Wat je hier zegt slaat natuurlijk nergens op. In het westen leven we in een democratie, volksvertegenwoordigers worden gekozen door het volk: de maatschappij. Natuurlijk doen zij er toe.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat de maatschappij er van vond is geen goede reden. En nee, er was geen rust maar dat wilde men gewoon niet horen.
Het was na het vallen van de muur meteen al duidelijk dat de wereld er niet stabieler op was geworden...quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:18 schreef dudewhereismycar het volgende:
Dat is achteraf altijd makkelijk praten natuurlijk.
Er zijn legitieme redenen te bedenken dat het in deze tijd niet meer voor zou komen: mondiale economieën, verwevenheden door o.a. handel, directe communicatie op wereldniveau door internet etc.
Als het om de nationale/bondgenootschappelijke veiligheid gaat doen ze er idd niet toe.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:19 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Wat je hier zegt slaat natuurlijk nergens op. In het westen leven we in een democratie, volksvertegenwoordigers worden gekozen door het volk: de maatschappij. Natuurlijk doen zij er toe.
Echt ridicuul om te denken dat die er niet toe doen.
Dan moet het wel waar zijn...quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:17 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Wiki https://en.m.wikipedia.org/wiki/Beriev_A-50 heeft het over "two servicable" na het neerstorten/neerschieten van een A-50 in januari. Dan zou er na vandaag nog ééntje over zijn.
Eerste A-100(opvolger) oplevering staat gepland voor 2024. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Beriev_A-100
Het gekke is, opgroeiende in de jaren '90, herinner ik mij niet anders dan dat het journaal dag in, dag uit, jaar in, jaar uit berichtte over oorlogen op de Balkan.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar waarom was bezuinigen op defensie nou de beste keuze dan?
[..]
Ja, bij naieve mensen die dachten dat de eeuwige wereldvrede was uitgebroken...
"Si vis pacem, para bellum", is natuurlijk altijd geldig in deze. Van de andere kant, het probleem is niet zozeer het afschalen na 1991, maar eerder het niet opschalen na 2014.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Hoeveel A-50's hebben ze nu nog?quote:
Dat is dus het probleem bij een democratie. Het is schier onmogelijk om je hier tegen te wapenen zonder dit soort zaken in de grondwet te verankeren (bv de 2% norm voor defensie die nu pas wordt opgenomen de grondwet). De US heeft nu voorzorgsmaatregelen getroffen tegen Trump zodat je niet zomaar uit de Navo kunt stappen.. we maken nu meters.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als het om de nationale/bondgenootschappelijke veiligheid gaat doen ze er idd niet toe.
Ik heb wat meer filmpjes bekeken. Overschatten is een beter woord. hij heeft er de hand in om de capaciteiten van Rusland, zijn troepen en materieel te overschatten (maar daad deed het grootste gedeelte van de wereld voor de invasie). En het geloven en gebruiken van officiële Russische cijfers helpt hier niet bij natuurlijk. Want volgens Rusland zijn al hun wapens wonderwapens die 100 keer beter zijn dan westers materieel.quote:
NOSquote:Tegen persbureau Interfax Ukraine zegt een militaire bron dat het vliegtuig vandaag is neergehaald boven Russisch grondgebied, tussen Rostov aan de Don en Krasnodar.
De A-50 lijkt op de AWACS-vliegtuigen die door de NAVO worden gebruikt. Met een radarinstallatie op de romp kunnen vijandelijkheden ver achter de linies worden gevolgd.
Rusland: vliegtuig gecrasht
De Oekraïense geheime dienst zegt dat het toestel is neergehaald in een gezamenlijke operatie met de luchtmacht. De dienst noemt de actie een "nieuwe serieuze tegenslag" voor het Russische leger en zegt dat zo'n toestel zo'n 350 miljoen dollar waard is.
Niets is zeker.quote:
Exact. Al dat gewauwel dat het de beste keus was omdat er toch geen dreiging meer bestond was simpelweg met de ogen dicht, vingers in de oren heel hard lalalala roepen...quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:26 schreef Hatseflats22 het volgende:
Het gekke is, opgroeiende in de jaren '90, herinner ik mij niet anders dan dat het journaal dag in, dag uit, jaar in, jaar uit berichtte over oorlogen op de Balkan.
De schaal is nu anders, en zeker de spanning tussen kernmachten, maar als men spreekt van de eerste grote oorlog in Europa sinds 1945 moet ik toch altijd even fronsen.
Eens, de balkanoorlog is dan ook een vergeten oorlog, mogelijk door schaamte... 140.000 doden is geen kleine oorlog te noemen.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:26 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Het gekke is, opgroeiende in de jaren '90, herinner ik mij niet anders dan dat het journaal dag in, dag uit, jaar in, jaar uit berichtte over oorlogen op de Balkan.
De schaal is nu anders, en zeker de spanning tussen kernmachten, maar als men spreekt van de eerste grote oorlog in Europa sinds 1945 moet ik toch altijd even fronsen.
Zijn we wel tov die tijdquote:Op vrijdag 23 februari 2024 21:44 schreef SoSolid het volgende:
[..]
niet gelukkiger of gezonder zijn geworden.
Geld besparen op moord instanties en moord machines is altijd de beste keuzes.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Dat is een kwestie van keuzes maken. Al die groene klimaatmaatregelen worden net zo makkelijk doorgedrukt en dat kunnen Henk en Ingrid ook niet betalen. En daar staat "het volk" ook echt niet achter.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:29 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Dat is dus het probleem bij een democratie. Het is schier onmogelijk om je hier tegen te wapenen zonder dit soort zaken in de grondwet te verankeren (bv de 2% norm voor defensie die nu pas wordt opgenomen de grondwet). De US heeft nu voorzorgsmaatregelen getroffen tegen Trump zodat je niet zomaar uit de Navo kunt stappen.. we maken nu meters.
Het volk belist.. of je het nu leuk vind of niet. Jij hebt een achtergrond bij defensie en ik snap je mening ook wel, het is te begrijpen vanuit jouw oogpunt, maar kijk even breder dan defensie.
Als er morgen 10 wetenschappers opstaan en roepen: we moeten ons wapenen tegen een komeetinslag.. want die kan ooit komen, hoe denk jij dat de politiek hier het volk achter gaat krijgen, terwijl henk en ingrid al amper kunnen rondkomen? Die partij krijgt gewoon geen stemmen..
Dat doet niet af aan het feit dat de maatschappij geen enkele prioriteit zag in een groot defensieapparaat.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Exact. Al dat gewauwel dat het de beste keus was omdat er toch geen dreiging meer bestond was simpelweg met de ogen dicht, vingers in de oren heel hard lalalala roepen...
De politiek zag in het vredesdividend een pakhuis vol met geld en dat zou en moest geïnd worden.
Dat volk staat er wel achter, er is een meerderheid in het Europeesparlement, zelfs in onze eigen tweedekamer is een meerderheid.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is een kwestie van keuzes maken. Al die groene klimaatmaatregelen worden net zo makkelijk doorgedrukt en dat kunnen Henk en Ingrid ook niet betalen. En daar staat "het volk" ook echt niet achter.
Ja, maar dat is overal zo mee. Men weet zich druk te maken over zaken die niet belangrijk zijn, maar wel zichtbaar in de maatschappij. Aan de andere kant raken zaken waar we de gevolgen niet van overzien op de achtergrond. Politiek zal altijd schipperen, soms met verstrekkende gevolgen.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Exact. Al dat gewauwel dat het de beste keus was omdat er toch geen dreiging meer bestond was simpelweg met de ogen dicht, vingers in de oren heel hard lalalala roepen...
De politiek zag in het vredesdividend een pakhuis vol met geld en dat zou en moest geïnd worden.
Dat is de conclusie die ik zelf ook achteraf pas heb getrokken, ik behoorde ook bij die dommerikken die bezuinigingen bij defensie in principe voor de hand liggender vond dan investeringen.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:29 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Hoeveel A-50's hebben ze nu nog?
Dit komt van de Oekrainse geheime dienstquote:"De vijand heeft er nog maar een paar van", stelt de dienst. Vorige maand zei het hoofd van de geheime dienst dat Rusland toen nog acht A-50's had.
geloof jij nog in sinterklaas?quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:41 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Dat volk staat er wel achter, er is een meerderheid in het Europeesparlement, zelfs in onze eigen tweedekamer is een meerderheid.
Dat er grote groepen zijn die tegen zijn zien we elke dag op het nieuws.
Je hebt gelijk een goed voorbeeld te pakken dat het volk dus beslist en niet de politiek.
Dat heeft wel meer draagvlak dan defensie jaren lang had.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is een kwestie van keuzes maken. Al die groene klimaatmaatregelen worden net zo makkelijk doorgedrukt en dat kunnen Henk en Ingrid ook niet betalen. En daar staat "het volk" ook echt niet achter.
Dat je met de wetenschap van nu een andere mening hebt, maakt je in het verleden op dat moment niet dom. Dat was gewoon de realiteit op dat moment en niet meer.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:42 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Dat is de conclusie die ik zelf ook achteraf pas heb getrokken, ik behoorde ook bij die dommerikken die bezuinigingen bij defensie in principe voor de hand liggender vond dan investeringen.
Er bestaan rechtvaardige oorlogen en daar moet een land klaar voor zijn en daarbij moet er consequent worden bijgedragen aan de NAVO.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |