Behalve als het over Kaag gaat. Dan nemen we hem wel serieus 🤔quote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Volgens mij kent iedereen in dit topic de agenda van Wouter de Winter.
Daarbij ga ik geen driekwartier naar die man luisteren, dus als hij wil dat we kennisnemen van z’n stukkies moet hij ze even uitschrijven
Of als de Telegraaf schrijft dat de financiële know-how van BBB beneden peil is. Dan wordt het ook meteen voor waar aangenomen.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 12:33 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Behalve als het over Kaag gaat. Dan nemen we hem wel serieus 🤔
Wat is “mentaal niet helemaal op orde zijn”? Wanneer is iemand mentaal op orde en wanneer kennelijk niet? En waarom zou dat een criterium moeten zijn om in de politiek actief te kunnen zijn?quote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:49 schreef Grishenko_ het volgende:
Ik vind het zeer kwalijk als er een beoogd coalitiegenoot mentaal niet helemaal op orde is en zodoende huilbuien heeft. Ook als er een beslissing moet worden genomen, schijnt hij met stemverheffing te praten. Dat lijkt mij niet bon ton.
Ook vind ik dat Wouter de Winter hele specifieke gebeurtenissen omschrijft, waardoor het verhaal een hoger waarheidsgehalte krijgt. Ook stelt hij dat dit binnenkort bekend wordt gemaakt in de nationale media. Het lijkt mij daarom stug dat dit verhaal geheel uit zijn duim is gezogen.
[..]
Ja.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 10:33 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
En de Bijlmer is dan één voorbeeld, maar dit gebeurd toch overal?
Dat werd door de BBB zelf toegegeven, volgens mij.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 13:21 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Of als de Telegraaf schrijft dat de financiële know-how van BBB beneden peil is. Dan wordt het ook meteen voor waar aangenomen.
De Winther zal absoluut een agenda hebben, maar hij is niet achterlijk en zal dus niet zo’n verhaal brengen zonder onderbouwing.
Bovendien past het in het beeld dat al langer van Omtzigt bestaat; dat hij binnen het CDA slecht lag zal echt niet alleen aan het CDA gelegen hebben.
Het rücksichtslos afbreken van sociale huurflats om er vervolgens niks voor terug te bouwen waar die bewoners wat aan hebben is ook wel een van de redenen dat deze woningcrisis is ontstaan, lijkt me. Om inderdaad nog maar te zwijgen over het feit dat er uiteindelijk minder woningen beschikbaar zijn hierdoor dan daarvoor.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 14:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja.
Ik woonde een aantal jaren terug in Hoogvliet, daar zijn toendertijd zo'n 5000 woningen gesloopt (portiek woningen) en het plan was om 3500 woningen terug te bouwen maar of dat inmiddels gelukt is weet ik niet, het programma liep enorme vertraging op en 6 jaar terug waren er pas 2000 gebouwd van de 3500, dacht ik.
Het plan was om de ghetto vorming toendertijd tegen te gaan, overigens, en dat is aardig gelukt in de aangepakte gebieden maar uiteindelijk is er minder woonruimte gecreeerd.
Veel van die sovjetstyle flats waren natuurlijk aan het eind van hun levensduur, dat die plat moesten was logisch. Die waren niet meer comfortabel en energiezuinig te maken. Dat ze daarna vooral woningen hebben teruggebouwd ipv flats is inderdaad misschien een fout geweest.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 14:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het rücksichtslos afbreken van sociale huurflats om er vervolgens niks voor terug te bouwen waar die bewoners wat aan hebben is ook wel een van de redenen dat deze woningcrisis is ontstaan, lijkt me. Om inderdaad nog maar te zwijgen over het feit dat er uiteindelijk minder woningen beschikbaar zijn hierdoor dan daarvoor.
Je kunt ook gewoon eisen dat er minstens x woningen moeten komen in het kavel. Als we 'vraaggestuurd' (lees: huizen waar de aannemer/investeerders het meest op verdienen) huizen blijven bouwen van 135m2 voor 6 of 7 ton, dan moeten we ook niet miepen dat er een huizencrisis is. Overheid mag heel goed bepalen wat er in NL gebouwd wordt om de huizencrisis op te lossen wat mij betreft. Al is het maar een flinke 'nudge'.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 09:50 schreef nostra het volgende:
[..]
Gaan we ook vraaggestuurd bouwen, of bepaalt de overheid dat "70 m2 wel zat is voor een gezinnetje"? Dan ligt er nog wel een mooie blauwdruk met microrayons ergens.
Dat heeft de Nederlandse overheid ook decennia gedaan. Tot het ministerie van VROM in 2010 werd opgeheven, want het Nederlandse woonbeleid was "af" en de markt zou het verder wel oplossen. Minister Stef Blok was destijds erg in z'n nopjes dat hij een heel ministerie weg had bezuinigd.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 14:38 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Overheid mag heel goed bepalen wat er in NL gebouwd wordt om de huizencrisis op te lossen wat mij betreft.
Ook toen heb je me vaak genoeg de kreet ‘VVD-huisblad’ zien gebruiken. Daarnaast heeft hij het nog steeds niet uitgeschreven, dus heb ik geen idee waar het precies over gaat.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 12:33 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Behalve als het over Kaag gaat. Dan nemen we hem wel serieus 🤔
Het aantal corporatie woningen zou met 25% moeten groeien om enkel de private huur over te kunnen nemen. Dat plus groei zie ik de komende 10 jaar niet meteen gebeuren.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 12:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom dat de komende 10 jaar niet kan veranderen. Sterker: het is al aan het veranderen, zie de woondeals waarbij corporaties ook middenhuur bouwen.
Volgens mij wordt dit probleem uitgebreid besproken in uitgewoond en was het ook beleid in Rotterdam (als ik mij het boek van Arjen van Veelen goed herinner.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 14:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja.
Ik woonde een aantal jaren terug in Hoogvliet, daar zijn toendertijd zo'n 5000 woningen gesloopt (portiek woningen) en het plan was om 3500 woningen terug te bouwen maar of dat inmiddels gelukt is weet ik niet, het programma liep enorme vertraging op en 6 jaar terug waren er pas 2000 gebouwd van de 3500, dacht ik.
Het plan was om de ghetto vorming toendertijd tegen te gaan, overigens, en dat is aardig gelukt in de aangepakte gebieden maar uiteindelijk is er minder woonruimte gecreeerd.
De huidige private woningen verdwijnen ook echt niet allemaal, zelfs niet bijna. Een groot deel voldoet al gewoon met gemak aan het puntensysteem van De Jonge en kan ook best vrij simpel energielabel D halen. En dan heb je nog het deel dat in het dure segment zit, dat zijn nog best veel huurwoningen (met name voor expats). Dat alle private huurwoningen nu zouden verdwijnen is dus weer een frame dat niet klopt.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 15:43 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het aantal corporatie woningen zou met 25% moeten groeien om enkel de private huur over te kunnen nemen. Dat plus groei zie ik de komende 10 jaar niet meteen gebeuren.
Zullen we het er maar bij laten. Puur gevoelsmatig heb ik ook niet veel op met Haga en consorten die goud geld verdienen aan een woningcrisis. Tegelijk geef ik volgens mij best duidelijk aan dat er nadelen zijn aan het snel strenger aanpakken van de 1,13 miljoen vrije huurwoningen. Als mijn aangeleverde punten sowieso als onwaar beschouwd worden dan hoeven we het er verder ook niet meer over te hebben lijkt mij.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 15:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
De huidige private woningen verdwijnen ook echt niet allemaal, zelfs niet bijna. Een groot deel voldoet al gewoon met gemak aan het puntensysteem van De Jonge en kan ook best vrij simpel energielabel D halen. En dan heb je nog het deel dat in het dure segment zit, dat zijn nog best veel huurwoningen (met name voor expats). Dat alle private huurwoningen nu zouden verdwijnen is dus weer een frame dat niet klopt.
Nee, dat is onwaarquote:Op zaterdag 2 maart 2024 19:26 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Zullen we het er maar bij laten, heb het idee dat mijn inbreng sowieso als onwaar beschouwd zal worden.
100.000 volgens de Raad van State.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 15:47 schreef Hanca het volgende:
Dat alle private huurwoningen nu zouden verdwijnen is dus weer een frame dat niet klopt.
https://fd.nl/opinie/1507(...)zit-bomvol-valkuilenquote:Ook de Raad van State voorziet dat misschien wel 100.000 huurwoningen verdwijnen als de wetgeving onverkort wordt aangenomen. De minister belooft daarom enkele aanpassingen. Projectontwikkelaars en bouwers mogen de komende twee jaar 10% meer huur vragen voor de huizen die zij bouwen in het middensegment. Maar dat geldt alleen voor nieuwbouw, en bovendien niet voor de slinkende huurmarkt in de vrije sector. Die markt is al relatief klein met zo’n 1,1 miljoen woningen (14% van de totale woningvoorraad). Deze woningen worden duurder door schaarste, en dat is lastig voor wie op korte termijn een woning zoekt. Denk bijvoorbeeld aan mensen die uit elkaar gaan, of een nieuwe baan hebben in een andere stad.
Maar er zijn meer valkuilen. Met het woningwaarderingstelsel voor de middenhuur kopieert De Jonge het weinig succesvolle model van de sociale huursector, dat zich kenmerkt door jarenlange wachtlijsten. Gemeenten gaan straks een woonvergunning vragen voor de nieuwe huurders, afhankelijk van hun aanvangssalaris. Maar men wil ook voorrang verlenen aan verpleegkundigen, leraren en politieagenten. Wat doen we intussen voor, zeg, de verwarmingsmonteur of buschauffeur? En moet de politiek überhaupt wel bepalen wie er in een stad mag wonen?
‘Moet de politiek überhaupt wel bepalen wie er in een stad mag wonen?’
Koepelorgaan Aedes wil intussen graag 50.000 middenhuurwoningen laten bouwen door de corporaties. Maar tot nu toe zijn die weinig enthousiast. Ze hebben hun handen vol aan de bouw van sociale huurwoningen.
In Amsterdam zien we hoe hardnekkig het probleem is. Al in 2014 wilde wethouder Laurens Ivens al meer middenhuurwoningen laten bouwen in de stad, juist om ook politieagenten en leerkrachten woonruimte te bieden. In het huidige coalitieakkoord staat zelfs dat minimaal 40% van de nieuwbouw moet vallen in het middensegment. Maar in de eerste helft van 2023 kwamen slechts 220 middeldure huur- en koopwoningen in aanbouw, ondanks kortingen op de erfpacht.
Je hoort vaak dat middenhuur een oplossing biedt voor de vele scheefhuurders in de sociale sector, omdat het voor doorstroming zal zorgen. Maar de meeste middenhuurwoningen zullen aan de randen van de stad gebouwd worden. Ze zijn vaak niet groter dan een twee- of driekamerwoning. Waarom zou een scheefhuurder dan zijn woning opgeven voor een woning die duurder en minder praktisch is?
De Jonge is niet bang dat veel beleggers hun huurwoningen van de hand zullen doen. Hij juicht het zelfs toe dat starters nu de kans krijgen om een koopwoning aan te schaffen. Maar straks zullen de expats – bij gebrek aan betaalbare vrijesectorwoningen – zich op de koopmarkt storten, met alle prijsopdrijvende effecten van dien. Het zal starters (veelal met studieschuld) opnieuw op achterstand zetten.
Hoe moet het dan wel? Stimuleer als de overheid de bouw met gericht beleid om de broodnodige woningen te realiseren. En laat de lokale politiek de voorrangsregels voor de middenhuur matigen.
De haast van Hugo de Jonge om de nieuwe wet voor de zomer in te voeren is onbegrijpelijk. De nieuwe Tweede Kamer doet er goed aan de weeffouten in het voorstel te herstellen en samen met de sector tot slimmere en betere plannen te komen.
Dus de opdracht is dat de overheid zorgt dat er 100.000 huurhuizen in het middensegment bij komen als ze de huursector niet willen verkleinen. Dat kan prima: woningcorporaties kunnen desnoods ook bestaande huizen opkopen. Het aantal huizen vermindert namelijk niet door de wet.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 19:40 schreef nostra het volgende:
[..]
100.000 volgens de Raad van State.
[..]
https://fd.nl/opinie/1507(...)zit-bomvol-valkuilen
Nee, dat is het hele probleem.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 19:42 schreef Hanca het volgende:
Het aantal huizen vermindert namelijk niet door de wet.
Verandert niet las ik.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 19:46 schreef Hanca het volgende:
Jij vind het een probleem dat het aantal huizen niet vermindert?
Misschien moeten ze dan eerst even die woningen bouwen, voordat ze de huurders van die 100.000 woningen mogelijk in de problemen brengen. Want als ik dat FD artikel lees is 220 in de eerste helft van 2023, danwel de beoogde 50.000 van het koepelorgaan nog niet direct de oplossing voor deze huurders.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 19:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dus de opdracht is dat de overheid zorgt dat er 100.000 huurhuizen in het middensegment bij komen als ze de huursector niet willen verkleinen. Dat kan prima: woningcorporaties kunnen desnoods ook bestaande huizen opkopen. Het aantal huizen vermindert namelijk niet door de wet.
Klopt, maar de meeste huurders van deze huizen zullen ze veelal niet over kunnen kopen. Anders zaten ze niet in de vrije huur.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 19:42 schreef Hanca het volgende:
[..]Het aantal huizen vermindert namelijk niet door de wet.
Laten we gewoon beide doen: de asociale verhuurders die wonen als ultiem verdienmodel zien aanpakken en huizen bouwen met woondeals waarbij woningcorporaties miljarden krijgen om zowel sociale als middenhuur en sociale koop (en evt ook andere koop) te bouwen.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 19:50 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Misschien moeten ze dan eerst even die woningen bouwen, voordat ze de huurders van die 100.000 woningen mogelijk in de problemen brengen. Want als ik dat FD artikel lees is 220 in de eerste helft van 2023, danwel de beoogde 50.000 van het koepelorgaan nog niet direct de oplossing voor deze huurders.
[..]
Nou, ben inderdaad zeer benieuwd of de overheid dat gaat lukken. 100.000 huurwoningen erbij boven de sociale huurgrens, gaat vast goed komen.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 19:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dus de opdracht is dat de overheid zorgt dat er 100.000 huurhuizen in het middensegment bij komen als ze de huursector niet willen verkleinen. Dat kan prima: woningcorporaties kunnen desnoods ook bestaande huizen opkopen. Het aantal huizen vermindert namelijk niet door de wet.
En dat laatste is nou net een reden om wat verschuiving van private huur naar starterskoopwoningen niet zo erg te vinden. Als hierdoor de koopmarkt wat afkoelt, kunnen die huurders ook eerder kopen.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 19:50 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
In 2020 zat 20% liever in sociale huur en zou 40% liever kopen.
(Semi-)ambtenaren die miljarden van andermans geld kunnen spenderen aan bouwprojecten, what could possibly go wrong? Yab Yum is er steenrijk van geworden.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 19:56 schreef Hanca het volgende:
woningcorporaties miljarden krijgen om zowel sociale als middenhuur en sociale koop (en evt ook andere koop) te bouwen.
Enorme bedrijven die mensen uitzuigen voor hun eerste levensbehoefte, what could possibly go wrong?quote:Op zaterdag 2 maart 2024 20:01 schreef nostra het volgende:
[..]
(Semi-)ambtenaren die miljarden van andermans geld kunnen spenderen aan bouwprojecten, what could possibly go wrong? Yab Yum is er steenrijk van geworden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |