Paars I heeft het op de sociale woningmarkt ook niet geweldig gedaan. Maar toch was de sociale woningmarkt bij het aantreden, 14 jaar na Paars I, nog niet zo dramatisch. Maar Rutte II heeft de verhuurdersheffing bedacht die investeringen heel lastig maakte.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 20:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
De situatie in de (sociale) woningmarkt heeft zijn oorsprong onder Paars, de stikstofcrisis in 1998 toen de geplande verkleining van de veestapel onder druk van LTO en Rabobank werd in getrokken, de aarbevingen in Groningen zelfs nog voor Paars in de jaren 80.
Dus nee, dit heeft allemaal weinig van doen met Rutte II, behalve dat die het ook niet opgelost hebben gekregen.
En dan kom je met de basisbeurs als voorbeeld? De Partij voor de Arbeid zou toch gewoon tegen zo’n basisbeurs moeten stemmen? Studeren is gewoon nog steeds best een goede investering en de voorwaarden zijn super. Tegelijk ging het bij een studie van 4 jaar om nog geen 13.000 euro?quote:Op dinsdag 27 februari 2024 19:48 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
[..]
Ik zie hier twee tegenovergestelde perspectieven.
Ben het eens met dat van Hexagon, zon beurs afschaffen om later weer in te voeren met pechgeneratie in de pocket is een mooi voorbeeld van de prestaties. Zo moet bij vrijwel alles wat ze gepresteerd hebben nu een 180 gedaan worden. Denk bijvoorbeeld ook aan de overheid die je als crimineel behandelt al maak je een administratief foutje. Nu komen zelfs VVDers met droge ogen zeggen dat de maat menselijk moet zijn.
Ja héél gek dat PVDA op dat kabinet extreem werd afgerekend door linkse kiezers. Het beleid was kut én rechts.
Het is ook een PvdA-idee geweest waar D66 en VVD eerst tegen waren en later uit opportunisme voor. En Groenlinks uit een soort verdwazing.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 21:02 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
En dan kom je met de basisbeurs als voorbeeld? De Partij voor de Arbeid zou toch gewoon tegen zo’n basisbeurs moeten stemmen? Studeren is gewoon nog steeds best een goede investering en de voorwaarden zijn super. Tegelijk ging het bij een studie van 4 jaar om nog geen 13.000 euro?
Die aardbevingen zijn al in de jaren 80 begonnen, de grootste beving was zelfs voor het aantreden van Rutte II al.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 20:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Paars I heeft het op de sociale woningmarkt ook niet geweldig gedaan. Maar toch was de sociale woningmarkt bij het aantreden, 14 jaar na Paars I, nog niet zo dramatisch. Maar Rutte II heeft de verhuurdersheffing bedacht die investeringen heel lastig maakte.
Ook in in dat kabinet het melkquotum afgeschaft.
En aardbevingen werden destijds een grote probleem omdat er om snel geld te kunnen krijgen meer gas werd verkocht. Dus daar heeft Rutte II ook enkele malen voor de korte termijn gekozen waar we dat nu moeten repareren.
Geen verdwazing, het idee dat een bouwvakker niet betaalt voor de opleiding van de advocaat sta ik eigenlijk nog steeds wel achter. Het idee dat een universitair opgeleide met een dik inkomen zijn studiekosten terug kan betalen ook. Het werd alleen verkeerd uitgevoerd.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 21:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is ook een PvdA-idee geweest waar D66 en VVD eerst tegen waren en later uit opportunisme voor. En Groenlinks uit een soort verdwazing.
Het principe begrijp ik, maar je weet nooit van tevoren wie wel of niet succesvol is. Als iemand 2 fantastisch studies doet, maar vervolgens in een lange depressie raakt, dan kan de persoon het nooit terug betalen. Een grote schuldenlast gaat de persoon ook niet beter maken. Je kan zoiets beter achteraf heffen, als je weet dat ze het kunnen betalen. Dus een basisbeurs en vervolgens hogere belastingen voor rijken, eventueel met extra hoge belastingen voor hen die gestudeerd hebben.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 21:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geen verdwazing, het idee dat een bouwvakker niet betaalt voor de opleiding van de advocaat sta ik eigenlijk nog steeds wel achter. Het idee dat een universitair opgeleide met een dik inkomen zijn studiekosten terug kan betalen ook. Het werd alleen verkeerd uitgevoerd.
Het idee was dan ook dat als je het niet kon betalen, dat je dan niet hoefde. Dat had anders uitgevoerd kunnen worden. Bijvoorbeeld een vast bedrag per maand dat van je schuld af ging: als je boven salaris X verdiende moest je dat betalen, onder X een steeds afnemend percentage en onder salaris Y hoefde je niks te betalen.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 21:15 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het principe begrijp ik, maar je weet nooit van tevoren wie wel of niet succesvol is. Als iemand 2 fantastisch studies doet, maar vervolgens in een lange depressie raakt, dan kan de persoon het nooit terug betalen. Een grote schuldenlast gaat de persoon ook niet beter maken. Je kan zoiets beter achteraf heffen, als je weet dat ze het kunnen betalen. Dus een basisbeurs en vervolgens hogere belastingen voor rijken, eventueel met extra hoge belastingen voor hen die gestudeerd hebben.
Dat argument vind ik altijd erg simpel. De advocaat betaalt ook de opleiding van die bouwvakker namelijk. En een dik inkomen heb je ook niet bij ieder vakgebied.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 21:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geen verdwazing, het idee dat een bouwvakker niet betaalt voor de opleiding van de advocaat sta ik eigenlijk nog steeds wel achter. Het idee dat een universitair opgeleide met een dik inkomen zijn studiekosten terug kan betalen ook. Het werd alleen verkeerd uitgevoerd.
Je maakt studeren gewoon minder aantrekkelijk. Daarbij natuurlijk zat vaklui in Nederland die een veelvoud vedienen van iemand met een master geschiedenis.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 21:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat argument vind ik altijd erg simpel. De advocaat betaalt ook de opleiding van die bouwvakker namelijk. En een dik inkomen heb je ook niet bij ieder vakgebied.
Wanneer je het dan bij hogere inkomens wil terughalen zou ik eerder eens naar villasubsidie kijken.
De opleiding van die bouwvakker, vaak genoeg werk en leer, is wel een stuk goedkoper en korter. En die zit niet in allerlei studentenverenigingen zich klem te zuipen ipv te studeren. Het idee van het steunen van de mensen die straks het meest gaan verdienen blijft vreemd. De uitvoering was nu extreem slecht, maar het plan an sich zie ik best nog wel weer terugkomen.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 21:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat argument vind ik altijd erg simpel. De advocaat betaalt ook de opleiding van die bouwvakker namelijk. En een dik inkomen heb je ook niet bij ieder vakgebied.
Wanneer je het dan bij hogere inkomens wil terughalen zou ik eerder eens naar villasubsidie kijken.
Hoe zou jij het uitvoeren dan?quote:Op dinsdag 27 februari 2024 21:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
De opleiding van die bouwvakker, vaak genoeg werk en leer, is wel een stuk goedkoper en korter. En die zit niet in allerlei studentenverenigingen zich klem te zuipen ipv te studeren. Het idee van het steunen van de mensen die straks het meest gaan verdienen blijft vreemd. De uitvoering was nu extreem slecht, maar het plan an sich zie ik best nog wel weer terugkomen.
Dat komt niet echt voor in Nederland waar je papiertje het allerbelangrijkste is wat er is. Ja, een enkele vakman kan veel verdienen, maar verder verdient een MBOer met 30 jaar ervaring nog minder dan iemand die rechtstreeks van de HBO af komt in Nederland. Absurde situatie, maar wel een feit.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 21:40 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Natuurlijk je (verdien)potentie ligt misschien hoger maar goede kans dat op het moment dat je afstudeert je minder verdient dan een schoolverlater die voor werken koos en dan heb je dus een schuld ipv jaren vermogen opgebouwd.
Allereerst gewoon een max op de leningen. Dat die er niet was is de grootste fout. Hoe kunnen studenten in een studie die 4 jaar moet duren nu een schuld van 100.000 euro opbouwen. Dat kan niet, maar toch kwam het regelmatig voor.quote:
Het idee om mensen die in zichzelf willen investeren te helpen is vreemd? Die bouwvakcursus kost geen fluit toch, kan de werkgever van die persoon dan ook wel betalen.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 21:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
De opleiding van die bouwvakker, vaak genoeg werk en leer, is wel een stuk goedkoper en korter. En die zit niet in allerlei studentenverenigingen zich klem te zuipen ipv te studeren. Het idee van het steunen van de mensen die straks het meest gaan verdienen blijft vreemd. De uitvoering was nu extreem slecht, maar het plan an sich zie ik best nog wel weer terugkomen.
Totale complete onzin wat jij een feit noemt.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 21:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat komt niet echt voor in Nederland waar je papiertje het allerbelangrijkste is wat er is. Ja, een enkele vakman kan veel verdienen, maar verder verdient een MBOer met 30 jaar ervaring nog minder dan iemand die rechtstreeks van de HBO af komt in Nederland. Absurde situatie, maar wel een feit.
Dat laatste is niet het geval. Prima als iemand een studentse levensstijl wil hebben, maar dan moet hij dat zelf betalen.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 21:47 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Het idee om mensen die in zichzelf willen investeren te helpen is vreemd? Die bouwvakcursus kost geen fluit toch, kan de werkgever van die persoon dan ook wel betalen.
Als je niet meebetaald aan studies snijd je de mogelijkheid af voor mensen die het hadden kunnen doen maar de middelen niet hebben. Over het algemeen zou het ook zwaar winstgevend moeten zijn, jij beweert die studenten verdienen zat. Dan krijgt de overheid dat toch een dik rendement op de investering dmv belasting.
Lijkt er meer op dat je je afkeer van de 'studentse' levensstijl je argument laat leiden.
Het is een feit, kijk alle CAO's maar na. Kijk maar eens wat een dik salaris een beginnende leerkracht krijgt en vergelijk dat met een zorgmedewerker met MBO, bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 21:49 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Totale complete onzin wat jij een feit noemt.
Uiteindelijk ging het hele leenstelsel om de 13k basisbeurs voor uitwonenden. Lui met schulden van ver daarboven huilen vaak krokodillentranen.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 21:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Allereerst gewoon een max op de leningen. Dat die er niet was is de grootste fout. Hoe kunnen studenten in een studie die 4 jaar moet duren nu een schuld van 100.000 euro opbouwen. Dat kan niet, maar toch kwam het regelmatig voor.
Daarna precies wat ik zeg: die schuld in een aantal jaar laten aflopen, bijvoorbeeld 5 of 6 jaar. En dan moet je dat zelf betalen als je genoeg verdient, als je minder verdient betaal je een percentage en als je weinig verdient betaal je niks.
quote:Op dinsdag 27 februari 2024 21:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste is niet het geval. Prima als iemand een studentse levensstijl wil hebben, maar dan moet hij dat zelf betalen.
En vervolgens hebben we in Nederland ook een extreem tekort aan praktisch opgeleiden en een extreem overschot aan theoretisch geschoolden, die heiligheid van het papiertje moeten we ook eens vanaf.
Je spreekt jezelf al tegen. Met een overschot aan hoger opgeleiden kunnen die niet allemaal een baan op niveau vinden. Met een baan onder niveau verdien je niet beter dan een ander in die functie. Of heeft iemand met lager opleidingsniveau misschien wel een beter betaalde functie bemachtigd door carriere te maken.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 21:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is een feit, kijk alle CAO's maar na. Kijk maar eens wat een dik salaris een beginnende leerkracht krijgt en vergelijk dat met een zorgmedewerker met MBO, bijvoorbeeld.
Terwijl we er in de afgelopen jaren toch echt een heleboel banen voor hoger opgeleiden hebben bijverzonnen.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 22:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Met een overschot aan hoger opgeleiden kunnen die niet allemaal een baan op niveau vinden.
Nouja in mijn optiek als alle hoger opgeleiden een baan weten te vinden op niveau moet je niet stellen dat er teveel zijn. Dan zou ik eerder spreken van een tekort.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 22:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Terwijl we er in de afgelopen jaren toch echt een heleboel banen voor hoger opgeleiden hebben bijverzonnen.
Communicatie-adviseurs, beleidsmedewerkers en extra managementlagen kun je nooit te veel hebben. Vele malen nuttiger dan iemand die tegels zet of bejaarden verzorgt.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 22:41 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nouja in mijn optiek als alle hoger opgeleiden een baan weten te vinden op niveau moet je niet stellen dat er teveel zijn. Dan zou ik eerder spreken van een tekort.
Kennelijk wil er iemand voor betalen.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 22:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Terwijl we er in de afgelopen jaren toch echt een heleboel banen voor hoger opgeleiden hebben bijverzonnen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |