Wat hebben ze nu weer bedacht...quote:Campagne moet vrouwen helpen minder kleding te kopen, heeft dat wel effect?
https://nos.nl/artikel/25(...)heeft-dat-wel-effect
Een online training die vrouwen helpt minder kleding te kopen. Het is onderdeel van een campagne van Milieu Centraal, met het doel praktische tips te geven om bewuster te winkelen. Nederlanders kopen volgens de voorlichtingsorganisatie te vaak en te veel nieuwe kleren. Maar helpt zo'n campagne om het gedrag in de (online) winkelstraat te veranderen?
De Duitse denktank Hot or Cool Institute berekende dat iedere wereldburger maximaal vijf nieuwe kledingstukken per jaar mag kopen om binnen 1,5 graad opwarming van de aarde te blijven, zoals afgesproken in het klimaatakkoord van Parijs. Nederlanders kopen gemiddeld 46 nieuwe kledingstukken per jaar, bleek eerder uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA).
[…]
Toch verandert een dergelijke campagne niet het koopgedrag van het gemiddelde publiek in de winkelstraat […] In Frankrijk wordt binnenkort gedebatteerd over zo'n maatregel. Een parlementslid van de conservatieve partij Les Républicains (LR) diende afgelopen week een wetsvoorstel in om een bonus-malussysteem op fast fashion toe te passen. Wie fast fashion koopt, betaalt 5 euro bovenop de prijs van een kledingstuk. Wie kiest voor een duurzamer geproduceerd kledingstuk krijgt juist 5 euro korting.
[…]
wtfquote:Op donderdag 22 februari 2024 21:47 schreef Aether het volgende:
Nederlanders kopen gemiddeld 46 nieuwe kledingstukken per jaar
Ja, dat gaat er bij mij ook lastig in. Of rekenen ze dan ook al het ondergoed, sokken en dergelijke mee?quote:
Dan nog, elk jaar even een paar sokken en een schone onderbroek kopen en dan zit je weer goed.quote:Op donderdag 22 februari 2024 21:57 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ja, dat gaat er bij mij ook lastig in. Of rekenen ze dan ook al het ondergoed, sokken en dergelijke mee?
Dit slaat trouwens toch ook nergens op? Alsof klimaatverandering alleen afhankelijk is van de hoeveelheid kledingstukken (die blijkbaar ook nog eens een vaste milieubelasting hebben) die je koopt.quote:De Duitse denktank Hot or Cool Institute berekende dat iedere wereldburger maximaal vijf nieuwe kledingstukken per jaar mag kopen om binnen 1,5 graad opwarming van de aarde te blijven
Ow verbaast me niks.quote:
twee paar sokken en een nieuwe boxershort /jaarquote:dat iedere wereldburger maximaal vijf nieuwe kledingstukken per jaar mag kopen om binnen 1,5 graad opwarming van de aarde te blijven,
Die zitten er bij het originele advies van 4 niet bij, dus dan is het appels met peren vergelijken.quote:Op donderdag 22 februari 2024 21:57 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ja, dat gaat er bij mij ook lastig in. Of rekenen ze dan ook al het ondergoed, sokken en dergelijke mee?
Verder niet herkenbaar, ik heb een hekel aan kleding kopen.
Zeg wat?quote:Op donderdag 22 februari 2024 21:47 schreef Aether het volgende:
[..]
Nederlanders kopen gemiddeld 46 nieuwe kledingstukken per jaar,
Verbaast dat je? Ik zit ondergemiddeld qua aankopen, denk dat ik 1 keer per jaar wat koop (zomer of winter en daar doe ik dan 2 jaar mee, het andere jaar het andere seizoen) en dan zit ik op een aankoop of 8. Tel daar dan nog 5 paar sokken en 5 onderbroeken per jaar bij op, 5 stuks werkkleding en 1 paar schoenen. Dan gaat er altijd nog wel iets kapot, laten we dat ook op 1 per jaar houden. Een jas of een nieuwe nette broek oid.quote:
Mits <65 kiloquote:Op donderdag 22 februari 2024 21:48 schreef Raw85 het volgende:
minder kleding dragen is ook een prima tussenoplossing wat mij betreft
Ach gut, als de vrouwen zich niet meer vertonen zijn de mannen kwaad, omdat zij niet met hun mannen willen paren.quote:Op donderdag 22 februari 2024 22:12 schreef Cockwhale het volgende:
Vrouwen zijn wel grote vervuilers idd. Kopen gemiddeld aanzienlijk meer kleding en schoenen, kopen bergen make-up, laten vaak meer en langer lampen branden, zetten kachels langer en hoger aan, fietsen al niet meer op een normale fiets vanaf hun 25e, meer afval productie door tampons/maandverband etc etc.
Voor dat paren hebben ze dan weer geen kleding nodig.quote:Op donderdag 22 februari 2024 22:28 schreef torentje het volgende:
[..]
Ach gut, als de vrouwen zich niet meer vertonen zijn de mannen kwaad, omdat zij niet met hun mannen willen paren.
Ja, ik had er even niet aan gedacht om sokken en onderbroeken natuurlijk ook gewoon per stuk te tellen allemaal, dan haal ik de dubbele cijfers denk ik ook welquote:Op donderdag 22 februari 2024 22:22 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Verbaast dat je? Ik zit ondergemiddeld qua aankopen, denk dat ik 1 keer per jaar wat koop (zomer of winter en daar doe ik dan 2 jaar mee, het andere jaar het andere seizoen) en dan zit ik op een aankoop of 8. Tel daar dan nog 5 paar sokken en 5 onderbroeken per jaar bij op, 5 stuks werkkleding en 1 paar schoenen. Dan gaat er altijd nog wel iets kapot, laten we dat ook op 1 per jaar houden. Een jas of een nieuwe nette broek oid.
Kom je op 25 kledingstukken. Ik weet dat in mijn omgeving veel meer mensen meer kopen dan ik. Dan geloof ik een gemiddelde van 46 best.
Misschien elke sok individueel. Maar moet zeggen dat ik dat ook niet haal.quote:
Ja, maar ja. Je kan toch moeilijk 2 keer met hetzelfde gezien worden?quote:Op donderdag 22 februari 2024 22:42 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik slijt harder door mijn sokken en onderbroeken heen dan die 5 kledingstukken peer jaar.
Echte fokkers kennen geen vrouwen, maar mijn huisgenoot/erfgenaam zit in twee kledingruil groepen om minder kleding te kopen en toch wat "nieuws" te hebben. Ik snap er echt helemaal niks van waarom je al die moeite erin zou steken ipv je eigen kleding wat langer dragen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kleding is een enorme milieuvervuiler, het werd tijd dat hier ook eens aandacht aan besteed wordt.quote:Op donderdag 22 februari 2024 21:47 schreef Aether het volgende:
[..]
Wat hebben ze nu weer bedacht...
De kledingindustrie verzorgt ongeveer 10% van de jaarlijkse wereld-co2-uitstoot.quote:Op donderdag 22 februari 2024 22:02 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Dit slaat trouwens toch ook nergens op? Alsof klimaatverandering alleen afhankelijk is van de hoeveelheid kledingstukken (die blijkbaar ook nog eens een vaste milieubelasting hebben) die je koopt.
Naast dat de productie van textiel en kleding enorm vervuilend is, is er ook sprake van een enorme overproductie. Die dan vaak weer ongebruikt vernietigd wordt of ergens in Afrika gedumpt wordt, wat weer desastreus is voor de lokale kledingmakers.quote:Op donderdag 22 februari 2024 23:29 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Kleding is een enorme milieuvervuiler, het werd tijd dat hier ook eens aandacht aan besteed wordt.
https://earth.org/fast-fashion-pollution-and-climate-change/
De Afrikaanse kledingmarkt is in de jaren 70 en 80 al om zeep geholpen, daar is weinig meer van over.quote:Op donderdag 22 februari 2024 23:34 schreef classpc het volgende:
[..]
Naast dat de productie van textiel en kleding enorm vervuilend is, is er ook sprake van een enorme overproductie. Die dan vaak weer ongebruikt vernietigd wordt of ergens in Afrika gedumpt wordt, wat weer desastreus is voor de lokale kledingmakers.
Het onderzoek snijdt niet veel houdt, want ze verdelen een bepaald aantal kledingstukken gelijk over alle wereldburgers. Maar wij leven in een welvarend land waar mensen gemiddeld niet zoveel kinderen krijgen (ondanks we hier kinderbijslag kennen), dan moet je daar ook voor corrigeren. Daarnaast hebben we een koud klimaat met bijna altijd rotweer. Dus die 5 per persoon kan best omhoog.quote:Op donderdag 22 februari 2024 21:47 schreef Aether het volgende:
[..]
Wat hebben ze nu weer bedacht...
Dat is niet apart, vrouwen zijn de grootverbruikers qua kleding.quote:Op donderdag 22 februari 2024 23:42 schreef pfefferkatze het volgende:
Het enige aparte is dat ze vrouwen als doelgroep stellen, voor zover ik het heb gelezen, verder is het een goed initiatief.
Een dagje shoppen is onnodig, een kledingkast vol kleding ook, 21 paar schoenen hebben ook.
Fast fashion moet dood. Het is consumeringsdrang en we dumpen het op Afrikaanse schroothopen.
desalniettemin is het een algemeen iets dus mannen mogen ook aangesproken worden?quote:Op donderdag 22 februari 2024 23:51 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is niet apart, vrouwen zijn de grootverbruikers qua kleding.
Als ik hoor dat vrouwen gemiddeld in hun leven 469 paar schoenen kopen of dat de Nederlandse vrouw gemiddeld 23 paar schoenen in de kast heeft staan geloof ik wel dat ze meer verbruiken dan dat ik doe ja, veeeeeel meer.quote:Op donderdag 22 februari 2024 23:52 schreef pfefferkatze het volgende:
[..]
desalniettemin is het een algemeen iets dus mannen mogen ook aangesproken worden?
en kan je dat onderbouwen dat "grootverbruikers"? waar moet ik dan aan denken, 80/20 kledingaankopen man/vrouw?
ja ik ben het er wel mee eens maar ik vraag me af of het klopt of gewoon gevoelsmatig iets is als manquote:Op donderdag 22 februari 2024 23:57 schreef Catkiller het volgende:
[..]
Als ik hoor dat vrouwen gemiddeld in hun leven 469 paar schoenen kopen of dat de Nederlandse vrouw gemiddeld 23 paar schoenen in de kast heeft staan geloof ik wel dat ze meer verbruiken dan dat ik doe ja, veeeeeel meer.
Ben er al klaar mee als ik na denk hoeveel ruimte die dingen opeisen als je ze netjes opbergt.
en dan als echte FOK!ker een studeerkamer vol vitrinekasten met anime figurines jatochquote:Op donderdag 22 februari 2024 23:57 schreef Catkiller het volgende:
Ben er al klaar mee als ik na denk hoeveel ruimte die dingen opeisen als je ze netjes opbergt.
Dat is kunst ja.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 00:00 schreef pfefferkatze het volgende:
[..]
en dan als echte FOK!ker een studeerkamer vol vitrinekasten met anime figurines jatoch
Dit is dus verre van micro hč. Lees wat deze gebruiker net zei, al kan ik het nog niet helemaal onderbouwen met bron:quote:Op vrijdag 23 februari 2024 00:10 schreef AlwaysHappy het volgende:
Wat een micro manage gebeuren zeg. Beetje de equivalent van het maken van cirkels in publieke parken in de hoop dat iedereen daar goed afstand hield in corona tijd.
Shop gewoon lekker door zou ik zeggen.
maar ik zou zeggen verdiep je eens in deze uitzendingen waar je voor betaald hebt met je belastingcenten:quote:Op donderdag 22 februari 2024 23:30 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De kledingindustrie verzorgt ongeveer 10% van de jaarlijkse wereld-co2-uitstoot.
Alleen de maandverband en ob is al een grote vervuiling.quote:Op donderdag 22 februari 2024 22:12 schreef Cockwhale het volgende:
Vrouwen zijn wel grote vervuilers idd. Kopen gemiddeld aanzienlijk meer kleding en schoenen, kopen bergen make-up, laten vaak meer en langer lampen branden, zetten kachels langer en hoger aan, fietsen al niet meer op een normale fiets vanaf hun 25e, meer afval productie door tampons/maandverband etc etc.
Rooie drab opvangen in cups? Heb je een link?quote:Op vrijdag 23 februari 2024 00:35 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Alleen de maandverband en ob is al een grote vervuiling.
Terwijl cups bestaan wat ze kunnen hergebruiken .
https://www.menstruatiecup.nl/quote:Op vrijdag 23 februari 2024 00:41 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Rooie drab opvangen in cups? Heb je een link?
quote:Op donderdag 22 februari 2024 22:12 schreef Cockwhale het volgende:
https://www.worldbank.org(...)-moda-medio-ambientequote:Op vrijdag 23 februari 2024 00:16 schreef pfefferkatze het volgende:
Dit is dus verre van micro hč. Lees wat deze gebruiker net zei, al kan ik het nog niet helemaal onderbouwen met bron:
Duw die cup maar lekker in je hol.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 00:35 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Alleen de maandverband en ob is al een grote vervuiling.
Terwijl cups bestaan wat ze kunnen hergebruiken .
Je bent een viespeuk?quote:Op vrijdag 23 februari 2024 02:06 schreef suijkerbuijk het volgende:
Hoe is het mogelijk dat ik als man bestaan weet van dit.
Kun je dat niet beter ook aan vrouwen leren? Wij mannen rijden nooit verkeerd hoorquote:Op vrijdag 23 februari 2024 08:45 schreef Claudia_x het volgende:
What's next, mannen een cursus geven hoe ze minder autokilometers per jaar kunnen maken?
'Mannen vervuilen meer dan vrouwen'.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 08:48 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Kun je dat niet beter ook aan vrouwen leren? Wij mannen rijden nooit verkeerd hoor
Jij hebt geen wasmachine?quote:Op vrijdag 23 februari 2024 08:31 schreef Stoorzendert het volgende:
Gaat dat niet stinken als een vrouw maar 1 stringetje per jaar mag kopen? En meestal heb je meer dan 5 kledingstukken aan, dus moet 1 van de kledingstukken dan 2 jaar mee?
Wat voor gore hippies komen met dit soort onzin?
Ik denk het wel. Mijn vrouw regelt dat soort zaken altijdquote:
Dat is het grootste probleem lijkt me. Rotzooi van Shein en Primark wat na 1 keer dragen weg kan.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 09:35 schreef Jor_Dii het volgende:
Pak dan ook de grote merken aan die iedere 6 weken een nieuwe collectie lanceren, gemaakt door kinderhandjes in het verre Oosten. Kwalitatief slechte kleding voor een te lage prijs werkt deze "ik draag het 3x en gooi het daarna weg" maatschappij in de hand.
Je start niet met 0 he. Kledingstukken van kwaliteit kunnen jarenlang mee. Dus dan kan je best 3 nieuwe onderbroeken kopen in 1 jaar.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 09:21 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik denk het wel. Mijn vrouw regelt dat soort zaken altijdDan nog mag je volgens het artikel maar 1 set kleren per jaar kopen. Op ten duur sta je dan in je blote kont te wachten tot de was klaar is
Die kleding is er gewoon, alleen dan betaal je minimaal ¤ 100,- per kledingstuk (trui, broek, schoenen).quote:Op vrijdag 23 februari 2024 09:45 schreef ieniminimuis het volgende:
Er zou weer meer gefocust moeten worden om fatsoenlijke stoffen van fatsoenlijk materiaal en kwaliteit. En men zou wat minder mee moeten doen met trends en eens kiezen wat goed bij je lichaam staat. Dan is je kleding tijdloos.
Over een aantal jaar zijn zoveel kledingstukken dermate versleten dat je wel degelijk nog maar 1 set kleren over hebt. En als je 3 onderbroeken in 1 jaar koopt mag je er dus nog 2 dingen bijkopen. 2 paar sokken ofzo. De rest moet dan al minimaal 2 jaar mee.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 09:53 schreef Donna het volgende:
[..]
Je start niet met 0 he. Kledingstukken van kwaliteit kunnen jarenlang mee. Dus dan kan je best 3 nieuwe onderbroeken kopen in 1 jaar.
Klopt, maar slecht bereikbaar voor de meeste mensen. En dan bedoel ik niet alleen financieel maar ook dat je het wel moet uitzoeken en opsporen. Al geeft de aankoopprijs van een artikel ook geen garanties voor de kwaliteit. Volgens mij is verder de kennis wat een kledingstuk van goede kwaliteit maakt ook wel verdwenen.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 09:56 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Die kleding is er gewoon, alleen dan betaal je minimaal ¤ 100,- per kledingstuk (trui, broek, schoenen).
Ik heb jarenlang niks gekocht dus zo onrealistisch vind ik het niet.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 10:00 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Over een aantal jaar zijn zoveel kledingstukken dermate versleten dat je wel degelijk nog maar 1 set kleren over hebt. En als je 3 onderbroeken in 1 jaar koopt mag je er dus nog 2 dingen bijkopen. 2 paar sokken ofzo. De rest moet dan al minimaal 2 jaar mee.
Ik koop helemaal niet veel kleren. Ik woon praktisch in mijn broek, maar zelfs ik ga het met 5 kledingstukken per jaar niet redden
Geef nou maar toe dat het onrealistische bullshit is.
Mwa niet mee eens. Ook online kun je tegenwoordig uitstekend onderscheid vinden tussen de goedkope meuk en de betere zaken die kwalitatief goede kleding verkopen.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 10:03 schreef ieniminimuis het volgende:
Klopt, maar slecht bereikbaar voor de meeste mensen. En dan bedoel ik niet alleen financieel maar ook dat je het wel moet uitzoeken en opsporen.
Maar je kunt ook niet op een merk meer vertrouwen. Genoeg filmpjes gezien van merken waarvan het ene kledingstuk heel goed is en de andere niet. Puur door materiaal gebruik, maar ook hoe het in elkaar gezet is.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 10:07 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Mwa niet mee eens. Ook online kun je tegenwoordig uitstekend onderscheid vinden tussen de goedkope meuk en de betere zaken die kwalitatief goede kleding verkopen.
Naar stenen winkels gaan ipv online kopen scheelt iig. Je kunt aan de kleding voelen, de stiksels precies bekijken.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 10:12 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Zelf weet ik prima waar ik op moet letten, gelukkig. Maar zoals ik al eerder zei: bij het gros van de mensen ontbreekt een boel kennis. Als ik wel eens in een winkel loop zie ik ook maar weinig mensen kijken naar waar het artikel van gemaakt is, maar is men alleen geļnteresseerd in of het past, hoe het staat en wat het kost.
En dan hebben we het over de gros van vrouwen die in de ketens shopt e.d.
Ik heb 100% katoen topjes van de Primark die ondertussen meer dan 10 jaar oud zijn. En soms laat een stiksel los, maar dan repareer ik dat. Zelfde voor H&M. Ik heb duurdere kleding gehad dat echt waardeloos was.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 10:18 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Naar stenen winkels gaan ipv online kopen scheelt iig. Je kunt aan de kleding voelen, de stiksels precies bekijken.
Over het algemeen lukt het wel om in te schatten wat er voor me hangt en wat zo ongeveer de levensduur zou kunnen zijn. Ik ben kritisch op materiaalgebruik, glimmend polyester (waar een groot deel van de collectie van Shein van gemaakt is, zit regelmatig niet ver van feestwinkel-niveau) is leuk als je 15 bent. En dan ook alleen maar als je zo'n type bent dat zo'n beetje alles kan hebben.
Bij H&M kan het alle kanten op, maar er zijn truien en jassen met een behoorlijke levensduur vandaan gekomen.
Dat heeft er ook mee te maken dat katoen vele malen duurder is geworden, o.a. door biologische initiatieven overgewaaid uit Scandinaviė met name. De grote productielanden, zoals Turkije, zijn daar (uiteraard) ook mee aan de haal gegaan en dat heeft de prijs van katoenen stof flink doen stijgen, wat voor de polyester markt (met name China en Taiwan) juist weer gunstig was.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 10:18 schreef Eightyone het volgende:
Ik vind het polyester-gehalte de laatste 15 jaar wel erg toegenomen. Zo'n beetje sinds de kredietcrisis.
Prima, al vind ik wel dat je 2 credits moet inleveren per bolletje wol. Dat komt immers ook niet zo gekleurd en opgerold van het schaap afquote:Op vrijdag 23 februari 2024 10:22 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Ik heb 100% katoen topjes van de Primark die ondertussen meer dan 10 jaar oud zijn. En soms laat een stiksel los, maar dan repareer ik dat. Zelfde voor H&M. Ik heb duurdere kleding gehad dat echt waardeloos was.
Ik heb allergie voor synthetische stoffen rechtstreeks op de huid dus het is sowieso een ramp.
Daarnaast maak ik zelf kleding en kan ik sinds kort ook breien dus ga ik mijn truien ook zelf maken van fatsoenlijk wol. Voor de rest erg fan van linnen voor het gehele jaar.
Kun je ook gewoon van leuke initiatieven kopen die het bijvoorbeeld met de handverven met meer milieuvriendelijker verfstoffen. En zo'n trui gaat langer mee dan het schaap zelf.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 10:26 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Prima, al vind ik wel dat je 2 credits moet inleveren per bolletje wol. Dat komt immers ook niet zo gekleurd en opgerold van het schaap af
Waarom zou je kleding dragen, als je toch nergens naartoe mag en er niemand op bezoek mag komen?quote:Op donderdag 22 februari 2024 23:24 schreef valentijn101 het volgende:
Gewoon weer een lockdown. Toen kelderde de kledingverkoop ook flink.
Ik heb gewoon een aparte kamer voor al mijn kleding en schoenenquote:Op donderdag 22 februari 2024 23:57 schreef Catkiller het volgende:
[..]
Als ik hoor dat vrouwen gemiddeld in hun leven 469 paar schoenen kopen of dat de Nederlandse vrouw gemiddeld 23 paar schoenen in de kast heeft staan geloof ik wel dat ze meer verbruiken dan dat ik doe ja, veeeeeel meer.
Hihi iemand is jaloers dat hij wel 40 uur per week moet maken.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 11:26 schreef AgLarrr het volgende:
Hé hé hé, en wat moeten al die deeltijd-prinsessen dan doen op donderdag en vrijdag? Werken zeker? Het is een vrij land, bemoei je met je eigen - vuige patriarchale klootzakken.
Nou, ik heb schoenen voor mooi weer, voor heel mooi weer, voor regenachtig weer, voor sneeuw, voor uitgaan, voor thuis, voor in de tuin werken, om te wandelen met mooi weer, om te wandelen met slecht weer, voor naar de sauna, voor onder de douche, voor bij een spijkerbroek en hoge schoenen voor soms. En voor de zekerheid voor alles reserve en bij sommige outfits speciale schoenen.quote:Op donderdag 22 februari 2024 23:59 schreef pfefferkatze het volgende:
[..]
ja ik ben het er wel mee eens maar ik vraag me af of het klopt of gewoon gevoelsmatig iets is als man![]()
ik heb 1 paar schoenen per 2 jaar.
Ik koop m'n broeken altijd bij de C&A en die gaan jaren mee; ook bij veel dragen, dus het kan gelukkig nog wel. Wel meteen het enige kledingstuk wat ik daar haal; bij overhemden/truien/polo's e.d. wijk ik wel uit naar de duurdere merken omdat die inderdaad langer mee gaan en langer mooi blijven. Al kom ik niet aan de 46 stukken per jaar; juist omdat de kleding die ik haal wel meerdere jaren mee gaat.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 09:56 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Die kleding is er gewoon, alleen dan betaal je minimaal ¤ 100,- per kledingstuk (trui, broek, schoenen).
en of ze wat minder crimineel willen doen. Weet je wel wat dat kost?quote:Op vrijdag 23 februari 2024 08:45 schreef Claudia_x het volgende:
What's next, mannen een cursus geven hoe ze minder autokilometers per jaar kunnen maken?
Ik heb reserves voor de reservesquote:Op vrijdag 23 februari 2024 12:27 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Nou, ik heb schoenen voor mooi weer, voor heel mooi weer, voor regenachtig weer, voor sneeuw, voor uitgaan, voor thuis, voor in de tuin werken, om te wandelen met mooi weer, om te wandelen met slecht weer, voor naar de sauna, voor onder de douche, voor bij een spijkerbroek en hoge schoenen voor soms. En voor de zekerheid voor alles reserve en bij sommige outfits speciale schoenen.
Vooruit dan maar: anders dan dat mijn naam doet vermoeden, ik gebruik zelden tot nooit make-up.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 11:12 schreef ReplaR het volgende:
Volgende punt is cosmetica, hoe vervuilend is dat wel?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoeveel kleding koopt de gemiddelde man voor jouw Teckel dan?quote:Op vrijdag 23 februari 2024 13:17 schreef mascara-klodder het volgende:
Ik koop per maand al meer kleding voor mijn Teckel dan de gemiddelde man doet!
ik wist toen ik op verzenden klikte dat de zin niet kloptequote:Op vrijdag 23 februari 2024 13:24 schreef Salina het volgende:
[..]
Hoeveel kleding koopt de gemiddelde man voor jouw Teckel dan?
Je hoeft je niet te schamen hoor, je hebt gewoon een paar sugardaddy's die kleding voor hontlief kopen.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 13:25 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
ik wist toen ik op verzenden klikte dat de zin niet klopte
Zo schijnen er ook scholen te bestaan waar je Nederlands leert....quote:Op vrijdag 23 februari 2024 00:35 schreef suijkerbuijk het volgende:
Terwijl cups bestaan wat die ze kunnen hergebruiken .
Really? Ik ben een man en heb een slordige 12 paar schoenen. Als ik sportschoenen mee tel 15 paar. Het waren er meer. Ik ben al een paar jaar aan het minderen.quote:Op donderdag 22 februari 2024 23:59 schreef pfefferkatze het volgende:
[..]
ja ik ben het er wel mee eens maar ik vraag me af of het klopt of gewoon gevoelsmatig iets is als man![]()
ik heb 1 paar schoenen per 2 jaar.
Tja een school is niet in staat om iemand te genezen van dyslexie.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 21:53 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Zo schijnen er ook scholen te bestaan waar je Nederlands leert....
Zou je denken. Heb een paar slippers van de primark die ik al 10 jaar gebruik.quote:Op donderdag 22 februari 2024 22:12 schreef Eightyone het volgende:
Als je ze iets duurder koopt dan bij Primark of Shein (), heb je er uiteindelijk minder nodig.
O.k., dan heb je online ook meteen minder om te laten zien. Dat wel.
Maar eindelijk wel eentje waar ik me als gewone en oppassende burger niet door geraakt voel.quote:
Als de kleding dan ook meteen duurzamer gemaakt wordt en langer mee gaat wel ja. Dus dood aan fast fasion.quote:
Over de leiders van de mannenclubjes mag niet gesproken worden, daar mag men slechts het ego van strelen, anders krijg men hele grote problemen.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 10:35 schreef Zwoerd het volgende:
Normaal als je het woord 'moeten' leest, staat het topic vol met boze reacties over een bemoeizuchtige overheid en "ik moet heulemaal niks" Dat is nu veel minder. Is dat omdat dit aan vrouwen gericht is?
Natuurlijk. Het is FOK!quote:Op zaterdag 24 februari 2024 10:35 schreef Zwoerd het volgende:
Normaal als je het woord 'moeten' leest, staat het topic vol met boze reacties over een bemoeizuchtige overheid en "ik moet heulemaal niks" Dat is nu veel minder. Is dat omdat dit aan vrouwen gericht is?
Die zijn allemaal aan het shoppen en kunnen niet reagerenquote:Op zaterdag 24 februari 2024 10:35 schreef Zwoerd het volgende:
quote:Verkauf für zehnfachen Preis
115.000 Euro durch Secondhand - Studentin macht Vermögen mit Wohlwollen anderer
Heute, 24.02.2024
Eine 23-jährige Studentin hat ein sechsstelliges Vermögen aufgebaut, indem sie Secondhandkleidung online teurer weiterverkauft hat. Der Secondhandmarkt könnte nun genau jene bedrängen, die davon eigentlich am meisten profitieren sollten.
maar wat is de definitie van een vrouwquote:Op zaterdag 24 februari 2024 10:35 schreef Zwoerd het volgende:
Het liep al spaak met de ozonlaag en haarlak.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 13:49 schreef FlippingCoin het volgende:
wow vrouwen zijn echt slecht voor het klimaat walgelijk
Damzzz daar heb ik in de jaren '90 ook nog wel aan meegeholpenquote:Op zaterdag 24 februari 2024 17:58 schreef Noek het volgende:
[..]
Het liep al spaak met de ozonlaag en haarlak.
Daarnaast is de kwaliteit van hedendaagse kleding, zoals die van alle consumentenproducten tegenwoordig, erbarmelijk. Een groot deel van onze economie drijft op het dwingen van consumenten om continu nieuwe artikelen ter vervanging van kapotte producten te kopen.quote:Op donderdag 22 februari 2024 23:34 schreef classpc het volgende:
[..]
Naast dat de productie van textiel en kleding enorm vervuilend is, is er ook sprake van een enorme overproductie. Die dan vaak weer ongebruikt vernietigd wordt of ergens in Afrika gedumpt wordt, wat weer desastreus is voor de lokale kledingmakers.
Ook van merkkleding is de kwaliteit tegenwoordig om te huilen.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 09:38 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Dat is het grootste probleem lijkt me. Rotzooi van Shein en Primark wat na 1 keer dragen weg kan.
Helemaal waar. Ik heb mij voorgenomen om voortaan vrijwel alleen nog maar kleren te kopen van goede kwaliteit die heel lang mee gaan. Ik doe toch niet aan modetrends.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 21:27 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Daarnaast is de kwaliteit van hedendaagse kleding, zoals die van alle consumentenproducten tegenwoordig, erbarmelijk. Een groot deel van onze economie drijft op het dwingen van consumenten om continu nieuwe artikelen ter vervanging van kapotte producten te kopen.
Vrouwen trekken het zich minder aan en gaan gewoon hun eigen gang.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 10:35 schreef Zwoerd het volgende:
Ja, maar wil jij echt dat iedereen minder kleding draagt.... of alleen een selecte groep?quote:Op donderdag 22 februari 2024 22:52 schreef classpc het volgende:
Als je minder kleding draagt hoef je ook minder te kopen
[ afbeelding ]
Eens.quote:
Zelfs ik presteer het niet om ¤900 voor een paar schoenen uit te gevenquote:Op zondag 17 maart 2024 05:39 schreef Chadi het volgende:
Vrouwen gaan voor aanbiedingen. Schoenen kosten 900 euro maar ik bespaar daar wel 1200 mee. Een man denk 900 euro? Krijg de schijt.
Tja, klinkt als veel, maar als het kwaliteit is kun je er 5-10 jaar mee vooruit en dan valt het natuurlijk best wel mee. Mijn vorige paar stevige stappers hebben het ook een jaar of tien gehaald, al met al was het dan ruim twee tientjes per jaarquote:Op zondag 17 maart 2024 09:11 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Zelfs ik presteer het niet om ¤900 voor een paar schoenen uit te geven
¤300 is de max
School misschien niet, ai kan wel wat van je verhaal maken.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 01:16 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Tja een school is niet in staat om iemand te genezen van dyslexie.
Fouten zal dit zal altijd aanwezig zijn.
En spel controle werkt op dat moment niet .
In plaats deze onzin wat je zelf schrijf .
Eens denken of iemand dat heeft.
In plaats als een schaap reageren op iemand.
ik ga een keer per jaar naar de zeeman en de rest doe ik online bij C en Aquote:Op donderdag 22 februari 2024 21:57 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Verder niet herkenbaar, ik heb een hekel aan kleding kopen.
10 jaar met schoenen? Ik red 6 maanden niet eens. Maar ben wel blij dat ik ze zo snel slijt.quote:Op zondag 17 maart 2024 09:13 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Tja, klinkt als veel, maar als het kwaliteit is kun je er 5-10 jaar mee vooruit en dan valt het natuurlijk best wel mee. Mijn vorige paar stevige stappers hebben het ook een jaar of tien gehaald, al met al was het dan ruim twee tientjes per jaar
Niet met goedkope schonen van de Scapino natuurlijk, wel met kwaliteitsschoenen.quote:Op zondag 17 maart 2024 09:55 schreef Chadi het volgende:
[..]
10 jaar met schoenen? Ik red 6 maanden niet eens. Maar ben wel blij dat ik ze zo snel slijt.
Jij misschien…quote:Op zondag 17 maart 2024 05:39 schreef Chadi het volgende:
Vrouwen gaan voor aanbiedingen. Schoenen kosten 900 euro maar ik bespaar daar wel 1200 mee. Een man denk 900 euro? Krijg de schijt.
Nederlanders kopen veel goedkope rotzooi. Die afzichtelijke troep van Primark bijvoorbeeld. Of Shein (of zoiets, wat nog goedkoper schijnt te zijn en nog een extra stapje onder een vuilniszak aantrekken, al is het basismateriaal vermoedelijk hetzelfde).quote:Op zondag 17 maart 2024 10:36 schreef HowardRoark het volgende:
Kleding kopen is heerlijk tijdverdrijf. Laat vrouwen wat dat betreft lekker zelf bepalen wat ze zelf willen. Als de portemonnee het toelaat, waarom niet? Het is alleen wel opmerkelijk te noemen dat ondanks dat Nederlanders dus veel kleren kopen, heel veel mensen er ook nog altijd enorm slecht gekleed bijlopen. Maar ja, dat zal wel een kwestie van smaak zijn.
De meeste Nederlanders zijn verplicht om goedkopere kleding te kopen, kunnen zich geen luxe en pracht en praal veroorloven, hebben dus ook niet de voordelen die men krijgt door het bezitten van luxe en pracht en praal.quote:Op zondag 17 maart 2024 10:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nederlanders kopen veel goedkope rotzooi. Die afzichtelijke troep van Primark bijvoorbeeld. Of Shein (of zoiets, wat nog goedkoper schijnt te zijn en nog een extra stapje onder een vuilniszak aantrekken, al is het basismateriaal vermoedelijk hetzelfde).
En maar denken dat niemand het verschil kan zien…
Nou ja vindt schoenen van ongeveer 200 duur zat hoor. De enige schoenen die lang meegaan zijn werk schoenen.quote:Op zondag 17 maart 2024 10:00 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Niet met goedkope schonen van de Scapino natuurlijk, wel met kwaliteitsschoenen.
In Rotterdam centrum valt me dat inderdaad op, maar ook in mijn eigen woonplaats. Daar is de doe maar normaal dan doe je al gek-genoeg mentaliteit debet aan. Kleed je niet chiquer dan modaal. Hooguit begin middenklasse of anders streetwear.quote:Op zondag 17 maart 2024 10:36 schreef HowardRoark het volgende:
Kleding kopen is heerlijk tijdverdrijf. Laat vrouwen wat dat betreft lekker zelf bepalen wat ze zelf willen. Als de portemonnee het toelaat, waarom niet? Het is alleen wel opmerkelijk te noemen dat ondanks dat Nederlanders dus veel kleren kopen, heel veel mensen er ook nog altijd enorm slecht gekleed bijlopen. Maar ja, dat zal wel een kwestie van smaak zijn.
kleding kopen is tijdverspillingquote:Op zondag 17 maart 2024 10:36 schreef HowardRoark het volgende:
ik koop altijd werkschoenen , (online) twee paar tegelijk, dat zijn schoenen die perfect passen en een eeuw meegaanquote:Op zondag 17 maart 2024 11:32 schreef Chadi het volgende:
[..]
Nou ja vindt schoenen van ongeveer 200 duur zat hoor. De enige schoenen die lang meegaan zijn werk schoenen.
Heb nooit gewerkt.
Ik snap echt wel dat schoenen van duizend euro plus voor veel mensen te duur zijn, maar in plaats van 50 x shit van Primark kun je ook best een paar fatsoenlijke kledingstukken halen.quote:Op zondag 17 maart 2024 11:18 schreef torentje het volgende:
[..]
De meeste Nederlanders zijn verplicht om goedkopere kleding te kopen, kunnen zich geen luxe en pracht en praal veroorloven, hebben dus ook niet de voordelen die men krijgt door het bezitten van luxe en pracht en praal.
Dat is nog steeds een groot onrecht.
ik kan alle soorten schoenen kopen die ik wil maar ik koop graag schoenen die goed passen , en lang meegaanquote:Op zondag 17 maart 2024 11:18 schreef torentje het volgende:
[..]
De meeste Nederlanders zijn verplicht om goedkopere kleding te kopen, kunnen zich geen luxe en pracht en praal veroorloven, hebben dus ook niet de voordelen die men krijgt door het bezitten van luxe en pracht en praal.
Dat is nog steeds een groot onrecht.
Dit, verplicht ook gewoon dat kleding lang mee moet kunnen gaan. Godsgeklaag hoe snel spul pluist of stuk gaat.quote:Op zondag 17 maart 2024 08:51 schreef core2duo het volgende:
Kwaliteit en elegantie zou weer status moeten krijgen, zoals in veel landen. In plaats van zo goedkoop mogelijk.
jij bent kapper? Alles over 1 kam scheren doe je goed!quote:Op donderdag 22 februari 2024 22:12 schreef Cockwhale het volgende:
Maar dat is dus de ellende van mode, wat een soort karikatuur is van de wegwerpcultuur van nieuw is beter. Los van de milieu-impact, het is ook een neoliberale logica van welvaartsgroei door een inkomen dat moet stijgen, ipv door gewoon meer hebben door te behouden wat je gekocht hebt .quote:Op zondag 17 maart 2024 13:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik snap echt wel dat schoenen van duizend euro plus voor veel mensen te duur zijn, maar in plaats van 50 x shit van Primark kun je ook best een paar fatsoenlijke kledingstukken halen.
Ik heb een aantal malen fatsoenlijke kledingstukken gekocht, maar dat waren 7 maal een dure miskoop in een tijdsbestek van drie jaar.quote:Op zondag 17 maart 2024 13:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik snap echt wel dat schoenen van duizend euro plus voor veel mensen te duur zijn, maar in plaats van 50 x shit van Primark kun je ook best een paar fatsoenlijke kledingstukken halen.
Het zit je ook allemaal niet mee, hč!quote:Op zondag 17 maart 2024 15:56 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik heb een aantal malen fatsoenlijke kledingstukken gekocht, maar dat waren 7 maal een dure miskoop in een tijdsbestek van drie jaar.
Voor de prijs die ik kwijt was aan die fatsoenlijke kledingstukken, had ik 150 maal naar de Primark of andere winkel met goedkopere kleding gekund.
Het sociaal willen zijn t.b.v. de ondernemers was dus heel duur en frustrerend
Ik heb niet eens 46 kledingstukkenquote:
Ik ben zelf vooral van tijdloos.quote:Op zondag 17 maart 2024 13:49 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar dat is dus de ellende van mode, wat een soort karikatuur is van de wegwerpcultuur van nieuw is beter. Los van de milieu-impact, het is ook een neoliberale logica van welvaartsgroei door een inkomen dat moet stijgen, ipv door gewoon meer hebben door te behouden wat je gekocht hebt .
Ik doe sinds 1988 niet meer aan mode, en ook al minstens twintig jaar aan kwaliteit kopen, of hele goedkope rommel maar nauwelijks wat er tussenin. Als je gewoon echt goede schoenen koopt, en dat kan al vanaf 400 euro als je de modieuze statusmerken overslaat, dan gaan die zo 10 jaar mee, zeker als je zo een paar of 10 hebt en dus kunt afwisselen. Met jassen is het hetzelfde. Maar ja, de lol zit voornamelijk bij vrouwen ook in het winkelen, het vinden, willen zien hoe het staat, het laten zien van iets nieuws, wat je hebt weten te vinden, dat is ook welvaart.
Ik compenseer jou dusquote:Op zondag 17 maart 2024 16:05 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik heb niet eens 46 kledingstukkenEn als dit een gemiddelde is, dan oh my. Dan heb je vrouwen die het veelvoudige moeten kopen om de mensen die amper iets kopen te compenseren.
Dat bepaal ik zelf, als je niet aan mode doet moet je ook schijt hebben aan mensen die denken 'goh, die knappe man loopt in een jas die al twee jaar uit de mode is'. Ik had een paar maand geleden een Hugo Boss jas gekocht, ik heb namelijk nog een overhemd van Boss uit de jaren 90 dat er na 500 keer wassen nog prima uitziet, maar dat merk is een beetje hip aan het doen tegenwoordig en dan kan het best dat het ook snel weer 'uit' is. Maar wat nu mooi is, is straks ook nog mooi. Niet meedoen met het laatste, het nieuwste en het wegwerpen is ook helemaal niet meedoen. .quote:
Ik zet het liever voor een lullig bedrag op marktplaats, dan ga ik er vanuit dat het beter terecht komt omdat iemand het graag wilde hebben en er even moeite voor doet.quote:Zelf vind ik het ook wel leuk om nieuwe dingen te kopen. Je moet wat met je geld. Maar zo kan je dan via Marktplaats weer iemand blij maken (elektronica ofzo, want kleding gaat gewoon in de kledingbak, ook al kan ik er vast nog geld voor krijgen via marktplaats).
Ik ben wel tegen de wegwerpmaatschappij, de vervangingsconsumptie omdat het troep is. Dat dan kwaliteit eerst bij de welgestelden terecht komt en later pas bij de minderbedeelden is zoals inkomensongellijkheid prima kan uitpakken. Ook mondiaal wel, je hebt bijvoorbeeld ook van die onverwoestbare Mercedessen uit de jaren 70 en 80, die waren dan eerst heel duur en daarna gingen ze naar Oost-Europa en vandaar nog een keer door naar het Midden-Oosten en Afrika. Zijn die mensen ook mobiel. Dat gaat met de huidige wegwerpmercedessen niet meer lukken. Dat is ook duurzaamheid, maar het woord duurzaam wordt al een tijdje uitgefaseerd en vervangen door klimtaatterminologie ten bate van de snelle vervangingsmarkt.quote:Dus op zich heb ik niets tegen de consumptiemaatschappij, ik doe er zelf ook aan mee. Het is wellicht wel verstandig om middels regelgeving te zorgen dat al die goedkope troep uit Aziė (niet alleen kleding) gewoon duurder wordt.
En ik weet het, Torentje, niet leuk voor de minima. Maar als je het geld dat je daarmee ophaalt gebruikt om levensmiddelen goedkoper te maken, dan kan het gewoon verstandig beleid zijn.
Zijn we samen heel gemideldquote:
huidige hybride mercedessen lopen 1: 25 , de oude mercedes diesels 1: 8quote:Op zondag 17 maart 2024 16:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
l. Dat gaat met de huidige wegwerpmercedessen niet meer lukken. Dat is ook duurzaamheid, maar het woord duurzaam wordt al een tijdje uitgefaseerd en vervangen door klimtaatterminologie ten bate van de snelle vervangingsmarkt.
Men zou toch eigenlijk mogen verwachten dat gewone werknemers na 1945 zulke pech niet meer zouden kunnen krijgen?quote:Op zondag 17 maart 2024 15:59 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Het zit je ook allemaal niet mee, hč!
We moeten niet willen dat de kinderhandjes in China, Bangladesh en andere landen werkloos worden.quote:Op donderdag 22 februari 2024 22:04 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
twee paar sokken en een nieuwe boxershort /jaar![]()
Ach met die opwarming hebben we helemaal geen kleding nodig. gewoon doorkopen dames
![]()
Neuh, oude Mercedes diesels doen 1: 17 of zo.quote:Op zondag 17 maart 2024 17:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
huidige hybride mercedessen lopen 1: 25 , de oude mercedes diesels 1: 8
ik had vroeger een 5 liter chevrolet vrachtwagen die liep 1 op 5quote:Op maandag 18 maart 2024 14:32 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Neuh, oude Mercedes diesels doen 1: 17 of zo.
Diesel is altijd zuiniger. Die Mercedessen waren kilometervreters, motoren zo klein als 2 liter, om na een lange aanloop uren en uren achter mekaar 140 te rijden op rechterrijstrook van de Autobahn en pompstations over te slaan, 120 als de 5e versnelling je een te dure optie was, leunend op de armsteun als je daar 840 DM voor over had.quote:Op maandag 18 maart 2024 17:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik had vroeger een 5 liter chevrolet vrachtwagen die liep 1 op 5
46 niet? Dat is toch vrij gewoon. Maar ik heb er ook wat tussen wat al 5 jaar oud is of Zo. Sommige kleding is nooit gedragen ik nog omdat het onderaan de stapel blijft liggen en ik bovenop wat pak.quote:Op zondag 17 maart 2024 16:05 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik heb niet eens 46 kledingstukkenEn als dit een gemiddelde is, dan oh my. Dan heb je vrouwen die het veelvoudige moeten kopen om de mensen die amper iets kopen te compenseren.
Wel als ik ook alle sokken en onderbroeken meetel. Ik koop ook nauwelijks kleren.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 05:52 schreef Chadi het volgende:
46 niet? Dat is toch vrij gewoon. Maar ik heb er ook wat tussen wat al 5 jaar oud is of Zo. Sommige kleding is nooit gedragen ik nog omdat het onderaan de stapel blijft liggen en ik bovenop wat pak.
Ik denk niet dat er ooit iemand denkt dat deze knappe man (als we toch aan eigenpijperij gaan doen, dan doe ik wel mee...) rondloopt is kleding die niet modieus is. Ook niet als ik iets aan heb wat al 10 jaar oud is. Maar dat heeft vooral ook te maken met wat je koopt en hoe je het combineert.quote:Op zondag 17 maart 2024 16:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat bepaal ik zelf, als je niet aan mode doet moet je ook schijt hebben aan mensen die denken 'goh, die knappe man loopt in een jas die al twee jaar uit de mode is'. Ik had een paar maand geleden een Hugo Boss jas gekocht, ik heb namelijk nog een overhemd van Boss uit de jaren 90 dat er na 500 keer wassen nog prima uitziet, maar dat merk is een beetje hip aan het doen tegenwoordig en dan kan het best dat het ook snel weer 'uit' is. Maar wat nu mooi is, is straks ook nog mooi. Niet meedoen met het laatste, het nieuwste en het wegwerpen is ook helemaal niet meedoen. .
[..]
Ik zet het liever voor een lullig bedrag op marktplaats, dan ga ik er vanuit dat het beter terecht komt omdat iemand het graag wilde hebben en er even moeite voor doet.
[..]
Ik ben wel tegen de wegwerpmaatschappij, de vervangingsconsumptie omdat het troep is. Dat dan kwaliteit eerst bij de welgestelden terecht komt en later pas bij de minderbedeelden is zoals inkomensongellijkheid prima kan uitpakken. Ook mondiaal wel, je hebt bijvoorbeeld ook van die onverwoestbare Mercedessen uit de jaren 70 en 80, die waren dan eerst heel duur en daarna gingen ze naar Oost-Europa en vandaar nog een keer door naar het Midden-Oosten en Afrika. Zijn die mensen ook mobiel. Dat gaat met de huidige wegwerpmercedessen niet meer lukken. Dat is ook duurzaamheid, maar het woord duurzaam wordt al een tijdje uitgefaseerd en vervangen door klimtaatterminologie ten bate van de snelle vervangingsmarkt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |