Wat je hier zegt slaat natuurlijk nergens op. In het westen leven we in een democratie, volksvertegenwoordigers worden gekozen door het volk: de maatschappij. Natuurlijk doen zij er toe.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat de maatschappij er van vond is geen goede reden. En nee, er was geen rust maar dat wilde men gewoon niet horen.
Het was na het vallen van de muur meteen al duidelijk dat de wereld er niet stabieler op was geworden...quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:18 schreef dudewhereismycar het volgende:
Dat is achteraf altijd makkelijk praten natuurlijk.
Er zijn legitieme redenen te bedenken dat het in deze tijd niet meer voor zou komen: mondiale economien, verwevenheden door o.a. handel, directe communicatie op wereldniveau door internet etc.
Als het om de nationale/bondgenootschappelijke veiligheid gaat doen ze er idd niet toe.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:19 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Wat je hier zegt slaat natuurlijk nergens op. In het westen leven we in een democratie, volksvertegenwoordigers worden gekozen door het volk: de maatschappij. Natuurlijk doen zij er toe.
Echt ridicuul om te denken dat die er niet toe doen.
Dan moet het wel waar zijn...quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:17 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Wiki https://en.m.wikipedia.org/wiki/Beriev_A-50 heeft het over "two servicable" na het neerstorten/neerschieten van een A-50 in januari. Dan zou er na vandaag nog ntje over zijn.
Eerste A-100(opvolger) oplevering staat gepland voor 2024. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Beriev_A-100
Het gekke is, opgroeiende in de jaren '90, herinner ik mij niet anders dan dat het journaal dag in, dag uit, jaar in, jaar uit berichtte over oorlogen op de Balkan.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar waarom was bezuinigen op defensie nou de beste keuze dan?
[..]
Ja, bij naieve mensen die dachten dat de eeuwige wereldvrede was uitgebroken...
"Si vis pacem, para bellum", is natuurlijk altijd geldig in deze. Van de andere kant, het probleem is niet zozeer het afschalen na 1991, maar eerder het niet opschalen na 2014.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Hoeveel A-50's hebben ze nu nog?quote:
Dat is dus het probleem bij een democratie. Het is schier onmogelijk om je hier tegen te wapenen zonder dit soort zaken in de grondwet te verankeren (bv de 2% norm voor defensie die nu pas wordt opgenomen de grondwet). De US heeft nu voorzorgsmaatregelen getroffen tegen Trump zodat je niet zomaar uit de Navo kunt stappen.. we maken nu meters.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als het om de nationale/bondgenootschappelijke veiligheid gaat doen ze er idd niet toe.
Ik heb wat meer filmpjes bekeken. Overschatten is een beter woord. hij heeft er de hand in om de capaciteiten van Rusland, zijn troepen en materieel te overschatten (maar daad deed het grootste gedeelte van de wereld voor de invasie). En het geloven en gebruiken van officile Russische cijfers helpt hier niet bij natuurlijk. Want volgens Rusland zijn al hun wapens wonderwapens die 100 keer beter zijn dan westers materieel.quote:
NOSquote:Tegen persbureau Interfax Ukraine zegt een militaire bron dat het vliegtuig vandaag is neergehaald boven Russisch grondgebied, tussen Rostov aan de Don en Krasnodar.
De A-50 lijkt op de AWACS-vliegtuigen die door de NAVO worden gebruikt. Met een radarinstallatie op de romp kunnen vijandelijkheden ver achter de linies worden gevolgd.
Rusland: vliegtuig gecrasht
De Oekraense geheime dienst zegt dat het toestel is neergehaald in een gezamenlijke operatie met de luchtmacht. De dienst noemt de actie een "nieuwe serieuze tegenslag" voor het Russische leger en zegt dat zo'n toestel zo'n 350 miljoen dollar waard is.
Niets is zeker.quote:
Exact. Al dat gewauwel dat het de beste keus was omdat er toch geen dreiging meer bestond was simpelweg met de ogen dicht, vingers in de oren heel hard lalalala roepen...quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:26 schreef Hatseflats22 het volgende:
Het gekke is, opgroeiende in de jaren '90, herinner ik mij niet anders dan dat het journaal dag in, dag uit, jaar in, jaar uit berichtte over oorlogen op de Balkan.
De schaal is nu anders, en zeker de spanning tussen kernmachten, maar als men spreekt van de eerste grote oorlog in Europa sinds 1945 moet ik toch altijd even fronsen.
Eens, de balkanoorlog is dan ook een vergeten oorlog, mogelijk door schaamte... 140.000 doden is geen kleine oorlog te noemen.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:26 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Het gekke is, opgroeiende in de jaren '90, herinner ik mij niet anders dan dat het journaal dag in, dag uit, jaar in, jaar uit berichtte over oorlogen op de Balkan.
De schaal is nu anders, en zeker de spanning tussen kernmachten, maar als men spreekt van de eerste grote oorlog in Europa sinds 1945 moet ik toch altijd even fronsen.
Zijn we wel tov die tijdquote:Op vrijdag 23 februari 2024 21:44 schreef SoSolid het volgende:
[..]
niet gelukkiger of gezonder zijn geworden.
Geld besparen op moord instanties en moord machines is altijd de beste keuzes.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Dat is een kwestie van keuzes maken. Al die groene klimaatmaatregelen worden net zo makkelijk doorgedrukt en dat kunnen Henk en Ingrid ook niet betalen. En daar staat "het volk" ook echt niet achter.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:29 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Dat is dus het probleem bij een democratie. Het is schier onmogelijk om je hier tegen te wapenen zonder dit soort zaken in de grondwet te verankeren (bv de 2% norm voor defensie die nu pas wordt opgenomen de grondwet). De US heeft nu voorzorgsmaatregelen getroffen tegen Trump zodat je niet zomaar uit de Navo kunt stappen.. we maken nu meters.
Het volk belist.. of je het nu leuk vind of niet. Jij hebt een achtergrond bij defensie en ik snap je mening ook wel, het is te begrijpen vanuit jouw oogpunt, maar kijk even breder dan defensie.
Als er morgen 10 wetenschappers opstaan en roepen: we moeten ons wapenen tegen een komeetinslag.. want die kan ooit komen, hoe denk jij dat de politiek hier het volk achter gaat krijgen, terwijl henk en ingrid al amper kunnen rondkomen? Die partij krijgt gewoon geen stemmen..
Dat doet niet af aan het feit dat de maatschappij geen enkele prioriteit zag in een groot defensieapparaat.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Exact. Al dat gewauwel dat het de beste keus was omdat er toch geen dreiging meer bestond was simpelweg met de ogen dicht, vingers in de oren heel hard lalalala roepen...
De politiek zag in het vredesdividend een pakhuis vol met geld en dat zou en moest gend worden.
Dat volk staat er wel achter, er is een meerderheid in het Europeesparlement, zelfs in onze eigen tweedekamer is een meerderheid.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is een kwestie van keuzes maken. Al die groene klimaatmaatregelen worden net zo makkelijk doorgedrukt en dat kunnen Henk en Ingrid ook niet betalen. En daar staat "het volk" ook echt niet achter.
Ja, maar dat is overal zo mee. Men weet zich druk te maken over zaken die niet belangrijk zijn, maar wel zichtbaar in de maatschappij. Aan de andere kant raken zaken waar we de gevolgen niet van overzien op de achtergrond. Politiek zal altijd schipperen, soms met verstrekkende gevolgen.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Exact. Al dat gewauwel dat het de beste keus was omdat er toch geen dreiging meer bestond was simpelweg met de ogen dicht, vingers in de oren heel hard lalalala roepen...
De politiek zag in het vredesdividend een pakhuis vol met geld en dat zou en moest gend worden.
Dat is de conclusie die ik zelf ook achteraf pas heb getrokken, ik behoorde ook bij die dommerikken die bezuinigingen bij defensie in principe voor de hand liggender vond dan investeringen.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:29 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Hoeveel A-50's hebben ze nu nog?
Dit komt van de Oekrainse geheime dienstquote:"De vijand heeft er nog maar een paar van", stelt de dienst. Vorige maand zei het hoofd van de geheime dienst dat Rusland toen nog acht A-50's had.
geloof jij nog in sinterklaas?quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:41 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Dat volk staat er wel achter, er is een meerderheid in het Europeesparlement, zelfs in onze eigen tweedekamer is een meerderheid.
Dat er grote groepen zijn die tegen zijn zien we elke dag op het nieuws.
Je hebt gelijk een goed voorbeeld te pakken dat het volk dus beslist en niet de politiek.
Dat heeft wel meer draagvlak dan defensie jaren lang had.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is een kwestie van keuzes maken. Al die groene klimaatmaatregelen worden net zo makkelijk doorgedrukt en dat kunnen Henk en Ingrid ook niet betalen. En daar staat "het volk" ook echt niet achter.
Dat je met de wetenschap van nu een andere mening hebt, maakt je in het verleden op dat moment niet dom. Dat was gewoon de realiteit op dat moment en niet meer.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:42 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Dat is de conclusie die ik zelf ook achteraf pas heb getrokken, ik behoorde ook bij die dommerikken die bezuinigingen bij defensie in principe voor de hand liggender vond dan investeringen.
Er bestaan rechtvaardige oorlogen en daar moet een land klaar voor zijn en daarbij moet er consequent worden bijgedragen aan de NAVO.
Ik geloof in ons democratischstelsel en ik geloof ook in de tekortkomingen van dit stelsel: langetermijnvisie etc.quote:
Eens..quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:44 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Dat heeft wel meer draagvlak dan defensie jaren lang had.
En ook daar roepen experts al jaren dat we om moeten schakelen. Die zouden we dus ook niet moeten negeren is het niet?
Ik zou willen dat de hele wereld zo dacht.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:37 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Geld besparen op moord instanties en moord machines is altijd de beste keuzes.
Zo lastig lijkt mij dat niet.
Die vele miljarden kun je veel beter besteden.
wat versta jij onder democratischstelsel?quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:47 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Ik geloof in ons democratischstelsel en ik geloof ook in de tekortkomingen van dit stelsel: langetermijnvisie etc.
Er is geen draagvlak voor de manier waarop het gaat.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:48 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Eens..
Er is juist enorm veel draagvlak. Geen idee naar welke cijfers @:achja kijkt..
Die lijkt er juist wel te zijn, zie o.a. de peilingen.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Er is geen draagvlak voor de manier waarop het gaat.
Geholpen door de hoge gasprijzen is iedereen blij met subsidies voor isolatie en warmtepompen ed.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Er is geen draagvlak voor de manier waarop het gaat.
Politici moeten hun boodschap ook verkopen. En geld is maar n keer uit te geven. Nu is het voor mensen duidelijk dat we betroken zijn in een Europese oorlog (en voor sommigen is dat zelfs niet eens duidelijk).quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat de maatschappij er van vond is geen goede reden. En nee, er was geen rust maar dat wilde men gewoon niet horen.
Het bijzondere is, dat wij in Nederland juist schrikbarend veel beslissen. Alleen Zwitserland heeft een net iets ander stelsel waarbij er meer directe input is. Dit komt o.a. door referenda (waar ook voor en nadelen over zijn te vinden) en de opzet van hun kantons.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:48 schreef aTypisch het volgende:
[..]
wat versta jij onder democratischstelsel?
in de huidige opzet beslist het volk vrij weinig qua politiek en internationale beslissingen
zelfs op lokaal niveau kiezen we eigenlijk niks zelf
neequote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:58 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Het bijzondere is, dat wij in Nederland juist schrikbarend veel beslissen. Alleen Zwitserland heeft een net iets ander stelsel waarbij er meer directe input is. Dit komt o.a. door referenda (waar ook voor en nadelen over zijn te vinden) en de opzet van hun kantons.
In nederland hebben we 3 bestuursorganen waar het volk min of meer direct zijn stem op kan drukken: statenverkiezingen, provincialeverkiezingen en gemeentelijkeverkiezingen.
Dus lokaal kan jij als volk invloed uitoefenen, regionaal en nationaal. Bijzonder niet?
De crux waar jij en andere over vallen is denk ik de compromis waar partijen zich mee bezig moeten houden om een meerderheid te kunnen vormen. Ja dat is flauw.. maar voorkomt enorm radicale denkbeelden. Daar valt iets over te zeggen. De US heeft daar een oplossing voor: winner takes all.. maar of dat ideaal is?
Leg dan eens uit waarom het volk in Nederland niets te zeggen heeft over de politiek. Ik heb uitgelegd waarom die er wel is en zelfs de nadelen benoemd.. nu mag jij met een onderbouwing komen.quote:
"Je hebt gelijk een goed voorbeeld te pakken dat het volk dus beslist en niet de politiek."quote:Op vrijdag 23 februari 2024 23:03 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Leg dan eens uit waarom het volk in Nederland niets te zeggen heeft over de politiek. Ik heb uitgelegd waarom die er wel is en zelfs de nadelen benoemd.. nu mag jij met een onderbouwing komen.
Eens, de politiek belist uiteindelijk. Zij zijn de vertegenwoordiger. Eens eens.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 23:04 schreef aTypisch het volgende:
[..]
"Je hebt gelijk een goed voorbeeld te pakken dat het volk dus beslist en niet de politiek."
Dit klopt gewoon niet. Je stemt (hooguit) op een vertegenwoordiger.
die vervolgens in een systeem terechtkomen dat volledig is vastgeroest en een bepaalde kant op beweegtquote:Op vrijdag 23 februari 2024 23:07 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Eens, de politiek belist uiteindelijk. Zij zijn de vertegenwoordiger. Eens eens.
Ik had het anders moeten stellen; het volk kiest zijn volksvertegenwoordigers.
Niet mee eens, maar ieder zijn mening. Ik ga mij weer koest houden en hier meelezen over de waanzin die zich afspeelt in Oekrane.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 23:13 schreef aTypisch het volgende:
[..]
die vervolgens in een systeem terechtkomen dat volledig is vastgeroest en een bepaalde kant op beweegt
schier onmogelijk om dat te veranderen
die zelfde vertegenwoordigers hebben zelf ook steeds minder te zeggen
maar we mogen wel eens in de zoveel tijd een papiertje in de vuilbak gooien
hoeft ook niet, gelukkig kan dat in nederlandquote:Op vrijdag 23 februari 2024 23:16 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Niet mee eens, maar ieder zijn mening. Ik ga mij weer koest houden en hier meelezen over de waanzin die zich afspeelt in Oekrane.
@:Delenlill nog nieuwtjes?
Aan het verlagen van wat staatsschuld en belasting voor grootverdieners en bedrijven bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:37 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Geld besparen op moord instanties en moord machines is altijd de beste keuzes.
Zo lastig lijkt mij dat niet.
Die vele miljarden kun je veel beter besteden.
quote:UPDATED: Who orchestrated the blockade at the Polish-Ukrainian border?
Ukraine is under siege. To the east of our country, there are Russian tanks, and to the west, Polish trucks are blocking the movement. But the Russians stand behind these trucks, just as behind the tanks with the letter Z. In this article, we will reveal one who initiated the blockade. His name is Rafal Mekler. He has been a long-haul truck driver transporting goods to Belarus and Russia since 2015. He occasionally engages in this, noting that "money won't earn itself."
Er was een (tijdelijke) overeenkomst tussen de boeren en de overheid overeengekomen en daarom zouden de protesten in elk geval tijdelijk opgeschort/gestopt worden. Tot sowieso 1 maart. Maar een paar dagen later stonden ze er weer, en dit keer op grotere schaal.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:"Confederation" and "National Movement"
UPD: The political force "Confederation" in Poland is a right-wing, Eurosceptic coalition that includes "New Hope", "National Movement", and "Confederation of the Polish Crown". All these political entities are conservative, adhering to a far-right ideology. They are also proponents of national Catholicism, monarchism, and minarchism (where the powers of the state are minimized). In the 2019 parliamentary elections, the party received 6.81% of the votes and was represented by 11 deputies in the Polish Sejm.
In fact, the "Confederation" alliance was founded in 2018. Several political forces, "KORWiN" (as of December 2023, "Nowa Nadzieja") and "National Movement," signed a coalition agreement. These political entities formed a single list for the European Parliament elections. The parties "National Movement", "New Hope", and "Confederation of the Polish Crown" created the "Confederation" coalition, which participates in all subsequent elections.
In 2021, "Confederation" and the "National Movement" actively campaigned for the lifting of quarantine restrictions, arguing that they were damaging to businesses, leading to the closure of service sector enterprises, and resulting in job losses. Mekler directly accused the Morawiecki government of failing to keep promises. Meanwhile, the Catholic Church advocated for the continuation of quarantine measures to save lives and protect people's health (the party's slogan is to follow the faith).quote:Pro-Russian Course of the "Confederation" Party, a Threat to Polish Security
Most of the politicians from the "Confederation" party are connected with Russia. They are the leading advocates of blocking the Ukrainian border. This political force is taking advantage of the current political situation to gain popularity. The "Confederates" present themselves as defenders of Polish interests, but in reality, they only protect Putin's interests.
The "Confederation" party is pro-Russian. Their leaders have repeatedly spoken out against sanctions on Moscow. Some have even visited Moscow or the occupied Crimea. In fact, this political force not only undermines trust in Poland's democratic institutions but also threatens its national security and sovereignty. Hopefully, Polish citizens will be able to critically assess the activities of this political force.
Eh.. de maatschappij kauwt de crises die hij voorgekauwd krijgt. Als men de koude oorlog had willen laten voortduren in de hoofden van mensen, was dat ongetwijfeld gebeurd.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 22:39 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Dat doet niet af aan het feit dat de maatschappij geen enkele prioriteit zag in een groot defensieapparaat.
Alle oorlogen op de Balkanoorlog na waren ver van ons bed show. Allemaal in shithol landen met dictators of rare communistische landen zoals Vietnam.
De publiekeopinie was gewoon verwend en wist niet beter.
Ik snap echt dat je een zondebok probeert te zoeken en iedereen is het er overeens dat we noooit hadden mogen bezuinigen.. maar echt, daar was de maatschappij de afgelopen 20j ook helemaal niet mee bezig. We hadden andere dingen aan ons hoofd: kredietcrisis, corona, immigratie etc etc etc
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |