Klopt, omdat die psychedelics de tooling zijn om je mind/ego (of Satan, zoals jij m zou noemen) te doorzien. Dat is waarom het werkt lol.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dan weet ik het ook niet Mijk. Maar trippen leidt tot hallucinaties. Ik neem aan dat je die egodoodervaringen niet had voordat je ooit had getript. Waardoor er dus wel degelijk een link tussen de twee kan bestaan.
Dat was een reactie op basis van een discussie die ik gisteren met hem had waarin inderdaad bleek dat hij niks wil leren.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:00 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nou, dat was het weer. Goeie middag.
Dit is pas een serieuze beschuldigende reactie @:CharlesKinbote , zie t verschil?
dat is makkelijk zeg. ik vraag gewoon om een goed voorbeeld.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 11:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jullie argumenten zijn inderdaad zwak omdat jullie er simpelweg de ballen verstand van hebben en ook niets willen leren.
Of het trippen heeft je hersenen en geest dusdanig veranderd dat je nu wel degelijk door herinneringen eraan hetzelfde ervaart.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:01 schreef Mijk het volgende:
[..]
Klopt, omdat die psychedelics de tooling zijn om je mind/ego te doorzien. Dat is waarom het werkt lol.
Maargoed. Nevermind it.
Daar doe je toch niks mee.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:02 schreef dop het volgende:
[..]
dat is makkelijk zeg. ik vraag gewoon om een goed voorbeeld.
Nee, ik heb een hele grote lijst namen genoemd, die ik niet weer ga noemen, die állen (vanuit verschillende religies en spirituele leren) ditzelfde benoemen, en die mensen hebben nooit psychedelics op. Dus dit is voor mij een sterke, hele sterke indicator.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Of het trippen heeft je hersenen en geest dusdanig veranderd dat je nu wel degelijk door herinneringen eraan hetzelfde ervaart.
Weet jij het?
Of wil je gewoon geloven dat het de waarheid is?
Zucht. Probeer de discussie eens beter te volgen. Het is erg vermoeiend dat je steeds mijn woorden verdraait en me woorden in de mond legt.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:03 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nee, ik heb een hele grote lijst namen genoemd, die ik niet weer ga noemen, die állen (vanuit verschillende religies en spirituele leren) ditzelfde benoemen, en die mensen hebben nooit psychedelics op. Dus dit is voor mij een sterke, hele sterke indicator.
Meditatie verschaft in ieder geval betere informatie dan een boek waarin dingen staan zoals ''de wereld is in 6 dagen geschapen'''.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 11:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Feit is en blijft dat zo'n ervaring, nuchter of onder invloed of tijdens meditatie, nog steeds geen betrouwbare informatie verschaft over de aard van het universum. Ik weet niet waarom je die ervaring in nuchtere toestand hebt gehad, daar kunnen allerlei redenen voor zijn, maar de ervaring hebben is niet hetzelfde als dat de ervaring ook betrouwbaar is. Ik weet niet wat er allemaal in jouw brein gebeurt op zo'n moment, noch jij.
Dus allemaal zijn ze in een psychose geraakt en hele grote namen geworden in de geschiedenis, dat is dan wel wat je zegt?quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zucht. Probeer de discussie eens beter te volgen. Het is erg vermoeiend dat je steeds mijn woorden verdraait en me woorden in de mond legt.
Je hebt niet per se psychedelica nodig.
Maar niemand ervaart de dingen in eerste instantie zonder zichzelf in een bewustzijnsveranderende toestand te werken, hetzij door psychedelica, hetzij door meditatie, hetzij door yoga en ademhalingstechnieken, enzovoorts.
Ik zeg niet dat ze 'in een psychose zijn geraakt', ik zeg dat ze psychotische ervaringen hebben gehad. Dat wil niet zeggen dat ze niet meer in staat zijn om normaal te functioneren zoals bij een full blown psychose.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:06 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dus allemaal zijn ze in een psychose geraakt en hele grote namen geworden in de geschiedenis, dat is dan wel wat je zegt?
quote:
Daar hoef ik ook weinig mee te doen behalve afwachten.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 11:51 schreef dop het volgende:
[..]
maar goed kom maar op met een nauwkeurige voorspelling in de toekomst die wij gemakkelijk kunnen checken en die niet erg willekeurig is.
Ik verwijs je naar het topic in BNW over New Age waar ik hierboven een link naar heb geplaatst. Daarin bespreek ik een centrale profetie die de komst van de messias tot op het jaar nauwkeurig heeft aangekondigd.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:11 schreef dop het volgende:
[..]
[..]
Daar hoef ik ook weinig mee te doen behalve afwachten.
verder als jij Meerdere wetenschappelijke methode niet voldoende vind en de bijbel zelf wel voldoende bewijs, dan zijn we het oneens, dat wil niet zeggen dat jij of ik geen moeite doen.
Wat een vergelijking... je kunt er ook gewoon niet omheen dat jij net zo goed in een psychose kunt zitten, dat wil niet zeggen dat je niet meer in staat bent normaal te functioneren.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ze 'in een psychose zijn geraakt', ik zeg dat ze psychotische ervaringen hebben gehad. Dat wil niet zeggen dat ze niet meer in staat zijn om normaal te functioneren zoals bij een full blown psychose.
Hier vind je er enkele artikelen over: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1390356/
Hitler en Stalin zijn ook 'grote namen' in de geschiedenis. Dat zegt niets over de betrouwbaarheid van hun denkbeelden, alleen over hun impact op grote massa's mensen.
De messias die nooit heeft bestaan bedoel je?quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik verwijs je naar het topic in BNW over New Age waar ik hierboven een link naar heb geplaatst. Daarin bespreek ik een centrale profetie die de komst van de messias tot op het jaar nauwkeurig heeft aangekondigd.
Niemand van ons was erbij toen de wereld werd geschapen.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:05 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Meditatie verschaft in ieder geval betere informatie dan een boek waarin dingen staan zoals ''de wereld is in 6 dagen geschapen'''.
en dat jaartal is?quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik verwijs je naar het topic in BNW over New Age waar ik hierboven een link naar heb geplaatst. Daarin bespreek ik een centrale profetie die de komst van de messias tot op het jaar nauwkeurig heeft aangekondigd.
Volgens de gangbare definities kwalificeer je pas voor een stoornis als de symptomen je functioneren dusdanig aantasten dat je niet of nauwelijks meer in staat bent om in de maatschappij te functioneren.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:14 schreef Mijk het volgende:
[..]
Wat een vergelijking... je kunt er ook gewoon niet omheen dat jij net zo goed in een psychose kunt zitten, dat wil niet zeggen dat je niet meer in staat bent normaal te functioneren.
We hebben de wetenschappelijke methode, waaruit blijkt dat de wereld niet in 6 dagen is geschapen.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Niemand van ons was erbij toen de wereld werd geschapen.
Er wordt alleen gespeculeerd.
Dat heeft nooit iemand geobserveerd. Het kan ook niet worden geobserveerd, want de veranderingen zouden zeer langzaam gebeuren, over miljoenen jaren.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:22 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
We hebben de wetenschappelijke methode, waaruit blijkt dat de wereld niet in 6 dagen is geschapen.
En dat verschillende diersoorten geleidelijk door evolutie zijn ontstaan, heel langzaam
Ik hecht meer waarde aan het gedegen onderzoek van vele wetenschappers, welke aan stricte maatstaven moet voldoen. In tegenstelling tot een boek waarin van alles gezegd kan worden zonder enige onderbouwing.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat heeft nooit iemand geobserveerd. Het kan ook niet worden geobserveerd, want de veranderingen zouden zeer langzaam gebeuren, over miljoenen jaren.
Oftewel: het is een theorie die je niet kunt falsificeren. Want je kunt die dingen niet empirisch vaststellen.
En daarmee is het geen wetenschappelijke theorie en gewoon puur speculatie die als wetenschap wordt verkocht.
Verder heeft men geen andere verklaring dan 'creatie', dus men moet er wel in geloven.
Al heb je tientallen miljoenen wetenschappers die allemaal gedegen onderzoek doen, er is er geen een die kan aantonen dat bepaalde processen over miljoenen jaren hebben plaatsgevonden, noch dat die processen niet hebben plaatsgevonden. Dat is dus geen wetenschap. Men weet het simpelweg niet. Men kijkt naar wat vandaag te observeren is en deduceert daar vervolgens van alles uit, maar de betrouwbaarheid daarvan is uiterst discutabel.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:27 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik hecht meer waarde aan het gedegen onderzoek van vele wetenschappers, welke aan stricte maatstaven moet voldoen. In tegenstelling tot een boek waarin van alles gezegd kan worden zonder enige onderbouwing.
Maar evolutie is de enige rationele verklaring. Als God met een toverstaf nieuwe diersoorten schept, dan treed je totaal buiten de natuurlijke orde.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Al heb je tientallen miljoenen wetenschappers die allemaal gedegen onderzoek doen, er is er geen een die kan aantonen dat bepaalde processen over miljoenen jaren hebben plaatsgevonden, noch dat die processen niet hebben plaatsgevonden. Dat is dus een wetenschap. Men weet het simpelweg niet.
Dat is inderdaad de hele kwestie. Men moet uitgaan van een naturalistische verklaring en daarin kan God geen rol spelen.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:30 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Maar evolutie is de enige rationele verklaring. Als God met een toverstaf nieuwe diersoorten schept, dan treed je totaal buiten de natuurlijke orde.
En waarom zou je buiten de natuurlijke orde treden als alles wetenschappelijk verklaard kan worden verder.
Gezien de effectiviteit van de wetenschappelijke methode is de naturalistische verklaring oneindig veel waarschijnlijker dan de magische verklaring.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de hele kwestie. Men moet uitgaan van een naturalistische verklaring en daarin kan God geen rol spelen.
Dat maakt het echter niet 'wetenschappelijk aangetoond'. Het is nog steeds speculatie op basis van observaties die ook anders kunnen worden verklaard.
Verder zijn er intussen, met de kennis van vandaag, genoeg redenen om aan te nemen dat naturalistische verklaringen volstrekt onwaarschijnlijk, zo niet onmogelijk zijn.
De voorspelbaarheid van het gedrag van atomen heeft niets te maken met de samenstelling van levende organismen.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:35 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Gezien de effectiviteit van de wetenschappelijke methode is de naturalistische verklaring oneindig veel waarschijnlijker dan de magische verklaring.
Alles kan begrepen worden in termen van atomen die zich voorspelbaar gedragen.
Ja, wel vaker, ook op uppers waarbij je denkt muziek te horen, maar enkel onder invloed van de substantie zelf. De ego-death en de rust die ik daarvan kreeg (voor maanden lang), was van compleet andere orde. En áls het dan waar is wat je zegt he (heel hypothetisch); geef mij dan maar mn leven lang die psychose, want "hemel", was nog zéér zacht uitgedrukt vergeleken met die ervaring.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Volgens de gangbare definities kwalificeer je pas voor een stoornis als de symptomen je functioneren dusdanig aantasten dat je niet of nauwelijks meer in staat bent om in de maatschappij te functioneren.
Je kunt dus wel degelijk psychotische symptomen ervaren zonder als 'psychotisch' te worden gekwalificeerd.
Het feit dat ik de bijbel geloof heeft niets met psychose te maken. dan zou dat voor miljarden mensen ter wereld gelden, puur en alleen op basis van het feit dat jij en ander geloof hebt. Terwilj het algemene kennis is dat de dingen die je beschrijft met psychose worden geassocieerd. Ik had daar vroeger ook last van.
Misschien moet je wat specifieker zijn, maar tijdens invloed van psychedelics, heb ik in de verste verte geen zin meer in seks, omdat het vrij inferieur is aan de staat waarin je op dat moment verkeert. En dit komt door de beschrijving in mijn vorige post imo.quote:Ik zou je ook willen vragen: heb je ooit vreemde seksuele gedachten gekregen onder invloed of na een trip? Dat de grenzen een beetje vervagen?
Kun je wat van die profeties posten die op het jaartal nauwkeurig zaken voorspellen, want daar ben ik wel serieus nieuwsgierig naar. Dus zoiets als; "Jezus voorspelde dat in 2001 de tradecenters neergingen". Dán heb je m'n aandacht, als je ook serieuze bronnen daarvan hebt van vóór 9/11.quote:Ik zou zeggen: bekijk de profeties eens. Ik heb jouw weg al een keer bewandeld, het kan nuttig zijn om van de ervaringen van anderen te leren.
Levende organismen zijn atomen, bewustzijn bestaat uit atomen, alles is atomen....quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De voorspelbaarheid van het gedrag van atomen heeft niets te maken met de samenstelling van levende organismen.
100% eens, religie en wetenschap sluiten elkaar totaal niet uit.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:30 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Maar evolutie is de enige rationele verklaring. Als God met een toverstaf nieuwe diersoorten schept, dan treed je totaal buiten de natuurlijke orde.
En waarom zou je buiten de natuurlijke orde treden als alles wetenschappelijk verklaard kan worden verder.
ik zie een heel verhaal over 1844, maar dat is toch echt in het verleden, en was een misser.quote:
Verder, is er een quote die zegt;quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:40 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, wel vaker, ook op uppers waarbij je denkt muziek te horen, maar enkel onder invloed van de substantie zelf. De ego-death en de rust die ik daarvan kreeg (voor maanden lang), was van compleet andere orde. En áls het dan waar is wat je zegt he (heel hypothetisch); geef mij dan maar mn leven lang die psychose, want "hemel", was nog zéér zacht uitgedrukt vergeleken met die ervaring.
Het klopt dan imo wel dat een psychose heel dichtbij dergelijke ervaringen ligt, maar ze zijn verre van hetzelfde. Bij het 1 "wint" het bewustzijn, en floreert dat. Bij het ander "wint" het Ego, en floreert dat. (God vs Satan)quote:The psychotics drown in the same water where the mystic swims with delight
Nee, Jezus heeft het in de verste verte niet over dit soort dingen gehad.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:54 schreef Mijk het volgende:
[..]
Verder, is er een quote die zegt;
[..]
Het klopt dan imo wel dat een psychose heel dichtbij dergelijke ervaringen ligt, maar ze zijn verre van hetzelfde. Bij het 1 "wint" het bewustzijn, en floreert dat. Bij het ander "wint" het Ego, en floreert dat. (God vs Satan)
Dit is hetzelfde verschil als een bad trip in gaan op een psychedelic, of in Nirvana komen. En dit verschil zit hem in; ben je in staat álles los te laten of verzet je je er heel hard tegen met je ego. Een beetje wat Jezus "surrender to God" zou noemen. Of zoals ze in Islam, zouden zeggen; Submission. To what? To Allah, to that what is. Precies wat spirituele leren in een moderner jasje trachten te leren, niets meer, niets minder
De reden waarom mensen (niet alleen ik) selectief op je reageren is omdat je vaak allerlei dingen aanhaalt die niets met het onderwerp te maken hebben, of die je al honderd keer gezegd hebt.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 11:54 schreef Mijk het volgende:
[..]
Beschuldigingen? Mijn excuus als je dat zo opvat, ik stel gewoon vragen, het is verre van aanvallend of intens bedoeld. Hoewel dit soort discussies wel vaak tot intensiteit leiden, maar niet enkel van mijn kant.
En selectieve reacties, dás net zo'n ding, en die komen niet van mijn kant
"De" waarheid bestaat in mijn ogen niet, omdat alles aan perspectief is gebonden.quote:Buiten dit; hoe weet jij dat dat perspectief "niet de waarheid" is, ken jij de waarheid dan wel?
Dat is inderdaad het geval.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:40 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, wel vaker, ook op uppers waarbij je denkt muziek te horen, maar enkel onder invloed van de substantie zelf. De ego-death en de rust die ik daarvan kreeg (voor maanden lang), was van compleet andere orde. En áls het dan waar is wat je zegt he (heel hypothetisch); geef mij dan maar mn leven lang die psychose, want "hemel", was nog zéér zacht uitgedrukt vergeleken met die ervaring.
Buiten dat, is het algemeen bekend dat deze spirituele ontwakeningen/ervaringen bestaan. Vanuit meerdere religies, meerdere spirituele leren. Dát is notabene hetgeen wát ze proberen te leren, dus eigenlijk zeg je hier dat deze spirituele leren trachten je in een psychotische staat te krijgen; best wel een giller ook weer.
In het topic over New Age ben ik daar wat dieper op ingegaan. Als je naar 2300 zoekt, zul je daar posts van mij vinden over de 2300-jarenprofetie van Daniël, en de eerste 69 weken daarvan, die exact de komst van de messias aankondigde.quote:Pubmed, is een publieke site op Nih.gov, daar kan iedereen dingen posten. De serieuze studies staan niet onder Pubmed, just so you know.
En nog steeds, met dezelfde argumentatie, kun jij dus net zo goed óók nog steeds een psychose hebben. Want ook religies worden vaak vergeleken met psychoses, maar dan vooral massa psychoses. En dat is dan ook exact wat de cloak's laten zien, massa psychose van geweld, is wat ze leren (als je de letterlijke tekst --zoals jij ook doet-- leest). Zie Islam bijv bij uitstek, maar ook het Christendom is daar niet van gevrijwaard.
[..]
Misschien moet je wat specifieker zijn, maar tijdens invloed van psychedelics, heb ik in de verste verte geen zin meer in seks, omdat het vrij inferieur is aan de staat waarin je op dat moment verkeert. En dit komt door de beschrijving in mijn vorige post imo.
Grenzen vervagen? Nee.
Vreemde gedachten erover gekregen? Nee.
[..]
Kun je wat van die profeties posten die op het jaartal nauwkeurig zaken voorspellen, want daar ben ik wel serieus nieuwsgierig naar. Dus zoiets als; "Jezus voorspelde dat in 2001 de tradecenters neergingen". Dán heb je m'n aandacht, als je ook serieuze bronnen daarvan hebt van vóór 9/11.
Mensen bestaan voor een groot deel uit water. De zee bestaat voor een groot deel uit water. Ergo wat voor de zee geldt, geldt ook voor mensen.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:40 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Levende organismen zijn atomen, bewustzijn bestaat uit atomen, alles is atomen....
Met objectiviteit, rationaliteit en logica boeken we vooruitgang. Religie hindert alleen maar.
Eigenlijk vind ik het wetenschappelijke model waanzin, omdat er overduidelijk een spirituele dimensie is.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Mensen bestaan voor een groot deel uit water. De zee bestaat voor een groot deel uit water. Ergo wat voor de zee geldt, geldt ook voor mensen.
Dat is jouw logica. Ik kan daar niks mee. Als je zo liberaal met feiten omgaat, is er geen discussie mogelijk.
Nee, dat is zo en daar ben ik het ook wel mee eens. Daarom zei ik al: ook daar komt geloof bij kijken.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 11:26 schreef CharlesKinbote het volgende:
De staat is denk ik een stuk minder tastbaar dan je denkt en een stuk ongrijpbaarder dan je denkt. Er komt heel veel symboliek en mystificatie bij kijken; niet alleen onder het fascisme, maar ook onder een democratie: vraag je maar eens af hoe één persoon honderdduizend personen kan 'vertegenwoordigen', of hoe een overheid een 'volk' kan representeren. Die relatie is overduidelijk symbolisch.
De wil van het volk en de wil van God; dat zijn natuurlijk totaal verschillende, grotendeels zelfs volledig aan elkaar tegengestelde begrippen. Het ene is egalitair, het andere elitair. Het ene is materieel, van deze wereld, het tweede is spiritueel, heeft betrekking op een ‘hogere’ wereld.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 11:26 schreef CharlesKinbote het volgende:
Verder kan iedereen claimen de wil van God te kennen, en dit is dan ook wat heel veel gelovigen doen; op dezelfde wijze dat Mussolini en Hitler dachten de volkswil te kennen. Er is nog een mooie overeenkomst tussen die twee: het zijn allebei verzinsels die de complexiteit van de realiteit geweld aandoen door een fictieve eenheid te projecteren waar die niet is.
Wat je in topics hier allemaal aanvoert is erg inconsistent. De ene keer roep je dat materie niet bestaat en de andere keer roep je "alles is atomen". Ja, vind je het dan gek dat je bepaalde reacties krijgt. Je onderbouwt ook helemaal niets. Ik heb sterk de indruk dat je gewoon maar iets zit te roepen achter een glas bier. Niet dat ik de indruk heb dat je iets gebruikt, maar ik heb het sterke gevoel dat je maar wat uit je nek loopt te zwetsen. Dat is een zware beschuldiging, dat weet ik. En ik bedoel het ook zo. Ik volg je al lang en ik denk steeds vaker, een houtworm zegt verstandigere dingen dan jij.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 14:50 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Eigenlijk vind ik het wetenschappelijke model waanzin, omdat er overduidelijk een spirituele dimensie is.
Maar dat krijg je dus door overmatig te denken, je kunt jezelf de waanzin in denken.
Als ik zeg: ''alles is atomen'' hoor jij te zeggen dat dat bullshit is.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 15:08 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Wat je in topics hier allemaal aanvoert is erg inconsistent. De ene keer roep je dat materie niet bestaat en de andere keer roep je "alles is atomen".
Vergeet niet dat Nietzsche wel degelijk een nieuwe maatstaf aanlevert waarin al die verschillende perspectieven in een hiërarchische verhouding tot elkaar komen te staan.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 11:26 schreef CharlesKinbote het volgende:
De natuur is geen totaliteit maar een multipliciteit. Hoe kom je eigenlijk uit bij totaliteit na driehonderd jaar Duits idealisme? Als we het Kantiaans bekijken bestaan tijd en ruimte niet inherent; het bestaat uit perspectieven. Zo is de gitaar die achter me staat niet een driedimensionaal object 'daarbuiten' maar een verzameling van perspectieven die ik nooit kan verenigen in één object. Dat is een illusie. Mooie definitie van postmodernitieit die ik ooit zag trouwens: het is een aanval op het idee dat waarheid één is. Waarheid is niet één, waarheid is veel, en je kunt die veelheid niet totaliseren tot één grote Waarheid. Verder heeft de realiteit volgens mij helemaal geen middelpunt, je kunt op elke plek inspringen, zoals in Nietzsche's perspectivisme.
Nietzsche doet dat niet, in ieder geval.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 11:26 schreef CharlesKinbote het volgende:
Nou, je kunt natuurlijk ook gewoon af zien van het reductionistische idee dat er iets moet zijn dat "heerschappij" moet hebben.
Dat was de strekking van mijn bericht niet. Ik heb het gevoel dat je helemaal in een deuk ligt als je je berichten zit te tikken. Het woord bullshit wil ik niet gebruiken, maar als ik al je berichten op een rij zet komt daar een geschrift uit dat totaal niet consistent is en alleen maar bestaat uit de lucht gegrepen gedachten, waarbij je als slotconclusie schrijft dat dit alleen de waarheid is. Dit verschijnsel ben ik alleen nog maar tegengekomen bij mensen die na het laatste rondje uit de kroeg komen. Ik zeg niet dat je drinkt, maar ik zie een overeenkomst in wat je allemaal neerpent. Van Ali kun je van alles zeggen, maar hij schrijft wel consistent en heeft alles wel goed doordacht. Daar kun je het mee eens zijn of niet, maar je weet bij hem tenminste wel wat je bij hem kunt verwachten.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 15:10 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als ik zeg: ''alles is atomen'' hoor jij te zeggen dat dat bullshit is.
Natuurlijk. Durft iemand de chaotische veelheid die het leven is onder ogen te zien en te bevestigen, en daar doorheen te navigeren in alle dubbelzinnigheid? Slikken we de dood van God en zoeken we naar nieuwe manieren van ervaren, evalueren, ons verhouden tot deze complexiteit? Of halen we de stoffige gewaden van zolder en gaan we weer priestertje spelen?quote:Op dinsdag 5 maart 2024 15:16 schreef Amerauder het volgende:
Wat Nietzsche en het postmodernisme betreft:
[..]
Vergeet niet dat Nietzsche wel degelijk een nieuwe maatstaf aanlevert waarin al die verschillende perspectieven in een hiërarchische verhouding tot elkaar komen te staan.
Perspectieven zijn niet om het even. Er zijn hoge en lage perspectieven, sterke en zwakke. Gezonde, levensbevestigende perspectieven, die onze eerbied verdienen, en kleine, piepende kikvorsperspectiefjes die we lachend wegwuiven. Ze verschillen in waarde.
Het masker is inmiddels versleten. De toeschouwers geloven het niet meer, waarom de acteurs dan wel? Waar is de filosofie van de toekomst?quote:Gilles Deleuze schreef:
We moeten filosofie zien als een kracht. Maar de wet van krachten is zodanig dat ze alleen kunnen verschijnen wanneer ze verborgen worden door het masker van reeds bestaande krachten. Het leven moest eerst de materie imiteren. Daarom moest de filosofische kracht zich vermommen om te overleven toen ze in Griekenland ontstond. De filosoof moest het aura van de voorgaande krachten aannemen: hij moest het masker van de priester opzetten.
Natuurlijk zijn er sterkere perspectieven, natuurlijk zijn er perspectieven die overheersen. Maar waarom altijd één heersende? Ik deel die intuïtie niet. Het past bij een manier van metafysica bedrijven die na Nietzsche en Kant in de ongenade is geraakt. Marxisten kijken naar de "materiële basis", conservatieven kijken naar de heersende ideeën, ik zeg, kijk naar alles tegelijk. En wat gaat er eigenlijk schuil achter dat verlangen naar één sturend principe? Zijn het niet de waanbeelden van het bewustzijn die hier spreken, dat denkt baas in eigen huis te zijn? Het logische denken dat wedijvert bij eenheid en ondubbelzinnigheid, dat blind is voor de breuklijnen waar ze overheen kalkt?quote:Een deel van de postmoderne wereld wil wél Nietzsches veelheid begrijpen, maar niet die rangorde, niet die kwestie van waarde. Over die veelheid die ze van hem overnemen wordt vervolgens een sausje van marxistisch gelijkheidsideaal gegooid om daarmee op een relativisme uit te komen dat bruikbaar kan zijn voor bepaalde guerrilla-achtige doeleinden (een spaak in het wiel van Amerikaanse dominantie, bijvoorbeeld, vanuit een Frans perspectief) maar wat fundamenteel verschilt van wat Nietzsche voor ogen had.
Perspectieven botsen en vechten met elkaar. En dan is er een winnaar. In die strijd ontstaan weer nieuwe perspectieven en er is nooit één enkele alleenheersende Waarheid inderdaad, maar wel altijd een heersende, een die de leiding neemt. Dat geldt voor samenlevingen, en dat geldt voor de verschillende waarheden die zich binnen een individu meester trachten te maken van dat individu ook.
quote:Frank Herbert schreef:
Deep in the human unconscious is a pervasive need for a logical universe that makes sense. But the real universe is always one step beyond logic.
Nietzsche was menselijk, al te menselijk, nog te veel een romanticus (hoezeer hij de romantiek ook wist te overstijgen; en hoezeer hij zijn eigen schuld aan de romantiek ook ontkende). Hij heeft wel bomen geplant die hoger zijn gegroeid dan hij ooit zelf had kunnen voorzien, en waar we nu de rijpe vruchten van kunnen plukken. Als je de juiste wandelpaden weet.quote:Nietzsche doet dat niet, in ieder geval.
De woorden zijn toch betekenisloos, uiteindelijk, dus het maakt niet uit wat ik allemaal zeg. Sigaartjequote:Op dinsdag 5 maart 2024 15:42 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Dat was de strekking van mijn bericht niet. Ik heb het gevoel dat je helemaal in een deuk ligt als je je berichten zit te tikken. Het woord bullshit wil ik niet gebruiken, maar als ik al je berichten op een rij zet komt daar een geschrift uit dat totaal niet consistent is en alleen maar bestaat uit de lucht gegrepen gedachten, waarbij je als slotconclusie schrijft dat dit alleen de waarheid is. Dit verschijnsel ben ik alleen nog maar tegengekomen bij mensen die na het laatste rondje uit de kroeg komen. Ik zeg niet dat je drinkt, maar ik zie een overeenkomst in wat je allemaal neerpent. Van Ali kun je van alles zeggen, maar hij schrijft wel consistent en heeft alles wel goed doordacht. Daar kun je het mee eens zijn of niet, maar je weet bij hem tenminste wel wat je bij hem kunt verwachten.
Dat viel mij ook op inderdaad. Spreekt zichzelf vaak tegen, als het maar goed uitkomt.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 15:08 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Wat je in topics hier allemaal aanvoert is erg inconsistent. De ene keer roep je dat materie niet bestaat en de andere keer roep je "alles is atomen".
En Nietzsche wist maar al te goed, en zei;quote:Op dinsdag 5 maart 2024 15:50 schreef CharlesKinbote het volgende:
Nietzsche was menselijk, al te menselijk, nog te veel een romanticus (hoezeer hij de romantiek ook wist te overstijgen; en hoezeer hij zijn eigen schuld aan de romantiek ook ontkende). Hij heeft wel bomen geplant die hoger zijn gegroeid dan hij ooit zelf had kunnen voorzien, en waar we nu de rijpe vruchten van kunnen plukken. Als je de juiste wandelpaden weet.
In Thus Spoke Zarathustra, (en om nog iets nauwkeuriger te zijn; Of the Three Metamorphoses)quote:You must be ready to burn yourself in your own flame; how could you rise anew if you have not first become ashes?
Ook wat Rumi zei;quote:Its a destructive process.
Ook wat Freud zei;quote:Being a candle is not easy, in order to must light, one must first burn.
Ook wat Tolle zei over Pijnlichamen.quote:Unexpressed emotions will never die, they will come forth in an uglier way.
En dit is helemaal de klapper natuurlijk; een liefhebbende god met voorwaardelijke onvoorwaardelijke liefde, en geef je die niet terug dan brandt je eeuwig in de hel. De liefhebbende buitengewoon proportionele god met oneindige liefde die dat wel even regelt. 80jaar zondigen, eeuwig in de hel.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Een liefhebbende God vraagt helemaal niet om dat soort rare fratsen.
Ali_Kannibali is een Zevende Dag Adventist, die geloven niet in de hel maar eeuwige vernietiging van de ziel bij het Laatste Oordeel. Verder wel eens met wat je zegt.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 16:37 schreef Mijk het volgende:
[..]
En dit is helemaal de klapper natuurlijk; een liefhebbende god met voorwaardelijke onvoorwaardelijke liefde, en geef je die niet terug dan brandt je eeuwig in de hel. De liefhebbende buitengewoon proportionele god met oneindige liefde die dat wel even regelt. 80jaar zondigen, eeuwig in de hel.
Come on.
Nou, een eeuwige vernietiging klinkt ook wel aardig in mijn oren dan.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 16:38 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Ali_Kannibali is een Zevende Dag Adventist, die geloven niet in de hel maar eeuwige vernietiging van de ziel bij het Laatste Oordeel. Verder wel eens met wat je zegt.
Missschien gebeurt dat met bidden ook wel, misschien is "the narrow path" waar Jezus het over had wel dat "In het nu leven" (omdat je met "bidden", ook even in het Nu komt) waar Tolle het ook over heeft, want dat path is ook zéér narrow. Ook waar Buddha, Adyashanti, Krishnamurti, Rumi, enz enz enz enz enz enz het over hebben.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat kan met psychedelica, maar ook met mantra's, ademhaling, repeterende gebeden, zelfpijniging, enzovoorts. Al die dingen zorgen ervoor dat je hersenen in een andere staat van bewustzijn komen, die te vergelijken is met een toestand tussen droom en wakker.
Verder, als je meditatie als een staat ervaart "tussen droom en wakker", .... buiten dat het onwaar is, je hebt hier voordelen van, ook in je dagelijks leven, je wordt 100x scherper, bewuster, als in bewustzijn. Het is hyperfocus, en lijkt niet eens op een staat tussen droom en wakker...quote:Praying is talking to God, Meditation is listening to it
Ik vind het mooi en ik help je graag met zoeken, je weet hoezeer ik Nietzsches uitgangspunten kan waarderen.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 15:50 schreef CharlesKinbote het volgende:
Natuurlijk. Durft iemand de chaotische veelheid die het leven is onder ogen te zien en te bevestigen, en daar doorheen te navigeren in alle dubbelzinnigheid? Slikken we de dood van God en zoeken we naar nieuwe manieren van ervaren, evalueren, ons verhouden tot deze complexiteit? Of halen we de stoffige gewaden van zolder en gaan we weer priestertje spelen?
...
Het masker is inmiddels versleten. De toeschouwers geloven het niet meer, waarom de acteurs dan wel? Waar is de filosofie van de toekomst?
Dat ben ik ook met je eens, dat ene sturende principe daar ben ik ook sceptisch over, al mijn liefde voor Heraclitus ten spijt. En als jij daar tegen ten strijde wil trekken, ga vooral je gang.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 15:50 schreef CharlesKinbote het volgende:
Natuurlijk zijn er sterkere perspectieven, natuurlijk zijn er perspectieven die overheersen. Maar waarom altijd één heersende? Ik deel die intuïtie niet. Het past bij een manier van metafysica bedrijven die na Nietzsche en Kant in de ongenade is geraakt. Marxisten kijken naar de "materiële basis", conservatieven kijken naar de heersende ideeën, ik zeg, kijk naar alles tegelijk. En wat gaat er eigenlijk schuil achter dat verlangen naar één sturend principe? Zijn het niet de waanbeelden van het bewustzijn die hier spreken, dat denkt baas in eigen huis te zijn? Het logische denken dat wedijvert bij eenheid en ondubbelzinnigheid, dat blind is voor de breuklijnen waar ze overheen kalkt?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |