abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 maart 2024 @ 21:54:11 #1
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_212695827
Kabinet wil het woord ‘moeder’ schrappen, SGP boos: ‘Weggemoffeld in wetsvoorstel’

quote:
Het kabinet wil in het bevolkingsregister het woord ‘moeder’ vervangen door de term ‘ouder uit wie het kind is geboren’. De orthodox-christelijke SGP is boos: eerder zei het kabinet zelf dat zo’n aanpassing ‘niet wenselijk’ was.

Volgens SGP-Kamerlid André Flach wordt ‘een uiterst gevoelige wijziging’ door het kabinet ‘weggemoffeld’. De wijziging staat namelijk in een zogenoemde verzamelwet, een wet waarmee in één klap meerdere aanpassingen aan bestaande wetten worden gedaan. Het gaat in deze wet vooral om ‘verschrijvingen’, ‘gebreken’ en ‘onjuiste verwijzingen’ die worden rechtgezet – zo wordt bijvoorbeeld een puntkomma veranderd in een komma.

In de ambtelijke adviezen aan de minister over het wetsvoorstel staat onder het kopje ‘politieke context’ dat het ‘niet in de lijn der verwachting’ ligt dat ‘dit tot veel discussie in de Kamer zal leiden’. ,,Het wetsvoorstel bevat enkel technische wijzigingen”, schrijven ambtenaren aan minister Hugo de Jonge (Binnenlandse Zaken, CDA).

Flach spreekt echter van ‘een verregaande inhoudelijke wijziging’. ,,Het is buitengewoon kwalijk dat de regering deze aanpassing in een verzamelwet heeft verstopt.” De SGP’er wil een debat met De Jonge.

De wijziging is volgens de toelichting bij het wetsvoorstel het gevolg van een eerdere aanpassing van het besluit burgerlijke stand uit 2022. Toen werd er een uitzondering mogelijk voor transgender personen die een kind krijgen, bijvoorbeeld iemand die nog wel de biologische geslachtskenmerken heeft van een vrouw, maar juridisch al als man staat geregistreerd. In dat geval komt op de geboorteakte geen ‘moeder’ te staan, maar ‘ouder uit wie het kind is geboren’.

Destijds benadrukte het kabinet juist dat er geen andere aanpassingen in wetten nodig waren. Toenmalig minister Sander Dekker voor Rechtsbescherming schreef dat het ‘niet proportioneel is’ om het afstammingsrecht ‘verdergaand aan te passen’. ,,De ouder uit wie het kind geboren wordt, is in vrijwel alle gevallen een vrouw.”

Sekseneutraal
Het kabinet vindt dat ook in de Wet basisregistratie personen ‘een sekseneutrale terminologie’ moet worden gehanteerd, vandaar nu de aanpassing. Volgens Flach is dat juist in tegenspraak met eerdere uitspraken van het kabinet.

Hij wijst erop dat het kabinet in 2021 nog schreef dat ‘het schrappen van de aanduiding ‘moeder’ (en ‘vader’) niet wenselijk’ is. Als reden werd genoemd dat ‘voor veel ouders de juridische duiding van ‘moeder’ van betekenis is’. Flach: ,,Nu willen ze de aanduiding toch voor iedereen schrappen, terwijl er voor een kleine groep al een oplossing is.”

Het ministerie van Binnenlandse Zaken zegt niet te kunnen reageren op de vraag waarom het woord ‘moeder’ nu toch in een wet wordt geschrapt terwijl het kabinet eerder stelde dit niet te gaan doen. ,,De SGP heeft ook Kamervragen gesteld en dan mogen we geen antwoord geven op vragen van de pers”, zegt een woordvoerder. ,,Het parlement moet eerst worden beantwoord.

Formeel stelde de SGP geen Kamervragen, maar plaatste de partij in een schriftelijke inbreng vraagtekens bij het wetsvoorstel. Wanneer minister De Jonge daarop reageert, is onbekend.

Eeuwenlang
De SGP hecht vanwege de christelijke achtergrond zeer aan het gebruik van het woord ‘moeder’ en vindt dat de term ‘een emotionele lading’ heeft. Volgens Flach wordt er al ‘eeuwenlang’ gekozen om in wetten de moeder te koppelen aan het kind. ,,De meest directe lijn naar het kind is via de moeder.”

Het SGP-Kamerlid ziet ‘een ideologische agenda’ in nu de voorgestelde wijziging. ,,Dit staat symbool voor een bredere beweging die vindt dat woorden als man, vrouw, vader en moeder weggedrukt moet worden uit het publieke domein.”
https://www.bd.nl/politie(...)etsvoorstel~a83331c1

En zo gaan we door met het morrelen aan eeuwenlange definities van vader, moeder en kind.

* FlippingCoin niet mijn OP
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_212695959
HUGO DE JONGE IS SATAN DIE MARIA DE MOEDER UIT DE GESCHIEDENIS WIL SCHRAPPEN!
pi_212696093
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2024 20:56 schreef AgnesGru het volgende:
Het ligt aan D66:
[..]
Premium artikel:

https://www.ad.nl/politie(...)tsvoorstel~a0d89195/
Ik ben nog nooit zo verrast geweest.
pi_212696163
quote:
10s.gif Op maandag 4 maart 2024 22:26 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Ik ben nog nooit zo verrast geweest.
  maandag 4 maart 2024 @ 22:44:32 #5
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_212696259
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2024 13:26 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ik weet niet wat woke precies is. Maar zou het niet oké vinden als we niet meer over racisme of mensen die vinden dat ze in een verkeerd lichaam zijn geboren mogen praten, enkel alleen om af te zeiken. Laten we vooral in gesprek blijven met elkaar.
Zie veel mensen on-line deze twee onderwerpen met elkaar vergelijken, maar ik zie niet in waarom. Het hebben van een kleurtje is niet een mentaal iets.

Overigens blij dat Fok! zich wel weer van zijn racistische kant laat zien. Ik heb dat toch gemist :7 :')
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_212696338
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2024 20:56 schreef AgnesGru het volgende:
Het ligt aan D66:
[..]
Premium artikel:

https://www.ad.nl/politie(...)tsvoorstel~a0d89195/
Wat een achterbakse kutpartij is D66 ook geworden. Was ooit best een prima partij.
pi_212696649
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 22:53 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wat een achterbakse kutpartij is D66 ook geworden. Was ooit best een prima partij.
D66 is de vijand geworden waar ze origineel tegen vochten.
pi_212698527
Wat een onzin weer :')
  Moderator / Redactie FP dinsdag 5 maart 2024 @ 09:14:07 #9
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_212698547
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 22:53 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Demon666.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_213244600
Goh, toch geen foutje. :')

quote:
Stukken onthullen dat ‘moeder’ bewust werd geschrapt uit wetstekst, De Jonge wist van niks: ‘Ik sta voor lul’

Niks ‘fout’: ambtenaren van het ministerie van Binnenlandse Zaken hebben wel degelijk bewust het woord ‘moeder’ uit een wetstekst geschrapt.

[…]

Uit de Woo-documenten blijkt echter dat het geen fout is, al had De Jonge er niks mee te maken. De wijziging komt al in het najaar van 2022 in het wetsvoorstel terecht, als zijn partijgenoot Hanke Bruins Slot nog minister van Binnenlandse Zaken is. De Wet basisregistratie personen is het terrein van D66-staatssecretaris Alexandra van Huffelen, al staat de handtekening van De Jonge onder de gehele wet.

In september 2022 wordt er een instructie naar wetgevingsjuristen gemaild. In wetten moet voortaan worden gekozen voor ‘sekseneutrale persoonsaanduidingen’. Ook het ministerie van Justitie en Veiligheid hamert daarop met een beroep op een nieuwe richtlijn. Daardoor wordt ‘moeder’ gewijzigd in ‘ouder uit wie het kind is geboren’.

Een ambtenaar vraagt daarna wel of het écht de bedoeling is. Het kan ‘discussie opleveren’, terwijl de verzamelwet ‘eigenlijk een hamerstuk zou moeten zijn’. Dat betekent dat er in de Tweede Kamer niet over gedebatteerd wordt. Bij navraag is het antwoord: ‘genderpunt blijft in verzamelwet. Geen actie’.
Meer: https://www.ad.nl/politie(...)a-voor-lul~ad24a589/
Proud member of the IDGAF+FU2 community
pi_213244651
Jezus! Een "persoon waaruit het kind is geboren" dat is toch PER DEFINITIE een moeder?
pi_213244656
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 03:05 schreef Telefoonvork het volgende:
Jezus! Een "persoon waaruit het kind is geboren" dat is toch PER DEFINITIE een moeder?
Nee want een moeder is een vrouw en we weten nu dat bv ook mannen kinderen kunnen baren.
pi_213244659
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2024 03:09 schreef KillemWieft het volgende:

[..]
Nee want een moeder is een vrouw en we weten nu dat bv ook mannen kinderen kunnen baren.
Bewijs maar.
  donderdag 18 april 2024 @ 09:35:31 #14
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_213245883
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 03:10 schreef Telefoonvork het volgende:

[..]
Bewijs maar.
Zeepaardjes.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_213246071
Bij mensen is dit een ander verhaal. In een biologisch normale toestand, zijn vrouwen de enige die kinderen kunnen baren.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_213246099
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2024 02:19 schreef KillemWieft het volgende:
Goh, toch geen foutje. :')
[..]
Meer: https://www.ad.nl/politie(...)a-voor-lul~ad24a589/
Ik dacht dat je minister beschermen, dan wel waarschuwen voor ophefdingen hoog in de taakomschrijving van dit soort ambtenaren staat. Blijkbaar niet bij de leidinggevende van de vragensteller. Ontslaan die hap.
pi_213246121
quote:

[..]
He wat?
:')

Godsammekraken, wat een gestoord zooitje blijft het toch...
pi_213246124
Ik dacht serieus dat het een bericht van de Spelt was.. Hugo laat keer op keer zien dat hij totaal onbetrouwbaar en doorgeslagen is..
pi_213246164
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 10:06 schreef michiel_merk het volgende:
Ik dacht serieus dat het een bericht van de Spelt was.. Hugo laat keer op keer zien dat hij totaal onbetrouwbaar en doorgeslagen is..
Dit achterbaks wegmoffelen in een ander wetsvoorstel is toch echt deachterbaksheid van d66.
Dat onbetrouwbare gelul over 'foutje' is wel hugo
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_213246200
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 10:06 schreef Toine51 het volgende:

[..]
He wat?
:')

Godsammekraken, wat een gestoord zooitje blijft het toch...
Allemaal begonnen indertijd dat de NS moest stoppen met het omroepen van: Dames en Heren. Toen is het geesteszieke gezwam van gender-ontkenning begonnen.
Ook in moeilijke tijden.
  Admin donderdag 18 april 2024 @ 10:28:03 #21
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_213246278
quote:

[..]
Dat is in de hele geschiedenis van de mensheid nog nooit voorgekomen.

quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 09:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Zeepaardjes.
zijn geen mensen.

quote:
14s.gif Op donderdag 18 april 2024 09:59 schreef HowardRoark het volgende:
Bij mensen is dit een ander verhaal. In een biologisch normale toestand, zijn vrouwen de enige die kinderen kunnen baren.
Er zijn ook nul gevallen bekend van biologisch abnormale toestanden waarin mannen kinderen baren. Vrouwen baren kinderen. Dat dit überhaupt een punt van discussie is geeft aan hoe debiel de wereld eraan toe is :')

quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 10:16 schreef Gibson88 het volgende:

[..]
Allemaal begonnen indertijd dat de NS moest stoppen met het omroepen van: Dames en Heren. Toen is het geesteszieke gezwam van gender-ontkenning begonnen.
Zoveel achterlijke termen tegenwoordig. Net als 'bemenst' in plaats van 'bemand' |:(
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  Moderator / Redactie FP donderdag 18 april 2024 @ 10:42:49 #22
Brabo Bastard
pi_213246408
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 10:28 schreef Danny het volgende:

[..]
[..]
zijn geen mensen.
[..]
Er zijn ook nul gevallen bekend van biologisch abnormale toestanden waarin mannen kinderen baren. Vrouwen baren kinderen. Dat dit überhaupt een punt van discussie is geeft aan hoe debiel de wereld eraan toe is :')
[..]
Zoveel achterlijke termen tegenwoordig. Net als 'bemenst' in plaats van 'bemand' |:(
Ja dit dus. Je kan je nog zo man voelen, vrouwen baren kinderen.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
  Moderator / Redactie Sport donderdag 18 april 2024 @ 10:42:59 #23
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_213246410
Alles om sneeuwvlokjes en hand boven hun hoofd te houden. Zo creëer je een generatie waar bijna iedereen wel iets mankeert in hun bovenkamer. Adhd, autisme, depressie, weet ik veel wat. Problemen worden aangepraat en aanstellerij wordt beloond.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Forum Admin donderdag 18 april 2024 @ 10:47:12 #24
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_213246467
Ik ben er volledig voor om mensen zo veel als mogelijk te betrekken en geaccepteerd te laten voelen, maar waar slaat dit op joh :') Om hoeveel mensen gaat dit nou daadwerkelijk en bovendien, de mensen die in het grijze gebied zitten (al dan niet zelf geclaimd) .. is hen wel wat gevraagd?

Dit lijkt me doorgeslagen activisme en je bereikt imo alleen maar het tegenovergestelde van wat je wil.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Moderator donderdag 18 april 2024 @ 11:07:23 #25
5428 crew  miss_sly
pi_213246662
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 10:42 schreef Nattekat het volgende:
Alles om sneeuwvlokjes en hand boven hun hoofd te houden. Zo creëer je een generatie waar bijna iedereen wel iets mankeert in hun bovenkamer. Adhd, autisme, depressie, weet ik veel wat. Problemen worden aangepraat en aanstellerij wordt beloond.
Ik vind het nogal wat om adhd, autisme en depressie te noemen als het gaat om sneeuwvlokjes de hand boven het hoofd te houden. Je doet enorm veel mensen tekort op die manier.
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 10:47 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik ben er volledig voor om mensen zo veel als mogelijk te betrekken en geaccepteerd te laten voelen, maar waar slaat dit op joh :') Om hoeveel mensen gaat dit nou daadwerkelijk en bovendien, de mensen die in het grijze gebied zitten (al dan niet zelf geclaimd) .. is hen wel wat gevraagd?

Dit lijkt me doorgeslagen activisme en je bereikt imo alleen maar het tegenovergestelde van wat je wil.
Dat er een keuze zou zijn voor mensen, lijkt me helemaal prima. Maar de standaard refererende aan de meerderheid lijkt me ook prima in stand te houden. Dus een kruisje zetten als je geen vrouw, man, vader of moeder wil zijn, maar 'ouder uit wie kind geboren is' zou voldoende zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_213246678
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 10:47 schreef Straatcommando. het volgende:

Je bent nu pas bekend met de woke beweging?
  Moderator / Redactie Sport donderdag 18 april 2024 @ 11:10:54 #27
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_213246691
quote:
7s.gif Op donderdag 18 april 2024 11:07 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het nogal wat om adhd, autisme en depressie te noemen als het gaat om sneeuwvlokjes de hand boven het hoofd te houden. Je doet enorm veel mensen tekort op die manier
Ik zeg niet dat dat allemal niet bestaat, ik zeg dat het aangepraat, uitvergroot en erger gemaakt wordt. In plaats van "doe gewoon je best, probeer het te overwinnen" is het credo tegenwoordig vooral "wat ben je zielig, wat kan ik doen om je minder zielig te laten voelen?"
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_213246730
quote:

[..]

[..]

Jawel hoor, in fictie verhaaltjes
quote:
Dit ja. Triest.
Ik doe niet bepaald aan deze shitshow mee en bezig gewoon de NLse taal die we met zn allen spreken. Nu al 2x gehad IRL dat zo'n overdreven wokie hier commentaar op gaf.
Leuke discussies. Werkelijk niet goed in hun bovenkamer.
1947-2016
pi_213246749
quote:
14s.gif Op donderdag 18 april 2024 09:59 schreef HowardRoark het volgende:
Klopt, en die ene persoon die zich na het baren van een kind laat ombouwen, wil ik best man noemen, maar laten we aub niet vanalles aanpassen voor 99,99% van de bevolking om die ene persoon die ver buiten de norm valt.
Цой жив
  Moderator donderdag 18 april 2024 @ 11:26:07 #30
5428 crew  miss_sly
pi_213246831
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 11:10 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik zeg niet dat dat allemal niet bestaat, ik zeg dat het aangepraat, uitvergroot en erger gemaakt wordt. In plaats van "doe gewoon je best, probeer het te overwinnen" is het credo tegenwoordig vooral "wat ben je zielig, wat kan ik doen om je minder zielig te laten voelen?"
Het bestaat wel, maar alsnog moeten ze niet zeuren en gewoon hun best doen?

Dat gaat wel helpen, inderdaad.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 18 april 2024 @ 11:28:19 #31
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_213246848
quote:
7s.gif Op donderdag 18 april 2024 11:26 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het bestaat wel, maar alsnog moeten ze niet zeuren en gewoon hun best doen?

Dat gaat wel helpen, inderdaad.
Je leest wat je wil lezen. Moeilijk hè, andere meningen proberen te begrijpen? Zo kom je in een bubbel terecht.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator donderdag 18 april 2024 @ 11:29:42 #32
5428 crew  miss_sly
pi_213246855
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 11:28 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Je leest wat je wil lezen. Moeilijk hè, andere meningen proberen te begrijpen? Zo kom je in een bubbel terecht.
Ah, een fijn gesprek. Laat maar weer dan.
  Forum Admin donderdag 18 april 2024 @ 11:32:44 #33
pi_213246873
quote:
7s.gif Op donderdag 18 april 2024 11:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik vind het nogal wat om adhd, autisme en depressie te noemen als het gaat om sneeuwvlokjes de hand boven het hoofd te houden. Je doet enorm veel mensen tekort op die manier.
[..]
Dat er een keuze zou zijn voor mensen, lijkt me helemaal prima. Maar de standaard refererende aan de meerderheid lijkt me ook prima in stand te houden. Dus een kruisje zetten als je geen vrouw, man, vader of moeder wil zijn, maar 'ouder uit wie kind geboren is' zou voldoende zijn.
Opt in ipv opt out inderdaad. Simpelweg omdat de norm moeder is en niet andersom.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Moderator / Redactie Sport donderdag 18 april 2024 @ 11:38:35 #34
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_213246917
quote:
7s.gif Op donderdag 18 april 2024 11:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ah, een fijn gesprek. Laat maar weer dan.
Lees je eigen reactie voor de grap nog eens terug. Er zit gewoon een beschuldiging aan mijn adres in dat ik dergelijke aandoeningen zou afdoen als aanstellerij. Fijn gesprek idd, als je gesprekspartner je meteen als een dergelijk figuur gaat zien in plaats van probeert te begrijpen wat je echt bedoelt. Niet iedereen die het met jouw sprookjeswereld eens is is per definitie een slecht figuur.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Forum Admin donderdag 18 april 2024 @ 11:40:16 #35
pi_213246931
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 11:38 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Lees je eigen reactie voor de grap nog eens terug. Er zit gewoon een beschuldiging aan mijn adres in dat ik dergelijke aandoeningen zou afdoen als aanstellerij. Fijn gesprek idd, als je gesprekspartner je meteen als een dergelijk figuur gaat zien in plaats van probeert te begrijpen wat je echt bedoelt. Niet iedereen die het met jouw sprookjeswereld eens is is per definitie een slecht figuur.
Lees je eigen posts eens terug en dan in het bijzonder deze. Het passief agressieve druipt er van af.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 18 april 2024 @ 11:42:32 #36
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_213246941
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 11:40 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Lees je eigen posts eens terug en dan in het bijzonder deze. Het passief agressieve druipt er van af.
Oh absoluut, maar elk fatsoenlijk gesprek is gewoon klaar als je met zulke beschuldigingen gaat strooien. Ben ik niet van gediend.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  donderdag 18 april 2024 @ 11:57:47 #37
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_213247069
Mag de baarmoeder dan nog wel zo genoemd worden ?
Stel je voor komt een transman bij de dokter vanwege een zwangerschap en zegt boos als de dokter t over de baarmoeder heeft * niks baarmoeder bij mij heet dat orgaan natuurlijk baarvader ! * Ik ben toch immers een mán.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  Admin donderdag 18 april 2024 @ 11:58:35 #38
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_213247075
ik stel voor dat we stoppen met elkaar persoonlijk aanvallen. dat is een DRINGEND voorstel
  Admin donderdag 18 april 2024 @ 12:00:05 #39
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_213247093
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 11:57 schreef deedeetee het volgende:
Stel je voor komt een transman bij de dokter vanwege een zwangerschap en zegt boos als de dokter t over de baarmoeder heeft * niks baarmoeder bij mij heet dat orgaan natuurlijk baarvader ! * Ik ben toch immers een mán.
'baarorgaan'

Las in het diversiteitsbeleid van een universiteit ergens de definitie van 'lesbisch'. Een niet-man die zich aangetrokken voelt tot niet-mannen.
Dan spoor je ook niet helemaal.
  donderdag 18 april 2024 @ 12:00:25 #40
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_213247098
En wat doen we met de term manuur?
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  Moderator / Redactie FP donderdag 18 april 2024 @ 12:04:47 #41
Brabo Bastard
pi_213247165
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 12:00 schreef inslagenreuring het volgende:
Werkuur?
"Omae wa mou shindeiru."
pi_213247179
quote:

[..]
[..]
zijn geen mensen.
[..]
[..]
Om nog maar te zwijgen over ' Regenbooggezin ' . Als men normaal gevonden wil worden ga jezelf dan niet onderscheiden als exclusief, inclusief of anders. Maar goed dat is hoe ik er over denk. Misschien heel zwart-wit maar so be it.
Ook in moeilijke tijden.
pi_213247219
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 03:10 schreef Telefoonvork het volgende:

[..]
Bewijs maar.
Sarcasme.
  Admin donderdag 18 april 2024 @ 12:15:48 #44
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_213247264
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 12:00 schreef inslagenreuring het volgende:
dat wordt her en der al 'mensuur' genoemd.
ja, echt :')
  Moderator / Redactie FP donderdag 18 april 2024 @ 12:22:35 #45
Brabo Bastard
pi_213247306
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 12:05 schreef Gibson88 het volgende:

[..]
Om nog maar te zwijgen over ' Regenbooggezin ' . Als men normaal gevonden wil worden ga jezelf dan niet onderscheiden als exclusief, inclusief of anders. Maar goed dat is hoe ik er over denk. Misschien heel zwart-wit maar so be it.
:(
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 12:15 schreef Danny het volgende:

[..]
Werkuur is toch veel beter? :D
"Omae wa mou shindeiru."
  donderdag 18 april 2024 @ 12:28:56 #46
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_213247389
quote:

[..]
Hou m'n hart vast voor het voortbestaan van de mandarijn -O-
  Forum Admin donderdag 18 april 2024 @ 12:33:38 #47
pi_213247438
quote:

[..]
Ik was een tijdje terug bij een cliënt en daar hadden ze ook de receptie "bemenst"
  donderdag 18 april 2024 @ 12:35:43 #48
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_213247462
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 12:00 schreef Danny het volgende:

[..]
'baarorgaan'

Las in het diversiteitsbeleid van een universiteit ergens de definitie van 'lesbisch'. Een niet-man die zich aangetrokken voelt tot niet-mannen.
Dan spoor je ook niet helemaal.
Wat een belachelijke omschrijving is dat. Wel bijzonder dat vrouw niet benoemd kan worden ,maar man dus wel.
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
  Moderator / Redactie FP donderdag 18 april 2024 @ 12:38:43 #49
Brabo Bastard
pi_213247508
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 12:33 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik was een tijdje terug bij een cliënt en daar hadden ze ook de receptie "bemenst"
Ik lees steeds "bemest" :')
"Omae wa mou shindeiru."
pi_213247615
Van "ik doe het lekker toch" Huffelen.
  Admin donderdag 18 april 2024 @ 12:53:29 #51
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_213247707
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 12:33 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ja, goede reden om er geen zaken mee te doen

quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 12:38 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Ik lees steeds "bemest" :')
Dat is een beetje wat ze met de Nederlandse taal doen inderdaad. Eroverheen schijten.
pi_213248660
quote:
10s.gif Op donderdag 18 april 2024 12:22 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
:(
[..]
Werkuur is toch veel beter? :D
Werkuren werd op mn oude werk bij planningen al jaaaaaren gebezigd. 'Working hours' en in NL dus dat.

Zonder tussenkomst van het overdreven gejankmuil.
1947-2016
pi_213248728
Bij stekkers en dergelijke heb je vaak een mannetje en een vrouwtje, mag dat nog wel? Of spreek je dan van een ontvangend eind en een insteekeind?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_213249100
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 14:36 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Bij stekkers en dergelijke heb je vaak een mannetje en een vrouwtje, mag dat nog wel? Of spreek je dan van een ontvangend eind en een insteekeind?
Breng ze nou niet op ideeën

Gofferdomme.
1947-2016
pi_213249558
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 15:23 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Breng ze nou niet op ideeën

Gofferdomme.
Master en slave (term in de techniek) is door sommigen ook al gecanceld.
  Admin donderdag 18 april 2024 @ 16:13:50 #56
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_213249579
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 16:11 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Master en slave (term in de techniek) is door sommigen ook al gecanceld.
ja, compleet gek geworden. we leven in de meest gestoorde tijd sinds de middeleeuwen denk ik, alleen daar klaagden mensen nog over de pest, martelingen etc. Dat had nog enig merit vergeleken met de woke woordjespolitie.
  donderdag 18 april 2024 @ 16:20:19 #57
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213249628
Alsof er geen urgentere zaken op de agenda staan :') te genant voor woorden.
pi_213250301
Wordt het woord 'vader' dan ook vervangen door 'ouder uit wie het kind niet is geboren'?
  Admin donderdag 18 april 2024 @ 17:53:11 #59
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_213250397
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 17:42 schreef SunZomer het volgende:
Wordt het woord 'vader' dan ook vervangen door 'ouder uit wie het kind niet is geboren'?
'ouder die zijn kwakkie heeft gedumpt in de persoon uit wie het kind is geboren'

Face it. Het is een slechte oplossing voor een niet-bestaand probleem. Ze willen nu daadwerkelijk 99,9% van alle moeders strippen van de term 'moeder' omdat er een handvol mensen is die zichzelf non-binair wenst te noemen en daarom geen 'moeder' of 'vader' genoemd wil worden. Dus dan maar 99,9% van de moeders hun waardigheid afnemen en reduceren tot babymachines. Deze wereld. Echt :')
  donderdag 18 april 2024 @ 18:10:20 #60
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_213250553
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 17:53 schreef Danny het volgende:

[..]
'ouder die zijn kwakkie heeft gedumpt in de persoon uit wie het kind is geboren'

Face it. Het is een slechte oplossing voor een niet-bestaand probleem. Ze willen nu daadwerkelijk 99,9% van alle moeders strippen van de term 'moeder' omdat er een handvol mensen is die zichzelf non-binair wenst te noemen en daarom geen 'moeder' of 'vader' genoemd wil worden. Dus dan maar 99,9% van de moeders hun waardigheid afnemen en reduceren tot babymachines. Deze wereld. Echt :')
Helemaal mee eens.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  donderdag 18 april 2024 @ 19:16:56 #61
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_213251389
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 14:36 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
In het Engels hebben ze het liever over plug en socket.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  donderdag 18 april 2024 @ 19:36:52 #63
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213251534
quote:

[..]

Precies. Ik vraag me af hoeveel non-binaire mensen nu zelf een probleem hiervan maken.

En anders doen ze maar net als in de Jan, Jans en de kinderen en verzinnen ze zelf een woord dat ze bevalt. Mappa, pamma, voeder, mader, het/they/them doet maar.
  donderdag 18 april 2024 @ 19:41:18 #64
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_213251637
Vroeger werden deze mensen op het plein nog besmeurd met rotte aardappelen.

nu krijgen ze een applausje en hun zin
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_213251734
quote:
Birth giving people: Woke term vanuit ideaal van inclusie omdat sekse (vrouw) en gender (vrouw zijn) niet samen hoeven te vallen. Ook (trans)mannen kunnen bevallen: mensen met een vrouwenlichaam (vagina en baarmoeder), die zich man voelen en man noemen, maar die (nog) niet in transitie zijn om lichamelijk vrouw te worden, kunnen zwanger worden en bevallen. De woke conclusie is dat ‘mensen’ bevallen. TERF’s hebben hier moeite mee en bezwaar tegen.

https://tpo.nl/2022/04/18(...)t-voor-slachtoffers/
  donderdag 18 april 2024 @ 19:46:36 #66
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_213251736
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 11:57 schreef deedeetee het volgende:
ba(a)rman
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_213252031
quote:

[..]

:( Alsof vrouwen geen gierend harde zaadlozing kunnen krijgen uit hun vrouwelijke testikels! :(
  donderdag 18 april 2024 @ 20:13:11 #69
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_213252212
Kansloos, al zou het wmb nog ok achtig zijn als je de ouders gewoon ouders noemt en eventueel een bepaald extra teken bij de ouder die het kind gebaard heeft. Hou je het redelijk neutraal en niet zo onnodig langdradig/lelijk.

Uiteindelijk ben ik er nog niet eens zo op tegen om het zo neutraal mogelijk te maken bij de overheid maar wat ze gekozen hebben is gewoon cringe bij gebrek aan een minder lelijk woord die voor mij de lading dekt. ( :@ )
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  donderdag 18 april 2024 @ 20:22:12 #70
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_213252354
Zelfs 'geboorteouder' zou prima zijn buiten dat het mij persoonlijk een beetje overdreven overkomt maar, boeiend verder. Het heeft geen effect op mijn dagelijkse leven.

In de IT hebben ze black/white list ook al een tijdje veranderd in block/safe list en master/slave in host/client. Zelfde laken een pak eigenlijk.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  vrijdag 19 april 2024 @ 01:27:40 #71
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_213254939
doe dan meteen

De baarmoederlijke werpouder.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  Admin vrijdag 19 april 2024 @ 09:34:51 #72
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_213256377
quote:
12s.gif Op donderdag 18 april 2024 19:46 schreef Aether het volgende:

[..]

Er zijn meer mensen die er bezwaren tegen hebben dan alleen Trans Excluding Radical Feminists
Waar de handvol non-binaries bezwaren heeft tegen 'moeder' zal een enorm aandeel vrouwen een bezwaar hebben tegen de term 'persoon waaruit het kind geboren is'.
  vrijdag 19 april 2024 @ 09:44:56 #73
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_213256493
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 01:27 schreef SpecialK het volgende:
doe dan meteen

De baarmoederlijke werpouder.
In dat geval: de baarwerpouderlijke werpouder.
  Moderator vrijdag 19 april 2024 @ 09:45:39 #74
8781 crew  Frutsel
pi_213256511
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 09:34 schreef Danny het volgende:

[..]
Er zijn meer mensen die er bezwaren tegen hebben dan alleen Trans Excluding Radical Feminists
Waar de handvol non-binaries bezwaren heeft tegen 'moeder' zal een enorm aandeel vrouwen een bezwaar hebben tegen de term 'persoon waaruit het kind geboren is'.
Wat is er eigenlijk met de TT gebeurd ?
pi_213256584
twitter
  vrijdag 19 april 2024 @ 11:05:40 #76
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213257638
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 09:50 schreef Mylene het volgende:
[ x ]
Dat je je zo moet profileren als vrouw, betekend wel dat de emancipatie een bizarre wending heeft genomen.

wtf zeg.
1947-2016
pi_213258147
quote:

Aardig stuk hierover: ‘Bemanning’ of ‘bemensing’? U mag zelf kiezen, voorlopig dan.

Klaarblijkelijk is 'bemensen' ontstaan rond 1980. Dat verklaart meteen waarom het voor mij heel normaal klinkt en niet politiek correct: ik weet niet beter.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Admin vrijdag 19 april 2024 @ 11:47:42 #78
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_213258225
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 11:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Aardig stuk hierover: ‘Bemanning’ of ‘bemensing’? U mag zelf kiezen, voorlopig dan.

Klaarblijkelijk is 'bemensen' ontstaan rond 1980. Dat verklaart meteen waarom het voor mij heel normaal klinkt en niet politiek correct: ik weet niet beter.
frappant dat ik het pas enkele jaren geleden voor het eerst heb gehoord. In de jaren 80,90 (en 00) kan ik mij niet herinneren die term ooit gehoord te hebben. Maar wellicht begaan wij ons in verschillende kringen, dat is goed mogelijk.

van diezelfde pagina overigens:
quote:
Bemensen moet rond 1980 zijn ontstaan en staat sinds 1999 in de Dikke Van Dale als ‘politiek correct’ synoniem van bemannen.
Mja, ik ben niet zo politiek correct. Dat laat ik aan de politici over.
pi_213258242
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 11:47 schreef Danny het volgende:

[..]
frappant dat ik het pas enkele jaren geleden voor het eerst heb gehoord. In de jaren 80,90 (en 00) kan ik mij niet herinneren die term ooit gehoord te hebben. Maar wellicht begaan wij ons in verschillende kringen, dat is goed mogelijk.

van diezelfde pagina overigens:
[..]
Ik vind het interessant om te lezen dat jij de term politiek correct vindt klinken. Dat was niet bij me opgekomen tot ik je bericht las omdat het woord voor mij volstrekt normaal is, net als 'mensuren'. Ben wel benieuwd hoe anderen daarover denken.
pi_213258374
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 11:49 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik vind het interessant om te lezen dat jij de term politiek correct vindt klinken. Dat was niet bij me opgekomen tot ik je bericht las omdat het woord voor mij volstrekt normaal is, net als 'mensuren'. Ben wel benieuwd hoe anderen daarover denken.
manuren klinkt wel stoerder
pi_213258437
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 12:02 schreef Loverboii het volgende:

[..]
manuren klinkt wel stoerder
Bemesten.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  vrijdag 19 april 2024 @ 12:20:45 #82
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213258620
quote:

[..]
Ik vind het interessant om te lezen dat jij de term politiek correct vindt klinken. Dat was niet bij me opgekomen tot ik je bericht las omdat het woord voor mij volstrekt normaal is, net als 'mensuren'. Ben wel benieuwd hoe anderen
'Bemensing' ipv bemanning ben ik wel gewend omdat ik voor de overheid werk. Mensuren klinkt mij nog steeds vreemd in de oren, hoor ik toch veel minder.
The End Times are wild
  Moderator vrijdag 19 april 2024 @ 12:29:32 #83
236264 crew  capricia
pi_213258737
Bemensen is toch wel een normaal woord? Hangt niets 'politiek correct' ofzo aan.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 19 april 2024 @ 12:52:46 #84
78780 deedeetee
pi_213258991
quote:

[..]
Ik lees toch heel veel, altijd al gedaan maar ik kwam bemensen en mensuren pas hier op fok! tegen. Het mag dan in bepaalde kringen nu wel gebruik zijn, het blijft irritant en politiek correct klinken. Ik doe er niet aan mee.
  Admin vrijdag 19 april 2024 @ 12:56:44 #85
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_213259033
quote:

[..]
Ik vind het interessant om te lezen dat jij de term politiek correct vindt klinken.
Dat staat in de pagina die jij zelf linkte ;)
(in de (online) vandale staan zowel bemensd als mensuren niet vermeld overigens)

quote:
Dat was niet bij me opgekomen tot ik je bericht las omdat het woord voor mij volstrekt normaal is, net als 'mensuren'. Ben wel benieuwd hoe anderen daarover denken.
Laten we het vragen:

POLL
  Forum Admin vrijdag 19 april 2024 @ 12:58:10 #86
pi_213259053
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 12:29 schreef capricia het volgende:
Bemensen is toch wel een normaal woord? Hangt niets 'politiek correct' ofzo aan.
Dat komt voort uit de afkeer van bemand want het kunnen ook vrouwen zijn die daar zitten. Dat het maar een woord is zoals bemanning dat is vergeten we dan even.

Het is imo een schoolvoorbeeld van politiek correct gedoe. Woordjes veranderen omdat er -wellicht- aanstoot aan kan worden genomen en dat dan ook nog eens vervangen met een spuuglelijk niet bestaan woord als "bemenst"
  Admin vrijdag 19 april 2024 @ 13:01:02 #87
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_213259084
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 12:58 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat komt voort uit de afkeer van bemand want het kunnen ook vrouwen zijn die daar zitten. Dat het maar een woord is zoals bemanning dat is vergeten we dan even.

Het is imo een schoolvoorbeeld van politiek correct gedoe. Woordjes veranderen omdat er -wellicht- aanstoot aan kan worden genomen en dat dan ook nog eens vervangen met een spuuglelijk niet bestaan woord als "bemenst"
Dat. Het is puur verzonnen om het gedeelte 'man' uit spreektaal te verbannen, terwijl 'bemand' verwijst naar 'man' als in 'mankind', de mens dus, en niets zegt over geslacht. Dat is er door politiek correcte wokies bijverzonnen.
pi_213259117
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 12:29 schreef capricia het volgende:
Nog niet heel lang geleden was het bemannen.
  Admin vrijdag 19 april 2024 @ 13:05:33 #89
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_213259137
pi_213259155
Bemanning m/v, manuren m/v.

Ik heb echt er broertje dood (RIP :'( ) aan idiote termen als mensuren, bemensing.
Dat klinkt voor geen meter/ziet er niet uit :')
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Admin vrijdag 19 april 2024 @ 13:07:42 #91
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_213259161
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 13:07 schreef StateOfMind het volgende:
Bemanning m/v, manuren m/v.

Ik heb echt er broertje dood (RIP :'( ) aan idiote termen als mensuren, bemensing.
Dat klinkt voor geen meter/ziet er niet uit :')
het klinkt zo geforceerd als de pest idd. 'hoor mij eens inclusief zijn'. Dat gevoel een beetje. *ril*
pi_213259173
'je kale dikke persoon met baarmoeder' klinkt ook niet.
pi_213259196
Zo maar eens een mandarijntje mensdarijntje eten :7
A murky, forgotten land.
pi_213259197
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 12:58 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Het is vaak spuuglelijk ja. Waar ik mij het meeste aan. Kan storen zijn de nieuwe woordjes die vooral wat over de ongemakken van de eerste groep gebruikers zeggen. Gehandicapten zijn zo'n ongemakkelijke groep. Iedere 15 jaar een nieuw woordje of nu zinnetje voor deze minder valide groep mensen. Buitenlanders, allochtonen en mensen met een islamitische achtergrond ook.

Maak het maar omslachtig genoeg en mensen praten er niet meer over ofzo.
  Moderator vrijdag 19 april 2024 @ 13:11:47 #95
236264 crew  capricia
pi_213259205
In 1997 was het kennelijk al een issue, waar sommigen zich erg aan konden storen. Dat is al bijna 30 jaar geleden.

quote:
Onze Taal. Jaargang 66(1997)

■ Bemensen
Mr. J.A. van Lanschot Hubrecht - Wassenaar

In het bezoekerscentrum in het atrium van het nieuwe stadhuis van Den Haag werd mij een folder overhandigd waarin werd vermeld op welke dagen en uren van de week de balie van dit centrum is ‘bemensd’.

Ik heb mij aan het gebruik van het woord bemensd in hoge mate geërgerd, en niet alleen omdat het bemenst moet zijn. Een dergelijk woord hoort in een officiële folder van de gemeente Den Haag niet voor te komen! Het is duidelijk dat de samenstellers van deze folder het woord bemand niet hebben willen gebruiken, omdat achter de balie ook vrouwelijk personeel staat. Maar het gaat mij te ver dit tot uitdrukking te brengen door het werkwoord bemannen te veranderen in bemensen.
https://www.dbnl.org/teks(...)14199701_01_0031.php
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213259224
Bemenst is eigenlijk ook niet inclusief genoeg, want stel er zijn waakhonden aanwezig. Ik zeg "Bewezent".
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
  Forum Admin vrijdag 19 april 2024 @ 13:20:00 #97
pi_213259301
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 13:11 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Het is vaak spuuglelijk ja. Waar ik mij het meeste aan. Kan storen zijn de nieuwe woordjes die vooral wat over de ongemakken van de eerste groep gebruikers zeggen. Gehandicapten zijn zo'n ongemakkelijke groep. Iedere 15 jaar een nieuw woordje of nu zinnetje voor deze minder valide groep mensen. Buitenlanders, allochtonen en mensen met een islamitische achtergrond ook.

Maak het maar omslachtig genoeg en mensen praten er niet meer over ofzo.
Oh ja, dat weet ik nog wel. Van gehandicapt naar mensen met een beperking naar "mensen met mogelijkheden"

Nu vind ik de eerste twee ook niet heel vriendelijk klinken maar mensen met mogelijkheden is wel...tja
  vrijdag 19 april 2024 @ 13:21:27 #98
78780 deedeetee
pi_213259314
Nu we het er toch over hebben : * tot slaaf gemaakte * klinkt ook zo ontzettend raar en het is vreselijk omslachtig. Het juiste woord was en is gewoon slaaf hoor. Wat kan daar nu mis mee zijn ?
Ik denk dan als ik dit lees is die persoon dan daadwerkelijk tijdens zijn leven tot slaaf gemaakt ? En stel dat hij als kind van slaven is geboren hoe zit dat dan ?
pi_213259327
En een vrouwelijke burgemeester, moeten we die voortaan burgemeesteres gaan noemen?
Al doet meesteres weer denken aan latex pakjes en zwepen 😱
Burgejuffrouw dan maar *O*

En de term brandmeester, als de brandweer de brand onder controle heeft.
Kan écht niet meer 😱
Brandjuffrouw _O_

Ingewikkeld allemaal :'(
A murky, forgotten land.
pi_213259332
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 13:21 schreef deedeetee het volgende:
Nu we het er toch over hebben : * tot slaaf gemaakte * klinkt ook zo ontzettend raar en het is vreselijk omslachtig. Het juiste woord was en is gewoon slaaf hoor. Wat kan daar nu mis mee zijn ?
Ik denk dan als ik dit lees is die persoon dan daadwerkelijk tijdens zijn leven tot slaaf gemaakt ? En stel dat hij als kind van slaven is geboren hoe zit dat dan ?
Tot slaaf gemaakt is wokewaanzin. Niemand wordt vrijwillig slaaf, dus een slaaf is per definitie tot slaaf gemaakt. Het is weer dat typische wokegenmiereneuk
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Admin vrijdag 19 april 2024 @ 13:29:51 #101
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_213259400
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 april 2024 13:11 schreef capricia het volgende:
In 1997 was het kennelijk al een issue, waar sommigen zich erg aan konden storen. Dat is al bijna 30 jaar geleden.
[..]
https://www.dbnl.org/teks(...)14199701_01_0031.php
en het woord is nog steeds niet echt ingeburgerd. vooral bedrijven en de overheid proberen dat er wel doorheen te duwen, maar onder de normale bevolking wil het nog niet heel hard lukken.

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 13:13 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Bemenst is eigenlijk ook niet inclusief genoeg, want stel er zijn waakhonden aanwezig. Ik zeg "Bewezent".
bedoel je dat alleen weesjes achter de balie staan?

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 13:21 schreef deedeetee het volgende:
Dat is zoiets dat de NOS gebruikt. Ook dat wordt in normale spreektaal door vrijwel niemand gebruikt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 13:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Tot slaaf gemaakt is wokewaanzin. Niemand wordt vrijwillig slaaf
*kuch*BDSM-slavinnen*kuch*
pi_213259409
quote:

[..]
Tot slaaf gemaakt is wokewaanzin. Niemand wordt vrijwillig slaaf, dus een slaaf is per definitie tot slaaf gemaakt. Het is weer dat typische wokegenmiereneuk
Het is een kromme vertaling vanuit het Amerikaans. Slavernij is niet leuk, maar ipv slavernij uit te bannen op deze wereld gaan we woordenspelletjes spelen om vooral te laten zien dat jij wel deugd en de slaaf gebruiker niet.
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 13:20 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Oh ja, dat weet ik nog wel. Van gehandicapt naar mensen met een beperking naar "mensen met mogelijkheden"

Nu vind ik de eerste twee ook niet heel vriendelijk klinken maar mensen met mogelijkheden is wel...tja
Maar moeten dingen altijd vriendelijk klinken? Gehandicapt is gewoon een omschrijving van iets.

Waar het in Nederland misschien fout gaat is dat we behoorlijk kleurrijk in onze scheldwoorden zijn.
pi_213259421
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 13:22 schreef StateOfMind het volgende:
En een vrouwelijke burgemeester, moeten we die voortaan burgemeesteres gaan noemen?
Al doet meesteres weer denken aan latex pakjes en zwepen 😱
Burgejuffrouw dan maar *O*

En de term brandmeester, als de brandweer de brand onder controle heeft.
Kan écht niet meer 😱
Brandjuffrouw _O_

Ingewikkeld allemaal :'(
In de ICT zijn master en slave poorten in korte tijd uitgebannen.
pi_213259425
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 13:33 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
In de ICT zijn master en slave poorten in korte tijd uitgebannen.
_O- 8)7
A murky, forgotten land.
pi_213259428
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 13:29 schreef Danny het volgende:

[..]
en het woord is nog steeds niet echt ingeburgerd. vooral bedrijven en de overheid proberen dat er wel doorheen te duwen, maar onder de normale bevolking wil het nog niet heel hard lukken.
[..]
bedoel je dat alleen weesjes achter de balie staan?
[..]
Dat is zoiets dat de NOS gebruikt. Ook dat wordt in normale spreektaal door vrijwel niemand gebruikt.
[..]
*kuch*BDSM-slavinnen*kuch*
Dat is slaafje spelen en heeft niks met slaaf zijn te maken.
pi_213259432
Nou heb ik toch een heleboel stokoude en iets minder oude boeken over vervoersmiddelen en bouwwerken die door een zekere hoeveelheid aan personeel bemand dienen te worden, maar tot heel recente uitgaves ben ik de alternatieve term "bemensing" echt nog nooit tegengekomen. Louter bemanning, tot voor kort.
  Forum Admin vrijdag 19 april 2024 @ 13:35:32 #107
pi_213259436
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 13:31 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Het is een kromme vertaling vanuit het Amerikaans. Slavernij is niet leuk, maar ipv slavernij uit te bannen op deze wereld gaan we woordenspelletjes spelen om vooral te laten zien dat jij wel deugd en de slaaf gebruiker niet.
[..]
Maar moeten dingen altijd vriendelijk klinken? Gehandicapt is gewoon een omschrijving van iets.

Waar het in Nederland misschien fout gaat is dat we behoorlijk kleurrijk in onze scheldwoorden zijn.
Nee hoeft ook niet. Als het alternatief een wollig woord is om maar niemand tegen schenen te schoppen heb ik liever de rauwe waarheid
  Admin vrijdag 19 april 2024 @ 13:40:13 #108
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_213259483
quote:
5s.gif Op vrijdag 19 april 2024 13:34 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Nou heb ik toch een heleboel stokoude en iets minder oude boeken over vervoersmiddelen en bouwwerken die door een zekere hoeveelheid aan personeel bemand dienen te worden, maar tot heel recente uitgaves ben ik de alternatieve term "bemensing" echt nog nooit tegengekomen. Louter bemanning, tot voor kort.
jup, tot twitter populair werd en elke gek een paar honderd medestanders wist te vinden en bedrijven daar heel erg bang van werden. Nu doen al die bedrijven (en steeds meer burgers) alsof ze het de normaalste zaak van de wereld vinden en proberen het bij de rest door de strot te duwen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 13:35 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Nee hoeft ook niet. Als het alternatief een wollig woord is om maar niemand tegen schenen te schoppen heb ik liever de rauwe waarheid
Ja, net als 'dik'. Zeg gewoon 'dik' en niet 'body positive'. 'body positive' is het nieuwe 'vetklep'.
  Forum Admin vrijdag 19 april 2024 @ 13:41:15 #109
pi_213259492
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 13:40 schreef Danny het volgende:

[..]
jup, tot twitter populair werd en elke gek een paar honderd medestanders wist te vinden en bedrijven daar heel erg bang van werden. Nu doen al die bedrijven (en steeds meer burgers) alsof ze het de normaalste zaak van de wereld vinden en proberen het bij de rest door de strot te duwen.
[..]
Ja, net als 'dik'. Zeg gewoon 'dik' en niet 'body positive'. 'body positive' is het nieuwe 'vetklep'.
Body positiviteit is het accepteren van mensen die bijvoorbeeld een hand missen, mank lopen, een oog missen etc. Niet om obesitas te normaliseren
pi_213259521
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 13:41 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Body positiviteit is het accepteren van mensen die bijvoorbeeld een hand missen, mank lopen, een oog missen etc. Niet om obesitas te normaliseren
Is ook zo'n kromme trend, dat kritisch zijn op mensen die zich ongezond dik eten een vorm van haat is. Strookt ook niet met bijvoorbeeld de soms haast religieus fanatieke aanpak van rokers. Voor de ene verslaving is zowat geen enkele vorm van ontmoediging meer te gek, over de andere verslaving mag je niets zeggen. Huh?
  Forum Admin vrijdag 19 april 2024 @ 13:49:19 #111
pi_213259546
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 13:46 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Is ook zo'n kromme trend, dat kritisch zijn op mensen die zich ongezond dik eten een vorm van haat is. Strookt ook niet met bijvoorbeeld de soms haast religieus fanatieke aanpak van rokers. Voor de ene verslaving is zowat geen enkele vorm van ontmoediging meer te gek, over de andere verslaving mag je niets zeggen. Huh?
Kijk, er is een verschil tussen afwijzen en afzeiken. Ik vind niet dat je mensen belachelijk (of erger) moet maken omdat ze obees zijn. Hell, het gaat me geen reet aan en ongevraagd advies geven is ook not done, maar doen alsof het normaal is? Nee. Nooit niet.
  Admin vrijdag 19 april 2024 @ 13:54:07 #112
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_213259583
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 13:46 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Dat niet alleen. Het is blijkbaar prima om magere mensen 'gratenkut' te noemen, vooral als je zelf dik bent, maar WAAG het niet om een dikke vrouw 'dik' te noemen. Dan ben je 'fatphobic' tegenwoordig.
  Admin vrijdag 19 april 2024 @ 13:55:34 #113
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_213259590
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 13:49 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Kijk, er is een verschil tussen afwijzen en afzeiken. Ik vind niet dat je mensen belachelijk (of erger) moet maken omdat ze obees zijn.
om welke dingen mag het wel? in 99% van de gevallen in dik zijn gewoon een keuze. Net als het dragen van rare kleding, verschikkelijke facelifts en andere keuzes die mensen zelf maken.
  Forum Admin vrijdag 19 april 2024 @ 13:56:43 #114
pi_213259601
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 13:55 schreef Danny het volgende:

[..]
om welke dingen mag het wel? in 99% van de gevallen in dik zijn gewoon een keuze. Net als het dragen van rare kleding, verschikkelijke facelifts en andere keuzes die mensen zelf maken.
Als ze er zelf om vragen :D

Het gaat mij niets aan wat iemand met zijn of haar lichaam doet. Ik kan er een (pittige) mening over hebben en die kan ik overal ventileren. Vind ik goed zat.
pi_213260081
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 12:56 schreef Danny het volgende:

[..]
Dat staat in de pagina die jij zelf linkte ;)
(in de (online) vandale staan zowel bemensd als mensuren niet vermeld overigens)
[..]
Laten we het vragen:

[poll=7082]
Het is klaarblijkelijk ooit geïntroduceerd uit politieke correctheid. Wat ik probeerde te zeggen, is dat het voor mij die connotatie niet heeft. Pas toen jij erover begon, ging ik naar de etymologie op zoek en kwam ik daarachter.

Het denken verandert, de taal verandert en daar verandert het denken weer door. Interessante processen zijn het. De maatschappij is steeds in beweging. Ik kan me geen Nederlands indenken waar het woord 'moeder' geen plek in heeft, maar wie weet in wat voor wereld mijn kinderen groot worden.
  vrijdag 19 april 2024 @ 15:40:22 #116
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_213260329
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 15:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het is klaarblijkelijk ooit geïntroduceerd uit politieke correctheid. Wat ik probeerde te zeggen, is dat het voor mij die connotatie niet heeft. Pas toen jij erover begon, ging ik naar de etymologie op zoek en kwam ik daarachter.

Het denken verandert, de taal verandert en daar verandert het denken weer door. Interessante processen zijn het. De maatschappij is steeds in beweging. Ik kan me geen Nederlands indenken waar het woord 'moeder' geen plek in heeft, maar wie weet in wat voor wereld mijn kinderen groot worden.
'Kinderen' bestaan dan ook niet meer natuurlijk.
  Admin vrijdag 19 april 2024 @ 15:54:56 #117
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_213260442
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 15:40 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
nee idd, dat is behoorlijk 'age-ist'
de vraag is of ze zich als volwassene identificeren. Want dan zijn het gewoon volwassenen.
  Moderator / Redactie FP vrijdag 19 april 2024 @ 15:57:29 #118
Brabo Bastard
pi_213260459
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 15:40 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
'Schreeuwende mormels' dekt de lading best wel.
"Omae wa mou shindeiru."
pi_213260475
Het zou een oplossing zijn voor de moeder grappen op dit forum
  Moderator / Redactie FP vrijdag 19 april 2024 @ 16:08:15 #120
Brabo Bastard
pi_213260531
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 16:00 schreef Cupfighter het volgende:
Het zou een oplossing zijn voor de moeder grappen op dit forum
"Ik neuk je de ouder waar het kind uitkomt!" klinkt voor geen meter.
"Omae wa mou shindeiru."
  Admin zaterdag 20 april 2024 @ 12:21:58 #121
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_213269573
quote:

[..]
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 12:56 schreef Danny het volgende:

[poll=7082]
POLL
Nou ja, misschien niet representatief voor de rest van Nederland, maar ik durf best aan te nemen dat MINSTENS 90% van de bevolking dat soort termen compleet kolderiek vindt.
pi_213273522
quote:

[..]
Ehm... er zijn er die zich vrijwillig tot slaaf maken. ~O>
pi_213320801
Frank Weerwind was kennelijk de verantwoordelijke, die toen met deze wijziging niet de dialoog wilde aangaan, maar nu wel met het transgenderwetsvoorstel nu er geen meerderheid voor is.

twitter
  Forum Admin donderdag 25 april 2024 @ 11:03:27 #124
pi_213320876
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 10:58 schreef Mylene het volgende:
Frank Weerwind was kennelijk de verantwoordelijke, die toen met deze wijziging niet de dialoog wilde aangaan, maar nu wel met het transgenderwetsvoorstel nu er geen meerderheid voor is.

[ x ]
Dit was overduidelijk geen "oepsies" nee.
pi_213320890
Volgende maand weer moederdag ouder-uit-wie-het-kind-is-geboren-dag.
pi_213320918
quote:
7s.gif Op donderdag 25 april 2024 11:04 schreef Aether het volgende:
Volgende maand weer moederdag ouder-uit-wie-het-kind-is-geboren-dag.
Vaderdag Ouder uit wiens zaad het kind ontsproten is.
pi_213320939
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 15:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nee, de taal wordt veranderd om het denken te veranderen. Die taal zomaar overnemen is voor je laten denken, wat de wereld waarin jouw kinderen groot worden er niet beter op maakt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 25 april 2024 @ 11:22:07 #128
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213321048
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 11:03 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dit was overduidelijk geen "oepsies" nee.
Nou, van het schrappen/vervangen van de term "moeder" was dus sowieso geen sprake, er kwam een optie bij voor mensen die daar behoefte aan hebben, voornamelijk vrouwen in transitie naar man die nog een kind kregen terwijl ze al een mannelijk uiterlijk hadden.

Met andere woorden: het was weer eens fophef.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Forum Admin donderdag 25 april 2024 @ 11:23:37 #129
pi_213321063
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 11:22 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou, van het schrappen/vervangen van de term "moeder" was dus sowieso geen sprake, er kwam een optie bij voor mensen die daar behoefte aan hebben, voornamelijk vrouwen in transitie naar man die nog een kind kregen terwijl ze al een mannelijk uiterlijk hadden.

Met andere woorden: het was weer eens fophef.
De inhoud is kneuterig, maar de manier waarop vind ik geen fophef.
  donderdag 25 april 2024 @ 11:25:54 #130
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213321083
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 11:23 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
De inhoud is kneuterig, maar de manier waarop vind ik geen fophef.
Dat stukje uit het staatsblad in de tweets die Mylene gepost heeft is best duidelijk, het gaat om een toevoeging, niet om het vervangen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_213321124
Ik klikte dit topic weer eens aan, omdat ik het zo verwonderlijk vond dat de SGP-leugen die in de TT staat nog altijd nog niet is gewijzigd.

Maar blijkbaar is FOK! al veranderd in een desinformatie rabbit hole waarin men dat onderscheid niet meer weet te maken.
  Forum Admin donderdag 25 april 2024 @ 11:31:32 #132
pi_213321126
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 11:31 schreef Stepperoller het volgende:
Ik klikte dit topic weer eens aan, omdat ik het zo verwonderlijk vond dat de SGP-leugen die in de TT staat nog altijd nog niet is gewijzigd.

Maar blijkbaar is FOK! al veranderd in een desinformatie rabbit hole waarin men dat onderscheid niet meer weet te maken.
Bedankt voor je constructieve feedback.
  Forum Admin donderdag 25 april 2024 @ 11:35:12 #133
pi_213321161
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 11:25 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat stukje uit het staatsblad in de tweets die Mylene gepost heeft is best duidelijk, het gaat om een toevoeging, niet om het vervangen.
Het gaat me om de werkwijze.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')