Een toch noemenswaardig verschil is dat de nazi's lange tijd brede steun genoten onder de Duitse bevolking, dat is nooit voor of tijdens de oorlog geweest in Nederland.quote:Op maandag 19 februari 2024 19:42 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Nouja, het topic gaat over collaboratie en in die zin is een vergelijking met WO2 snel gemaakt.
Maar inderdaad ook weer niet echt vergelijkbaar omdat Rusland veel verder van ons afstaat dan de Duitsers die stiekem inderdaad best wel een vergelijkbare cultuur als de onze hebben/hadden.
Je had drie NSNAP's in Nederland... alles bij elkaar nog geen zetel weten te halen.quote:Op maandag 19 februari 2024 19:45 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Een toch noemenswaardig verschil is dat de nazi's lange tijd brede steun genoten onder de Duitse bevolking, dat is nooit voor of tijdens de oorlog geweest in Nederland.
Mwa, dat is een interessante discussie op zich. Wat je vaak leest (uit dagboeken van het 'normale' volk) is dat NSB-ers vaak meer gehaat werden dan de Duitse soldaten die in Nederland rondliepen.quote:Op maandag 19 februari 2024 19:45 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Een toch noemenswaardig verschil is dat de nazi's lange tijd brede steun genoten onder de Duitse bevolking, dat is nooit voor of tijdens de oorlog geweest in Nederland.
Dat is natuurlijk al vrij bijzonder want de Duitsers waren objectief gezien erger dan de NSB-ers. Hadden Nederlanders zo'n hekel aan NSB-ers omdat het verkapte nepnazi's waren of vooral omdat het landverraders waren? Vooral het laatste dus en dat lijkt me eigenlijk niet zo'n fantastische motivatie. Bij het wegvoeren van Joden keken Nederlanders wel degelijk vrij massaal weg.quote:Maar de haat betrof niet alleen de Landwachters. Uit dagboeken, politierapporten en interviews in processen-verbaal blijkt dat de NSB als organisatie algemeen gehaat werd. Ook ‘de NSB’er’ kon op afkeuring rekenen. NSB’ers werd vooral het ‘verraad van het vaderland’ aangerekend. Daarom was ‘de NSB’er’ in wezen erger dan ‘de Duitser’; die laatste had immers niet zelf voor zijn nationaliteit gekozen, de NSB’er wel voor zijn lidmaatschap.
In 1935 8% van de stemmen. Dat zouden nu 12 zetels zijn. Daarmee toch 3 zetels meer dan D66 nu. Marginaal zou ik dat ook weer niet noemen.quote:Op maandag 19 februari 2024 19:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Overigens zou ik ook de cijfers m.b.t. radicaal-rechtse en racistische partijen in Nederland sinds de invoering van het meerpartijenstelsel even doornemen.
Welicht kun je me aangeven welke radicaal-rechtse, racistische partij in Nederland ooit een massale volksbeweging is geweest.
Zelfs de NSB bleef steken op een marginaal aantal, en dat nog met Duitse bajonetten.
Wij leren van Duitsland? Waar antisemitisme zeker sinds Luther een hoge vlucht nam en pogroms al in de middeleeuwen aan de orde van de dag waren? De kift.
Ja joh, het was een FEEST van broederschap.quote:Op maandag 19 februari 2024 19:52 schreef PietjePuk2000 het volgende:
@:hatseflats22
http://getuigenverhalen.n(...)de-duitse-militairen
Ook wel leuk om zelf nog wat getuigenverslagen van Nederlanders over Duitsers te horen. Wat blijkt? De meesten zijn eigenlijk helemaal niet zo negatief. Waarom? Omdat Duitsers de gewone Nederlanders doorgaans met rust lieten.
1935. Het hoogtepunt.quote:Op maandag 19 februari 2024 19:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
In 1935 8% van de stemmen. Dat zouden nu 12 zetels zijn. Daarmee toch 3 zetels meer dan D66 nu. Marginaal zou ik dat ook weer niet noemen.
Tot 1944 was er weinig wrijving en ook niet heel veel verzet.quote:Op maandag 19 februari 2024 19:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja joh, het was een FEEST van broederschap.
Dit is een historische mythe.quote:Op maandag 19 februari 2024 19:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Bij het wegvoeren van Joden keken Nederlanders wel degelijk vrij massaal weg.
Na 35 kan het weer af.quote:Op maandag 19 februari 2024 19:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
1935. Het hoogtepunt.
En daarna. Hoeveel zetels heeft de NSB in haar bestaan weten te vergaren?
En ook: waar stemden men vooral NSB?
Dat is wat overdreven maar inderdaad was de sfeer vaak gemoedelijk. Van dit soort foto's kun je er duizenden vinden in Nederland.quote:Op maandag 19 februari 2024 19:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja joh, het was een FEEST van broederschap.
Nee. Utrecht vooral.quote:Op maandag 19 februari 2024 19:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Na 35 kan het weer af.
Ik denk in de armere gebieden??
Ja, die kiekjes heb je al eens gepost.quote:Op maandag 19 februari 2024 19:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat is wat overdreven maar inderdaad was de sfeer vaak gemoedelijk. Van dit soort foto's kun je er duizenden vinden in Nederland.
[ afbeelding ]
Verklaar u nader.quote:Op maandag 19 februari 2024 19:54 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Dit is een historische mythe.
Dit had ik nog beter kunnen maken.quote:
de dokwerker natuurlijkquote:Op maandag 19 februari 2024 20:08 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dit had ik nog beter kunnen maken.
Wie moet dat voorstellen?
Dat moet dus een havenarbeider voorstellen he?quote:
Ik denk dat het aan jou is om aan te tonen dat bij het wegvoeren van joden Nederlanders vrij massaal wegkeken. Die stelling zou om te beginnen op één of andere manier controleerbaar moeten worden gemaakt, zoals het er nu staat is het sowieso niet bruikbaar. Want wat is wegkijken? Wanneer heeft dat dan plaats gevonden en door wie precies? Wat dachten, wisten of konden mensen indertijd eigenlijk weten? Etc. etc.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |