mijn eerste huis kostte 110.000 gulden en mijn vader schold me verrotquote:Op zaterdag 2 maart 2024 10:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Slachtofferrol? Ik lees hier eigenlijk vooral dat 20'ers en 30'ers zichzelf allemaal enorm zielig vinden en het totaal oneerlijk vinden dat boomers ergens in hun 60e, 70e zoiets hebben als een afbetaald huis. Alsof dat huis altijd afbetaald was, of zo, er geen crises waren in de jaren '70 en '80, geen momenten dat dubbeltjes drie keer omgedraaid moesten worden, zeker als je kinderen had op te voeden.
Daarbij, hun afbetaalde huizen en andere luxes zijn kennelijk zo in waarde gestegen dat ze dat met gemak kunnen verzilveren en dure privézorg kunnen inhuren, toch? Wellicht ergens in Spanje.
Ook wel interessant, niet, dat die VVD pas de grootste partij van Nederland is geworden toen de generaties na de boomers massaal mochten gaan stemmen.
Uiteraard chargeer ik een beetje. Maar ik weet zeker dat je begrijpt welk plaatje ik wil schilderen.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 10:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat hebben jouw ouders allemaal ja? Die melken thans panden na op een modaal salaris een eigen huis gebouwd te hebben én zeven personen hebben weten te onderhouden?
jij moet helemaal niet schilderen , kan je nietquote:Op zaterdag 2 maart 2024 10:50 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Uiteraard chargeer ik een beetje. Maar ik weet zeker dat je begrijpt welk plaatje ik wil schilderen.
Dit gebeurt allemaal gewoon in Nederland.quote:
Een beetje?quote:Op zaterdag 2 maart 2024 10:50 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Uiteraard chargeer ik een beetje. Maar ik weet zeker dat je begrijpt welk plaatje ik wil schilderen.
Oh zeker wel. Kwalitatief teleurstellend, dat wel.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 10:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jij moet helemaal niet schilderen , kan je niet
Waar precies? Bloemendaal, Blaricum en Wassenaar ofzo?quote:Op zaterdag 2 maart 2024 10:51 schreef inslagenreuring het volgende:
Dit gebeurt allemaal gewoon in Nederland.
Sodemieter toch op met je sprookjes... Een huis voor Hfl 16.000,-... Dat was in 1945 ergens in het zoveelste veendistrict misschien nog te doen.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 10:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mijn eerste huis kostte 110.000 gulden en mijn vader schold me verrot
want mijn broer had een zelfde huis gekocht 6 jaar eerder toen ze nieuw waren voor 16.000 gulden
Toen kwam 1980 en ging de rente naar 13% en was mijn huis nog maar 80.000 euro waard
maar dondert dat wat . my niks
7 jaar later kocht ik een premie A voor148.000 gulden en bracht mijn oude huis 135.000 gulden op
Jammer.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 10:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Een beetje?
Klinkt meer als een sprookjesverhaal.
Tja als je het als twintiger goed hebt aangepakt met bitcoin, YouTube etc. zit je ook in een uitstekende positie. Had je een huis kunnen kopen in 2011 als jongere heb je inmiddels ook van de waarde kunnen profiteren.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 06:38 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Lieve Etto. Het heeft helemaal niets met haten te maken. Maar als je het als boomer goed hebt aangepakt heb je nu een afbetaald huis en melk je verschillende panden. Kon je met modaal een 7-persoons gezin onderhouden en een huis laten bouwen wat 500% in waarde is gestegen.
Ik neem dat de personen niet kwalijk. Maar men doet altijd alsof ze het wiel hebben uitgevonden. Maar zijn door een zeldzaam fortuinlijke gang van zaken succesvol.
Op zich helemaal niets mis mee. Maar als ik dit bericht dan lees:
[..]
Dan denk ik, michaelmoore lijkt me geen arme jongen. Als je jouw gewenste zorgniveau wilt halen, leg er dan zelf een paar flappen bij. Die heb je immers genoeg als ik dat zo inschat (zag een post dat je zelfs nog werkt met 70+)
Maar die kosten moeten natuurlijk op de maatschappij afgewenteld worden.
Het zegt jou niets begrijp ik.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 10:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waar precies? Bloemendaal, Blaricum en Wassenaar ofzo?
Want die goedkope zorg en maatschappelijke voorzieningen waren gratis?quote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:04 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Jammer.
Door het af te doen als sprookje lijkt het net alsof schulden van boomers over hun levenloop niet keihard weg zijn geinfleerd. Huizen van 50.000 gulden die nu 5 ton waard zijn. Goedkope zorg, maatschappelijke voorzieningen gehad.
Maar ik mis iets begrijp ik.
dat huis was gebouwd in 1955 met houten vloeren en granieten keukenblad en werden toen verkocht voor 16.000 gulden in de buurt van Utrechtquote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
Sodemieter toch op met je sprookjes... Een huis voor Hfl 16.000,-... Dat was in 1945 ergens in het zoveelste veendistrict misschien nog te doen.
Die zwamverhalen van jou gelooft echt helemaal niemand meer.
Dat heeft de chronische verongelijkte en jaloerse millennial die net een jaar op de arbeidmarkt zit (na een studie van een jaar of 10, een gesubsideerde kamer en drie wereldreizen) nog niet helemaal door. Die ziet enkel wat een boomer nu heeft en eist dat ook. Per direct.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:05 schreef Cherni het volgende:
[..]
Tja als je het als twintiger goed hebt aangepakt met bitcoin, YouTube etc. zot je ook in een uitstekende positie. Had je een huis kunnen kopen in 2011 als je geren heb je inmiddels ook van de waarde kunnen profiteren.
Enfin iedere generatie heeft zijn problemen. Had ik nu maar een eerste auto een Opel Manta A goed onderhouden had gestald was dat nu een leuk vermogen geweest.
Het valt mij altijd opvalt: als het klootjesvolk door 40-50 jaar hard werken een vermogen heeft opgebouwd vind men dat uit rancune niet eerlijk. Maar als figuren zoals een idioot Musk een vermogen op jonge leeftijd heeft opgebouwd moeten we daar respect voor hebben en is het zeer slim en vinden we het allemaal terecht en prachtig.
Ik gun iedereen alles. 'Eerlijk' is geen graadmeter het was de tijdsgeest en die was zeer gunstig.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:05 schreef Cherni het volgende:
[..]
Tja als je het als twintiger goed hebt aangepakt met bitcoin, YouTube etc. zit je ook in een uitstekende positie. Had je een huis kunnen kopen in 2011 als je jongere heb je inmiddels ook van de waarde kunnen profiteren.
Enfin iedere generatie heeft zijn problemen. Had ik nu maar een eerste auto een Opel Manta A goed onderhouden had gestald was dat nu een leuk vermogen geweest.
Het valt mij altijd opvalt: als het klootjesvolk door 40-50 jaar hard werken een vermogen heeft opgebouwd vind men dat uit rancune niet eerlijk. Maar als figuren zoals een idioot Musk een vermogen op jonge leeftijd heeft opgebouwd moeten we daar respect voor hebben en is het zeer slim en vinden we het allemaal terecht en prachtig.
Vreemd, de tijden lopen uiteen, soms is generatie X gelijk aan de patatgeneratie, soms niet.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 23:16 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Als je nu 20 of 30 bent heb je helemaal geen boomers meer als ouders natuurlijk. Dan zijn je ouders van generatie X of misschien al de patatgeneratie
De tijdsgeest om voordat je uberhaupt gaat werken al de hele wereld rond kan reizen is vooral de afgelopen jaren enorm gunstig, geloof ik. Apart dat men dáár wel altijd geld voor heeft.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:07 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ik gun iedereen alles. 'Eerlijk' is geen graadmeter het was de tijdsgeest en die was zeer gunstig.
Maar we hoeven niet te doen alsof dat nooit gebeurd is. De randvoorwaarden om iets op te zetten waren toen gewoon gunstiger.
En ja, dat kan nu ook, zal het iets lastiger zijn.
Dat is niet waar. Zie een buschauffeur nu geen huis meer laten zetten, een gezin onderhouden en jaarlijks op vakantie gaan met 2000 netto, jij wel?quote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Want die goedkope zorg en maatschappelijke voorzieningen waren gratis?
50.000 gulden destijds was net zoveel als 500.000 euro nu?
Hoe werkt dit allemaal precies?
Boomers waren eigenlijk al op hun 20e 'binnen' of zo?
Wat dacht je dat in de jaren 80 160.000 gulden waard was. 160.000 gulden voor een premie C kon ik niet betalen. Dat was een gigantisch bedrag in due tjd met een salaris van 1100 tot 1500 gulden als starter in de engineering. In mijn geval dan 1100 tot 1500 D mark.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:07 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ik gun iedereen alles. 'Eerlijk' is geen graadmeter het was de tijdsgeest en die was zeer gunstig.
Maar we hoeven niet te doen alsof dat nooit gebeurd is. De randvoorwaarden om iets op te zetten waren toen gewoon gunstiger.
En ja, dat kan nu ook, zal het iets lastiger zijn.
Ik ken sowieso bar weinig boomers die 'een huis lieten zetten' en 'jaarlijks op vakantie gingen'.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:11 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Zie een buschauffeur nu geen huis meer laten zetten, een gezin onderhouden en jaarlijks op vakantie gaan met 2000 netto, jij wel?
Helemaal mee eens. Heb ook een schijthekel aan reizen om het reizen en de types die daar voor warmlopen.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De tijdsgeest om voordat je uberhaupt gaat werken al de hele wereld rond kan reizen is vooral de afgelopen jaren enorm gunstig, geloof ik. Apart dat men dáár wel altijd geld voor heeft.
En toch vliegt den jonge mensch al aardig wat jaartjes de hele wereld rond.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:13 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Heb ook een schijthekel aan reizen om het reizen en de types die daar voor warmlopen.
Misschien moet je eens je posts terug gaan lezen. Er klopt echt helemaal niks meer van met je tegenstrijdige verhalen...quote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:07 schreef michaelmoore het volgende:
dat huis was gebouwd in 1955 met houten vloeren en granieten keukenblad en werden toen verkocht voor 16.000 gulden in de buurt van Utrecht
Grotere huizen, van beton , die werden toen verkocht voor 24.000 gulden
mijn vader heeft eens een huis verkocht voor 3000 gulden
Bingo.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:12 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wat dacht je dat in de jaren 80 160.000 gulden waard was. 160.000 gulden voor een premie C kon ik niet betalen. Dat was een gigantisch bedrag in due tjd met een salaris van 1100 tot 1500 gulden als starter in de engineering. In mijn geval dan 1100 tot 1500 D mark.
Ik heb eerst jaren moeten sparen alvorens ik mijn eerste huis kon kopen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |