en het woord is nog steeds niet echt ingeburgerd. vooral bedrijven en de overheid proberen dat er wel doorheen te duwen, maar onder de normale bevolking wil het nog niet heel hard lukken.quote:Op vrijdag 19 april 2024 13:11 schreef capricia het volgende:
In 1997 was het kennelijk al een issue, waar sommigen zich erg aan konden storen. Dat is al bijna 30 jaar geleden.
[..]
https://www.dbnl.org/teks(...)14199701_01_0031.php
bedoel je dat alleen weesjes achter de balie staan?quote:Op vrijdag 19 april 2024 13:13 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Bemenst is eigenlijk ook niet inclusief genoeg, want stel er zijn waakhonden aanwezig. Ik zeg "Bewezent".
Dat is zoiets dat de NOS gebruikt. Ook dat wordt in normale spreektaal door vrijwel niemand gebruikt.quote:Op vrijdag 19 april 2024 13:21 schreef deedeetee het volgende:
Nu we het er toch over hebben : * tot slaaf gemaakte * klinkt ook zo ontzettend raar en het is vreselijk omslachtig. Het juiste woord was en is gewoon slaaf hoor. Wat kan daar nu mis mee zijn ?
*kuch*BDSM-slavinnen*kuch*quote:Op vrijdag 19 april 2024 13:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Tot slaaf gemaakt is wokewaanzin. Niemand wordt vrijwillig slaaf
Het is een kromme vertaling vanuit het Amerikaans. Slavernij is niet leuk, maar ipv slavernij uit te bannen op deze wereld gaan we woordenspelletjes spelen om vooral te laten zien dat jij wel deugd en de slaaf gebruiker niet.quote:Op vrijdag 19 april 2024 13:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Tot slaaf gemaakt is wokewaanzin. Niemand wordt vrijwillig slaaf, dus een slaaf is per definitie tot slaaf gemaakt. Het is weer dat typische wokegenmiereneuk
Maar moeten dingen altijd vriendelijk klinken? Gehandicapt is gewoon een omschrijving van iets.quote:Op vrijdag 19 april 2024 13:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Oh ja, dat weet ik nog wel. Van gehandicapt naar mensen met een beperking naar "mensen met mogelijkheden"
Nu vind ik de eerste twee ook niet heel vriendelijk klinken maar mensen met mogelijkheden is wel...tja
In de ICT zijn master en slave poorten in korte tijd uitgebannen.quote:Op vrijdag 19 april 2024 13:22 schreef StateOfMind het volgende:
En een vrouwelijke burgemeester, moeten we die voortaan burgemeesteres gaan noemen?
Al doet meesteres weer denken aan latex pakjes en zwepen 😱
Burgejuffrouw dan maar
En de term brandmeester, als de brandweer de brand onder controle heeft.
Kan écht niet meer 😱
Brandjuffrouw
Ingewikkeld allemaal![]()
quote:Op vrijdag 19 april 2024 13:33 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
In de ICT zijn master en slave poorten in korte tijd uitgebannen.
Dat is slaafje spelen en heeft niks met slaaf zijn te maken.quote:Op vrijdag 19 april 2024 13:29 schreef Danny het volgende:
[..]
en het woord is nog steeds niet echt ingeburgerd. vooral bedrijven en de overheid proberen dat er wel doorheen te duwen, maar onder de normale bevolking wil het nog niet heel hard lukken.
[..]
bedoel je dat alleen weesjes achter de balie staan?
[..]
Dat is zoiets dat de NOS gebruikt. Ook dat wordt in normale spreektaal door vrijwel niemand gebruikt.
[..]
*kuch*BDSM-slavinnen*kuch*
Nee hoeft ook niet. Als het alternatief een wollig woord is om maar niemand tegen schenen te schoppen heb ik liever de rauwe waarheidquote:Op vrijdag 19 april 2024 13:31 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Het is een kromme vertaling vanuit het Amerikaans. Slavernij is niet leuk, maar ipv slavernij uit te bannen op deze wereld gaan we woordenspelletjes spelen om vooral te laten zien dat jij wel deugd en de slaaf gebruiker niet.
[..]
Maar moeten dingen altijd vriendelijk klinken? Gehandicapt is gewoon een omschrijving van iets.
Waar het in Nederland misschien fout gaat is dat we behoorlijk kleurrijk in onze scheldwoorden zijn.
jup, tot twitter populair werd en elke gek een paar honderd medestanders wist te vinden en bedrijven daar heel erg bang van werden. Nu doen al die bedrijven (en steeds meer burgers) alsof ze het de normaalste zaak van de wereld vinden en proberen het bij de rest door de strot te duwen.quote:Op vrijdag 19 april 2024 13:34 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Nou heb ik toch een heleboel stokoude en iets minder oude boeken over vervoersmiddelen en bouwwerken die door een zekere hoeveelheid aan personeel bemand dienen te worden, maar tot heel recente uitgaves ben ik de alternatieve term "bemensing" echt nog nooit tegengekomen. Louter bemanning, tot voor kort.
Ja, net als 'dik'. Zeg gewoon 'dik' en niet 'body positive'. 'body positive' is het nieuwe 'vetklep'.quote:Op vrijdag 19 april 2024 13:35 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee hoeft ook niet. Als het alternatief een wollig woord is om maar niemand tegen schenen te schoppen heb ik liever de rauwe waarheid
Body positiviteit is het accepteren van mensen die bijvoorbeeld een hand missen, mank lopen, een oog missen etc. Niet om obesitas te normaliserenquote:Op vrijdag 19 april 2024 13:40 schreef Danny het volgende:
[..]
jup, tot twitter populair werd en elke gek een paar honderd medestanders wist te vinden en bedrijven daar heel erg bang van werden. Nu doen al die bedrijven (en steeds meer burgers) alsof ze het de normaalste zaak van de wereld vinden en proberen het bij de rest door de strot te duwen.
[..]
Ja, net als 'dik'. Zeg gewoon 'dik' en niet 'body positive'. 'body positive' is het nieuwe 'vetklep'.
Is ook zo'n kromme trend, dat kritisch zijn op mensen die zich ongezond dik eten een vorm van haat is. Strookt ook niet met bijvoorbeeld de soms haast religieus fanatieke aanpak van rokers. Voor de ene verslaving is zowat geen enkele vorm van ontmoediging meer te gek, over de andere verslaving mag je niets zeggen. Huh?quote:Op vrijdag 19 april 2024 13:41 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Body positiviteit is het accepteren van mensen die bijvoorbeeld een hand missen, mank lopen, een oog missen etc. Niet om obesitas te normaliseren
Kijk, er is een verschil tussen afwijzen en afzeiken. Ik vind niet dat je mensen belachelijk (of erger) moet maken omdat ze obees zijn. Hell, het gaat me geen reet aan en ongevraagd advies geven is ook not done, maar doen alsof het normaal is? Nee. Nooit niet.quote:Op vrijdag 19 april 2024 13:46 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Is ook zo'n kromme trend, dat kritisch zijn op mensen die zich ongezond dik eten een vorm van haat is. Strookt ook niet met bijvoorbeeld de soms haast religieus fanatieke aanpak van rokers. Voor de ene verslaving is zowat geen enkele vorm van ontmoediging meer te gek, over de andere verslaving mag je niets zeggen. Huh?
Dat niet alleen. Het is blijkbaar prima om magere mensen 'gratenkut' te noemen, vooral als je zelf dik bent, maar WAAG het niet om een dikke vrouw 'dik' te noemen. Dan ben je 'fatphobic' tegenwoordig.quote:Op vrijdag 19 april 2024 13:46 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Is ook zo'n kromme trend, dat kritisch zijn op mensen die zich ongezond dik eten een vorm van haat is. Strookt ook niet met bijvoorbeeld de soms haast religieus fanatieke aanpak van rokers. Voor de ene verslaving is zowat geen enkele vorm van ontmoediging meer te gek, over de andere verslaving mag je niets zeggen. Huh?
om welke dingen mag het wel? in 99% van de gevallen in dik zijn gewoon een keuze. Net als het dragen van rare kleding, verschikkelijke facelifts en andere keuzes die mensen zelf maken.quote:Op vrijdag 19 april 2024 13:49 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Kijk, er is een verschil tussen afwijzen en afzeiken. Ik vind niet dat je mensen belachelijk (of erger) moet maken omdat ze obees zijn.
Als ze er zelf om vragenquote:Op vrijdag 19 april 2024 13:55 schreef Danny het volgende:
[..]
om welke dingen mag het wel? in 99% van de gevallen in dik zijn gewoon een keuze. Net als het dragen van rare kleding, verschikkelijke facelifts en andere keuzes die mensen zelf maken.
Het is klaarblijkelijk ooit geïntroduceerd uit politieke correctheid. Wat ik probeerde te zeggen, is dat het voor mij die connotatie niet heeft. Pas toen jij erover begon, ging ik naar de etymologie op zoek en kwam ik daarachter.quote:Op vrijdag 19 april 2024 12:56 schreef Danny het volgende:
[..]
Dat staat in de pagina die jij zelf linkte
(in de (online) vandale staan zowel bemensd als mensuren niet vermeld overigens)
[..]
Laten we het vragen:
[poll=7082]
'Kinderen' bestaan dan ook niet meer natuurlijk.quote:Op vrijdag 19 april 2024 15:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is klaarblijkelijk ooit geïntroduceerd uit politieke correctheid. Wat ik probeerde te zeggen, is dat het voor mij die connotatie niet heeft. Pas toen jij erover begon, ging ik naar de etymologie op zoek en kwam ik daarachter.
Het denken verandert, de taal verandert en daar verandert het denken weer door. Interessante processen zijn het. De maatschappij is steeds in beweging. Ik kan me geen Nederlands indenken waar het woord 'moeder' geen plek in heeft, maar wie weet in wat voor wereld mijn kinderen groot worden.
nee idd, dat is behoorlijk 'age-ist'quote:Op vrijdag 19 april 2024 15:40 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
'Kinderen' bestaan dan ook niet meer natuurlijk.
'Schreeuwende mormels' dekt de lading best wel.quote:Op vrijdag 19 april 2024 15:40 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
'Kinderen' bestaan dan ook niet meer natuurlijk.
"Ik neuk je de ouder waar het kind uitkomt!" klinkt voor geen meter.quote:Op vrijdag 19 april 2024 16:00 schreef Cupfighter het volgende:
Het zou een oplossing zijn voor de moeder grappen op dit forum
quote:Op vrijdag 19 april 2024 11:49 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het interessant om te lezen dat jij de term politiek correct vindt klinken. Dat was niet bij me opgekomen tot ik je bericht las omdat het woord voor mij volstrekt normaal is, net als 'mensuren'. Ben wel benieuwd hoe anderen daarover denken.
POLLquote:
Ehm... er zijn er die zich vrijwillig tot slaaf maken.quote:Op vrijdag 19 april 2024 13:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Tot slaaf gemaakt is wokewaanzin. Niemand wordt vrijwillig slaaf, dus een slaaf is per definitie tot slaaf gemaakt. Het is weer dat typische wokegenmiereneuk
Dit was overduidelijk geen "oepsies" nee.quote:Op donderdag 25 april 2024 10:58 schreef Mylene het volgende:
Frank Weerwind was kennelijk de verantwoordelijke, die toen met deze wijziging niet de dialoog wilde aangaan, maar nu wel met het transgenderwetsvoorstel nu er geen meerderheid voor is.
[ x ]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |