Ik vraag me af waar jij de bullshit vandaan haalt dat jongeren alleen maar de hele tijd de wereld aan het rondreizen zijn. Ik mis alleen nog de clichés over frappucino’s en avocado toastquote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik ken sowieso bar weinig boomers die 'een huis lieten zetten' en 'jaarlijks op vakantie gingen'.
Ik vraag me af waar je dit soort bullshit vandaan haalt.
Het is gewoon een beetje louche om dit soort posts te maken. Feitenvrij.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uhm nee. Economische redenen hebben inderdaad tussen 1970 en 2012 nul effect gehad op het wel of niet krijgen van kinderen.
Ik heb ook nog (aangetrouwde) ooms en tantes, kijk best veel op het internet en ze pijlen wat de verschillende generaties stemmen.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh ja, ik had al zo'n vermoeden dat je het zo bedoelde.
Kun je ook direct je eigen ouders natuurlijk vrijpleiten, want dat waren geen echte 'boomer-boomers'. Nee, dat zijn al die andere ouders van andere mensen.
Dat is standaard het geval wanneer je navraagt bij de anti-boomerbrigade of die haat ook richting de eigen ouders of grotouders strekt. Nee, natuurlijk niet, dat waren gewoon hardwerkende mensen die hun best deden.
lol
Feitenvrij, en ondertussen bepalen dat 'de draagkracht' over een ongespecifieerde periode onder een ongedefinieerde groep gewoon hoger was.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:44 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het is gewoon een beetje louche om dit soort posts te maken. Feitenvrij.
Draagkracht speelt altijd mee en dat was toendertijd gewoon hoger. Nu ben je net een kleuter die geen snoepje mag voor het eten.
Wellicht een handig spiegeltje.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:43 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ik vraag me af waar jij de bullshit vandaan haalt dat jongeren alleen maar de hele tijd de wereld aan het rondreizen zijn. Ik mis alleen nog de clichés over frappucino’s en avocado toastEcht zo’n typische boomerhouding dit.
Stuur hem die 5 gruwelen.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:45 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik heb ook nog (aangetrouwde) ooms en tantes, kijk best veel op het internet en ze pijlen wat de verschillende generaties stemmen.
En ja daar zit bijvoorbeeld wel de boomer bij die voor 90.000 gulden een vrijstaand huis heeft gekocht en rond zijn 50e met de vut is gegaan en een groot deel van zijn pensioen heeft gevuld met bouwplannen tegenhouden.
We weten toch beiden over welke generatie en jaren we het hebben. Ik dacht dat we die parameters van de discussie al hadden vastgesteld.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Feitenvrij, en ondertussen bepalen dat 'de draagkracht' over een ongespecifieerde periode onder een ongedefinieerde groep gewoon hoger was.
Die boomers waren in iedergeval slim genoeg om op te komen voor de destijds belangrijke zaken waar we voor een gedeelte nu nog profiteren. Dat het is doorgeslagen is helaas fout.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:39 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Jij doet een idiote aanname dat alle boomers pochen met die prestaties van hun ouders, dat ze allemaal geen zelfreflectie hebben en dat ze allemaal de nieuwe generaties slap vinden.
En daarom zeg je dat een hele generatie stom is? Hoezo kort door de bocht.![]()
maar huisvesting wel , er worden veel minder nederlanders geboren door het woning tekortquote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uhm nee. Economische redenen hebben inderdaad tussen 1970 en 2012 nul effect gehad op het wel of niet krijgen van kinderen.
Nee, je hebt een lijstje met 5 gruwelen opgesteld waar Boomers verantwoordelijk voor zijn. Waarom plemp je die hier en stuur je zo'n tegel niet door naar mensen die het kennelijk ook daadwerkelijk veroorzaakt hebben?quote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:57 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ernstig zieke mensen nog eens natrappen. Gesproken als een ware boomer weer Otto.
Niet echt, je hebt zelfs nog geen jaartallen genoemd.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:52 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
We weten toch beiden over welke generatie en jaren we het hebben. Ik dacht dat we die parameters van de discussie al hadden vastgesteld.
Maar het lijkt erop dat je, ongeacht de gekozen hoek, bij je standpunt blijft. Boomers hebben geen geluk gehad, hadden geen extra kansen door gunstige economische en maatschappelijke tijden, konden geen heel gezin voor 14 gulden in het ziekenfonds houden etc.
Allemaal een sprookjesverhaal. Nou akkoord, lets agree to disagree en een fijne voorzetting van uw weekend gewenst.
De mensen in mijn omgeving met een eigen woning pompen het ene na het andere kind eruit. De mensen zonder op een tijdelijk kutcontract niet. Maar jeee voor flexibilisering en die 1% extra economische groei toendertijd.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 12:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar huisvesting wel , er worden veel minder nederlanders geboren door het woning tekort
Dit klopt helemaal, jongeren zijn ronduit beroerd in het opkomen voor hun eigen belangen. Het wordt op een gegeven moment ook een vicieuze cirkel, hoe grijzer de vakbonden hoe minder aantrekkelijk voor jongeren.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:57 schreef Cherni het volgende:
[..]
Die boomers waren in iedergeval slim genoeg om op te komen voor de destijds belangrijke zaken waar we voor een gedeelte nu nog profiteren. Dat het is doorgeslagen is helaas fout.
Helaas is de jongste generatie door individueel denken schijnbaar niet instaat om voor zichzelf op te komen anders dan de schuld af te schuiven op de ouderen.
Een perfect voorbeeld is de pensioenleeftijd. Het zijn de Jongeren die het schijnbaar goed vinden dat men langer moet doorwerken. Vakbonden maar onzin vinden etc. Dit schijnbaar uit rancune. Gek genoeg treft het de oudere generatie niet maar zijn het de jongeren die zichzelf in de voet schieten.
Als jongere generatie zou je je moeten organiseren en het nooit moeten accepteren om te werken tot je dood. En dat is nog maar een voorbeeld. Omdat het mij niet treft zou ik kunnen zeggen zoek het maar uit. Gek genoeg probeer je juist te voorkomen dat jongeren tot hun dood moeten werken omdat ik dat zelf ook niet wil en ook niet hoef.
Als die boomers waar ik overigens net niet of net wel onder val met geboorte jaar 1962 een zaak goed doorhadden is het wel je organiseren doormiddel van vakbonden en andere mogelijkheden zoals demonstraties en stakingen. Stakingen die ook door jongeren schijnbaar als iets negatiefs worden gezien, want we hebben er persoonlijk tijdelijk last van. Een paar uur zonder stroom zitten is al een probleem.
vakbonden zijn er niet voor jouquote:Op zaterdag 2 maart 2024 12:10 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Dit klopt helemaal, jongeren zijn ronduit beroerd in het opkomen voor hun eigen belangen. Het wordt op een gegeven moment ook een vicieuze cirkel, hoe grijzer de vakbonden hoe minder aantrekkelijk voor jongeren.
Ik ben zelf lid van een vakbond, omdat ik geloof in het organiseren van tegenmacht. Maar ik twijfel regelmatig om mijn lidmaatschap op te zeggen, omdat men zich vooral inspant voor issues die ouderen aangaan. Moet ik echt het Malieveld op om te strijden voor een of andere vervroegde uitstroomregeling waar ik zelf sowieso nooit gebruik van zal kunnen maken? Mwah.
quote:Ook een CAO kan tot deelname verplichten.
Verplicht deelnemen kan vergeleken worden met het algemeen verbindend verklaren van CAO bepalingen (1.5.2.5.).
Op dezelfde wijze wordt er eens in de vijf jaar beoordeeld of het pensioenfonds voldoende representatief is.
Dat is de voorwaarde om de deelname verplicht te stellen.
quote:Bijna alle bedrijfstak-cao's zijn algemeen verbindend verklaard.
Daardoor vallen veel werkgevers onder een cao.
Een werkgever kan soms om vrijstelling (dispensatie) vragen van de algemeen verbindend verklaring.
Op de website over cao's van het ministerie van SZW kunt u zien of een cao algemeen verbindend is verklaard.
De belangen van ouderen worden uiteindelijk ook jou belangen. De kunst is om een balans te vinden tussen oud en jong. Het grootste probleem zijn die flex contacten. Het schijnt tegenwoordig ook een zwaktebod te zijn als je ergens 40 jaar werkt. Dat kan toch niet? Dat ziet men als lui, niet carrière gericht etc.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 12:10 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Dit klopt helemaal, jongeren zijn ronduit beroerd in het opkomen voor hun eigen belangen. Het wordt op een gegeven moment ook een vicieuze cirkel, hoe grijzer de vakbonden hoe minder aantrekkelijk voor jongeren.
Ik ben zelf lid van een vakbond, omdat ik geloof in het organiseren van tegenmacht. Maar ik twijfel regelmatig om mijn lidmaatschap op te zeggen, omdat men zich vooral inspant voor issues die ouderen aangaan. Moet ik echt het Malieveld op om te strijden voor een of andere vervroegde uitstroomregeling waar ik zelf sowieso nooit gebruik van zal kunnen maken? Mwah.
Moet ik het nou echt voor je uit gaan tekenen?quote:
Dus jij kocht je eerste huis voor Hfl 110.000,- en jouw broer "zes jaar eerder" nog een nieuwbouwhut voor Hfl 16.000,-... Dus of jij kocht begin jaren '60 een huis voor meer dan een ton of jouw broer kocht jaren '70 een huis voor 16.000 gulden? Echt ga toch weg man, dit strookt totaal niet met elkaar.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 10:47 schreef michaelmoore het volgende:
mijn eerste huis kostte 110.000 gulden en mijn vader schold me verrot
want mijn broer had een zelfde huis gekocht 6 jaar eerder toen ze nieuw waren voor 16.000 gulden
Euro?quote:Toen kwam 1980 en ging de rente naar 13% en was mijn huis nog maar 80.000 euro waard
maar dondert dat wat . my niks
Dus jij hebt begin '60 een huis gekocht voor mee dan een ton in guldens en dat leverde in '87 135.000 gulden op...quote:7 jaar later kocht ik een premie A voor148.000 gulden en bracht mijn oude huis 135.000 gulden op
quote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:19 schreef michaelmoore het volgende:
in de jaren rond 1970 gingen de huizen prijzen als een raket met ieder jaar 12% inflatie en in 1980 kwam de hyp rente met 13%
mijn vader had werknemers die verdienden 125 gulden per week in 1965
in 1955 was dat net 40 gulden per week
toen rond 1960 kostte en nieuwbouwwoning rond de 25.000 gulden, die waren van beton
in 1955 gingen die nieuwbouw woningen voor 16.000 gulden
gebouwd in het weiland zoals alles toen
in 1973 was dat al 93.000 gulden
quote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:07 schreef michaelmoore het volgende:
dat huis was gebouwd in 1955 met houten vloeren en granieten keukenblad en werden toen verkocht voor 16.000 gulden in de buurt van Utrecht
Grotere huizen, van beton , die werden toen verkocht voor 24.000 gulden
mijn vader heeft eens een huis verkocht voor 3000 gulden
Sommige mensen wel. Ik heb buren met 4 tot 5 kinderen. Maar er wonen nogal wat moslims hier in de wijk.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het is een sprookje dat de generatie geboren rond 1970 minder kinderen heeft genomen omdat dat 'financieel niet aantrekkelijk' zou zijn geweest. De reden dat men minder kinderen nam lag in een toegenomen persoonlijke vrijheid en het wegvallen van kerkelijke en sociale druk. Plus natuurlijk de emancipatie van de vrouw. Zaken waar die boomers trouwens voor geijverd hebben en die ik enkel als zegening kan beschouwen.
Of denk jij echt dat mensen anno 2024, ook al zou het hier luilekkerland zijn, nog opteren voor vijf, zes kinderen?
Onzin dat ze er niet voor je zijn. Een organisatie zonder vakbond zou een drama zijn voor de schoonmaker. Kijk even naar de VS. Je haalt een zaak aan waar een vakbond weinig invloed op kan hebben. De andere zaken zoals persoonlijke ondersteuning etc etc vergeet je even voor het gemak. Uiteraard zien we liever geen vakbonden want de macht bij arbeiders moeten we niet willen en al helemaal geen collectief. Dat is allemaal maar wat lastig. We zien liever een schoonmaker als zzper zonder rechten die tot zijn dood mag werken.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 12:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vakbonden zijn er niet voor jou
vakbonden worden in leven gehouden door pensioenfondsen , de een helpt de ander met gedwongen winkelnering en algemeen verbindende CAO s , te eisen
De werkgever en de werknemer zouden liever het pensioen onderling regelen via geblokkeerd banksparen
De ZZP er komt hier mooi weg met de VVD door wel 30% belastingvrij te mogen wegzetten
[..]
[..]
16.000 gulden was de nieuwbouwprijs in 1955, in 1955 kostte een huis van beton 24.000 guldenquote:Op zaterdag 2 maart 2024 12:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Moet ik het nou echt voor je uit gaan tekenen?
[..]
Dus jij kocht je eerste huis voor Hfl 110.000,- en jouw broer "zes jaar eerder" nog een nieuwbouwhut voor Hfl 16.000,-... Dus of jij kocht begin jaren '60 een huis voor meer dan een ton of jouw broer kocht jaren '70 een huis voor 16.000 gulden? Echt ga toch weg man, dit strookt totaal niet met elkaar.
[..]
Euro?
[..]
Dus jij hebt begin '60 een huis gekocht voor mee dan een ton in guldens en dat leverde in '87 135.000 gulden op...![]()
Echt joh, wat een incoherente verhalen loop jij op te hangen....
[..]
[..]
Sommige boomers wel, maar de meesten waren net uit de armoede.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:52 schreef inslagenreuring het volgende:
Boomers hebben geen geluk gehad, hadden geen extra kansen door gunstige economische en maatschappelijke tijden, konden geen heel gezin voor 14 gulden in het ziekenfonds houden etc.
alle schoonmakers zijn ZZP er tegenwoordig , die mogen zelf belastingvrij sparen 30 % , dat zullen ze niet doen , maar ze mogen het welquote:Op zaterdag 2 maart 2024 12:41 schreef Cherni het volgende:
[..]
Onzin dat ze er niet voor je zijn. Een organisatie zonder vakbond zou een drama zijn voor de schoonmaker. Kijk even naar de VS. Je haalt een zaak aan waar een vakbond weinig invloed op kan hebben. De andere zaken zoals persoonlijke ondersteuning etc etc vergeet je even voor het gemak. Uiteraard zien we liever geen vakbonden want de macht bij arbeiders moeten we niet willen en al helemaal geen collectief. Dat is allemaal maar wat lastig. We zien liever een schoonmaker als zzper zonder rechten die tot zijn dood mag werken.
quote:Op zaterdag 2 maart 2024 12:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Dus jij kocht je eerste huis voor Hfl 110.000,- en jouw broer "zes jaar eerder" nog een nieuwbouwhut voor Hfl 16.000,-... Dus of jij kocht begin jaren '60 een huis voor meer dan een ton of jouw broer kocht jaren '70 een huis voor 16.000 gulden? Echt ga toch weg man, dit strookt totaal niet met elkaar.
[..]
Euro?
[..]
Dus jij hebt begin '60 een huis gekocht voor mee dan een ton in guldens en dat leverde in '87 135.000 gulden op...![]()
[..]
[..]
quote:Op zaterdag 2 maart 2024 10:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mijn eerste huis kostte 110.000 gulden en mijn vader schold me verrot
want mijn broer had een zelfde huis gekocht 6 jaar eerder voor 60.000
,,gebouwd toen ze nieuw waren voor 16.000 gulden
Lijkt mij ook niet te kloppen. Volgens mij en kijk ik even naar mijn ouders kochten hun eerste huis voor zo rond 65.000 gulden in 1971. En wat ik mij nog kon herinneren is dat zelfs mijn moeder zelf nog kon meewerken om rond te komen. Dat was dan niet fulltime.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 12:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
[..]
Euro?
[..]
[..]
[..]
Ik betwijfel het. Ik zou in iedergeval niet willen ruilen met onze zzp postbode die ruim de 65 is gepasseerd en MOET werken om rond te komen op een normale manier.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 12:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
alle schoonmakers zijn ZZP er tegenwoordig , die mogen zelf belastingvrij sparen 30 % , dat zullen ze niet doen , maar ze mogen het wel
enen ZZP schoonmaker die heeft een prachtig leven he
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |