abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 19 april 2024 @ 11:05:40 #76
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213257638
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 09:50 schreef Mylene het volgende:
[ x ]
Dat je je zo moet profileren als vrouw, betekend wel dat de emancipatie een bizarre wending heeft genomen.

wtf zeg.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_213258147
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 10:28 schreef Danny het volgende:

Zoveel achterlijke termen tegenwoordig. Net als 'bemenst' in plaats van 'bemand' |:(
Aardig stuk hierover: ‘Bemanning’ of ‘bemensing’? U mag zelf kiezen, voorlopig dan.

Klaarblijkelijk is 'bemensen' ontstaan rond 1980. Dat verklaart meteen waarom het voor mij heel normaal klinkt en niet politiek correct: ik weet niet beter.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Admin vrijdag 19 april 2024 @ 11:47:42 #78
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_213258225
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 11:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Aardig stuk hierover: ‘Bemanning’ of ‘bemensing’? U mag zelf kiezen, voorlopig dan.

Klaarblijkelijk is 'bemensen' ontstaan rond 1980. Dat verklaart meteen waarom het voor mij heel normaal klinkt en niet politiek correct: ik weet niet beter.
frappant dat ik het pas enkele jaren geleden voor het eerst heb gehoord. In de jaren 80,90 (en 00) kan ik mij niet herinneren die term ooit gehoord te hebben. Maar wellicht begaan wij ons in verschillende kringen, dat is goed mogelijk.

van diezelfde pagina overigens:
quote:
Bemensen moet rond 1980 zijn ontstaan en staat sinds 1999 in de Dikke Van Dale als ‘politiek correct’ synoniem van bemannen.
Mja, ik ben niet zo politiek correct. Dat laat ik aan de politici over.
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_213258242
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 11:47 schreef Danny het volgende:

[..]
frappant dat ik het pas enkele jaren geleden voor het eerst heb gehoord. In de jaren 80,90 (en 00) kan ik mij niet herinneren die term ooit gehoord te hebben. Maar wellicht begaan wij ons in verschillende kringen, dat is goed mogelijk.

van diezelfde pagina overigens:
[..]
Ik vind het interessant om te lezen dat jij de term politiek correct vindt klinken. Dat was niet bij me opgekomen tot ik je bericht las omdat het woord voor mij volstrekt normaal is, net als 'mensuren'. Ben wel benieuwd hoe anderen daarover denken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_213258374
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 11:49 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik vind het interessant om te lezen dat jij de term politiek correct vindt klinken. Dat was niet bij me opgekomen tot ik je bericht las omdat het woord voor mij volstrekt normaal is, net als 'mensuren'. Ben wel benieuwd hoe anderen daarover denken.
manuren klinkt wel stoerder
pi_213258437
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 12:02 schreef Loverboii het volgende:

[..]
manuren klinkt wel stoerder
Bemesten.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  vrijdag 19 april 2024 @ 12:20:45 #82
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213258620
quote:

[..]
Ik vind het interessant om te lezen dat jij de term politiek correct vindt klinken. Dat was niet bij me opgekomen tot ik je bericht las omdat het woord voor mij volstrekt normaal is, net als 'mensuren'. Ben wel benieuwd hoe anderen
'Bemensing' ipv bemanning ben ik wel gewend omdat ik voor de overheid werk. Mensuren klinkt mij nog steeds vreemd in de oren, hoor ik toch veel minder.
The End Times are wild
  Moderator vrijdag 19 april 2024 @ 12:29:32 #83
236264 crew  capricia
pi_213258737
Bemensen is toch wel een normaal woord? Hangt niets 'politiek correct' ofzo aan.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 19 april 2024 @ 12:52:46 #84
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_213258991
quote:

[..]
Ik lees toch heel veel, altijd al gedaan maar ik kwam bemensen en mensuren pas hier op fok! tegen. Het mag dan in bepaalde kringen nu wel gebruik zijn, het blijft irritant en politiek correct klinken. Ik doe er niet aan mee.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  Admin vrijdag 19 april 2024 @ 12:56:44 #85
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_213259033
quote:

[..]
Ik vind het interessant om te lezen dat jij de term politiek correct vindt klinken.
Dat staat in de pagina die jij zelf linkte ;)
(in de (online) vandale staan zowel bemensd als mensuren niet vermeld overigens)

quote:
Dat was niet bij me opgekomen tot ik je bericht las omdat het woord voor mij volstrekt normaal is, net als 'mensuren'. Ben wel benieuwd hoe anderen daarover denken.
Laten we het vragen:

POLL
  Forum Admin vrijdag 19 april 2024 @ 12:58:10 #86
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_213259053
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 12:29 schreef capricia het volgende:
Bemensen is toch wel een normaal woord? Hangt niets 'politiek correct' ofzo aan.
Dat komt voort uit de afkeer van bemand want het kunnen ook vrouwen zijn die daar zitten. Dat het maar een woord is zoals bemanning dat is vergeten we dan even.

Het is imo een schoolvoorbeeld van politiek correct gedoe. Woordjes veranderen omdat er -wellicht- aanstoot aan kan worden genomen en dat dan ook nog eens vervangen met een spuuglelijk niet bestaan woord als "bemenst"
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Admin vrijdag 19 april 2024 @ 13:01:02 #87
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_213259084
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 12:58 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat komt voort uit de afkeer van bemand want het kunnen ook vrouwen zijn die daar zitten. Dat het maar een woord is zoals bemanning dat is vergeten we dan even.

Het is imo een schoolvoorbeeld van politiek correct gedoe. Woordjes veranderen omdat er -wellicht- aanstoot aan kan worden genomen en dat dan ook nog eens vervangen met een spuuglelijk niet bestaan woord als "bemenst"
Dat. Het is puur verzonnen om het gedeelte 'man' uit spreektaal te verbannen, terwijl 'bemand' verwijst naar 'man' als in 'mankind', de mens dus, en niets zegt over geslacht. Dat is er door politiek correcte wokies bijverzonnen.
pi_213259117
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 12:29 schreef capricia het volgende:
Nog niet heel lang geleden was het bemannen.
  Admin vrijdag 19 april 2024 @ 13:05:33 #89
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_213259137
  vrijdag 19 april 2024 @ 13:07:02 #90
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_213259155
Bemanning m/v, manuren m/v.

Ik heb echt er broertje dood (RIP :'( ) aan idiote termen als mensuren, bemensing.
Dat klinkt voor geen meter/ziet er niet uit :')
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Admin vrijdag 19 april 2024 @ 13:07:42 #91
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_213259161
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 13:07 schreef StateOfMind het volgende:
Bemanning m/v, manuren m/v.

Ik heb echt er broertje dood (RIP :'( ) aan idiote termen als mensuren, bemensing.
Dat klinkt voor geen meter/ziet er niet uit :')
het klinkt zo geforceerd als de pest idd. 'hoor mij eens inclusief zijn'. Dat gevoel een beetje. *ril*
pi_213259173
'je kale dikke persoon met baarmoeder' klinkt ook niet.
  vrijdag 19 april 2024 @ 13:10:53 #93
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_213259196
Zo maar eens een mandarijntje mensdarijntje eten :7
A murky, forgotten land.
pi_213259197
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 12:58 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Het is vaak spuuglelijk ja. Waar ik mij het meeste aan. Kan storen zijn de nieuwe woordjes die vooral wat over de ongemakken van de eerste groep gebruikers zeggen. Gehandicapten zijn zo'n ongemakkelijke groep. Iedere 15 jaar een nieuw woordje of nu zinnetje voor deze minder valide groep mensen. Buitenlanders, allochtonen en mensen met een islamitische achtergrond ook.

Maak het maar omslachtig genoeg en mensen praten er niet meer over ofzo.
  Moderator vrijdag 19 april 2024 @ 13:11:47 #95
236264 crew  capricia
pi_213259205
In 1997 was het kennelijk al een issue, waar sommigen zich erg aan konden storen. Dat is al bijna 30 jaar geleden.

quote:
Onze Taal. Jaargang 66(1997)

■ Bemensen
Mr. J.A. van Lanschot Hubrecht - Wassenaar

In het bezoekerscentrum in het atrium van het nieuwe stadhuis van Den Haag werd mij een folder overhandigd waarin werd vermeld op welke dagen en uren van de week de balie van dit centrum is ‘bemensd’.

Ik heb mij aan het gebruik van het woord bemensd in hoge mate geërgerd, en niet alleen omdat het bemenst moet zijn. Een dergelijk woord hoort in een officiële folder van de gemeente Den Haag niet voor te komen! Het is duidelijk dat de samenstellers van deze folder het woord bemand niet hebben willen gebruiken, omdat achter de balie ook vrouwelijk personeel staat. Maar het gaat mij te ver dit tot uitdrukking te brengen door het werkwoord bemannen te veranderen in bemensen.
https://www.dbnl.org/teks(...)14199701_01_0031.php
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_213259224
Bemenst is eigenlijk ook niet inclusief genoeg, want stel er zijn waakhonden aanwezig. Ik zeg "Bewezent".
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
  Forum Admin vrijdag 19 april 2024 @ 13:20:00 #97
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_213259301
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 13:11 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Het is vaak spuuglelijk ja. Waar ik mij het meeste aan. Kan storen zijn de nieuwe woordjes die vooral wat over de ongemakken van de eerste groep gebruikers zeggen. Gehandicapten zijn zo'n ongemakkelijke groep. Iedere 15 jaar een nieuw woordje of nu zinnetje voor deze minder valide groep mensen. Buitenlanders, allochtonen en mensen met een islamitische achtergrond ook.

Maak het maar omslachtig genoeg en mensen praten er niet meer over ofzo.
Oh ja, dat weet ik nog wel. Van gehandicapt naar mensen met een beperking naar "mensen met mogelijkheden"

Nu vind ik de eerste twee ook niet heel vriendelijk klinken maar mensen met mogelijkheden is wel...tja
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 19 april 2024 @ 13:21:27 #98
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_213259314
Nu we het er toch over hebben : * tot slaaf gemaakte * klinkt ook zo ontzettend raar en het is vreselijk omslachtig. Het juiste woord was en is gewoon slaaf hoor. Wat kan daar nu mis mee zijn ?
Ik denk dan als ik dit lees is die persoon dan daadwerkelijk tijdens zijn leven tot slaaf gemaakt ? En stel dat hij als kind van slaven is geboren hoe zit dat dan ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  vrijdag 19 april 2024 @ 13:22:31 #99
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_213259327
En een vrouwelijke burgemeester, moeten we die voortaan burgemeesteres gaan noemen?
Al doet meesteres weer denken aan latex pakjes en zwepen 😱
Burgejuffrouw dan maar *O*

En de term brandmeester, als de brandweer de brand onder controle heeft.
Kan écht niet meer 😱
Brandjuffrouw _O_

Ingewikkeld allemaal :'(
A murky, forgotten land.
pi_213259332
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 13:21 schreef deedeetee het volgende:
Nu we het er toch over hebben : * tot slaaf gemaakte * klinkt ook zo ontzettend raar en het is vreselijk omslachtig. Het juiste woord was en is gewoon slaaf hoor. Wat kan daar nu mis mee zijn ?
Ik denk dan als ik dit lees is die persoon dan daadwerkelijk tijdens zijn leven tot slaaf gemaakt ? En stel dat hij als kind van slaven is geboren hoe zit dat dan ?
Tot slaaf gemaakt is wokewaanzin. Niemand wordt vrijwillig slaaf, dus een slaaf is per definitie tot slaaf gemaakt. Het is weer dat typische wokegenmiereneuk
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')