De oorlog tussen Hamas en Isral is een escalatie van het Isralisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Isralische invasie in de Gazastrook.
De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecordineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Isral, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Isralische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Isral doorbraken en aanslagen pleegden op Isralische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Isralische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Isralische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.
In reactie op de aanval voerden de Isralische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Isralische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Isralisch grondoffensief gestart.
IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Isral en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Isral, reageerde Isral met luchtaanvallen op Libanon.
Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Isral als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.
Isral spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israli's werden gevacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Isral ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Isral. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.
Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Isral [af]. Het Hof zag het potentile risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Isral aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Isral binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..] Langdurige, gerichte operaties op Hamas gecombineerd met verbeteringen in de eigen defensie hadden volstaan.
Ja ik weet het, het is moelijk. Hamas heeft tunnels, ze lopen niet met uniforms rond en ze schuilen tussen burgers. En toch moet je met precisie en geduld handelen. Als er een terrorist in jouw flatgebouw woont dan wordt jouw flatgebouw ook niet volledig opgeblazen. Zou wel makkelijker en sneller zijn, maar toch komt er dan een speciale eenheid die met een plan een precisieoperatie uitvoert.
Isral heeft alle middelen en intel om het te doen. De gijzelaars bevrijden is de enige legitieme reden waarom haast geboden is... maar ook het bevrijden van de gijzelaars gaat niet heel lekker dus daar kan Isral ook niet naar wijzen als verrechtvaardiging van het huidige handelen. De enige conclusie die ik kan trekken is dat er een hoop vergelding, lesje leren en kopje kleiner maken van alle Palestijnen bij zit. Dat Netanyahu baat heeft bij het voortduren van deze "oorlog" helpt ook niet mee.
Waarom ben jij van mening dat het de taak van het IDF is om Palestijnse burgers te beschermen? Dat is aan hun eigen defensie, Hamas in dit geval.
De enige taak van het IDF is het beschermen van Isral en haar inwoners. Ze hebben geen enkele verantwoording voor de Palestijnse bevolking, maar toch nemen ze die in al hun humaniteit. Want wees eerlijk, als de Joden zulke beesten waren als jij het wil en wenst te doen voorkomen had deze oorlog binnen drie dagen afgerond kunnen zijn, inclusief verlies van de gijzelaars, maar goed beesten zijn beesten.
Gaza is niet voorzien van een bommentapijt en is niet n radioactieve vlakte, Integendeel, Isral waarschuwt en geeft de bevolking ruimte om te evacueren, ze offeren hun eigen kinderen om zo min mogelijk slachtoffers te maken en toch hun doel te bereiken, namelijk het bevrijden van alle gijzelaars en het vernietigen van Hamas.
Kennelijk heb jij niet het fatsoen om al deze offers van Isral op waarde te schatten, dat is een armoede waar ik geen woorden voor heb. Ik weet wel dat ik mezelf diep zou schamen, werkelijk man.
got me a movie, I want you to know slicing up eyeballs, I want you to know
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
[..] Als je denkt dat Israel uberhaupt een groepje special forces kan droppen om gijzelaars te bevrijden of terroristen uit te schakelen in hartje gaza zonder grondinvasie of dat een paar gerichte bommen enig effect hebben op hamas dan snap je er echt niks van. Vergis je je met de west bank? Heb je je niet ingelezen in het conflict? Probeer je expres te trollen?
Het kan wel maar het vergt tijd, moeite en is risicovol. Wat Isral nu doet is makkelijk en veiliger voor hun zelf maar dus wel ten koste van 25k+ onschuldige doden en miljoenen levens overhoop. Dat het niet zou kunnen is onderdeel van propaganda.
[..] Ik maak onderscheid tussen aanslag en aanval omdat bij een aanval er een serieuze kans is op gebiedsverovering en/of het omver gooien van de overheid en/of het uitroeien van een volk. Hamas is tot geen enkele van deze dingen in staat. Daarnaast zijn Hamas terroristen. Terroristen plegen aanslagen.
Waar haal je deze definitie vandaan? En op 7 oktober heeft hamas gebied in israel veroverd voor een paar uur dus volgens je eigen definitie is het dus gewoon een aanval?
[..] Het kan wel maar het vergt tijd, moeite en is risicovol. Wat Isral nu doet is makkelijk en veiliger voor hun zelf maar dus wel ten koste van 25k+ onschuldige doden en miljoenen levens overhoop. Dat het niet zou kunnen is onderdeel van propaganda.
Ik denk dat je iets te veel call of duty hebt gespeeld.
[..] Het kan wel maar het vergt tijd, moeite en is risicovol. Wat Isral nu doet is makkelijk en veiliger voor hun zelf maar dus wel ten koste van 25k+ onschuldige doden en miljoenen levens overhoop. Dat het niet zou kunnen is onderdeel van propaganda.
Dringt maar niet tot je door dat israel gewoon vierkant poep heeft aan de 'grote geopolitieke denker' die een paar 1000Km verderop wel ff bepaald dat die extra doden die zulks risicovol opereren oplevert 'de moeite waard is', is het niet.
Het is je vaker uitgelegd h, israel heeft geen verantwoordelijkheid richting de palestijnse bevolking.
[..] Waar haal je deze definitie vandaan? En op 7 oktober heeft hamas gebied in israel veroverd voor een paar uur dus volgens je eigen definitie is het dus gewoon een aanval?
Er was nul kans dat ze dat gebied zouden kunnen behouden.
[..] Ze hebben het behouden voor een paar uur. Hoe lang moeten ze het behouden volgens jouw definitie? Dit wordt wel ingewikkeld.
Het wordt niet ingewikkeld, je zit te muggenziften. Je begrijpt toch wel het verschil tussen een terroristische aanslag en een aanval om daadwerkelijk de ander te verslaan? Je begrijpt toch wel dat Hamas nooit Isral had kunnen verslaan op 7 oktober en dat Hamas dat zelf ook wist?
Het valt me op dat heel veel mensen heel precies weten aan welke kant ze moeten staan in problemen tussen Isral en de Palestijnen.
Die aanval van Hamas op Isral is terrorisme, dat Isral terugslaat vind ik volkomen terecht.
Maar het geweld dat nu al maanden op Gaza wordt losgelaten, daar kan ik niet achter staan, daar vallen me gewoon veels teveel doden voor.
Ik weet niet wat de oplossing is voor de lange termijn, maar de huidige destructie in Gaza gaat niet voor een oplossing zorgen.
Het aanblijven van Hamas in Gaza zal natuurlijk k niet voor een oplossing zorgen.
En het nog altijd aanblijven van Netanyahu zal Isral weer niet vooruit helpen.
Het is jammer dat een betekenisvolle vredesbeweging helemaal kapot is gemaakt door al het geweld. Het zou goed zijn als iemand met het aanzien/gezag als een Mandela zou opstaan onder zowel de Palestijnen als Israeli, radicaal tegen geweld.
Maar dat gaat niet gebeuren, het is naef en daarom hopeloos.
[..] Het wordt niet ingewikkeld, je zit te muggenziften. Je begrijpt toch wel het verschil tussen een terroristische aanslag en een aanval om daadwerkelijk de ander te verslaan? Je begrijpt toch wel dat Hamas nooit Isral had kunnen verslaan op 7 oktober en dat Hamas dat zelf ook wist?
Helaas komt dan om de hoek kijken, dat als jij denkt dat je wel ff krijgje kan gaan spelen, je 0,0 poot hebt om op te staan, als je tegenstander met gelijke munt terug slaat, en dan ook nog eens f*ckin veel beter in dat krijgje spelen is.
Deze hele Shit show is alleen maar om Hamas te vernietigen niet waar? Hamas zou alleen maar hun wapens neer moeten leggen en dan zoude we vrede krijgen niet waar?
Israel's Settler Government Seeks to Quietly Take Over East Jerusalem as War Rages in Gaza
Two days after the Hamas attack, the Jerusalem District Planning and Building Committee approved a plan for a new Jewish neighborhood, Kidmat Tzion, adjacent to the Palestinian neighborhood of Ras al Amud. The proposal's security annex includes directives for a perimeter fence, patrol routes, armored vehicles and security cameras with facial recognition.
It has now become evident that it was just the start. Since the October 7 attack, the government has done everything it can to advance the development of Jewish neighborhoods in the heart of Palestinian East Jerusalem. To do that, it has taken measures never seen since the city was reunited in 1967.
Israeli Border Police officers filmed attacking Arab journalist in East Jerusalem Nir Hasson has revealed that the government is advancing plans for another neighborhood, the fourth, this one called Nofei Rachel. The Justice Ministry, headed by Yariv Levin, is the key figure in this undertaking.
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
[..] Het wordt niet ingewikkeld, je zit te muggenziften. Je begrijpt toch wel het verschil tussen een terroristische aanslag en een aanval om daadwerkelijk de ander te verslaan? Je begrijpt toch wel dat Hamas nooit Isral had kunnen verslaan op 7 oktober en dat Hamas dat zelf ook wist?
Dus omdat hamas Israel nooit volledig had kunnen verslaan heeft Israel niet het recht volgens jou om oorlog te voeren?
Je schuift, je bent niet duidelijk. Ik probeer je te begrijpen maar je komt elke reactie met een toevoeging of met een andere voorwaarde.
[..] Nee, echt stuitendheid van een bijzonder ranzige vorm.
Meneer de toetsenbord symphatisant heeft 0 skin in the game. Gewoon 0.
Maar weet hier wel te verkondigen dat die extra doden die het aan israelische kant oplevert, maar 'moeten dan, voor het grotere goed'.
Ik heb inderdaad makkelijk praten met 0 skin in the game maar dat geldt voor ons allemaal in dit topic denk ik. En juist als je geen skin in the game hebt kun je dingen beter overzien omdat je niet gehinderd wordt door haat, wraak en dat soort dingen. Wel skin in the game hebben is daarintegen geen excuus om van alles maar te mogen. Je moet blijven wikken en wegen en men moet zich aan internationale regels blijven houden.
[..] Nee hoor, ik zie Palestijnen gelijkwaardig en volwaardig net als Nederlanders, Isralirs, Noren, Italianen, Kenianen etc. Ik troetel niemand.
Je negeert alleen de aantoonbare culturele verschillen tussen deze volkeren. Een cultuur die is gebaseerd op antisemitisme, radicale Islam, terrorisme en martelaarschap is inferieur aan ongeveer elke andere cultuur.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Dus omdat hamas Israel nooit volledig had kunnen verslaan heeft Israel niet het recht volgens jou om oorlog te voeren?
Juist. Isral is een reus, Palestina een dwerg. Wat Hamas op 7 oktober deed was verschrikkelijk maar staat niet in verhouding met de tegenreactie van Isral. Dat is mijn punt al tijden. Biden is het tegenwoordig ook met me eens.
Op dinsdag 13 februari 2024 17:24 schreef Ronald-Koeman het volgende: Ik heb inderdaad makkelijk praten met 0 skin in the game maar dat geldt voor ons allemaal in dit topic denk ik. En juist als je geen skin in the game hebt kun je dingen beter overzien omdat je niet gehinderd wordt door haat, wraak en dat soort dingen.
Dan ben je ook niet gehinderd door realisme, blijkbaar.
Want ik kan je op een papiertje geven dat als israel de keuze heeft tussen uitkomst A met 10 IDF doden, of diezelfde uitkomst A met 1000 palestijnse doden, dat ze voor de 2de optie kiezen.
Dat zou letterlijk elke strijdende partij in welke conflict dan ook, kiezen.
Maar het concept dat israel in de race zit om haar eigen bevolking te beschermen, desnoods ten koste van die ander, ipv proberen te voldoen aan het wereldbeeld van een toetsenbord held aan de andere kant van de wereld, snap je niet.
Op dinsdag 13 februari 2024 17:20 schreef Hatseflats22 het volgende: Het valt me op dat heel veel mensen heel precies weten aan welke kant ze moeten staan in problemen tussen Isral en de Palestijnen.
Die aanval van Hamas op Isral is terrorisme, dat Isral terugslaat vind ik volkomen terecht.
Maar het geweld dat nu al maanden op Gaza wordt losgelaten, daar kan ik niet achter staan, daar vallen me gewoon veels teveel doden voor.
Ik weet niet wat de oplossing is voor de lange termijn, maar de huidige destructie in Gaza gaat niet voor een oplossing zorgen.
Het aanblijven van Hamas in Gaza zal natuurlijk k niet voor een oplossing zorgen.
En het nog altijd aanblijven van Netanyahu zal Isral weer niet vooruit helpen.
Het is jammer dat een betekenisvolle vredesbeweging helemaal kapot is gemaakt door al het geweld. Het zou goed zijn als iemand met het aanzien/gezag als een Mandela zou opstaan onder zowel de Palestijnen als Israeli, radicaal tegen geweld.
Maar dat gaat niet gebeuren, het is naef en daarom hopeloos.
Nee het gaat er voor mij om dat je wel of niet begrijpt wat er gebeurde 7 oktober.
het was puur terrorisme, dehumaniserend terreur dat uren duurde, waar vrouwen en kinderen werden verkracht en gexecuteerd, er is geen begrip voor mensen die het kennelijk leuk vinden om borsten af te snijden en dit hysterisch gillend uit te zenden.
Isral zelf, die toestand daar, ik heb Achille lauro gezien, het is altijd ellende. Het probleem zit het met mensen en West europa, in Nederland nota bene, die het geheel legitiem vinden om op straat en weet ik waar te gaan scanderen dat alle joden dood moeten. Dat moeten we niet pikken, niet als het om joden gaat en niet als het om circusartiesten gaat.
Dat heet beschaving, je dient solidair te zijn met simpele regels als ik zal geen tieten afsnijden of hier hossend gebak over gaan uitdelen.
Hele simpele logische regels, wat je verder in je prive leven doet moet jij zien, doekje over je hoofd of in je blote bips door het bos dansen met je bezem, je kijkt maar hoe geschift je wil zijn, mij heb je er niet mee.
Maar met het openlijk scanderen tot uitroeien van bevolkingsgroepen wel, snap je?
Terroristen daarentegen, die mag je van mij dan weer wel compleet doodwensen.
[..] Juist. Isral is een reus, Palestina een dwerg. Wat Hamas op 7 oktober deed was verschrikkelijk maar staat niet in verhouding met de tegenreactie van Isral. Dat is mijn punt al tijden. Biden is het tegenwoordig ook met me eens.
Op welke manier staat het niet in verhouding? Welke metrics gebruik je hier?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Nee het gaat er voor mij om dat je wel of niet begrijpt wat er gebeurde 7 oktober.
het was puur terrorisme, dehumaniserend terreur dat uren duurde, waar vrouwen en kinderen werden verkracht en gexecuteerd, er is geen begrip voor mensen die het kennelijk leuk vinden om borsten af te snijden en dit hysterisch gillend uit te zenden.
Isral zelf, die toestand daar, ik heb Achille lauro gezien, het is altijd ellende. Het probleem zit het met mensen en West europa, in Nederland nota bene, die het geheel legitiem vinden om op straat en weet ik waar te gaan scanderen dat alle joden dood moeten. Dat moeten we niet pikken, niet als het om joden gaat en niet als het om circusartiesten gaat.
Dat heet beschaving, je dient solidair te zijn met simpele regels als ik zal geen tieten afsnijden of hier hossend gebak over gaan uitdelen.
Hele simpele logische regels, wat je verder in je prive leven doet moet jij zien, doekje over je hoofd of in je blote bips door het bos dansen met je bezem, je kijkt maar hoe geschift je wil zijn, mij heb je er niet mee.
Maar met het openlijk scanderen tot uitroeien van bevolkingsgroepen wel, snap je?
Terroristen daarentegen, die mag je van mij dan weer wel compleet doodwensen.
Mensen die 'Palestina free van the river to the sea roepen' e.d. kots ik ook van. Daar ga ik echt niet bijlopen.
[..] Ik heb inderdaad makkelijk praten met 0 skin in the game maar dat geldt voor ons allemaal in dit topic denk ik. En juist als je geen skin in the game hebt kun je dingen beter overzien omdat je niet gehinderd wordt door haat, wraak en dat soort dingen. Wel skin in the game hebben is daarintegen geen excuus om van alles maar te mogen. Je moet blijven wikken en wegen en men moet zich aan internationale regels blijven houden.
[..] Mensen die 'Palestina free van the river to the sea roepen' e.d. kots ik ook van. Daar ga ik echt niet bijlopen.
Het is niet onze strijd, je kan een kant kiezen, daar heb je alle vrijheid toe en dat zal ik ook verdedigen, zoals ze dat zeggen, met alles wat ik heb, al heb je ongelijk. Maar elk kind zal veilig naar school kunnen in dit land, elk kind, doekje, keppeltje, Metallica shirtje je kijkt maar.
We moeten deze of willekeurig welke oorlog niet in onze straten of treinstations dulden, niet en nooit, want het einde is zoek he.
[..] Dan ben je ook niet gehinderd door realisme, blijkbaar.
Want ik kan je op een papiertje geven dat als israel de keuze heeft tussen uitkomst A met 10 IDF doden, of diezelfde uitkomst A met 1000 palestijnse doden, dat ze voor de 2de optie kiezen.
Dat zou letterlijk elke strijdende partij in welke conflict dan ook, kiezen.
Maar het concept dat israel in de race zit om haar eigen bevolking te beschermen, desnoods ten koste van die ander, ipv proberen te voldoen aan het wereldbeeld van een toetsenbord held aan de andere kant van de wereld, snap je niet.
Gaat niet alleen om mijn wereldbeeld h. Heel veel mensen en heel veel landen/overheden zijn het met me eens. Zuid Afrika heeft Isral zelfs voor het gerecht gesleept. Je kunt niet alles zomaar flikken onder de noemer "eigen bevolking beschermen". Je kunt niet altijd zomaar je reet afvegen met wat anderen vinden.
[..] Gaat niet alleen om mijn wereldbeeld h. Heel veel mensen en heel veel landen/overheden zijn het met me eens. Zuid Afrika heeft Isral zelfs voor het gerecht gesleept. Je kunt niet alles zomaar flikken onder de noemer "eigen bevolking beschermen". Je kunt niet altijd zomaar je reet afvegen met wat anderen vinden.
ah ja, Zuid Afrika... met hun racistische Plaasmoorde... nee ja ik snap je man...
[..] Gaat niet alleen om mijn wereldbeeld h. Heel veel mensen en heel veel landen/overheden zijn het met me eens. Zuid Afrika heeft Isral zelfs voor het gerecht gesleept. Je kunt niet alles zomaar flikken onder de noemer "eigen bevolking beschermen". Je kunt niet altijd zomaar je reet afvegen met wat anderen vinden.
Ow, het wordt een gevalletje: meeste stemmen gelden?
[..] Het is gewoon bijna bewonderingswaardig dat je Hamas en de verantwoordelijkheid die zij hebben voor hun daden en de gevolgen daarvan kundig weet te omzeilen.
Omdat Hamas een aanslag gepleegd heeft moeten miljoenen mensen vluchten, worden hun huizen kapot gebombardeerd. Worden tienduizenden onschuldige burgers afgeslacht.
Beetje too much of niet dan.....
Hamas is heel fout. Isral is nog 100x zo fout. Ik blijf het bijzonder vinden hoe mensen het wel afkeuren dat 1 terroristische aanslag gepleegd wordt met een paar honderd onschuldige doden, maar het goed praten als de andere partij al tientallen jaren van alles uitspookt en nu in een paar maanden al tienduizenden onschuldige mensen gedood heeft.
Waarom niet allebei de partijen afkeuren? Zoals zou horen.
[..] Op welke manier staat het niet in verhouding? Welke metrics gebruik je hier?
Mijn eigen morele kompas. Is uiteraard onmogelijk om in precieze cijfers uit te drukken. Gelukkig zijn een hoop mensen het met me eens. Waarom het wel in verhouding zou staan zou ook niet in cijfers uit te drukken zijn. Dat is iets wat we met z'n allen bepalen.
[..] Juist. Isral is een reus, Palestina een dwerg. Wat Hamas op 7 oktober deed was verschrikkelijk maar staat niet in verhouding met de tegenreactie van Isral. Dat is mijn punt al tijden. Biden is het tegenwoordig ook met me eens.
Interessant. Geldt dit ook voor andere landen en gebieden of alleen voor Israel? Dus als bijvoorbeeld Luxemburg de dwerg, Frankrijk de reus binnenvalt en verschrikkelijke dingen doet, dan heeft Frankrijk niet het recht om oorlog te voeren tegen Luxemburg?
[..] Interessant. Geldt dit ook voor andere landen en gebieden of alleen voor Israel? Dus als bijvoorbeeld Luxemburg de dwerg, Frankrijk de reus binnenvalt en verschrikkelijke dingen doet, dan heeft Frankrijk niet het recht om oorlog te voeren tegen Luxemburg?
Uiteraard. Als Luxemburgse para-militairen een aanslag plegen met 1000 doden dan geeft dat Frankrijk niet het recht om onnodig 20x zoveel onschuldige Luxemburgse burerslachtoffers te maken en het land volledig kapot te schieten.
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
If you can't stand the heat stay out of the kitchen.
En over dat dat zij is groot en pallies is klein: Er zijn zes miljoen Palestijnen en tien miljoen Israeli's. Waarvan er tussen de zeven en acht miljoen joods zijn. Dus wat nou klein?
En als ik de cijfers zie die Hamas noemt vallen er zo'n honderd doden per dag in Gaza. Op 7 oktober vielen er 1400 op een dag.
Dus daarom vind ik de verhouding nog meevallen. Hamas had zich ook gewoon over kunnen geven en de gijzelaars vrijlaten. Had heel veel leven gescheeld.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
[..] Mijn eigen morele kompas. Is uiteraard onmogelijk om in precieze cijfers uit te drukken. Gelukkig zijn een hoop mensen het met me eens. Waarom het wel in verhouding zou staan zou ook niet in cijfers uit te drukken zijn. Dat is iets wat we met z'n allen bepalen.
Dit is natuurlijk een vaag antwoord, ja jij vindt dat de tegenreactie van Isral niet in verhouding staat. Maar genoeg andere mensen weer van wel of vinden dat Isral nog harder had moeten terugslaan. En nu?
[..] Uiteraard. Als Luxemburgse para-militairen een aanslag plegen met 1000 doden dan geeft dat Frankrijk niet het recht om onnodig 20x zoveel onschuldige Luxemburgse burerslachtoffers te maken en het land volledig kapot te schieten.
Je maakt hier een fout door te denken dat oorlogen een bepaalde evenredigheid moeten hebben, zowel qua de kracht van de strijdende partijen als het aantal slachtoffers dat er valt. Maar dit is gewoon niet hoe oorlog werkt.
[..] Mijn eigen morele kompas. Is uiteraard onmogelijk om in precieze cijfers uit te drukken. Gelukkig zijn een hoop mensen het met me eens. Waarom het wel in verhouding zou staan zou ook niet in cijfers uit te drukken zijn. Dat is iets wat we met z'n allen bepalen.
Ik zie je nu al een paar keer claimen dat een hoop mensen het met je eens zijn, doe eens een bron in plaats van wat je nu doet, domweg claimen.
Want zo ver ik het zie is het vooral een hele luide minderheid. Kan me vergissen.
"iedereen is het met me eens" is echt zo treurig zwak dat ik me me bezwaard voel om je erop te wijzen overigens
Wel interessant dat je dit zegt. Mijn morele kompas zegt namelijk wat anders. Is er een objectief meest "correct" moreel kompas?
Persoonlijk denk ik dat het kompas van de Pro-Palestijnse linkse autochtone Nederlander van slag is door een meme, zoals ze als tiener een poster van Che Guevarra aan de wand hadden hangen, maar niet van n van de vele andere communistische warlords uit die tijd. Voor de islamitische of Joodse Nederlander is er een grote kans dat die van slag is vanwege loyaliteitsgevoel.
Zelf denk ik natuurlijk dat mijn eigen morele kompas de meest correcte is, anders zou ik wel een andere aannemen natuurlijk. Maar ik sluit niet uit (beter, ik weet wel zeker) dat er bij mij ook een of andere bias bezig is.
edit: en het heeft natuurlijk ook veel te maken met welke nieuwsbronnen je tot je neemt en gelooft.
Lekker makkelijk, het is teveel volgens jouw morele kompas dus moeten ze hun gegijzelde landgenoten maar in de steek laten en wint terrorisme.
Gijzelaars terug en overgave Hamas, wat vindt jouw morele kompas daarvan?
[..] Ik maak onderscheid tussen aanslag en aanval omdat bij een aanval er een serieuze kans is op gebiedsverovering en/of het omver gooien van de overheid en/of het uitroeien van een volk. Hamas is tot geen enkele van deze dingen in staat. Daarnaast zijn Hamas terroristen. Terroristen plegen aanslagen.
Ze waren wel met -2.000 terroristen in actie, dan is de kwalificatie “aanslag” moeilijk toereikend te noemen
Wat een heerlijk selectief twittertje heeft die Younis. Beelden van kindertjes die zeggen dat ze geen bommen willen, IDF soldaten die op fietsjes rondrijden....
Ongelooflijk dat het dus zo ver gekomen is dat Joodse mensen in Nederland extra lastig gevallen worden door een oorlog in een ander land.
Het zou hetzelfde zijn als dat we moslims gaan lastigvallen voor de daden van Boko Haram, maar kennelijk is dat vergelijk voor een bepaalde groep nog steeds niet gevallen.
Nu was het al schering en inslag voor de kinderen / mensen van Buitenveldert (en daarbuiten natuurlijk ook wel) maar als je al geleerd wordt niet te moeten reageren op verwensingen dan neemt geweld dus toe.
Van gooien van etenswaren tot aan van je fiets getrapt worden en tas in de fik gestoken worden - het valt zo gek niet te bedenken en dat omdat je naar een Joodse school in de buurt fietst.
Benieuwd of de kinderen van de ISBO koepel dit soort zaken eigenlijk ook ervaren, nu ik er zo eens over nadenk.
Ongelooflijk dat het dus zo ver gekomen is dat Joodse mensen in Nederland extra lastig gevallen worden door een oorlog in een ander land.
Het zou hetzelfde zijn als dat we moslims gaan lastigvallen voor de daden van Boko Haram, maar kennelijk is dat vergelijk voor een bepaalde groep nog steeds niet gevallen.
Nu was het al schering en inslag voor de kinderen / mensen van Buitenveldert (en daarbuiten natuurlijk ook wel) maar als je al geleerd wordt niet te moeten reageren op verwensingen dan neemt geweld dus toe.
Van gooien van etenswaren tot aan van je fiets getrapt worden en tas in de fik gestoken worden - het valt zo gek niet te bedenken en dat omdat je naar een Joodse school in de buurt fietst.
Benieuwd of de kinderen van de ISBO koepel dit soort zaken eigenlijk ook ervaren, nu ik er zo eens over nadenk.
Volgens mij hebben moslims en iedereen die er een beetje ‘op lijkt’ na 911 en de jaren daarna bij de Europese aanslagen behoorlijk wat te verduren gekregen
[..] Volgens mij hebben moslims en iedereen die er een beetje ‘op lijkt’ na 911 en de jaren daarna bij de Europese aanslagen behoorlijk wat te verduren gekregen
[..] Volgens mij hebben moslims en iedereen die er een beetje ‘op lijkt’ na 911 en de jaren daarna bij de Europese aanslagen behoorlijk wat te verduren gekregen
Interessant eigenlijk!
Ik ben benieuwd wanneer het NOS Jeugdjournaal komt met eeen item vanuit een ISBO school. Ik ben enorm benieuwd hoe die kinderen het dan ervaren in hun buurt en waar ze opgroeien.
Ik ben heel benieuwd of ze tegen dezelfde dingen aanlopen en of ze veilig over straat kunnen fietsen naar school. Goed dat dit onderwerp nog eens besproken wordt bij het (Jeugd)Journaal dan!
Nog nooit bekeken eigenlijk; ik zal eens zoeken tussen de gemaakte items of er eens een soortgelijk verhaal is gefilmd - eigenlijk zou dit dan het moment zijn om hun angst dan ook bloot te leggen, toch?
Na 11 september zeg je, is het toen zo erg toegenomen; vertel?
Ik ben benieuwd wanneer het NOS Jeugdjournaal komt met eeen item vanuit een ISBO school. Ik ben enorm benieuwd hoe die kinderen het dan ervaren in hun buurt en waar ze opgroeien.
Ik ben heel benieuwd of ze tegen dezelfde dingen aanlopen en of ze veilig over straat kunnen fietsen naar school. Goed dat dit onderwerp nog eens besproken wordt bij het (Jeugd)Journaal dan!
Nog nooit bekeken eigenlijk; ik zal eens zoeken tussen de gemaakte items of er eens een soortgelijk verhaal is gefilmd - eigenlijk zou dit dan het moment zijn om hun angst dan ook bloot te leggen, toch?
Na 11 september zeg je, is het toen zo erg toegenomen; vertel?
[..] Ik denk dat Israel dat cijfers een stuk negatiever aan het maken is. Veel meer dode burgers dan dode vijanden dan dat ratio. [..] Omdat Hamas een aanslag gepleegd heeft moeten miljoenen mensen vluchten, worden hun huizen kapot gebombardeerd. Worden tienduizenden onschuldige burgers afgeslacht.
Hamas is heel fout. Isral is nog 100x zo fout. Ik blijf het bijzonder vinden hoe mensen het wel afkeuren dat 1 terroristische aanslag gepleegd wordt met een paar honderd onschuldige doden, maar het goed praten als de andere partij al tientallen jaren van alles uitspookt en nu in een paar maanden al tienduizenden onschuldige mensen gedood heeft.
omdat je bullshit geloofd. op 7 oktober, nog voordat we allemaal leerden wat hamas allemaal had geflikt in israel, meldde hamas dat ze 5000 raketten op israel hadden afgevuurd. die gaan vrijwel allemaal op burgerdoelen. dat is hamas, die willen zoveel mogelijk mensen vermoorden. israel doet dit nooit. maar toch vind jij israel duizend maal erger. hou toch op. hamas terroriseert. israel probeert dat te stoppen. zo liggen de zaken.
en de grootste winnaar als hamas verdwijnt, zijn de palestijnen.
[..] omdat je bullshit geloofd. op 7 oktober, nog voordat we allemaal leerden wat hamas allemaal had geflikt in israel, meldde hamas dat ze 5000 raketten op israel hadden afgevuurd. die gaan vrijwel allemaal op burgerdoelen. dat is hamas, die willen zoveel mogelijk mensen vermoorden. israel doet dit nooit. maar toch vind jij israel duizend maal erger. hou toch op. hamas terroriseert. israel probeert dat te stoppen. zo liggen de zaken.
Zou ook wel wat zijn als je bijna 1000 burgers verliest door een terroristische aanval, maar je overheid besluit de vergelding af te blazen omdat henkies uit het buitenland vinden dat dat echt niet door de beugel kan.
[..] Zou ook wel wat zijn als je bijna 1000 burgers verliest door een terroristische aanval, maar je overheid besluit de vergelding af te blazen omdat henkies uit het buitenland vinden dat dat echt niet door de beugel kan.
zeker als je bedenkt dat israel een keer of 10-15 precies heeft gedaan wat dat buitenland wilde. en elke keer weer hersteld hamas zich eenvoudig en doet het weer. en dan nog erger. en nog erger. en zweert dit te blijven doen totdat israel van de kaart is geveegd. en al die palestijnen hebben decennia lang de kans gehad om hamas zelf aan te pakken. niet gebeurt.
[..] zeker als je bedenkt dat israel een keer of 10-15 precies heeft gedaan wat dat buitenland wilde. en elke keer weer hersteld hamas zich eenvoudig en doet het weer. en dan nog erger. en nog erger. en zweert dit te blijven doen totdat israel van de kaart is geveegd. en al die palestijnen hebben decennia lang de kans gehad om hamas zelf aan te pakken. niet gebeurt.
[..] zeker als je bedenkt dat israel een keer of 10-15 precies heeft gedaan wat dat buitenland wilde. en elke keer weer hersteld hamas zich eenvoudig en doet het weer. en dan nog erger. en nog erger. en zweert dit te blijven doen totdat israel van de kaart is geveegd. en al die palestijnen hebben decennia lang de kans gehad om hamas zelf aan te pakken. niet gebeurt.
Exact en dat is nu gewoon klaar en gelijk hebben ze, dat gejank over die burgerslachtoffers is ook zeer vermoeiend.
[..] Exact en dat is nu gewoon klaar en gelijk hebben ze, dat gejank over die burgerslachtoffers is ook zeer vermoeiend.
nou ja het is allemaal heel triest en erg. maar we moeten niet vergeten wie hier verantwoordelijk voor is. een stelletje gestoord-religieuze psychopaten.
[..] nou ja het is allemaal heel triest en erg. maar we moeten niet vergeten wie hier verantwoordelijk voor is. een stelletje gestoord-religieuze psychopaten.
Exact, Hamas is verantwoordelijk maar dat kwartje schijnt maar niet te willen vallen bij sommigen.
[..] Exact, Hamas is verantwoordelijk maar dat kwartje schijnt maar niet te willen vallen bij sommigen.
tja, israel de schuld geven van alles, dat is normaal kennelijk. mensen weten gewoon niet hoe dit alles gaat. zelfsw journalisten en de politiek blijft dit doen.
toen japan soortgelijk gedrag vertoonde in WW2, met zelfmoordaanslagen en een bevolking zo gehersenspoeld dat ze allemaal zichzelf de dood in zouden jagen voor de keizer, bombardeeerden de hgeallieerden de hele boel plat, zonder enig militair doel. met uiteindelijk een aantal atoombommen.
en als dat hamas was geweest, hadden ze zich niet overgegeven.
[..] omdat je bullshit geloofd. op 7 oktober, nog voordat we allemaal leerden wat hamas allemaal had geflikt in israel, meldde hamas dat ze 5000 raketten op israel hadden afgevuurd. die gaan vrijwel allemaal op burgerdoelen. dat is hamas, die willen zoveel mogelijk mensen vermoorden. israel doet dit nooit. maar toch vind jij israel duizend maal erger. hou toch op. hamas terroriseert. israel probeert dat te stoppen. zo liggen de zaken.
en de grootste winnaar als hamas verdwijnt, zijn de palestijnen.
Je weet dat Hamas nog niet zo lang bestaat h? Oftewel Isral doet het sowieso al veel langer.
En zeggen dat Isral nooit doelbewust burgers afslacht is de afgelopen maanden natuurlijk grote onzin gebleken.
Beide groeperingen moeten verdwijnen. Waarbij de hoogste groep in Isral 100x erger is dan Hamas.
[..] tja, israel de schuld geven van alles, dat is normaal kennelijk. mensen weten gewoon niet hoe dit alles gaat. zelfsw journalisten en de politiek blijft dit doen.
De hoofd schuld ligt dan ook bij Isral. Alleen Hamas is ook een afschuwelijke organisatie, de hoofd schuldige is echter Isral.
[..] Waarom ben jij van mening dat het de taak van het IDF is om Palestijnse burgers te beschermen? Dat is aan hun eigen defensie, Hamas in dit geval.
De enige taak van het IDF is het beschermen van Isral en haar inwoners. Ze hebben geen enkele verantwoording voor de Palestijnse bevolking, maar toch nemen ze die in al hun humaniteit. Want wees eerlijk, als de Joden zulke beesten waren als jij het wil en wenst te doen voorkomen had deze oorlog binnen drie dagen afgerond kunnen zijn, inclusief verlies van de gijzelaars, maar goed beesten zijn beesten.
Gaza is niet voorzien van een bommentapijt en is niet n radioactieve vlakte, Integendeel, Isral waarschuwt en geeft de bevolking ruimte om te evacueren, ze offeren hun eigen kinderen om zo min mogelijk slachtoffers te maken en toch hun doel te bereiken, namelijk het bevrijden van alle gijzelaars en het vernietigen van Hamas.
Kennelijk heb jij niet het fatsoen om al deze offers van Isral op waarde te schatten, dat is een armoede waar ik geen woorden voor heb. Ik weet wel dat ik mezelf diep zou schamen, werkelijk man.
Internationaal recht bijvoorbeeld. Maar Israel valt daarbuiten kennelijk.
Bij de woning van de Isralische ambassadeur in Den Haag is een verdacht voorwerp gevonden. De politie doet onderzoek naar het pakketje en sluit niet uit dat het om een explosief gaat. De omgeving is afgezet. Er is gezien dat iemand een verdacht pakket over het hek van de woning gooide, bevestigt een politiewoordvoerder. De politie heeft rond 20.30 uur de omgeving van de woning afgezet.
Geld maakt meer kapot dan je lief is. Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Hoezo waren die mensen bij hamasterroristen in de buurt? Kijk naar beelden van Oekrane. Daar halen de strijdkrachten de burgers toch ook zo veel mogelijk uit de vuurlinie?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
Wel lastig bij hun argumenten is dat er een corridor naar het noorden is geopend en dat er overduidelijk vanuit woningen geschoten werd op de IDF bij het bevrijden van de gijzelaars, die trouwens volgens het ICC al vrijgelaten hadden moeten zijn. Of het ICC moet gaan roepen dat de gijzelaars nu de tering kunnen krijgen, maar in dat geval zou ik graag zien dat Nederland doei zegt tegen het ICC.
[..] Ik denk dat Israel dat cijfers een stuk negatiever aan het maken is. Veel meer dode burgers dan dode vijanden dan dat ratio. [..] Omdat Hamas een aanslag gepleegd heeft moeten miljoenen mensen vluchten, worden hun huizen kapot gebombardeerd. Worden tienduizenden onschuldige burgers afgeslacht.
Wat een inconsistentie. Je gaat er heel makkelijk aan voorbij dat Hamas de regering is van de Gazastrook en met een massale publieke steun ook nog eens. Aan de ene kant veroordeel je alle Israli’s op wat hun regering doet (en verklaar je ze maar al te lief vogelvrij voor terreuraanslagen), en aan de andere kant probeer je vol te houden dat Hamas volkomen los staat van de palestijnse bevolking en dat die op geen enkele manier geraakt mag worden.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
[..] Wat een inconsistentie. Je gaat er heel makkelijk aan voorbij dat Hamas de regering is van de Gazastrook en met een massale publieke steun ook nog eens. Aan de ene kant veroordeel je alle Israli’s op wat hun regering doet (en verklaar je ze maar al te lief vogelvrij voor terreuraanslagen), en aan de andere kant probeer je vol te houden dat Hamas volkomen los staat van de palestijnse bevolking en dat die op geen enkele manier geraakt mag worden.
De video’s van tienduizenden juichende en feestvierende Palestijnen die de lichamen van dode Isralirs verwelkomende als trofeen en oorlogsbuit heeft bianconeri alweer gewist uit zijn geheugen denk.
En het feit dat 70% van de Palestijnen Hamas steunt ook denk
THE HAGUE, Netherlands — Dutch police say early Wednesday they found no explosives after a probe at the residence of the Israeli ambassador in The Hague, which comes amid tightened security in the city.
twitter
When the student is ready, the teacher will appear. When the student is truly ready, the teacher will disappear.
[..] Hoezo waren die mensen bij hamasterroristen in de buurt? Kijk naar beelden van Oekrane. Daar halen de strijdkrachten de burgers toch ook zo veel mogelijk uit de vuurlinie?
En waar moeten die mensen naar toe, ze kunnen zelfs de zee niet op. Dus naar Isral? Egypte? Help me even en help die mensen ook even want er gaan elke dag een burger of 50 dood
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
[..] En waar moeten die mensen naar toe, ze kunnen zelfs de zee niet op. Dus naar Isral? Egypte? Help me even en help die mensen ook even want er gaan elke dag een burger of 50 dood
Ze moeten daarheen waar IDF zeg dat ze heen moeten. Ze hebben geen keuze. Je zag gisteren gewoon beelden van mensen die naar het noorden vertrokken. Dus dat zullen ze wel te horen hebben gekregen.
Maar misschien stelde ik de verkeerde vraag: Waarom staan die hamaslui tussen de burgers te schieten op de IDF?
[..] Ze moeten daarheen waar IDF zeg dat ze heen moeten. Ze hebben geen keuze. Je zag gisteren gewoon beelden van mensen die naar het noorden vertrokken. Dus dat zullen ze wel te horen hebben gekregen.
Maar misschien stelde ik de verkeerde vraag: Waarom staan die hamaslui tussen de burgers te schieten op de IDF?
Ook op de plekken waar het IDF de burgers adviseert om naar toe te gaan, voert IDF operaties uit. Vlak na de start van het grondoffensief werden de burgers geadviseerd om naar het zuiden te vertrekken. Jij weet ook wel dat er in het zuiden sinds dat moment vanuit de lucht veel militaire operaties zijn uitgevoerd, dus wellicht kan je wat meer voorbehoud nemen als je de slachtoffers gaat verwijten bent dat ze gedood zijn.
Hier een video van de BBC, ook daar wordt gemeld dat er in het zuiden militaire operaties zijn uitgevoerd. Nog voor de opdracht dat alle twee miljoen mensen even naar t noorden moeten gaan (er is nog geen evacuatieplan…) https://www.bbc.com/news/av/world-middle-east-68280754
Er was geen afleiding nodig. Die appartementen werden gebruikt om de bevrijding te verstoren -wat zei het ICC ook alweer over gijzelaars- door vanuit daat op die mensen en de IDF te gaan schieten.
Waarom zaten er gijzelaars tussen de burgers? Waarom schoot Hamas uit gebouwen met burgers?
Geen afleiding nodig? Zeg je nu dat de IDF woordvoerder een leugenaar is?!
Je vraagt waarom er gijzelaars tussen de burgers zaten? Terroristen wonen ook ergens, die hebben dus ergens een appartement. In dat gebouw wonen ook andere mensen. Of die mensen waren ook terroristen of ik zou zeggen sympathisanten, dat zijn geen onschuldige burgers, het is wel een mooie frame om alle burgers erbij te betrekken
Waarom gaan die terroristen dan schieten als ze weten dat er dan teruggeschoten gaat worden? En waarom was het noodzakelijk die gijzelaars te bevrijden aangezien het ICC heeft bevolen ze vrij te laten?
Op woensdag 14 februari 2024 10:29 schreef opgebaarde het volgende: Dat terroristen vermoord worden daar is natuurlijk niemand op tegen. Dat er terroristen bestaan kan je de burgers niet verwijten
Jawel, ze lieten het toe. Hamas is een erg zichtbare organisatie. Het "wir haben es nicht gewusst" argument slaat nergens op.
Maar je geeft geen antwoird op mijn vragen.
Op woensdag 14 februari 2024 10:29 schreef opgebaarde het volgende: Dat terroristen vermoord worden daar is natuurlijk niemand op tegen. Dat er terroristen bestaan kan je de burgers niet verwijten
Ja, want hamas strijders, die groeien ergens aan een boom. Die hebben voor de rest niks te maken met de palestijnse bevolking ofzo.
[..] Ja, want hamas strijders, die groeien ergens aan een boom. Die hebben voor de rest niks te maken met de palestijnse bevolking ofzo.
Het is eigenlijk de schuld van ons. Ze leren namelijk op UNRWA-scholen dat terreur goed is, en het westen betaalde die scholen. Dus het is niet de fout van de onschuldige Palestijnen.