helemaal geen doden en er was geen medische noodzaak voor vaccineren.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:03 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Jij bent 50 dat je die tijd nog meemaakte? Waar honderdduizenden mensen in NL mazelen kregen en er enkele tientallen doden per jaar vielen? Tot we gingen vaccineren natuurlijk. Toen waren het er nog maar 11 sinds '81 ofzo.
Of je leest eens een boek ofzoquote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:08 schreef machtpen het volgende:
[..]
Er vielen helemaal geen doden en er was geen medische noodzaak voor vaccineren.
Of gewoon vaccineren zodat je je eigen en andere kinderen niet onnodig laat lijden.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:38 schreef HSG het volgende:
[..]
Bron.
Horeca voor altijd dicht!!
Geen alocholverkoop na 20:00.
Lockdown na 21:00
2 meter afstand!
WInkels dicht!!
Het leger door de straten!!!
Alleen naar de supermarkt op afspraak!!!
Iedereen opsluiten!
Tsja wie moet ik geloven? Mn grootouders die zo blij waren dat de kinderziektes uit hun jeugd niet meer bestonden voor ons en al mijn artsen vriendjes die hetzelfde zeggen over vaccinaties, of machtpen het internetgekkie.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:08 schreef machtpen het volgende:
[..]
Daar ben je toch tegen ingeent? Tegen mazelen bedoel ik?quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:54 schreef machtpen het volgende:
Oh nee! Ik lees iets over afgenomen vaccinatiegraad, heeft iemand die QR codes voor gevaccineerden nog ergens?quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:06 schreef Digi2 het volgende:
Patiënten kunnen komen te overlijden aan een infectie, zelfs 4 tot 10 jaar na de ziekte te hebben opgelopen.
Vijf vragen over mazelen
Deze cynische houding tegenover kinderen hebben we volgens mij te danken aan religie. Oh het kind kan nog niet terugpraten, dan is het niet erg als je zijn geslachtsdelen onverdoofd bewerkt met een mes. Weet ie over 2 jaar niks meer van. Net zo met kinderziektes waar de ouders voor hebben gekozen om hun kind mee pijn te doen. Hoort erbij en is niet erg hoorquote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:19 schreef koemleit het volgende:
Zelfs al is het niet dodelijk, prefereer ik toch om niet ernstig ziek te worden.
Sterker zelfs inenten tegen "normaal" ziek worden lijkt me een prima idee.
Wie wil er nu zien worden als het niet hoeft? Met als enig argument "vroeger werden we het ook en toen gingen we ook niet dood".
Autogordels ook maar weer afschaffen? Want de mensen die dood gingen omdat ze geen gordels droegen hoor ik mooi nooit wat van. En vroeger droegen we ze ook niet en ik persoonlijk leef nog.
Je zou je eigen verlangen om weer in de slachtofferrol te kruipen maar belangrijker vinden dan het welzijn van baby's en peuters. Wat een loser volwassene moet je dan zijn zegquote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:26 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Oh nee! Ik lees iets over afgenomen vaccinatiegraad, heeft iemand die QR codes voor gevaccineerden nog ergens?
Geloof me, ook als ouder heb je een beter leven als je kind niet ziek isquote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:27 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Deze cynische houding tegenover kinderen hebben we volgens mij te danken aan religie. Oh het kind kan nog niet terugpraten, dan is het niet erg als je zijn geslachtsdelen onverdoofd bewerkt met een mes. Weet ie over 2 jaar niks meer van. Net zo met kinderziektes waar de ouders voor hebben gekozen om hun kind mee pijn te doen. Hoort erbij en is niet erg hoor.
Ben zelf nog geen papa, maar de kennissenkring is aan de babyboom bezig en ik kan mij gewoon niet voorstellen dat je als ouder zoiets met je kind wil doen.
Het probleem is dat ook als jij netjes alle vaccinaties aan je kind geeft, je kind toch kwetsbaar is voor de eerste vaccinatie en dat door de lagere vaccinatiegraad vanwege wappies en religieuzenquote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:31 schreef Nattekat het volgende:
Dit is gewoon Darwin. Ik ga me niet aanpassen aan wappies en geloofgekkies, de groeten.
Voor die inentingen wordt je hier in Nederland als ouders automatisch opgeroepen.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:27 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Deze cynische houding tegenover kinderen hebben we volgens mij te danken aan religie. Oh het kind kan nog niet terugpraten, dan is het niet erg als je zijn geslachtsdelen onverdoofd bewerkt met een mes. Weet ie over 2 jaar niks meer van. Net zo met kinderziektes waar de ouders voor hebben gekozen om hun kind mee pijn te doen. Hoort erbij en is niet erg hoor.
Ben zelf nog geen papa, maar de kennissenkring is aan de babyboom bezig en ik kan mij gewoon niet voorstellen dat je als ouder zoiets met je kind wil doen.
Ik weet het, maar daar gaan we toch niets tegen kunnen doen zo lang dit soort figuren geen klap van de molen krijgen.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:42 schreef nixxx het volgende:
[..]
Het probleem is dat ook als jij netjes alle vaccinaties aan je kind geeft, je kind toch kwetsbaar is voor de eerste vaccinatie en dat door de lagere vaccinatiegraad vanwege wappies en religieuzen
Gewoon met een doos spuiten met vaccin door Barneveld gaan lopen en willekeurig mensen prikkenquote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:45 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik weet het, maar daar gaan we toch niets tegen kunnen doen zo lang dit soort figuren geen klap van de molen krijgen.
Het ding is dat het niet alleen maar reliegekkies zijn.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:49 schreef nixxx het volgende:
[..]
Gewoon met een doos spuiten met vaccin door Barneveld gaan lopen en willekeurig mensen prikken
Kinderopvang zou wat mij betreft best een vaccinatiebewijs voor dat standaardpakket mogen eisen voor een kind wordt toegelaten.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:42 schreef nixxx het volgende:
[..]
Het probleem is dat ook als jij netjes alle vaccinaties aan je kind geeft, je kind toch kwetsbaar is voor de eerste vaccinatie en dat door de lagere vaccinatiegraad vanwege wappies en religieuzen
Dus de wappies en religieuzen zouden zich aan moeten passen zodat ze geen gevaar zijn.
Organiseer je een nep demonstratie tegen WEF of ga je bij een FvD congres staan met je doos spuiten..quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:50 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het ding is dat het niet alleen maar reliegekkies zijn.
Nee en de maan is van kaas gemaakt!quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:08 schreef machtpen het volgende:
[..]
Ik heb een tijdje als expat gewerkt en de school in onze compound eiste inderdaad een lijst met vaccinaties.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:52 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Kinderopvang zou wat mij betreft best een vaccinatiebewijs voor dat standaardpakket mogen eisen voor een kind wordt toegelaten.
Klinkt als een planquote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:56 schreef nixxx het volgende:
[..]
Organiseer je een nep demonstratie tegen WEF of ga je bij een FvD congres staan met je doos spuiten..
Dat vinden wel meer mensen. En er is momenteel een wetsvoorstel in behandeling dat het mogelijk moet maken dat kinderopvang ongevaccineerde kinderen mag weigeren. Het wetsvoorstel is door de Tweede Kamer aangenomen, maar de Eerste Kamer heeft het verworpen.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:52 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Kinderopvang zou wat mij betreft best een vaccinatiebewijs voor dat standaardpakket mogen eisen voor een kind wordt toegelaten.
Kutboomersquote:Op vrijdag 8 maart 2024 10:04 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dat vinden wel meer mensen. En er is momenteel een wetsvoorstel in behandeling dat het mogelijk moet maken dat kinderopvang ongevaccineerde kinderen mag weigeren. Het wetsvoorstel is door de Tweede Kamer aangenomen, maar de Eerste Kamer heeft het verworpen.
https://www.eerstekamer.n(...)efvoorstel_raemakers
Heb je het bericht op de site van de Eerste Kamer wel gelezen? De stemming waarbij de Eerste Kamer het wetsvoorstel verworpen heeft, dateert al van 24 mei 2022. Alleen D66 stemde voor, alle andere fracties stemden tegen.quote:
Daar gingen mensen dus wel dood aan.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:54 schreef machtpen het volgende:
Wij kregen vroeger gewoon de mazelen en daar ging niemand dood aan,
Ninja succesvolquote:Op vrijdag 8 maart 2024 10:12 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Heb je het bericht op de site van de Eerste Kamer wel gelezen?
De stemming waarbij de Eerste Kamer het wetsvoorstel verworpen heeft, dateert al van 24 mei 2022. BBB zat toen nog niet in de Eerste Kamer. En verder stemde in de Eerste Kamer alleen D66 voor, alle andere fracties stemden tegen.
daaromquote:Op vrijdag 8 maart 2024 10:25 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik heb als kind ook gewoon de mazelen gehad en ik herinner me niet dat ik me daar zo ziek bij voelde. Het voelde niet veel anders dan een gewoon griepje.
Als je niet gevaccineerd bent en als kind geen mazelen doormaakt loop je als volwassene extra risico. Ongeveer 1 op de 300 tot 1 op de 1000 patienten overlijdt en hele jonge kinderen en volwassenen lopen meer risico. Dat is met een simpele, goed werkende en goedkope vaccinatie te voorkomen.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 10:25 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik heb als kind ook gewoon de mazelen gehad en ik herinner me niet dat ik me daar zo ziek bij voelde. Het voelde niet veel anders dan een gewoon griepje.
ik vind het bijzondere dat we zoveel verder zijn wetenschappelijk, dat we echt echt echt veel weten over ons lichaam en bv de planeet. Maar dat een deel er voor kiest dit niet te "geloven" terwijl het bewijs aanwezig is.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 10:27 schreef summer2bird het volgende:
Tja, dit zat eraan te komen. Voor corona waren anti vax ouders een vrij zeldzaam gebeuren maar het is enorm populair geworden tijdens de pandemie.
Ik schat in dat we eerst weer massale sterfte en ziekte nodig gaan hebben voor veel ouders weer de noodzaak van vaccinatie gaan begrijpen.
Iets met dat de geschiedenis zich alleen maar herhaald en hoe we in de tijdspan van de mensheid nooit echt leren
Ik snap dit ook niet. Mensen die een paar uurtjes rondsurfen op Internet, en het dan beter weten dan mensen die 10 jaar lang een studie hebben gevolgd.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 10:32 schreef koemleit het volgende:
[..]
ik vind het bijzondere dat we zoveel verder zijn wetenschappelijk, dat we echt echt echt veel weten over ons lichaam en bv de planeet. Maar dat een deel er voor kiest dit niet te "geloven" terwijl het bewijs aanwezig is.
Waar komt dat vandaan? is het dwarsigigheid? Is het kop in het zand?
Het is natuurlijk wel kut als jouw baby zwaar ziek wordt omdat de groepsimmuniteit gebrekkig is geworden door de wappies en nog te jong was om ingeent te worden.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:31 schreef Nattekat het volgende:
Dit is gewoon Darwin. Ik ga me niet aanpassen aan wappies en geloofgekkies, de groeten.
maar als ik een paar uurtjes rondsurf op internet.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 10:34 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Ik snap dit ook niet. Mensen die een paar uurtjes rondsurfen op Internet, en het dan beter weten dan mensen die 10 jaar lang een studie hebben gevolgd.
Over een jaar of 10 zijn er mensen die bij de chirurgijn op de hoek een aderlating laten doen om te genezen van kanker, infecties, etc. Oh wacht... dat soort kwakzalverij is er tegenwoordig in andere vormen.
Dat klopt. Mazelen geeft het minste risico als je het tijdens de basisschoolleeftijd krijgt. Kinderen onder die leeftijd die niet gevaccineerd zijn, moet je daar dus tegen beschermen. Vroeger was dat ook algemeen bekend, en mensen deden dat ook met jongste kinderen. Die hielden ze dan tijdens een uitbraak thuis en ze zorgden ervoor dat die niet met een oudere broer of zus in aanraking kwamen.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 10:31 schreef recursief het volgende:
[..]
Als je niet gevaccineerd bent en als kind geen mazelen doormaakt loop je als volwassene extra risico. Ongeveer 1 op de 300 tot 1 op de 1000 patienten overlijdt en hele jonge kinderen en volwassenen lopen meer risico. Dat is met een simpele, goed werkende en goedkope vaccinatie te voorkomen.
Baby's worden pas met 14 maanden gevaccineerd. Dus die lopen een hoger risico als minder mensen zich laten vaccineren.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:31 schreef Nattekat het volgende:
Baby's zijn dan best makkelijk te isoleren gelukkig.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 10:55 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Baby's worden pas met 14 maanden gevaccineerd. Dus die lopen een hoger risico als minder mensen zich laten vaccineren.
Welquote:Op vrijdag 8 maart 2024 10:58 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Overigens zou ik mensen die als kind niet zijn gevaccineerd en nooit mazelen hebben gehad, niet alleen aanraden om zich te laten vaccineren, maar ook om die vaccinatie iedere 10 jaar of zo te herhalen, want uiteindelijk geeft het mazelenvaccin ook geen levenslange bescherming.
Waar ik denk dat het aan schort is aan respect en uitleg.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 10:34 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Ik snap dit ook niet. Mensen die een paar uurtjes rondsurfen op Internet, en het dan beter weten dan mensen die 10 jaar lang een studie hebben gevolgd.
Over een jaar of 10 zijn er mensen die bij de chirurgijn op de hoek een aderlating laten doen om te genezen van kanker, infecties, etc. Oh wacht... dat soort kwakzalverij is er tegenwoordig in andere vormen.
owjah dat gelul.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 11:37 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Waar ik denk dat het aan schort is aan respect en uitleg.
In corona-tijd, werden de ongevaccineerden meteen weggezet als mongolen en uitgesloten van deelname aan de maatschappij dmv een qr paspoort.
Dit is koren op de molen geweest van veel van die kwakzalvers.
Ik heb zelf wel mijn prikken gehad en geloof 100% in die wetenschap. Alleen zijn zorgen van tegenstanders (naar mijn idee) nooit echt serieus genomen en werden deze mensen meteen een hoek in gedrukt
Ook het qr paspoort vond ik een slechte zaak, je mag als overheid nooit mensen dwingen om "iets" in te spuiten, wat de beweegredenen ook zijn. Iets met eigen lichaam ofzo.
Ja je kan ervan vinden wat je wil, maar als je uiteindelijk de vaccinatiegraad omhoog wil hebben zul je toch ook die mensen moeten kunnen bereiken.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 11:41 schreef koemleit het volgende:
[..]
owjah dat gelul.
zodra mensen zeiden "het is wetenschappeijk aangetoond dat de vaccins werken"
We WorDuH In Een HoeK GeDruKt!!!!.
lazerstraal een eind op.
je hebt het fout, deal with it.
Maar dat mag je niet zeggen hoor, want het zijn hele gevoelige mensen.
Bevestigd wel mijn argument dat mensen een keuze maken op emotie zonder na te denken.
want ook als je jezelf gepest en in een hoekje geduwd voelt, is het mazelenvaccin een goed idee.
Dat niet vinden getuigd niet alleen van dwarsheid maar ook van onstellende domheid.
Hoe?quote:Op vrijdag 8 maart 2024 11:43 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Ja je kan ervan vinden wat je wil, maar als je uiteindelijk de vaccinatiegraad omhoog wil hebben zul je toch ook die mensen moeten kunnen bereiken.
Tsja,quote:Op vrijdag 8 maart 2024 11:45 schreef koemleit het volgende:
[..]
Hoe?
Denk je dat niet geprobeerd is/wordt om deze mensen met feiten te overtuigen?
maar dat is dan weer indoctrinatie.
Het is hetzelfde als een Christen uit willen leggen dat het bestaan van god uiterst twijfelachtig is.
Allemaal emotie en gevoel, zit niks rationeels bij.
Ben blij dat mijn kinderen gevaccineerd en uit "the danger zone" zijn idd.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 11:50 schreef TigerXtrm het volgende:
Hoop domme ouders gaan binnenkort de 'find out' resultaten meemaken van hun 'fuck around' periode.
yep jammer dat er veel kinderen de dupe zijn.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 11:50 schreef TigerXtrm het volgende:
Hoop domme ouders gaan binnenkort de 'find out' resultaten meemaken van hun 'fuck around' periode.
Er zijn mensen die op basis van geloof, gereformeerd volgens mij, hun kinderen niet laten inenten. Maar die kinderen gaan wel naar een kinderdagverblijf, waar ook kinderen onder de 14 maanden verblijven, die nog niet ingeënt zijn. En juist die baby's kunnen dan besmet raken.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:13 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Daar ben je toch tegen ingeent? Tegen mazelen bedoel ik?
"De BMR Bof, Mazelen en rodehond (Bof, Mazelen en rodehond)-vaccinatie beschermt tegen de bof, mazelen en rodehond. De eerste vaccinatie werkt bij 95% van de kinderen. Kinderen krijgen twee keer de BMR-vaccinatie, met 14 maanden en als ze 9 jaar zijn. Na 2 vaccinaties is meer dan 99% van de kinderen beschermd."
Er is geen enkele goede reden om tot 12 jaar te wachten als je je kind al vanaf 14 maanden kan beschermen.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 10:44 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als een kind met 12 jaar nog geen mazelen heeft gehad, dan zou ik vaccinatie ook ten zeerste aanbevelen.
Dat dus, ik ben ook van voor die vaccinaties en iedereen moest maar gewoon de kinderziekten doormaken was het verhaal. Maar als er iets heerste was het wel een spannende periode in het dorp. Er werden kinderen super ziek waarbij overlijden echt wel een optie was. Bij ons in de klas heeft iedereen het overleefd, van de andere klassen weet ik niet.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 12:05 schreef Montagui het volgende:
Ik ben zelf niet gevaccineerd, bestond toen nog niet, maar heb het wel gehad (de Bof overigens ook). Was vroeger inderdaad heel normaal dat een kind de mazelen kreeg, maar er gingen ook enkele kinderen aan dood. En dat HOEFT niet meer, dankzij het vaccin.
Wordt eens specifiek. Welke zorgen hadden volgens jou meer serieus genomen moeten worden? De corona vaccinaties waren de meest kritisch gevolgde vaccinaties ooit.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 11:37 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Waar ik denk dat het aan schort is aan respect en uitleg.
In corona-tijd, werden de ongevaccineerden meteen weggezet als mongolen en uitgesloten van deelname aan de maatschappij dmv een qr paspoort.
Dit is koren op de molen geweest van veel van die kwakzalvers.
Ik heb zelf wel mijn prikken gehad en geloof 100% in die wetenschap. Alleen zijn zorgen van tegenstanders (naar mijn idee) nooit echt serieus genomen en werden deze mensen meteen een hoek in gedrukt
Ook het qr paspoort vond ik een slechte zaak, je mag als overheid nooit mensen dwingen om "iets" in te spuiten, wat de beweegredenen ook zijn. Iets met eigen lichaam ofzo.
Hihi haha wat grappig. Ouders die hun kinderen verwaarlozen en onnodig laten sterven. Dat corona wappies met overgewicht zelfmoord pleegden was nog tot daar aan toe, maar ouders die gevaarlijk voor hun kinderen zijn mag de overheid best hard op in gaan.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 11:46 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Tsja,
goeie vraag!
Uiteindelijk zal het aandeel van de bevolking wat niet vaccineert toch op natuurlijke wijze naar beneden gaan
Dat zeggen ze, dat het maar zeer zelden misgaat, maar dat geloof ik niet. Ik geloof er dus echt in dat een heleboel gevallen waarin er toch echt een verband is tussen vaccinatie en allerlei negatieve bijwerkingen, onder de pet gehouden worden.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 12:39 schreef qajariaq het volgende:
Waarom zou je kinderen niet beschermen als dat kan. Ja, één op de tien miljoen keer gaat het mis met een vaccinatie, ik kende een meisje die daardoor 'niet aangeboren hersenafwijking' had opgelopen. Niet fijn voor dat kind en die ouders maar de statistische kans op schade door niet vaccineren is onvergelijkbaar groter.
Waarom moeten kinderen door vaccinatie andere kinderen beschermen? Heb je dan toch zo weinig vertrouwen in het vaccin dat je het niet voldoende vindt dat je eigen kind gevaccineerd is maar dat andere kinderen zich moeten laten vaccineren om jouw kind te beschermen?quote:Op vrijdag 8 maart 2024 12:39 schreef qajariaq het volgende:
Vaccinatie verplichten kan niet maar toegang weigeren voor niet gevaccineerde wel. Lijkt me een goed plan dat scholen die eis stellen om de rest te beschermen. Nog beter zou zijn als mensen weer wat geloof in de wetenschap zouden hebben en er niet zo wantrouwig zijn.
Verdiep je eens wat in de materie voordat je met je onderbuik conclusies gaat trekken.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 13:29 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dat zeggen ze, dat het maar zeer zelden misgaat, maar dat geloof ik niet. Ik geloof er dus echt in dat een heleboel gevallen waarin er toch echt een verband is tussen vaccinatie en allerlei negatieve bijwerkingen, onder de pet gehouden worden.
[..]
Waarom moeten kinderen door vaccinatie andere kinderen beschermen? Heb je dan toch zo weinig vertrouwen in het vaccin dat je het niet voldoende vindt dat je eigen kind gevaccineerd is maar dat andere kinderen zich moeten laten vaccineren om jouw kind te beschermen?
Groetjes van de rand van de Bible Belt hier. In mijn jeugd heb ik een paar van dit soort gevallen van dichtbij gezien. Not pretty...quote:Op vrijdag 8 maart 2024 11:50 schreef TigerXtrm het volgende:
Heb je ook nog een reden voor je geloof? Je hebt ondertussen miljoenen medegelovigen in het westen en een hele industrie er omheen, maar nooit is iemand ook maar in de buurt gekomen van bewijzen dat vaccinaties in het rijksprogramma gevaarlijk zijn. De paar onderzoeken die wel voor twijfel zorgden zijn zonder uitzondering weerlegd. Of omdat ze bewust gelogen hadden, of omdat de methode zeer dubieus was.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 13:29 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dat zeggen ze, dat het maar zeer zelden misgaat, maar dat geloof ik niet. Ik geloof er dus echt in dat een heleboel gevallen waarin er toch echt een verband is tussen vaccinatie en allerlei negatieve bijwerkingen, onder de pet gehouden worden.
[..]
Waarom moeten kinderen door vaccinatie andere kinderen beschermen? Heb je dan toch zo weinig vertrouwen in het vaccin dat je het niet voldoende vindt dat je eigen kind gevaccineerd is maar dat andere kinderen zich moeten laten vaccineren om jouw kind te beschermen?
Ik heb het niet helemaal goed verwoord lees ik. Naar hen idee werd het niet serieus genomen (omdat dat vanuit wetenschap ook helemaal niet nodig was). Ik weet ook niet hoe het dan had gemoeten. Ik kan niet voor die mensen spreken omdat ik zelf die zorgen niet heb gehad.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 12:49 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wordt eens specifiek. Welke zorgen hadden volgens jou meer serieus genomen moeten worden? De corona vaccinaties waren de meest kritisch gevolgde vaccinaties ooit.
De overheid heeft ook nooit iemand gedwongen om die vaccinatie te nemen. De lockdown was alleen wat eerder voorbij als je het wel had gedaan. De keuzes waren iedereen opgesloten houden, heel veel onnodige doden, of even pech voor de weigeraars. In die tijd heel wat discussies met die lui gevoerd hier en hun argumentatie was altijd egoïstisch. Heb ze meerdere keren gevraagd of ze ook nog wat anders te melden hadden dan ikke ikke ikke. Waarom zou ik dan ook niet voor mijn eigen rechten mogen kiezen?
Niet per sé grappig idd, wel de waarheidquote:Op vrijdag 8 maart 2024 12:52 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Hihi haha wat grappig. Ouders die hun kinderen verwaarlozen en onnodig laten sterven. Dat corona wappies met overgewicht zelfmoord pleegden was nog tot daar aan toe, maar ouders die gevaarlijk voor hun kinderen zijn mag de overheid best hard op in gaan.
Was uw kinderen STUK!quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:38 schreef HSG het volgende:
Horeca voor altijd dicht!!
Geen alocholverkoop na 20:00.
Lockdown na 21:00
2 meter afstand!
WInkels dicht!!
Het leger door de straten!!!
Alleen naar de supermarkt op afspraak!!!
Iedereen opsluiten!
Toch is dat net wat je doet met deze post.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 13:56 schreef Filosoofert het volgende:
Ik hoef hier niet die discussie aan te gaan, daar heb ik helemaal geen zin in en heeft geen meerwaarde.
Een hele discussie houden over het qr paspoort in een topic over vaccinatiegraad mazelen vind ik niet nodig.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:00 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Toch is dat net wat je doet met deze post.
Wat mij betreft inderdaad verplicht vaccineren. Als je 12 of 16 bent mag je er zelf een mening over krijgen.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 13:56 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Ik heb het niet helemaal goed verwoord lees ik. Naar hen idee werd het niet serieus genomen (omdat dat vanuit wetenschap ook helemaal niet nodig was). Ik weet ook niet hoe het dan had gemoeten. Ik kan niet voor die mensen spreken omdat ik zelf die zorgen niet heb gehad.
Echter heb ikzelf de qr-noodzaak nooit helemaal begrepen. Ik hoef hier niet die discussie aan te gaan, daar heb ik helemaal geen zin in en heeft geen meerwaarde.
Ik heb in de vriendengroep ook discussies gehad en kwam hier ook nauwelijks uit. Het feit dat iedereen die geen vaccin nam meteen een wappie was volgens de samenleving, heeft dit gat alleen maar vergroot.
Genoeg families en vriendengroepen uit elkaar gevallen daardoor.
De vraag of dat terecht was vanuit de samenleving of niet laat ik in het midden, ga ik niet over.
Onwenselijk was het zeker wel.
Mijn antwoord ging ook vooral om waarom die vaccinatiegraad omlaag ging. Dit is, denk ik, de reden.
[..]
Niet per sé grappig idd, wel de waarheid
Hoe mag de overheid er dan op ingaan? Verplicht vaccineren, of wat bedoel je?
Zo komt het verkoudheidsvirus binnen hè. Dan ga je van de regen in de drup. Allemaal in een isoleercel!quote:Op vrijdag 8 maart 2024 13:59 schreef HSG het volgende:
[..]
In alle scholen ramen open, ook met -15 graden!
Oké,quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:03 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wat mij betreft inderdaad verplicht vaccineren. Als je 12 of 16 bent mag je er zelf een mening over krijgen.
Als dat niet haalbaar is zijn alle tussenvormen zoals ongevaccineerde kinderen verplicht weigeren bij de kinderopvang, of scholen de keuze geven ongevaccineerde kinderen te weigeren ook helemaal prima. Een verhoging van de ziektekostenpremie voor ouders die weigeren ook. Bij scheiding en de voogdijvraag het zwaar laten meewegen als een van de ouders tegen vaccinatie is. Enz.
Waarom is die verplichting geen optie voor kinderen?quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:06 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Oké,
ik snap de redenatie, en het stukje weigering/gescheiden opvang mee eens.
Verplicht vaccineren vind ik geen optie. Ook al zie ik in dat dat een oplossing zou zijn.
Ik denk dat er meer virus naar buten waait dan naar binnen.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:05 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zo komt het verkoudheidsvirus binnen hè. Dan ga je van de regen in de drup. Allemaal in een isoleercel!
https://www.venvn.nl/afde(...)-de-gezondheidszorg/quote:Ymke merkt dat vooral hoogopgeleide ouders vaker vragen hebben over vaccinaties. “Waar laagopgeleide mensen er vaak vanuit gaan dat wat wij zeggen klopt, gaan veel hoogopgeleiden zelf op onderzoek uit. Ze zoeken op Google, lezen wetenschappelijke artikelen en kijken naar wat er wordt gezegd op Facebookpagina’s. Zo sprak ik een keer een moeder die aangaf een professor te hebben gesproken die zei dat kinderen doodziek kunnen worden van vaccinaties. Ze zouden zelfs autisme kunnen krijgen. Ik denk dan: welke professor is dit in godsnaam geweest? Wat ik ook zei, voor haar had die professor gelijk. Ik kwam er niet doorheen.”
Lichamelijke integriteit?quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:08 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Waarom is die verplichting geen optie voor kinderen?
Omdat we lichamelijke integriteit hoog hebben. Soms vraag ik me wel eens af f dat niet te star is maar het los laten geeft ook wel weer spanning.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:08 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Waarom is die verplichting geen optie voor kinderen?
Weet jij ueberhaupt iets van hoe wetenschappelijke onderzoeken naar vaccinaties in elkaar zitten? Ik denk het niet, want het werkt niet zoals jij beschrijft. Er is echt een enorme hoeveelheid betrouwbare (controleerbare!) data uit verschillende onderzoeken door verschillende onderzoekers over de effectiviteit en de veiligheid van dit soort vaccins. Daar zet jij tegenover: "ik geloof het niet". Waar zijn jouw data? Kom eens met iets concreets? Alleen maar je "gevoel" daar kan echt niemand wat mee.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 13:29 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Er zijn altijd kinderen die om een of andere (medische) reden niet gevaccineerd kunnen worden. Dat zijn bijvoorbeeld kinderen jonger dan 14 maanden. Die zijn dan gebaat bij een zo goed mogelijke groepsimmuniteit doordat zoveel mogelijk anderen wel gevaccineerd zijn.quote:Waarom moeten kinderen door vaccinatie andere kinderen beschermen? Heb je dan toch zo weinig vertrouwen in het vaccin dat je het niet voldoende vindt dat je eigen kind gevaccineerd is maar dat andere kinderen zich moeten laten vaccineren om jouw kind te beschermen?
Over het algemeen toch mensen die kunnen nadenken zou je zeggen?quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:10 schreef AchJa het volgende:
Vooral de hoger opgeleide bakfietsouders zijn hier schuldig aan:
[..]
https://www.venvn.nl/afde(...)-de-gezondheidszorg/
Ja plus glijdende schaal/ wie is er over 20 jaar de baas?quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:12 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Omdat we lichamelijke integriteit hoog hebben. Soms vraag ik me wel eens af f dat niet te star is maar het los laten geeft ook wel weer spanning.
Het stomme is dud dat je geen prik of drankje of wat dan ook kan opdringen maar ik moest indertijd wel 14 maanden verplicht allerlei niet echt gezonde dingen doen voor het land.
Ja dat maakt niet uit. De richtlijnen zeggen dat de ramen open moeten.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:05 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zo komt het verkoudheidsvirus binnen hè. Dan ga je van de regen in de drup. Allemaal in een isoleercel!
De relevantie hiervan voor de vaccinaties ontgaat me volledig.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:14 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Ja plus glijdende schaal/ wie is er over 20 jaar de baas?
Het probleem is dat een gek meer kan vragen dan tien geleerden kunnen uitleggen.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:14 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Over het algemeen toch mensen die kunnen nadenken zou je zeggen?
Dat is eigenlijk wat ik bedoel te zeggen. Blijkbaar is die uitleg niet goed genoeg. Ik kan de vinger niet op de zere plek leggen, maar ergens loopt gewoon iets fout. Weet ook niet of het per sé beter kan.
Zijn wel veel dingen die ik niet weet,
Lichamelijke integriteit ja? Daarom mogen gelovigen lichaamsdelen van hun kinderen eraf hakken.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:12 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Lichamelijke integriteit?
Ligt niet voor niks vast in de grondwet.
Dienstplicht?quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:12 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Omdat we lichamelijke integriteit hoog hebben. Soms vraag ik me wel eens af f dat niet te star is maar het los laten geeft ook wel weer spanning.
Het stomme is dud dat je geen prik of drankje of wat dan ook kan opdringen maar ik moest indertijd wel 14 maanden verplicht allerlei niet echt gezonde dingen doen voor het land.
Dat is ook.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:17 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Het probleem is dat een gek meer kan vragen dan tien geleerden kunnen uitleggen.
Er worden aannames gedaan door de onderbuik en dat wordt dan verwoord in een vraag. Komt daar een antwoord op dan wordt nog tijdens de eerste zin van dat antwoord de volgende nutteloze vraag geponeerd. Men wil geen antwoord, men wil de onderbuik voeden.
Nou, als je het over lichaamsdelen hebt moet er toch echt wel medische aanleiding voor zijn. Een voorhuid verwijderen mag wel inderdaad. Net zo goed als ouders ook beslissen over vaccinaties en medische handelingen.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:21 schreef Glazenmaker het volgende:
Lichamelijke integriteit ja? Daarom mogen gelovigen lichaamsdelen van hun kinderen eraf hakken.
Huh ouders beslissen nu toch ook over dat soort dingen?quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:21 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Lichamelijke integriteit ja? Daarom mogen gelovigen lichaamsdelen van hun kinderen eraf hakken.
Nee waar het echt om draait is het recht van ouders om over hun kinderen te beslissen. Als we lichamelijke integriteit echt belangrijk vonden, dan zouden we kinderen hun lichaam beschermen tegen te voorkomen ziektes. Ik moet namelijk het eerste kind nog meemaken dat vrijwillig doodziek wordt. Persoonlijk vind ik de lichamelijke integriteit van kinderen belangrijker dan de egootjes van hun ouders.
[..]
Dienstplicht?
quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:08 schreef machtpen het volgende:
[..]
Ben je van voor 1900?quote:De grootste en dodelijkste epidemie was in de periode 1900-1904. In 1901 stierven 2744 mensen en dat waren er 2345 in 1904. De wettelijke aangifteverplichting voor de mazelen was in 1899 uit de wet geschrapt.
Er waren eerder 28248 ziektegevallen van de mazelen in 1893 geregistreerd en daarvan overleden er 1177 mensen. In de dertiger jaren van de vorige eeuw waren er 200 - 300 sterftegevallen per jaar, waarna het aantal afnam met een uitschieter in 1946 toen er 385 mensen aan de mazelen overleden. De vaccinatie tegen de mazelen is in 1976 ingevoerd, in het jaar daarvoor was nog een persoon overleden. Er zijn uit de 35 jaar tussen 1981 en 2015 uit de doodsoorzakenstatistiek en de meldingen in totaal elf sterfgevallen van mazelen bekend, waarvan een aantal door in het buitenland opgelopen infectie.
Onder de huidige omstandigheden ben ik het met je eens, dus ook met Mazelen.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:33 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik vind het verplicht stellen van vaccinaties een buitengewoon slecht idee. Behalve dat het in strijd is met allerlei andere rechten, is het bovenal een zwaktebod. Als de overheid vaccinaties verplicht zou stellen, dan ontbreekt het de overheid kennelijk aan argumenten en overtuigingskracht om de mensen ervan te overtuigen dat het beter is om je kinderen wel te laten vaccineren.
Met deze post ben ik het eens.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:33 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik vind het verplicht stellen van vaccinaties een buitengewoon slecht idee. Behalve dat het in strijd is met allerlei andere rechten, is het bovenal een zwaktebod. Als de overheid vaccinaties verplicht zou stellen, dan ontbreekt het de overheid kennelijk aan argumenten en overtuigingskracht om de mensen ervan te overtuigen dat het beter is om je kinderen wel te laten vaccineren.
Ouders hebben geen recht om hun kind te vermoorden. En het is nogal rijk om over zwakteboden te beginnen terwijl je mijn eerdere uiteenzetting over waar je allemaal fout zat mentaal al niet aankon en negeerde.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:33 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ja ouders beslissen inderdaad over dat soort dingen nu. Wat mij betreft hebben ze op dit gebied iets teveel keuzevrijheid om hun kinderen schade toe te brengen.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:32 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Huh ouders beslissen nu toch ook over dat soort dingen?
En ja dat stukje besnijdenis is ook deel van de discussie ja, ik snap m.
Als we lichamelijke integriteit echt belangrijk vonden, dan zouden we kinderen hun lichaam beschermen tegen te voorkomen ziektes.
Dat is niet mijn definitie van lichamelijke integriteit.
We hebben afgesproken dat ouders verantwoording dragen en keuzes mogen maken voor hun kinderen.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:41 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ouders hebben geen recht om hun kind te vermoorden. En het is nogal rijk om over zwakteboden te beginnen terwijl je mijn eerdere uiteenzetting over waar je allemaal fout zat mentaal al niet aankon en negeerde.
[..]
Ja ouders beslissen inderdaad over dat soort dingen nu. Wat mij betreft hebben ze op dit gebied iets teveel keuzevrijheid om hun kinderen schade toe te brengen.
Het is nogal de crux van het hele verhaal. Het is nogal bloederig bewijs dat kinderen momenteel helemaal geen recht op lichamelijke integriteit hebben. En het is buitengewoon cynisch dat vervolgens veelal gelovigen wel met dat argument aan komen zeulen.
Wat is je definitie wel dan? Hoe kan het geen schending van die integriteit zijn als ik besluit mijn kinderen te vaccineren, maar wel als ieder kind dat zelf nog geen keuze kan maken gevaccineerd wordt?
yep, het is altijd de schuld van de overheid.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:33 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Nou heb dat nog nooit gehoord uit het kritiek-kamp, ze hebben allemaal het recht om ziek te worden en dood te gaan toch?quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:53 schreef koemleit het volgende:
[..]
yep, het is altijd de schuld van de overheid.
zelfs als je je niet laat vaccineren en je wordt ernstig ziek van de mazelen, dan is het de schuld van de overheid.
Terwijl de overheid zegt "doe nou maar wel" maar ja, jij had zelf onderzoek gedaan, en deed het niet.
En toen werd je toch zwaar ziek, maar dat is zeker niet eigen schuld, nee dat is dan alsnog de schuld van de overheid. Want zelf ben je natuurlijk nooit ergens schuld aan.
echt...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |