abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212558629
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 22:18 schreef AchJa het volgende:

[..]
Wat de maatschappij er van vond is geen goede reden. En nee, er was geen rust maar dat wilde men gewoon niet horen.
Wat je hier zegt slaat natuurlijk nergens op. In het westen leven we in een democratie, volksvertegenwoordigers worden gekozen door het volk: de maatschappij. Natuurlijk doen zij er toe.

Echt ridicuul om te denken dat die er niet toe doen.
  vrijdag 23 februari 2024 @ 22:22:29 #152
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212558678
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 22:18 schreef dudewhereismycar het volgende:

Dat is achteraf altijd makkelijk praten natuurlijk.

Er zijn legitieme redenen te bedenken dat het in deze tijd niet meer voor zou komen: mondiale economieën, verwevenheden door o.a. handel, directe communicatie op wereldniveau door internet etc.
Het was na het vallen van de muur meteen al duidelijk dat de wereld er niet stabieler op was geworden...
  vrijdag 23 februari 2024 @ 22:23:56 #153
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212558701
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 22:19 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
Wat je hier zegt slaat natuurlijk nergens op. In het westen leven we in een democratie, volksvertegenwoordigers worden gekozen door het volk: de maatschappij. Natuurlijk doen zij er toe.

Echt ridicuul om te denken dat die er niet toe doen.
Als het om de nationale/bondgenootschappelijke veiligheid gaat doen ze er idd niet toe.

Daarbij, de meeste verkiezingsprogramma's repten met geen woord over het bezuinigen op defensie, dat werd er later wel ingefietst.
  vrijdag 23 februari 2024 @ 22:25:26 #154
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212558720
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 22:17 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Wiki https://en.m.wikipedia.org/wiki/Beriev_A-50 heeft het over "two servicable" na het neerstorten/neerschieten van een A-50 in januari. Dan zou er na vandaag nog ééntje over zijn.

Eerste A-100(opvolger) oplevering staat gepland voor 2024. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Beriev_A-100
Dan moet het wel waar zijn...
pi_212558725
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 22:08 schreef AchJa het volgende:

[..]
Maar waarom was bezuinigen op defensie nou de beste keuze dan?
[..]
Ja, bij naieve mensen die dachten dat de eeuwige wereldvrede was uitgebroken...
Het gekke is, opgroeiende in de jaren '90, herinner ik mij niet anders dan dat het journaal dag in, dag uit, jaar in, jaar uit berichtte over oorlogen op de Balkan.

De schaal is nu anders, en zeker de spanning tussen kernmachten, maar als men spreekt van de eerste grote oorlog in Europa sinds 1945 moet ik toch altijd even fronsen.
  vrijdag 23 februari 2024 @ 22:28:33 #156
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_212558773
quote:

[..]
[..]
"Si vis pacem, para bellum", is natuurlijk altijd geldig in deze. Van de andere kant, het probleem is niet zozeer het afschalen na 1991, maar eerder het niet opschalen na 2014.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_212558782
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 19:04 schreef ExTec het volgende:
Oh jee.

[ x ]

[ x ]
Hoeveel A-50's hebben ze nu nog?
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_212558795
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 22:23 schreef AchJa het volgende:

[..]
Als het om de nationale/bondgenootschappelijke veiligheid gaat doen ze er idd niet toe.
Dat is dus het probleem bij een democratie. Het is schier onmogelijk om je hier tegen te wapenen zonder dit soort zaken in de grondwet te verankeren (bv de 2% norm voor defensie die nu pas wordt opgenomen de grondwet). De US heeft nu voorzorgsmaatregelen getroffen tegen Trump zodat je niet zomaar uit de Navo kunt stappen.. we maken nu meters.

Het volk belist.. of je het nu leuk vind of niet. Jij hebt een achtergrond bij defensie en ik snap je mening ook wel, het is te begrijpen vanuit jouw oogpunt, maar kijk even breder dan defensie.

Als er morgen 10 wetenschappers opstaan en roepen: we moeten ons wapenen tegen een komeetinslag.. want die kan ooit komen, hoe denk jij dat de politiek hier het volk achter gaat krijgen, terwijl henk en ingrid al amper kunnen rondkomen? Die partij krijgt gewoon geen stemmen..
pi_212558809
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 21:21 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ofcourse :')
Ik heb wat meer filmpjes bekeken. Overschatten is een beter woord. hij heeft er de hand in om de capaciteiten van Rusland, zijn troepen en materieel te overschatten (maar daad deed het grootste gedeelte van de wereld voor de invasie). En het geloven en gebruiken van officiële Russische cijfers helpt hier niet bij natuurlijk. Want volgens Rusland zijn al hun wapens wonderwapens die 100 keer beter zijn dan westers materieel.

Deze vond ik wel interessant. In een aantal opzichten zat hij er niet zoveel naast. In een aantal anderen wel natuurlijk.
pi_212558828
quote:
Tegen persbureau Interfax Ukraine zegt een militaire bron dat het vliegtuig vandaag is neergehaald boven Russisch grondgebied, tussen Rostov aan de Don en Krasnodar.

De A-50 lijkt op de AWACS-vliegtuigen die door de NAVO worden gebruikt. Met een radarinstallatie op de romp kunnen vijandelijkheden ver achter de linies worden gevolgd.
Rusland: vliegtuig gecrasht

De Oekraïense geheime dienst zegt dat het toestel is neergehaald in een gezamenlijke operatie met de luchtmacht. De dienst noemt de actie een "nieuwe serieuze tegenslag" voor het Russische leger en zegt dat zo'n toestel zo'n 350 miljoen dollar waard is.
NOS
  vrijdag 23 februari 2024 @ 22:33:25 #161
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_212558839
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 22:25 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dan moet het wel waar zijn...
Niets is zeker. :)

Dit is het Forbes artikel waar op die Wiki naar verwezen wordt. Over het neerhalen van de A-50 in januari en met de schatting van aantal resterende A-50.
https://www.forbes.com/si(...)ane/?sh=22ad8da93566
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 23 februari 2024 @ 22:33:49 #162
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212558846
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 22:26 schreef Hatseflats22 het volgende:

Het gekke is, opgroeiende in de jaren '90, herinner ik mij niet anders dan dat het journaal dag in, dag uit, jaar in, jaar uit berichtte over oorlogen op de Balkan.

De schaal is nu anders, en zeker de spanning tussen kernmachten, maar als men spreekt van de eerste grote oorlog in Europa sinds 1945 moet ik toch altijd even fronsen.
Exact. Al dat gewauwel dat het de beste keus was omdat er toch geen dreiging meer bestond was simpelweg met de ogen dicht, vingers in de oren heel hard lalalala roepen...

De politiek zag in het vredesdividend een pakhuis vol met geld en dat zou en moest geïnd worden.
pi_212558855
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 22:26 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]

Eens, de balkanoorlog is dan ook een vergeten oorlog, mogelijk door schaamte... 140.000 doden is geen kleine oorlog te noemen.
pi_212558863
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 21:44 schreef SoSolid het volgende:

[..]
niet gelukkiger of gezonder zijn geworden.
Zijn we wel tov die tijd
pi_212558895
quote:

[..]
[..]
Geld besparen op moord instanties en moord machines is altijd de beste keuzes.
Zo lastig lijkt mij dat niet.

Die vele miljarden kun je veel beter besteden.
  vrijdag 23 februari 2024 @ 22:37:55 #167
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212558908
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 22:29 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
Dat is dus het probleem bij een democratie. Het is schier onmogelijk om je hier tegen te wapenen zonder dit soort zaken in de grondwet te verankeren (bv de 2% norm voor defensie die nu pas wordt opgenomen de grondwet). De US heeft nu voorzorgsmaatregelen getroffen tegen Trump zodat je niet zomaar uit de Navo kunt stappen.. we maken nu meters.

Het volk belist.. of je het nu leuk vind of niet. Jij hebt een achtergrond bij defensie en ik snap je mening ook wel, het is te begrijpen vanuit jouw oogpunt, maar kijk even breder dan defensie.

Als er morgen 10 wetenschappers opstaan en roepen: we moeten ons wapenen tegen een komeetinslag.. want die kan ooit komen, hoe denk jij dat de politiek hier het volk achter gaat krijgen, terwijl henk en ingrid al amper kunnen rondkomen? Die partij krijgt gewoon geen stemmen..
Dat is een kwestie van keuzes maken. Al die groene klimaatmaatregelen worden net zo makkelijk doorgedrukt en dat kunnen Henk en Ingrid ook niet betalen. En daar staat "het volk" ook echt niet achter.
pi_212558926
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 22:33 schreef AchJa het volgende:

[..]
Exact. Al dat gewauwel dat het de beste keus was omdat er toch geen dreiging meer bestond was simpelweg met de ogen dicht, vingers in de oren heel hard lalalala roepen...

De politiek zag in het vredesdividend een pakhuis vol met geld en dat zou en moest geïnd worden.
Dat doet niet af aan het feit dat de maatschappij geen enkele prioriteit zag in een groot defensieapparaat.

Alle oorlogen op de Balkanoorlog na waren ver van ons bed show. Allemaal in shithol landen met dictators of rare communistische landen zoals Vietnam.

De publiekeopinie was gewoon verwend en wist niet beter.

Ik snap echt dat je een zondebok probeert te zoeken en iedereen is het er overeens dat we noooit hadden mogen bezuinigen.. maar echt, daar was de maatschappij de afgelopen 20j ook helemaal niet mee bezig. We hadden andere dingen aan ons hoofd: kredietcrisis, corona, immigratie etc etc etc
pi_212558959
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 22:37 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat is een kwestie van keuzes maken. Al die groene klimaatmaatregelen worden net zo makkelijk doorgedrukt en dat kunnen Henk en Ingrid ook niet betalen. En daar staat "het volk" ook echt niet achter.
Dat volk staat er wel achter, er is een meerderheid in het Europeesparlement, zelfs in onze eigen tweedekamer is een meerderheid.

Dat er grote groepen zijn die tegen zijn zien we elke dag op het nieuws.

Je hebt gelijk een goed voorbeeld te pakken dat het volk dus beslist en niet de politiek.

https://climate.ec.europa(...)eutraal%20te%20maken.
pi_212558975
quote:

[..]

Ja, maar dat is overal zo mee. Men weet zich druk te maken over zaken die niet belangrijk zijn, maar wel zichtbaar in de maatschappij. Aan de andere kant raken zaken waar we de gevolgen niet van overzien op de achtergrond. Politiek zal altijd schipperen, soms met verstrekkende gevolgen.

Defensie afschalen is, denk ik, niet het ergste geweest. De ellende is vooral dat men de boel dusdanig heeft gesloopt dat snel weer optuigen een probleem is. En natuurlijk, als die jaren de sterkte bewaren was ons nu goed uitgekomen, maar die kosten zijn nu eenmaal lastig uit te leggen in tijden van enorme vrede.
pi_212558977
quote:

[..]

Dat is de conclusie die ik zelf ook achteraf pas heb getrokken, ik behoorde ook bij die dommerikken die bezuinigingen bij defensie in principe voor de hand liggender vond dan investeringen.

Er bestaan rechtvaardige oorlogen en daar moet een land klaar voor zijn en daarbij moet er consequent worden bijgedragen aan de NAVO.
pi_212558986
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 22:29 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Hoeveel A-50's hebben ze nu nog?
quote:
"De vijand heeft er nog maar een paar van", stelt de dienst. Vorige maand zei het hoofd van de geheime dienst dat Rusland toen nog acht A-50's had.
Dit komt van de Oekrainse geheime dienst
pi_212558990
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 22:41 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
Dat volk staat er wel achter, er is een meerderheid in het Europeesparlement, zelfs in onze eigen tweedekamer is een meerderheid.

Dat er grote groepen zijn die tegen zijn zien we elke dag op het nieuws.

Je hebt gelijk een goed voorbeeld te pakken dat het volk dus beslist en niet de politiek.
geloof jij nog in sinterklaas?
pi_212559014
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 22:37 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat heeft wel meer draagvlak dan defensie jaren lang had.

En ook daar roepen experts al jaren dat we om moeten schakelen. Die zouden we dus ook niet moeten negeren is het niet?
pi_212559037
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 22:42 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Dat is de conclusie die ik zelf ook achteraf pas heb getrokken, ik behoorde ook bij die dommerikken die bezuinigingen bij defensie in principe voor de hand liggender vond dan investeringen.

Er bestaan rechtvaardige oorlogen en daar moet een land klaar voor zijn en daarbij moet er consequent worden bijgedragen aan de NAVO.
Dat je met de wetenschap van nu een andere mening hebt, maakt je in het verleden op dat moment niet dom. Dat was gewoon de realiteit op dat moment en niet meer.

Wat pas dom is, is dat nog steeds mannen zoals Putin opstaan. Dat is pas dom.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')