abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212533061
Zonnevlammen en Magneetstormen
Een zonnevlam (flare) is een explosie op het oppervlak van de zon, die ontstaat door het plotseling vrijkomen van de energie die wordt vastgehouden in de magnetische velden. Er ontstaat straling over het hele gebied van het elektromagnetische spectrum.

Zonnevlammen worden ingedeeld in drie hoofd-klassen:
1. X-klasse zonnevlammen.
Dit zijn uitbarstingen die op de aarde voor het uitvallen van radioverbindingen en van elektriciteitscentrales kunnen zorgen.

2. M-klasse zonnevlammen.
Dit zijn matige uitbarstingen, die rond de polen korte perioden van uitval van de radioverbindingen kunnen veroorzaken.

3. C-klasse zonnevlammen.
Kleine uitbarstingen die nauwelijks invloed hebben op de aarde.

Meer objectief worden de zonnevlammen ingedeeld aan de hand van de uitgestraalde energie (Watt per m² in golflengten tussen 1 en 8 ångström).
X-klasse zonnevlammen geven een energie af van meer dan 10-4 Watt/m2,
M-klasse tussen de 10-4en 10-5 en
C-klasse tussen 10-5en 10-6 Watt/m2. Iedere klasse loopt van 1 tot 9, dus bijv. C1 tot C9.

Bekende X-klasse zonnevlammen waren die van:
- 1 september 1859, Carrington Event. Telegraafnetwerk uitgevallen. Poollicht zichtbaar tot de evenaar.
- Maart 1989, die grote schade aan elektriciteitscentrales in Canada veroorzaakte.
- 4 november 2003, die zo groot was dat hij niet te meten was.
Geschat wordt dat deze uitbarsting geclassificeerd moet worden als X28.

De richting van deze laatste uitbarsting was niet naar de aarde toe, zodat het effect op aarde niet zo groot was.

"Live" zonnevlekken (SDO HMI Intensitygram - colored):

The Halloween Solar Storms of 2003

Oppervlakte van de zon zoals je nog nooit eerder zag

Drie jaar zon en zonnevlammen in twee minuten

What are solarflares?

Kunnen zonnestormen beschavingen vernietigen?

Schalen en gradaties

Links (Nederlandstalig):
Poollicht.be
Poollicht.be updates en alerts (Twitter)
Spacepage.be (NLtalige artikelen over ruimteweer)
Noorderlichtjagers
FOK!reeks: Adembenemend Noorderlicht

Links (Engelstalig):
Space Weather Woman - Facebook (AANRADER!)
Space Weather Woman
Space Weather Prediction Center
Spaceweather.com
Aurorasaurus (citizen science project)

Interessante Twitter-accounts
https://twitter.com/TamithaSkov
https://twitter.com/SarahLee_Hooper
https://twitter.com/RyanJFrench
https://twitter.com/spaceweather
https://twitter.com/_SpaceWeather_

Links (data en meetgegevens)
https://sohowww.nascom.nasa.gov/data/realtime-images.html
Solar Dynamics Observatory
STEREO A en B
NOAA WSA-ENLIL Solar wind prediction
GOES X-Ray Flux
GOES Proton Flux

Real-Time Solar Wind
ACE satelliet
DSCOVR satelliet

Magnetometers
Kiruna magnetometer
TGO magnetometer stackplot
SAM Europe online Magnetometer

Hoe maak je zelf poollicht foto"s......
Statief of zet em op een beanbag.
ISO 100 tot 400... denk er wel aan... hoe hoger de ISO des te meer ruis op de foto.
belichtingstijd tussen 15 en 25 sec. Gebruik draadontspanner, remote of zet de timer
Diafragma helemaal open
Lens 24 tot 70mm voor de mooiste resultaten

twitter
pi_212533064
Laatste post uit vorige topic:

quote:
Two X-class solar flares erupted over the past 9 hours
; the first was X1.8 at 23:07 UTC on February 21 and the second X1.7 at 06:32 UTC on February 22, 2024. Both erupted from Active Region 3590.

There were no apparent coronal mass ejections (CMEs) produced during these events.

The possibility of Earth-directed CMEs will change in the days ahead as AR 3590 moves into a geoeffective position. Additionally, the region has a beta-gamma-delta magnetic configuration and is capable of producing more major eruptions on the Sun.

Radio frequencies were forecast to be most degraded over east Australia, New Zealand, and the Pacific Ocean at the time of the X1.8 flare and over east Africa, parts of the Middle East, India, China, Indonesia, and central and west Australia at the time of the X1.7 flare.

There is only one other active region on the Sun (AR 3586) but it has been stable and inactive for several days.

Additionally, an eruptive filament was observed starting around 15:00 UTC on February 21 in the NW quadrant, and an eruptive prominence at 16:00 UTC on the SE limb.

Material associated with the limb event is not expected to be directed toward Earth, SWPC said at 00:30 UTC today, adding that analysis of the filament eruption will be completed once coronagraph from SOHO imagery becomes available.

Former AR 3575, which has a history of producing X-class flares, is expected to return to the visible disk today, increasing chances for moderate solar activity and M-class flares as it comes into view over the next day or two.

AR 3590 also has the continued potential to produce M- and X-class flares as it rotates toward the center of the disk.

The solar wind environment is expected to be at nominal levels through February 24. During the same period, geomagnetic field conditions are expected to be at mostly quiet levels.

Als AR3590 komende dagen nog eens 'ploft' kan het wel eens richting aarde gaan.
  donderdag 22 februari 2024 @ 23:32:44 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212546696
Weer een X flare :D
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_212546824
twitter

X6.23 tot nu toe

Uiteindelijk X6.37

Krachtigste zonnevlam van deze cyclus.

[ Bericht 2% gewijzigd door Houtenbeen op 22-02-2024 23:46:56 ]
pi_212547172
twitter
  vrijdag 23 februari 2024 @ 00:15:48 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212547338
*O*
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_212547468
twitter
pi_212552015
quote:
3rd X-class solar flare in 24 hours is the most powerful for 6 years — and it may not be the last

A hyperactive sunspot recently unleashed its third X-class flare in under 24 hours. The X6 flare is the most powerful since 2017 and could be followed by equally massive explosions.

The gigantic solar flare erupted from a hyperactive sunspot in the sun's northern hemisphere on Feb. 22. (Image credit: NASA/SDO)
They say all good things come in threes, but what about supercharged solar flares?

A massive, hyperactive sunspot has just unleashed its third X-class solar flare — the most powerful type of solar explosion — in less than 24 hours. The latest flare, which is the largest of the current solar cycle, is the sun's most intense outburst since 2017. And an even more powerful explosion could be on the way.

This flurry of sun-shaking eruptions is a stark reminder that we are on the verge of entering the explosive peak of the solar cycle — the solar maximum — and are likely to see even more intense and potentially destructive solar storms over the next few years.

On Feb. 21, sunspot AR3590 — a massive dark patch several times wider than Earth — spat out two X-class flares in the space of seven hours, Live Science's sister site Space.com reported. These explosions had magnitudes of X1.8 and X1.7 respectively.

But on Feb. 22, the same sunspot unleashed an X6.3 flare around 23 hours after the first, according to the National Oceanic and Atmospheric Administration. This was around five times more powerful than the previous two flares, according to NASA.

Not only is this the most powerful explosion of the current solar cycle, which began in 2019, but it is also the most powerful since Sept. 10, 2017, when an X11.8 magnitude flare rocked the sun.

None of the flares launched coronal mass ejections (CMEs) — clouds of magnetized plasma that can slam into Earth's magnetic field, or magnetosphere, and trigger disturbances known as geomagnetic storms that can lead to vibrant aurora displays.

However, all three spat waves of radiation toward us, causing temporary radio blackouts as they slammed into our planet's protective shield. There were rumors that the first two flares were also responsible for causing cell coverage outages from providers AT&T, Verizon and T-Mobile. But this was likely not the case.

But we are not yet in the clear. AR3590 has a particularly unstable magnetic field that "harbors energy for more X-class explosions," Spaceweather.com reported. The sunspot only recently emerged on the sun's near-side to Earth and will be pointing at us for the next week, so if it does have any more violent outbursts it could hurl a substantial CME right at us.

If this were to happen, it could not only trigger auroras but also disrupt communications, interfere with infrastructure on the planet's surface and knock satellites out of the sky.
  zondag 25 februari 2024 @ 18:32:44 #9
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212585887
Een langdurige M-flare op het moment, grote kans dat er een CME vrijkomt :D Precies nu 3590 in de earthstrike zone zit :D Spannond!

Moderator dinsdag 27 februari 2024 @ 14:07:48 #10
8781 crew  Frutsel
pi_212607698
quote:
Major network outages in US following two X-class solar flares
A widespread network outage was reported in the United States on Thursday morning, February 22, 2024, following two major eruptions on the Sun, an X1.8 flare at 23:07 UTC on February 21 and X1.7 at 06:32 UTC on February 22. Both erupted from Active Region 3590.

The main question everyone in the space weather community was confronted with today is whether these flares could have affected the telecommunication networks in the United States, causing major outages.

These outages primarily affected cellular service, particularly for users of AT&T, with tens of thousands of their users reporting issues according to Downdetector.com. Other carriers like Verizon, T-Mobile, UScellular, and Cricket Wireless were also affected to a lesser extent.

The outages also affected companies like Starlink, Consumer Cellular, Boost Mobile, Google, US Cellular, Spectrum, Xfinity, OpenAI, Facebook, Microsoft and many others.

The impact was felt in major cities across the US, including San Francisco, Houston, Chicago, Los Angeles, New York, and Boston, causing disruptions to communication, internet access, and even emergency services in some areas. Most carriers reported full or partial restoration of service later in the day.

While there were reports of isolated incidents in other parts of the world around the same time, these seem to be unrelated to the US outage and were likely caused by localized issues with specific providers or infrastructure.

According to NOAA SWPC, solar flares can affect communication systems, radar, and the Global Positioning System, based on the intensity of the eruption and associated phenomena, but it is highly unlikely that these flares contributed to the widely reported cellular network outages.

Many solar astrophysicists agree. “Some people are attributing cell network outages (AT&T, Verizon) in the U.S to last night’s X-class solar flare. However, flares only cause radio degradation on the dayside of the Earth. As you can see below, the U.S was not affected by the event. So it’s just a coincidence,” said solar astrophysicist Dr. Ryan French.

While it’s true that radio frequencies were forecast to be most degraded over the Indian Ocean at the time of the X1.7 flare, the largest effects of the X1.8 event on February 21 (some 7 hours before the X1.7) were much closer to the United States, but still mostly over the Pacific Ocean.

Ben Davidson of the Suspicious Observers YouTube channel added an interesting connection, saying: “These networks are not connected to one another in such a way that we can easily blame something else [other than solar flares], including hacking. This broader scope makes NOAA’s claim of unlikely more and more unlikely to be accurate.”

“If it was hacking, it was a hacking effort on a scale never before seen on Earth and they timed it right when the solar blasts occurred. There can be no certainty either way at this moment but I do have to say that best and most reasonable explanation at this time is that the ionospheric and global electric circuit impact from the back to back X-class triggered these disruptions of the communication and infrastructure networks.”
  Moderator dinsdag 27 februari 2024 @ 14:07:55 #11
8781 crew  Frutsel
  donderdag 29 februari 2024 @ 08:01:50 #12
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212628469
Het zal weer eens niet :') _O-

twitter
  woensdag 20 maart 2024 @ 09:46:07 #13
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212890020
twitter
pi_212923412
twitter

twitter

twitter
  zaterdag 23 maart 2024 @ 08:20:34 #15
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212923773
twitter
pi_212927113
quote:
84s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 08:20 schreef Starhopper het volgende:
[ x ]
^O^ Full Halo ^O^
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  zaterdag 23 maart 2024 @ 14:56:28 #17
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212927252
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 14:36 schreef -CRASH- het volgende:

[..]
^O^ Full Halo ^O^
JAa :D
  zaterdag 23 maart 2024 @ 14:56:39 #18
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212927255
twitter
  Moderator zaterdag 23 maart 2024 @ 18:23:17 #19
8781 crew  Frutsel
  Moderator zaterdag 23 maart 2024 @ 18:24:31 #20
8781 crew  Frutsel
pi_212929595
Actief dagje op de zon
  zondag 24 maart 2024 @ 15:21:53 #22
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212942860
En we hebben de impact van een CME. Is dit de M4.3 van 22 maart? Of toch de X die te vroeg is?
pi_212943043
quote:
84s.gif Op zondag 24 maart 2024 15:21 schreef Starhopper het volgende:
En we hebben de impact van een CME. Is dit de M4.3 van 22 maart? Of toch de X die te vroeg is?

We hebben wel eens ergere gehad en we hebben er nooit iets van gemerkt. Vroeger volgde ik dat nieuws als amateur-astronoom, maar ik zag dat het totaal geen effect heeft op aarde, dus ik volg het niet meer. Opwinding om niks, storm in een glas water. Net zoals langsscherende asteroïden die ons volgens de Telegraaf om de oren vliegen. Niks aan het handje, alleen maar clickbaits.
  zondag 24 maart 2024 @ 15:45:03 #24
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212943313
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 15:31 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
We hebben wel eens ergere gehad en we hebben er nooit iets van gemerkt.
We hebben er nooit iets van gemerkt? Ik wel hoor. Vaak genoeg zelfs :)

quote:
Vroeger volgde ik dat nieuws als amateur-astronoom, maar ik zag dat het totaal geen effect heeft op aarde, dus ik volg het niet meer.
Het heeft wel degelijk invloed op de aarde. Oa verstoring van radiocommunicatie. Dat zou jij als amateur-astronoom toch moeten weten ;)
quote:
Opwinding om niks, storm in een glas water. Net zoals langsscherende asteroïden die ons volgens de Telegraaf om de oren vliegen. Niks aan het handje, alleen maar clickbaits.
Wat berichtgeving over astronomie betreft moet je niet bij de MSM zijn. Die blazen het op en maken allemaal clickbaitzooi. Maar laat je daardoor je hobby afnemen?
pi_212943637
Hopelijk onbewolkt vannacht en blijft de bz zuidelijk *O*
pi_212943653
twitter
pi_212945216
twitter

Die is niet met de NS op reis gegaan, hoop dat het niet te vroeg is.
  Moderator zondag 24 maart 2024 @ 18:21:05 #28
8781 crew  Frutsel
pi_212945735
Dang... (op dit moment) KP8. Dan moet je het PL zeker tot in Spanje kunnen zien 8)7
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  zondag 24 maart 2024 @ 19:01:01 #30
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212945866
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 16:01 schreef Houtenbeen het volgende:
Hopelijk onbewolkt vannacht en blijft de bz zuidelijk *O*
Helaas. Zit lekker noord nu ;( En gezien de metingen van de solar orbiter gisteren blijft dit voorlopig ook zo.... ;( Toch maar ff in de gaten houden.

Edit: Zit nu weer zuidelijk. _O-
pi_212946655
quote:
84s.gif Op zondag 24 maart 2024 19:01 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Helaas. Zit lekker noord nu ;( En gezien de metingen van de solar orbiter gisteren blijft dit voorlopig ook zo.... ;( Toch maar ff in de gaten houden.

Edit: Zit nu weer zuidelijk. _O-
-O- nog niet echt zuidelijk
  zondag 24 maart 2024 @ 21:04:15 #32
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212947295
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 20:12 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]
-O- nog niet echt zuidelijk
Blijft lekker noordelijk ja ;( Helaasch
pi_212947660
quote:
84s.gif Op zondag 24 maart 2024 21:04 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Blijft lekker noordelijk ja ;( Helaasch
Nu ook weer regen, op naar de volgende kans
  Moderator donderdag 28 maart 2024 @ 11:47:49 #34
8781 crew  Frutsel
pi_212989992
Could u see explosions on the sun during the eclipse?

https://weather.com/scien(...)n=dnt_social_twitter
  Moderator vrijdag 29 maart 2024 @ 13:51:20 #35
8781 crew  Frutsel
pi_213012637
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2024 11:47 schreef Frutsel het volgende:
Could u see explosions on the sun during the eclipse?

https://weather.com/scien(...)n=dnt_social_twitter
Protuberansen zullen er zeker wel zichtbaar worden.
Maar specialer zal "the Devils comet" (12P/Pons-Brooks) zijn.
Waarschijnlijk is die dan zichtbaar. Door de verduistering.
pi_213260871
twitter
pi_213261659
twitter
pi_213264736
twitter
  zaterdag 20 april 2024 @ 07:42:07 #40
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213266584
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 22:01 schreef Houtenbeen het volgende:
[ x ]
twitter
  maandag 22 april 2024 @ 15:24:03 #41
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213293328
twitter
pi_213396122
twitter
  Moderator vrijdag 3 mei 2024 @ 15:40:29 #43
8781 crew  Frutsel
pi_213437325
twitter
pi_213437419
twitter

twitter

[ Bericht 17% gewijzigd door Houtenbeen op 06-05-2024 09:09:15 ]
  maandag 6 mei 2024 @ 08:59:21 #46
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213437434
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 08:41 schreef Houtenbeen het volgende:
[ x ]
HF ligt helemaal plat: http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
  woensdag 8 mei 2024 @ 07:10:46 #47
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213461777
Op dit moment een langdurige uitbarsting (dus grote kans op CME!) op 13664 die langzaam naar de X-waardes kruipt :o Dit is de regio die de afgelopen dagen flink gegroeid is, heel complex is en nu in de earthstrike zone zit :o

woensdag 8 mei 2024 @ 07:12:55 #48
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213461782
X1.0 nu *O*
Edit: En daar blijft het bij :T Een X1.04 :D

Poah! Wat een mooie langdurige uitbarsting zeg O+ Hier moet wel een mooie aardgerichte CME zijn vrijgekomen. Zo niet, dan is deze zonnecyclus afgeschreven :T

[ Bericht 27% gewijzigd door Starhopper op 08-05-2024 07:25:34 ]
  woensdag 8 mei 2024 @ 08:12:21 #49
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213462167
twitter
  Moderator woensdag 8 mei 2024 @ 11:20:13 #50
8781 crew  Frutsel
  Moderator woensdag 8 mei 2024 @ 21:48:02 #51
8781 crew  Frutsel
  woensdag 8 mei 2024 @ 23:27:40 #52
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_213474717
Ik begrijp inmiddels vrijdag avond poollicht kansen in ons land O+

[ Bericht 88% gewijzigd door MissHobje op 08-05-2024 23:38:13 ]
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  donderdag 9 mei 2024 @ 00:49:05 #53
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213475429
quote:
17s.gif Op woensdag 8 mei 2024 23:27 schreef MissHobje het volgende:
Ik begrijp inmiddels vrijdag avond poollicht kansen in ons land O+
Hou de nacht van zaterdag op zondag ook alvast maar vrij, er komt nog meer aan :T
Aankomst vrijdagavond is de vroegste verwachting en die komt vaker niet dan wel uit. Zal deze keer ook wel later worden dus wees voorbereid op niets :P

Al hoop ik wel op vrijdagavond O-)

Edit plaatje van de verwachting van HUXt.

[ Bericht 12% gewijzigd door Starhopper op 09-05-2024 10:56:42 ]
  donderdag 9 mei 2024 @ 10:01:53 #54
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213477430
twitter
  donderdag 9 mei 2024 @ 11:06:12 #55
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213477912
Daar gaan we weer :T

pi_213477933
twitter

Weer een X-klasse
  donderdag 9 mei 2024 @ 11:22:32 #57
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213478038
En dat was hem weer :) X2.25 :)
pi_213478251
Weer een wagonnetje op de CME trein
pi_213479393
twitter
pi_213479936
Morgenavond maar even met de camera naar de kust als het niet te bewolkt is.
pi_213483174
twitter

En nog eentje
  donderdag 9 mei 2024 @ 19:44:33 #62
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213483183
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 19:43 schreef Houtenbeen het volgende:
[ x ]

En nog eentje
Je was mij net voor :D
pi_213483606
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 11:47 schreef Houtenbeen het volgende:
Weer een wagonnetje op de CME trein
En ook nu weer een cme
  donderdag 9 mei 2024 @ 20:20:02 #64
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213483677
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 20:15 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]
En ook nu weer een cme
Straks nog ff een carringtonnetje erachteraan :T
pi_213483726
quote:
84s.gif Op donderdag 9 mei 2024 20:20 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Straks nog ff een carringtonnetje erachteraan :T
Nee, dat bewaart die regio nog even tot die weer achter de rand zit. ;)
  donderdag 9 mei 2024 @ 20:23:03 #66
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213483732
Wat de hoeveelheid X-flares de afgelopen dagen moeten we dit in ons achterhoofd houden ;) Draadje:

twitter

twitter

twitter

twitter
  donderdag 9 mei 2024 @ 20:23:15 #67
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213483736
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 20:22 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]
Nee, dat bewaart die regio nog even tot die weer achter de rand zit. ;)
Dat zou wel beter zijn :T
pi_213483927
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 14:11 schreef Houtenbeen het volgende:
[ x ]
twitter
  donderdag 9 mei 2024 @ 22:01:47 #69
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_213487301
quote:
84s.gif Op donderdag 9 mei 2024 00:49 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Hou de nacht van zaterdag op zondag ook alvast maar vrij, er komt nog meer aan :T
Aankomst vrijdagavond is de vroegste verwachting en die komt vaker niet dan wel uit. Zal deze keer ook wel later worden dus wees voorbereid op niets :P

Al hoop ik wel op vrijdagavond O-)

Edit plaatje van de verwachting van HUXt.
[ afbeelding ]
Nou wellicht.. ik speur wel even de lucht af :D
Snachts er vast een keer uit..check ik vast ook :o
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_213489939
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 20:33 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]
[ x ]
twitter
pi_213494158
twitter

twitter

Uiteindelijk een X3.98 sterkste van deze regio tot nu

[ Bericht 34% gewijzigd door Houtenbeen op 10-05-2024 09:19:56 ]
pi_213494575
twitter

Gaat lekker zo.

Had iemand 'massieve zonnestormen' op zijn/haar rampen-bingokaart 2024 staan?
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  Moderator vrijdag 10 mei 2024 @ 10:00:21 #73
8781 crew  Frutsel
  Moderator vrijdag 10 mei 2024 @ 10:00:46 #74
8781 crew  Frutsel
pi_213494774
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 09:43 schreef Resistor het volgende:
[ x ]
Gaat lekker zo.

De zon is klaar met alle ellende op aarde en maakt er binnenkort een eind aan denk ik
  Moderator vrijdag 10 mei 2024 @ 10:02:09 #75
8781 crew  Frutsel
pi_213494782
quote:
First ‘severe geomagnetic storm watch' issued in nearly 20 years. Here's what it could mean

The storm could cause enhanced viewing opportunities for the Northern Lights in the U.S., but could also have impacts on radio communications, GPS satellites and more

The National Weather Service’s Space Weather Prediction Center (SWPC) has issued a “severe geomagnetic storm watch,” the first such watch issued in nearly 20 years.

According to the SWPC, this marks the first watch issued by the department since Jan. 2005. The watch comes after multiple earth-directed coronal mass ejections (CME’s) were observed by forecasters this week.

At least five CME’s have been observed in recent days, and the particles could begin arriving to Earth by Friday afternoon, according to officials. It’s expected that the CME’s could continue to arrive through Sunday, marking for an “unusual event.”

Only three “severe” geomagnetic storms have been observed since the current solar cycle began in Dec. 2019. The last G4 storm hit Earth in March, and the last G5 storm hit in Oct. 2003, causing power outages in Sweden, according to SWPC.

CME’s are "large expulsions of plasma and magnetized particles from the Sun’s corona," according to the SWPC. Those ejections can expand in size as they approach Earth, and can cause geomagnetic storms when they arrive.

In a geomagnetic storm, the particles ejected by the sun cause disturbances in Earth’s magnetosphere. Particularly strong storms can impact the Earth’s ionosphere, adding energy in the form of heat that can “increase the density and distribution of density in the upper atmosphere, causing extra drag on satellites in low Earth orbit,” according to the SWPC.

As a result, disruptions in navigation systems, radio communications and power grids are all possible, though it is unclear if the approaching storm will be strong enough to yield those impacts.

Another potential impact that could occur is a much-more vibrant Northern Lights spectacle, which could be seen as far south as Tennessee or even Alabama late Friday and into Saturday, according to officials.

Unfortunately for residents in Illinois, showers are expected to impact the Chicago area late Friday and into Saturday, likely spoiling the show that evening.

In addition, space weather forecasts can change dramatically in a matter of hours, with officials providing additional updates as the weekend draws closer.

Moderator vrijdag 10 mei 2024 @ 10:03:40 #76
8781 crew  Frutsel
pi_213494799
quote:
[ x ]
Gaat lekker zo.

https://www.nporadio1.nl/(...)ellende-onze-kant-op

:P
  vrijdag 10 mei 2024 @ 10:10:15 #77
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213494864
quote:
[ x ]
Gaat lekker zo.

Eind dit jaar enorme zonnestormen verwacht: kans op wekenlang geen internet

vrijdag 10 mei 2024 @ 12:52:05 #78
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213496562
Een persco? Vanwege de grote hoeveelheid bullshit op de social media neem ik aan? Of is de shit echt aan?

twitter
  vrijdag 10 mei 2024 @ 15:20:21 #79
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213498350
BRACE FOR IMPACT!

pi_213499064
quote:
11s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 12:52 schreef Starhopper het volgende:
Een persco? Vanwege de grote hoeveelheid bullshit op de social media neem ik aan? Of is de shit echt aan?

[ x ]
De shit is aan, shit hits the fan,

Nee, zal wel een verhaaltje, zijn zodat de media het goed uitlegt aan de bevolking en geen onnodige sensatie veroorzaakt.
  vrijdag 10 mei 2024 @ 17:04:50 #81
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213500219
Impact bij Stereo A :D

pi_213501007
twitter

twitter
  vrijdag 10 mei 2024 @ 18:19:00 #83
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213501724
Duurt niet lang meer voor we een impact zien bij ACE!
  vrijdag 10 mei 2024 @ 18:44:04 #84
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213502154
En impact bij ACE :D

vrijdag 10 mei 2024 @ 18:55:00 #85
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213502386
Tering die waardes op Stereo A _O- _O- Als we dat straks hier krijgen gaat het feest worden :D Sta je al klaaar @MissHobje
pi_213502969
twitter
pi_213503158
quote:

[ x ]
* Houtenbeen gaat naar zijn bunker :!
pi_213503222
twitter

Nu al G3
pi_213503366
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 19:31 schreef Houtenbeen het volgende:
[ x ]

Nu al G3
Camera en statief staan al klaar.
Wel wat bewolkt nog...
pi_213503394
Vanavond maar eens de insta360 x3 ergens in het veld zetten.

https://www.poollicht.be/nl.html

G3 - Sterke geomagnetische storm
Geobserveerde Kp: 7
Waarde bereikt: 17:18 UTC

De snelheid van de zonnewind is hoog (704.6 km/sec.)

De sterkte van het interplanetair magnetisch veld is zeer hoog
(43.98nT), de richting is sterk Zuidelijk (-27.5nT).
  vrijdag 10 mei 2024 @ 19:38:57 #91
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213503396
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 19:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Camera en statief staan al klaar.
Wel wat bewolkt nog...
Tip nu we extreme waardes zien! Kijk niet alleen richting noord. Kijk ook richting oost/west en recht boven je! ;)
pi_213503442
quote:
84s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 19:38 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Tip nu we extreme waardes zien! Kijk niet alleen richting noord. Kijk ook richting oost/west en recht boven je! ;)
Of misschien wel zuid, als ze echt extreem zijn ;)
  vrijdag 10 mei 2024 @ 19:42:37 #93
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213503475
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 19:40 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]
Of misschien wel zuid, als ze echt extreem zijn ;)
Dat lijkt mij met deze waardes niet onmogelijk.
pi_213503481
quote:
84s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 19:38 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Als de hoogspanningsmasten ook licht gaan geven dan wordt het pas echt interessant.
  vrijdag 10 mei 2024 @ 19:44:50 #95
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213503518
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 19:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als de hoogspanningsmasten ook licht gaan geven dan wordt het pas echt interessant.
_O-
pi_213503559
G4 level is ook bereikt *O* *O*
pi_213503619
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 19:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En als je zelf gaat gloeien.
pi_213503640
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 19:49 schreef -CRASH- het volgende:

[..]
En als je zelf gaat gloeien.
Ook...

Zal wel druk zijn op de dijk.
pi_213503642
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 19:47 schreef Houtenbeen het volgende:
Hier geeft ie nu M1.24 x-ray flux aan.

[ Bericht 0% gewijzigd door -CRASH- op 10-05-2024 19:56:38 ]
pi_213503715
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 19:50 schreef -CRASH- het volgende:

[..]
Hier geeft ie nu M1.24 aan.
Dat is de X-ray flux, is voor Zonnevlammen. Dat zijn de letters A, B, C, M en X
Waarbij a de laagste klasse is en X de hoogste.

Bij Geomagnetische stormen wordt G gebruikt, of kp
G1 t/m G5
pi_213503778
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 19:53 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]
Dat is de X-ray flux, is voor Zonnevlammen. Dat zijn de letters A, B, C, M en X
Waarbij a de laagste klasse is en X de hoogste.

Bij Geomagnetische stormen wordt G gebruikt, of kp
G1 t/m G5
Dan staat hier op G3

update:
Staat nu op G4

[ Bericht 2% gewijzigd door -CRASH- op 10-05-2024 20:18:30 ]
  vrijdag 10 mei 2024 @ 19:58:08 #102
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213503803
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 19:47 schreef Houtenbeen het volgende:
Yes!!! *O* *O*
pi_213503823
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 19:57 schreef -CRASH- het volgende:

[..]
Dan staat hier op G3
Spaceweatherlive/poollicht.be

loopt iets achter

https://www.swpc.noaa.gov/
pi_213503866
twitter
pi_213504233
quote:

[ x ]
Hier kan je het terugluisteren, mocht je zin hebben

vrijdag 10 mei 2024 @ 20:23:17 #106
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213504504
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 20:13 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]
Hier kan je het terugluisteren, mocht je zin hebben

Thnx! Daar was ik al naar op zoek :D
pi_213504541
quote:
84s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 20:23 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Thnx! Daar was ik al naar op zoek :D
Weet niet wat er gezegd wordt, zelf nog niet naar geluisterd.
  vrijdag 10 mei 2024 @ 20:28:51 #108
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213504691
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 20:24 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]
Weet niet wat er gezegd wordt, zelf nog niet naar geluisterd.
Ik ga morgen ff luisteren denk ik :)
pi_213504917
Hoe groot is de kans dat midden-Nederland er wat van gaat zien, en wanneer?
Er komen een hoop termen en diagrammen voorbij die ik helaas niet helemaal snap.
pi_213505010
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 20:35 schreef RiKe het volgende:
Er komen een hoop termen en diagrammen voorbij die ik helaas niet helemaal snap.
Als het onbewolkt is op je locatie en niet teveel lichtvervuiling, waarschijnlijk wel
  vrijdag 10 mei 2024 @ 20:39:15 #111
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213505025
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 20:35 schreef RiKe het volgende:
Als de waardes van het IMF blijven zoals het nu is (sterk zuidelijk), dan is de kans 99,9% zodra het donker begint te worden. Zoek wel een donkere plek op zonder lichtvervuiling.
pi_213505156
quote:
84s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 20:39 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Als de waardes van het IMF blijven zoals het nu is (sterk zuidelijk), dan is de kans 99,9% zodra het donker begint te worden. Zoek wel een donkere plek op zonder lichtvervuiling.
[ afbeelding ]
Ik woon tussen de weilanden (geen kassen) dus het wordt hier best donker.
Anders rij ik naar een naastgelegen dorp waar zelfs de lantaarnpalen ontbreken.
Zou de eerste keer zijn dat ik het echt eens kan zien, op de foto's is het altijd fantastisch mooi!
pi_213505395
Ik ga op een plek staan met veel lampen anders kan ik niets zien natuurlijk.
pi_213505799

[ Bericht 100% gewijzigd door -CRASH- op 10-05-2024 21:14:52 ]
  vrijdag 10 mei 2024 @ 21:15:19 #115
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213505888
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 20:44 schreef RiKe het volgende:

[..]
Ik woon tussen de weilanden (geen kassen) dus het wordt hier best donker.
Anders rij ik naar een naastgelegen dorp waar zelfs de lantaarnpalen ontbreken.
Zou de eerste keer zijn dat ik het echt eens kan zien, op de foto's is het altijd fantastisch mooi!
Dan zit je al aardig goed hoor! :)

Vorige week 5/6 mei waarden de waardes een stuk minder maar waren de pilaren ook visueel te zien! Dus moet nu ook wel gaan lukken! Al blijft het altijd afwachten hoe het er straks uitziet. Hou in je achterhoofd dat we te maken hebben met een zeer sterke storm. Kijk dus niet alleen richting noord maar ook eens recht boven je en om je heen!
  vrijdag 10 mei 2024 @ 21:15:54 #116
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213505897
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 20:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik ga op een plek staan met veel lampen anders kan ik niets zien natuurlijk.
Vergeet je zaklamp niet! Altijd fijn om bij te schijnen als het poollicht zwak is.
  vrijdag 10 mei 2024 @ 21:17:35 #117
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213505928
Even zonder gekheid. Vorig jaar februari met die enorme hype liepen er serieus mensen in het rond te schijnen met zaklampen :')
pi_213505940
quote:
84s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 21:17 schreef Starhopper het volgende:
Even zonder gekheid. Vorig jaar februari met die enorme hype liepen er serieus mensen in het rond te schijnen met zaklampen :')
Het zijn niet allemaal heldere lichten.
pi_213505978
Hoe laat moet ik dan gaan?
pi_213506024
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 21:19 schreef Hatseflats22 het volgende:
Als het donker is.
  vrijdag 10 mei 2024 @ 21:23:21 #121
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213506052
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 21:19 schreef Hatseflats22 het volgende:
Als het donker is ^O^ Grote kans dat het straks in de schemering ook al te zien is. Ik ga rond kwart voor 10 de deur uit en een plekje ver op het strand opzoeken.
pi_213506390
Nou nou... Er zijn mensen in Nederland, Duitsland. Die melden dat ze het al zien. Ze zullen de mooie lucht van de zonsondergang wel aanzien als noorderlicht.
  vrijdag 10 mei 2024 @ 21:42:04 #123
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213506513
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 21:37 schreef -CRASH- het volgende:
Nou nou... Er zijn mensen in Nederland, Duitsland. Die melden dat ze het al zien. Ze zullen de mooie lucht van de zonsondergang wel aanzien als noorderlicht.
Lol! Ja is nog een beetje vroeg :D
  vrijdag 10 mei 2024 @ 22:01:10 #124
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_213506925
quote:
84s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 20:39 schreef Starhopper het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Ben bang dat er hier in de omgeving de veel luchtvervuiling is.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  vrijdag 10 mei 2024 @ 22:24:22 #125
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213507298
quote:
16s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 22:01 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ben bang dat er hier in de omgeving de veel luchtvervuiling is.
:'(
pi_213508015
Venlo

Yes.... Mooie rode wave gezien *O*
pi_213508537

oops :'(
pi_213508572
Ondanks de bewolking wel wat foto's kunnen maken.
Richting het noorden (Lauwersmeergebied) was het flink bewolkt maar bij Eernewoude kon ik wel aardig uit de voeten.

Dit is een foto zo van m'n beeldscherm in de camera, dus niet optimaal.

Morgen alles maar even inladen in Lightroom.

Nikon D850
Nikkor 14-24 f/2.8
20 seconden sluitertijd, ISO op 400 en 800
pi_213508614
twitter
pi_213508895
Ik zie hier in Leerdam geen bal :'(
  zaterdag 11 mei 2024 @ 01:04:22 #131
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_213508947

mooi hoor
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_213509106
twitter
pi_213509195

*O* *O*
pi_213509230
twitter

twitter
  zaterdag 11 mei 2024 @ 01:54:44 #135
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_213509271

yeeeey
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_213509834
twitter
  zaterdag 11 mei 2024 @ 08:48:50 #137
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_213510341
Omg ik was helemaal flabbergasted gisteravond. Het was goed te zien O+ heel apart, heb het wel vaker heel lafjes hier gezien maar nu was het behoorlijk fel gekleurd.
En zoals ik begrijp vanavond en morgen ook kans? En de Amerikanen zijn nerveus dat ze uitval internet/systemen krijgen... of is die kans geweken voor ze? Die begreep ik niet helemaal.
Nou ben benieuwd. :o
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  zaterdag 11 mei 2024 @ 11:18:30 #138
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213512547
quote:
11s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 08:48 schreef MissHobje het volgende:
Omg ik was helemaal flabbergasted gisteravond. Het was goed te zien O+ heel apart, heb het wel vaker heel lafjes hier gezien maar nu was het behoorlijk fel gekleurd.
En zoals ik begrijp vanavond en morgen ook kans? En de Amerikanen zijn nerveus dat ze uitval internet/systemen krijgen... of is die kans geweken voor ze? Die begreep ik niet helemaal.
Nou ben benieuwd. :o
Ja, wat was het mooi he! O+ O+ En wat was het fel :o Jij stond ook op het strand van Egmond aan Zee toch? Was het druk op het moment dat de storm in volle gang was? Toen ik aankwam liep er al aardig wat volk. Ik ben maar een kilometer de noord in gegaan, tot vlak na de strandhuisjes.
pi_213515862
twitter

Welja, nog maar een ronde.
pi_213515980
Het is nu iig wel helder hier, gisteren aardig wat bewolking in het Noorden.
  zaterdag 11 mei 2024 @ 14:45:08 #141
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_213516355
quote:
84s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 11:18 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ja, wat was het mooi he! O+ O+ En wat was het fel :o Jij stond ook op het strand van Egmond aan Zee toch? Was het druk op het moment dat de storm in volle gang was? Toen ik aankwam liep er al aardig wat volk. Ik ben maar een kilometer de noord in gegaan, tot vlak na de strandhuisjes.
Nee ik was gewoon thuis, wel ff bij de weilanden gaan kijken daar kun je heel ver kijken O+
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_213516727
Vanavond nieuwe ronde nieuwe kansen
  FOK!fotograaf zaterdag 11 mei 2024 @ 15:35:24 #143
842 Zorro
Z
pi_213517053
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 15:12 schreef -CRASH- het volgende:
Vanavond nieuwe ronde nieuwe kansen
Bewolking verwacht begrijp ik -O-
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_213517690
quote:
6s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 15:35 schreef Zorro het volgende:

[..]
Bewolking verwacht begrijp ik -O-
Hoogstens wat sluierbewolking hier in Limburg
pi_213519517
THE STRONGEST X-FLARE YET:
Giant sunspot AR3664 unleashed another X-flare today (May 11th @ 0139 UT)--its strongest yet.
NASA's Solar Dynamics Observatory captured a bright ultravolet flash from the category X5.8 explosion:

Radiation from the flare caused a deep shortwave radio blackout over the Pacific Ocean. Ham radio operators and mariners may have noticed loss of signal at frequencies below 30 MHz for as much as an hour after the flare's peak.

We don't yet know if this flare hurled a CME into space. If it did, it could have a grazing Earth-directed component. Confirmation awaits fresh data from SOHO coronagraphs.

Eigen foto: sunspot 3664 is de grote vlek
  zaterdag 11 mei 2024 @ 18:02:54 #146
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213519744
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 17:52 schreef -CRASH- het volgende:
THE STRONGEST X-FLARE YET:
Giant sunspot AR3664 unleashed another X-flare today (May 11th @ 0139 UT)--its strongest yet.
NASA's Solar Dynamics Observatory captured a bright ultravolet flash from the category X5.8 explosion:
[ afbeelding ]
Radiation from the flare caused a deep shortwave radio blackout over the Pacific Ocean. Ham radio operators and mariners may have noticed loss of signal at frequencies below 30 MHz for as much as an hour after the flare's peak.

We don't yet know if this flare hurled a CME into space. If it did, it could have a grazing Earth-directed component. Confirmation awaits fresh data from SOHO coronagraphs.

Eigen foto: sunspot 3664 is de grote vlek
[ afbeelding ]
Toffe foto! Zonnevlek is nog NET te zien :D
pi_213522879
Hele dag perfect blauwe lucht en nu komen er natuurlijk wolkjes binnendrijven hier.
  Moderator dinsdag 14 mei 2024 @ 09:32:13 #148
8781 crew  Frutsel
pi_213555947
quote:
G5 – Extreme geomagnetic storm following strong CME impact

The first set of several incoming coronal mass ejections (CMEs) impacted Earth at around 16:56 UTC on May 10, 2024, rapidly increasing geomagnetic field levels from unsettled to G4 – Severe by 17:44 and to G5 – Extreme by 23:34 UTC — something we haven’t seen since 2003.

A strong CME was registered in solar wind data beginning at around 16:35 UTC and reached Earth at 16:56 UTC, with a 108 nT deviation measured at the Boulder magnetometer. Following initial shock arrival, total field strength increased to a peak of 55 nT while Bz was sustained southward, by as much as -47 nT, after 16:45 UTC.

Solar wind speeds increased sharply to around 700 km/s following shock arrival, with a peak value of 741 km/s observed at 17:35 UTC. Conditions further enhanced later, with Bt reaching 74 nT, Bz deviating southward to near -50 nT, and solar winds peaking over 800 km/s.

The geomagnetic field rapidly increased from unsettled levels to G4, and eventually G5 – Severe geomagnetic storm levels following the CME arrival.

Aurora sightings were widespread in both hemispheres, reaching as far south as Florida, U.S., and the Mediterranean Sea in Europe.

One of the first amazing images came out of New Zealand and Tasmania, described as ‘absolutely biblical.’

The last time Earth had a G5 – Extreme geomagnetic storm was in October 2003, resulting in power outages in Sweden and damaged transformers in South Africa.

It’s likely this geomagnetic storm was caused by a Cannibal CME — when fast-moving CMEs overtake slower CMEs in front of them and merge into one. Forecast models suggest three of them merged into one yesterday. If so, we still have at least 3 more CMEs coming our way.

Solar researchers believe cannibal CMEs may be the source of ‘complex ejecta’ CME clouds; those with a larger and more complex structure than typical CMEs. These traits cause complex ejecta CMEs to trigger protracted magnetic storms when they envelop the Earth, according to NOAA.

According to SWPC forecasters, periods of G3 – Strong to G4 -Severe geomagnetic storms are expected on May 11 due to continued CME activity.

Periods of G1 – Minor to G2 – Moderate storming are likely on May 12 due to the anticipated arrival of at least two more halo CMEs associated with activity from Region 3664 on May 9 and 10, in addition to the onset of coronal hole high speed stream (CH HSS) influences.

Unsettled and active conditions are expected on May 12 due to waning CME influences and continued CH HSS influences.
  Moderator dinsdag 14 mei 2024 @ 09:33:55 #149
8781 crew  Frutsel
pi_213555954
quote:
Satellieten van Musk verstoord door sterkste zonnestorm sinds 2003

De aarde heeft vrijdag de krachtigste zonnestorm sinds 2003 beleefd. Dat zorgde voor prachtige beelden aan de hemel. Op veel plekken in het land was de Aurora borealis, ook wel bekend als het noorderlicht, afgelopen nacht goed te zien. Komende nacht is het kleurrijke fenomeen mogelijk weer te aanschouwen.

Binnenlandredactie 10-05-24, 19:25 Laatste update: 11-05-24, 11:49
De aarde ervaart haar eerste extreme geomagnetische storm sinds 2003, heeft de National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) vrijdag gezegd. Volgens de Amerikaanse instantie voor meteorologie en oceanografie is de zonnestorm er een van niveau 5, een niveau dat wordt omschreven als ‘extreem’.

De storm werd vrijdagavond op aarde waargenomen, een primeur sinds 2003, aldus NOAA. De storm wordt veroorzaakt door de uitstoot van zonnevlammen. ,,GPS, elektriciteitsnetwerken, ruimtevaartuigen, satellietnavigatie en andere technologieën kunnen erdoor worden beïnvloed”, voegde de instantie eraan toe. De storm zal naar verwachting het hele weekend aanhouden, aldus NOAA.

De satellieten van Starlink, een onderdeel van Elon Musks ruimtebedrijf SpaceX, hebben dat al ondervonden. Starlink waarschuwt zaterdag voor ‘verminderde service’ van de internetverbindingen die de satellieten verzorgen. ,,Ons team onderzoekt dit”, meldt het bedrijf op zijn website.

Van de ongeveer 7500 satellieten die rond de aardbol cirkelen, bezit Starlink zo’n 60 procent. De satellieten verzorgen onder meer internet in afgelegen of dunbevolkte gebieden. Onlangs gaf Israël SpaceX toestemming om dat land en delen van Gaza van Starlink-internet te voorzien. Eerder waren daar door de oorlog communicatielijnen uitgevallen. Musk meldde eerder al op sociale mediaplatform X dat de satellieten van Starlink onder grote druk stonden van de storm, maar goed stand hielden.

Zonnevlammen
Naast mogelijke verstoringen veroorzaken deze series zonnevlammen een indrukwekkend noorderlicht, dat soms veel zuidelijker te zien is dan in de regio’s waar het gewoonlijk waarneembaar is.

Ook in Nederland is dit weekend het noorderlicht te zien. Vrijdagavond en in de nacht van vrijdag op zaterdag was het al raak en was het poollicht uitstekend waar te nemen. Dat blijkt ook wel uit beelden die rondgaan op sociale media. Daarop zijn prachtig gekleurde luchten te zien. Volgens Weeronline was het poollicht zelfs op plaatsen met veel omgevingslicht, zoals Amsterdam, goed waarneembaar.

Ook zaterdagnacht is de kans op noorderlicht aanwezig. Wel wordt het volgens het weerbureau, dat met helder licht gunstige weersomstandigheden verwacht, minder intensief dan de nacht ervoor.

De eerste zonnevlam arriveerde vrijdagavond rond 19.00 uur. Dit klinkt vooralsnog leuk, maar er is wel degelijk meer aan de hand. Deze zogenaamde zonnestorm werkt mogelijk ook zeer ontwrichtend.

Ontwrichtende situaties
De zware zonnestorm dreigt namelijk stroomuitval te veroorzaken, navigatiesystemen te ontwrichten en hoogfrequente radio’s over de hele wereld uit te schakelen. Ook kunnen ruimtevoertuigen uit koers raken.

Dit omdat er meerdere golven van zonne-energie op de planeet neerkomen. Men verwacht dat vijf uitbarstingen van materiaal uit de atmosfeer van de zon vrijdag laat zullen plaatsvinden en tot en met zondag zullen aanhouden. ,,Dit is zeer zeldzaam”, aldus het Amerikaanse Space Weather Prediction Center.

Vluchten omgeleid
De laatste keer dat de aarde werd getroffen door een G5-storm – de ergste op deze schaal – was oktober 2003, met stroomstoringen in Zweden en beschadigde transformatoren in Zuid-Afrika tot gevolg. Wat de precieze kracht van deze storm zal zijn, weten we ongeveer 60 tot 90 minuten voordat hij de aarde raakt. Satellieten zullen de energie-uitbarstingen meten. Bovendien zullen transpolaire vluchten tussen Europa, Azië en Noord-Amerika waarschijnlijk worden omgeleid om verhoogde blootstelling aan straling voor passagiers en bemanningsleden te voorkomen.

Is er eventuele schade voor Nederland? Wouter van Bernebeek (Weerplaza): ,,Ik denk niet dat het echt overlast geeft hier. Wellicht een enkele radiostoring bijvoorbeeld bij het vliegverkeer, maar daarvoor zijn deze zonnevlammen niet krachtig genoeg. Het levert vooral hele grote noorderlichtkansen op, zowel vanavond als morgen. Maar veel ellende voor mensen in Nederland: nee, dat verwacht ik eigenlijk niet.”

aarom nu?
Weerplaza: ,,We naderen het zogenaamde ‘zonnemaximum’, de periode waarin zich de meeste zonnevlekken voordoen aan de oppervlakte van de zon in een cyclus van 12 jaar. Momenteel ligt een groepje met zulke vlekken richting de aarde te ‘blazen’ en dat gaan we merken...” Tussen woensdagochtend en donderdagmiddag zijn minstens tien zonnevlammen richting de aarde afgevuurd, waaronder maar liefst vier stuks van een zware X-klasse. Vrijwel al deze uitbarstingen hebben een zonnestorm veroorzaakt wat tot noorderlicht kan leiden, aldus het weerbureau.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 18:54:39 #150
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213561041
POAH! De grootste flare tot nu toe in deze cyclus _O_

pi_213561191
quote:
84s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 18:54 schreef Starhopper het volgende:
POAH! De grootste flare tot nu toe in deze cyclus _O_

[ afbeelding ]
X8,79

twitter

Waarschijnlijk zelfs iets sterker(als die midden op de zon was), omdat de regio al gedeeltelijk achter de rand van de zon zit.

[ Bericht 19% gewijzigd door Houtenbeen op 14-05-2024 19:12:29 ]
pi_213561256
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 19:07 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]
X8,79

[ x ]

Waarschijnlijk zelfs iets sterker(als die midden op de zon was), omdat de regio al gedeeltelijk achter de rand van de zon zit.
twitter
pi_213562392
twitter
  Moderator woensdag 15 mei 2024 @ 00:07:21 #154
8781 crew  Frutsel
  Moderator woensdag 15 mei 2024 @ 00:12:11 #155
8781 crew  Frutsel
pi_213565411
Tis wachten op de X40+ binnen nu en 24 maanden
  woensdag 15 mei 2024 @ 10:38:01 #156
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213567517
En weer een X-flare :D
  woensdag 15 mei 2024 @ 10:38:24 #157
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213567520
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2024 00:12 schreef Frutsel het volgende:
Tis wachten op de X40+ binnen nu en 24 maanden
Dat is buiten het bereik van de meetinstrumenten :T
  Moderator woensdag 15 mei 2024 @ 11:05:55 #158
8781 crew  Frutsel
pi_213567809
quote:
84s.gif Op woensdag 15 mei 2024 10:38 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dat is buiten het bereik van de meetinstrumenten :T
in 2003 hadden we een X40 :)

quote:
De zwaarste uitbarsting sinds de metingen van zonnevlammen begonnen in 1976, was waarschijnlijk een X40 zonnevlam op 4 november 2003 tijdens zonnecyclus 23. De detectoren op de GOES-12 satelliet, die de kracht van zonnevlammen meet, raakte 12 minuten lang verzadigd bij X24,86 door de intense straling. Een latere analyse resulteerde in een geschatte pieksterkte van X40 al is dit nog een punt van discussie, er zijn wetenschappers die denken dat de zonnevlam nog sterker was dan X40. Gelukkig lag het gebied dat deze uitbarsting produceerde tijdens de X40 zonnevlam al op de zonnerand maar toch was een deel van de coronale massa uitstoot aardegericht. Deze coronale massa uitstoot kwam aan op Aarde op 6 november 2003. Er is sinds de nieuwe generatie GOES satellieten nog geen zonnevlam geweest die de instrumenten op GOES verzadigde maar wetenschappers verwachten dat ook bij de huidige generatie GOES satellieten de instrumenten zullen verzadigen rond de X24,86 klasse.
  woensdag 15 mei 2024 @ 11:25:58 #159
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213568007
quote:
6s.gif Op woensdag 15 mei 2024 11:05 schreef Frutsel het volgende:

[..]
in 2003 hadden we een X40 :)
[..]

Geschat :T
  Moderator woensdag 15 mei 2024 @ 11:54:35 #160
8781 crew  Frutsel
pi_213568312
quote:
84s.gif Op woensdag 15 mei 2024 11:25 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Geschat :T
ik heb hem gemeten jonguh :(

grote vuurbal jonguh!
  woensdag 15 mei 2024 @ 12:04:01 #161
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213568425
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 11:54 schreef Frutsel het volgende:

[..]
ik heb hem gemeten jonguh :(

grote vuurbal jonguh!
:D :D :D
  woensdag 15 mei 2024 @ 16:30:59 #162
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213571026
Weer een X-flare nu _O- gaat lekker!

Edit: X2.9 :)

[ Bericht 15% gewijzigd door Starhopper op 15-05-2024 16:44:43 ]
  Moderator woensdag 15 mei 2024 @ 17:18:52 #163
8781 crew  Frutsel
  woensdag 15 mei 2024 @ 17:19:05 #164
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_213571670
quote:
84s.gif Op woensdag 15 mei 2024 16:30 schreef Starhopper het volgende:
Weer een X-flare nu _O- gaat lekker!

Edit: X2.9 :)
Als het zo doorgaat gaan we toch echt een keer flink hinder krijgen lijkt me ? :@
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  woensdag 15 mei 2024 @ 17:39:49 #165
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213571947
quote:
11s.gif Op woensdag 15 mei 2024 17:19 schreef MissHobje het volgende:

[..]
Als het zo doorgaat gaan we toch echt een keer flink hinder krijgen lijkt me ? :@
Wat hinder kan wel door bijv uit voorzorg uitschakelen van satellieten. Of tijdelijk mindere ontvangst van radiocommunicatie aan de dagzijde. Wil het echt grote problemen opleveren, dan moet je denken aan veel heftigere flares. Zoals de X40 waar @Frutsel het over had. Toen hadden we de mazzel dat ie niet aardegericht was.
  woensdag 15 mei 2024 @ 17:40:52 #166
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213571962
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2024 17:18 schreef Frutsel het volgende:
[ x ]
Wow dat had ik niet gedacht! Ik heb niet eens gekeken, ik ging er vanuit dat het weer 13664 was _O-
  woensdag 15 mei 2024 @ 20:45:47 #167
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_213574344
quote:
84s.gif Op woensdag 15 mei 2024 17:39 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Wat hinder kan wel door bijv uit voorzorg uitschakelen van satellieten. Of tijdelijk mindere ontvangst van radiocommunicatie aan de dagzijde. Wil het echt grote problemen opleveren, dan moet je denken aan veel heftigere flares. Zoals de X40 waar @:frutsel het over had. Toen hadden we de mazzel dat ie niet aardegericht was.
Ohhh niets aan het handje dus..hooguit wat noorderlicht wat er nu niet kunnen zien :P
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  woensdag 15 mei 2024 @ 20:47:33 #168
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213574366
quote:
10s.gif Op woensdag 15 mei 2024 20:45 schreef MissHobje het volgende:

[..]
Ohhh niets aan het handje dus..hooguit wat noorderlicht wat er nu niet kunnen zien :P
Klopt. We hoeven ons niet veel zorgen te maken. Tenzij we een Carringtonevent 2.0 krijgen. Dan zijn we zwaar de lul :T
  woensdag 15 mei 2024 @ 23:44:37 #169
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_213576423
quote:
84s.gif Op woensdag 15 mei 2024 20:47 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Klopt. We hoeven ons niet veel zorgen te maken. Tenzij we een Carringtonevent 2.0 krijgen. Dan zijn we zwaar de lul :T
een wattes :? :D
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_213576491
quote:
11s.gif Op woensdag 15 mei 2024 23:44 schreef MissHobje het volgende:

[..]
een wattes :? :D
https://en.wikipedia.org/wiki/Carrington_Event

Het is maar goed dat we toen nog niet zo afhankelijk waren van stroom en communicatie als dat we nu zijn.
Maar zoiets kan zo weer gebeuren.
  Moderator vrijdag 17 mei 2024 @ 11:54:49 #171
8781 crew  Frutsel
pi_213591853
quote:
Aarde blijft (voorlopig) buiten schot van nieuwe grote zonnevlammen

Afgelopen week heeft de zon de grootste zonnevlam in jaren geproduceerd. De vlam volgt op de zonnestorm die ervoor zorgde dat het noorderlicht in Nederland te zien was. Dat natuurverschijnsel is nu voorbij, want de aarde ligt niet meer in de baan van de zonnevlammen.
Volgens de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA en het weerinstituut NOAA was de zonnevlam van afgelopen dinsdag de krachtigste sinds 2005. Woensdag volgde nog een tweede, minder krachtige zonnevlam.

De vlammen volgen op de heuse zonnestorm van vorige week. Dit zeldzame fenomeen zorgde ervoor dat op verschillende plekken op aarde de aurora borealis, oftewel het noorderlicht, te zien was. Ook in Nederland was het natuurverschijnsel in grote delen van het land goed zichtbaar. Normaal gesproken moet je daarvoor in het noorden van Scandinavië, Canada, Rusland of Alaska zijn.

Ondanks een nieuwe serie zonnevlammen gaat het noorderlicht ditmaal aan onze neus voorbij. De aarde ligt namelijk niet meer in de baan van deze zonnevlammen.
twitter

[ Bericht 30% gewijzigd door Frutsel op 17-05-2024 13:17:55 ]
  Moderator vrijdag 17 mei 2024 @ 12:00:46 #172
8781 crew  Frutsel
pi_213591897

quote:
Sunspot AR3685 emitted an X-flare two days ago, but has been quiet since
Eens kijken wat AR3685 doet als ie langzaam richting aarde draait
  Moderator vrijdag 17 mei 2024 @ 13:15:29 #173
8781 crew  Frutsel
  Moderator vrijdag 17 mei 2024 @ 13:16:28 #174
8781 crew  Frutsel
pi_213632777
twitter
  Moderator dinsdag 21 mei 2024 @ 21:22:13 #176
8781 crew  Frutsel
  Moderator woensdag 22 mei 2024 @ 09:13:04 #177
8781 crew  Frutsel
pi_213644192
X12- jonguh!

twitter

twitter

twitter
  woensdag 22 mei 2024 @ 12:49:32 #178
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_213646695
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2024 09:13 schreef Frutsel het volgende:
X12- jonguh!

[ x ]
[ x ]
[ x ]
dus dat blijft nog even spannend? Beetje verwarrend bericht :o!
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_213699775
twitter

X2.9 van de terugkerende zonnespot 3664

De regio zou later vandaag weer terugkomen op onze zijde van de zon en geeft gelijk een cadeautje
  maandag 27 mei 2024 @ 09:23:59 #180
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_213699802
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 09:19 schreef Houtenbeen het volgende:
[ x ]

De regio zou later vandaag weer terugkomen op onze zijde van de zon en geeft gelijk een cadeautje
das een pittige toch?
Krijgen we dan weer zo'n mooi noorderlicht mogelijk?
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  maandag 27 mei 2024 @ 09:25:04 #181
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213699812
twitter
pi_213699818
quote:
11s.gif Op maandag 27 mei 2024 09:23 schreef MissHobje het volgende:

[..]
das een pittige toch?
Krijgen we dan weer zo'n mooi noorderlicht mogelijk?
Waarschijnlijk niet, omdat deze plaatsvond op de rand van de zon is deze cme waarschijnlijk niet gericht op de aarde.

twitter
  maandag 27 mei 2024 @ 09:26:51 #183
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213699825
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 09:19 schreef Houtenbeen het volgende:
[ x ]

Ik wilde hem net posten! :o Lijkt er dus op dat hij de rit aan de achterkant overleefd heeft :+
  maandag 27 mei 2024 @ 09:28:25 #184
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_213699831
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 09:25 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]
Waarschijnlijk niet, omdat deze plaatsvond op de rand van de zon is deze cme waarschijnlijk niet gericht op de aarde.
Ohhh dat is kak :o zat me er al helemaal op te verheugen :'(
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_213699877
  maandag 27 mei 2024 @ 09:36:08 #186
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213699880
quote:
11s.gif Op maandag 27 mei 2024 09:28 schreef MissHobje het volgende:

[..]
Ohhh dat is kak :o zat me er al helemaal op te verheugen :'(
Niet teleurgesteld zijn! Dit teken van leven is juist heel positief! Dit wil zeggen dat hij zichzelf niet kapot geknald heeft aan de achterkant :T Als hij straks weer centraal op de zonneschijf staat en dikke CME's uitbraakt, dan kan het weer feest worden :D

En ondertussen is het leuk om naar SDO te kijken :)
Hou het gebiedje in de paarse cirkel in de gaten op: https://sdo.gsfc.nasa.gov/data/ Daar komt de zonnevlek langzaam tevoorschijn.

maandag 27 mei 2024 @ 09:37:08 #187
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213699889
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 09:35 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]
Sow :o
  maandag 27 mei 2024 @ 09:48:07 #188
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_213699972
quote:
[ afbeelding ]
Kijk hem gaan! kabam :o
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  maandag 27 mei 2024 @ 09:51:53 #189
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_213700001
quote:
84s.gif Op maandag 27 mei 2024 09:36 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Niet teleurgesteld zijn! Dit teken van leven is juist heel positief! Dit wil zeggen dat hij zichzelf niet kapot geknald heeft aan de achterkant :T Als hij straks weer centraal op de zonneschijf staat en dikke CME's uitbraakt, dan kan het weer feest worden :D

En ondertussen is het leuk om naar SDO te kijken :)
Hou het gebiedje in de paarse cirkel in de gaten op: https://sdo.gsfc.nasa.gov/data/ Daar komt de zonnevlek langzaam tevoorschijn.

[ afbeelding ]
Ohh vet interessant thnx!
Ja krijg vanzelf een seintje wanneer ik weer moet gluren. Handig die apps, alhoewel ik het vaak al eerder zie aan de lucht.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  Moderator maandag 27 mei 2024 @ 11:55:34 #190
8781 crew  Frutsel
pi_213702771
quote:
[ afbeelding ]

twitter

[ Bericht 37% gewijzigd door Houtenbeen op 27-05-2024 17:12:05 ]
  maandag 27 mei 2024 @ 18:57:14 #192
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213704150
twitter
  dinsdag 28 mei 2024 @ 09:43:46 #193
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213709379
De eerste vlekjes van ex 13664 zijn zichtbaar! :D Verder heel veel faculae :o

[ Bericht 1% gewijzigd door Starhopper op 28-05-2024 09:54:24 ]
  woensdag 29 mei 2024 @ 18:04:25 #194
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213724781
twitter
pi_213728959
twitter
pi_213732496
Ben benieuwd wat spot3664 gaat uitspoken.
Hopelijk een spektakel zoals begin mei.
  donderdag 30 mei 2024 @ 20:09:59 #197
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213735863
Live :D :o

twitter
pi_213831817
twitter

twitter

twitter

twitter
  zaterdag 8 juni 2024 @ 10:16:58 #199
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213831879
Indrukwekkende beelden van het losschieten van die enorme filament :o
  zaterdag 8 juni 2024 @ 10:36:29 #200
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213831995
twitter
  maandag 10 juni 2024 @ 18:51:03 #201
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213860923
En daar istie:
  Moderator vrijdag 21 juni 2024 @ 13:23:05 #202
8781 crew  Frutsel
pi_214023409
twitter

twitter
  Moderator maandag 15 juli 2024 @ 16:03:04 #204
8781 crew  Frutsel
  Moderator woensdag 17 juli 2024 @ 10:16:49 #205
8781 crew  Frutsel
pi_214315768
quote:
Powerful X1.9 solar flare erupts, producing strong CME

A powerful solar flare measuring X1.9 erupted from departing Active Region 3738 at 13:26 UTC on July 16, 2024. The event started at 13:11 and ended at 13:36 UTC.

This event was associated with a Type II Radio Emission, with an estimated velocity of 516 km/s, suggesting a coronal mass ejection (CME) was produced.

A Type IV Radio Emission was registered beginning at 13:38 UTC. Type IV emissions occur in association with major eruptions on the Sun and are typically associated with strong CMEs and solar radiation storms.

Additionally, a 10cm Radio Burst, lasting 8 minutes and with a peak flux of 550 sfu, was registered between 13:18 and 13:26 UTC. This indicates that the electromagnetic burst associated with a solar flare at the 10cm wavelength was double or greater than the initial 10cm radio background. It can be indicative of significant radio noise in association with a solar flare. This noise is generally short-lived but can cause interference for sensitive receivers including radar, GPS, and satellite communications.

pi_214379987
twitter
  dinsdag 23 juli 2024 @ 12:21:28 #207
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214382244
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 06:32 schreef Houtenbeen het volgende:
[ x ]
Poah! Die hadden we aan onze kant moeten hebben :D
pi_214383096
twitter
  Moderator dinsdag 23 juli 2024 @ 14:58:41 #209
8781 crew  Frutsel
  dinsdag 23 juli 2024 @ 17:35:53 #210
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214384862
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 14:27 schreef Houtenbeen het volgende:
[ x ]
:o
pi_214438121
twitter
pi_214442992
twitter
pi_214458415
twitter

twitter
  Moderator maandag 29 juli 2024 @ 16:20:27 #215
8781 crew  Frutsel
pi_214471006
twitter
  Moderator dinsdag 30 juli 2024 @ 12:35:05 #217
8781 crew  Frutsel
pi_214483592
twitter
  dinsdag 30 juli 2024 @ 22:08:24 #219
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214483600
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 12:35 schreef Frutsel het volgende:
[ x ]
En die komt zojuist met een mooie langdurige M-flare :) Dit is volgens mij ook de regio die de X14 heeft geproduceerd?
  woensdag 31 juli 2024 @ 13:40:04 #220
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214491228
twitter
  woensdag 31 juli 2024 @ 15:34:34 #221
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214492427
De 1000e M-flare van deze cyclus! Feestjuh! *O* *O* *O*

twitter
pi_214494019
quote:
84s.gif Op woensdag 31 juli 2024 15:34 schreef Starhopper het volgende:
De 1000e M-flare van deze cyclus! Feestjuh! *O* *O* *O*

[ x ]
Zegt dat verder nog iets, als in...... weet er weinig vanaf.
  woensdag 31 juli 2024 @ 18:38:12 #223
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214494866
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 17:32 schreef Adrie072 het volgende:

[..]
Zegt dat verder nog iets, als in...... weet er weinig vanaf.
Dat zegt dat deze cyclus nu al veel meer heeft geproduceerd dan de vorige cyclus. En we zitten nog niet op het maximum :)
pi_214494910
quote:
84s.gif Op woensdag 31 juli 2024 18:38 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dat zegt dat deze cyclus nu al veel meer heeft geproduceerd dan de vorige cyclus. En we zitten nog niet op het maximum :)
Ja die deductie had ik zelf al gemaakt, maar is dat positief, negatief, levert het mooiere zomers op, zoiets? Als je het weet hé, anders ga/wil ik zelf ook op zoek.
  woensdag 31 juli 2024 @ 18:54:11 #225
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214495090
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 18:41 schreef Adrie072 het volgende:

[..]
Ja die deductie had ik zelf al gemaakt, maar is dat positief, negatief, levert het mooiere zomers op, zoiets? Als je het weet hé, anders ga/wil ik zelf ook op zoek.
Het heeft wel een klein effect volgens mij. Maar hoe dat zit weet ik niet?
pi_214562039
twitter
pi_214579151
twitter
pi_214618437
twitter
  donderdag 8 augustus 2024 @ 21:51:52 #229
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214634322
Als er een CME vrijkomt, dan zitten we op aarde eerste rang :D Eindelijk wat actie in de earth strike zone :)

donderdag 8 augustus 2024 @ 21:53:37 #230
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214634392
GOES X-ray flux is blijkbaar dood. Maar lijkt te gaan om een X-flare? Ik zat al de hele tijd op F5 te rammen en er gebeurde niets op de pagina :')

twitter

[ Bericht 48% gewijzigd door Starhopper op 08-08-2024 21:58:43 ]
  donderdag 8 augustus 2024 @ 22:08:24 #231
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214634727
Hij doet t weer!! X1.3 :D Geen impulsieve gelukkig! Dus dikke kans op een CME :)

zondag 11 augustus 2024 @ 12:58:06 #232
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214674706
quote:
84s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 22:08 schreef Starhopper het volgende:
Hij doet t weer!! X1.3 :D Geen impulsieve gelukkig! Dus dikke kans op een CME :)

[ afbeelding ]
En de CME is er. Maar het mooiste deel gaat langs ons heen helaas ;(
twitter
pi_214692712
twitter
  woensdag 14 augustus 2024 @ 17:53:29 #234
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214713740
Vannacht een langdurige M-flare en vanmorgen een langdurige X-flare van de zonnevlekgroep die nu in de earthstrikezone zit. Is nog even afwachten op de analyse door de experts maar er lijkt sowieso bij de X-flare een CME vrijgekomen te zijn.

twitter

twitter
pi_214860910
twitter

twitter
pi_214880369
twitter
pi_214959547
twitter

twitter
pi_214961704
twitter
  zaterdag 14 september 2024 @ 17:27:28 #240
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214979669
En weer een X-flare! Zo te zien van regio 3825 :D Nu X3.3 en nog stijgende :)

pi_214980254
twitter
  zaterdag 14 september 2024 @ 21:56:18 #242
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214982862
twitter
  zaterdag 14 september 2024 @ 23:27:44 #243
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_214983933
M
quote:
84s.gif Op zaterdag 14 september 2024 21:56 schreef Starhopper het volgende:
[ x ]
spannend! *)
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_214984075
twitter
  Moderator zondag 15 september 2024 @ 01:13:23 #245
8781 crew  Frutsel
pi_215107673
Ik lees me een beetje in qua zonnestormen de laatste tijd op verschillende websites en ik heb hier ook wat zitten scrollen in dit topic, maar hier lijken vooral kenners te zitten dat als de een iets roept een ander meteen weet waar het over gaat, dus ik heb een vraag aan jullie.

Net nu ik een beetje dacht te weten dat M en X de heftigere zonnestormen zijn waar we op aarde effecten van kunnen zien als ie onze kant op komt, lees ik dit:
https://www.quora.com/Wha(...)a-1989-event?share=1

En ik denk: ehhh, dus we hebben ook nog een G-rating, Kp-index en een DST? En die staan niet per se in verhouding tot elkaar want een X5 + CME kan meer zijn / veroorzaken dan een X7 + CME? Dus nu ben ik een beetje de weg kwijt

Is er ergens misschien een website of zo, of dat iemand hier het in een paar zinnen begrijpelijk kan uitleggen wat dat allemaal betekent? Ik snap op zich best dat een 200 mph tornado versus een 300 mph tornado heel veel uitmaakt, maar mijn eerste reactie is dan: die twee horen niet dezelfde classificatie te hebben …
Democratie is iets waar politici over praten zoals een hoer over de liefde
  zaterdag 28 september 2024 @ 15:19:24 #247
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215117086
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 14:01 schreef MTVGN het volgende:
Ik lees me een beetje in qua zonnestormen de laatste tijd op verschillende websites en ik heb hier ook wat zitten scrollen in dit topic, maar hier lijken vooral kenners te zitten dat als de een iets roept een ander meteen weet waar het over gaat, dus ik heb een vraag aan jullie.

Net nu ik een beetje dacht te weten dat M en X de heftigere zonnestormen zijn waar we op aarde effecten van kunnen zien als ie onze kant op komt, lees ik dit:
https://www.quora.com/Wha(...)a-1989-event?share=1

En ik denk: ehhh, dus we hebben ook nog een G-rating, Kp-index en een DST? En die staan niet per se in verhouding tot elkaar want een X5 + CME kan meer zijn / veroorzaken dan een X7 + CME? Dus nu ben ik een beetje de weg kwijt

Is er ergens misschien een website of zo, of dat iemand hier het in een paar zinnen begrijpelijk kan uitleggen wat dat allemaal betekent? Ik snap op zich best dat een 200 mph tornado versus een 300 mph tornado heel veel uitmaakt, maar mijn eerste reactie is dan: die twee horen niet dezelfde classificatie te hebben …
Ik kan het zelf uitleggen, maar op de helppagina van Poollicht.be zijn de antwoorden op je vragen te vinden en is er een uitgebreide uitleg over alle termen te vinden. Heb je hier al gekeken? Vergeet ook niet de linkjes aan te klikken :) https://www.poollicht.be/nl/help.html . Dit scheelt mij heel wat typewerk :P Mocht je iets niet helemaal begrijpen, dan mag je altijd vragen :D

Zie ook deze presentatie:

Bijna 2,5 uur maar zeker de moeite waard om naar te luisteren als je je erin wil verdiepen.

Ik neem aan dat je er meer van wil weten omdat je poollicht wil zien? De meeste mensen maken de fout dat ze teveel vasthouden aan de Kp-index. De Kp-index is een 3-uurlijks wereldwijd gemiddelde. Als het gemiddelde van Kp-7 bereikt is, dan is de kans aanwezig dat de show in Nederland al voorbij is. Het beste is om te kijken naar de lokale waardes. Die zijn af te lezen op de magnetometers. Zelf gebruik ik altijd het Stackplot, hier te vinden: https://www.poollicht.be/(...)t/magnetometers.html . En dan kijk ik vooral naar het lijntje van Dob. Als dat lijntje goed daalt, dan heb je hier een redelijke kans om poollicht te zien.
pi_215153651
twitter

twitter

[ Bericht 41% gewijzigd door Houtenbeen op 02-10-2024 00:28:33 ]
pi_215153707
twitter
  Moderator woensdag 2 oktober 2024 @ 08:29:32 #250
8781 crew  Frutsel
  Moderator woensdag 2 oktober 2024 @ 08:31:04 #251
8781 crew  Frutsel
pi_215154830
quote:
Major X7.1 solar flare erupts from Region 3842, producing likely Earth-directed CME

A major solar flare measuring X7.1 erupted from Active Region 3842 at 22:20 UTC on October 1, 2024, producing a coronal mass ejection (CME) that most likely has an Earth-directed component. This is the second-strongest solar flare of Solar Cycle 25.

This is the second-strongest solar flare of Solar Cycle 25 — after X8.7 on May 14, 2024. The third place holds X6.3 which erupted on February 22, 2024.
The source region is within the Earth-strike zone — meaning any CME produced by it will likely have an Earth-directed component.
A major solar flare measuring X7.1 erupted from Active Region 3842 at 22:20 UTC on October 1, 2024. The event started at 21:58 and ended at 22:29 UTC.

Associated with this event was a Type II Radio Emission with an estimated velocity of 1 246 km/s, indicating a coronal mass ejection (CME) was associated with the flare event.

Additionally, a 10cm Radio Burst (tenflare) lasting 9 minutes and with a peak flux of 810 sfu was registered from 22:09 to 22:18 UTC. A 10cm radio burst indicates that the electromagnetic burst associated with a solar flare at the 10cm wavelength was double or greater than the initial 10cm radio background. This can be indicative of significant radio noise in association with a solar flare. This noise is generally short-lived but can cause interference for sensitive receivers including radar, GPS, and satellite communications.

Radio signatures were forecast to be most degraded over the Pacific Ocean at the time of the flare.

Coronagraph imagery is still not available to confirm whether we have an incoming CME. However, this region is within the Earth-strike zone — meaning any CME produced by it will likely have an Earth-directed component.
  Moderator woensdag 2 oktober 2024 @ 12:53:20 #252
8781 crew  Frutsel
  woensdag 2 oktober 2024 @ 21:21:02 #253
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_215162619
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2024 08:31 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Ohh dat wordt dus spannend of we er last van krijgen?
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  donderdag 3 oktober 2024 @ 09:13:20 #254
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215164663
Meerdere modellen verwachten een impact van de (niet zo indrukwekkende) CME morgenochtend. Hopelijk komt hij wat vroeger en kunnen we nog wat meepikken qua poollicht :)

Het HUXT model zet de aankomst op 4 oktober in de middag

[ Bericht 8% gewijzigd door Starhopper op 03-10-2024 10:59:49 ]
pi_215167177
twitter

Sterkste zonnevlam deze solarcycle en is nog bezig

Toch gepiekt op X9.05
  Moderator donderdag 3 oktober 2024 @ 14:27:43 #256
8781 crew  Frutsel
  Moderator donderdag 3 oktober 2024 @ 14:39:37 #257
8781 crew  Frutsel
pi_215167321
twitter
pi_215167340
quote:
Dat was een X8.21, maar dat wil niet nog alles zeggen over een eventuele CME
  Moderator donderdag 3 oktober 2024 @ 14:43:25 #260
8781 crew  Frutsel
pi_215167345
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2024 14:42 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]
Dat was een X8.21, maar dat wil niet nog alles zeggen over een eventuele CME
Wanneer weten we dat?
  donderdag 3 oktober 2024 @ 14:45:57 #261
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215167367
Wow! Een X9.05 :o Hij ziet er impulsief uit. Dus zal geen indrukwekkende CME zijn.
pi_215168023
twitter
pi_215168322
twitter
  donderdag 3 oktober 2024 @ 16:52:18 #264
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215168349
Vandaag heb ik toevallig zo'n 3 uur voor de flare een foto van de zon gemaakt met de Seestar S50. Net ook even een after foto gemaakt. Best tof om het verschil te zien!

Gifje:
  donderdag 3 oktober 2024 @ 19:31:11 #265
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_215169929
Krijgen we weer wat te zien? :o
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  donderdag 3 oktober 2024 @ 19:50:14 #266
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215170212
quote:
5s.gif Op donderdag 3 oktober 2024 19:31 schreef MissHobje het volgende:
Krijgen we weer wat te zien? :o
We hebben iig een full halo CME dus hij gaat ons sowieso raken. En hij lijkt snel te zijn. Meer weten we nog niet. Het is nog even wachten op de analyses en verwachtingen van de specialisten :Y

twitter
  donderdag 3 oktober 2024 @ 21:55:03 #267
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_215172049
quote:
84s.gif Op donderdag 3 oktober 2024 19:50 schreef Starhopper het volgende:

[..]
We hebben iig een full halo CME dus hij gaat ons sowieso raken. En hij lijkt snel te zijn. Meer weten we nog niet. Het is nog even wachten op de analyses en verwachtingen van de specialisten :Y

[ x ]
:o uiteindelijk moet ik wel een keer gaan slapen :')
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_215172277
twitter
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:21:51 #269
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215178225
twitter

HUXt heeft de volgende verwachtingen: de X7.1 (schampshot) morgenochtend 9:30UTC met een marge van -10 uur en +14 uur. En de X9.05 van gisteren staat op zondagmorgen 8:30 UTC met een marge van -8 uur en +13 uur.
https://research.reading.ac.uk/met-spate/huxt-forecast/

Is nowcasten :Y
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:54:09 #270
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_215178550
Dan gaan we niets zien toch? :'(
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_215178731
Soms denk ik wel eens, waren we maar een planeet van een rode dwerg. Minder fel en heftig.
Inb4: Ik weet dat veel rode dwergen vlamsterren zijn, misschien wel alle? Dan maar toch deze G2.
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 23:12:35 #272
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215180929
quote:
9s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 18:54 schreef MissHobje het volgende:
Dan gaan we niets zien toch? :'(
Dat is niet te zeggen. Als het toch op een gunstig tijdstip aankomt.... Maar dan is het nog de vraag hoe sterk de impact is en wat de oriëntatie is van het IMF. Als het aankomt op een voor ons gunstig tijdstip maar het IMF is strak noorderlijk, dan hebben we alsnog niks. Is echt nowcasten.
  zaterdag 5 oktober 2024 @ 00:13:37 #273
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_215181242
quote:
84s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 23:12 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dat is niet te zeggen. Als het toch op een gunstig tijdstip aankomt.... Maar dan is het nog de vraag hoe sterk de impact is en wat de oriëntatie is van het IMF. Als het aankomt op een voor ons gunstig tijdstip maar het IMF is strak noorderlijk, dan hebben we alsnog niks. Is echt nowcasten.
Ik vraag de hulptroepen in Finland ff mee te gluren :P
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_215181370

In IJsland wel, al is het daar de laatste tijd wel bijna elke dag te zien :!
  zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:53:01 #275
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215185202
*O*
twitter
  zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:38:23 #276
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_215185487
Ik kreeg berichten dan het wellicht begin van de nacht te zien is? Dat zou tof zijn.. kp 7 ofzo :o
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:46:00 #277
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215186735
quote:
11s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 16:38 schreef MissHobje het volgende:
Ik kreeg berichten dan het wellicht begin van de nacht te zien is? Dat zou tof zijn.. kp 7 ofzo :o
Eerst maar afwachten tot de CME er is :T
  zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:15:03 #278
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215188239
Impact bij de STEREO A satelliet :D Gaat dus niet lang duren voor we hier op aarde een impact gaan zien :D
  zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:55:57 #279
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_215188525
quote:
84s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 22:15 schreef Starhopper het volgende:
Impact bij de STEREO A satelliet :D Gaat dus niet lang duren voor we hier op aarde een impact gaan zien :D
Told ya :P :D
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:09:44 #280
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215188631
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 22:55 schreef MissHobje het volgende:

[..]
Told ya :P :D
:D :D
  zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:13:49 #281
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_215188656
quote:
84s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 23:09 schreef Starhopper het volgende:

[..]
:D :D
Hoop dat het lukt om wakker te blijven, had wilde plannen om er ff op uit gaan maar de moeheid is heftig ;(
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  zondag 6 oktober 2024 @ 02:32:16 #282
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215189478
twitter
  zondag 6 oktober 2024 @ 03:51:24 #283
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215189568
twitter
  zondag 6 oktober 2024 @ 10:02:05 #284
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215190558
twitter
  zondag 6 oktober 2024 @ 16:34:58 #285
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_215193826
Nou hopelijk dan vanavond :D :o
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  zondag 6 oktober 2024 @ 21:08:10 #286
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215196675
Lol wat een weekend. Missertje hier, schampschotje daar, nog een missertje _O- 97% kans op een hit is toch 3% kans op een misser en die 3% hebben we mooi weten te verzilveren _O- Blijft altijd weer een verrassing :D Hopelijk de volgende keer meer geluk :D
  zondag 6 oktober 2024 @ 22:31:12 #287
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_215197446
quote:
10s.gif Op zondag 6 oktober 2024 21:08 schreef Starhopper het volgende:
Lol wat een weekend. Missertje hier, schampschotje daar, nog een missertje _O- 97% kans op een hit is toch 3% kans op een misser en die 3% hebben we mooi weten te verzilveren _O- Blijft altijd weer een verrassing :D Hopelijk de volgende keer meer geluk :D
HAhha mooi samen gevat.
Ja echt jammer wel ;(
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_215197947

twitter

twitter
  maandag 7 oktober 2024 @ 01:44:11 #289
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_215198045
Volgens mij hier ook maar super zwak er is veel bewolking..blote oog niet exht maar camera iets..
01.30

[ Bericht 11% gewijzigd door MissHobje op 07-10-2024 01:49:31 ]
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  maandag 7 oktober 2024 @ 08:56:47 #291
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215198829
OMG.... We hadden 3 kraakheldere nachten en als de bewolking binnen trekt gaat het eventjes los :') _O-

Ik lag al vroeg in bed dus als het helder was had ik het sowieso gemist :')
  maandag 7 oktober 2024 @ 19:23:29 #292
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215204849
Ik ga zo toch maar een poging wagen voor het helemaal dichttrekt.
  maandag 7 oktober 2024 @ 20:07:57 #293
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215205461
Kan het zijn dat ik net door het noorderlicht een blauwgroene wolk zag?
Hij liet zich zelfs ronduit blauw fotograferen (met mijn telefoon).

Dat gele is de verlichting van het gebouw verderop :+

Nu ik de foto goed bekijk lijkt het vooral de lucht tussen de wolken te zijn, toen ik naar huis wandelde leek het een blauwige wolk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_215206335
twitter

Weer een X-flare van regio 3842, alleen is die nu al weer bijna over de rand

twitter

[ Bericht 31% gewijzigd door Houtenbeen op 07-10-2024 21:33:50 ]
  maandag 7 oktober 2024 @ 22:23:11 #295
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_215206890
quote:
84s.gif Op maandag 7 oktober 2024 19:23 schreef Starhopper het volgende:
Ik ga zo toch maar een poging wagen voor het helemaal dichttrekt.
Ik kwam uit DL en leek erop dat ik zicht had op het noorderlicht. Eenmaal in NL helemaal bewolkt. Ga hier nog ff speuren thuis of het te zien is.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  maandag 7 oktober 2024 @ 22:39:53 #296
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215207035
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2024 20:07 schreef Leandra het volgende:
Kan het zijn dat ik net door het noorderlicht een blauwgroene wolk zag?
Hij liet zich zelfs ronduit blauw fotograferen (met mijn telefoon).

[ afbeelding ]

Dat gele is de verlichting van het gebouw verderop :+

Nu ik de foto goed bekijk lijkt het vooral de lucht tussen de wolken te zijn, toen ik naar huis wandelde leek het een blauwige wolk.
Ja dit is idd de lucht :) Wel een heel mooi kleurtje O+
  maandag 7 oktober 2024 @ 22:40:24 #297
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215207038
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2024 22:23 schreef MissHobje het volgende:

[..]
Ik kwam uit DL en leek erop dat ik zicht had op het noorderlicht. Eenmaal in NL helemaal bewolkt. Ga hier nog ff speuren thuis of het te zien is.
Volgende keer even stoppen en een kiekje maken :D
  maandag 7 oktober 2024 @ 22:57:23 #298
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_215207166
quote:
84s.gif Op maandag 7 oktober 2024 22:40 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Volgende keer even stoppen en een kiekje maken :D
Ja dacht ik ook te laat |:(
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_215207313